Yup. Topic kan dicht. Nothing to see here, move along people. Volgend jaar allemaal weer 5% groei en lekker verder Keynesen!quote:
quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:10 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Yup. Topic kan dicht. Nothing to see here, move along people. Volgend jaar allemaal weer 5% groei en lekker verder Keynesen!
Nee, de Griekse regering heeft gewoon gesteld dat wie niet meedoet geen geld krijgt. Wat een tamelijk effectief dreigement is voor een debiteur die geen geld heeft. Overigens heeft ook van die obligatie-houders 69% zich gemeld, dus het gaat uiteindelijk om een heel beperkte groep en een beperkt bedrag.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 09:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
bron: http://www.nu.nl/buitenla(...)riekenland-gaat.html
Begrijp ik nu goed dat de houders van obligaties onder Brits recht buiten schot blijven? Zijn die nou spekkoper dan? Of heeft Griekenland die ingekocht
Net als Griekenland, lekker stabiel!quote:Op vrijdag 9 maart 2012 19:01 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
De Jager moet beter zijn best doen en de NEG van S&P wegwerken
Nu niet meer?quote:
d'er zijn nog genoeg ander landen die kunnen defaulten, hoor!quote:
Ik zei over 2 weken, niet over 2 dagenquote:
Hangt ervan af waar die schuld ergens zit, denk ik dan...quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:14 schreef SeLang het volgende:
Hoeveel weken zou het nog duren voordat Portugal ook een afschrijving eist? Dat gaat geen maanden meer duren is mijn inschatting.
Mwah, veel Griekse schuld zit ook bij de eigen pensioenfondsen en banken. Maar vervolgens kan de overheid natuurlijk besluiten om die weer te steunen als het teveel sociale onrust oplevert. Het wordt wel steeds lastiger omdat die PIIGS schulden steeds meer bij de PIIGS zelf zit.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hangt ervan af waar die schuld ergens zit, denk ik dan...
Hooguit een paar maanden denk ik. De betalingen gaan in gedeeltes en bij elk gedeelte wordt gecheckt of Griekenland zich aan de afspraken houdt. In april zijn er verkiezingen en dan gaan de afspraken natuurlijk weer het raam uit. Dan begint het hele circus opnieuw.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Hoelang gaat het trouwens duren voordat Griekenland weer geld nodig gaat hebben? Jaartje of toch wat langer dit keer?
Ja, maar Griekenland kan nu toch weer een aantal maanden vooruit of wellicht nog langer?quote:
de de CDS kunnen uitbetalen, ik dacht dat het nu juiste de bedoeling was dat dit niet gebeurde?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:14 schreef flyguy het volgende:
Volgens ISDA is er nu (eindelijk) een credit event.
Ik begreep dat de totale CDS'en t.a.v. Griekenland 3 miljard betrof. Dat lijkt me eerlijk gezegd een detail, zelfs als het bij één partij zou zitten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 10:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
de de CDS kunnen uitbetalen, ik dacht dat het nu juiste de bedoeling was dat dit niet gebeurde?
http://www.rtl.nl/compone(...)_dowjones1080834.xmlquote:Toezichthouder ISDA (International Swaps & Derivatives Association) verklaart de Griekse obligatieruil vrijdag tot credit event
ISDA verwacht niet dat de totale waarde van de verzekeringen op wanbetaling van Griekse staatsobligaties, de zogenaamde 'credit default swaps' (CDS) ook uitbetaald zullen worden.
Dankzij de credit default swaps die obligatiehouders als verzekering hebben op de wanbetaling van bedrijfs- en staatsleningen, zou er netto zo'n $3,2 miljard uitbetaald kunnen worden maar de ISDA verklaart vrijdag tijdens een conference call dat er middels een veiling die op 19 maart plaatsvindt bepaald zal worden wat de uiteindelijke waarde van de credit default swaps is.
De obligatieruil wordt door de ISDA als credit event beschouwd omdat er gebruik is gemaakt van de collective-action clausules (CAC's), waardoor schuldeisers die niet vrijwillig mee wilden doen aan de schuldherstructurering alsnog gedwongen worden verliezen te nemen. Deze CAC's zijn ingezet door de Griekse overheid omdat minder dan 90% van de private schuldeisers toezegging deed mee te doen aan de ruil van Grieks staatspapier.
Hierdoor is er volgens de ISDA een breuk in het convenant tussen de uitgever van de obligaties Griekenland en de koper ontstaan, waardoor er dus sprake is van een credit event.
Maandag komt de ISDA bijeen om verder over het Griekse credit event te overleggen. De toezichthouder verwacht niet dat er bezwaar aangetekend zal worden tegen het besluit.
Vrijdag werd eerder al bekend dat zo'n 83,5% van de private schuldeisers bereid zijn om 53,5% van hun Griekse schulden af te schrijven.
Daarmee wordt de weg vrijgemaakt voor een tweede steunpakket ter waarde van EUR130 miljard wat Griekenland zal ontvangen vanuit de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Maandag beslissen de ministers van financien van de eurozone definitief over het steunpakket.
Kredietbeoordelaar Fitch verlaagde vrijdag de kredietstatus van het noodlijdende land naar 'restricted default'.
Dat durf ik wel te zeggen met een zekerheid van zo'n 100%.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 12:47 schreef MouzurX het volgende:
Dus gaat griekenland nou failliet of niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |