Wanneer?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 13:15 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te zeggen met een zekerheid van zo'n 100%.
Wie heeft eigenlijk die CDS voor Griekenland uitgeschreven (ik bedoel: wie moet ervoor betalen als ze getriggerd worden?)quote:Op zaterdag 10 maart 2012 10:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)_dowjones1080834.xml
Griekenland is failliet, maar de vraag is of het daar uit gaat komen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 12:47 schreef MouzurX het volgende:
Dus gaat griekenland nou failliet of niet?
Waarom dan al die paniek een half jaar geleden om een credit event te voorkomen?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 10:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begreep dat de totale CDS'en t.a.v. Griekenland 3 miljard betrof. Dat lijkt me eerlijk gezegd een detail, zelfs als het bij één partij zou zitten.
Dat begrijp ik dus ook niet, 3 mrd lijkt me veel te klein om noemenswaardig effect te hebben, al helemaal niet als je gelocaliseerd hebt wie moeten uitbetalen, en die evt. stut.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 15:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die paniek een half jaar geleden om een credit event te voorkomen?
*insert mission-impossible tune* this country will selfdestruct in five seconds.....quote:Op zaterdag 10 maart 2012 15:29 schreef HiZ het volgende:
Er wordt nogal gehuild over die CAC' s maar waar het over gaat is gewoon het primaat van de politiek. Mensen vergeten te makkelijk dat uiteindelijk welke regel dan ook niet verplicht tot zelfvernietiging.
Het gaat om het rest bedrag dat betrekking heeft op de hold outs.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 15:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die paniek een half jaar geleden om een credit event te voorkomen?
Griekenland is failliet. De vraag is alleen binnen hoeveel weken/maanden er opnieuw gedefault wordt op de nieuwe bonds.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 12:47 schreef MouzurX het volgende:
Dus gaat griekenland nou failliet of niet?
Gewoon de gebruikelijke bangmakerij (oorlog, licht gaat uit, etc) als de eurofiele elite zijn zin niet krijgt.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 15:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je kunt het kennelijk niet meer volgen. Het gaat maar om drie miljard OMDAT de herstructurering succesvol was.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat ik helemaal geen verontwaardiging hoor dat het maar over 3 miljard gaat. Voor max. 3 miljard hadden we dus de Griekse crisis opgelost met een volkomen logisch faillissement. Nu steken we weer honderden miljarden in een al overleden patiënt. Ik snap er echt helemaal niets meer van, er is toch geen enkel rationeel argument meer te bedenken om de Grieken overeind te houden???
Koppigheid en eigenwijzigigheidquote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat ik helemaal geen verontwaardiging hoor dat het maar over 3 miljard gaat. Voor max. 3 miljard hadden we dus de Griekse crisis opgelost met een volkomen logisch faillissement. Nu steken we weer honderden miljarden in een al overleden patiënt. Ik snap er echt helemaal niets meer van, er is toch geen enkel rationeel argument meer te bedenken om de Grieken overeind te houden???
quote:vr 09 mrt 2012, 16:55
De volgende bubbel (2)
AMSTERDAM - In mijn column van 3 oktober 2011 “De volgende bubbel staat op knappen” schreef ik er al over: de CDS, ofwel Credit Default Swap.
Door alle Griekse toestanden weet u ongetwijfeld al wat default betekent. Het woord credit zal u ook niet onbekend in de oren klinken en swap betekent zoiets als het overhevelen naar een ander. Een Credit Default Swap is dus niets anders het overhevelen van een risico naar een ander. In gewoon Nederlands een verzekering dus. Een verzekering op staatsobligaties welteverstaan.
Een Credit Default Swap kan worden gebruikt als verzekering van een portefeuille van verschillende obligaties. Als de uitgever van de obligatie, laten we eens Griekenland als willekeurig voorbeeld nemen, het geleende bedrag niet kan terugbetalen (default), zal de Credit Default Swap dit verlies compenseren. De verkoper van de CDS moet dan betalen, want hij heeft het risico op zich genomen, in ruil voor een premie.
Logisch zou je zeggen, maar ik voelde enkele maanden geleden al nattigheid. Zoals altijd met verzekeringen gaat de discussie over de vraag wanneer er wordt uitbetaald. Bij een default zou je zeggen, we hebben het immers over Credit Default Swaps.
Maar is er sprake van een default als “de banken”, zoals ik de kredietverleners voor het gemak zal noemen, de Griekse schuld gedeeltelijk vrijwillig kwijtschelden? “Ja wacht even – Nee natuurlijk”, roepen de uitgevers/verkopers van CDS’en op Griekenland. “Als jullie schuld willen kwijtschelden, prima, maar kom dan niet bij ons aankloppen om een vergoeding”, zo luidt de redenering van de verkopers.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Op 9 maart komt het ISDA bijeen, de International Swaps and Derivatives Association, een soort overkoepelend orgaan dat nu gaat bepalen of de gedwongen Griekse schuldruil nu een zogenoemd credit event is waarbij betaald moet worde.
Als blijkt dat er geen sprake is van een credit event, ofwel geen echte “default”, dan betekent dat dat de verzekeringen waardeloos zijn. Dat is een gevaarlijke situatie. Spanje, Portugal en Italië worden dan als prachtige huizen met rieten daken zonder brandverzekering. Beleggers zullen zonder de “put-optie” onder de obligatie, want dat is een CDS natuurlijk, niet zo snel meer durven in the stappen in Portugees, Spaans en Italiaans schuldpapier. De rente op die leningen zal dan weer omhoog gaan en daar zit Europa niet op te wachten.
Eerder deze maand besloot de ISDA dat er nog geen sprake was van een credit event, maar dat kan nu wel zo zijn. Waarom? Niet omdat er iets aan de schuld of CDS’en is veranderd maar omdat de “vrijwillige”afschrijving eigenlijk niet langer vrijwillig is. Banken en beleggers werden voor een voldongen feit gesteld. Ze moesten wel meedoen. Dus is er geen sprake van vrijwillige kwijtschelding en is het wel een default, zo luidt dan de redenering.
Daarom kan de ISDA besluiten om te bepalen dat er nu wel sprake is van een credit event en dan zullen de verzekeringen tegen een Grieks faillissement moeten gaan betalen. Mooi voor de houders van die CDS’en maar zeer zuur voor de verkopers die de premie hebben geïncasseerd en nu ook voor het risico moeten opdraaien. Erger nog, we weten niet precies wie er hoeveel moet gaan betalen, en of ze dat überhaupt wel kunnen. Dus kunnen er weer banken en bedrijven omvallen en daar zitten we ook niet op te wachten.
De uitkomst van de beslissing van de ISDA kan dus altijd negatief uitwerken: wel een default – dan kunnen wellicht bepaalde marktpartijen omvallen die nu moeten gaan betalen en dat niet kunnen – geen default en dan wordt het risico op Zuid-Europees papier ineens een stuk groter en zal de rente stijgen.
Als er opnieuw een situatie gaat ontstaan waarbij niemand meer durft te beleggen in Zuid-Europese landen, of alleen tegen torenhoge rentes dan zijn we weer verder van huis. Hoewel we al vaak gehoord hebben dat alles nu geregeld is, wil ik er nog even op wijzen dat we in Europa nog steeds geen noodfonds hebben dat groot genoeg is om de val van Portugal en Spanje op te vangen. Er zijn al stappen gezet en dat is positief, maar een fonds dat alle klappen op kan vangen zou zo groot moeten zijn dat het nog niet gelukt is dat al voor elkaar te krijgen. En eerlijk gezegd hoopt heel Europa dat het nooit zo ver zal komen.
We zijn er dus nog lang niet. Ik maak me bovendien zorgen over de ontwikkeling, of eigenlijk het tot een halt komen, van de Griekse economie. Ik vraag me ook af of het op korte termijn gaat lukken het belastingapparaat in Griekenland efficiënt te reorganiseren zodat er fatsoenlijk geïnd kan gaan worden. Als er geen verandering (lees groei) komt in Griekenland dan ben ik bang dat een staatsschuld ter grootte van 120% bbp in 2020 niet gehaald wordt. En dan? Niemand weet dat precies maar ik sluit verdere schuldreductie niet uit.
Voorlopig schelden we schuld kwijt om vervolgens weer 130 miljard te lenen. In stapjes weliswaar want reken erop dat onze Jan Kees en Angela bij iedere tranche nauwkeurig zullen kijken of ze op schema liggen in Athene. Als ze achterliggen moeten ze meer bezuinigen. Maar hoe meer je bezuinigt, hoe meer je economie kan krimpen, hoe meer de werkloosheid kan stijgen, en hoe groter de kans op sociale onrust.
Oef....we zijn er dus nog lang niet.
Op zondag 11 maart 2012 05:57 schreef michaelmoore het volgende:
quote:di 13 mrt 2012, 13:31
'Griekenland moet veel verder bezuinigen'
BRUSSEL (AFN) - Griekenland moet de komende tijd nog veel verder bezuinigen om te voldoen aan de eisen die de andere landen van de eurozone aan het land hebben gesteld bij het toekennen van het tweede steunpakket. Dat staat in een rapport van de Europese Commissie dat in handen is van persbureau Reuters.
WTF!!! Die 3% eis stond allang in het Stabiliteitspact waar niemand zich aan houdt. Hoe kun je daar nu opeens tegen zijn?quote:PvdA tegen begrotingseis EU
Het kabinet lijkt geen meerderheid te krijgen voor het aanscherpen van de begrotingsregels, zoals is afgesproken in de EU. De PvdA zal tegen het nieuwe EU-verdrag daarover stemmen, als de strengere regels ertoe leiden dat Nederland al volgend jaar zijn begrotingstekort moet terugdringen naar 3 procent.
Volgens Diederik Samsom en Ronald Plasterk, de twee belangrijkste kandidaten voor het leiderschap van de PvdA, zou de economie onnodig schade oplopen door de bezuinigingen die dan nodig zijn.
Door de opstelling van de PvdA is er geen meerderheid in de Tweede Kamer. Het kabinet kreeg al geen steun van gedoogpartner PVV. Ook de SP is tegen.
Ratificeren
Premier Rutte en minister De Jager gingen deze maand akkoord met het nieuwe verdrag om de begrotingsdiscipline in Europa te vergroten. De verschillende parlementen moeten het verdrag nu ratificeren.
Als Nederland tegenstemt, betekent dat nog niet dat het verdrag er niet komt. Het wordt van kracht als twaalf van de zeventien landen het hebben goedgekeurd.
http://nos.nl/artikel/351059-pvda-tegen-begrotingseis-eu.html
Europa is hard opweg om Griekenland te veranderen in een 3e wereldland, al vraag ik me af of dat niet onvermijdelijk is.quote:'Griekenland moet veel verder bezuinigen'
Uitgegeven: 13 maart 2012 13:42
Laatst gewijzigd: 13 maart 2012 15:38
BRUSSEL - Griekenland moet de komende tijd nog veel verder bezuinigen om te voldoen aan de eisen die de andere landen van de eurozone aan het land hebben gesteld bij het toekennen van het tweede steunpakket.
© AFP
Dat staat in een rapport van de Europese Commissie dat in handen is van persbureau Reuters.
De bezuinigingen die Griekenland eerder dit jaar al heeft aangekondigd, zijn voldoende om het begrotingstekort dit jaar terug te brengen tot de afgesproken waarde van 7,3 procent (1 procent exclusief rentebetalingen).
Maar om het tekort verder terug te dringen tot het EU-maximum van 3 procent moeten er nieuwe maatregelen komen ter waarde van in totaal 5,5 procent van het bruto binnenlands product, aldus het rapport.
Snijden
Volgens de commissie moet Griekenland verder snijden in onder meer de sociale voorzieningen, defensie en het aantal ambtenaren.
De nieuwe bezuinigingen zouden al in juni moeten worden aangeduid en begin 2013 worden geïmplementeerd. Dat zal een lakmoesproef zijn voor de bereidheid van de Griekse autoriteiten om zich aan de strikte afspraken te houden. In april worden er in Griekenland verkiezingen gehouden.
Steunpakket
Griekenland kreeg eerder deze maand een nieuw steunpakket ter waarde van 130 miljard euro toegezegd van de Europese Unie en het IMF. Dat geld wordt in tranches uitgekeerd. Wil Griekenland in 2013 in aanmerking komen voor een verdere uitbetaling van het geld, dan moet het begrotingstekort in dat jaar uitkomen op 4,7 procent van de economie.
In 2014 moet dat zijn gedaald tot onder de 3 procent. Exclusief de rentebetalingen moet het land beide jaren een begrotingsoverschot realiseren.
Dan zeg ik het wel: kutlinksen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
WTF!!! Die 3% eis stond allang in het Stabiliteitspact waar niemand zich aan houdt. Hoe kun je daar nu opeens tegen zijn?
Typerend ook weer welke partijen tegen zijn: PvdA, SP en PVV. Ik zeg niks....
quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:07 schreef SeLang het volgende:
WTF!!! Die 3% eis stond allang in het Stabiliteitspact waar niemand zich aan houdt. Hoe kun je daar nu opeens tegen zijn?
Als spanje hun doelstelling mogen loslaten waarom NL dan niet.quote:Spanje mag doelstelling loslaten
Laatste update: 13 maart 2012 10:49 info.
BRUSSEL - Spanje moet dit jaar meer structurele maatregelen nemen, maar het land kan wel de eerdere doelstelling voor het begrotingstekort loslaten.
Foto: ANP
Dat was maandagavond de uitkomst van de vergadering van ministers van Financiën van de 17 eurolanden.
Spanje liet recent weten niet in staat te zijn dit jaar het begrotingstekort te brengen op 4,4 procent, maar uit te komen op een tekort van 5,8 procent.
Maatregelen
Op voordracht van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, manen de ministers Spanje wel om nog extra maatregelen te nemen om het begrotingstekort met 0,5 procentpunt terug te draaien.
De nieuwe doelstelling voor het begrotingstekort in 2012 wordt dan ook 5,3 procent.
Volgens de gezamenlijke persverklaring zijn de Spanjaarden bereid ''om dit te overwegen''. ''Het cijfer van 5,8 procent is dood'', aldus de voorzitter van de zogeheten eurogroep Jean-Claude Juncker.
Normen
Spanje doet al heel veel om de problemen in het land aan te pakken, aldus minister Jan Kees de Jager. ''Maar er kan geen ijzer met handen worden gebroken.'' Volgens de bewindsman is het belangrijkste dat het Zuid-Europese land in 2013 wel voldoet aan de Europese normen voor het begrotingstekort. Dan moet het zijn teruggebracht naar (minder dan) 3 procent.
De extra maatregelen die Spanje moet nemen zijn echt nodig meent De Jager. ''Anders zou het wel erg uit de pas gaan lopen.''
Hongarije
Na het besluit om Spanje meer ruimte te geven in de begroting, zorgt nu al voor soortgelijke aanvragen vanuit andere Europese landen. Oostenrijk wil dat ook Hongarije meer ruimte krijgt.
De Oostenrijkse minister van financiën Maria Fekter wil dat het niet-euroland Hongarije nu dezelfde ruimte krijgt. De Europese Unie dreigt de toegang van Hongarije tot 495 miljoen aan subsidies te ontzeggen vanwege het tekort van het land. Fekter zei het gevoel te hebben 'dat er met een dubbele standaard wordt gewerkt.'
Niet alleen Griekenland, ook Spanje en Portugalquote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:20 schreef Shispeed het volgende:
[..]
Europa is hard opweg om Griekenland te veranderen in een 3e wereldland, al vraag ik me af of dat niet onvermijdelijk is.
mwoa dat gaat toch wel een stuk beter in vergelijking tot Griekenland? Griekenland lijkt alleen maar verder weg te zakken en Portugal en Spanje lijken weer en beetje op de goede weg, wel is vooral in Spanje de werkeloosheid natuurlijk belachelijk hoog.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Niet alleen Griekenland, ook Spanje en Portugal
De kloof tussen Noord- en Zuid-Europa wordt nog steeds groter en zal op een dag tot grote problemen leiden of men moet de parlementen inleveren bij Duitsland en hopen dat die Europa gaat leidenquote:Op dinsdag 13 maart 2012 17:13 schreef Shispeed het volgende:
[..]
mwoa dat gaat toch wel een stuk beter in vergelijking tot Griekenland? Griekenland lijkt alleen maar verder weg te zakken en Portugal en Spanje lijken weer en beetje op de goede weg, wel is vooral in Spanje de werkeloosheid natuurlijk belachelijk hoog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |