Dit doen wetenschappers. Elke dag. Over de hele wereld. Vaak onafhankelijk van elkaar.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je onder logisch vat:
Voor sommigen is logisch:
Om je heen kijken, zie ik God? Nee ok dan bestaat hij niet.
Maar logischer vind ik:
Onderzoeken wat er achter zit, hoe dingen in elkaar zitten
en alles gewoon goed bekijken.
Dit is waar de schoen wringt. Deze wetenschappers, die zo goed alles bekijken en zo, jeweetwel. Daar betalen we ze voor.quote:Dan is er maar 1 conclusie mogelijk die logisch is:
God bestaat
Wetenschappers zijn geperverteerd door de duivel!!!!!quote:Op zondag 4 maart 2012 17:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit doen wetenschappers. Elke dag. Over de hele wereld. Vaak onafhankelijk van elkaar.
[..]
Dit is waar de schoen wringt. Deze wetenschappers, die zo goed alles bekijken en zo, jeweetwel. Daar betalen we ze voor.
Die komen helemaal niet tot jouw conclusie. Sterker nog. Steeds vaker komen ze tot de conclusie dat op plekken waar mensen vroeger dachten "ah dat heeft god persoonlijk gedaan" helemaal geen god nodig is (geweest).
Leg eens uit hoe dit komt dan? Wereldwijde samenzwering? Kijken ze niet goed genoeg? Is de wetenschap volgens jou geen valide kennismethode? Leg uit.
Je blijft het over logisch hebben. Ik denk niet dat dat woord betekent wat jij denkt dat het betekent.quote:Dan is er maar 1 conclusie mogelijk die logisch is:
God bestaat
SSssst. iks nay eggen zay over onze ackt pay met de uivel day.quote:Op zondag 4 maart 2012 17:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschappers zijn geperverteerd door de duivel!!!!!
Hepet sepijt mepij, epik zepal verpoorzepichtepicheper zepijn.quote:Op zondag 4 maart 2012 17:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
SSssst. iks nay eggen zay over onze ackt pay met de uivel day.
Gvd, je hebt gelijk!quote:Op zondag 4 maart 2012 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
God bestaat wel!
[ afbeelding ]
Nou dan weet ik niet waar je die rare verhalen hoort hoor???quote:Op zondag 4 maart 2012 17:45 schreef SpecialK het volgende:
Die komen helemaal niet tot jouw conclusie. Sterker nog. Steeds vaker komen ze tot de conclusie dat op plekken waar mensen vroeger dachten "ah dat heeft god persoonlijk gedaan" helemaal geen god nodig is (geweest).
Dan ben ik wel benieuwd waar jij dit soort rare verhalen hoort.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou dan weet ik niet waar je die rare verhalen hoort hoor???
Maar dingen als evolutie worden steeds meer en meer ontkracht,
Ten eerste zou het eventueel incorrect zijn van de evolutietheorie nou niet bepaald een bevestiging zijn van creationisme. Ten tweede zijn evolutie en geloof helemaal niet strijdig met elkaar. Vooral dat laatste is erg belangrijk om je te realiseren.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
en vele wetenschappers gaan juist weer in God geloven simpelweg omdat er geen andere manier is om dingen uit te leggen.
quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
vele wetenschappers gaan juist weer in God geloven simpelweg omdat er geen andere manier is om dingen uit te leggen.
Daar zijn religieuze propaganda-sites voor.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd waar jij dit soort rare verhalen hoort.
Neem ons (of jezelf) nu eens 1 keer serieus en geef een ferme ondebouwing van de claim dat "vele wetenschappers gaan juist weer in God geloven simpelweg omdat er geen andere manier is om dingen uit te leggen"quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar dingen als evolutie worden steeds meer en meer ontkracht, en vele wetenschappers gaan juist weer in God geloven simpelweg omdat er geen andere manier is om dingen uit te leggen.
Onderbouwen of hou je bek. (om je maar eens op dezelfde liefdevolle manier toe te spreken zoals je anderen ook toespreekt)quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar dingen als evolutie worden steeds meer en meer ontkracht, en vele wetenschappers gaan juist weer in God geloven simpelweg omdat er geen andere manier is om dingen uit te leggen.
Werkelijk ? En wat is het bewijs dat "God" een betere manier om dingen uit te leggen is dan "Zeus" of "Brahma" of "Vliegend Spaghetti Monster" ?quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gelul natuurlijk. Epicuris kon God kennlijk niet begrijpen. Logisch, want Zijns wegen zijn ondoorgrondelijkquote:
Klinkt als een makkelijke verklaring voor iets wat je niet lukt om te begrijpen.quote:Zijns wegen zijn ondoorgrondelijk
Nee, maar SingleCoil toont wel aan dat de conclusie van Epicurus niet helemaal klopt. Of God wel of niet te bewijzen is staat daar los van.quote:Op zondag 4 maart 2012 21:20 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Klinkt als een makkelijke verklaring voor iets wat je niet lukt om te begrijpen.
Hoe klopt het niet dan? Want als God echt de almachtige is zoals vele mensen hem noemen, vanwaar dan de terechte vragen in de quote van Epicurus?quote:Op zondag 4 maart 2012 21:59 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Nee, maar SingleCoil toont wel aan dat de conclusie van Epicurus niet helemaal klopt.
Haha tja en katholieken zijn lekker betrouwbaar op het gebied van de Bijbel?quote:Op zondag 4 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
Ten tweede zijn evolutie en geloof helemaal niet strijdig met elkaar. Vooral dat laatste is erg belangrijk om je te realiseren.
Zo was ik erg onder de indruk van hoe Kenneth Miller, een katholieke celbioloog,
Maar hóé weet je dat?quote:Op zondag 4 maart 2012 22:50 schreef SingleCoil het volgende:
Er zijn geen grenzen, Gods wijsheid is onmetelijk.
Maar ons DNA (waarvan het bestaan een feit is) is ongeveer 98% gelijk aan dat van chimpansees, en niet aan dat van stof of zand.quote:God schiep de mens uit het stof, niet uit een aap ofzo.
Leg dit eens uit dan?quote:Op zondag 4 maart 2012 23:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Haha tja en katholieken zijn lekker betrouwbaar op het gebied van de Bijbel?
Die mensen aanbidden zelfs beelden, nou als iets duidelijk niet kan.
Geloof en evolutie zijn niet verenigbaar.
God schiep de mens uit het stof, niet uit een aap ofzo. Hij schiep ze rechtstreeks.
Sja... wie bepaalt hoe de Bijbel uitgelegd moet worden?quote:Op zondag 4 maart 2012 23:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Straks ga je ons nog vertellen dat je denkt dat het universum 6000 jaar oud is.quote:Op zondag 4 maart 2012 23:00 schreef bianconeri het volgende:
Geloof en evolutie zijn niet verenigbaar.
God schiep de mens uit het stof, niet uit een aap ofzo. Hij schiep ze rechtstreeks.
Wat een pertinente onzin, hoe meer men onderzoek doet met betrekking tot de evolutietheorie des te meer observaties en bewijs men vind die deze theorie ondersteunt.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar dingen als evolutie worden steeds meer en meer ontkracht,
Ik.quote:Op maandag 5 maart 2012 00:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja... wie bepaalt hoe de Bijbel uitgelegd moet worden?
Haha tja, dat van die beelden komt uit het O.T. en die wetten zijn volgens jou door Jezus niet meer geldig. Nu gij weer.quote:Op zondag 4 maart 2012 23:00 schreef bianconeri het volgende:
Maar dat maakt hem nog niet goed of slecht. En of Hij goed of slecht is vind ik persoonlijk een veel interessantere vraag dan of Hij wel of niet bestaat.quote:Op zondag 4 maart 2012 22:50 schreef SingleCoil het volgende:
Er zijn geen grenzen, Gods wijsheid is onmetelijk.
Misschien ziet God ons wel als kleine kinderen. Zijn wijsheid is onmetelijk, dus het is zinloos te proberen hem te begrijpen. Net als jij je moeder niet begreep toen ze zei dat je je karnemelk op moest drinken omdat het goed voor je was. Of dat je hond je niet begrijpt als 'ie naar de dierenarts moet voor een vaccinatie.quote:Op maandag 5 maart 2012 07:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar dat maakt hem nog niet goed of slecht. En of Hij goed of slecht is vind ik persoonlijk een veel interessantere vraag dan of Hij wel of niet bestaat.
Wat dus ook de vraag van BlackLodge is. Als God iets doet of laat gebeuren dat voor ons gevoel of verstand "slecht" lijkt te zijn wordt dat door gelovigen altijd afgedaan met "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" oid. Maar wanneer stop je Gods claim dat hij goed is zondermeer te geloven ? Wanneer trek je de grens en zeg je "sorry God, je zegt het beste met ons voor te hebben en zo, maar NU wil ik toch echt even iets meer uitleg dan "vertrouw me" voor ik je ongestoord verder laat gaan" ?
Ik hoef geen brug. Ik kom uit Rotterdam en daar hebben we de mooiste brug ter wereld alquote:En als er geen grens is... ik heb een mooie brug te koop. Kopen?
Als je in een rampgebied zit, en een politieagent (waarvan je weet dat hij zeer ervaren en goed is) zegt "vertrouw mij maar, blijf hier staan" en begint in het wilde weg te schieten, ga je dan weglopen? Nee, want de politieagent is een expert en "zijn wegen zijn ondoorgrondelijk" (op dat moment althans).quote:Op zondag 4 maart 2012 22:23 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Hoe klopt het niet dan? Want als God echt de almachtige is zoals vele mensen hem noemen, vanwaar dan de terechte vragen in de quote van Epicurus?
Want het is raar om te zeggen dat alles wat je niet begrijpt (hoe simpel of moeilijk dan ook) wel juist is omdat het door God zogenaamd zo bepaald is.
Waar leg je dan je grenzen. Als je kind van 3 maanden oud door een junkie van de brug afgegooid wordt en sterft dan denk je niet van: het zal wel zo horen, al snap ik niet waarom, maar God zal het zo gewild hebben
Als je gelooft in de oneindige goedheid en wijshed van die agent, waarom zou je dan weglopen?quote:Op maandag 5 maart 2012 09:39 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Als je in een rampgebied zit, en een politieagent (waarvan je weet dat hij zeer ervaren en goed is) zegt "vertrouw mij maar, blijf hier staan" en begint in het wilde weg te schieten, ga je dan weglopen? Nee, want de politieagent is een expert en "zijn wegen zijn ondoorgrondelijk" (op dat moment althans).
Precies, dat is mijn punt. Het lijkt alsof Epicurus wil zeggen dat hij zich niet voor kan stellen dat er iets of iemand slimmer is dan hij zelf.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je gelooft in de oneindige goedheid en wijshed van die agent, waarom zou je dan weglopen?
(bron: wiki)quote:Er bestaan volgens Epicurus ook goden die een zorgeloos leven leiden in de ruimten tussen de diverse werelden. Net als al het andere zijn zij samengesteld uit atomen, maar ze lijken wel eeuwig te zijn, omdat zij op de plek waar zij verblijven niet in botsing kunnen komen met andere atomen. Ze worden geacht volmaakt gelukkig te zijn, en daarbij past niet dat ze zich met ons mensen bemoeien. Ze lijken een soort ideaal-mensen te zijn.[1] Omdat ze feitelijk geen functie in Epicurus' wereldbeeld hebben, kan men zich afvragen of het puur traditionalisme is geweest, dat Epicurus ertoe gebracht heeft goden te laten bestaan. Hij zegt evenwel, dat wij van hun bestaan op de hoogte zijn, doordat we in dromen soms iets van hen zien.
Hoe uit agnostisch zijn zich in de praktijk? Bid jij naar de zo'n 3000 goden voor het ontbijt, gewoon omdat je niet zeker kan zijn over het bestaan / "onbestaan" daarvan?quote:Op maandag 5 maart 2012 01:50 schreef KabulCuisine het volgende:
En? Een bewijs van het NIET bestaan?
Wat is het fijn om agnost te zijn
...zoals een harcore atheist de logische consequenties van zijn positie evenmin goed heeft doordacht...quote:Op maandag 5 maart 2012 10:39 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoe uit agnostisch zijn zich in de praktijk? Bid jij naar de zo'n 3000 goden voor het ontbijt, gewoon omdat je niet zeker ben?
Hou je rustdagen aan op de vrijdag, zaterdag én zondag gewoon uit zekerheid?
Vast je tijdens Pasen en ramadan omdat je het niet zeker weet?
Ik ga er toch eigenlijk vanuit dat een agnost in de praktijk gewoon atheďstisch is?
Ik snap dus eigenlijk nooit die triomfantelijke aankondiging "Ik ben agnost", dan denk ik altijd maar dat zo'n persoon de praktische implicaties van die positie niet geheel heeft doordacht.
Agnost is een categorie los van atheďsme/theďsme ... de meeste atheďsten zijn atheďstische agnosten.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:39 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoe uit agnostisch zijn zich in de praktijk? Bid jij naar de zo'n 3000 goden voor het ontbijt, gewoon omdat je niet zeker kan zijn over het bestaan / "onbestaan" daarvan?
Hou je rustdagen aan op de vrijdag, zaterdag én zondag gewoon uit zekerheid?
Vast je tijdens Pasen en ramadan omdat je het niet zeker weet?
Ik ga er toch eigenlijk vanuit dat een agnost in de praktijk gewoon atheďstisch is?
Ik snap dus eigenlijk nooit die triomfantelijke aankondiging "Ik ben agnost", dan denk ik altijd maar dat zo'n persoon de praktische implicaties van die positie niet geheel heeft doordacht.
Hij zegt in die quote niet dat hij het zich niet kan voorstellen. Maar hij zegt alleen dat door de resultaten in de wereld en in ons leven de God zoals hij in de Bijbel beschreven wordt, helemaal niet zo is.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:30 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Precies, dat is mijn punt. Het lijkt alsof Epicurus wil zeggen dat hij zich niet voor kan stellen dat er iets of iemand slimmer is dan hij zelf.
Het zegt verder niets over het niet bestaan van God. Dat is ook niet zo verwonderlijk want:
[..]
(bron: wiki)
Misschien leven we op aarde met de kennis die we kunnen bewijzen (zonder God) en als we dood gaan, en er blijkt er toch een te zijn, dan zal ik 'm alsnog in m'n hart laten.quote:...zoals een harcore atheist de logische consequenties van zijn positie evenmin goed heeft doordacht...
Dat kan, maar de meesten atheďsten die er überhaupt een beetje over hebben nagedacht geven enkel aan dat het idee van god of goden in die mate onwaarschijnlijk is dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Er kan wel eens waar niet geheel uit te sluiten zijn dat er goddelijke entiteiten bestaan, maar als deze zouden bestaan hebben ze, grenzend aan de waarschijnlijkheid, niks van de goden beschreven door mensen.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...zoals een harcore atheist de logische consequenties van zijn positie evenmin goed heeft doordacht...
Klopt, maar het gaat mij meer om die "triomfantelijke" aankondiging die ik op dit forum wel vaker langs zie komen, waarbij de zelf verklaarde agnost zich voordoet als of ze een werkelijk superieure positie in nemen, terwijl als je door vraagt men gewoon eigenlijk eerder naar het atheďsme neigt dan niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:43 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Agnost is een categorie los van atheďsme/theďsme ... de meeste atheďsten zijn atheďstische agnosten.
"Die er een beetje over hebben nagedacht..." Je stelt een belangrijke voorwaarde, waar vaak kennlijk niet zo gemakkelijk aan voldaan wordt.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat kan, maar de meesten atheďsten die er überhaupt een beetje over hebben nagedacht geven enkel aan dat het idee van god of goden in die mate onwaarschijnlijk is dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Er kan wel eens waar niet geheel uit te sluiten zijn dat er goddelijke entiteiten bestaan, maar als deze zouden bestaan hebben ze, grenzend aan de waarschijnlijkheid, niks van de goden beschreven door mensen.
Dat kan zijn. Toch vind ik een typische hardcore uitspraak als "God bestaat niet" even zo onzinnig als "God bestaat wel". Waarbij je in dat laatste geval nog het voordeel van de twijfel zou kunnen laten werekn, in het eerste echter zeker niet. Zogezien zijn hardcore atheisten nog stommer dan hardcore christenen.quote:En dan nog zijn de consequenties van een "hardcore" atheďst niet zo diepgaand als jij wellicht denkt.
Misschien dat zelfs de acties van de duivel uiteindelijk vallen onder "Gods plan"? Je ouders en leraren kunnen je ook prima beschermen tegen een pestkop uit je klas, maar ze doen het niet, want je moet ook leren opkomen voor je zelf.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:44 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Als hij het wel kan en wel wil, waarom zijn er dan slechte dingen op aarde (goeie vraag, want als hij dan almachtig is, kan hij ook de krachten van de duivel wel tegenhouden)
Een veelgebruikte draaimethode van atheisten. Eerste verklaren ze iedereen die ook maar een beetje twijfelt aan het bestaan van God tot "Atheist" om vervolgens een complex van categorieen daarin te gaan onderkennen die van stal gehaald worden als het vuur hen in de discussie wat te nauw aan de schenen gelegd wordtquote:Op maandag 5 maart 2012 10:50 schreef Semisane het volgende:
[..]
Klopt, maar het gaat mij meer om die "triomfantelijke" aankondiging die ik op dit forum wel vaker langs zie komen, waarbij de zelf verklaarde agnost zich voordoet als of ze een werkelijk superieure positie in nemen, terwijl als je door vraagt men gewoon eigenlijk eerder naar het atheďsme neigt dan niet.
Gebruik jij helemaal nooit het zinnetje "... bestaat niet"? je zegt nooit: spoken bestaan niet, tijdreizen bestaat niet ,etc?quote:Op maandag 5 maart 2012 10:51 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
"Die er een beetje over hebben nagedacht..." Je stelt een belangrijke voorwaarde, waar vaak kennlijk niet zo gemakkelijk aan voldaan wordt.
[..]
Dat kan zijn. Toch vind ik een typische hardcore uitspraak als "God bestaat niet" even zo onzinnig als "God bestaat wel". Waarbij je in dat laatste geval nog het voordeel van de twijfel zou kunnen laten werekn, in het eerste echter zeker niet. Zogezien zijn hardcore atheisten nog stommer dan hardcore christenen.
Nee, eigenlijk niet. Tot nu toe althans.Ik zou hooguit zeggen: tijdreizen lijkt me onwaarschijnlijk en spoken zijn slecht gedefinieerd.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:58 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Gebruik jij helemaal nooit het zinnetje "... bestaat niet"? je zegt nooit: spoken bestaan niet, tijdreizen bestaat niet ,etc?
Nee ik stel slechts een primaire voorwaarde. Dat jij denkt dat daar kennelijk niet veel aan wordt voldaan ligt wellicht aan jou.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:51 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
"Die er een beetje over hebben nagedacht..." Je stelt een belangrijke voorwaarde, waar vaak kennlijk niet zo gemakkelijk aan voldaan wordt.
Waarom zou in het laatste geval nog het voordeel van de twijfel bestaan? Uit historisch of cultureel oogpunt? Dat lijkt me onzinnig. In beide gevallen zijn de uitspraken niet slim en geheel onbewijsbaar.quote:Dat kan zijn. Toch vind ik een typische hardcore uitspraak als "God bestaat niet" even zo onzinnig als "God bestaat wel". Waarbij je in dat laatste geval nog het voordeel van de twijfel zou kunnen laten werekn, in het eerste echter zeker niet. Zogezien zijn hardcore atheisten nog stommer dan hardcore christenen.
Waar draai ik? Ik geef enkel aan wat mijn ervaring is en wat mijn mening is over hoe sommige zelfverklaarden agnostici om mij overkomen.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:53 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Een veelgebruikte draaimethode van atheisten. Eerste verklaren ze iedereen die ook maar een beetje twijfelt aan het bestaan van God tot "Atheist" om vervolgens een complex van categorieen daarin te gaan onderkennen die van stal gehaald worden als het vuur hen in de discussie wat te nauw aan de schenen gelegd wordt
Niet slim? Ook weer lasting te definieren. Onbewijsbaar? Uiteraard - geen eenduidige definitie. Maakt het wat uit? Ons hele bestaan is doorspekt van zaken die we niet zeker weten en toch lijkt dat zelden een probleem. Het eisen van een bewijs is denk ik voor religieuze zaken niet zo relevant - het geloof erin is vaak wel voldoende.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee ik stel slechts een primaire voorwaarde. Dat jij denkt dat daar kennelijk niet veel aan wordt voldaan ligt wellicht aan jou.
[..]
Waarom zou in het laatste geval nog het voordeel van de twijfel bestaan? Uit historisch of cultureel oogpunt? Dat lijkt me onzinnig. In beide gevallen zijn de uitspraken niet slim en geheel onbewijsbaar.
Ik geef je daar ook geheel geen ongelijk in, het gaat mij er ook in dit geval om de "consequenties" in de praktijk.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:08 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Niet slim? Ook weer lasting te definieren. Onbewijsbaar? Uiteraard - geen eenduidige definitie. Maakt het wat uit? Ons hele bestaan is doorspekt van zaken die we niet zeker weten en toch lijkt dat zelden een probleem. Het eisen van een bewijs is denk ik voor religieuze zaken niet zo relevant - het geloof erin is vaak wel voldoende.
Geloven mensen juist niet op basis van bewijzen? (religieuze geschriften, pseudo-wetenschap (zoals ID), "omdat een heleboel mensen het geloven", etc)quote:Op maandag 5 maart 2012 11:08 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Niet slim? Ook weer lasting te definieren. Onbewijsbaar? Uiteraard - geen eenduidige definitie. Maakt het wat uit? Ons hele bestaan is doorspekt van zaken die we niet zeker weten en toch lijkt dat zelden een probleem. Het eisen van een bewijs is denk ik voor religieuze zaken niet zo relevant - het geloof erin is vaak wel voldoende.
Ik dnek dat je een duidelijk onderscheid moet maken tussen wat mensen "voor zichzelf bewezen" achten en dat wat "algemeen bewezen" geacht wordt. We praten hier niet over wiskundige stellingen, waarvan iedereen kan nagaan of het bewijs daarvan correct is, maar over de grootste gemeenschappelijke deler van individuele religieuze belevingen. kennlijk hebben veel mensen de behoefte die belevingen met elkaar te delen en zo tot een religieuze beweging te komen - je kunt dat ook "geloof" noemen.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:20 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Geloven mensen juist niet op basis van bewijzen? (religieuze geschriften, pseudo-wetenschap (zoals ID), "omdat een heleboel mensen het geloven", etc)
Het zijn alleen niet zulke hele goede bewijzen.
Nee, die houdt zich weer aan andere arbitraire regels en geboden. Mensen leven nu eenmaal graag volgens bepaalde regels, dat geeft zekerheid. De herkomst van die regels is strikt genomen helemaal niet zo relevant. Ik leef liever samen met een streng gelovige katholiek dan met een ongelovige nazi.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik geef je daar ook geheel geen ongelijk in, het gaat mij er ook in dit geval om de "consequenties" in de praktijk.
Een gelovige in god, leeft in de praktijk met het idee dat er een god bestaat en zal zich veel al ook aan bepaalde geboden en levensstijl houden.
Iemand die aangeeft dat hij/zij niet in god gelooft of beter de waarschijnlijkheid daarvan zeer onwaarschijnlijk acht zal dan meestal zich niet houden aan allerlei arbitraire religieuze regels en geboden.
Ik snap je punt. Die triomfantelijkheid verbergt ook vaak weer het nodigequote:Het punt wat ik probeerde te maken, en er niet echt in slaagde merk ik nu, is dat ik de triomfantelijke uitspraak "Wat is het fijn om agnost te zijn" praktisch niet snap. Ik begrijp het wel filosofisch, maar het is gewoon geen praktische positie lijkt me.
Het ging me dus niet om de positie zelf, maar om de praktische invulling daarvan.
Daar zeg je me wat. Ik denk dat ik alsnog liever voor de ongelovige nazi ga. Strengelovige katholieken zijn nazi op hun eigen manierquote:Op maandag 5 maart 2012 11:40 schreef SingleCoil het volgende:
Ik leef liever samen met een streng gelovige katholiek dan met een ongelovige nazi.
Dat ontken ik ook niet hoor.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, die houdt zich weer aan andere arbitraire regels en geboden. Mensen leven nu eenmaal graag volgens bepaalde regels, dat geeft zekerheid. De herkomst van die regels is strikt genomen helemaal niet zo relevant.
De ironie hiervan is dat de meeste nazi's streng katholiek waren.quote:Ik leef liever samen met een streng gelovige katholiek dan met een ongelovige nazi.
Wel voor de toekomst: zijn de regels bijvoorbeeld makkelijk aan te passen wanneer de situatie verandert? als de regels van een eeuwige godheid komen, dan wordt dat lastig. Of een profeet of een timmermanszoon moet een openbaring krijgen.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De herkomst van die regels is strikt genomen helemaal niet zo relevant.
Wel op een prettiger manier dan ongelovige Nazi's natuurlijk.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar zeg je me wat. Ik denk dat ik alsnog liever voor de ongelovige nazi ga. Strengelovige katholieken zijn nazi op hun eigen manier
Tja, dat heb je nu eenmaal met dogma's en fundamentalisme. Nogal weerbarstig spul. Ook bepaald niet specifiek voor religie natuurlijk.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:53 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Wel voor de toekomst: zijn de regels bijvoorbeeld makkelijk aan te passen wanneer de situatie verandert? als de regels van een eeuwige godheid komen, dan wordt dat lastig. Of een profeet of een timmermanszoon moet een openbaring krijgen.
Dat deed me aan iets denken wat ik op een ander forum ooit eens las. Over gelovigen in levensbedreigende situaties. Stel je zit met een groep mensen op een zinkend schip of wat voor ramp ook. Gelovigen zullen eerder gaan bidden dat het goedkomt dan hardnekkig zoeken naar oplossingen om uit die situatie te ontsnappen en te overleven. En dat vind ik wel een enge gedachte, zeker als ik dan nog half afhankelijk ben van wat gelovigen doen (als in de kennis van bepaalde onderwerpen die ze hebben en ik niet, zoals mechanica o.i.d.)quote:Op maandag 5 maart 2012 11:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Een gelovige in god, leeft in de praktijk met het idee dat er een god bestaat en zal zich veel al ook aan bepaalde geboden en levensstijl houden.
Ach, nazi's hebben een hekel aan niet-ariërs. Katholieken discrimineren een veel grotere bevolkingsgroep en gebruiken zelfs in vergelijking met de nazi's irrationele argumenten. Ik denk dat ik de nazi toch prettiger vindquote:Op maandag 5 maart 2012 11:55 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wel op een prettiger manier dan ongelovige Nazi's natuurlijk.
Ik denk dat dat onjuist is: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Nazi_Germanyquote:Op maandag 5 maart 2012 11:53 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet hoor.Maar zoals ik al zei, daar ging het me niet om. We verschillen denk ik niet zoveel van mening. Ik ga al aan dat ik het wellicht niet zo goed had uitgelegd wat ik wel bedoelde.
[..]
De ironie hiervan is dat de meeste nazi's streng katholiek waren.
Kun je die uitspraak bewijzen, dat gelovigen eerder gaan bidden? Bijv. empirisch? Of is het meer dat je denk dat dat zo zou kunnen zijn?quote:Op maandag 5 maart 2012 12:00 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dat deed me aan iets denken wat ik op een ander forum ooit eens las. Over gelovigen in levensbedreigende situaties. Stel je zit met een groep mensen op een zinkend schip of wat voor ramp ook. Gelovigen zullen eerder gaan bidden dat het goedkomt dan hardnekkig zoeken naar oplossingen om uit die situatie te ontsnappen en te overleven. En dat vind ik wel een enge gedachte, zeker als ik dan nog half afhankelijk ben van wat gelovigen doen (als in de kennis van bepaalde onderwerpen die ze hebben en ik niet, zoals mechanica o.i.d.)
Tja...ik ken niet zo veel nazi's. Wat dacht je van een krankzinnige lustmoordenaar met een bijl? Nog steeds toch liever dan een diep-gelovige katholiek?quote:Op maandag 5 maart 2012 12:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Ach, nazi's hebben een hekel aan niet-ariërs. Katholieken discrimineren een veel grotere bevolkingsgroep en gebruiken zelfs in vergelijking met de nazi's irrationele argumenten. Ik denk dat ik de nazi toch prettiger vind
Geen idee, nog nooit zo'n situatie meegemaakt.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:00 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dat deed me aan iets denken wat ik op een ander forum ooit eens las. Over gelovigen in levensbedreigende situaties. Stel je zit met een groep mensen op een zinkend schip of wat voor ramp ook. Gelovigen zullen eerder gaan bidden dat het goedkomt dan hardnekkig zoeken naar oplossingen om uit die situatie te ontsnappen en te overleven. En dat vind ik wel een enge gedachte, zeker als ik dan nog half afhankelijk ben van wat gelovigen doen (als in de kennis van bepaalde onderwerpen die ze hebben en ik niet, zoals mechanica o.i.d.)
Bewijzen niet nee, en het is ook meer dat ik denk dat het zo zou kunnen zijn. Maar zo'n rare gedachte vind ik het niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Kun je die uitspraak bewijzen, dat gelovigen eerder gaan bidden? Bijv. empirisch? Of is het meer dat je denk dat dat zo zou kunnen zijn?
Nazi Duitsland had banden met de katholieke kerk, Hitler zelf was katholiek en veel van zijn aanhangers ook, zoals Joseph Goebbels die geëxcommuniceerd werd omdat hij trouwde met een protestantse vrouw.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat dat onjuist is: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Nazi_Germany
Evenwel, atheisme was ook weer niet echt populair onder de nazi's.
Die krankzinnige lustmoordenaar kan niet gelovig zijn? Lijkt me sterk, met name omdat de meeste serie moordenaar (in de USA dan) of gelovig waren of heel streng gelovig waren opgevoed.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja...ik ken niet zo veel nazi's. Wat dacht je van een krankzinnige lustmoordenaar met een bijl? Nog steeds toch liever dan een diep-gelovige katholiek?
quote:The FBI gave the standard profile of a serial killer, He is a person with few friends. He became much more religious just before he started murdering people.
Nearly all serial killers are very devout men who were raised by members of Pentecostal sects, fundamentalist Catholics or were 'hard-shell' Baptists and Methodists."
Studies after study show serial killers are a product of this environment, not genetics.
Hitler zelf was katholiek maar het nazisme was dat zeker niet, die hadden veel sterkere banden met het protestantisme (hoewel dat nu natuurlijk in alle toonaarden ontkent wordt). Er waren in die tijd ook veel meer protestanten in Duitsland dan katholieken, dus erg vreemd is dat ook niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nazi Duitsland had banden met de katholieke kerk, Hitler zelf was katholiek en veel van zijn aanhangers ook, zoals Joseph Goebbels die geëxcommuniceerd werd omdat hij trouwde met een protestantse vrouw.
Zoals Hitchens al aangaf werd er in Rome jaarlijks een gebed gehouden op de verjaardag van Hitler.
Dat gezegd, de nazi's namen ook elementen over van de Romeinen en de Noorse pagen geloven en daarbij waren veel Duitsers protestant, dus het was ook wel een mengelmoes van geloven...maar de sterke banden met de Katholieke kerk waren er wel degelijk.
Anywegs, dit is natuurlijk een beetje off-topic verder.
Natuurlijk kan dat wel. Maar als het nu een atheistische krangzinnige lustmoordenaar met een bijl was? Anyway, ik denk dat je m'n punt wel begrpen hebtquote:Op maandag 5 maart 2012 12:24 schreef Semisane het volgende:
[..]
Die krankzinnige lustmoordenaar kan niet gelovig zijn? Lijkt me sterk, met name omdat de meeste serie moordenaar (in de USA dan) of gelovig waren of heel streng gelovig waren opgevoed.
[..]
Ja wel...ik ga inderdaad wel een stuk liever om met mensen die anderen gewoon met respect behandelen en niet te extreem in hun gedachten goed zijn.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Maar als het nu een atheistische krangzinnige lustmoordenaar met een bijl was? Anyway, ik denk dat je m'n punt wel begrpen hebt
Liever dan een katholieke bijlmoordenaarquote:Op maandag 5 maart 2012 12:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Maar als het nu een atheistische krangzinnige lustmoordenaar met een bijl was?
Je riep?quote:Op maandag 5 maart 2012 12:30 schreef ems. het volgende:
[..]
Liever dan een katholieke bijlmoordenaar
Het blijft grappig dat mensen die de evolutietheorie niet accepteren veelal ook in één moeite door publiekelijk demonstreren werkelijk helemaal niets van die theorie te begrijpen.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het zou inderdaad grappig zijn als het niet zo zielig is. Bianconeri is er al een aantal keer op gewezen dat zijn/haar idee over evolutie niet klopt, dat haar bewering dat macro-evolutie nog nooit is bewezen niet waar is en dat hij/zij geen enkele kennis heeft van het onderwerp.quote:Op maandag 5 maart 2012 13:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het blijft grappig dat mensen die de evolutietheorie niet accepteren veelal ook in één moeite door publiekelijk demonstreren werkelijk helemaal niets van die theorie te begrijpen.
Interessant. Ik had altijd gedacht dat de band met de RK-kerk sterker was.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hitler zelf was katholiek maar het nazisme was dat zeker niet, die hadden veel sterkere banden met het protestantisme (hoewel dat nu natuurlijk in alle toonaarden ontkent wordt). Er waren in die tijd ook veel meer protestanten in Duitsland dan katholieken, dus erg vreemd is dat ook niet.
De visie van de Nazi's op het katholicisme was er vooral een van tussen vervolgen en gedogen. Van het protestantisme heeft Hitler geprobeerd een staatgodsdienst te maken maar dat kreeg 'ie er niet zo gemakkelijk door. En later had 'ie andere dingen aan z'n hoofd
Het is vooral door de antisemitische uitspraken van Luther dat Hitler in het protestantisme een aanhanger dacht te kunnen vinden.
Maar je gaat er nog steeds van uit dat God het beste met ons voorheeft. Waarom ?quote:Op maandag 5 maart 2012 08:03 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Misschien ziet God ons wel als kleine kinderen. Zijn wijsheid is onmetelijk, dus het is zinloos te proberen hem te begrijpen. Net als jij je moeder niet begreep toen ze zei dat je je karnemelk op moest drinken omdat het goed voor je was. Of dat je hond je niet begrijpt als 'ie naar de dierenarts moet voor een vaccinatie.
Zelden zo'n slechte theodicee gehoord.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
Even reageren op die quote van Epicurus. Epicurus vergist zich in het begrip almachtig. Wij, westerlingen, en hij hebben een hellenistische interpretatie van het woord 'almacht'. Wij denken dat God als almachtige inderdaad alles kan. Dit is onjuist, God is niet almachtig in die zin. God kan dus niet alles. Betekent dat, dat hij niet almachtig is? Wel, hij kan meer als/dan ons. In die zin is hij dus wel almachtig. In dat licht zou de werkelijke eerste zin moeten zijn:
Wilt God onrecht aanpakken, maar kan hij het niet? Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat hij niet almachtig is.
Het kan ook betekenen dat hij geen fuck geeft om onrechtquote:Op maandag 5 maart 2012 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
Wilt God onrecht aanpakken, maar kan hij het niet? Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat hij niet almachtig is.
Nou, kom maar op.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Zelden zo'n slechte theodicee gehoord.
Dat is paradoxaal voor een God die rechtvaardig is, dus als dat zo is, is het argument 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' ook een goed argument.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Het kan ook betekenen dat hij geen fuck geeft om onrecht
Waarom zou ik mij daar aan wagen? Ik hoef niet recht te lullen wat krom isquote:
Als je jezelf daar niet aan waagt, post ik deze theodicee ergens anders opnieuw, omdat ik simpelweg niet weet wat er zo slecht aan is.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Waarom zou ik mij daar aan wagen? Ik hoef niet recht te lullen wat krom is
Almacht is onbeperkte macht over alles en iedereen.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
Even reageren op die quote van Epicurus. Epicurus vergist zich in het begrip almachtig. Wij, westerlingen, en hij hebben een hellenistische interpretatie van het woord 'almacht'. Wij denken dat God als almachtige inderdaad alles kan. Dit is onjuist, God is niet almachtig in die zin. God kan dus niet alles. Betekent dat, dat hij niet almachtig is? Wel, hij kan meer als/dan ons. In die zin is hij dus wel almachtig. In dat licht zou de werkelijke eerste zin moeten zijn:
En er is meer. Luther en Augustinus zaten op dezelfde lijn. Zo schreef Luther ( bron: Römerbrief ):quote:Op maandag 5 maart 2012 12:25 schreef SingleCoil het volgende:
Hitler zelf was katholiek maar het nazisme was dat zeker niet, die hadden veel sterkere banden met het protestantisme (hoewel dat nu natuurlijk in alle toonaarden ontkent wordt). Er waren in die tijd ook veel meer protestanten in Duitsland dan katholieken, dus erg vreemd is dat ook niet.
De visie van de Nazi's op het katholicisme was er vooral een van tussen vervolgen en gedogen. Van het protestantisme heeft Hitler geprobeerd een staatgodsdienst te maken maar dat kreeg 'ie er niet zo gemakkelijk door. En later had 'ie andere dingen aan z'n hoofd
Het is vooral door de antisemitische uitspraken van Luther dat Hitler in het protestantisme een aanhanger dacht te kunnen vinden.
Het hele idee dat God rechtvaardig is is sowieso een flinke misinterpretatie van de bijbel, lijkt me. Of de schrijver houdt er een ander beeld dan ik op na over rechtvaardigheid.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:05 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat is paradoxaal voor een God die rechtvaardig is, dus als dat zo is, is het argument 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' ook een goed argument.
"If it turns out that there is a God, I don't think that he's evil. But the worst that you can say about him is that basically he's an underachiever." - Woody Allenquote:Op maandag 5 maart 2012 18:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Het kan ook betekenen dat hij geen fuck geeft om onrecht
Wikipedia als bron gebruiken is niet echt logisch als je een bijbels begrip wilt verdedigen. De definitie voor almacht in de bijbel is anders dan die op wikipedia staat. Almacht is alle mogelijke macht, maar alle mogelijke macht kan nog steeds beperkt zijn. Stel, je hebt in een wereld enkel een burgemeester en een president. De burgemeester heeft in vergelijking met de president minder macht. De president is op deze wereld almachtig, want hoger dan een president kan je in deze werkelijkheid niet gaan. Er is een wereld mogelijk waar een persoon machtiger is dan een president. Deze persoon is in theorie eigenlijk machtiger. Echter, deze persoon bestaat niet in die wereld. De president is almachtig, maar beperkt in zijn almacht.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:13 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Almacht is onbeperkte macht over alles en iedereen.
Het begrip kan in verschillende contexten een andere betekenis hebben:
- Politieke macht: het beschikken over machtige wapen(s) of het bezit van een machtsmonopolie, waarbij er geen andere machten zijn die een bedreiging vormen.
- Goddelijke almacht: de grenzeloze macht van een god of meerdere goden.
- Individuele superioriteit: het bezit van superkrachten.
Bron: wiki
Als God almachtig is of zo wordt gezien moet hij alles kunnen, hij heeft immers alles gemaakt (ook zichzelf? (waar komt hij eigenlijk vandaan)) dus niks is hem te veel. Kan hij niet alles, dan is hij niet almachtig. Dan kan het nog wel een god zijn, alleen geen almachtige en dan is de vraag waar zijn macht op houdt. En aangezien er nog nooit bewijs is geweest voor enige goddelijke aanwezigheid, tja...
Ik maak een verschil tussen alle mogelijke praktische macht en alle mogelijke theoretische macht. God bezit alle mogelijke praktische macht, maar niet alle mogelijke theoretische macht.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:27 schreef BlackLodge het volgende:
Maar dan klopt het niet helemaal, want God is niet gebonden aan aardse wetten. Als God alle mogelijke macht heeft, is er voor hem in principe geen grens, omdat hij alles wat zich voor hem voordoet aan kan met de macht die hij heeft. Zijn macht kan alleen beperkt zijn als er een andere entiteit is met een grotere macht.
Zie bovenstaande bijbel-verzen. God bezit volgens de bijbel het beide.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:30 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik maak een verschil tussen alle mogelijke praktische macht en alle mogelijke theoretische macht. God bezit alle mogelijke praktische macht, maar niet alle mogelijke theoretische macht.
Ik heb ze nu voor me en vraag me af in hoeverre dit pleit voor een theoretische almacht boven de praktische almacht.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Zie bovenstaande bijbel-verzen. God bezit volgens de bijbel het beide.
Technisch gesproken is er geen onderscheid. Als God in de praktijk alles kan, maar niet in theorie zou hij niet almachtig zijn. Anderzijds kan hij in theorie alles, maar in de praktijk niet dan is hij ook niet almachtig.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik heb ze nu voor me en vraag me af in hoeverre dit pleit voor een theoretische almacht boven de praktische almacht.
Hee, daar staat zelfs een antwoord bij van 1 van mijn grote helden: Isaac Asimov!quote:Op maandag 5 maart 2012 18:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Omnipotence_paradox
Daar staan de mogelijke antwoorden.
Daarom zeg ik dus ook dat wij een hellenistische interpretatie hebben van het woord of begrip almachtig. God is niet almachtig als je het vanuit hellenistisch perspectief bekijkt, maar vanuit een ander perspectief...quote:Op maandag 5 maart 2012 18:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Technisch gesproken is er geen onderscheid. Als God in de praktijk alles kan, maar niet in theorie zou hij niet almachtig zijn. Anderzijds kan hij in theorie alles, maar in de praktijk niet dan is hij ook niet almachtig.
Wat is dit nu voor onzin Naatje?quote:Op maandag 5 maart 2012 17:53 schreef naatje_1 het volgende:
Dit is net zo'n grote paradox als de grootvaderparadox wat betreft het tijdreizen. Het klopt gewoon niet.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 07:47 schreef SingleCoil het volgende:
Gos is absoluut almachtig. Hij kan ook een steen maken die hij zelf niet op kan tillen. En omdat hij almachtig is kan hij die steen ook optillen.
Het is geen paradox, alleen wij begrijpen niet hoe dat kan, want zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
Zo moeilijk is het alemaal niet hoor.
blijft naar mijn mening gewoon een excuus om iets te verklaren wat men niet lukt om te begrijpen.quote:zijn wegen zijn ondoorgrondelijk
Ik zie de willekeur niet? Of bedoel je dat "Almachtigheid" uiteindelijk een ondefinieerbaar begrip is? Dat betoogde ik al eerder, het is voor mij de belangrijkste reden om aan het bestaan van een Almachtige God te twijfelen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 08:21 schreef Haushofer het volgende:
Het is op deze manier alleen volstrekt willekeurig.
Gods steen is eigenlijk een spreektaal-versie van Russell's paradox en laat alleen zien dat zo'n taal beperkt is in "zinnige" (als in: of A, of niet-A is waar) uitspraken doen.
Goede onbouwing zeg! Het klopt gewoon niet!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 08:56 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dit is net zo'n grote paradox als de grootvaderparadox wat betreft het tijdreizen. Het klopt gewoon niet.
Het is geen excuus, het is een verklaring. Om te beginnen is voor God niets onmogelijk (hij is immers almachtig) en dat wij dat niet begrijpen (of zelfs ooit zouden kunnen begrijpen - Hij is ondoorgrondelijk en dus zal er altijd iets zijn wat wij niet begrijpen) is geen reden om het onjuist te laten zijn. Er zijn wel meer dingen die we niet begrijpen, tenslotte, en daarom nog niet onwaar hoeven te zijn.quote:En
[..]
blijft naar mijn mening gewoon een excuus om iets te verklaren wat men niet lukt om te begrijpen.
"Ik heb geen idee hoe dat werkt, het is zelfs geheel onmogelijk, maar God zal het wel snappen want hij weet alles"
En met dit gezegd zijnde is God's bewijs geleverd en kunnen we dit draadje sluiten....quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:02 schreef SingleCoil het volgende:
Het is geen excuus, het is een verklaring. Om te beginnen is voor God niets onmogelijk (hij is immers almachtig) en dat wij dat niet begrijpen (of zelfs ooit zouden kunnen begrijpen - Hij is ondoorgrondelijk en dus zal er altijd iets zijn wat wij niet begrijpen) is geen reden om het onjuist te laten zijn. Er zijn wel meer dingen die we niet begrijpen, tenslotte, en daarom nog niet onwaar hoeven te zijn.
Het is onderbouwing genoeg. Het is onmogelijk en daarmee is het klaar. Hoe je het ook wendt of keert, het lukt niet om het te krijgen zoals jij het zei.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:02 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Goede onbouwing zeg! Het klopt gewoon niet!
Je kunt beter zeggen: ik kan niet begrijpen hoe God die steen dan toch op kan tillen,quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:12 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Het is onderbouwing genoeg. Het is onmogelijk en daarmee is het klaar. Hoe je het ook wendt of keert, het lukt niet om het te krijgen zoals jij het zei.
Als God een steen maakt die hij niet op kan tillen, maar hij kan hem tóch optillen, is het geen steen die hij niet kan optillen. Dat kan iedereen begrijpen lijkt me.
Dat had niet eens geopend hoeven te worden dan. Als je de axioma's uit de Bibel accepteert (Almachtig en Ondoorgrondelijk) dan is daaruit alles te bewijzen. Het is het zwakste punt in de God-theorie, die Almachtigheid, want het maakt van God een wezen dat zich per definitie aan het ons bekende universum onttrekt. Je zou rustig kunnen stellen dat God in het ons bekende universum niet kan bestaan - dat universum definieren we immers vooral door onderscheid te maken tussen dat wat wel kan en dat wat niet kan, het is de meest essentiele eigenschap van een definitie dat het dit onderscheid maakt.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:12 schreef ATON het volgende:
[..]
En met dit gezegd zijnde is God's bewijs geleverd en kunnen we dit draadje sluiten....
well spoken.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat had niet eens geopend hoeven te worden dan. Als je de axioma's uit de Bibel accepteert (Almachtig en Ondoorgrondelijk) dan is daaruit alles te bewijzen. Het is het zwakste punt in de God-theorie, die Almachtigheid, want het maakt van God een wezen dat zich per definitie aan het ons bekende universum onttrekt. Je zou rustig kunnen stellen dat God in het ons bekende universum niet kan bestaan - dat universum definieren we immers vooral door onderscheid te maken tussen dat wat wel kan en dat wat niet kan, het is de meest essentiele eigenschap van een definitie dat het dit onderscheid maakt.
Of anders gezegd: God bestaat misschien wel maar in wat ik als mijn universum beschouw betekent dat per definitie niets.
Hang je echter een andere definitie van je universum aan dan kan dat natuurlijk anders liggen.
Vol-komen mee eens ! Mijn waardering voor deze post.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat had niet eens geopend hoeven te worden dan. Als je de axioma's uit de Bibel accepteert (Almachtig en Ondoorgrondelijk) dan is daaruit alles te bewijzen. Het is het zwakste punt in de God-theorie, die Almachtigheid, want het maakt van God een wezen dat zich per definitie aan het ons bekende universum onttrekt. Je zou rustig kunnen stellen dat God in het ons bekende universum niet kan bestaan - dat universum definieren we immers vooral door onderscheid te maken tussen dat wat wel kan en dat wat niet kan, het is de meest essentiele eigenschap van een definitie dat het dit onderscheid maakt.
Of anders gezegd: God bestaat misschien wel maar in wat ik als mijn universum beschouw betekent dat per definitie niets.
Hang je echter een andere definitie van je universum aan dan kan dat natuurlijk anders liggen.
Kijk zo vind ik je nou een mooie gozer. Hier kan ik me wel bij aansluiten.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
En het doet ook meer recht aan wat ' God ' mag betekenen, en niet die heikneuter met zijn wisselende stemmingen en gebreken. Als we ons zelfs geen idee kunnen vormen van ' oneindigheid ' en waar geen begin en ook geen eind bestaat, hoe kan men dan de pretentie hebben zich god voor te stellen. Ik denk dat ik nu de postings van SingleCoil iets anders ga lezen/benaderen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:12 schreef BlackLodge het volgende:
Daar vind ik de Bijbelse God zo'n rare manier omdat die heel menselijk is. Maar een God zoals in jouw post is een héél ander verhaal waar ik me een stuk beter in kan vinden.
Kan het zichtbaar zijn dan ? Of kan het iets zijn ? Zou het alles kunnen zijn ? Ik heb al wel het één en ander gelezen maar het is toch iets heel wonderlijks als het er toch blijkt te zijn, in welke vorm dan ook.quote:God een wezen dat zich per definitie aan het ons bekende universum onttrekt
Een mooie reactie waar ik het grotendeels mee eens ben.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Behalve dat het ergens op gebaseerd isquote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:40 schreef Molurus het volgende:
Nader onderzoek zou wel eens kunnen uitwijzen dat onze definitie van 'universum' net zo vaag is als onze definitie van 'god'.
[advocaat van de duivel modus]quote:
Als jequote:
stelt, kun je alles recht trekken wat krom of slecht gedefinieerd is. Dat is willekeur.quote:Het is geen paradox, alleen wij begrijpen niet hoe dat kan, want zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
Gods mogelijkheden zijn per definitie alle mogelijkheden (God is almachtig).quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Precies. God is net zo machtig als het universum en de daaraan verbonden, al dan niet gekende wetmatigheden. Totaal fout te denken dat god zich niet aan zijn eigen wetten houdt.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 23:20 schreef deelnemer het volgende:
Gods mogelijkheden zijn per definitie alle mogelijkheden (God is almachtig).
Wat mogelijk is, bestaat en wat onmogelijk is, bestaat niet.
God is het universum en de definitie van God wordt gegeven door de natuurwetten.
Je haalt nu wel wat zaken door elkaar denk ik.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 23:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gods mogelijkheden zijn per definitie alle mogelijkheden (God is almachtig).
Wat mogelijk is, bestaat en wat onmogelijk is, bestaat niet.
God is het universum en de definitie van God wordt gegeven door de natuurwetten.
Zie hierboven. God deelt door nulquote:Op woensdag 7 maart 2012 08:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Precies. God is net zo machtig als het universum en de daaraan verbonden, al dan niet gekende wetmatigheden. Totaal fout te denken dat god zich niet aan zijn eigen wetten houdt.
Waarom? Als landen het al niet doen ("Doden is strafbaar" v.s. een leger wat in oorlogstijd slachtoffers maakt), waarom moet God dat dan wel?quote:Op woensdag 7 maart 2012 08:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Precies. God is net zo machtig als het universum en de daaraan verbonden, al dan niet gekende wetmatigheden. Totaal fout te denken dat god zich niet aan zijn eigen wetten houdt.
Wat zou Hij moeten dan?quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:45 schreef SingleCoil het volgende:
Als God al iets zou "moeten" dan impliceert dat dat hij niet Almachtig is. En aangezien hij wel Almachtig is kan het niet zo zijn dat hij iets "moet".
Het doden in oorlogstijd is onder zekere voorwaarden niet strafbaar.
Als God wetten zou kennen zou zijn macht beperkt zijn. Dat kan niet volgens de christelijke theologiequote:Op woensdag 7 maart 2012 12:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ATON lijkt de denken dat God zich aan z'n eigen wetten houdt.
Dat zeg ik, ja...quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als God wetten zou kennen zou zijn macht beperkt zijn. Dat kan niet volgens de christelijke theologie
Volgens de christelijke theologie niet. En dan ? Gaan die sprookjesvertellers even komen vertellen wie of wat god is ? God heeft niks met ' macht ' te maken joh ! Dat is een menselijke kwalificatie en zo eng. Ik verwacht ook niet meer van de ' christelijke theologie ' hoor, laat dat even duidelijk zijn.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als God wetten zou kennen zou zijn macht beperkt zijn. Dat kan niet volgens de christelijke theologie
Ik verwacht van geen enkele andere bron dan de "christelijke theologie" een definitie van God.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Volgens de christelijke theologie niet. En dan ? Gaan die sprookjesvertellers even komen vertellen wie of wat god is ? God heeft niks met ' macht ' te maken joh ! Dat is een menselijke kwalificatie en zo eng. Ik verwacht ook niet meer van de ' christelijke theologie ' hoor, laat dat even duidelijk zijn.
Het is gewoon een filosofisch vraagstuk in principe. Dat jij de axiomata van het spel niet aanneemt dat neemt niets weg. Het blijft een vraagstuk.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Volgens de christelijke theologie niet. En dan ? Gaan die sprookjesvertellers even komen vertellen wie of wat god is ? God heeft niks met ' macht ' te maken joh ! Dat is een menselijke kwalificatie en zo eng. Ik verwacht ook niet meer van de ' christelijke theologie ' hoor, laat dat even duidelijk zijn.
En, heb je die definitie van God al bij de " christelijke theologie " gevonden ? Zou zéér verhelderend werken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik verwacht van geen enkele andere bron dan de "christelijke theologie" een definitie van God.
Wat mij betreft geen van beide: een menselijke fantasie. Een verzonnen entiteit die men zowel onvoorstelbare macht als zeer menselijke eigenschappen toedicht. (Een gruwelijke combinatie van eigenschappen wat mij betreft.)quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:29 schreef BlackLodge het volgende:
SingleCoil (en andere ook als die willen reageren), zie jij God als een fysiek wezen ergens in het universum of meer een spirituele energie of iets in die trant?
De zeldzame keren dat ik ze aan de deur heb ga ik graag in discussie zoals ik dat in F&L ook geregeld doe. Ik merk alleen dat ze dan nogal snel afhaken. Door naar de volgende, hopelijk een makkelijker slachtoffer.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:29 schreef BlackLodge het volgende:
Zoals het eerste zag een jehova getuigen bij mij aan de deur het wel namelijk en dat kon ik niet helemaal begrijpen.
Bij een groot feest kan je gratis koffie halen bij die lui.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:44 schreef Molurus het volgende:
De zeldzame keren dat ik ze aan de deur heb ga ik graag in discussie zoals ik dat in F&L ook geregeld doe. Ik merk alleen dat ze dan nogal snel afhaken. Door naar de volgende, hopelijk een makkelijker slachtoffer.
Dat deed ik ook altijd als ze langskwamen, maar zei er wel specifiek bij dat ze me niet zouden bekeren. Maar toch komen ze steeds terug.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
De zeldzame keren dat ik ze aan de deur heb ga ik graag in discussie zoals ik dat in F&L ook geregeld doe. Ik merk alleen dat ze dan nogal snel afhaken. Door naar de volgende, hopelijk een makkelijker slachtoffer.
Het hoort er bij. Om de zoveel tijd komt een gelovige jongeling op Fok! om te vertellen dat God bestaat. Het hoort bij de opvoeding. Op zekere leeftijd worden de jongelingen blootgesteld aan "de Wereld" om hun geloof te testen of zoiets.quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:04 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dat deed ik ook altijd als ze langskwamen, maar zei er wel specifiek bij dat ze me niet zouden bekeren. Maar toch komen ze steeds terug.
Poeh, in mijn ervaring vertonen ze een veel grotere onwetendheid en naiviteit dan de gemiddelde Fokker. Ik snap niet dat iemand die zeer weinig weet en daar bij elke deur mee wordt geconfronteerd de deuren afgaat om dat hele kleine beetje kennis dat ze denken te hebben te verkondigen, en niet gewoon een bibliotheek binnenstappen om iets te leren.quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:35 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb eigenlijk meer respect voor Jehova's die in hun vrije tijd hun levensovertuiging uitdragen dan voor Fok!kers die ze van achter hun PC een beetje nietsnuttend belachelijk maken
Tja, en als we die definitie kennen, is het een stuk makkelijker te beweren dat die boven de natuurwetten staat.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat is natuurlijk één kant en klare definitie waarover iedereen het eens is.
Ja, zo eentje loopt hier ook op het forum rond...quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind Jehova's vervelend. Ze mijden de moeilijke discussies. Gaan niet in op concrete vragen.
Apartquote:Op woensdag 7 maart 2012 19:35 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb eigenlijk meer respect voor Jehova's die in hun vrije tijd hun levensovertuiging uitdragen dan voor Fok!kers die ze van achter hun PC een beetje nietsnuttend belachelijk maken
Daar kan ik niet helemaal inkomen. Ik kan wel meer waardering opbrengen voor een Jehovagetuige in vergelijking met een 'ietsist', maar meer waardering voor een Jehovagetuige in vergelijking met een (harde) atheďst?quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:35 schreef SingleCoil het volgende:
Wie zegt wat goed is in dit geval? Jij of God? Ik denk toch eerder dat God bepaald wat goed is...quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:46 schreef Rhalius het volgende:
Iedereen mag van mij gewoon geloven wat ze zelf willen, zolang het maar niet opgedrongen wordt.
Als iemand zich daadwerkelijk aan hun eigen geloof houd dan respecteer ik dat, maar als ze hypocriet zijn dan kan ik geen gesprek over godsdienst meer serieus nemen van zulke mensen.
Toch blijft het wel apart dat godsdiensten overal ter wereld zo erg veranderd zijn door de jaren heen.
Alle goden die eerst aanbeden werden worden nu gezien als heidens, maar voor mij als atheist is de griekse mythologie eigenlijk hetzelfde als de bijbel. De verhalen zijn anders, maar het komt vaak op hetzelfde neer.
Samson is zo ongeveer de hercules van de bijbel. David en Goliath is ook een verhaal in die trend. Het lijkt mij dat de groote van Goliath sterk is overdreven is.
Er staat mij ook nog iets bij van dat ergens in de bijbel, ik geloof iets met Mozes, dat ze een paar dagen om een stad heen lopen en dat dan de muren instorten. Genoeg tijd om die wandeling als afleiding te gebruiken terwijl er tunnels gegraven worden om de muren in te laten storten.
Overigens zie ik het niet als onmogelijk dat er een god is, maar als er een god is dan is die zeker niet de goedheid zelve, als je de bijbel moet geloven heeft hij vele menselijke eigenschappen.
Hij is overduidelijk ijdel, complete steden gaan in vlammen op omdat ze niet in hem geloven.
Ook een beetje racistisch, aangezien de Joden als zijn volk worden gezien en anderen ruim baan moeten maken voor hen of zelfs moeten sterven om hun land in te nemen.
En wraakzuchtig, zelfs gelovigen zoals Mozes moeten het ontgelden omdat ze wat kleine fouten maken. En alle haat tegenover Joden door de geschiedenis wordt ook weleens gezien als god's wraak voor het verloochenen van zijn enige zoon.
En het gedoe met de hof van Eden klinkt zelf nogal dom. Als god de mens zelf gemaakt heeft, dan had hij kunnen weten dat als je 1000 bomen neerzet en zegt dat ze er van een niet mogen eten dat het wel gaat gebeuren. Natuurlijk is dat allemaal complete fictie aangezien er in die tijd nog geen schrift was, en het zou nog duizenden jaren duren voordat er iets van geschreven taal was om dit verhaal op te schrijven.
Waarom jezelf als maatstaf nemen? Logisch dat je dan voortdurend tot de conclusie komt dat het onmogelijke later wel mogelijk wordt. Maar alles wat mogelijk is geworden, was daarvoor ook al mogelijk. Zoals aftrekken al mogelijk was, voordat mensen het konden. Net zoals de aarde al een bol was, voordat mensen dat wisten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 09:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je haalt nu wel wat zaken door elkaar denk ik.
1. Wat mogelijk is, bestaat? Nee.
• "Mogelijk" is een projectie van ons begrip van het universum op dat universum zelf. Wij houden iets voor mogelijk als we kunnen beredeneren dat iets, op grond van de door ons vastgestelde "natuurwetten" zou kunnen gebeuren. Als iets niet volgens wat wij weten van de wetten van het universum kan gebeuren, dan noemen we het "Onmogelijk".
Dat wat wij "Onmogelijk" noemen wordt dus beperkt door onze eigen kennis over het universum. Als onze kennis veranderd, dan veranderd ook datgene wat "mogelijk" of "onmogelijk" is.
• Uiteraard bestaat niet alles wat "Mogelijk" is. (Liever geen zweverigheden over multiversa nu)
2. Gods mogelijkheden zijn per definitie alle mogelijkheden (God is almachtig).
Dat is een zuiver menselijke beschouwing. "Mogelijkheden", zoals eerder betoogd, zijn een functie van ons begrip van het universum. Dat is een vrijwel zeker beperkt begrip, we weten in ieder geval vrij zeker dat we niet alles (kunnen) weten. God's Almachtigheid geeft echter aan - en al helemaal in combinatie met zijn Alwetendheid - dat deze beperkingen voor God niet bestaan. Ofwel: God kan dingen die wij voor onmogelijk houden.
Het is juist daardoor dat God zich buiten mijn universum plaatst. Het is zinloos een object te definiëren dat uit de aard der zaak niet gedefinieerd zou kunnen worden.
Wellicht een parallel die dit inzichtelijker maakt.
Stel, ons leven is simpel. Ons hele universum bestaat uit slechts 1 soort objecten en 2 handelingen. Die objecten zijn natuurlijke getallen en de bewerkingen zijn optellen en aftrekken. Dat is precies alles wat we weten. We stellen vast dat er zaken zijn die "mogelijk zijn": we kunnen bijvoorbeeld altijd twee objecten optellen, er komt dan weer een ander object uit dat we kennen. Er zijn andere zaken die kunnen: als we twee getallen hebben dan kunnen we altijd het kleinste van het grootste aftrekken en krijgen dan weer een getal dat we kennen. Er zijn echter ook zaken die niet kunnen: we kunnen geen getallen van elkaar aftrekken als het eerste kleiner is dan het tweede. We kennen immers geen negatieve getallen.
In comes God: Hij weet meer (hij kent ook negatieve getallen) en hij kan daardoor meer (hij kan dus ook een groter getal van een kleiner getal aftrekken). Hij kan dan bijvoorbeeld objecten laten verdwijnen - hij trekt 7 van 4 af en het object verdwijnt gewoon! Voor ons onverklaarbaar, onbegrijpelijk, "kan niet". Vervolgens telt hij er weer 8 bij op en daar is het object weer!
Onvoorstelbaar. Wij kunnen de vaardigheden van God ook niet beschrijven, want we kennen de negatieve getallen niet. Maar het effect ervan in ons universum is dat er voor God geen onmogelijkheden meer bestaan - hij is daardoor Almachtig.
Nu kent iedere brugklasser negatieve getallen, maar dat is niet altijd zo geweest natuurlijk. En je kunt de analogie denk ik zelf ook wel doortrekken naar imaginaire getallen of n-dimensionale beschrijvingen van het universum.
Mijn punt is: welke beschrijving van je universum je ook aanhoudt, er zijn altijd zaken die wel kunnen en zaken die niet kunnen. Een Almachtige trekt zich daar niets van aan. Hij begeeft zich moeiteloos op het gebied van datgene wat wij niet voor mogelijk houden. Negatieve getallen zijn in ons simpele voorbeelduniversum niet gedefinieerd en dus zijn ook de de uitkomsten van de Almachtige bewerkingen die God daar doet niet gedefinieerd.
Ik leid een eenvoudig bestaan: ik verdiep mij in mogelijkheden en onmogelijkheden, gegeven mijn huidige situatie en mijn begrip van het universum, en denk vanuit die overpeinzingen een beste weg te kunnen vinden. Ik denk dat de meeste mensen dat doen. Het is juist datgene wat mijn identiteit bepaalt. Maar dat bepaalt ook mijn universum - alles wat ik ervan weet en wat ik voor mogelijk of onmogelijk houdt. Er is mijn mijn universum derhalve geen plaats voor een entiteit die zich buiten dat universum kan bewegen, het is simpelweg niet gedefinieerd.
En in mijn eenvoudige bestaan houd ik geen rekening met ongedefinieerde entiteiten
Dan moet god wel erg blij zijn geweest met de kruistochten, de Inquisitie, de Reconquista en algehele massamoord op de Inheemse Amerikaanse bevolking.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wie zegt wat goed is in dit geval? Jij of God? Ik denk toch eerder dat God bepaald wat goed is...
Ik snap je redenering niet helemaal. Wat hebben de kruistochten precies met God te maken? Ja, alles met gelovigen, maar wat met God?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 00:01 schreef Rhalius het volgende:
[..]
Dan moet god wel erg blij zijn geweest met de kruistochten, de Inquisitie, de Reconquista en algehele massamoord op de Inheemse Amerikaanse bevolking.
Als wat god doet goed is, dan is ongelovigen doden blijkbaar goed.
Dan ga je ervanuit dat er geen verschillen zitten tussen de mensen die niet in god geloofden die door god gedood werden en degenen die door mensen gedood werden... Er is natuurlijk wel degelijk verschil tussen deze mensen en in dat licht kan je je afvragen in hoeverre het een 'slecht' voorbeeld was... Bij een rechtzaak wordt ook altijd naar de situatie gekeken, laten we dat ook hier doen. Alleen vaststellen dat de mensen ongelovig waren is niet goed.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 00:12 schreef Rhalius het volgende:
De gelovigen doen in dat geval wat God ook deed. Mensen doden die niet in God geloven.
Ik bedoel daar dus mee dat als je de bijbel moet geloven, God een slecht voorbeeld geeft en dat dit vaak ook is opgevolgd door gelovigen in de geschiedenis.
Momenteel is het christendom dan wel een vredig geloof, maar dat is eigenlijk nog niet zo lang als je naar de complete historie van het christendom kijkt, in ieder geval het deel sinds christendom een dominante positie heeft gekregen wat gebeurde toen het romeinse rijk christelijk werd.
Nog nooit gezien. Mooie!quote:Op woensdag 14 maart 2012 00:01 schreef Gekkenwerk het volgende:
[ afbeelding ]
Deze al een keer gepost?
Ho ho, rustig aan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 02:21 schreef SingleCoil het volgende:
Flauwekul. Je kunt het hele verhaal wat korter houden door alleen de vraag te stellen: Waarom heeft God een universum gecreëerd waarin kwaad bestaat? Het antwoord: omdat hij Ondoorgrondelijk is.
Er is geen enkele logische reden waarom God niet zou bestaan.
Dat kan wel zijn, maar er is daarom nog steeds geen enkele logische reden waarom God niet zou bestaan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 08:32 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Ho ho, rustig aan.Mensen die opgegroeid zijn gelovend in God vinden dat misschien. Maar voor niet gelovige is er nog steeds geen enkel bewijs, of logische reden o.i.d. dat God bestaat.
Ik zou het eerder omdraaien. Er is namelijk geen enkele logische reden om aan te nemen dat god wel bestaat.quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar er is daarom nog steeds geen enkele logische reden waarom God niet zou bestaan.
Het is nou eenmaal onlogisch om maar van alles aan te nemen zonder reden. Als het waar is wat jij zegt dan geld dat voor alles, vliegende theepotten, eenhoorns, elfjes, hobbits, draken etc. Je blijft dan bezig, is een tikkeltje zinloos imho.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:28 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is allemaal waar, maar neemt niet weg dat er geen logische reden is waarom God niet zou bestaan
Beetje omgekeerde bewijslastquote:Op woensdag 14 maart 2012 11:28 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is allemaal waar, maar neemt niet weg dat er geen logische reden is waarom God niet zou bestaan
Onze huidige god is dus een soort van all-in-one die we hebben aangekocht nadat we onze oude goden bij het grofvuil hebben gedaan?quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:22 schreef Rhalius het volgende:
Dan zou je ook kunnen zeggen dat er geen logische reden is waarom de goden uit de oudheid niet bestaan.
Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat er nu overal gedacht wordt aan een god in plaats van meerdere, het klinkt nu eenmaal indrukwekkender dat een god alles kan in plaats van dat er 30 zijn waaronder de taken verdeeld zijn en waarvoor aparte tempels en afbeeldingen gemaakt moeten worden.
Feitelijk zijn we op het systeem van een enkele god overgegaan omdat dit concept beter te verkopen is. Je koopt nu eenmaal ook niet een scanner, printer en kopier machine apart als je het allemaal in een enkel aparaat kan krijgen voor dezelfde prijs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.---hoi---
Inderdaad zeg. Die goden waren veels te realistisch in vergelijking met wat we nu hebbenquote:Misschien ook maar beter ook want die oude goden hadden veel te veel mana nodig en gaven constant fouten.
Geen bewijslast. Waarom niet gewoon accepteren zoals het is? Tenzij jij natuurlijk wel een logische reden weet Waarom God niet zou bestaan...quote:
Dat gaf ik al aan, het is onlogisch om maar van alles aan te nemen zonder reden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen bewijslast. Waarom niet gewoon accepteren zoals het is? Tenzij jij natuurlijk wel een logische reden weet Waarom God niet zou bestaan...
Ik accepteer volledig dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen bewijslast. Waarom niet gewoon accepteren zoals het is?
Omdat er geen reden is om aan te nemen dat hij bestaatquote:Op woensdag 14 maart 2012 16:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen bewijslast. Waarom niet gewoon accepteren zoals het is? Tenzij jij natuurlijk wel een logische reden weet Waarom God niet zou bestaan...
Zoals wat is? De geloofsovertuigingen zijn nogal divers.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Een logische reden is moeilijk om te geven, net als een logische reden waarom God wél zou bestaan. Het enige wat voor mij een logische reden is, is dat het lijkt alsof wat God zegt wat je moet doen om zijn zegen te krijgen, niet werkt. Want waarom hebben dan veel goede mensen het slecht, en veel slechte mensen het goed? Plus, de enige reden om in God te geloven nu, en in je hart te laten (of Jezus dan) is om in de hemel te komen. Maar waar is de garantie dat dat daadwerkelijk gebeurd? Hoe weet je zo zeker dat Hitler in de hel zit, en Moeder Theresa in de hemel? (bijvoorbeeld)quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar er is daarom nog steeds geen enkele logische reden waarom God niet zou bestaan.
Even los van de vraag waar die aanwijzingen vandaan komen (een vrij essentiele vraag), zou je wel overtuigd zijn als het wel zou werken?quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:09 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Een logische reden is moeilijk om te geven, net als een logische reden waarom God wél zou bestaan. Het enige wat voor mij een logische reden is, is dat het lijkt alsof wat God zegt wat je moet doen om zijn zegen te krijgen, niet werkt. Want waarom hebben dan veel goede mensen het slecht, en veel slechte mensen het goed?
En waarom zou je eigenlijk naar de hemel willen? Wat stel je je daar bij voor?quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:09 schreef BlackLodge het volgende:
Plus, de enige reden om in God te geloven nu, en in je hart te laten (of Jezus dan) is om in de hemel te komen. Maar waar is de garantie dat dat daadwerkelijk gebeurd? Hoe weet je zo zeker dat Hitler in de hel zit, en Moeder Theresa in de hemel? (bijvoorbeeld)
Overtuigd niet nee, alleen zou ik er wel eerder in geloven als het goed beschreven staat in een minder wankelbaar boek en als uit de praktijk ook blijkt dat het daadwerkelijk blijkt. Een soort instant karma idee. (onmogelijk natuurlijk, maar ja)quote:Even los van de vraag waar die aanwijzingen vandaan komen (een vrij essentiele vraag), zou je wel overtuigd zijn als het wel zou werken?
Omdat de hemel een mooie plek moet zijn om naar toe te gaan schijnt. En hoe ik het me voorstel, ik denk dat de hemel (lees: hiernamaals) meer een soort universele plek/dimensie is waar onze levensenergie heen gaat. Of er daadwerkelijk allemaal wolken zijn en engelen die de harp bespelen, geen idee.quote:En waarom zou je eigenlijk naar de hemel willen? Wat stel je je daar bij voor?
Dat Hitler in de hel zit kan ik je nu al vertellen is grote onzin.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:09 schreef BlackLodge het volgende:
Maar waar is de garantie dat dat daadwerkelijk gebeurd? Hoe weet je zo zeker dat Hitler in de hel zit, en Moeder Theresa in de hemel? (bijvoorbeeld)
Nou dat is wel het laatste wat God goed vindt!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 00:01 schreef Rhalius het volgende:
[..]
Dan moet god wel erg blij zijn geweest met de kruistochten, de Inquisitie, de Reconquista en algehele massamoord op de Inheemse Amerikaanse bevolking.
Als wat god doet goed is, dan is ongelovigen doden blijkbaar goed.
Over dingen onderzoeken moet je nou niet beginnen, want als er iemand hier dingen roept zonder onderbouwing en onderzoek ben jij het wel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat Hitler in de hel zit kan ik je nu al vertellen is grote onzin.
Serieus is er dan niemand die de Bijbel onderzoekt?
Woord hel komt 0x in de Bijbel voor.
Moeder Theresa zit ook niet in de hemel, bijna geen enkele christen zal naar de hemel gaan volgens de Bijbel. Er zal echter een aards paradijs komen.
Pred 9:5 ''Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.''quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:15 schreef BlackLodge het volgende:
Over dingen onderzoeken moet je nou niet beginnen, want als er iemand hier dingen roept zonder onderbouwing en onderzoek ben jij het wel.
Ik heb zelf ook geen Bijbel, nooit gelezen ook, alleen gedeeltes ervan (met name Genesis). Moet ik nog wel eens gaan doen, maar ik heb ook geen zeeën van tijd. Maar misschien kan jij me inlichten dan.
Wat zegt de bijbel dan over wanneer men doodgaat? Als je Jezus toelaat in je hart en je geloofd in god en je bent goed, wat gebeurd er met je (ziel) als je doodgaat?
Heeft met de strijdvraag te maken.quote:Maar waarom houd hij dan sommige mensen niet tegen die zo geweldadig zijn? Als God enige controle uitoefent over onze wereld, waarom kunnen alle geweldplegers dan gewoon hun gang gaan?
Waarom zou ik dan op aarde goed zijn in de naam van God, of omwille van Jezus etc.? Want als ik doodga, gebeurd er toch niks.quote:Pred 9:5 ''Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.''
Kort maar krachtig! Dit laat wel zien dat in 1e instantie de dood een soort van slaap is.
Toen Lazarus stierf noemde Jezus het ook alsof Lazarus sliep.
Dan besef je niets meer, dan word je niet in een vlammen zee getreiterd ofzo.
Je hebt regelmatig beweringen gedaan die zomaar uit te lucht kwamen vallen.quote:Ik kan alles onderbouwen wat ik zeg, dus geen dingen ineens zo maar neerzetten.
Hoe kan een almachtige God die alles gemaakt heeft, ook de gevallen engel (neem ik aan) dan niet de krachten van Satan tegengaan als hij dat wil? Hoe kan Satan zo sterk geworden zijn als God zelf.quote:Heeft met de strijdvraag te maken.
Satan betwiste Jehovah's recht om te regeren en God zei kort gezegd: Laat maar eens zien!
Dat is er sinds die tijd dus aan de hand. Satan regeert deze wereld. Tot God op een gegeven moment zal ingrijpen en gezien de Bijbelse tekenen kan dat niet lang meer duren.
Waarom gebruikt God dan meerdere malen buitensporig geweld tegen ongelovigen in de verhalen van de Bijbel? Er staat ook meerdere keren vermeld dat christenen ten strijde trekken met god's zege.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:53 schreef bianconeri het volgende:
Nou dat is wel het laatste wat God goed vindt!
God verbiedt elk soort van geweld.
"Waarom" is een foute vraag: 's Heeren Wegen zijn immers ondoorgrondelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 00:25 schreef Rhalius het volgende:
[..]
Waarom gebruikt God dan meerdere malen buitensporig geweld tegen ongelovigen in de verhalen van de Bijbel? Er staat ook meerdere keren vermeld dat christenen ten strijde trekken met god's zege.
Tja. A=A. Logisch correct, maar betekenisloos natuurlijk.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Omdat er geen reden is om aan te nemen dat hij bestaat
Ik ook, maar daar ging het niet om. Als jij een plaatjes met een "logische" redenering post dan mag ik toch wel verwachten dat dat ook logisch gezien klopt. Maar dat doet het dus niet. Ik denk niet dat je logisch kunt beredeneren dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik accepteer volledig dat God niet bestaat.
Maar het ging hier niet over zin of zinloos. Wat zinnig is bepaalt iedereen voor zichzelf. Ik zou evenmin wakker liggen van de gedachte dat er vliegende theepotten bestaan, als die daarnaast ook goddelijke kenmerken hebben. Als ze dat niet hebben dan is het een onredelijke stelling te beweren dat ze wel bestaan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is nou eenmaal onlogisch om maar van alles aan te nemen zonder reden. Als het waar is wat jij zegt dan geld dat voor alles, vliegende theepotten, eenhoorns, elfjes, hobbits, draken etc. Je blijft dan bezig, is een tikkeltje zinloos imho.
En jij vraagt je af of iemand de bijbel wel eens onderzoekt?quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
"Serieus is er dan niemand die de Bijbel onderzoekt?"
God verbiedt elk soort van geweld.
Daar zullen ze het dan wel naar gemaakt hebben. David had zo minister van Veiligheid in Nederland kunnen worden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:37 schreef hoatzin het volgende:
Hij liet de inwoners buiten de stad brengen en met steenzagen in stukken zagen en met ijzeren houwelen doorklieven. Hetzelfde deed David met alle andere steden van Ammon. (Kronieken)
En dan is geweld wel verantwoord. De kettingzaag erin !! O,o,o, en vierendelen, ook leuk. Geeft ook altijd spannende lektuur. David had ook gaskamers kunnen gebruiken, maar die bestonden toen nog niet. Is ook stukken minder bloederig. Nee, laten we het maar houden op de bijbelse versie met die houwelen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:58 schreef SingleCoil het volgende:
Daar zullen ze het dan wel naar gemaakt hebben.
LOL, wij verwachten niet overal een antwoord op te hebben. Misschien komt dat nog eens.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Soms is geweld inderdaad verantwoord. Jammer maar helaas.
Deze zag ik net, en moest glimlachen:
[ afbeelding ]
Eerlijk, ik zie écht niet het verband van je plaksel en de vraag ( aanvankelijk ) of God geweld goedkeurd, dit naar aanleiding van de bewering van Bianco :quote:Op vrijdag 16 maart 2012 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
Soms is geweld inderdaad verantwoord. Jammer maar helaas.
[ afbeelding ]
. Vanuit het standpunt van de hebreeën zal dit wel volgens hun stam-godje verantwoord geweest zijn. Van de andere kant is dit genocide. Was God dan nog niet zo ver gevorderd betreft moraal dan wij mensjes nu ? Was dat stam-godje dan zo primitief als dat woestijnvolkje toen ? Zouden atheďsten dan toch meer moraal besef hebben dan christenen ? Stemt me wel tot nadenken.quote:God verbiedt elk soort van geweld.
"Waarom" is een foute vraag: 's Heeren Wegen zijn immers ondoorgrondelijk.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:06 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
LOL, wij verwachten niet overal een antwoord op te hebben. Misschien komt dat nog eens.
Gelovigen die niet snappen dat ze met te introductie van een godheid alleen een proxy introduceren.
De problemen blijven hetzelfde.
Er komen er nog meer bij zelfs. Waarom maakte god, miljoenen sterrenstelsels en planeten terwijl die verder helemaal niet relevant zijn voor ons leven. Alleen om op de aarde een beetje sadistisch te spelen met mensen?
Sorry, mijn plaksel was wel on-topicquote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerlijk, ik zie écht niet het verband van je plaksel en de vraag ( aanvankelijk ) of God geweld goedkeurd, dit naar aanleiding van de bewering van Bianco :
[..]
. Vanuit het standpunt van de hebreeën zal dit wel volgens hun stam-godje verantwoord geweest zijn. Van de andere kant is dit genocide. Was God dan nog niet zo ver gevorderd betreft moraal dan wij mensjes nu ? Was dat stam-godje dan zo primitief als dat woestijnvolkje toen ? Zouden atheďsten dan toch meer moraal besef hebben dan christenen ? Stemt me wel tot nadenken.
Heeft totaal niks te maken met het antwoord op de gestelde vraag !!!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Sorry, mijn plaksel was wel on-topic
Wat een dooddoener ! Neemt niet weg dat God niet vies was genocide aan te wakkeren en helemaal geen vredelievende god was zoals Bianco denkt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:15 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
"Waarom" is een foute vraag: 's Heeren Wegen zijn immers ondoorgrondelijk.
Inderdaad, maar dat lag aan de vraagquote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Heeft totaal niks te maken met het antwoord op de gestelde vraag !!!
Inderdaad, een dooddoener. Alleen mensen die dat niet zien blijven vragen "waarom God..."...quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat een dooddoener ! Neemt niet weg dat God niet vies was genocide aan te wakkeren en helemaal geen vredelievende god was zoals Bianco denkt.
Zéér eenvoudig, omdat JHWH van de joden niet dezelfde god is dan die van Paulus.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:20 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Inderdaad, een dooddoener. Alleen mensen die dat niet zien blijven vragen "waarom God..."...
Fout! volgens paulus zijn de werken van god zichtbaar in de schepping en dit mijn eerwaarde is een uitnodiging voor wetenschappelijk onderzoek, alleen het jammere is dat je geen godheid kunt terugvinden in de schepping.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:15 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
"Waarom" is een foute vraag: 's Heeren Wegen zijn immers ondoorgrondelijk.
te veel Koot en Bie gekeken? (als=dan)quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Zéér eenvoudig, omdat JHWH van de joden niet dezelfde god is dan die van Paulus.
Zichtbaar en doorgrondelijk zijn voor mensen die wat verder kijken natuurlijk wel verschillende begrippenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Fout! volgens paulus zijn de werken van god zichtbaar in de schepping en dit mijn eerwaarde is een uitnodiging voor wetenschappelijk onderzoek, alleen het jammere is dat je geen godheid kunt terugvinden in de schepping.
Oh. En welke daarvan is niet ondoorgrondelijk dan?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Zéér eenvoudig, omdat JHWH van de joden niet dezelfde god is dan die van Paulus.
Jij hebt het over het excuus " ondoorgrondelijk '. Ik niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Oh. En welke daarvan is niet ondoorgrondelijk dan?
Nee, want jij bevat dat begrip niet echt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij hebt het over het excuus " ondoorgrondelijk '. Ik niet.
Tja, en jij weet ook niet waar ik het over heb. 1 - 1 .quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, want jij bevat dat begrip niet echt.
quote:Op vrijdag 16 maart 2012 13:43 schreef SingleCoil het volgende:
[ afbeelding ]
God heft altijd al bestaan. Dus die is niet ontstaan. "Ik ben het begin en het eind".quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:16 schreef BlackLodge het volgende:
En als de mensen die geloven in het "iets uit niets" fenomeen ongelijk hebben, hoe is God dan ontstaan?
[..]
[ afbeelding ]
Oh, was er een wedstrijd?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, en jij weet ook niet waar ik het over heb. 1 - 1 .
Het universum heeft altijd bestaan, die is niet ontstaan. Dat kan dan toch ook een net zo prima antwoord zijn?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
God heft altijd al bestaan. Dus die is niet ontstaan. "Ik ben het begin en het eind".
Of universa ontstaan en verdwijnen weer en ontstaan weer in een eeuwige voortduren van multiversa.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:58 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Het universum heeft altijd bestaan, die is niet ontstaan. Dat kan dan toch ook een net zo prima antwoord zijn?
Ja die ken ik, niet geheel onbegrijpelijk moet ik zeggen. Maar mijn punt was naar SingleCoil toe vanwege het "als iets uit niets" niet mogelijk is, en God altijd bestaan heeft, waarom zou het universum dan niet altijd hebben bestaan, en gaat dat dus ook niet tegen de "iets uit niets" in.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Of universa ontstaan en verdwijnen weer en ontstaan weer in een eeuwige voortduren van multiversa.
Om maar eens een andere theorie te noemen
Ja dat bedoel ik met "Iemand die god introduceert, introduceert alleen een proxy"quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:04 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Ja die ken ik, niet geheel onbegrijpelijk moet ik zeggen. Maar mijn punt was naar SingleCoil toe vanwege het "als iets uit niets" niet mogelijk is, en God altijd bestaan heeft, waarom zou het universum dan niet altijd hebben bestaan, en gaat dat dus ook niet tegen de "iets uit niets" in.
Ik denk dat BlackLodge dit ook zo bedoeld. En als die theorie zou kloppen, is er niks " geschapen ", maar sluit het begrip " God " nog niet uit. Genesis kan men dan wel klasseren als een epos ( wat het ook was ).quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:00 schreef Daniel1976 het volgende:
Of universa ontstaan en verdwijnen weer en ontstaan weer in een eeuwige voortduren van multiversa.
Om maar eens een andere theorie te noemen
Afwijking van het onderwerp, maar ja het zou kunnen, maar volgens die theorie is het een serieel gebeuren. Door dan te spreken van oud universum of nieuw universum geeft aan in welke instantie we ons bevinden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:46 schreef Molurus het volgende:
Sowieso lijkt het begrip "universum" me redelijk zwak gedefinieerd. Zou een multiversum, als het bestaat, niet met hetzelfde gemak 1 universum genoemd kunnen worden? Universum = heelal = alles dat bestaat.. iets van die strekking.
Dat denk ik ook. Als men tot de ontdekking kwam dat er meerdere melkwegstelsels waren heeft men hiervoor ook een naam moeten bedenken. En als er meerdere universa zijn, zal men hiervoor ook wat verzinnen. Nu houden ze het op de ' werktitel ' Multiversum. Zoals de sterrenstelsels ook een komen en gaan zijn, zoook is dit met het universum en zullen er nieuwe voor in de plaats komen. Prachtig maar moeilijk te vatten voor de luizen die we zijn.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:51 schreef Daniel1976 het volgende:
Afwijking van het onderwerp, maar ja het zou kunnen, maar volgens die theorie is het een serieel gebeuren. Door dan te spreken van oud universum of nieuw universum geeft aan in welke instantie we ons bevinden.
Of dat nu zo'n grote vraag is weet ik niet. Het verlangen naar beide zijn door evolutie ontstaan en dragen bij aan je overlevingskansen. Maar zijn het daarmee doelen op zich? Is daarmee die vraag echt van belang? Twijfelachtig.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:06 schreef 8Orly8 het volgende:
@Molurus De grote vraag ligt bij ieder mens zelf en die vraag is: wil je macht of wil je liefde.
Dat verklaart dan alvast waarom ik niet godsdienstig ben. Overigens denk ik dat de menselijke neiging tot religie met heel andere zaken te maken heeft. (Met name de cognitieve vaardigheden die van belang zijn voor sociale interactie.)quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:06 schreef 8Orly8 het volgende:
Het antwoord op deze grote vraag bepaalt je gods-dienstigheid.
Was niet aan mij gericht, maar toch even een reactie. "God openbaart zich alleen aan mensen die toch al in hem geloven." Het is een veel gehoorde claim, maar volgens mij een rasechte drogreden.quote:@BlackLodge Dat doet ie ook. Het is duidelijk genoeg. Mensen hebben alleen geen zin om te luisteren.
Je kunt tegenover macht ook iets anders zetten dan liefde. Plato noemde er drie: waarheid, liefde en schoonheid.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:06 schreef 8Orly8 het volgende:
@Molurus De grote vraag ligt bij ieder mens zelf en die vraag is: wil je macht of wil je liefde.
Over het antwoord op deze vraag kan niet overlegd of gediscussieerd worden. Dan treden er namelijk automatisch weer sluwigheden, dus machtsneigingen op.
Het antwoord op deze grote vraag bepaalt je gods-dienstigheid.
Tegenover waarheid (de wereld van buitenaf gezien) zou ik leven zetten (de wereld van binnenuit gezien). Je leven kun je in het teken stellen van sentimenten zoals macht, liefde en/of schoonheid.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:32 schreef Molurus het volgende:
En je kunt er wellicht nog 100 anderen noemen. De werkelijkheid is vele malen complexer dan een tweedeling tussen macht en liefde. (Wat niet echt een tweedeling is trouwens.)
Vervelen doe je als niks hebt om je tijd op te vullen....maar er wás nog geen tijd. Is toch zo ?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:02 schreef Rhalius het volgende:
Hier is ook nog een vraag, waar komt god vandaan? als hij er altijd al was, waarom kreeg hij dan ineens het idee om het universum te maken? Verveling?
Leven is ook een waarheid. Ik denk dat je ook die twee niet los van elkaar kunt zien. Je kunt je leven in het teken stellen van 'wat je maar wilt', maar wat je wilt is wel voor een belangrijk deel bepaald door miljoenen jaren van evolutie.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tegenover waarheid (de wereld van buitenaf gezien) zou ik leven zetten (de wereld van binnenuit gezien). Je leven kun je in het teken stellen van sentimenten zoals macht, liefde en/of schoonheid.
Dat is zo als je het vanuit het idee 'waarheid' bekijkt. Je treedt daarmee in gedachten buiten de wereld en je maakt er een totaalvoorstelling van in termen van mechanica en evolutie.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leven is ook een waarheid. Ik denk dat je ook die twee niet los van elkaar kunt zien. Je kunt je leven in het teken stellen van 'wat je maar wilt', maar wat je wilt is wel voor een belangrijk deel bepaald door miljoenen jaren van evolutie.
Wat wij ervaren als macht, liefde, schoonheid en alle andere sentimenten die er zijn, is het directe resultaat van evolutie. Ik denk niet dat daar enige rationele overweging een rol speelt. (Wat die overweging dan zou zijn is mij in elk geval duister.)
Twijfel is altijd goed.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:56 schreef deelnemer het volgende:
Verder kun vraagtekens zetten achter de veronderstellingen die aan je waarheid ten grondslag liggen.
Het lijkt me onmogelijk om dat vast te stellen. En alleen al daarom denk ik dat het antwoord daarop er eigenlijk weinig toe doet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:56 schreef deelnemer het volgende:
Is de wereld deterministisch en zit je gevangen in een deterministisch proces of niet?
Zolang het maar leidt tot inzicht vind ik het best.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:56 schreef deelnemer het volgende:
Eigenlijk zijn er alleen gewaarwordingen en patronen daarin. Je kunt het proberen te herleiden tot een subject / ziel of een object / wetmatigheid
Dat betekent dat je beide perspectieven onafhankelijk van elkaar maakt. Je gebruikt het begrip 'keuze' als je in het leven onderweg bent....quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Twijfel is altijd goed.
[..]
Het lijkt me onmogelijk om dat vast te stellen. En alleen al daarom denk ik dat het antwoord daarop er eigenlijk weinig toe doet.
... en je gebruikt het begrip 'causaliteit' als je meer inzicht wilt.quote:Zolang het maar leidt tot inzicht vind ik het best.
ja maar natuurlijk is dat krom, dat is net zo krom als dat god wel vage ziektes geneest maar nooit een geamputeerd been laat aangroeien.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:09 schreef BlackLodge het volgende:
Laatst zag ik een tv-evangelist voorbij komen, en aan het einde van het programma stond een soort slogan.
"De kracht van God zit in het hart van de gelovige"
Of in ieder geval iets in die trant. Maar die vond ik eigenlijk vrij krom, want dat houd in dat God alleen bestaat zolang er mensen in hem geloven. Tenzij je het op een dieper niveau zou bekijken en dan nog betekent het dat God in ieder mens zit en het een soort innerlijke kracht is i.p.v. een echte God.
Precies ja!quote:Op maandag 19 maart 2012 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
ja maar natuurlijk is dat krom, dat is net zo krom als dat god wel vage ziektes geneest maar nooit een geamputeerd been laat aangroeien.
Het is wel handig though, als iets mis gaat waarvoor je gebeden hebt, dan geloof je gewoon niet hard genoeg...
Wat is daar krom aan dan? Het is toch algemeen bekend dat sommige dingen alleen werken als je er zelf echt in gelooft? Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk...quote:Op maandag 19 maart 2012 12:09 schreef BlackLodge het volgende:
Laatst zag ik een tv-evangelist voorbij komen, en aan het einde van het programma stond een soort slogan.
"De kracht van God zit in het hart van de gelovige"
Of in ieder geval iets in die trant. Maar die vond ik eigenlijk vrij krom, want dat houd in dat God alleen bestaat zolang er mensen in hem geloven. Tenzij je het op een dieper niveau zou bekijken en dan nog betekent het dat God in ieder mens zit en het een soort innerlijke kracht is i.p.v. een echte God.
Precies wat ik onder dat citaat beschrijf, daarom vind ik het krom. En dat sommige dingen alleen werken als je er echt in gelooft komt omdat een positieve instelling tegenover iets altijd beter is omdat je dan zelf optimistisch bent over de uitkomst en je handelt beter omdat je wellicht vrolijker bent, dáárom werkt het beter. Als je kwaad bent en je gaat een timmeren zal je veel eerder op je duim slaan, omdat je slordig wordt.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat is daar krom aan dan? Het is toch algemeen bekend dat sommige dingen alleen werken als je er zelf echt in gelooft? Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk...
Vanuit die optiek wel ja, maar als God er echt is, is hij er ook als mensen niet in hem geloven.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:28 schreef ems. het volgende:
God bestaat ook alleen voor gelovigen, dus op zich lijkt die opmerking me verdacht rationeel.
Hoezo? Is "hoop op een beter leven" er als je er niet in gelooft?quote:Op maandag 19 maart 2012 12:30 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Vanuit die optiek wel ja, maar als God er echt is, is hij er ook als mensen niet in hem geloven.
Hoop = geloven (dat het beter wordt)quote:Op maandag 19 maart 2012 12:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoezo? Is "hoop op een beter leven" er als je er niet in gelooft?
Als hij er echt is dan doet hij wel zijn uiterste best om zijn bestaan zo onwaarschijnlijk mogelijk te maken.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:30 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Vanuit die optiek wel ja, maar als God er echt is, is hij er ook als mensen niet in hem geloven.
Kun je daar voorbeelden van geven?quote:Op maandag 19 maart 2012 12:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat is daar krom aan dan? Het is toch algemeen bekend dat sommige dingen alleen werken als je er zelf echt in gelooft? Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk...
Jaquote:Op maandag 19 maart 2012 13:43 schreef KabulCuisine het volgende:
Heb topic niet gelezen. Is er nog een wel/niet bewijs?
1 van beide idd.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:43 schreef KabulCuisine het volgende:
Heb topic niet gelezen. Is er nog een wel/niet bewijs?
Ik bedoelde dat er of wel of geen bewijs in dit topic terug te vinden is.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
géén van beiden lijkt me. Anders kunnen we wel opdoeken hier.
Verschillende mensen geloven dat ze bewezen hebben dat God niet bestaat, geloof ikquote:Op maandag 19 maart 2012 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat er of wel of geen bewijs in dit topic terug te vinden is.Het is vrees ik de laatste van die twee.
de kracht van het geloof word ook hier op het forum door weinigen onderschat. Waar je dan precies in gelooft is onbelangrijk, dat maakt niet uit.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Verschillende mensen geloven dat ze bewezen hebben dat God niet bestaat, geloof ik
Ziehier de kracht van Geloof!
Hm, dat heb ik dan weer gemist. Wie meent het niet-bestaan van God bewezen te hebben dan?quote:Op maandag 19 maart 2012 14:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Verschillende mensen geloven dat ze bewezen hebben dat God niet bestaat, geloof ik
Ziehier de kracht van Geloof!
Ik weet het niet, dat is nu juist de kracht van het Geloofquote:Op maandag 19 maart 2012 15:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, dat heb ik dan weer gemist. Wie meent het niet-bestaan van God bewezen te hebben dan?
Ah, je weet het niet... maar je gelooft dat anderen in dit topic geloven dat ze het niet bestaan van God hebben bewezen?quote:Op maandag 19 maart 2012 15:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik weet het niet, dat is nu juist de kracht van het Geloof
Je suggereert dat er ook niet-bizarre religies bestaan?quote:Op maandag 19 maart 2012 15:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, je weet het niet... maar je gelooft dat anderen in dit topic geloven dat ze het niet bestaan van God hebben bewezen?
Bizarre religie.
Ook een snuif?quote:Op maandag 19 maart 2012 15:55 schreef Rhalius het volgende:
Religie: het grootste Placebo effect sinds het begin der tijden.
Bizar was misschien niet het juiste woord. Laten we het houden op "zeer exotisch".quote:Op maandag 19 maart 2012 15:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je suggereert dat er ook niet-bizarre religies bestaan?
Dat betekent hetzelfde hoor.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:29 schreef Molurus het volgende:
Bizar was misschien niet het juiste woord. Laten we het houden op "zeer exotisch".
Niet helemaal. De overtuiging dat Jezus uit een maagd zou zijn geboren en dat de aarde slechts 6000 jaar oud zou zijn zijn beide bizar, maar niet exotisch. Heel veel mensen geloven dat.quote:
Je wilt mij stelling bewijzen?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:12 schreef Rhalius het volgende:
Kaboutertjes kunnen dan ook bestaan, het tegendeel is nooit bewezen.
Volgens mij wordt dit vaker als stroman ingezet door gelovigen dan dat er atheisten zijn die dit daadwerkelijk beweren. In dit topic kon jij ze ieg ook niet vinden.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:50 schreef SingleCoil het volgende:
Veel mensen lijken ook te geloven dat je zou kunnen bewijzen dat iets niet kan bestaan zonder een zuivere definitie te kunnen geven van wat er dan precies niet bestaat. Vrij bizar, maar niet erg exotisch. Or erotisch.
Het is aan degene die de claim doet, in dit geval de gelovigen, om te definieren waar ze nou precies in geloven en waarom ze daar in geloven. Wat jij weer eens probeert is de bewijslast leggen bij degene die de claim verwerpt.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:50 schreef SingleCoil het volgende:
Veel mensen lijken ook te geloven dat je zou kunnen bewijzen dat iets niet kan bestaan zonder een zuivere definitie te kunnen geven van wat er dan precies niet bestaat. Vrij bizar, maar niet erg exotisch. Or erotisch.
Ik zou niet weten waarom gelovigen zouden moeten definiëren waar ze in geloven. Ze proberen toch niets te bewijzen? Het zijn juist niet-gelovigen die denken van alles te moeten of kunnen bewijzen, of die last bij anderen neerleggen.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Het is aan degene die de claim doet, in dit geval de gelovigen, om te definieren waar ze nou precies in geloven en waarom ze daar in geloven. Wat jij weer eens probeert is de bewijslast leggen bij degene die de claim verwerpt.
Het is heel wetenschappelijk om hypotheses die geen toetsbare uitspraken doen over de werkelijkheid te verwerpen hoor. Grappig dat daar bij goden zo'n punt van wordt gemaakt en je niemand hoort over het verwerpen van de smurfen-op-Mars hypothese.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:29 schreef SingleCoil het volgende:
maar ik neem dus aan dat jij de claim dat God bestaat verwerpt? Uitsluitend omdat die claim niet bewezen is? Dat lijkt me weinig wetenschappelijk, eigenlijk
Dat kan niet. Je kan de claim verder wel (terecht) lachwekkend vinden natuurlijk.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:29 schreef SingleCoil het volgende:
maar ik neem dus aan dat jij de claim dat God bestaat verwerpt?
Als je de uitspraak niet kunt beoordelen omdat je de gebruikte termen niet kunt definiëren, hoe kun je er dan überhaupt iets over zeggen? Als ik stel dat grubbels geen zazels hebben, verwerp je dat dan direct, of zou je eerst vragen wat grubbels en zazels zijn?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is heel wetenschappelijk om hypotheses die geen toetsbare uitspraken doen over de werkelijkheid te verwerpen hoor. Grappig dat daar bij goden zo'n punt van wordt gemaakt en je niemand hoort over het verwerpen van de smurfen-op-Mars hypothese.
Als jij die begrippen niet definieert en je hypothese niet toetsbaar maakt dan verwerp ik die stelling zonder probleem inderdaad. Let wel: het verwerpen van een stelling is niet hetzelfde als het tegenovergestelde beweren. Om jouw stelling te verwerpen hoef ik slechts te constateren dat jij die begrippen niet definieert en je stelling niet toetsbaar maakt.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je de uitspraak niet kunt beoordelen omdat je de gebruikte termen niet kunt definiëren, hoe kun je er dan überhaupt iets over zeggen? Als ik stel dat grubbels geen zazels hebben, verwerp je dat dan direct, of zou je eerst vragen wat grubbels en zazels zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Dat is ook weer niet onlogisch. Maar je moet je wel afvragen of gelovigen nu eigenlijk wel een bewering poneren. Misschien geloven ze wel gewoon, en doen dat niet met de bedoeling een meer algemene uitspraak dan dat te doen. Je kunt lastig bewijzen dat iemand iets niet gelooft, lijkt me.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij die begrippen niet definieert en je hypothese niet toetsbaar maakt dan verwerp ik die stelling zonder probleem inderdaad. Let wel: het verwerpen van een stelling is niet hetzelfde als het tegenovergestelde beweren. Om jouw stelling te verwerpen hoef ik slechts te constateren dat jij die begrippen niet definieert en je stelling niet toetsbaar maakt.
Reality check: heel veel gelovigen poneren heel wat beweringen. Beweringen over moraliteit, over de oorsprong van leven, over hoe deze planeet is ontstaan, en ga zo maar door.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is ook weer niet onlogisch. Maar je moet je wel afvragen of gelovigen nu eigenlijk wel een bewering poneren. Misschien geloven ze wel gewoon, en doen dat niet met de bedoeling een meer algemene uitspraak dan dat te doen. Je kunt lastig bewijzen dat iemand iets niet gelooft, lijkt me.
Of het er is weet niemand, omdat niemand de toekomst kan voorspellen. Maar ik geloof eerder dat je leven beter wordt omdat je positief ingesteld bent dan dat God daar een handje bij helpt omdat je het hem vraagt.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoezo? Is "hoop op een beter leven" er als je er niet in gelooft?
Gelovige moeten bewijzen (als daar om gevraagd wordt) dat God bestaan omdat zij beweren dat hij bestaat.quote:Ik zou niet weten waarom gelovigen zouden moeten definiëren waar ze in geloven. Ze proberen toch niets te bewijzen? Het zijn juist niet-gelovigen die denken van alles te moeten of kunnen bewijzen, of die last bij anderen neerleggen.
Dat hoef je niet te bewijzen. Dat van een balkon springen niet goed is voor je gezondheid is triviale kennis.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:23 schreef SingleCoil het volgende:
Ik snap het niet. Als ik zeg: spring niet over het balkon want dan val je dood, moet ik dat dan eerst bewijzen voor je het aanneemt?
Nee dat hoeft niet want andere mensen hebben dit al bewezen. Ten tweede wordt dit ons geleerd en verzamelen we deze informatie wanneer we opgroeien. En ten derde, en misschien wel belangrijkste, de mens heeft een instinctieve angst voor hoogte. Tuurlijk kan je dat bedwingen, vooral als je je ergens aan vast kan houden, zoals een railing. Maar iedereen voelt dat ze oplettender moeten zijn bij grote hoogte.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:23 schreef SingleCoil het volgende:
Ik snap het niet. Als ik zeg: spring niet over het balkon want dan val je dood, moet ik dat dan eerst bewijzen voor je het aanneemt?
Alsof er in de wetenschap geen onenigheden en discussies zijn...quote:Op maandag 19 maart 2012 23:25 schreef Rhalius het volgende:
Christenen lijken het onderling al erg oneens te zijn, kijk maar naar hoeveel stromingen er zijn. En ze zijn lang niet allemaal even tolerant tegenover elkaar en allemaal denken ze de wijsheid in pacht te hebben.
Wel veel minder. Bovendien kunnen die discussies op de inhoud worden gevoerd. Gelovigen die het niet met elkaar eens zijn zijn gedoemd een welles-nietus spel te spelen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 07:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Alsof er in de wetenschap geen onenigheden en discussies zijn...
Ik vind dat je te stellig bent met je uitspraken over gelovigen, gelovigen kunnen hier anders over nadenken. Je kunt en gelovig zijn en geen ruzie maken met mensen die anders geloven.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 08:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wel veel minder. Bovendien kunnen die discussies op de inhoud worden gevoerd. Gelovigen die het niet met elkaar eens zijn zijn gedoemd een welles-nietus spel te spelen.
Voor veel gelovigen mensen is het een compulsie om welles-nietes te spelen. Bijvoorbeeld in de vorm van ellenlange discussies op de vierkante centimeter.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 08:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wel veel minder. Bovendien kunnen die discussies op de inhoud worden gevoerd. Gelovigen die het niet met elkaar eens zijn zijn gedoemd een welles-nietus spel te spelen.
Je kunt de discussie ook geheel vermijden inderdaad. Het enige dat je niet kunt als gelovige is zo'n discussie op inhoud voeren.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 08:30 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik vind dat je te stellig bent met je uitspraken over gelovigen, gelovigen kunnen hier anders over nadenken. Je kunt en gelovig zijn en geen ruzie maken met mensen die anders geloven.
Wel als het op de eerste verdieping is en je landt op water.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:23 schreef SingleCoil het volgende:
quote:AVRO schrapt scčne Neonletters
De AVRO heeft gisteren een scčne geschrapt uit Neonletters, het programma van Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven. In het fragment namen de acteurs het tegen elkaar op in een bokswedstrijd, verkleed als Allah en God.
Dat meldt het AD. Met de scčne wilden de makers de frictie tussen de wereldgodsdiensten laten zien. De AVRO zegt dat de scčne is verwijderd 'na lang beraad'. Bij monde van Dennis van de Ven lieten de makers weten zich in het besluit te kunnen vinden.
De AVRO nam het besluit omdat de omroep 'geen kijkers wil kwetsen'. De omroep achtte de scčne 'niet grappig genoeg voor al het stof dat het mogelijk zou doen opwaaien'.
Neonletters is voor het derde seizoen bij de AVRO te zien. De aflevering van gisteravond was de eerste in een nieuwe reeks.
Natuurlijk niet, hoe kun je nou iemand serieus nemen die dat beweert? (maar ik ben dan ook geen gelovige)quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:03 schreef truthortruth het volgende:
Hoe kijk je als gelovige eigenlijk aan tegen mensen die in bijvoorbeeld Kabouters, Elfen of andere onbewijsbare mythische wezens geloven? Neem je deze mensen ook serieus in andere kwesties, zoals bijvoorbeeld politiek. Zou je Diederik Samson serieus nemen als hij aangeeft te geloven dat Elfen en Kabouters bestaan zonder enig bewijs?
De AVRO en iedereen die zich potentieel beledigt voelt.quote:
Waarom die uitzonderingspositie voor religieuzen dan?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, hoe kun je nou iemand serieus nemen die dat beweert? (maar ik ben dan ook geen gelovige)
Maar wat moeten die dan bewijzen?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De AVRO en iedereen die zich potentieel beledigt voelt.
Dat God bestaat.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Maar wat moeten die dan bewijzen?
Ik denk omdat het meer algemeen is te geloven in God dan in kaboutertjes. Daarom is het voor mij iig gemakkelijker iemand die in God gelooft serieus te nemen dan iemand die in kaboutertjes gelooft. Het heeft denk ik ook iets te maken met de oprechtheid van dat geloof - en ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met mensen die zeggen oprecht in kaboutertjes te geloven.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:27 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Waarom die uitzonderingspositie voor religieuzen dan?
Ik denk dat de overwegingen van de AVRO niet zozeer zijn dat God bestaat maar dat ze er onevenredig mensen mee kwetsen. Jij en ik vinden het onzin dat je gekwetst zou worden door een TV programma, maar kennelijk vinden veel mensen dat niet, en ik denk dat je ook rekening moet houden met die gevoelens.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |