abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 maart 2012 @ 21:07:00 #91
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_109027033
quote:
Inderdaad. Net als bij die HRA, politci stellen pijnlijke maatregelen zo lang mogelijk uit, naar een volgende coalitie.
En waarom? Omdat er geen meerderheid onder de bevolking voor is. Je zult daarmee ook kunnen stellen dat mensen liever de HRA behouden en dat er elders wordt bezuinigd.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_109027102
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:07 schreef mlg het volgende:

[..]

En waarom? Omdat er geen meerderheid onder de bevolking voor is. Je zult daarmee ook kunnen stellen dat mensen liever de HRA behouden en dat er elders wordt bezuinigd.
Ik heb juist begrepen dat alle opiniepeilingen uitwijzen dat de meerderheid voorstander is van beperking van de HRA.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 12 maart 2012 @ 21:10:08 #93
294269 mlg
pi_109027213
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb juist begrepen dat alle opiniepeilingen uitwijzen dat de meerderheid voorstander is van beperking van de HRA.
In dat geval is het argument niet logisch dat ze het doorschuiven naar de volgende coalitie. Het tast tevens ook de betrouwbaarheid van de partij aan als je eerst pleit tegen de afschaffing van de HRA, en vervolgens alsnog doet.
pi_109027299
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:10 schreef mlg het volgende:

[..]

In dat geval is het argument niet logisch dat ze het doorschuiven naar de volgende coalitie. Het tast tevens ook de betrouwbaarheid van de partij aan als je eerst pleit tegen de afschaffing van de HRA, en vervolgens alsnog doet.
Je kunt de maatregel natuurlijk doorvoeren onder de noemer voortschrijdend inzicht.
  maandag 12 maart 2012 @ 21:12:40 #95
294269 mlg
pi_109027373
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je kunt de maatregel natuurlijk doorvoeren onder de noemer voortschrijdend inzicht.
Daar zou je normaal voor de verkiezingen mee moeten aankomen. Het zou makkelijker zijn als politieke partijen voor verkiezingen met het oog op de toekomst al bepaalde afspraken maken. Hierover is kennelijk geen afspraak gemaakt, en wordt het door andere partijen gebruikt om de VVD en het CDA af te vallen.
pi_109027528
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:12 schreef mlg het volgende:

[..]

Daar zou je normaal voor de verkiezingen mee moeten aankomen. Het zou makkelijker zijn als politieke partijen voor verkiezingen met het oog op de toekomst al bepaalde afspraken maken. Hierover is kennelijk geen afspraak gemaakt, en wordt het door andere partijen gebruikt om de VVD en het CDA af te vallen.
Ik begrijp je punt en ben er tot op zekere hoogte ook mee eens, maar wanneer van verschillende kanten wordt geroepen dat de HRA moet worden ingeperkt en er blijkbaar ook draagvlak is onder de bevolking, dan is nu toch het moment om over te gaan tot actie, ongeachte gedane verkezingsbeloftes?
pi_109030339
Jongens, het punt is dat politici niet hun beleid moeten laten afhangen van wat het volk wil, ze moeten het beleid laten afhangen van wat goed is voor het volk.
Als jij weet dat het nodig is om de HRA te beperken dan wacht je daar niet nog 20 jaar mee. Het is echt niet een fenomeen van de laatste jaren dat gesteld wordt door economen dat die HRA beperkt moet worden, in de jaren 90 werd hier al over gesproken.
Als jij weet dat het nodig is om de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen dan wacht je daar niet mee totdat economisch het water aan onze lippen staat, je doet dat voordat we nadelige economische gevolgen ondervinden.
Dat is heel het probleem met de Nederlandse politici van de laatste decennia, ze waren te laf om in landsbelang te handelen en ze gingen teveel voor de populariteitsprijs aangezien dat electoraal gewin opleverder op de korte termijn.
Vergelijk het maar met een kind-ouderrelatie. Je laat het kind toch niet elke dag frieten of pizza eten en 8 uur per dag gamen omdat het kind dat graag wil? Nee, je denkt als ouder, omdat het kind dat niet kan, aan zijn toekomst en je zorgt ervoor dat hij voldoende tijd besteed aan huiswerk, spelen en hobbies en je zorgt ervoor dat hij de meeste dagen gezond eet.
Op de korte termijn win je daar de populariteitsprijs niet mee, op de lange termijn wordt je kind gelukkig en zal het tevreden zijn over zijn opvoeding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 12 maart 2012 @ 22:08:00 #98
294269 mlg
pi_109030964
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt en ben er tot op zekere hoogte ook mee eens, maar wanneer van verschillende kanten wordt geroepen dat de HRA moet worden ingeperkt en er blijkbaar ook draagvlak is onder de bevolking, dan is nu toch het moment om over te gaan tot actie, ongeachte gedane verkezingsbeloftes?
Maar het moet niet, het is niet zo dat die HRA zo'n struikelblok is als beweerd wordt. Het gaat mits de belastingen niet verlaagd worden toch gepaard met koopkrachtverlies, wat de economie ook niet ten goede komt.
pi_109039318
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 12:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De uitvoerbaarheid is eenvoudig omdat voor iedere consumptiemoment er een rekening wordt gedeclareerd bij de verzekeraar. De verzekeraar kan precies zien van hoeveel zorg je gebruikt hebt, en kan daar de premie op aanpassen als daar wettelijke ruimte voor komt. Ik vind het een stukje solidariteit van de zorgconsument naar de mensen zoals ik toe, die nooit hun zorgverzekering gebruik maken. Ik betaal ieder jaar 800 Euro zonder enig gebruik te maken van gezondheidszorg, en de tandarts betaal ik zelf.
Nee, het eenvoudig om dit uit te rekenen en op te leggen. Waar het scheef gaat is het punt waarop blijkt dat chronisch zieken vaker chronisch arm zijn en dus die hoge zorgkosten nooit kunnen gaan betalen. De uitvoerbaarheid begint pas op dat punt, waar je het toe gaat passen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109040348
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Gezien het feit dat je er niets aan kan doen dat je als oudere meer medische kosten veroorzaakt en dat een oudere nu eenmaal vanaf een bepaalde leeftijd niet veel kan betalen aangezien hij niet meer kan werken zou dat niet eerlijk zijn.
Twee mensen diie identiek werk doen, de ene is 25 en verdient een fractie van de ander die 50 jaar is. Dat kan ook, waarom dan niet een zorgpremie gedifferentieerd naar leeftijd. Laten we wel wezen, laatst las ik een onderzoek en degenen die er in Nederland het warmst bij zitten zijn de 65+. Dat is natuurlijk niet erg logisch en een deel daarvan zou best iets extra kunnen bijdragen aan de zorg.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 11:26:54 #101
3542 Gia
User under construction
pi_109043551
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 12:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het een stukje solidariteit van de zorgconsument naar de mensen zoals ik toe, die nooit hun zorgverzekering gebruik maken. Ik betaal ieder jaar 800 Euro zonder enig gebruik te maken van gezondheidszorg, en de tandarts betaal ik zelf.
En wat als bij jou morgen kanker wordt geconstateerd? Weet je wat die medicijnen kosten? Dan heb je er binnen 6 chemokuren alle premies uit die je ooit in je leven betaald hebt.

Ook de ouderen betaalden vroeger premie toen ze nog weinig tot geen gebruik maakten van zorg.
pi_109043907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:26 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat als bij jou morgen kanker wordt geconstateerd? Weet je wat die medicijnen kosten? Dan heb je er binnen 6 chemokuren alle premies uit die je ooit in je leven betaald hebt.

Ook de ouderen betaalden vroeger premie toen ze nog weinig tot geen gebruik maakten van zorg.
grootste probleem is natuurlijk dat we tegenwoordig zo oud worden dat de kosten die we in de laatste jaren maken de betaalde premies ruim overschrijden en dat niet zoals in het verleden voor een enkeling geldt, maar dat geldt tegenwoordig voor een overgrote meerderheid van de mensen. We blijven dus met een negatief saldo zitten waar we geld op moeten toeleggen vanuit de algemene middelen en dat bedrag wordt gewoon steeds hoger.
We zouden ons meer moeten focussen op de kwaliteit van leven en minder op de kwantiteit.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 11:54:20 #103
3542 Gia
User under construction
pi_109044333
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

grootste probleem is natuurlijk dat we tegenwoordig zo oud worden dat de kosten die we in de laatste jaren maken de betaalde premies ruim overschrijden en dat niet zoals in het verleden voor een enkeling geldt, maar dat geldt tegenwoordig voor een overgrote meerderheid van de mensen. We blijven dus met een negatief saldo zitten waar we geld op moeten toeleggen vanuit de algemene middelen en dat bedrag wordt gewoon steeds hoger.
We zouden ons meer moeten focussen op de kwaliteit van leven en minder op de kwantiteit.
Ik denk dat we ons meer moeten focussen op gezond leven en dit stimuleren door beloningen, i.p.v. afstraffen van slecht gedrag. Iemand die problemen met zijn lever krijgt, kan gedurende zijn leven teveel gezopen hebben, maar kan ook door andere oorzaken (medicijnen bijvoorbeeld) die problemen krijgen.
We willen allemaal zelfbeschikkingsrecht over wat we eten, drinken, roken, sporten enz....zolang ons lichaam dat nog aankan. Maar op een bepaald moment is het óp.

Een Bolkesteijn kan hier wel ageren dat hij nooit gebruik maakt van de gezondheidszorg, maar gaat hij ook nooit naar de kroeg of eet hij nooit fastfood? Beoefent hij geen sport die tot blessures kan leiden? Weet hij nu al zeker dat hij ook nooit gebruik zal hoeven maken van de gezondheidszorg?

Nee, natuurlijk. En op het moment dat je het wél nodig hebt, is alles zó duur dat je je levenslange premies er ruimschoots uithaalt. En iedereen heeft op een bepaald moment zorg nodig.

Het kan niet zo zijn dat je goedkoop uit bent op het moment dat je geen zorg nodig hebt en pas meer premie hoeft te betalen op het moment dat je wel zorg nodig hebt. Dat is namelijk niet het principe van een verzekering.

Belonen, als je er een jaar geen gebruik van hebt gemaakt, vind ik wel goed. Zoals dat een paar jaar geleden was.
pi_109044382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat we ons meer moeten focussen op gezond leven en dit stimuleren door beloningen, i.p.v. afstraffen van slecht gedrag. Iemand die problemen met zijn lever krijgt, kan gedurende zijn leven teveel gezopen hebben, maar kan ook door andere oorzaken (medicijnen bijvoorbeeld) die problemen krijgen.
We willen allemaal zelfbeschikkingsrecht over wat we eten, drinken, roken, sporten enz....zolang ons lichaam dat nog aankan. Maar op een bepaald moment is het óp.

Een Bolkesteijn kan hier wel ageren dat hij nooit gebruik maakt van de gezondheidszorg, maar gaat hij ook nooit naar de kroeg of eet hij nooit fastfood? Beoefent hij geen sport die tot blessures kan leiden? Weet hij nu al zeker dat hij ook nooit gebruik zal hoeven maken van de gezondheidszorg?

Nee, natuurlijk. En op het moment dat je het wél nodig hebt, is alles zó duur dat je je levenslange premies er ruimschoots uithaalt. En iedereen heeft op een bepaald moment zorg nodig.

Het kan niet zo zijn dat je goedkoop uit bent op het moment dat je geen zorg nodig hebt en pas meer premie hoeft te betalen op het moment dat je wel zorg nodig hebt. Dat is namelijk niet het principe van een verzekering.

Belonen, als je er een jaar geen gebruik van hebt gemaakt, vind ik wel goed. Zoals dat een paar jaar geleden was.
gezond leven brengt juist hogere kosten mee. Laat iedereen lekker ongezond zijn, dat is op de lange termijn stukken goedkoper.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 11:57:45 #105
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_109044422
Ik ben het oneens met de stelling. Rokers betalen zelf al zorgkosten, namelijk accijns. dat dat niet naar het juiste doel gaat, is niet aan de rokers.

Laat mensen die alcohol drinken ook flink wat meer betalen, zoals o.a. in scandinavie, en zorg dan dat het percentage accijns naar de EHBO-kist gaat..

Zo ook o.a. vet-tax, goed idee! Je betaalt nu meer voor een zak appels dan voor een zak Marsen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:01:01 #106
3542 Gia
User under construction
pi_109044502
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:57 schreef Swiffer het volgende:
Ik ben het oneens met de stelling. Rokers betalen zelf al zorgkosten, namelijk accijns. dat dat niet naar het juiste doel gaat, is niet aan de rokers.

Laat mensen die alcohol drinken ook flink wat meer betalen, zoals o.a. in scandinavie, en zorg dan dat het percentage accijns naar de EHBO-kist gaat..

Zo ook o.a. vet-tax, goed idee! Je betaalt meer voor een zak appels dan voor een zak Marsen.
Mee eens.
Maar ik ben er ook voorstander van om gezonde producten betaalbaarder te maken.
pi_109044562
Kunnen we mensen niet gewoon een spuitje geven op hun 65e?
pi_109044637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Mee eens.
Gezonder leven 'betaalbaarder' maken (een gezonde sigaar uit eigen doos) brengt op termijn alleen maar extra zorgkosten met zich mee.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:21:41 #109
3542 Gia
User under construction
pi_109045006
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
Kunnen we mensen niet gewoon een spuitje geven op hun 65e?
Jij wilt op je 65ste, als je mogelijk nog volledig gezond bent, doodgemaakt worden?
pi_109045056
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Jij wilt op je 65ste, als je mogelijk nog volledig gezond bent, doodgemaakt worden?
Nou ja, als ze nog in staat zijn om te werken kan er een uitzondering worden gemaakt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_109045104
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Arbeidsongeschikten mogen wel wat eerder overigens.
pi_109045196
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Mee eens.
Dat is het al. Elke dag verse groente, aardapellen en een stukje vlees is al goedkoper dan fastfood elke dag (sommige patatmerken uitgesloten, zoals die van de aldi, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat elke dag eet, elke dag in de week, elk week in het jaar.)
Alleen sommige fruitsoorten zijn duur, maar appels en sinasappels kosten geen drol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:31:44 #113
3542 Gia
User under construction
pi_109045261
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:06 schreef MrBadGuy het volgende:
Gezonder leven 'betaalbaarder' maken (een gezonde sigaar uit eigen doos) brengt op termijn alleen maar extra zorgkosten met zich mee.
Daar laat je mensen toch zelf voor sparen, verzekeren enz....
Als je je hele leven betaalt voor een bepaalde verzekering, en je moet er op een bepaald moment gebruik van maken, dan moet dat toch kunnen. Waar heb je anders verzekeringen voor?

Voor de gezonde mensen is er nog altijd de keuze voor een hoog eigen risico en lage premie. Maar dat is wel je eigen keuze. Dan moet je niet gaan zeuren als je halverwege het jaar ineens zoveel zorg nodig hebt dat je je blauw betaalt vanwege je hoge eigen risico.

We zijn in Nederland gewoon met heel veel mensen en op dit moment relatief veel ouderen en zieken. Mensen die geboren zijn in een tijd dat roken nog niet 'slecht' voor je was en nu op hun oude dag leiden aan longemfyseem, bijvoorbeeld. Maar ook, even terug OT, jongeren die menen dat hun lichaam alles aankan en zich vol laten lopen, elk weekend. Ooit wreekt zich dat en dan moet je blij zijn als je toch goed verzekerd bent.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:32:44 #114
3542 Gia
User under construction
pi_109045288
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
Arbeidsongeschikten mogen wel wat eerder overigens.
Ik was daarvoor VERZEKERD!!
pi_109045329
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik was daarvoor VERZEKERD!!
Wat heb ik daarmee te bouten? Je kost geld. Hoppa, euthaniseren die hap.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:35:15 #116
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_109045350
Om dit concept nog maar eens belachelijk te overdrijven:

Je boodschappen die je koopt laat je op een lijst zetten omdat je met je bonuskaart "korting" krijgt. De supermarkt keten is zo aardig om die gegevens richting je zorgverzekeraar te sturen. Die vinden dat jij niet goed genoeg eet dus gaat jouw premie omhoog.

Of laten we het nog simpeler maken, de overheid / verzekeraars gaan beslissen wat jij voor werk gaat doen op basis van je genetische aanleg. En om er zeker van te zijn dat iedereen gezond blijft wordt "eten" afgeschaft. Iedereen krijgt zijn dosis voedingsstoffen in tablet vorm.

Volgens mij heb zo weer genoeg overdreven. Het principe van een comazuiper zelf te laten betalen is volgens mij de verkeerde aanpak. Waarom zuipen ze zoveel tegenwoordig? De gedachten gang schijnt meestal te zijn om achteraf te straffen om herhaling te voorkomen. Waarom niet een keer naar de oorzaak kijken?
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:35:34 #117
3542 Gia
User under construction
pi_109045358
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat heb ik daarmee te bouten? Je kost geld. Hoppa, euthaniseren die hap.
Dus, als jij morgen overhoop wordt gereden, buiten je schuld, vind je het normaal dat je een spuitje krijgt? Want.......dan ga je geld kosten!
pi_109045398
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus, als jij morgen overhoop wordt gereden, buiten je schuld, vind je het normaal dat je een spuitje krijgt? Want.......dan ga je geld kosten!
Uiteraard.
pi_109045408
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar laat je mensen toch zelf voor sparen, verzekeren enz....
Als je je hele leven betaalt voor een bepaalde verzekering, en je moet er op een bepaald moment gebruik van maken, dan moet dat toch kunnen. Waar heb je anders verzekeringen voor?
Maar waarom zou de overheid dan wel gezond eten goedkoper moeten maken (terwijl gezond eten al goedkoop kan zijn als je verstandig koopt) en ongezond eten duurder moeten maken? Waarom zou de overheid dat moeten stimuleren?

quote:
Voor de gezonde mensen is er nog altijd de keuze voor een hoog eigen risico en lage premie. Maar dat is wel je eigen keuze. Dan moet je niet gaan zeuren als je halverwege het jaar ineens zoveel zorg nodig hebt dat je je blauw betaalt vanwege je hoge eigen risico.
Daar heb ik nog niemand over horen zeuren en heeft verder ook niks met het voorgaande te maken.

quote:
We zijn in Nederland gewoon met heel veel mensen en op dit moment relatief veel ouderen en zieken. Mensen die geboren zijn in een tijd dat roken nog niet 'slecht' voor je was en nu op hun oude dag leiden aan longemfyseem, bijvoorbeeld. Maar ook, even terug OT, jongeren die menen dat hun lichaam alles aankan en zich vol laten lopen, elk weekend. Ooit wreekt zich dat en dan moet je blij zijn als je toch goed verzekerd bent.
En wat heeft dit alles met gezonde voeding stimuleren te maken? Dat je goed verzekerd bent lijkt me in alle gevallen handig, of je nou veel of weinig gezond eet.

Wat mensen eten moeten ze wat mij betreft helemaal zelf weten en prima dat de verzekering de kosten dekt. Ik zie alleen niet in waarom de overheid gezond eten 'goedkoper' zou moeten maken als dat er ook nog eens voor zorgt dat de ziektekosten verder gaan stijgen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:39:13 #120
3542 Gia
User under construction
pi_109045447
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:35 schreef CocaColaLight het volgende:
Het principe van een comazuiper zelf te laten betalen is volgens mij de verkeerde aanpak. Waarom zuipen ze zoveel tegenwoordig? De gedachten gang schijnt meestal te zijn om achteraf te straffen om herhaling te voorkomen. Waarom niet een keer naar de oorzaak kijken?
Juist.

Maar ja, wat is de oorzaak? Ouders? Opvoeding? Niet altijd. Degenen die in coma op de eerste hulp belanden zijn meestal niet de jochies die van thuis uit gewend zijn te zuipen.

Ik denk dat het een mentaliteitsdingetje is. Jongeren voelen zich onaantastbaar. Kunnen de hele wereld aan en ach, hun lever heeft nog niets geleden, dus zuipen kan nog best!!

Voorlichting, vanaf groep 8 en verder elk jaar een opfriscursus tot je 18de.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')