abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:50:17 #251
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774514
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sorry maar dit doe je toch echt jezelf aan. Maar met claims blijven komen die je niet feitelijk kan onderbouwen is niet zo heel sterk...
Ik had inderdaad de kassabonnetjes moeten bewaren ja. Maar goed, dat was waarschijnlijk ook niet als bewijs geaccepteerd, of zou worden toegeschrevern aan stijgende grondstof en transport kosten of iets dergelijks.

Je hebt twee opties: de Euro of een nieuwe holocaust. En alles wat daar tussen in zit zijn door gewone, domme mensen bedachte leugens. Onze politici hebben altijd de waarheid verteld en ons niet in een crisis gestort.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:50:42 #252
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774529
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:47 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hebben we het over hetzelfde Nederland? Ik woonde met invoering van de euro ook in Nederland, nu nog trouwens, en ik heb nergens een 50% stijging van welke prijs dan ook meegemaakt in die paar dagen.
Je drinkt geen bier kennelijk.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_108774646
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik had inderdaad de kassabonnetjes moeten bewaren ja. Maar goed, dat was waarschijnlijk ook niet als bewijs geaccepteerd, of zou worden toegeschrevern aan stijgende grondstof en transport kosten of iets dergelijks.
Had dat maar gedaan dan had je inderdaad gezien dat je claim niet klopt. Ook al omdat bijna alle supermarkten de prijzen maandenlang dubbel hebben vermeld zodat gigantische stijgingen wel waren opgevallen...

quote:
Je hebt twee opties: de Euro of een nieuwe holocaust. En alles wat daar tussen in zit zijn door gewone, domme mensen bedachte leugens. Onze politici hebben altijd de waarheid verteld en ons niet in een crisis gestort.
Wat een gehuil weer :)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_108774672
quote:

[..]

Heb indertijd wat prijzen bijgehouden en over het algemeen is er correct omgerekend. Verschillen zijn vrijwel altijd te vinden bij de horeca. Het modaal inkomen en huurprijzen zijn in de periode 1999 tot 2003 behoorlijk gestegen en vaak heeft men nog prijzen van rond 2000 in het hoofd.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:56:31 #255
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774690
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Had dat maar gedaan dan had je inderdaad gezien dat je claim niet klopt. Ook al omdat bijna alle supermarkten de prijzen maandenlang dubbel hebben vermeld zodat gigantische stijgingen wel waren opgevallen...

[..]

Wat een gehuil weer :)
Wat, er werd niet gedreigd met een nieuwe holocaust? Er is geen crisis?

Misschien overdrijf in enigszins, maar jouw vertrouwen in politici en hun "waarheden" is gewoon te dom voor woorden.
pi_108774708
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat, er werd niet gedriegd met een nieuwe holocaust? Er is geen crisis?

Misschien overdrijf in enigszins, maar jouw vertrouwen in politici en hun "waarheden" is gewoon te dom voor woorden.
Holocaustdreiging in verband met de Euro? Ben reuze benieuwd, laat maar zien :)?

Je lult gewoon een slag in de rondte en dan huil je wanneer je niet serieus genomen wordt :')?
pi_108774715
quote:

[..]

Ik drink bier. Bier in het biercafe in Amsterdam waar ik toen vaak kwam werd enkele procenten duurder toen de euro werd ingevoerd. Voornamelijk de normale prijsstijging die ze daar hadden en afrondverschillen om een vaasje niet 1,92 te laten kosten. En een kroegbaas zal dat op een bedrag afronden dat en gunstig voor hem is, en zo min mogelijk kleingeld nodig heeft,
Daarna werd bier voornamelijk duurder doordat de grondstoffen een stuk duurder werden. En omdat Heineken de bende flest.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2012 10:57:58 ]
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:58:29 #258
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774737
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Holocaustdreiging in verband met de Euro? Ben reuze benieuwd, laat maar zien :)?

Je lult gewoon een slag in de rondte en dan huil je wanneer je niet serieus genomen wordt :')?
Nee, in verband met de EU grondwet. Wat een onderdeel is van dezelfde anti-democratische machtsconcentratie.
pi_108774753
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, in verband met de EU grondwet. Wat een onderdeel is van dezelfde anti-democratische machtsconcentratie.
Aha je trekt er dus allerlei onzin bij om je stelling die je nooit hard kan maken zogenaamd kracht bij te zetten?

Geen al te sterk verhaal :N
pi_108774757
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat, er werd niet gedreigd met een nieuwe holocaust? Er is geen crisis?

Nee, er werd niet gedreigd met een holocaust. Wel benadrukken politici dat de EU voor vrede en stabiliteit op ons continent heeft gezorgd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_108774803
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zeg nou gewoon dat je helemaal uit de EU wil. Helemaal weg en alles opnieuw onderhandelen is volgens mij je doel.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:04:45 #262
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774911
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:00 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zeg nou gewoon dat je helemaal uit de EU wil. Helemaal weg en alles opnieuw onderhandelen is volgens mij je doel.
Dat lijkt me een goed idee, voordat het helemaal uit de hand loopt. Noem me ouderwets, maar ik vind democratie nog steeds het minst slechte stelsel dat we kennen. En juist de democratie wordt stukje bij beetje afgebroken door de EU. Alle andere problemen die ze veroorzaken zijn in mijn ogen een gevolg daarvan. Onverkozen regenten hebben veel teveel macht.

Ik weet dat er ook goede zaken zijn, zo woon ik nu in mijn vierde EU land door de vrije vestiging van personen, maar het gaat gewoon veel tever met het opbouwen van een onaansprakelijke dictatuur.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:08:21 #263
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108775016
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, er werd niet gedreigd met een holocaust. Wel benadrukken politici dat de EU voor vrede en stabiliteit op ons continent heeft gezorgd.
http://www.elsevier.nl/we(...)je-voor-ja-terug.htm

http://www.elsevier.nl/we(...)ee-stem-Grondwet.htm

Nee, er is nooit gedreigd. Alles is helder uitgelegd. Daarna hebben we democratisch gestemd en hebben de politici naar de uitslag geluisterd... :')
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:08:49 #264
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108775024
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Aha je trekt er dus allerlei onzin bij om je stelling die je nooit hard kan maken zogenaamd kracht bij te zetten?

Geen al te sterk verhaal :N
Onzin nog wel. Dus de Euro staat los van de EU, en er is nooit gedreigd met een holocaust?
pi_108775124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:04 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat lijkt me een goed idee,
Dus alle verdragen die nu via de EU geldig zijn gaan uit het venster, want dat is de consequentie van uit de EU stappen, en daarna mogen we proberen om de voor Nederland voordelige zaken weer via losse verdragen voor de elkaar te krijgen.
Ik vraag me af of de EU daar intrapt, en het zou waarschijnlijk wel een jaar of tien onderhandelen kosten. Wat is het effect van dat op de economie?
pi_108775318
quote:

[..]

Jahoor, zowel in kroegen als thuis. In het laatste geval gekocht in de supermarkt. Maar goed, deze grafiek geeft de consumenten prijsindex voor een gemiddeld gezin, en toont de prijsontwikkeling van de goederen en diensten die een gezin afnemen.

Ik zie die 50% groei niet echt terug, jij wel?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:20:48 #267
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_108775360
Het CBS liegt natuurlijk en gebruikt valse cijfers. Leve ons onderbuikgevoel!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:25:18 #268
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108775456
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:12 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus alle verdragen die nu via de EU geldig zijn gaan uit het venster, want dat is de consequentie van uit de EU stappen, en daarna mogen we proberen om de voor Nederland voordelige zaken weer via losse verdragen voor de elkaar te krijgen.
Ik vraag me af of de EU daar intrapt, en het zou waarschijnlijk wel een jaar of tien onderhandelen kosten. Wat is het effect van dat op de economie?
Wat is het effect van alle voorzieningen kapotbezuinigen omdat we de banken moeten vergoeden voor hun roekeloze leenparkrijken onder de naam "Griekenalnd"?

Ik zou wel eens een eerlijk onderzoek daarover willen zien. Maar goed, de banken gaan natuurlijk netjes alles terugbetalen, en als we niet alles kapotbezuinigen om honderden miljarden aan falende bankiers te geven dan stort de economie in.

Een eerlijk onderzoek kan je natuurlijk ook niet verwachten van mensen die met oorlog dreigen als je geen onleesbare grondwet wilt ondertekenen.

Ik ben denk ik vooral geradicaliseerd omdat de leugens van politici zo extreem doorzichtig zijn, en je er toch helemaal niets tegen kunt doen.
pi_108775505
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:25 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat is het effect van alle voorzieningen kapotbezuinigen omdat we de banken moeten vergoeden voor hun roekeloze leenparkrijken onder de naam "Griekenalnd"?

Ik zou wel eens een eerlijk onderzoek daarover willen zien. Maar goed, de banken gaan natuurlijk netjes alles terugbetalen, en als we niet alles kapotbezuinigen om honderden miljarden aan falende bankiers te geven dan stort de economie in.

Een eerlijk onderzoek kan je natuurlijk ook niet verwachten van mensen die met oorlog dreigen als je geen onleesbare grondwet wilt ondertekenen.

Ik ben denk ik vooral geradicaliseerd omdat de leugens van politici zo extreem doorzichtig zijn, en je er toch helemaal niets tegen kunt doen.
Dat is geen antwoord op mijn post.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:27:21 #270
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108775510
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:20 schreef Ringo het volgende:
Het CBS liegt natuurlijk en gebruikt valse cijfers. Leve ons onderbuikgevoel!
Ik geloof inderdaad geen woord van wat het Centraal Bureau voor Staatspropaganda zegt. Net als ik voor de crisis ook Moody en S&P niet geloofde op hun AAA rating voor Griekenland, en daarover ook door schapen zoals jij werd afgebrand.

Loop maar achter het officiele verhaal aan zonder verder na te denken, dat is veel veiliger.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:28:59 #271
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108775550
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:27 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn post.
Ah, sorry. Het effect op de economie zou zeker niet goed zijn. Ik vraag me echter af of het beter zou zijn dan wat we nu hebben, de afgelopen vier jaar en de komende jaren storten we honderden miljarden in een bodemloze put, en waarom? "Omdat anders de economie instort". Leuk, maar ik geloof het niet.
pi_108775948
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:28 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ah, sorry. Het effect op de economie zou zeker niet goed zijn. Ik vraag me echter af of het beter zou zijn dan wat we nu hebben, de afgelopen vier jaar en de komende jaren storten we honderden miljarden in een bodemloze put, en waarom? "Omdat anders de economie instort". Leuk, maar ik geloof het niet.
Wikipedia d'r even bijnemen, want het CBS vertrouw je niet.

quote:
Nederland is een welvarend land met een open economie die zwaar leunt op buitenlandse handel. De economie wordt getypeerd door stabiele verhoudingen, matige inflatie, een gezond financieel beleid en een belangrijke rol als Europese transportader. Voedselverwerking, chemie, olieraffinage en de fabricage van elektrische apparaten zijn de belangrijkste industriële activiteiten.

[..]

• Jaartotaal $365,1 miljard (f.o.b., 2005)
• Uitvoer van goederen: machinerieën en outillage, chemicaliën, brandstoffen; voedselproducten
• Uitvoerpartners: Duitsland 25%, België 12,4%, Groot-Brittannië 10,1%, Frankrijk 9,9%, Italië 6%, Verenigde Staten 4,3% (2005)
• In 2008 was Nederland het vijfde uitvoerland van de wereld na Duitsland, China, Japan en de Verenigde Staten.
Uitvoerpartners in de Eurozone zijn goed voor 60% (niet alle eurolanden worden genoemd.)
60% van 365,1 miljard is dus 200 miljard per jaar. Kosten erbij wegens de valutaconversies en export/import regeltjes enzovoort enzovoort die er weer bijkomen: Zullen we voor de grap 10-15% doen? Komen we uit op zo'n 25-30 miljard per jaar aan verloren geld.

En dit is nog zonder allerlei andere nadelen zoals extra inspecties van vracht (geen open grenzen meer), etc. Nederlandse bedrijven die niet mogen meebieden in de EU, en ga maar door.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:47:36 #273
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108776116
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:41 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wikipedia d'r even bijnemen, want het CBS vertrouw je niet.

[..]

Uitvoerpartners in de Eurozone zijn goed voor 60% (niet alle eurolanden worden genoemd.)
60% van 365,1 miljard is dus 200 miljard per jaar. Kosten erbij wegens de valutaconversies en export/import regeltjes enzovoort enzovoort die er weer bijkomen: Zullen we voor de grap 10-15% doen? Komen we uit op zo'n 25-30 miljard per jaar aan verloren geld.

En dit is nog zonder allerlei andere nadelen zoals extra inspecties van vracht (geen open grenzen meer), etc. Nederlandse bedrijven die niet mogen meebieden in de EU, en ga maar door.
Hmm, als we daar de jaarlijkse bijdrage aan de EU, al het geld voor "Griekenland" en verdere bank bail outs van aftrekken dan komen ongeveer op een gelijk bedrag. Maar dan zonder een leger van overbodige regelmakers in Brussel en Straatsburg, en met meer directe controle van het Nederlandse volk op de Nederlandse politiek.

Ik vind dat we hier serieus over moeten nadenken.

(ik zal deze post over vijf jaar wel opnieuw quoten als de EU is ingestort en iedereen zegt dat niemand het had zien aankomen)
pi_108776248
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:47 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hmm, als we daar de jaarlijkse bijdrage aan de EU, al het geld voor "Griekenland" en verdere bank bail outs van aftrekken dan komen ongeveer op een gelijk bedrag. Maar dan zonder een leger van overbodige regelmakers in Brussel en Straatsburg, en met meer directe controle van het Nederlandse volk op de Nederlandse politiek.

(ik zal deze post over vijf jaar wel opnieuw quoten als de EU is ingestort en iedereen zegt dat niemand het had zien aankomen)
Dan moet je ook de >100 miljard meenemen die we in 1 jaar kwijt zijn als we de Euro laten imploderen door als een van de weinige triple A landen uit die euro te stappen. Daar staat hier een mooie analyse van.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_108776307
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:47 schreef Viajero het volgende:

[..]

Je wilt ook uit de Europese Economische Ruimte stappen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:56:43 #276
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108776425
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:51 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dan moet je ook de >100 miljard meenemen die we in 1 jaar kwijt zijn als we de Euro laten imploderen door als een van de weinige triple A landen uit die euro te stappen. Daar staat hier een mooie analyse van.
En natuurlijk de oorlog en de holocaust die onvermijdelijk zijn als we niet netjes doen wat de onverkozen regelbedenkers in Brussel en Straatsburg willen.

Rot een kuteind op met je leugens.

Dit komt van dezelfde mensen die ons in de crisis gestort hebben en claimden dat niemand het had kunnen zien aankomen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:58:19 #277
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108776481
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je wilt ook uit de Europese Economische Ruimte stappen?
Ik ging ervan uit dat je dat meenam, met je opmerkingen over vrij verkeer van goederen ed.
pi_108776494
Neem even een kopje kamillethee, Viajero.
pi_108776525
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

En natuurlijk de oorlog en de holocaust die onvermijdelijk zijn als we niet netjes doen wat de onverkozen regelbedenkers in Brussel en Straatsburg willen.

Rot een kuteind op met je leugens.

Dit komt van dezelfde mensen die ons in de crisis gestort hebben en claimden dat niemand het had kunnen zien aankomen.
Dat zijn harde cijfers hoor, kan je zo reproduceren als je mij of die analist niet geloofd. ^O^ Die ~100 miljard van het ABP is echt niet uit de duim gezogen.
pi_108776602
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ging ervan uit dat je dat meenam, met je opmerkingen over vrij verkeer van goederen ed.
Gezien je geageer tegen de wetjes van Brussel leek me dat een logische conclusie. Als EER lid heb je tenslotte gewoon die wetjes te accepteren zonder dat je er ook maar enige inspraak in hebt. En het kost vrij veel. Iets ter grootte van de bijdrage die Nederland nu ook al betaald.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:09:58 #281
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_108776862
quote:
Toen de eurosceptische PVV enkele maanden geleden aankondigde het eurosceptische bureau Lombard Street Research te hebben ingehuurd voor een analyse over de merites van de euro, was één ding niet moeilijk te voorspellen: de uitkomst van het onderzoek.

En inderdaad, zo bleek maandag bij de presentatie van de analyse van Lombard Street: de euro heeft Nederland veel gekost en Nederland is op termijn beter af zonder euro.

Over de precieze getallen uit de analyse kun je lang soebatten: een euro-exit zou 51 miljard euro 'kosten', maar daarna een 'besparing' van 75 miljard opleveren. Interessanter is om te kijken naar de hoofdlijnen van de argumentatie.

Armer door euro
Lombard Street Research wijst er onder meer op dat de groei van de Nederlandse economie tussen 2001 en 2011 met gemiddeld 1,25 procent per jaar veel lager was dan de groei in de twintig jaar daarvoor (gemidddeld drie procent per jaar).

Dit zou onder meer te wijten zijn aan een excessieve nadruk in Nederland en Duitsland op loonmatiging. Die was goed voor de concurrentiekracht maar heeft de consumptieve bestedingen gedrukt.

Het rapport vergelijkt vervolgens Nederland met Zweden, Zwitserland en Denemarken - landen die de euro nooit geïntroduceerd hebben - en concludeert dat Nederland een Zwitsers model zou kunnen volgen met een eigen munt en een autonoom fiscaal beleid.

Alleen uit de euro

So far, so good. Maar dan komt het. Lombard stipt op pagina 43 van de 73 pagina's tellende studie aan dat een euro-exit samen met Duitsland "de gunstige invloed van zelfstandig beleid zou beperken, maar ook de risico's." Immers, Duitsland is de grootste exportmarkt van Nederland.

Maar daarna volgt een serieus pleidooi dat ook een euro-exit zonder Duitsland voor Nederland prima is te doen. Lombard suggereert dat het exportoverschot van Nederland buitenlands kapitaal zou aantrekken en tot zeer lage rentes zou leiden.

"A key point of principle is that the Netherlands outside the euro has the freedom to adopt the policy stance it wants." Ofwel: de Nederlandsche Bank zou een zelfstandig monetair beleid kunnen kiezen, min of meer los van de euro. Bijvoorbeeld door economie met lage rentes te stimuleren op het moment dat de overheid moet bezuinigen, zoals nu de facto ook in de eurozone gebeurt.

Koppeling gulden en D-Mark
Wat Lombard Street volstrekt negeert, is dat Nederland in de jaren 1970 al afscheid heeft genomen van een zelfstandig rentebeleid via de koppeling van de gulden aan de D-Mark.

Afgezien van een eenmalig experiment in 1983, waarbij Nederland even afweek met een devaluatie die zeer ongelukkig uitpakte, is de koppeling aan de D-Mark, en daarmee een rentebeleid dat Duitsland exact volgde, strak vol gehouden. De consensus onder economen is dat dit beleid economisch zeer succesvol is geweest.

Foute vergelijking
In het rapport van Lombard Street worden echter consequent grafiekjes getoond met twee vergelijkingsperioden: 1991-2001 en 2001-2011, dus tien jaar zonder en tien jaar met euro. Waarbij de gulden in de tien jaar zonder de euro dus vast geklonken zat aan de D-Mark. Daarbij worden de prestaties van enerzijds Nederland en Duitsland afgezet tegen die van niet-eurolanden Zweden, Denemarken en Zwitserland.

Vervolgens volgt op de constatering dat Zweden, Denemarken en Zwitserland het economisch beter hebben gedaan, de stelling dat de euro de boosdoener is.

Trek je deze redenering door naar de conclusie dat een gezamenlijke euro-exit van Nederland en Duitsland overwogen moet worden, dan zit daar nog enige logica in.

Maar Lombard Street beweert daarnaast ijskoud dat Nederland ook beter af is met een solo-exit. En dat wordt nergens onderbouwd. Immers: dan moet je ook een historische vergelijkingsperiode kiezen waarin de gulden niet gekoppeld was aan de D-Mark. Daar zegt het onderzoeksbureau dat de PVV in de arm heeft genomen niets over.

Nederland bijwagen van Duitsland
Ook de hele vergelijking met Zwitserland, Denemarken en Zweden krijgt een potsierlijk karakter, als je de verhouding van deze landen tot Duitsland negeert.

Nederland exporteerde afgelopen jaar voor 82 miljard euro naar Duitsland, ongeveer 14 procent van de bruto binnenlands product.

Uit cijfers van het Duitse statistiekbureau Destatis blijkt dat Zwitserland, Zweden en Denemarken afgelopen jaar voor respectievelijk 37 miljard euro, 14 miljard euro en 12 miljard euro naar Duitsland exporteerden.

Afgezet tegen de omvang van de economie ging het respectievelijk om negen, vijf en vier procent van het bbp voor Zwitserland, Zweden en Denemarken. Beduidend minder dus dan het belang dat Duitsland voor de Nederlandse export vertegenwoordigt.

Samen met Duitsland de euro uit - ofwel niet terug naar de gulden maar naar de D-Mark - is tot daaraan toe. Maar als de PVV met het rapport van Lombard Street in de hand serieus gaat beweren dat Nederland een solo-exit uit de euro moet overwegen, is dat vragen om een wilder experiment dan de euro zelf.
http://www.z24.nl/analyse(...)den_over_gulden.html

:W
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:28:52 #282
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108777498
Hoe kunnen ze zoiets cruciaal als de koppeling met de D-Mark zijn vergeten :D
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:29:41 #283
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_108777526
"Wij van WC-eend willen dat er uit het onderzoek komt, dat WC-eend het beste is, dus vergeten we even Glorix te noemen..."
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:31:05 #284
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108777585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:28 schreef Re het volgende:
Hoe kunnen ze zoiets cruciaal als de koppeling met de D-Mark zijn vergeten :D
Inderdaad niet erge professioneel. Aan de nadere kant is doen alsof een koppeling met Duitsland gelijkwaardig is aan een koppeling met Spanje, Frankrijk, Griekenalnd, Italie ed ook niet echt eerlijk.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:32:43 #285
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108777653
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
"Wij van WC-eend willen dat er uit het onderzoek komt, dat WC-eend het beste is, dus vergeten we even Glorix te noemen..."
Alle EU rapporten lijden natuurlijk onder precies hetzelfde probleem. De Euro is perfect, en nu mond houden anders komt er oorlog. Ik vertrouw geen van beide (Wilders en de EU), maar ik vind het goed dat er in elk geval eens een andere mening naar voren komt.
pi_108777670
Viajero, je slaat een beetje door met je argwaan jegens de hoge heren. Ben het tot op zekere hoogte met je eens dat het grootkapitaal de dienst uitmaakt, maar dat maakt een exit uit de EU nog niet wenselijjk.
pi_108777885
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
Viajero, je slaat een beetje door met je argwaan jegens de hoge heren.
Er is wel reden tot argwaan hoor, beleidsrapporten dienen altijd een politiek doel en dus is het oppassen geblazen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de besluitvorming rond de HSL dan is daar creatief en optimistisch berekend in het voordeel van de huidige variant en is daar pessimistisch berekend voor de andere varianten die destijds op tafel lagen. Er was grote politiek wil om de huidige variant tot stand te laten komen en dat heeft een objectieve analyse sterk verstoord.
pi_108778001
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er is wel reden tot argwaan hoor, beleidsrapporten dienen altijd een politiek doel en dus is het oppassen geblazen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de besluitvorming rond de HSL dan is daar creatief en optimistisch berekend in het voordeel van de huidige variant en is daar pessimistisch berekend voor de andere varianten die destijds op tafel lagen. Er was grote politiek wil om de huidige variant tot stand te laten komen en dat heeft een objectieve analyse sterk verstoord.
Uiteraard. Ik schrijf ook nergens dat argwaan verkeerd is, enkel dat hij een beetje doorslaat. Overigens vind ik het geen enkel problemen wanneer een onderzoeksbureau eens een ander geluid laat horen over de euro, maar van wat ik opmaak uit de berichtgeving rond het rapport, is de argumentatie niet bijzonder sterk. Tsja...
pi_108778196
Maar die wat negatieve, lacherige berichtgeving rond het rapport kan natuurlijk ook te maken hebben met dat het vooral komt van mensen die een zeker zwak voor de Euro hebben. Kijk naar Wouter Koolmees, lid van een zeer Eurominnende partij, zijn eerste reactie, 'slecht onderbouwd broddelwerk'. Had het hem een week eerder gevraagd, nog voor de publicatie van het rapport, en hij had hetzelfde gezegd. Wil je een echte objectieve discussie zien, dan kan je beter alles wat naar politiek ruikt (riekt?) mijden.
pi_108778288
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar die wat negatieve, lacherige berichtgeving rond het rapport kan natuurlijk ook te maken hebben met dat het vooral komt van mensen die een zeker zwak voor de Euro hebben. Kijk naar Wouter Koolmees, lid van een zeer Eurominnende partij, zijn eerste reactie, 'slecht onderbouwd broddelwerk'. Had het hem een week eerder gevraagd, nog voor de publicatie van het rapport, en hij had hetzelfde gezegd. Wil je een echte objectieve discussie zien, dan kan je beter alles wat naar politiek ruikt (riekt?) mijden.
Tsja, ik ben geen expert, daar ben ik eerlijk in, maar ik lees in de media vooral reacties van economen. Wat Koolmees of Sap te zeggen heeft over het rapport interesseert mij weinig tot niets. Echter, de zogenaamde experts laten weinig heel van het rapport. Of spelen die onder een hoedje met de politiek? Iedereen is onderdeel van het grote complot?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:51:37 #291
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108778356
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, ik ben geen expert, daar ben ik eerlijk in, maar ik lees in de media vooral reacties van economen. Wat Koolmees of Sap te zeggen heeft over het rapport interesseert mij weinig tot niets. Echter, de zogenaamde experts laten weinig heel van het rapport. Of spelen die onder een hoedje met de politiek? Iedereen is onderdeel van het grote complot?
Dezelfde experts die de crisis niet zagen aankomen en er geen oplossing voor hebben? Die experts?
pi_108778412
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:51 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dezelfde experts die de crisis niet zagen aankomen en er geen oplossing voor hebben? Die experts?
Wie zag de crisis wel aankomen en heeft er wel een oplossing voor?
pi_108778423
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:51 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ken wel wat experts die de crisis aan zagen komen.
pi_108778483
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ken wel wat experts die de crisis aan zagen komen.
Natuurlijk. En ik kan je ook garanderen dat er over een jaar of X weer een flinke recessie komt. En nu oplossingen?
pi_108778515
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

In de Bulls, Bears and Bucks reeks, nu onderdeel van Beurs & Economie, zag men het al in 2006/2007 aankomen. Veel economen en verantwoordelijke autoriteiten dachten echter dat het wel los zou lopen. Het is echt klinklare onzin dat de crisis pas in september 2008 begon, zoals legio politici en verantwoordelijke autoriteiten nog steeds betogen, in de VS was het al een vol jaar bezig.
pi_108778530
Maar goed, ik begrijp dat omdat experts de crisis niet aan zagen komen en diezelfde experts voorstander zijn van de EU, we het advies moeten volgen van mensen die geen expert zijn en uit de EU moeten stappen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:56:57 #297
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108778538
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik zag deel twee van de crisis (de Euro crisis) al aankomen midden jaren 90. Omdat je nou eenmaal geen eenheidsmunt kan hebben met landen als Griekenland, Italie, Spanje en Portugal. En toen was ik 16 jaar oud.

Zodra analisten het voor het zeggen krijgen gaat logisch nadenken meestal de prullebak in.
pi_108778546
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:55 schreef Ulx het volgende:
Natuurlijk. En ik kan je ook garanderen dat er over een jaar of X weer een flinke recessie komt.
Kun je dat onderbouwen met waarnemingen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:59:09 #299
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108778601
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:56 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat omdat experts de crisis niet aan zagen komen en diezelfde experts voorstander zijn van de EU, we het advies moeten volgen van mensen die geen expert zijn en uit de EU moeten stappen?
Dat lijkt me verstandiger dan het advies te volgen van mensen die ruimschoots hebben aangetoond dat ze er niets van snappen. Mooie dure woorden zeggen mij vrij weinig als de resultaten waardeloos zijn.
pi_108778607
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Kun je dat onderbouwen met waarnemingen?
Nee, maar ik weet zeker dat er over X jaar weer een recessie komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')