quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:20 schreef HD9 het volgende:
en hij heeft het goed gedaan ja,
Zou ik ook gedaan hebben als ze me plaatsen in een overheidsbedrijf met miljarden eigen vermogen zonder enige aandeelhouders
De overheid is altijd bezig om willens en wetens de katten op het spek te knopen, als men het ziekenfonds had gelaten dan waren ziektekostenpremies niet zo geexplodeerd.quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus omdat de overheid het niet uit had mogen besteden mogen we met geen vinger naar Erik Staal wijzen?
Maar ja marktwerking moet,quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar komt het ongeveer op neer ja.
quote:Dit jaar hebben zorgverzekeraars zoveel winst gemaakt, dat de baas van zorgverzekeraar DSW Chris Oomen in het Radio 1 Journaal die “bijna onmaatschappelijk hoog” noemt.
nou met de NS en prorail schijnt het prima te werken die marktwerkingquote:Op dinsdag 13 november 2012 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het heilige huisje marktwerking moet verdwijnen, er moet weer nuchter worden gekozen wat beter is, welk systeem het ook is.
De overheid doet altijd het uiterste best om het aantal aanbieders te beperken, zoals met de particuliere zorgverzekeraars daar waren wel 40 verzekeraars, en nu nog maar 4 die ook nog alles mogen besprekenquote:Op dinsdag 13 november 2012 13:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een eerste maar onvoldoende voorwaarde om marktwerking toe te staan is dat er voldoende concurrentie mogelijk is, de definitie van concurrentie is erg belangrijk.
Marktwerking doet dat beterquote:Op dinsdag 13 november 2012 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook ik wil graag het Ziekenfonds in ere herstellen, ik zie daar geen bezwaren tegen. De zorgtoeslag kan dan ook weer worden afgeschaft aangezien je met de premie direct kan nivelleren voor zo ver dat nodig wordt gevonden. Misschien wilde de PvdA daarom deze verandering doorvoeren in de hoop dat dit een tussenstap naar een nieuw Ziekenfonds zou zijn?
Ja, we hadden lange wachtlijsten maar die waren niet het gevolg van het Ziekenfonds maar van overdreven quota ten gevolge waarvan de artsen op donderdag hun aantal toegestane behandelingen voor de week hadden gehad.
Wat is er geen 'nutsvoorziening'? De supermarkt, de bakker, de computerproducent, de autofabrikant, de verschaffers van hypothecaire leningen, de architecten die huizen ontwerpen, de industrieel ontwerper het koffiezetapparaat slim vormgeeft, de vervoerseconoom die bedrijven adviseert over milieuvriendelijke distributie, de termijnhandelaar die termijncontracten afsluit met boeren, de producenten van elektriciteit, vervoersbedrijven die mij van A naar B brengen, Rijkswaterstaat die de wegen onderhoudt, bedrijven die internetdiensten verlenen, bedrijven die zorgen dat mijn mobiele telefoon verbinding heeft, hoogovens die staal produceren, hoveniers die de tuin onderhouden, de bierproducent die levert aan de studentenvereniging, bedrijven die het weer voorspellen, fabrikanten van computergeheugen, administratiebedrijven, verzekeraars, zonnebrillenproducenten, drukkers van chartaal geld, enzovoort.quote:Op dinsdag 13 november 2012 13:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik geloof niet in markwerking voor de zogeheten NUTS-voorzieningen en de zorg.
Dus wanneer ik mijn fiets niet op slot zet en iemand jat hem dan is die persoon een held en moet hij vrijuit gaan?quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:04 schreef HD9 het volgende:
[..]
De overheid is altijd bezig om willens en wetens de katten op het spek te knopen, als men het ziekenfonds had gelaten dan waren ziektekostenpremies niet zo geexplodeerd.
Maar we hebben geen wachtlijsten meer, nou, was dat zo een ramp, ?? voor mij niet.
Het ver van de overheid zetten van bejaardenhuizen leiddde tot gigantische salarissen van de topbillenwassers, idem bij de scholen.
kun je het hem kwalijk nemen?
Ik had mezelf ook een extra bonus van 3,5 miljoen gegeven, als verdienste voor het uit huis pleuren van bijstandsvrouwtjes die de huur niet kunnen betalen
Das marktwerking he
Vind ervan wat je vindt maar de Nederlandse economen hebben in het verleden duidelijk gedefiniëerd wat er wel en niet onder viel dus het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn.quote:Op dinsdag 13 november 2012 19:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is er geen 'nutsvoorziening'? De supermarkt, de bakker, de computerproducent, de autofabrikant, de verschaffers van hypothecaire leningen, de architecten die huizen ontwerpen, de industrieel ontwerper het koffiezetapparaat slim vormgeeft, de vervoerseconoom die bedrijven adviseert over milieuvriendelijke distributie, de termijnhandelaar die termijncontracten afsluit met boeren, de producenten van elektriciteit, vervoersbedrijven die mij van A naar B brengen, Rijkswaterstaat die de wegen onderhoudt, bedrijven die internetdiensten verlenen, bedrijven die zorgen dat mijn mobiele telefoon verbinding heeft, hoogovens die staal produceren, hoveniers die de tuin onderhouden, de bierproducent die levert aan de studentenvereniging, bedrijven die het weer voorspellen, fabrikanten van computergeheugen, administratiebedrijven, verzekeraars, zonnebrillenproducenten, drukkers van chartaal geld, enzovoort.
Al deze partijen en activiteiten voorzien in een behoefte vanuit de markt en dus vanuit de maatschappij. De term 'nutsvoorziening' is een holle frase, er niets waar anderen geen nut aan ontlenen.
De term roept wel vreemde suggesties op, ik denk dat we beter van de term af kunnen stappen. Op Wikipedia staat de volgende definitie:quote:Op woensdag 14 november 2012 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vind ervan wat je vindt maar de Nederlandse economen hebben in het verleden duidelijk gedefiniëerd wat er wel en niet onder viel dus het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn.
Onder deze definitie kan je echt veel meer scharen dan alleen elektriciteit, gas en drinkwater, want ook de voedseldetaillist biedt producten en diensten aan die duidelijk in het algemeen belang zijn, om maar eens wat te noemen. En waarom zijn de toeleveranciers van de nutsvoorzieningen dan eigenlijk geen nutsvoorzieningen? En wat doen we met de toeleveranciers van de toeleveranciers van de nutsvoorzieningen?quote:Een nutsbedrijf is een bedrijf dat [...] opereert in een sector die beschouwd wordt zijnde van openbaar nut omdat het belangrijke producten of diensten levert die in het algemeen belang zijn.
Met de leverancier van de meterkasten?/ en de kabels?quote:Op woensdag 14 november 2012 00:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De term roept wel vreemde suggesties op, ik denk dat we beter van de term af kunnen stappen. Op Wikipedia staat de volgende definitie:
[..]
Onder deze definitie kan je echt veel meer scharen dan alleen elektriciteit, gas en drinkwater, want ook de voedseldetaillist biedt producten en diensten aan die duidelijk in het algemeen belang zijn, om maar eens wat te noemen. En waarom zijn de toeleveranciers van de nutsvoorzieningen dan eigenlijk geen nutsvoorzieningen? En wat doen we met de toeleveranciers van de toeleveranciers van de nutsvoorzieningen?
Lekker oneliner, die wederom niet onderbouwd kan wordenquote:Op dinsdag 13 november 2012 21:18 schreef TweeGrolsch het volgende:
Zijn er nou werkelijk mensen die denken dat de zorgkosten zijn "geëxplodeerd" sinds 2006?
Gewoon alle rapporten, cijfers/feiten naast je neergooien en blijven geloven in wat leider Roemer je verteld jongens.
Wat een feest toch die marktwerking dat hierdoor de kosten van de overhead met een factor 3 kunnen toenemen alleen maar omdat we elkaar daarmee een stuk bezig houden.quote:Feit was dat onze beheerskosten zeer beperkt konden worden gehouden, tot een respectabel percentage van minder dan 10 procent. Dit in schril contrast met de ontwikkeling in de Verenigde Staten waar dit is opgelopen tot rond de 30 procent. Van iedere dollar besteed aan zorg, gaat 30 dollarcent naar overhead.1
Sinds 2004 zijn de zorgnota’s geïntegreerd in de rijksbegroting en daardoor veel minder inzichtelijk geworden. Bovendien is door de versnippering van het aanbod aan verzekeraars, verzekeringspakketten en zorginstanties, zeker ten opzichte van het vroegere ziekenfondssysteem, het inzicht in de beheerskosten afgenomen. Weliswaar doen organisaties zoals Berenschot – vaak in opdracht van instellingen – onderzoek naar de overheadkosten in de betrokken instellingen. Maar daarmee worden de totale overheadkosten van het zorgsysteem als geheel niet in kaart gebracht.
Waar Nederland inmiddels staat is niet goed bekend, maar het vermoeden rijst dat een percentage van 15 à 20 procent in de buurt komt. In het veel geciteerde onderzoek van Huijben worden als overheadkosten voor de sectoren verpleging/verzorging, welzijn en verzekeraars, percentages van respectievelijk 13, 17 en 25 genoemd.2
quote:wo 14 nov 2012, 07:48 |lees voor
Nederlands bloed te duur
AMSTERDAM - Ziekenhuizen betalen een te hoge prijs voor bloed, omdat bloedbank Sanquin als enige organisatie in Nederland rode bloedcellen mag leveren.
Dat concludeert hoogleraar Barbarba Baarsma van de Universiteit van Amsterdam. Zij onderzocht waarom het bloed zo duur is in ons land.
Te weinig concurrentie, is haar conclusie.
In Nederland betaalt een ziekenhuis zo’n 210 euro per eenheid rode bloedcellen.
Dat is het dubbele van wat in Duitsland en België betaald wordt.
Sanquin raakte eerder in opspraak vanwege de hoge salarissen van de raad van bestuur.
Nou snap ik dit ook beter, dat er dus maar 4 aanbieders zijn die in dit college overleg houden over de premiesquote:
Niet zo relevant natuurlijk wat er in de VS gebeurd. Totaal ander systeem.quote:Op woensdag 14 november 2012 08:39 schreef Basp1 het volgende:
Feit was dat onze beheerskosten zeer beperkt konden worden gehouden, tot een respectabel percentage van minder dan 10 procent. Dit in schril contrast met de ontwikkeling in de Verenigde Staten waar dit is opgelopen tot rond de 30 procent. Van iedere dollar besteed aan zorg, gaat 30 dollarcent naar overhead.1
Complete nonsens. Juist vroeger was er niks bekend. De overhead is inderdaad toegenomen. Voornamelijk door een grotere informatiebehoefte vanuit de overheid en de verzekeraars.quote:Sinds 2004 zijn de zorgnota’s geïntegreerd in de rijksbegroting en daardoor veel minder inzichtelijk geworden. Bovendien is door de versnippering van het aanbod aan verzekeraars, verzekeringspakketten en zorginstanties, zeker ten opzichte van het vroegere ziekenfondssysteem, het inzicht in de beheerskosten afgenomen. Weliswaar doen organisaties zoals Berenschot – vaak in opdracht van instellingen – onderzoek naar de overheadkosten in de betrokken instellingen. Maar daarmee worden de totale overheadkosten van het zorgsysteem als geheel niet in kaart gebracht.
Het vermoeden rijst kunnen we natuurlijk helemaal niks mee.quote:Waar Nederland inmiddels staat is niet goed bekend, maar het vermoeden rijst dat een percentage van 15 à 20 procent in de buurt komt. In het veel geciteerde onderzoek van Huijben worden als overheadkosten voor de sectoren verpleging/verzorging, welzijn en verzekeraars, percentages van respectievelijk 13, 17 en 25 genoemd.2
Je hebt geen idee wat het CVZ is héquote:Op woensdag 14 november 2012 08:55 schreef HD9 het volgende:
[..]
Nou snap ik dit ook beter, dat er dus maar 4 aanbieders zijn die in dit college overleg houden over de premies
http://www.cvz.nl/
Het is gewoon een organisatie zoals Greenpeace en het WNF.quote:Op woensdag 14 november 2012 08:47 schreef HD9 het volgende:
Verbazingwekkend dat die bloedbank ook niet een nutsbedrijf is, ze wekken wel die indruk , en doen er alles aan om je dat te laten geloven.
Ik geef al 20 jaar belangeloos bloed, maar heb nooit geweten, dat dit ook vermarktwerkingt is
Van mijn halve lite bloed maakt men 5 pakjes dat is dus 1000 euro, ik kijk nu heel ander tegen mijn speldje vanwege 30 keer aan
Ik doe het dus niet meer, laat ze die bloed maar in het buitenland kopen
http://www.telegraaf.nl/b(...)bloed_te_duur__.html
[..]
maar het zit hier in het ziekenhuis, men wil wel de indruk wekken dat het geen winstoogmerk heeft en een goed doel isquote:Op woensdag 14 november 2012 11:56 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het is gewoon een organisatie zoals Greenpeace en het WNF.
"Nutsvoorzieningen" bestaan niet. Dat is een loze term.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |