abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:08:48 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109094829
Voorlaatste alinea: verandert moet veranderd zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_109095027
Dit is dus en bezwaar tegend e WOZ-waarde die door de gemeente is vastgesteld. Maar hoe zit het nou met de erfbelasting?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-03-2012 17:24:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109095059
@blomke

De erfbelasting wordt vastgesteld op de hoogte van de WOZ waarde van het jaar van overlijden. Of bedoelde je dit niet?

@lienekien - Aangepast.. dank u!
pi_109095412
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:15 schreef sunfly het volgende:
@blomke

De erfbelasting wordt vastgesteld op de hoogte van de WOZ waarde van het jaar van overlijden. Of bedoelde je dit niet?

Ja. Wordt daarvoor ook een brief opgesteld? Of gaat dat automatisch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109095686
@blomke

Poe, ik heb geen idee. Ik hoop en ben er min of meer vanuit gegaan (wat verkeerd is) dat als ik de WOZ bij de gemeente omlaag krijg, ik deze nieuwe vaststelling vervolgens doorstuur naar de belastingdienst zodat ze daarop hun berekening uitvoeren.

Iemand enig idee hoe dit exact zit?

Ik zou wel deze brief kunnen CC'en naar de belastingdienst.
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:34:37 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109095761
Het kan nog wel even duren voordat je uitsluitsel krijgt over de WOZ-waarde. Ik denk dat het goed is om uitstel van betaling van de erfbelasting aan te vragen.
pi_109096369
@Lienekien

Ik heb mijn 2e uitstel al gekregen, en die was echt het laatste wat ik kon krijgen is mij verteld. Op zich niet gek, want in totaal heb ik dan anderhalve jaar uitstel gekregen. Het is balen dat, door omstandigheden, de notaris pas in februari de Verklaring van Erfrecht had.
Zonder dat document kan je verder niets doen.

Wat raden jullie aan? Toch nogmaals proberen uitstel aan te vragen?
pi_109097043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:32 schreef sunfly het volgende:
@blomke

Poe, ik heb geen idee. Ik hoop en ben er min of meer vanuit gegaan (wat verkeerd is) dat als ik de WOZ bij de gemeente omlaag krijg, ik deze nieuwe vaststelling vervolgens doorstuur naar de belastingdienst zodat ze daarop hun berekening uitvoeren.

Iemand enig idee hoe dit exact zit?

Ik zou wel deze brief kunnen CC'en naar de belastingdienst.
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:29:37 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109097668
Kennelijk is dat toch zo sinds 2010.
pi_109100188
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
WOZ is toch in het economische verkeer?

Uitstel edit - je hebt toch tot eind juni 2012 uitstel? Voor die tijd moet het WOZ-bezwaar toch wel afgehandeld kunnen worden?

Als ik het goed begrijp was het overlijden in november 2010 en in februari 2012 is de erfenis door de notaris afgehandeld? Al die tijd heb je uitstel van de belastingdienst gekregen?
pi_109102590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Normaliter wel, maar onroerende zaken die gebruikt worden als woning gaan voor de WOZ.

Logische vraag inderdaad voor TS: TS, wanneer is de aanslag erfbelasting binnengekomen? Je zult daar dan ook weer bezwaar tegen moeten indienen (dan wel vragen om een ambtshalve vermindering..)
pi_109114338
quote:
Zie o.a. http://financieel.infonu.(...)de-erfbelasting.html waarin staat dat:
quote:
Sinds 2010 is bij de erfbelasting het uitgangspunt de WOZ-waarde.
@Blomke

Even uit mijn hoofd heb ik rond februari 2011 een formulier van de belastingdienst gekregen waarin gevraagd werd de aangifte in te vullen. Hierop heb ik gereageerd met verzoek tot uitstel, de reden ervoor en had de eerder uitgevoerde taxatie bijgevoegd.

Reactie hierop van de belastingdienst was uitstel tot 1jan 2012. In Jan 2012 heb ik wederom uitstel gevraagd en gekregen waarbij is aangegeven dat dit de laatste uitstel is.

Is er nog iets wat er aangepast of toegevoegd moet worden voor de brief of kan ik hem zo versturen denken jullie?
pi_109119535
Bedankt voor de toelichting. Collega van mij heeft iets dergelijks: beide ouders overleden (laatste in 2010) en het ouderlijk huis (deplorabele staat) aan de straatstenen niet kwijt te raken. Uitstel op uitstel aangevraagd.
pi_109119543
Sunfly:

Het is nu een beetje onduidelijk wat je nou bedoelt. Heb je uitstel tot het doen van aangifte, of uitstel van betaling?

Ik vermoed het eerste.
pi_109119802
@maharbal

Ik heb uitstel tot het doen van aangifte. Geen uitstel tot betaling.

Nog opmerkingen over de brief? Anders gaat hij zo op de bus :)
pi_109120082
Ah, mooi dat scheelt een hoop.

Brief: verandert -> veranderd.

'Voor het bepalen v/d hoogte v/d erfbelasting' staat er nu ineens uit het niets. Ik zou het of weghalen of toelichten.

En je verzoekt 'om' een ambtshalve vermindering.
pi_109120153
quote:
Brief: verandert -> veranderd.
Aangepast

quote:
'Voor het bepalen v/d hoogte v/d erfbelasting' staat er nu ineens uit het niets. Ik zou het of weghalen of toelichten.
Verwijdert, verder ook niet relevant denk ik

quote:
En je verzoekt 'om' een ambtshalve vermindering.
Aangepast
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:10:36 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109120183
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:09 schreef sunfly het volgende:

[..]

Aangepast

[..]

Verwijdert, verder ook niet relevant denk ik

[..]

Aangepast
Verwijderd.
pi_109120193
Zo kun je 'm wat mij betreft versturen.
pi_109120340
@Lienekien

Damned! Doe ik het weer! |:(
Brieven gaan bij mij nog altijd even langs mn vriendin voor spell-check :P. Die leest m in de middag nog na...
pi_109120369
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:17 schreef sunfly het volgende:
Die leest m in de middag nog na...
Doe je 'm wel vandaag op de bus......
pi_109171706
Viola, moeder laten tekenen en vandaag op de bus gedaan. Voor de zekerheid maar aangetekend verzonden, weet ik zeker dat het goed aankomt.

And now we'll wait. Ik koppel de reactie nog terug in dit topic :).

Bedankt zover !!
  zondag 18 maart 2012 @ 18:46:22 #53
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_109242885
Lees het topic nu pas, maar even dit:

Jouw vader heeft begin 2010 een WOZbeschikking op zijn naam gehad. Op het moment van overlijden van je vader eind 2010 worden de erfgenamen belanghebbende en hebben recht op een nieuwe WOZ-beschikking vanaf datum overlijden over 2010. Die kun je nu nog aanvragen en je hebt de normale bewaartermijn van 6 weken vanaf de dagtekening in 2012.
Je moeder kan trouwens sowieso eenvoudig die beschikking 2010 aanvragen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bayswater op 18-03-2012 18:55:55 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_110466785
Inmiddels ben ik een maand verder. Heb tot op heden nog niets vernomen van de gemeente. Is het al tijd voor mij om opnieuw actie te ondernemen? Of is dit normaal?

@bayswater. de nieuwe beschikking zal ook schriftelijk aangevraagd gaan worden. Hoop eerst eigenlijk reactie op de huidige brief.
  woensdag 18 april 2012 @ 07:43:13 #55
43642 Bayswater
pi_110471631
Zou het niet zeker niet alleen op de ambtshalve vermindering die minimaal 20 % moet zijn gooien, taxatierapport ligt 2 jaar na de waardepeildatum sowieso. (1-1-2009 waar veel verkopen van voor de economische crisis nog werden meegenomen tov 2010). Geloof mij maar, gemeente Amsterdam doet niets met die brief, vinden ze te ingewikkeld.

Ik zou een afspraak maken daar met de gemeente en ter plekke een beschikking eisen op naam van de erfgenamen (of gewoon je moeder) vanaf het moment van overlijden. Zijn ze wettelijk verplicht te overhandigen aan elke belanghebbende die daar om verzoekt.
Life lies a slow suicide
pi_110473968
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 07:43 schreef Bayswater het volgende:
Zou het niet zeker niet alleen op de ambtshalve vermindering die minimaal 20 % moet zijn gooien, taxatierapport ligt 2 jaar na de waardepeildatum sowieso. (1-1-2009 waar veel verkopen van voor de economische crisis nog werden meegenomen tov 2010). Geloof mij maar, gemeente Amsterdam doet niets met die brief, vinden ze te ingewikkeld.

Ik zou een afspraak maken daar met de gemeente en ter plekke een beschikking eisen op naam van de erfgenamen (of gewoon je moeder) vanaf het moment van overlijden. Zijn ze wettelijk verplicht te overhandigen aan elke belanghebbende die daar om verzoekt.
Ja, leuk dat de gemeente dan niks met het verzoek om die beschikking doet, maar 6 weken (indien niet verlengd) zonder tegenbericht betekent gewoon dat de beschikking automatisch wordt toegewezen. Althans, als hij de brief daadwerkelijk aangetekend heeft verstuurd en dus bewijs heeft dat het verzoek (op tijd) is aangekomen.
pi_111534729
Vandaag contact opgenomen met de gemeente. Wordt me verteld dat ze niets weten van een brief die toegestuurd is want er staat niets bij hun in het systeem.

Ook al heb ik het aangetekend verzonden, ze konden er niets aan doen.
Afgelopen week wel de WOZ voor 2012 ontvangen (en natuurlijk ook veels te hoog)

Ze hebben toegezegd mij binnen 5 werkdagen te bellen over de status / wat ze kunnen doen voor mij. Ben benieuwd.
pi_111545695
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:28 schreef sunfly het volgende:
Vandaag contact opgenomen met de gemeente. Wordt me verteld dat ze niets weten van een brief die toegestuurd is want er staat niets bij hun in het systeem.

Ook al heb ik het aangetekend verzonden, ze konden er niets aan doen.
:X breek me de bek niet open!
Dat roepen ze altijd. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem. Later komt zo'n brief opeens boven water. Bijt je erin vast en fax ze te pletter met kopieën.
Succes.
  maandag 14 mei 2012 @ 20:11:27 #59
43642 Bayswater
pi_111547923
Wet dwangsom is niet voor niets in het leven geroepen. Gemeente moet in dit geval binnen 8 weken beslissen.

Betreft: Dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

1. Inleiding
Op 1 oktober 2009 is de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen in werking
getreden. Samengevat houdt de regeling in dat wanneer de gemeente niet tijdig beslist de
belanghebbende de gemeente in gebreke kan stellen. De gemeente verbeurt dan de
dwangsom en de belanghebbende kan beroep instellen tegen het niet tijdig beslissen.
In deze notitie wordt ingegaan op de betekenis hiervan voor het geval de termijn
waarbinnen uitspraak op bezwaar tegen de WOZ-beschikking moet zijn gedaan is
verstreken.
De regeling van de dwangsom en beroep is echter ook relevant voor het tijdig
verstrekken van beschikkingen op verzoek (artikelen 26 en 28 van de Wet WOZ) en bij
een verzoek om ambtshalve vermindering ingevolge het Uitvoeringsbesluit Wet WOZ
.
.
2. Wanneer verbeurt de gemeente de dwangsom
Er gelden twee voorwaarden voor het verbeuren van de dwangsom (artikel 4:17 van de
Awb). De termijn waarbinnen uitspraak moet zijn gedaan is verstreken én de
belanghebbende heeft de gemeente schriftelijk in gebreke gesteld. Er is dus pas
verschuldigdheid nadat ook de ingebrekestelling is ontvangen.
De dwangsom is verschuldigd de eerste dag waarop twee weken zijn verstreken na de
dag waarop de termijn voor het doen van uitspraak is verstreken (en de ingebrekestelling
is ontvangen).
3. Beschikking tot vaststelling van de dwangsom en betaling
De dwangsom bedraagt ¤ 20 per dag over de eerste twee weken, ¤ 30 per dag over de
volgende twee weken en ¤ 40 per dag over de overige dagen. De maximale looptijd is 42
dagen. Het maximale bedrag is ¤ 1.260 (artikel 4:17 van de Awb).
De gemeente moet binnen twee weken na de laatste dag waarover de dwangsom
verschuldigd was, de hoogte van de dwangsom bij beschikking vaststellen en
bekendmaken (artikel 4:18, eerste lid, van de Awb).

De betaling moet plaatsvinden binnen zes weken na de bekendmaking van de
beschikking. Wanneer de belanghebbende het niet eens is met de hoogte van de
vastgestelde dwangsom, wordt dit betrokken bij de uitspraak op het bezwaar tegen de
WOZ-waarde (artikel 4:18, tweede lid, van de Awb).
4. Beroep tegen het niet tijdig doen van uitspraak
De belanghebbende kan bij overschrijding van de beslistermijn, naast het verzenden van
een ingebrekestelling, ook rechtsreeks beroep instellen tegen het niet tijdig doen van
uitspraak. Daarvoor is relevant dat in artikel 6:2 van de Awb is bepaald dat het niet tijdig
nemen van een besluit voor de toepassing van de wettelijke voorschriften voor bezwaar
en beroep gelijk worden gesteld. In artikel 6:12, tweede lid, onderdeel a en b, van de
Awb, is geregeld dat het beroep kan worden ingediend zodra twee weken na de
ingebrekestelling zijn verstreken.
Het beroep kan mede betrekking hebben op de hoogte van de door de gemeente bij
beschikking vastgestelde dwangsom, wanneer de belanghebbende deze betwist (artikel
4:19, eerste lid) van de Awb.
Het beroep tegen het niet tijdig beslissen heeft van rechtswege (artikel 6:20 van de Awb)
ook betrekking op het alsnog door de gemeente genomen besluit (tenzij dit geheel aan
het beroep tegemoet komt).

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 14-05-2012 20:52:14 ]
Life lies a slow suicide
pi_121065180
In 2012 heb ik hier advies gevraagd om mijn WOZ omlaag te brengen. De bezwaarschrift brief die ik destijds verzonden heb heeft tot op heden geen antwoord gehad.

Hoe is het verlopen:

20-03-2012
- Aangetekend brief is aangekomen laat TNT weten

14-05-2012
- Informeren bij gemeente hoe het ervoor staat met het bezwaarschrift.
Reactie gemeente: brief? We hebben geen brief? Of ik het nog eens kon versturen per e-mail.

23-05-2012
- Brief van gemeente met ontvangstbevestiging van de bezwaarschrift.

01-07-2012
Reactie gemeente: Uitspraak is nog in behandeling. Reactie kunt u verwachten voor eind 2012.
Ik: Kan dit niet eerder?
Zij: het is in behandeling.
Ik: Dus kan ook dat u pas eind december reageert?
Zij: inderdaad.
Ik: beëindig het gesprek netjes.

11-10-2012
Reactie gemeente: Uitspraak is nog in behandeling. Reactie kunt u verwachten voor eind 2012.

02-01-2012
Reactie gemeente: Uitspraak is nog in behandeling.
Ik: Hoe lang gaat het nog duren dan?
Zij: Het is nog in behandeling.
Ik: Er is vorig jaar toegezegd dat ik antwoord zou krijgen voor eind 2012, wat zijn mijn vervolgstappen nu dit niet is waargemaakt?
Zij: U zult nog moeten wachten. De gemeente heeft een tijd nodig van 6 maanden tot een jaar.
Ik: Maar op mijn bevestigingsbrief van mijn bezwaarschrift staat dat u, indien ik voor 20 november een ....
Zij: (maakt mijn zin af) een reactie moet krijgen voor het eind van het kalenderjaar. Ja, u kunt de gemeente in gebreke stellen maar u zult toch moeten wachten.
Ik: beëindig het gesprek netjes.

Ik wil nu het formulier "dwangsom bij niet tijdig beslissen" invullen en aangetekend opsturen. Zie: http://www.amsterdam.nl/p(...)ormulierdwangsom.pdf
Is dit voldoende of adviseren jullie mij het anders aan te pakken?

(@Bayswater, jij had hier een stuk over Dwangsom geplaatst in oude topic, bedankt).

Ik heb ook een rechtsbijstandsverzekering, is het al iets om vanaf dit punt het door hun te kunnen laten overnemen?

Overigens heb ik ook voor 20 november over het jaar 2011 en 2012 een bezwaar (ditmaal digitaal) ingediend, ook daarover is geen reactie. Heb wel de ontvangstbevestiging ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')