Hij ontkende het niet, dat was al frappant genoeg.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:33 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat zei hij niet.
Alhoewel het een opvallende uitspraak was, dat wel.
En dan?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij ontkende het niet, dat was al frappant genoeg.
Morgen staan de kranten hier vol mee, wat de druk alleen nog maar meer opvoert
Er mag ook wel wat meer druk op. Ze zitten al drie weken te praten, en er is nog niks. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij ontkende het niet, dat was al frappant genoeg.
Morgen staan de kranten hier vol mee, wat de druk alleen nog maar meer opvoert
Omdat ik denk dat het aanblijven van dit kabinet Nederland en haar economie veel meer zal schaden.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan?
Dat heb ik nooit zo gesnapt aan jou en de PvdA in het algemeen. De markten mogen niet bang worden, dat kost geld. Toch vind je het fijn.
Nederland wordt aangekeken op de PVV omdat men in het buitenland de gedoogconstructie niet snapt. Toch doe je er alles aan het op een lijn te stellen.
Ben je nou bezig met partijpolitiek of het landsbelang?
Het zit vast denk ik. Jan-Kees, het CPB,CBS en het MinFin hebben echt zoveel capabele mensen werken: daar liggen alle mogelijke scenario's klaar. Dit had je in een halve week erdoor kunnen trappen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:36 schreef ErikT het volgende:
[..]
Er mag ook wel wat meer druk op. Ze zitten al drie weken te praten, en er is nog niks. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Hoezo dan? Weer een poging middels overheidsinvesteringen met geleend geld de tent weer aan de gang te krijgen?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat ik denk dat het aanblijven van dit kabinet Nederland en haar economie veel meer zal schaden.
Omdat er met de dikke vinger in de pap van de PVV niet hervormd kan worden. Plus dat ze ons schade opleveren qua aanzien in het buitenland.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoezo dan? Weer een poging middels overheidsinvesteringen met geleend geld de tent weer aan de gang te krijgen?
Welke concrete plannen heb je nou voor ogen? De AOW werd door de PvdA geblokkeerd, zoals door Pechtold terecht opgemerkt. Dat is net zo hard populistisch.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat er met de dikke vinger in de pap van de PVV niet hervormd kan worden. Plus dat ze ons schade opleveren qua aanzien in het buitenland.
Daarom moeten die populisten zo snel mogelijk uit de regering.
Lijkt mij dat in dit geval de PVV gewoon direct betrokken is, dus daar hoor je mij ook geen moeilijk verhaal over afsteken.quote:En ja ze zitten officieel niet in de regering, maar ze drukken wel een zwaar stempel op het beleid. Waarom zitten ze er anders bij in het Catshuis?
De PvdA onder Samsom wil de AOW best op 67 jaar brengen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welke concrete plannen heb je nou voor ogen? De AOW werd door de PvdA geblokkeerd, zoals door Pechtold terecht opgemerkt. Dat is net zo hard populistisch.
De economie zeker niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat ik denk dat het aanblijven van dit kabinet Nederland en haar economie veel meer zal schaden.
Ik denk aan het landsbelang dus.
Daar hark je op de korte termijn geen 18 miljard mee bijeen. Hoe stond de PvdA ook al weer tegenover fiscalisering van de AOW?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:43 schreef remlof het volgende:
[..]
De PvdA onder Samsom wil de AOW best op 67 jaar brengen.
Ik weet bijna zeker dat de export naar Oost-Eurpa geschaad wordt de invloed van die blonde xenofobe joker op het regeringsbeleid en z'n persoonlijke acties als dat meldpunt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De economie zeker niet.
Nederland schaden is persoonlijk.
En met Samsom-I vallen de Polen onze kersverse premier vol dankbaarheid om de schouders, ook al blijft het populisme onwenselijke geluiden toeteren; zolang de premier zich distantieert is alles oké?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat de export naar Oost-Eurpa geschaad wordt de invloed van die blonde xenofobe joker op het regeringsbeleid en z'n persoonlijke acties als dat meldpunt.
Maar mocht je twijfelen, zoek de cijfers erbij.
Fiscalisering van de AOW lijkt mij ook een onzalig idee. Ik vind de AOW een recht dat je moet opbouwen met het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Maar het zou in EU-verband moeten, zodat mensen zoals ik die jaren in het buitenland hebben gewerkt geen AOW-gat hebben.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar hark je op de korte termijn geen 18 miljard mee bijeen. Hoe stond de PvdA ook al weer tegenover fiscalisering van de AOW?
Die is door dit kabinet ingevoerd. Zij het verkapt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar hark je op de korte termijn geen 18 miljard mee bijeen. Hoe stond de PvdA ook al weer tegenover fiscalisering van de AOW?
Ook Rutte zal zich nu wel moeten distantiëren van het MOE-meldpunt, nu het parlement er met grote meerderheid afstand van heeft genomen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En met Samsom-I vallen de Polen onze kersverse premier vol dankbaarheid om de schouders, ook al blijft het populisme onwenselijke geluiden toeteren; zolang de premier zich distantieert is alles oké?
Waar, maar dat geld dan ook voor Polen die in Nederland werken.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Fiscalisering van de AOW lijkt mij ook een onzalig idee. Ik vind de AOW een recht dat je moet opbouwen met het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Maar het zou in EU-verband moeten, zodat mensen zoals ik die jaren in het buitenland hebben gewerkt geen AOW-gat hebben.
Rutte lacht en Rutte wacht. Hij moet echt helemaal niets.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Ook Rutte zal zich nu wel moeten distantiëren van het MOE-meldpunt, nu het parlement er met grote meerderheid afstand van heeft genomen.
Klopt. AOW en pensioenen moeten imho dan ook Europees geregeld worden.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:51 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Waar, maar dat geld dan ook voor Polen die in Nederland werken.
Onwerkbaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Fiscalisering van de AOW lijkt mij ook een onzalig idee. Ik vind de AOW een recht dat je moet opbouwen met het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Maar het zou in EU-verband moeten, zodat mensen zoals ik die jaren in het buitenland hebben gewerkt geen AOW-gat hebben.
Hoe meer ie lacht en hoe meer ie niets doet hoe belachelijker hij zich maakt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:52 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Rutte lacht en Rutte wacht. Hij moet echt helemaal niets.
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat stel je voor als alternatief?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?
Het systeem van AOW is schieten met hagel. Je hoeft niet zielig te zijn, geen indicatie dat je het nodig hebt om te overleven, nee, mensen met een afbetaald huis van 5 ton, 2 ton aan spaargeld en een uitgebreide eindloonregeling komen net zo hard in aanmerking als een failliete ondernemer. Is dat nu slimme solidariteit?
Onhaalbaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Klopt. AOW en pensioenen moeten imho dan ook Europees geregeld worden.
Afschaffen van de AOW en verder liberaliseren van het pensioenstelsel, met vrije keuze voor het fonds, de risico's, de rendementen en de uitbetalingswijze. Daar moet dus een verruiming voor het vermogen worden gecreëerd zodat het deel dat gespaard wordt voor een oudedagvoorziening vrijgesteld is. Ouderen zonder arbeidsverleden of pensioenpot komen, afhankelijk van de omstandigheden, in aanmerking voor een gedeeltelijke bijstandsuitkering.quote:
Na de regeerperiode van dit kabinet ben ik bang (ergens 2015). Het kabinet zal zo snel niet vallen. Maar hij maakt zich inderdaad onsterfelijk belachelijk. Hij maakt ook Blunder na Blunder. In 2010 gaf het UWV al aan dat de pot voor WW uitkeringen te laag is, PvdA stelde voor om de eigen bijdrage van de werknemer te verhogen. Zo kost het de overheid/bedrijven niets. Rutte wilde niet (slechts voor de koopkracht) en deed vervolgens niets. Gevolg is dat nu een paar honderd miljoen van de overheid naar het UWVstroomt en dat wordt dus doorberekend in die 9 miljard die we nu tekort komen. Dat hij het plan van de PvdA niet wil uitvoeren, soit. Maar doe dan wat anders. Niets doen is sowieso fout.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoe meer ie lacht en hoe meer ie niets doet hoe belachelijker hij zich maakt.
Ik ben bang dat het nu al zo ver is dat hij met stille trom zal vertrekken na de val van dit kabinet.
Klinkt mij een beetje als vestzak-broekzak eerlijk gezegd. Ik zie hier niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:00 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Na de regeerperiode van dit kabinet ben ik bang (ergens 2015). Het kabinet zal zo snel niet vallen. Maar hij maakt zich inderdaad onsterfelijk belachelijk. Hij maakt ook Blunder na Blunder. In 2010 gaf het UWV al aan dat de pot voor WW uitkeringen te laag is, PvdA stelde voor om de eigen bijdrage van de werknemer te verhogen. Zo kost het de overheid/bedrijven niets. Rutte wilde niet (slechts voor de koopkracht) en deed vervolgens niets. Gevolg is dat nu een paar honderd miljoen van de overheid naar het UWVstroomt en dat wordt dus doorberekend in die 9 miljard die we nu tekort komen. Dat hij het plan van de PvdA niet wil uitvoeren, soit. Maar doe dan wat anders. Niets doen is sowieso fout.
Omdat het arbeidsmigratie nog makkelijker maakt binnen de EU. En laten we dat nou net nodig hebben met een vergrijzend West-Europa en een jong Oost-Europa.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?
Het systeem van AOW is schieten met hagel. Je hoeft niet zielig te zijn, geen indicatie dat je het nodig hebt om te overleven, nee, mensen met een afbetaald huis van 5 ton, 2 ton aan spaargeld en een uitgebreide eindloonregeling komen net zo hard in aanmerking als een failliete ondernemer. Is dat nu slimme solidariteit?
Het verschil tussen de Duitse obligaties en de Nederlandse. Hoe groter het verschil, des te slechter.quote:
Hoe zie je dat dan voor je met het verschil in levensstandaard? Een Pool komt hier een paar jaar beunen tegen het Nederlandse AOW tarief en is een koning in zijn thuisland, terwijl andersom het een koude kermis wordt. En overal dezelfde afdracht is met verschillende loonniveaus ook onzinnig.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat het arbeidsmigratie nog makkelijker maakt binnen de EU. En laten we dat nou net nodig hebben met een vergrijzend West-Europa en een jong Oost-Europa.
Een oplopend verschil tussen de rente op Duitse staatsobligaties en Nederlandse staatsobligaties. Op Nederlandse staatsobligaties wordt altijd al iets meer betaald, maar nu zie je dus het grootste verschil in dit jaar. Dat betekent dat de markt een (ietsiepietsie) hogere compensatie voor het risico op Nederlandse staatsobligaties wil hebben. Ik zal eens kijken of ik een langere reeks kan vinden.quote:
Dus onze regering is goed bezigquote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het verschil tussen de Duitse obligaties en de Nederlandse. Hoe groter het verschil, des te slechter.
Als hij de eigen bijdrage had verhoogt had hij het geld nu niet hoeven uitgeven. Tis geen vestzak broekzak deze keer.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Klinkt mij een beetje als vestzak-broekzak eerlijk gezegd. Ik zie hier niet zo'n probleem.
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoe zie je dat dan voor je met het verschil in levensstandaard? Een Pool komt hier een paar jaar beunen tegen het Nederlandse AOW tarief en is een koning in zijn thuisland, terwijl andersom het een koude kermis wordt. En overal dezelfde afdracht is met verschillende loonniveaus ook onzinnig.
Dan waren er nog minder consumentenbestedingen geweest en dus had de fiscus weer minder. Het is niet allemaal zo 1-2-3 op te lossen. Alles hangt aan elkaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Als hij de eigen bijdrage had verhoogt had hij het geld nu niet hoeven uitgeven. Tis geen vestzak broekzak deze keer.
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen? Zo nee: dan bouw je inlegvrij een uitkering op ten koste van binnenlandse belastingbetalers. Zo ja: dubbele belasting en een enorme chaos.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.
En voor je recht op een WW-uitkering daar.
Waar, maar dan nog, niets doen is geen oplossing.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan waren er nog minder consumentenbestedingen geweest en dus had de fiscus weer minder. Het is niet allemaal zo 1-2-3 op te lossen. Alles hangt aan elkaar.
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen?
Nee, de lidstaten moeten de afgedragen AOW-premies aan elkaar overdragen. Dat zal meteen leiden tot een gelijktrekking van die premies.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen? Zo nee: dan bouw je inlegvrij een uitkering op ten koste van binnenlandse belastingbetalers. Zo ja: dubbele belasting en een enorme chaos.
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:14 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.
En dan moet de buitenlandse staat maar afzien van heffing? Dat komt er echt niet van.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, de lidstaten moeten de afgedragen AOW-premies aan elkaar overdragen. Dat zal meteen leiden tot een gelijktrekking van die premies.
Precies. En hetzelfde voor de pensioensopbouw.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:14 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.
Het vereist verdergaande Europese integratie, maar die komt er toch wel.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
[..]
En dan moet de buitenlandse staat maar afzien van heffing? Dat komt er echt niet van.
Geloof mij nou maar: men is hier 40 jaar mee bezig geweest en heeft het nu maar laten rusten. Het Hof heeft ook gezegd dat dit nou eenmaal is zoals het werkt.
Ik zou er geen scheurkalender voor ontwerpen. Als lidstaten iets in potentie geld kan kosten komt het er bijna niet van. Zeker niet op IB gebied.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Het vereist verdergaande Europese integratie, maar die komt er toch wel.
Maar volgens mij gaan we nu wel heel erg offtopic hier.
Sympathiek voorstel.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.
En voor je recht op een WW-uitkering daar.
Volledig mee eens. In twee opzichten zelfs:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:38 schreef remlof het volgende:
Ik denk aan het landsbelang dus.
De PvdA heeft ingestemd met het pensioenakkoord, zoals de regering dat met sociale partners heeft afgesproken (naar 66 in 2020, naar 67 in 2025). Dat gaat inderdaad niet ver genoeg, het D66-plan op dat terrein is veel beter, eerlijker en levert sneller geld op.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:42 schreef eriksd het volgende:
Welke concrete plannen heb je nou voor ogen? De AOW werd door de PvdA geblokkeerd, zoals door Pechtold terecht opgemerkt. Dat is net zo hard populistisch.
Kortom: mensen die een boel geld verdienen en dat goed weten te beleggen leven na hun 67e in weelde. Mensen die maandelijks minder kunnen missen en een beetje tegenvallend beleggingsresultaat hebben, mogen op een houtje gaan bijten. Lekker solidair. En lekker kortzichtig ook, om alles verregaand afhankelijk te maken van alleen pensioenfondsen; en daarmee beleggingen. Alsof de bomen tot in de hemel groeien. En die uitspraak doe je dan op een moment dat talloze pensioenfondsen een veel te lage dekkingsgraad hebben en hun uitkeringen naar beneden moeten bijstellen...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:00 schreef GSbrder het volgende:
Afschaffen van de AOW en verder liberaliseren van het pensioenstelsel, met vrije keuze voor het fonds, de risico's, de rendementen en de uitbetalingswijze. Daar moet dus een verruiming voor het vermogen worden gecreëerd zodat het deel dat gespaard wordt voor een oudedagvoorziening vrijgesteld is. Ouderen zonder arbeidsverleden of pensioenpot komen, afhankelijk van de omstandigheden, in aanmerking voor een gedeeltelijke bijstandsuitkering.
Ja, idealisme, blablabla.
De markten kijken natuurlijk niet alleen naar de regering maar ook naar het parlement en dus ook de oppositie. Iedere politicus die in het parlement en de regering zit heeft verantwoordelijkheid voor het wel of niet gezond zijn van de overheidsfinanciën. Juist het gebrek aan besluiten door diverse politieke patstellingen is slecht (het laat zien dat men politiek belangrijker vindt dan gezonde overheidsfinanciën), niet zo zeer de manier waarop bezuinigd wordt.quote:
De AOW-uitkering is de enige in Nederland zonder aanzien des persoons. Dat is wat mij betreft juist het sterke er van, van junk tot koningin in principe heeft iedereen die 65 (of straks 68) wordt er recht op. Kan me we wel iets voorstellen bij fiscalisering.quote:Op woensdag 28 maart 2012 01:46 schreef GSbrder het volgende:
Waarom wil je precies een AOW-uitkering aanbieden aan iedereen met een zwitserleven-gevoel?
Wat je dan wel weer op het conto van dit kabinet kan schuiven. Zij hebben zeer bewust gekozen voor polarisatie en het zich afstoten van de oppositie door deze constructie te kiezen. Een kabinet dat meer een centrumkoers had verkozen zou ook veel meer en makkelijker draagvlak kunnen verwerven voor ingrepen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De markten kijken natuurlijk niet alleen naar de regering maar ook naar het parlement en dus ook de oppositie. Iedere politicus die in het parlement en de regering zit heeft verantwoordelijkheid voor het wel of niet gezond zijn van de overheidsfinanciën. Juist het gebrek aan besluiten door diverse politieke patstellingen is slecht (het laat zien dat men politiek belangrijker vindt dan gezonde overheidsfinanciën), niet zo zeer de manier waarop bezuinigd wordt.
Dus je wil ingrepen in bijvoorbeeld het PGB betitelen als populair? Of ben je nu wel erg subjectief bezig?quote:Op woensdag 28 maart 2012 01:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We hebben dringend behoefte aan een breed gedragen meerderheidsregering, met een ruim mandaat van de kiezer, die orde op zaken stelt en impopulaire maatregelen durft te nemen, in het landsbelang.
Wijs eens aan in welke hoedanigheid de Bosbelasting is ingevoerd?quote:Op woensdag 28 maart 2012 01:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De PvdA heeft ingestemd met het pensioenakkoord, zoals de regering dat met sociale partners heeft afgesproken (naar 66 in 2020, naar 67 in 2025). Dat gaat inderdaad niet ver genoeg, het D66-plan op dat terrein is veel beter, eerlijker en levert sneller geld op.
Maar ga nou niet doen alsof de PvdA niet wil tornen aan de AOW. De PvdA was er vroeg bij om de houdbaarheid van de AOW aan de kaak te stellen. Dat deden ze al vóór de verkiezingen in 2006. Hun voorstel was toen om te fiscaliseren (ook wel Bosbelasting genoemd door criticasters). Het plan werd door CDA en VVD weggehoond; ingrepen in de AOW waren niet nodig. Inmiddels zijn die partijen 180 gedraaid van standpunt.
Als je wilt praten over populisme, heb het dan maar over partijen die nog steeds pal voor de hypotheekrenteaftrek blijven staan, terwijl talrijke organisaties Nederland ervoor waarschuwen.
Impopulair onder gebruikers en mensen met verstand. Populair onder Henkies, Ingridjes en Hanna Tokkies, de mensen voor wie dit kabinet er zit.quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dus je wil ingrepen in bijvoorbeeld het PGB betitelen als populair? Of ben je nu wel erg subjectief bezig?
Onzin. Ze moeten op tal van punten steun zoeken bij de oppositie. Dat is geen polarisering.quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat je dan wel weer op het conto van dit kabinet kan schuiven. Zij hebben zeer bewust gekozen voor polarisatie en het zich afstoten van de oppositie door deze constructie te kiezen. Een kabinet dat meer een centrumkoers had verkozen zou ook veel meer en makkelijker draagvlak kunnen verwerven voor ingrepen.
Klopt, probleem is dat de welwillendheid van een kant komt.quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:18 schreef waht het volgende:
[..]
Onzin. Ze moeten op tal van punten steun zoeken bij de oppositie. Dat is geen polarisering.
Terwijl ze verder vaak de meer radicale, populistische hoek opzoeken. Ze polariseren voortdurend en proberen zo nu en dan met hangede pootjes wat voor elkaar te krijgen. Dat houdt een keer op en dat is een rechtstreeks gevolg van de zeer bewust gekozen constructie.quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:18 schreef waht het volgende:
[..]
Onzin. Ze moeten op tal van punten steun zoeken bij de oppositie. Dat is geen polarisering.
Niet mee eens, de polarisatie is al door het electoraat ingezet (zie de verkiezingsuitslag/peilingen waarin SP en PVV hoog scoren) en ook in de oppositie wordt een behoorlijk polariserende koers gevaren (zoals de PvdA die haar steun intrekt op Europa-gebied omdat het kabinet zal en moet vallen).quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat je dan wel weer op het conto van dit kabinet kan schuiven. Zij hebben zeer bewust gekozen voor polarisatie en het zich afstoten van de oppositie door deze constructie te kiezen. Een kabinet dat meer een centrumkoers had verkozen zou ook veel meer en makkelijker draagvlak kunnen verwerven voor ingrepen.
Die lijn heeft een deel van de oppositie (die zich tot nu toe heel redelijk heeft opgesteld, zeker waar het gaat om de EU-maatregelen) pas ingezet in reactie op de keuze van Rutte om een polariserend kabinet te verkiezen boven een kabinet dat meer op het politieke midden is gericht.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet mee eens, de polarisatie is al door het electoraat ingezet (zie de verkiezingsuitslag/peilingen waarin SP en PVV hoog scoren) en ook in de oppositie wordt een behoorlijk polariserende koers gevaren (zoals de PvdA die haar steun intrekt op Europa-gebied omdat het kabinet zal en moet vallen).
bronquote:Overleg Catshuis onderbroken
DEN HAAG - De onderhandelingen in het Catshuis zijn woensdag eerder dan gepland afgebroken. De onderhandelingen zouden door een 'moeilijke fase' gaan. Dat meldt de RVD.
De gesprekken worden donderdagochtend vanaf 10 uur voortgezet. Het was de bedoeling dat de onderhandelingen woensdag tot 18.00 zouden duren.
De onderhandelingen over extra miljardenbezuinigingen startten op 5 maart. De onderhandelaars van VVD, PVV en CDA slagen er tot nu toe in om totale radiostilte in acht te nemen.
Zelfs over de sfeer wilde premier Rutte afgelopen weken geen uitspraken doen, wel legden cameraploegen en fotografen momenten van ontspanning vast in de tuin van het Catshuis.
De Europese Commissie heeft Nederland laten weten dat er uiterlijk 30 april een pakket moet liggen hoe Nederland zich aan de begrotingsregels in 2013 wil gaan houden.
Het tekort in 2013 wordt door het Centraal Planbureau geraamd op 4,6 procent. Van Europa mag dit echter maximaal 3 procent zijn.
3. De heren willen liever in de zon op het terras zitten en gaan morgen weer verder.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef borisz het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)huis-afgebroken.html
Drie opties
1. Het is over
2. Het is een middel om tot succes te komen. Beetje de druk opvoeren.
quote:Volgens bronnen van NRC Handelsblad gaat het opschorten van de besprekingen niet om enkele concrete bezuinigingen maar om de wil van de verschillende partijen eruit te komen. De afgelopen dagen werd al duidelijk dat gedoogpartner PVV nauwelijks bereid was tot concessies om de Nederlandse economie te hervormen. De bronnen melden dat de onderhandelaars nu met hun achterban gaan praten.
Rutte en de vijf onderhandelaars zouden vandaag de langste onderhandelingssessie sinds het begin van de zogenoemde tussenformatie hebben. Ze begonnen om tien uur vanochtend te praten en zouden maximaal acht uur bijeen zijn.
Goh, wil de PVV niet hervormen? Oh nee joh? En daar komt de VVD nu pas achter? Mijn hemel wat een fucking amateurs. Dit zag je natuurlijk al van verre aankomen.quote:
Het probleem zit 'em niet in het aanwijzen van de bezuinigingsposten. De VVD voelt de druk van haar achterban om óók te hervormen in plaats van enkel te snijden. De PVV wil totaal niet hervormen. Daar clasht het nu.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:33 schreef waht het volgende:
30 april. Dan hebben ze een fucking maand voor die begroting. Ik heb meer in minder tijd gedaan.
Ah, dus de mediastilte is in ieder geval voorbij. Anders valt er weinig te praten met de achterban.quote:
Slechts nieuws mbt de bitterballen dit alleen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, dus de mediastilte is in ieder geval voorbij. Anders valt er weinig te praten met de achterban.
quote:
Het kan deze week nog helemaal klappen. Het stopzetten van de onderhandelingen vandaag is er een goeie aanzet voor.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Slechts nieuws mbt de bitterballen dit alleen.
Laat het dan zondag klappen, dan zijn de bitterballen iig nog voor jouw rekening!quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Het kan deze week nog helemaal klappen. Het stopzetten van de onderhandelingen vandaag is er een goeie aanzet voor.
Gewoon dit: CDA-PvdA-VVD - ruime meerderheid.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hier kan je coalities in elkaar knutselen, ik heb al vast een voorzet gedaan voor een andere coalitie (VVD-CDA-D66-GL-CU):
http://nos.nl/dossier/141463-nederland-kiest/tab/23/coalitiespel/?poll=162781&partijen=VVD|CDA|GroenLinks|ChristenUnie|D66|
Worden dan de onderhandelingen niet net zo oeverloos als nu? Je hebt dan een kabinet waar eigenlijk niemand zijn best voor wil doen. Aan de andere kant, wel 82 zetels, dat zit wel een stuk steviger.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Gewoon dit: CDA-PvdA-VVD - ruime meerderheid.
Als D66 nou echt koers had gezet op economische vrijheid, dan zou ik mij al meer op mijn gemak voelen met zo'n coalitie. Maar nu zie ik 3 linkse partijen en één rechtse partij. Verder zit de VVD nu in een beduidend slechtere onderhandelingspositie zolang ze verkiezingen willen vermijden. Dan nog liever het idee van remlof.quote:
Zou de PVV eruit gestapt zijn?twitter:Eerdmans twitterde op woensdag 28-03-2012 om 14:10:44Ik hoor dat cda en vvd achter de schermen zoeken naar nieuwe gedoogpartner. Geen goed teken! Advies: blijf rechts rijden en haal niet in reageer retweet
Laten we het hopen. Is dat idiote experiment ook weer voorbij.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:28 schreef remlof het volgende:
Zou de PVV eruit gestapt zijn?twitter:Eerdmans twitterde op woensdag 28-03-2012 om 14:10:44Ik hoor dat cda en vvd achter de schermen zoeken naar nieuwe gedoogpartner. Geen goed teken! Advies: blijf rechts rijden en haal niet in reageer retweet
De enige die daarvoor in aanmerking komt is de PvdA, maar volgens mij stuurt Samsom liever op verkiezingen aan?quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:28 schreef remlof het volgende:
Dat snap ik dus niet. De PvdA heeft behoorlijk wat zetels in de kamer. Veel meer dan in de peilingen. Tenzij Samsom graag een coalitie met de SP wil, maar daarvan mag ik toch hopen dat het niet zo is.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
De enige die daarvoor in aanmerking komt is de PvdA, maar volgens mij stuurt Samsom liever op verkiezingen aan?
Nou ben ik geen specialist op het vlak van lichaamstaal, maar Wilders lijkt niet echt gediend van die arm van Rutte.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:30 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Moeilijke fase aldus Geen Stijl
Door opquote:Op woensdag 28 maart 2012 14:34 schreef Nielsch het volgende:
Hoe krijg je die tweets zo netjes in je bericht?
te klikken en in de popup de url van de tweet te kopiëren.
Ik vind 'm meer kijken alsof zijn geliefde kanariepietje is overleden. Beetje sipjes en teleurgesteld. En Mark die zegt 'kop op jongen, hou je taai'.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:35 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou ben ik geen specialist op het vlak van lichaamstaal, maar Wilders lijkt niet echt gediend van die arm van Rutte.
quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:36 schreef remlof het volgende:
LIVEBLOG: CATSHUISOVERLEG ONVERWACHT ONDERBROKEN
"Altijd blijven lachen!"quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind 'm meer kijken alsof zijn geliefde kanariepietje is overleden. Beetje sipjes en teleurgesteld. En Mark die zegt 'kop op jongen, hoe je taai'.
Een soort van Big Brother, maar dan zonder duidelijke beelden en zonder geluid. Spannend. Wie kunnen we wegstemmen dmv. sms?quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:36 schreef remlof het volgende:
LIVEBLOG: CATSHUISOVERLEG ONVERWACHT ONDERBROKEN
Dat genereert wel weer extra inkomsten.quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een soort van Big Brother, maar dan zonder duidelijke beelden en zonder geluid. Spannend. Wie kunnen we wegstemmen dmv. sms?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |