moet je nagaan. stel we hebben een tijdmachine en we kunnen iemand naar die tijd terug sturen. en dan sturen we hans kazan. Dan was jezus echt een loserquote:Op woensdag 7 maart 2012 12:54 schreef Loppe het volgende:
Volgens mij was Jezus hier om ons te laten zien waar de mens eigenlijk toe in staat is. Daarmee bedoel ik dat aangezien Jezus ook maar een mens van vlees en bloed was, eigenlijk iedereen in staat is de wonderen te verrichten die Jezus zelf verrichtte.
Omdat de kerk in wezen niets met Jezus te maken heeft.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:11 schreef Id_do_her het volgende:
Waarom is het dan de kerk die verantwoordelijk was voor de wetenschappelijke vertraging? Dat spreekt elkaar een beetje tegen.
hij had 's nachts stiekem dikke stenen neergelegd in het water en daar liep hij op.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:11 schreef lurf_doctor het volgende:
Dat lopen over water krijg ik maar niet onder de knie
Behalve dat ze hem als de messias zien niet nee.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:12 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Omdat de kerk in wezen niets met Jezus te maken heeft.
Ja, zo ziet de kerk dat, maar als je het geschiedkundig bekijkt was Jezus al een tijdje dood voor er een georganiseerde religie ontstond, dus kan en mag je alle fouten (en dat zijn er veel) niet aan de voeten van Jezus leggen, nog maar even in het midden latende of hij wel of niet bestaan heeft.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:13 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Behalve dat ze hem als de messias zien niet nee.
Niet waar. Zonder kerk waren we Jezus al lang vergeten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:12 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Omdat de kerk in wezen niets met Jezus te maken heeft.
Interessante theorie, volgens mij was Jezus niet zo bezig met de Romeinen, meer met vrede, tolerantie, en dat soort dingen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:15 schreef Daniel1976 het volgende:
Volgens mij was jezus' doel om al dan niet met geweld de joden te bevrijden van het romeinse juk alleen het mislukte een beetje.
Klopt, maar Jezus heeft zelf niets te maken gehad met de oprichting van de kerk, volgens de overleveringen was dat St. Petrus, zijn...rots, zogezegd. (Van het woord Petras).quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:17 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Niet waar. Zonder kerk waren we Jezus al lang vergeten.
http://academicearth.org/lectures/historical-jesusquote:Op woensdag 7 maart 2012 13:17 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Interessante theorie, volgens mij was Jezus niet zo bezig met de Romeinen, meer met vrede, tolerantie, en dat soort dingen.
Maar, ik ben wel benieuwd naar waarom je dit denkt. =].
Nou, dat hangt er vanaf. De Joodse religie bestond al en het Christendom was toen een 'sekte' die losgekomen was van de Joden. Dus de fundering lag er al.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:15 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Ja, zo ziet de kerk dat, maar als je het geschiedkundig bekijkt was Jezus al een tijdje dood voor er een georganiseerde religie ontstond, dus kan en mag je alle fouten (en dat zijn er veel) niet aan de voeten van Jezus leggen, nog maar even in het midden latende of hij wel of niet bestaan heeft.
Het is niet dat de vroege Christenen enorm populair waren bij de Joden, als je de verhalen mag geloven kregen de Joodse priesters nog de keuze tussen Jezus en Barabas (Een moordenaar, kennelijk), wie er mocht overleven, men koos Barabas, dat zegt wel een beetje genoeg.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:21 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Nou, dat hangt er vanaf. De Joodse religie bestond al en het Christendom was toen een 'sekte' die losgekomen was van de Joden. Dus de fundering lag er al.
Is het niet wat hoogmoedig om de evangeliën te aanzien als het woord van God, aangezien ze ook maar door mensen zijn geschreven?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar volgens de evangelien, niet imo?
Ik kan pas na 't kijken van de hele serie een duidelijk antwoord geven, natuurlijk, maar alvast enorm bedankt voor de link.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
http://academicearth.org/lectures/historical-jesus
Snufje cognitieve dissonantie er over na zijn dood.
En hoera een religie was geboren.
De hele serie staat hier: http://www.virtualprofess(...)yale-rlst-152-martin
Nee, dat lijkt me ook niet, als je jezelf ervan losmaakt om een aparte religie te stichten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Het is niet dat de vroege Christenen enorm populair waren bij de Joden, als je de verhalen mag geloven kregen de Joodse priesters nog de keuze tussen Jezus en Barabas (Een moordenaar, kennelijk), wie er mocht overleven, men koos Barabas, dat zegt wel een beetje genoeg.
Dát is een zeer twijfelachtig stukje getuigenis.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Het is niet dat de vroege Christenen enorm populair waren bij de Joden, als je de verhalen mag geloven kregen de Joodse priesters nog de keuze tussen Jezus en Barabas (Een moordenaar, kennelijk), wie er mocht overleven, men koos Barabas, dat zegt wel een beetje genoeg.
Als ik me niet vergis claimen de Evangeliën dat zelf toch ook niet? Tijd geleden dat ik me erin verdiept heb verder.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Is het niet wat hoogmoedig om de evangeliën te aanzien als het woord van God, aangezien ze ook maar door mensen zijn geschreven?
Mja, ik ben er niet echt in thuis eigl.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:26 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis claimen de Evangeliën dat zelf toch ook niet? Tijd geleden dat ik me erin verdiept heb verder.
Ik heb ze altijd gezien als een biografie van 't leven van een profeet. =].
Zoals ik zei: Als je de verhalen mag geloven.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:26 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dát is een zeer twijfelachtig stukje getuigenis.
En zelfs al is het waar, dan was Barabas eerder een opstandeling / vrijheidsstrijder dan een moordenaar.
Dat is een kleine nuance niet waar?
Klopt en OKquote:Op woensdag 7 maart 2012 13:18 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Klopt, maar Jezus heeft zelf niets te maken gehad met de oprichting van de kerk, volgens de overleveringen was dat St. Petrus, zijn...rots, zogezegd. (Van het woord Petras).
En mijn reactie ging vooral over het afremmen van de wetenschap door de kerk.
Tsja kijk de serie maar, dan zul je er achterkomen dat het niet zo autobiografisch is.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:26 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis claimen de Evangeliën dat zelf toch ook niet? Tijd geleden dat ik me erin verdiept heb verder.
Ik heb ze altijd gezien als een biografie van 't leven van een profeet. =].
Ik vlucht ook maar snel wel uit dit topic zometeen, voor ik dingen roep die strenge Christenen tegen 't zere been schopt..quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:29 schreef Loppe het volgende:
[..]
Mja, ik ben er niet echt in thuis eigl.
Dat kan niet in F&L.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:30 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Ik vlucht ook maar snel wel uit dit topic zometeen, voor ik dingen roep die strenge Christenen tegen 't zere been schopt...
In F&L, nobody can hear you scream?quote:
Met die uitspraak beledig je mij als atheïst (met bijbelkennis) al, en nu?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:32 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
In F&L, nobody can hear you scream?
Ik was trouwens niet van plan te gaan trollen, maar mijn kennis van heilige geschriften is niet bepaald groot, en ik wil niemand beledigen. =].
Amen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Je beledigd voelen is geen grondrecht.
Mss je trots opzij zetten?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Met die uitspraak beledig je mij als atheïst (met bijbelkennis) al, en nu?
Je beledigd voelen is geen grondrecht.
Dan moet je ook wachten dat het een paar dagen flink gevroren heeftquote:Op woensdag 7 maart 2012 13:11 schreef lurf_doctor het volgende:
Dat lopen over water krijg ik maar niet onder de knie
Volgens de evangeliën wél ! ( voor de honderdste keer joh ! )quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar volgens de evangelien, niet imo?
100% mee eens.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:15 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Ja, zo ziet de kerk dat, maar als je het geschiedkundig bekijkt was Jezus al een tijdje dood voor er een georganiseerde religie ontstond, dus kan en mag je alle fouten (en dat zijn er veel) niet aan de voeten van Jezus leggen, nog maar even in het midden latende of hij wel of niet bestaan heeft.
100% mee eens.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:15 schreef Daniel1976 het volgende:
Volgens mij was jezus' doel om al dan niet met geweld de joden te bevrijden van het romeinse juk alleen het mislukte een beetje.
En dan ??? Had men beter gedaan.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:17 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Niet waar. Zonder kerk waren we Jezus al lang vergeten.
quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:17 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Interessante theorie, volgens mij was Jezus niet zo bezig met de Romeinen, meer met vrede, tolerantie, en dat soort dingen.
Maar, ik ben wel benieuwd naar waarom je dit denkt. =].
... beweer je hier, en dat is juist, en die religie komt oorspronkelijk van Paulus. Jezus was een zeloot. Niet zo bezig met de Romeinen?? En waarom denk je dat ie door de Romeinen gekruisigd is ? Omdat hij vrede en tolerantie predikte ? Hallooo, wordt eens wakker zeg !quote:maar als je het geschiedkundig bekijkt was Jezus al een tijdje dood voor er een georganiseerde religie ontstond,
Niet alles geloven wat ze je wijs maken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
[..]
Het is niet dat de vroege Christenen enorm populair waren bij de Joden, als je de verhalen mag geloven..
En dan nog even Bar-abas vertalen: Zoon van (bar) de vader ( abbas )." Zoon van wie " vrijlaten ?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:26 schreef Daniel1976 het volgende:
Dát is een zeer twijfelachtig stukje getuigenis.
En zelfs al is het waar, dan was Barabas eerder een opstandeling / vrijheidsstrijder dan een moordenaar.
Dat is een kleine nuance niet waar?
In die tijd bestond er maar één vader of één Barabas?quote:Op woensdag 7 maart 2012 14:18 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan nog even Bar-abas vertalen: Zoon van (bar) de vader ( abbas )." Zoon van wie " vrijlaten ?
Nee hoor, er bestonden toen ook al miljoenen zoon van de vader'. Zo was de naam van Jezus voluit Yeshua bar Jehosef. Blijkbaar hebben ze een stukje van de naam vergeten over te schrijven ( of lag dit wat gevoelig deze naam te noemen ? )quote:Op woensdag 7 maart 2012 14:22 schreef Loppe het volgende:
[..]
In die tijd bestond er maar één vader of één Barabas?
Zo eenvoudig is het ook weer niet. Volgens verschillende archeologen heeft die Jezus wél bestaan, maar niet zoals we die kennen uit het N.T. Dat heeft men er pas een generatie later bij verzonnen. Aanvankelijk was het niet een dogmatisch hiërarchische organisatie, maar eerder een religieus-filosofische beweging, zoals er toen wel meerderen bestonden. Deze beweging was niet door Jezus, maar door de hellenistische jood Paulus opgericht. Hij gebruikte daarvoor een volksheld en mythologeerde die. Vergelijk het wat met koning Arthur en de ronde-tafel-ridders sage. De historische ' Arthur ' laat ook een ander verhaal zien. Pas op bevel van keizer Constantijn ( concilie van Nicea ) is dit verworden wat we nu het christendom noemen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:05 schreef SadKingBilly het volgende:
Volgens mij heeft jezus nooit bestaan en is heel het geloof een grote farce (of liever gezegd, een enorme leugen). En een discussie voeren over een boek dat iemand uit machtswellust geschreven heeft (want het domme volk is makkelijk onder controle te houden als je zegt "dat het van god moet") is helemaal van de zotte.
Dat is dan gebrek aan achtergrond kennis en misschien gebrek aan interesse om je daar in te verdiepen, dat weet ik niet.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:56 schreef Loppe het volgende:
Nouja, ik vind mijn versie veel aannemelijker.
En die is... ??quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:56 schreef Loppe het volgende:
Nouja, ik vind mijn versie veel aannemelijker.
Atheïst, dat is nou weer wat anders hoor. Dat heeft te maken het al dan niet geloven in een god/en. http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsmequote:
Logica dan.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Op logica OF geloof. Beiden gaan niet samen.
Kijk, dát is logica. :-)quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:22 schreef speknek het volgende:
Ik begin steeds meer te geloven dat het existentiele doel van Jezus was om mij 2000 jaar later te laten ergeren aan matige topics over hem die het niveau van F&L laag houden.
Hebr 10:9 bv zegt dat Jezus op aarde kwam om Gods wil te doen!quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:54 schreef Loppe het volgende:
Volgens mij was Jezus hier om ons te laten zien waar de mens eigenlijk toe in staat is. Daarmee bedoel ik dat aangezien Jezus ook maar een mens van vlees en bloed was, eigenlijk iedereen in staat is de wonderen te verrichten die Jezus zelf verrichtte.
Hoezo een ritueel?quote:
Het wil maar niet doordringen he bianco ? Het was wel Paulus die deze woorden aan Jezus heeft toegeschreven.En je moet eens onderscheid proberen maken tussen het O.T. en het N.T. Paulus was een joods hellenistisch gnosticus, wat weer duidelijk blijkt uit bovenvermeld citaat. En de Bijbel zegt niks hoor, daar staan enkel woorden in geschreven door een hele rits auteurs over een periode van meer dan duizend jaar. Jou naïveteit is gewoon aandoenlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2012 22:05 schreef bianconeri het volgende:
Hebr 10:9 bv zegt dat Jezus op aarde kwam om Gods wil te doen!
Ergens anders zegt Jezus: Ik ben niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen.
Ook moge uit de Bijbel duidelijk worden dat Jezus kwam om een zoenoffer te brengen voor de mensheid.
Nee, eigenlijk is het diep triest dat gelovigen zo weinig weten over de bijbel.quote:
Het was ook sarcasme.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk is het diep triest dat gelovigen zo weinig weten over de bijbel.
Ze weten wat er in staat ja, maar daar houdt het ook mee op.
Daar heb je gelijk in.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk is het diep triest dat gelovigen zo weinig weten over de bijbel.
Ze weten wat er in staat ja, maar daar houdt het ook mee op.
Daar wil ik 2 dingen over zeggen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:42 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in.
Maar bij anti-gelovigen is het regelmatig niet beter gesteld, omdat ze denken dat ze een heleboel over de Bijbel weten, maar in feite zeer matig op de hoogte zijn van de huidige wetenschap.
en daar zijn we weer bij de (almachtige, algoed en alwetende) God die niet zonder bloed kan.quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoezo een ritueel?
Of doel je op dat offer deel van het zoenoffer?
Wij als onvolmaakte mensen hadden een loskoopoffer nodig om vrijgekocht te kunnen worden van zonden. We maken nu nog altijd fouten, maar kunnen vergeven worden in de naam van Jezus.
Daar hadden wij zijn leven voor nodig. Het volmaakte offer van Jezus die loskocht van die volmaakte leven van Adam.
Jou vraag is me niet helemaal duidelijk. Even toelichten graag.quote:Op donderdag 8 maart 2012 10:56 schreef hoatzin het volgende:
Maar hoe zou het dat dan voor ogen gehad hebben denk je? Een gewapende legermacht of zo?
quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Jou vraag is me niet helemaal duidelijk. Even toelichten graag.
Ik bedoel dus: hoe had JC dat bevrijden voor ogen?quote:Volgens mij was jezus' doel om al dan niet met geweld de joden te bevrijden van het romeinse juk alleen het mislukte een beetje.
Hoe is de inhoud van de Bijbel een wetenschappelijk onderwerp?quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:42 schreef Cognitor het volgende:
Maar bij anti-gelovigen is het regelmatig niet beter gesteld, omdat ze denken dat ze een heleboel over de Bijbel weten, maar in feite zeer matig op de hoogte zijn van de huidige wetenschap.
Achteraf bekeken was dit wel een zelfmoordactie, en dat vond zijn moeder ook. Op een gegeven moment liet ze hem haast gek verklaren ( zie evangelies ). Samen met de zeloten ( zie wiki ) heeft hij het platteland afgelopen om de bevolking op te roepen tot verzet. Het waren hen die de meeste lasten moesten dragen, en in de steden waren de joden toch al grotendeels gehelleniseerd en er geen nut meer van hadden. Hij moet ook rotsvast gelooft hebben in de profetieën waarin stond geschreven dat JHWH zijn ' hemelbewoners ' met vlammende zwaarden zou sturen om de ware messias bij te staan ter bevrijding van ' Gods Rijk ' ( Palestina ). Dat is wat tegengevallen en vandaar de uitspraak die men in zijn mond legde ' Heer, waarom heb je me verlaten ',... en het was toch zo beloofd. Of de zelfmoord-moslims ook wat extra maagden zullen krijgen is ook zeer de vraag, maar toch geloven ze daar rotsvast ( tot ter dood ) in. Zijn geplande opstand was anders zeer goed gekozen; Pasen, het moment dat er dubbel zoveel joden in Palestina waren ( vanuit de diaspora ), maar daar waren uiteraard ook de Romeinen op voorzien.quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:48 schreef hoatzin het volgende:
Ik bedoel dus: hoe had JC dat bevrijden voor ogen?
De inhoud van om het even welk antiek geschrift kan toch prima het onderwerp van historisch onderzoek zijn?quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is de inhoud van de Bijbel een wetenschappelijk onderwerp?
Wellicht in het kader van geschiedkunde, maar ik heb zo'n gevoel dat dit niet is wat Cognitor ermee bedoelt. Zijn toevoeging "huidige" doet mij anders vermoeden.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De inhoud van om het even welk antiek geschrift kan toch prima het onderwerp van historisch onderzoek zijn?
Wel sterk he ? En hoe zit het met de Islam ?quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:48 schreef Loppe het volgende:
Ik vraag me af hoe de Kerk zo groot en machtig is geworden louter op verzinsels dan. Dat lijkt me haast onwerkelijk.
Dit is niet waar ik op doelde. Ik bedoel dat anti-gelovigen (bijv. de New Atheists a.k.a. de kliek van Dawkins en aanverwanten; en "Nieuwe Spirituelen") vaak allerlei dingen over de Bijbel beweren die niet gestoeld zijn op goed wetenschappelijk onderzoek.quote:Op donderdag 8 maart 2012 10:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Daar wil ik 2 dingen over zeggen.
Mensen die wetenschap beoefenen zijn niet per definitie antireligieus, deze personen zijn meestal vrij openminded. Alleen door de wetenschappelijke bevindingen zit er niets anders op dat religie naar het land der fabelen te verwijzen. Het is niet zo dat wetenschappers vooringenomen antireligieus zijn.
Onzin.quote:2, Aton heeft met zijn uiteenzettingen in dit topic niet één keer de plank mis geslagen. Dat is de wetenschappelijke consensus gestaafd op uitgebreid bron onderzoek.
Dat klopt.quote:Wat juist opvalt in deze is dat gelovigen vaak "wetenschappelijke" misinformatie de wereld in sturen. En dat is een zeer kwalijke zaak.
Nee, iblardi heeft gelijk. Met "huidige" bedoel ik de wetenschap zoals die in godsdienstwetenschappelijke en historische disciplines nu beoefend wordt en wat daarin de heersende opvattingen zijn.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht in het kader van geschiedkunde, maar ik heb zo'n gevoel dat dit niet is wat Cognitor ermee bedoelt. Zijn toevoeging "huidige" doet mij anders vermoeden.
Maar dat was vanwege zijn optreden als profeet (zie Mc. 1-3).quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Achteraf bekeken was dit wel een zelfmoordactie, en dat vond zijn moeder ook. Op een gegeven moment liet ze hem haast gek verklaren ( zie evangelies ).
Toch is daarvan geen spoor te vinden in de bronnen. En de sociale en culturele situatie ligt een stuk gecompliceerder dan je voorstelt. Zeker had Jezus een voorkeur voor de zwakkeren in de samenleving, maar dat was volgens de meest recente archeologische resultaten niet omdat er in Galilea een verarmde plattelandsbevolking was (er lijkt juist economische groei in die tijd te zijn geweest). Deze voorkeur vloeide eerder voort uit een theologische motivatie bij Jezus.quote:Samen met de zeloten ( zie wiki ) heeft hij het platteland afgelopen om de bevolking op te roepen tot verzet. Het waren hen die de meeste lasten moesten dragen, en in de steden waren de joden toch al grotendeels gehelleniseerd en er geen nut meer van hadden. Hij moet ook rotsvast gelooft hebben in de profetieën waarin stond geschreven dat JHWH zijn ' hemelbewoners ' met vlammende zwaarden zou sturen om de ware messias bij te staan ter bevrijding van ' Gods Rijk ' ( Palestina ).
Als er een geplande opstand was, waarom heeft Pilatus dan niet, zoals gebruikelijk was, zijn cavalerie op de naderende Jezus-groep afgestuurd zodra hij in Judea kwam?quote:Zijn geplande opstand was anders zeer goed gekozen; Pasen, het moment dat er dubbel zoveel joden in Palestina waren ( vanuit de diaspora ), maar daar waren uiteraard ook de Romeinen op voorzien.
Nogmaals, en nu voor de laatste keer: Ik ga niet meer met jou in discussie.quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:06 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Maar dat was vanwege zijn optreden als profeet (zie Mc. 1-3).
[..]
Toch is daarvan geen spoor te vinden in de bronnen. En de sociale en culturele situatie ligt een stuk gecompliceerder dan je voorstelt. Zeker had Jezus een voorkeur voor de zwakkeren in de samenleving, maar dat was volgens de meest recente archeologische resultaten niet omdat er in Galilea een verarmde plattelandsbevolking was (er lijkt juist economische groei in die tijd te zijn geweest). Deze voorkeur vloeide eerder voort uit een theologische motivatie bij Jezus.
[..]
Als er een geplande opstand was, waarom heeft Pilatus dan niet, zoals gebruikelijk was, zijn cavalerie op de naderende Jezus-groep afgestuurd zodra hij in Judea kwam?
Ik wel met jou.quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Nogmaals, en nu voor de laatste keer: Ik ga niet meer met jou in discussie.
Staat onder Christendom.quote:Op donderdag 8 maart 2012 13:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel sterk he ? En hoe zit het met de Islam ?
Dat Jezus' boodschap sterker is, mss.quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat wil je daar nu mee zeggen ?? Dat de Islam nog te verwaarlozen is ?
Hahaha, gast,quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Volgens mij moet men hier eens wat filmpjes o.i.d. gaan kijken van kent hovind.
die heeft tenminste een goede kijk op het ontstaan van de wereld, en ook wat logische verklaringen over het ontstaan van de aarde e.d.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind
wat is jezus' boodschap dan?quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:48 schreef Loppe het volgende:
[..]
Dat Jezus' boodschap sterker is, mss.
Ok. dat is op zich een mooie gedachte. Jezus was zelf overigens geen lieverdje, het is vooral wee deze en wee gene. Er zijn weinig vriendelijke of liefdevolle uitspraken van hem bekend. Wel veel scheldpartijen. En uit zijn gelijkenissen blijkt duidelijk dat hij totaal geen moeite heeft met slavernij...quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:11 schreef Loppe het volgende:
[..]
Vooral een boodschap van liefde, denk ik dan.
Mwah, dat is zo'n weeïg antwoord. En erg onprecies.quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:11 schreef Loppe het volgende:
[..]
Vooral een boodschap van liefde, denk ik dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |