Maar maar... zonder Euro heeft een EU-land toch helemaal geen economie? Wordt eruit gehouden? Weggepest? Armoede, krimpende economieen, oorlogen ed is toch wat een land dan te wachten staat? Kijk maar naar dat arme Denemarken ook.quote:
Neehoor, maar als jij harde cijfers van het CPB terzijde schuift omdat ze je geraas niet onderbouwen, blijf ik niet aan de gang.quote:
ja of naar UK. Zwitserland ?quote:Op woensdag 7 maart 2012 08:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar maar... zonder Euro heeft een EU-land toch helemaal geen economie? Wordt eruit gehouden? Weggepest? Armoede, krimpende economieen, oorlogen ed is toch wat een land dan te wachten staat? Kijk maar naar dat arme Denemarken ook.
Alles komt terug.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 13:08 schreef Cher- het volgende:
Jullie weten toch wel dat die gulden niet terugkomt he?
De holocaustvergelijking vind ik overdreven, net als iemand een mongool noemen om die visiequote:. De lidstaten beslisten over verbetering van de besluitvorming, de toekomstige omvang van de Europese Commissie (EC), de bevoegdheden van het Europees Parlement (EP), de militaire samenwerking en het buitenlands en veiligheidsbeleid. De landen legden ook vast dat het de taak van de EU was om werkgelegenheid te creëren.
Inderdaad. Vergeet ook niet de oorlog die woedt tussen Zweden en Denemarken omdat ze geen Euro hebben, en de daaraan gerelateerde genocides.quote:Op woensdag 7 maart 2012 08:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar maar... zonder Euro heeft een EU-land toch helemaal geen economie? Wordt eruit gehouden? Weggepest? Armoede, krimpende economieen, oorlogen ed is toch wat een land dan te wachten staat? Kijk maar naar dat arme Denemarken ook.
Net zoals ik voor de crisis de cijfers van Moody's en S&P terzijde schoof omdat ik ze niet vertrouwde, en de schapen toen ook mij niet meer serieus namen omdat Moody's en S&P zulke experts waren. We hebben het gezien met hun AAA rating voor Griekenland tot net na de crash.quote:Op woensdag 7 maart 2012 09:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Neehoor, maar als jij harde cijfers van het CPB terzijde schuift omdat ze je geraas niet onderbouwen, blijf ik niet aan de gang.
Dat is hun eigen fout voor het niet aannemen van de Euro. Gelukkig hebben ze nog een gedeelde vijand in Noorwegen die helemaal nergens aan meedoet. Daar is de situatie helemaal niet meer te houden natuurlijk. Arme Noren..quote:Op woensdag 7 maart 2012 10:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Inderdaad. Vergeet ook niet de oorlog die woedt tussen Zweden en Denemarken omdat ze geen Euro hebben, en de daaraan gerelateerde genocides.
Wanneer had Griekenland dan een AAA rating?quote:Op woensdag 7 maart 2012 10:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
Net zoals ik voor de crisis de cijfers van Moody's en S&P terzijde schoof omdat ik ze niet vertrouwde, en de schapen toen ook mij niet meer serieus namen omdat Moody's en S&P zulke experts waren. We hebben het gezien met hun AAA rating voor Griekenland tot net na de crash.
Denemarken heeft for all intents and purposes gewoon de euro. Hun munt zit volkomen vast aan de euro. En Noorwegen, een van die totempalen van anti-euro figuren. Noorwegen is bij uitstek het land dat wel moet meebetalen en zich naar nagenoeg alle regels van de EU schikt, zonder het minste beetje inspraak recht.quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:35 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat is hun eigen fout voor het niet aannemen van de Euro. Gelukkig hebben ze nog een gedeelde vijand in Noorwegen die helemaal nergens aan meedoet. Daar is de situatie helemaal niet meer te houden natuurlijk. Arme Noren..
Dat is inderdaad een van de redenen. Een tweede zou zijn dat ze de banken daar beter onder controle hebben weten houden.quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:36 schreef claus_johann het volgende:
Het gaat goed in Zweden omdat ze daar in de jaren '90 wél de HRA hebben aangepakt.
quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:39 schreef HiZ het volgende:
Wat erg goed werkt gelet op de recente problemen met boter in dat land.
Al noemen ze het 'knoopjes'. Het gaat om het onafhankelijk zijn van economieen die erg verschillend zijn van elkaar en flexibiliteit nodig hebben om optimaal te kunnen opereren, Dat krampachtig samensmelten is nogal schadelijk. De eerste echte test faalt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
De hang naar de gulden is in mijn optiek vooral een misplaatst gevoel van nostalgie dat wordt opgeroepen bij bepaalde lieden. Men associeert de gulden met tijden waarin het ogenschijnlijk beter ging met ons land. Toen Nederland minder problemen kende en de bomen nog tot in de hemel groeide (zeg niet dat het zo is, maar dat gevoel hebben veel Nederlanders). We maken nu een wat moeilijker tijd door en daarmee gaat automatisch gepaard een hang naar vroegere tijden.
Voor mij is het meer een geval van niet afhankelijk willen zijn van onverkozen burocraten in Brussel en Straatsburg. En van landen als Griekenland, Spanje en Italie.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
De hang naar de gulden is in mijn optiek vooral een misplaatst gevoel van nostalgie dat wordt opgeroepen bij bepaalde lieden. Men associeert de gulden met tijden waarin het ogenschijnlijk beter ging met ons land. Toen Nederland minder problemen kende en de bomen nog tot in de hemel groeide (zeg niet dat het zo is, maar dat gevoel hebben veel Nederlanders). We maken nu een wat moeilijker tijd door en daarmee gaat automatisch gepaard een hang naar vroegere tijden.
Grenzen zijn arbitrair. Samenwerking binnen de eurozone kan prima. Bovendien lijkt men te vergeten dat het niet de euro is die de huidige problematiek heeft veroorzaakt, maar de schuldenlast van individuele lidstaten. Zelfs al hadden we geen euro, dan hadden we een Griekenland uiteindelijk toch te hulp moeten schieten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:19 schreef Individual het volgende:
[..]
Al noemen ze het 'knoopjes'. Het gaat om het onafhankelijk zijn van economieen die erg verschillend zijn van elkaar en flexibiliteit nodig hebben om optimaal te kunnen opereren, Dat krampachtig samensmelten is nogal schadelijk. De eerste echte test faalt.
Open handel is goed en de EU heeft zeker een functie, maar niet op de manier hoe het nu gaat.
Krampachtig alles uit elkaar trekken is ook nogal schadelijk. Wij zijn geowon geheel afhankelijk van onze oosterburen. Denken dat je daar wel uit kan stappen is nogal naief. De laatste poging tot devaluatie ten opzichte van de D-Mark was ook geen succesquote:Op woensdag 7 maart 2012 12:19 schreef Individual het volgende:
[..]
Al noemen ze het 'knoopjes'. Het gaat om het onafhankelijk zijn van economieen die erg verschillend zijn van elkaar en flexibiliteit nodig hebben om optimaal te kunnen opereren, Dat krampachtig samensmelten is nogal schadelijk. De eerste echte test faalt.
Het sterk beperken van de valutarisico's is zeker ook al zo'n slecht idee? En open handel maak je een stuk eenvoudiger met 1 munt...quote:Open handel is goed en de EU heeft zeker een functie, maar niet op de manier hoe het nu gaat.
Het gaat inderdaad veel verder dan de Euro. De EU had nooit meer mogen worden dan een vrijhandelszone. Dan kan Griekenland lekker aan de banken vertellen dat het geld op is, en mogen Frankrijk en Duitsland zelf besluiten of ze die banken redden. Maar dan wel zonder ons geld daarvoor te gebruiken, zoals nu het geval is.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Grenzen zijn arbitrair. Samenwerking binnen de eurozone kan prima. Bovendien lijkt men te vergeten dat het niet de euro is die de huidige problematiek heeft veroorzaakt, maar de schuldenlast van individuele lidstaten. Zelfs al hadden we geen euro, dan hadden we een Griekenland uiteindelijk toch te hulp moeten schieten.
Een vergelijking met de jaren negentig is dan ook compleet irrelevant, aangezien de economische realiteit toen compleet anders was. Bovendien werd de EMU al in de jaren 90 in gang gezet. In EU-verband zijn absoluut fouten gemaakt, maar de gemeenschappelijke munt de schuld geven is te makkelijk en ook niet geheel terecht. Men is op zoek naar een zondebok en denkt die te hebben gevonden in de euro.
Toen we in de ene periode gekoppeld waren aan de D-mark in de andere aan de andere Europese munten bedoel je?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:19 schreef Viajero het volgende:
[..]
En dat zei ik al in de jaren '90 toen alles nog goed ging.
En er zitten helemaal geen nadelen aan, toch?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Krampachtig alles uit elkaar trekken is ook nogal schadelijk. Wij zijn geowon geheel afhankelijk van onze oosterburen. Denken dat je daar wel uit kan stappen is nogal naief. De laatste poging tot devaluatie ten opzichte van de D-Mark was ook geen succes
[..]
Het sterk beperken van de valutarisico's is zeker ook al zo'n slecht idee? En open handel maak je een stuk eenvoudiger met 1 munt...
maar goed een gelijk speelveld zal wel weer een slecht idee zijn
Hoort een gelijk speelveld niet meer bij een vrije markt binnen een gebied?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad veel verder dan de Euro. De EU had nooit meer mogen worden dan een vrijhandelszone.
Inderdaad, de D-Mark. En toen we midden jaren 90 ook de Griekse rupee, de Spaanse rupee en de Italiaanse rupee daar aan toevoegden begon het serieus fout te gaan. En dat had ik als tiener in de jaren 90 al door. ZOnder daar vier jaar economie voor gestudeerd te hebben, maar gewoon door logisch nadenken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toen we in de ene periode gekoppeld waren aan de D-mark in de andere aan de andere Europese munten bedoel je?
Wat ging er fout? Onze welvaart die als een malle steeg? De lage inflatie? De dalende werkeloosheid?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
Inderdaad, de D-Mark. En toen we midden jaren 90 ook de Griekse rupee, de Spaanse rupee en de Italiaanse rupee daar aan toevoegden begon het serieus fout te gaan. En dat had ik als tiener in de jaren 90 al door. ZOnder daar vier jaar economie voor gestudeerd te hebben, maar gewoon door logisch nadenken.
Gezien de mondaliasering van de economie, is een zone als de EU bij uitstekt iets waar lidstaten van profiteren. Dat zien we ook aan de welvaartsgroei die nieuwe lidstaten doormaken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad veel verder dan de Euro. De EU had nooit meer mogen worden dan een vrijhandelszone. Dan kan Griekenland lekker aan de banken vertellen dat het geld op is, en mogen Frankrijk en Duitsland zelf besluiten of ze die banken redden. Maar dan wel zonder ons geld daarvoor te gebruiken, zoals nu het geval is.
Ik begrijp niet waar je het over hebt. Er zijn meer dan genoeg vrijhandelszones waar ze met verschillende valuta werken. Je doet alsof het hebben van een valuta essentieel is, maar dat is het echt niet. Het is voordelig, maar niet zo voordelig dat het tegen da nadelen opweegt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoort een gelijk speelveld niet meer bij een vrije markt binnen een gebied?
Je stelt dus dat lekker veel protectionistische maatregelen invoeren een goed idee is voor de economische ontwikkelingen?
Het opbouwen van de bubble die nu gebarsten is bedoel je?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat ging er fout? Onze welvaart die als een malle steeg? De lage inflatie? De dalende werkeloosheid?
Zonder EU dan wel de euro was die enorme schuldenberg niet opgebouwd, bedoel je? Of hadden banken dan geen securisatie-keten opgezet en rommel-hypotheken verstrekt?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het opbouwen van de bubble die nu gebarsten is bedoel je?
Zonder de Euro zouden de PIGGS landen niet zo goedkoop geleend kunnen hebben nee. Want die hoge rentes van nu, die waren voor hun altijd al zo. Pas na de invoering vd Euro konden landen als Griekenland tegen lage rentes lenen, wat ze dan ook dus massaal deden.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zonder EU dan wel de euro was die enorme schuldenberg niet opgebouwd, bedoel je? Of hadden banken dan geen securisatie-keten opgezet en rommel-hypotheken verstrekt?
Even voor de duidelijkheid: die groei kwam dus door de euro, maar zonder de euro was die groei er ook geweest? Dat klinkt heel erg onlogisch en tegenstrijdigquote:Op woensdag 7 maart 2012 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zonder EU dan wel de euro was die enorme schuldenberg niet opgebouwd, bedoel je? Of hadden banken dan geen securisatie-keten opgezet en rommel-hypotheken verstrekt?
Die koppeling van de andere landen mislukte heel snel, dat weet je wel mag ik hopen he?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toen we in de ene periode gekoppeld waren aan de D-mark in de andere aan de andere Europese munten bedoel je?
Dat valt dus vies tegen, zo bleek laatst uit een docu van Tegenlicht. Banken hebben daar een kwalijke rol bij gespeeld. Met creatief boekhouden kom je een heel eind. Maar ben het tot op zekere hoogte met je eens. Maar goed, daarom: euro obligaties.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zonder de Euro zouden de PIGGS landen niet zo goedkoop geleend kunnen hebben nee. Want die hoge rentes van nu, die waren voor hun altijd al zo. Pas na de invoering vd Euro konden landen als Griekenland tegen lage rentes lenen, wat ze dan ook dus massaal deden.
Dus idd: zonder de Euro was er nu niet de enorme schuldenberg die de zuidelijke landen nu hebben.
Alle macht aan onverkozen burocraten in Brussel en Straatsburg. Goed idee, dat heeft in de Soviet Unie ook prima gewerkt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat valt dus vies tegen, zo bleek laatst uit een docu van Tegenlicht. Banken hebben daar een kwalijke rol bij gespeeld. Met creatief boekhouden kom je een heel eind. Maar ben het tot op zekere hoogte met je eens. Maar goed, daarom: euro obligaties.
Het is natuurlijk wel ironisch dat jij Eurofielen verwijt sceptici angstbeelden voor te houden (Holocaust, oorlogen) om vervolgens zelf aan te komen zetten met de Sovjet Unie als ultiem angstbeeld voor wat er gebeurt als Brussel meer macht krijgt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Alle macht aan onverkozen burocraten in Brussel en Straatsburg. Goed idee, dat heeft in de Soviet Unie ook prima gewerkt.
ik denk dat ik een stuk dichter bij de waarheid zit dan onze vrienden van het CDA en de VVD.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel ironisch dat jij Eurofielen verwijt sceptici angstbeelden voor te houden (Holocaust, oorlogen) om vervolgens zelf aan te komen zetten met de Sovjet Unie als ultiem angstbeeld voor wat er gebeurt als Brussel meer macht krijgt.
Hoeveel Europeanen hebben verstand van de grote geopolitieke issues die er momenteel spelen, en het hoe en wat van de financiële crisis? Het ABP, het grootste pensioenfonds in Nederland heeft ~100 miljard van het vermogen belegd in Griekse/Spaanse/Italiaanse staatsobligaties en andere euro-effecten, is een goed gedocumenteerd feit, niks geheims aan. Uit de euro stappen als Nederland, zal betekenen dat onze gulden 2.0 zeker 30, of zelfs tot 50% "harder" zal worden tov van hun valuta, maw die pensioengelden zijn dan in eens 30 tot 50% minder waard, ergo bij dat pensioenfonds verdampt dan worst case 50 miljard in een paar maanden tijd, wat 25% van het totale vermogen is. Nu de dekkingsgraad (en dat is nog niet eens het netto vermogen) 10% is gedaald moet er al gekort worden, wat denk je dat zo'n klap voor gevolgen zal hebben?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
ik denk dat ik een stuk dichter bij de waarheid zit dan onze vrienden van het CDA en de VVD.
Hoeveel Italianen hebben op de premier van Italie gestemd? Hoeveel Grieken hebben op de premier van Griekenland gestemd? Hoeveel Europeanen hebben op dhr van Rompuy gestemd?
Lees dit artikel eens zou ik zeggen. Dat is al iets ouder, maar de grote lijnen en gevolgen zijn helder, en zullen helaas alleen maar slechter zijn geworden sinds dat artikel is uitgebracht.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:12 schreef PKRChamp het volgende:
Ik wou dat er eens een echt onafhankelijk onderzoek komt met betrekking het verlaten van de Euro. Als ik zo met mijn boereverstand redeneer dan zie ik niet in waarom we bij de Euro moeten blijven of het zeker is of we wel de laatste bailout aan de Grieken hebben gegeven en dat er geen andere landen omvallen en wij in de noordelijke staten maar moet blijven lappen.
Als we in de EU blijven in de huidige vorm dan durf ik te wedden dat we Griekenland nog wel een aantal keer van geld moeten voorzien en ik ben benieuwd hoe de politici dit willen verkopen naar de burgers toe die zelf de broekriem aan moeten trekken.
Ik hoop dat men in Duitsland Merkel de laan uit schopt en dat hun eens een keer naar de bevolking gaan luisteren en er dan uit stappen. Zodra dat gebeurt is deze discussie totaal overbodig want Nederland zal dan snel volgen.
De EU is niks en het zal ook niks meer worden.
Hebben mensen als Mario Monti, die nogal een bankiersachtergrond heeft, er meer verstand van? Hoe kan het dat bank na bank "omvalt" en "gered moet worden"?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:15 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hoeveel Europeanen hebben verstand van de grote geopolitieke issues die er momenteel spelen, en het hoe en wat van de financiële crisis? Het ABP, het grootste pensioenfonds in Nederland heeft ~100 miljard van het vermogen belegd in Griekse/Spaanse/Italiaanse staatsobligaties en andere euro-effecten, is een goed gedocumenteerd feit, niks geheims aan. Uit de euro stappen als Nederland, zal betekenen dat onze gulden 2.0 zeker 30, of zelfs tot 50% "harder" zal worden tov van hun valuta, maw die pensioengelden zijn dan in eens 30 tot 50% minder waard, ergo bij dat pensioenfonds verdampt dan worst case 50 miljard in een paar maanden tijd, wat 25% van het totale vermogen is. Nu de dekkingsgraad (en dat is nog niet eens het netto vermogen) 10% is gedaald moet er al gekort worden, wat denk je dat zo'n klap voor gevolgen zal hebben?
Hebben Koos en Truus wérkelijk dat soort kennis en inzichten om hierover een onderbouwde mening te formuleren?
Onzin artikel. Bangmakerij zonder enige bewijsvoering.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Lees dit artikel eens zou ik zeggen. Dat is al iets ouder, maar de grote lijnen en gevolgen zijn helder, en zullen helaas alleen maar slechter zijn geworden sinds dat artikel is uitgebracht.
Ik vind dit een typisch gevalletje van "nee heb je en ja kan je krijgen". Met de huidige weg die we nu met de EU bewandelen is er dus de dreiging dat meerdere landen om kunnen vallen en we zijn nu nog niet eens klaar met Griekenland.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Lees dit artikel eens zou ik zeggen. Dat is al iets ouder, maar de grote lijnen en gevolgen zijn helder, en zullen helaas alleen maar slechter zijn geworden sinds dat artikel is uitgebracht.
Ik heb nieuws voor je: dat geld zijn we al kwijt. Verder ben ik het helemaal met je eens.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Ik vind dit een typisch gevalletje van "nee heb je en ja kan je krijgen". Met de huidige weg die we nu met de EU bewandelen is er dus de dreiging dat meerdere landen om kunnen vallen en we zijn nu nog niet eens klaar met Griekenland.
Ik denk dat Nederland/Duitsland zich eigen moeten afvragen of ze het risico wel willen nemen om tegen de wil van het volk in te gaan en blijven te bezuinigen op je eigen land terwijl we geld weg zitten te gooien in een bodemloze put. Dit kun je binnenkort niet meer verkopen naar je eigen volk met alle gevolgen van dien. En stel dat de sociale onrust in die zuidelijke landen zo groot word dat ze wel gedwongen worden om er uit te stappen dan zijn we dat geld ook kwijt.
Ik heb liever dat we dan ons lot in eigen handen nemen en ons verlies pakken en wij als Nederlanders gewoon de schouders eronder zetten en er tegenaan gaan, met of zonder Duitsland.
Er is (nog) ~500 tot zelfs 900 miljard aan pensioen en spaartegoeden in Nederland, zou je dat werkelijk zo op de tocht willen zetten met zo'n experiment als Wilders voor staat? Ook als economen het er unaniem over eens zijn dat zo'n stap feitelijk een onvoorspelbare sprong in het duister is?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Ik vind dit een typisch gevalletje van "nee heb je en ja kan je krijgen". Met de huidige weg die we nu met de EU bewandelen is er dus de dreiging dat meerdere landen om kunnen vallen en we zijn nu nog niet eens klaar met Griekenland.
Ik denk dat Nederland/Duitsland zich eigen moeten afvragen of ze het risico wel willen nemen om tegen de wil van het volk in te gaan en blijven te bezuinigen op je eigen land terwijl we geld weg zitten te gooien in een bodemloze put. Dit kun je binnenkort niet meer verkopen naar je eigen volk met alle gevolgen van dien. En stel dat de sociale onrust in die zuidelijke landen zo groot word dat ze wel gedwongen worden om er uit te stappen dan zijn we dat geld ook kwijt.
Ik heb liever dat we dan ons lot in eigen handen nemen en ons verlies pakken en wij als Nederlanders gewoon de schouders eronder zetten en er tegenaan gaan, met of zonder Duitsland.
Sorry maar ik snap niet waarom al dat geld ineens zou verdwijnen als we terugstappen naar de gulden. Ik snap dat er een wisselkoers betaald moet worden maar mischien moeten we dat verlies gewoon pakken aangezien het niet duidelijk is hoeveel geld we gezamelijk nog moeten afdragen naar de zuidelijke landen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er is (nog) ~500 tot zelfs 900 miljard aan pensioen en spaartegoeden in Nederland, zou je dat werkelijk zo op de tocht willen zetten met zo'n experiment als Wilders voor staat? Ook als economen het er unaniem over eens zijn dat zo'n stap feitelijk een onvoorspelbare sprong in het duister is?
Dat er aan het onderzoek een luchtje zit geef ik direct toe. Daarom pleit ik ook voor een echt onafhankelijk onderzoek.quote:Zijn onderzoek kent een aantal aantoonbare foute vergelijkingen, oa de voor het gemak vergeten historische koppeling tussen de mark en de gulden, terwijl dat onderzoek die periode ziet als een tijdperk waarin Nederland vrijelijk met de gulden kon doen en laten wat het wilde. Idem voor het bedrag van onze export naar oa Duitsland, wat verhoudingsgewijs tov het BNP voor ons veel hoger is als voor de landen waar we mee vergeleken worden, zoals Zwitserland en Zweden.
Maar die 15 miljard zijn we wel kwijt en er is totaal geen garantie dat het daar bij blijft. Bovendien speelt sociale onrust ook een grote rol die je niet kan negeren. Je kan niet tegen het volk blijven zeggen dat we maar moeten blijven betalen terwijl wij allemaal de broekriem strakker aan moeten trekken. De Grieken hebben het nu al gehad en ik zie het de komende jaren echt niet beter worden in Griekenland. Stel je eens voor dat de rest ook gaat. Dan zitten we dalijk allemaal droog brood te eten met alle gevolgen van dien.quote:Nu schrijven we ~15 miljard af op Griekenland, over een aantal jaren, samen met de banken, en dat hebben we nog deels goedkoop kunnen financieren ook. Sneu geld, maar we eten er geen stuk brood minder om. Uit de EU stappen zal hetzelfde doen als waar we nu zoveel geld aan uitgeven om te voorkomen, een imploderende EU, resulterend in een keiharde Deuro/guldmark whatever, en tientallen, worst-case zelfs 100+miljard wat in 1 jaar verdampt.
En hoe zie jij dat voor je dan?quote:Waarom de ballon lek prikken en zien waar die land, als je er ook rustig en gecontroleerd de lucht uit kan laten lopen?
Je begrijpt het inderdaad niet helemaal.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:34 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waar je het over hebt. Er zijn meer dan genoeg vrijhandelszones waar ze met verschillende valuta werken. Je doet alsof het hebben van een valuta essentieel is, maar dat is het echt niet. Het is voordelig, maar niet zo voordelig dat het tegen da nadelen opweegt.
Zijn we al bijna tot de bedelstaf veroordeeld dan?quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het opbouwen van de bubble die nu gebarsten is bedoel je?
Die in het kader van de invoering van de Euro bedoel je? Volgens mij hebben we die nog steeds.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die koppeling van de andere landen mislukte heel snel, dat weet je wel mag ik hopen he?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |