Onwerkbaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Fiscalisering van de AOW lijkt mij ook een onzalig idee. Ik vind de AOW een recht dat je moet opbouwen met het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Maar het zou in EU-verband moeten, zodat mensen zoals ik die jaren in het buitenland hebben gewerkt geen AOW-gat hebben.
Hoe meer ie lacht en hoe meer ie niets doet hoe belachelijker hij zich maakt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:52 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Rutte lacht en Rutte wacht. Hij moet echt helemaal niets.
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Fiscalisering van de AOW lijkt mij ook een onzalig idee. Ik vind de AOW een recht dat je moet opbouwen met het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Maar het zou in EU-verband moeten, zodat mensen zoals ik die jaren in het buitenland hebben gewerkt geen AOW-gat hebben.
Wat stel je voor als alternatief?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?
Het systeem van AOW is schieten met hagel. Je hoeft niet zielig te zijn, geen indicatie dat je het nodig hebt om te overleven, nee, mensen met een afbetaald huis van 5 ton, 2 ton aan spaargeld en een uitgebreide eindloonregeling komen net zo hard in aanmerking als een failliete ondernemer. Is dat nu slimme solidariteit?
Onhaalbaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Klopt. AOW en pensioenen moeten imho dan ook Europees geregeld worden.
Afschaffen van de AOW en verder liberaliseren van het pensioenstelsel, met vrije keuze voor het fonds, de risico's, de rendementen en de uitbetalingswijze. Daar moet dus een verruiming voor het vermogen worden gecreëerd zodat het deel dat gespaard wordt voor een oudedagvoorziening vrijgesteld is. Ouderen zonder arbeidsverleden of pensioenpot komen, afhankelijk van de omstandigheden, in aanmerking voor een gedeeltelijke bijstandsuitkering.quote:
Na de regeerperiode van dit kabinet ben ik bang (ergens 2015). Het kabinet zal zo snel niet vallen. Maar hij maakt zich inderdaad onsterfelijk belachelijk. Hij maakt ook Blunder na Blunder. In 2010 gaf het UWV al aan dat de pot voor WW uitkeringen te laag is, PvdA stelde voor om de eigen bijdrage van de werknemer te verhogen. Zo kost het de overheid/bedrijven niets. Rutte wilde niet (slechts voor de koopkracht) en deed vervolgens niets. Gevolg is dat nu een paar honderd miljoen van de overheid naar het UWVstroomt en dat wordt dus doorberekend in die 9 miljard die we nu tekort komen. Dat hij het plan van de PvdA niet wil uitvoeren, soit. Maar doe dan wat anders. Niets doen is sowieso fout.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoe meer ie lacht en hoe meer ie niets doet hoe belachelijker hij zich maakt.
Ik ben bang dat het nu al zo ver is dat hij met stille trom zal vertrekken na de val van dit kabinet.
Klinkt mij een beetje als vestzak-broekzak eerlijk gezegd. Ik zie hier niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:00 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Na de regeerperiode van dit kabinet ben ik bang (ergens 2015). Het kabinet zal zo snel niet vallen. Maar hij maakt zich inderdaad onsterfelijk belachelijk. Hij maakt ook Blunder na Blunder. In 2010 gaf het UWV al aan dat de pot voor WW uitkeringen te laag is, PvdA stelde voor om de eigen bijdrage van de werknemer te verhogen. Zo kost het de overheid/bedrijven niets. Rutte wilde niet (slechts voor de koopkracht) en deed vervolgens niets. Gevolg is dat nu een paar honderd miljoen van de overheid naar het UWVstroomt en dat wordt dus doorberekend in die 9 miljard die we nu tekort komen. Dat hij het plan van de PvdA niet wil uitvoeren, soit. Maar doe dan wat anders. Niets doen is sowieso fout.
Omdat het arbeidsmigratie nog makkelijker maakt binnen de EU. En laten we dat nou net nodig hebben met een vergrijzend West-Europa en een jong Oost-Europa.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het jou gunstig uitkomt?
Het systeem van AOW is schieten met hagel. Je hoeft niet zielig te zijn, geen indicatie dat je het nodig hebt om te overleven, nee, mensen met een afbetaald huis van 5 ton, 2 ton aan spaargeld en een uitgebreide eindloonregeling komen net zo hard in aanmerking als een failliete ondernemer. Is dat nu slimme solidariteit?
Het verschil tussen de Duitse obligaties en de Nederlandse. Hoe groter het verschil, des te slechter.quote:
Hoe zie je dat dan voor je met het verschil in levensstandaard? Een Pool komt hier een paar jaar beunen tegen het Nederlandse AOW tarief en is een koning in zijn thuisland, terwijl andersom het een koude kermis wordt. En overal dezelfde afdracht is met verschillende loonniveaus ook onzinnig.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat het arbeidsmigratie nog makkelijker maakt binnen de EU. En laten we dat nou net nodig hebben met een vergrijzend West-Europa en een jong Oost-Europa.
Een oplopend verschil tussen de rente op Duitse staatsobligaties en Nederlandse staatsobligaties. Op Nederlandse staatsobligaties wordt altijd al iets meer betaald, maar nu zie je dus het grootste verschil in dit jaar. Dat betekent dat de markt een (ietsiepietsie) hogere compensatie voor het risico op Nederlandse staatsobligaties wil hebben. Ik zal eens kijken of ik een langere reeks kan vinden.quote:
Dus onze regering is goed bezigquote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het verschil tussen de Duitse obligaties en de Nederlandse. Hoe groter het verschil, des te slechter.
Als hij de eigen bijdrage had verhoogt had hij het geld nu niet hoeven uitgeven. Tis geen vestzak broekzak deze keer.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Klinkt mij een beetje als vestzak-broekzak eerlijk gezegd. Ik zie hier niet zo'n probleem.
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoe zie je dat dan voor je met het verschil in levensstandaard? Een Pool komt hier een paar jaar beunen tegen het Nederlandse AOW tarief en is een koning in zijn thuisland, terwijl andersom het een koude kermis wordt. En overal dezelfde afdracht is met verschillende loonniveaus ook onzinnig.
Dan waren er nog minder consumentenbestedingen geweest en dus had de fiscus weer minder. Het is niet allemaal zo 1-2-3 op te lossen. Alles hangt aan elkaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Als hij de eigen bijdrage had verhoogt had hij het geld nu niet hoeven uitgeven. Tis geen vestzak broekzak deze keer.
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen? Zo nee: dan bouw je inlegvrij een uitkering op ten koste van binnenlandse belastingbetalers. Zo ja: dubbele belasting en een enorme chaos.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.
En voor je recht op een WW-uitkering daar.
Waar, maar dan nog, niets doen is geen oplossing.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan waren er nog minder consumentenbestedingen geweest en dus had de fiscus weer minder. Het is niet allemaal zo 1-2-3 op te lossen. Alles hangt aan elkaar.
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen?
Nee, de lidstaten moeten de afgedragen AOW-premies aan elkaar overdragen. Dat zal meteen leiden tot een gelijktrekking van die premies.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je moet dan over je buitenlandse inkomen in Nederland AOW premie af gaan dragen? Zo nee: dan bouw je inlegvrij een uitkering op ten koste van binnenlandse belastingbetalers. Zo ja: dubbele belasting en een enorme chaos.
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:14 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.
En dan moet de buitenlandse staat maar afzien van heffing? Dat komt er echt niet van.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, de lidstaten moeten de afgedragen AOW-premies aan elkaar overdragen. Dat zal meteen leiden tot een gelijktrekking van die premies.
Precies. En hetzelfde voor de pensioensopbouw.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:14 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Of de premie die je in het buitenland betaald hebt laten overhevelen naar Nederland.
Het vereist verdergaande Europese integratie, maar die komt er toch wel.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
[..]
En dan moet de buitenlandse staat maar afzien van heffing? Dat komt er echt niet van.
Geloof mij nou maar: men is hier 40 jaar mee bezig geweest en heeft het nu maar laten rusten. Het Hof heeft ook gezegd dat dit nou eenmaal is zoals het werkt.
Ik zou er geen scheurkalender voor ontwerpen. Als lidstaten iets in potentie geld kan kosten komt het er bijna niet van. Zeker niet op IB gebied.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Het vereist verdergaande Europese integratie, maar die komt er toch wel.
Maar volgens mij gaan we nu wel heel erg offtopic hier.
Sympathiek voorstel.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Gewoon dat jaren gewerkt in andere EU-landen meetellen voor je AOW-uitkering in je thuisland.
En voor je recht op een WW-uitkering daar.
Volledig mee eens. In twee opzichten zelfs:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:38 schreef remlof het volgende:
Omdat ik denk dat het aanblijven van dit kabinet Nederland en haar economie veel meer zal schaden.
Ik denk aan het landsbelang dus.
De PvdA heeft ingestemd met het pensioenakkoord, zoals de regering dat met sociale partners heeft afgesproken (naar 66 in 2020, naar 67 in 2025). Dat gaat inderdaad niet ver genoeg, het D66-plan op dat terrein is veel beter, eerlijker en levert sneller geld op.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:42 schreef eriksd het volgende:
Welke concrete plannen heb je nou voor ogen? De AOW werd door de PvdA geblokkeerd, zoals door Pechtold terecht opgemerkt. Dat is net zo hard populistisch.
Kortom: mensen die een boel geld verdienen en dat goed weten te beleggen leven na hun 67e in weelde. Mensen die maandelijks minder kunnen missen en een beetje tegenvallend beleggingsresultaat hebben, mogen op een houtje gaan bijten. Lekker solidair. En lekker kortzichtig ook, om alles verregaand afhankelijk te maken van alleen pensioenfondsen; en daarmee beleggingen. Alsof de bomen tot in de hemel groeien. En die uitspraak doe je dan op een moment dat talloze pensioenfondsen een veel te lage dekkingsgraad hebben en hun uitkeringen naar beneden moeten bijstellen...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 23:00 schreef GSbrder het volgende:
Afschaffen van de AOW en verder liberaliseren van het pensioenstelsel, met vrije keuze voor het fonds, de risico's, de rendementen en de uitbetalingswijze. Daar moet dus een verruiming voor het vermogen worden gecreëerd zodat het deel dat gespaard wordt voor een oudedagvoorziening vrijgesteld is. Ouderen zonder arbeidsverleden of pensioenpot komen, afhankelijk van de omstandigheden, in aanmerking voor een gedeeltelijke bijstandsuitkering.
Ja, idealisme, blablabla.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |