Lijkt mij zo iemand die inderdaad eenmaal binnen bij een bedrijf daar blijft omdat 'ie veel in zijn mars heeft. Hoe kom je er binnen, dat is de vraag. Inderdaad hangt dat tegenwoordig erg af van de papiertjes wat niet altijd het meest efficient is.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij kan zat, maar krijgt geen baan omdat uitzendburau's alleen naar papieren kijken, niet naar capaciteiten. De vraag is of dat bij de bedrijven zelf beter is.
Ik adviseer hem om te solliciteren op een lagere functie bij een fatsoenlijk bedrijf, dit soort mensen worden meestal snel gewaardeerd. Heb het ooit aan het begin van me carriere ook een keer gedaan, ik ben programmeur, en heb toen gewoon op een suffe functie gesolliciteerd nadat ik afgewezen was, kreeg die job, en binnen 2 maanden zat ik toch op de plek waar ik oorspronkelijk voor gingquote:Op zondag 26 februari 2012 19:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Lijkt mij zo iemand die inderdaad eenmaal binnen bij een bedrijf daar blijft omdat 'ie veel in zijn mars heeft. Hoe kom je er binnen, dat is de vraag. Inderdaad hangt dat tegenwoordig erg af van de papiertjes wat niet altijd het meest efficient is.
Zeker, omdat NL alleen op prijs de focus heeft. Nederlandse bedrijven proberen vaak ook puur op prijs te verkopen omdat ze de kwaliteit ook niet in de verkoop hebben.quote:Op zondag 26 februari 2012 17:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij weet ook wel dat ik het heb over prijs/kwaliteit, en dat is Nederland nu snel achteruit aan het hollen.
Klopt, ik vrees dat bedrijven als Corus de komende jaren heel moeilijk gaan krijgen, maar ook andere grote industriele bedrijven, we roepen heel graag: Nederland Kennisland, maar helaas, de echte top heeft geen zin in Nederland te werken onder het huidige belastingstelsel, en de middenmoot is qua kennisniveau niet voldoende om te concurreren met die echte top.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeker, omdat NL alleen op prijs de focus heeft. Nederlandse bedrijven proberen vaak ook puur op prijs te verkopen omdat ze de kwaliteit ook niet in de verkoop hebben.
BNW is 6 deuren verder, WTF lul je gast.quote:Op zondag 26 februari 2012 20:09 schreef Synthercell het volgende:
Hoe het systeem bezig is ons systematisch terug aan het brengen is richting dertiger jaren vorige eeuw. Want dit is precies het hele beeld wat sinds begin nieuwe eeuw / millenium is ontstaan. Het systeem langzaam en geleidelijk afbreken om langzaam richting chaos, zoals in Griekenland tot stand werd gebracht, revolutie veroorzaken, en daaruit politiek winnen (winnen betekent een partij met de oplossingen laten komen (die men dus eerst bewust liet oplopen door niets te doen, bijvoorbeeld bewust geen elektrische auto's beginnen te ontwikkelen/bouwen waar al twintig jaar over wordt gesproken en bekend is, etc), waarop een grote meerderheid zal gaan stemmen in die chaos situatie) En als het daarna beter gaat ontstaat er euforie in het volk. En dit is precies zoals men absolute macht over Duitsland kreeg. Dit detail is het belangrijkste detail wat nog nooit is vertelt via de media, omdat men een volk niet op de hoogte wil brengen van hoe men Duitsland overnam.
Denk maar aan het beeld juigende Duitsers op de filmpjes. Wel de juigende Duitsers in beeld brengen maar dit detail eruit laten, die informatie (dus dan propaganda) van het volk weghouden. En zo werkt het, zo doet men dit. Arbeidsmarkt hoeft dus helemaal niet nog dieper weg te zakken, er zijn nog veel dingen te doen in dit land, de overtollige kantoren kunnen neergehaald worden, weer wat woniningen en natuur tot stand worden gebracht, werk is er altijd als er maar vooruitgang is, en er is dus achteruitgang (dertiger jaren situatie laten ontstaan)
Ik werk momenteel als kernel ontwikkelaar voor Red Hat zonder enige opleiding in die richting dus je kunt wel zeggen dat ik een goed stel hersens heb. Doe maar een goed bodquote:Op zondag 26 februari 2012 17:50 schreef raptorix het volgende:
wij hebben al bijna 5 jaar permanent software ontwikkelaars nodig, mogen ook starters zijn, sterker mogen ook mensen zijn zonder technische achtergrond maar met goed stel hersens, maar zelfs die mensen krigj je niet.
Onzin, veel zzp'ers hebben het enorm zwaar. Dat zijn vooral vakmannen die voor zihzelf zijn begonnen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vakmannen zijn inderdaad spekkoper momenteel
De maatregel was in de jaren 80 ooit ingevoerd om de snel oplopende jeugdwerkloosheid terug te dringen. Inmiddels hebben we (in koopkrachtpariteit gemeten) zo ongeveer de laagste jeugdlonen van de hele EU. Vraag is wat het effect op de werkloosheid (onder jongeren) is als de minimumjeugdlonen vanaf 18 jaar worden gelijkgetrokken en daaronder worden verhoogd. Gelijk loon voor gelijk werk.quote:
En dat is precies de reden dat ik niet meer als scheepstimmerman werk. Ik heb een natuurlijke aanleg voor het vak, enorm veel kennis, kan zeer precies werken en kan zonder tekening een boot van voor tot achter betimmeren. Maar wat doen jachtwerven? Die bieden voor mijn kennis en ervaring een flutsalaris van 2000-2200 bruto per maand. En dan vinden ze het ook nog vreemd dat er vrijwel geen jongeren zijn die nog voor het vak kiezen. Over een paar jaar is er onder scheepstimmermannen weer een pensioengolf en moet je ze dan eens horen huilen dat ze niemand kunnen krijgen en dat de overgebleven scheepstimmermannen veel meer gaan vragen. Ja, vind je het vreemd? Dat zijn dan nog de enigen die de juiste kennis en ervaring hebben waar de Nederlandse jachtbouwers hun reputatie aan te danken hebben. Dan nemen ze een aantal Polen of Roemenen in dienst die er de ballen verstand van hebben en met hun halfdronken kop maar een beetje aanklooien (wat ik al zo vaak heb meegemaakt) en zo breken ze de reputatie van Nederlandse jachtbouwers even lekker razendsnel af alleen maar om een paar euro's te besparen. Nee, ik heb geen enkel medelijden met bedrijven want ze willen allemaal hetzelfde. Iemand van 20 met 10 jaar werkervaring die voor het salaris van een 16 jarige werkt. Dat er geen goede mensen te krijgen zijn is helemaal hun eigen schuld.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
En waarom niet? Denk je dat een monteur in 5 jaar weet wat hij doet? Mijn vader was allround timmerman, maar heeft er 30 jaar over gedaan om ECHT goed in ze vak te worden, een opleiding is leuk, maar echt leren doe je pas in de praktijk.
Wat zoeken bedrijven in de praktijk ? een goede werknemer of een goede sollicitant ?quote:Op zondag 26 februari 2012 17:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, bedrijven klagen dat ze geen mensen kunnen krijgen, uit eigen ervaring weet ik dat dit zo is,
Wat let jullie bedrijf om rechtstreeks in de databases van het UWV te zoeken ?quote:iedereen doet tegenwoordig lul studies waar niemand op zit te wachten, wij hebben al bijna 5 jaar permanent software ontwikkelaars nodig, mogen ook starters zijn, sterker mogen ook mensen zijn zonder technische achtergrond maar met goed stel hersens, maar zelfs die mensen krigj je niet.
De term alleen al, human recource. De mens als grondstof.quote:
De mensen die je vaak aantreft op dat soort afdelingen snappen meestal ook nog geen eens iets van de grondstofquote:Op zondag 26 februari 2012 21:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De term alleen al, human recource. De mens als grondstof.
Tegenwoordig heet het Recruitment Affairsquote:Op zondag 26 februari 2012 21:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De term alleen al, human recource. De mens als grondstof.
Ik zat een keer in zo'n gesprek, er zat ook een teamleider bij van de afdeling waar ik voor solliciteerde, maar die zei niet veel. De HR-dame ondervroeg mij of ik een verdachte was, ik moest mezelf verkopen of zo.Terwijl ik voor een technische functie ging. Maar daar is in dit en andere topics over technische functies al genoeg over gezegd.quote:Op zondag 26 februari 2012 22:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De mensen die je vaak aantreft op dat soort afdelingen snappen meestal ook nog geen eens iets van de grondstof
Levenonderhoud.. ik hoop dat je daarmee bedoelt: bij mama wonen/leven, niet studeren en enkel je uitgaan betalen..quote:Op zondag 26 februari 2012 21:24 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De maatregel was in de jaren 80 ooit ingevoerd om de snel oplopende jeugdwerkloosheid terug te dringen. Inmiddels hebben we (in koopkrachtpariteit gemeten) zo ongeveer de laagste jeugdlonen van de hele EU. Vraag is wat het effect op de werkloosheid (onder jongeren) is als de minimumjeugdlonen vanaf 18 jaar worden gelijkgetrokken en daaronder worden verhoogd. Gelijk loon voor gelijk werk.
Vanaf de volwassen leeftijd, 18 jaar, stopt de kinderbijslag en zou je in principe met iedere baan zelfstandig in je levensonderhoud moeten kunnen voorzien. Als we het Franse voorbeeld zouden volgen, dan zou een 18-jarige van 658,20 naar maar liefst 1446,60 gaan en een 15-jarige van bijna 0 naar 1157,30 euro (bedragen bij een voltijds dienstverband).
quote:Op zondag 26 februari 2012 22:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Tegenwoordig heet het Recruitment Affairs
Stel, je werkt op een HR-afdeling, en je baas zoekt een werknemer...
Heb je er dan belang bij dat er snel een goede kracht voor je baas wordt gevonden of niet ?
Nee,
want als het moeilijk lijkt, dan ben je als HR-dodo onmisbaar en dan krijg je een eigen budget om dat moeilijke lastige schaap met 6 poten, 10 jaar ervaring, jonger dan 25 en 3 academische titels in ICT, Nijenrode en Harvardyale, minimaal! te gaan zoeken.
Helemaal mee eens, dat van die Polen en Roemenen is nog veel erger in de bouw.quote:Op zondag 26 februari 2012 21:46 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
En dat is precies de reden dat ik niet meer als scheepstimmerman werk. Ik heb een natuurlijke aanleg voor het vak, enorm veel kennis, kan zeer precies werken en kan zonder tekening een boot van voor tot achter betimmeren. Maar wat doen jachtwerven? Die bieden voor mijn kennis en ervaring een flutsalaris van 2000-2200 bruto per maand. En dan vinden ze het ook nog vreemd dat er vrijwel geen jongeren zijn die nog voor het vak kiezen. Over een paar jaar is er onder scheepstimmermannen weer een pensioengolf en moet je ze dan eens horen huilen dat ze niemand kunnen krijgen en dat de overgebleven scheepstimmermannen veel meer gaan vragen. Ja, vind je het vreemd? Dat zijn dan nog de enigen die de juiste kennis en ervaring hebben waar de Nederlandse jachtbouwers hun reputatie aan te danken hebben. Dan nemen ze een aantal Polen of Roemenen in dienst die er de ballen verstand van hebben en met hun halfdronken kop maar een beetje aanklooien (wat ik al zo vaak heb meegemaakt) en zo breken ze de reputatie van Nederlandse jachtbouwers even lekker razendsnel af alleen maar om een paar euro's te besparen. Nee, ik heb geen enkel medelijden met bedrijven want ze willen allemaal hetzelfde. Iemand van 20 met 10 jaar werkervaring die voor het salaris van een 16 jarige werkt. Dat er geen goede mensen te krijgen zijn is helemaal hun eigen schuld.
Toen ik bij jachtwerf Nowee werkte was het zelfs zo erg dat we bij de afkortzaag een bordje hadden opgehangen met de tekst; "dit is een afkortzaag, geen hakzaag!!!" omdat de Polen die daar rondliepen de zaag met geweld door het hout wilden trekkenquote:Op zondag 26 februari 2012 22:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, dat van die Polen en Roemenen is nog veel erger in de bouw.
Dat krijg je er van als Nederlanders denken dat alle Polen vakman of technisch zouden zijn.quote:Op zondag 26 februari 2012 22:27 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Toen ik bij jachtwerf Nowee werkte was het zelfs zo erg dat we bij de afkortzaag een bordje hadden opgehangen met de tekst; "dit is een afkortzaag, geen hakzaag!!!" omdat de Polen die daar rondliepen de zaag met geweld door het hout wilden trekken
Ik bedoel vooral sommige laagopgeleiden die wat minder kansen hebben op zijn 18e beginnen met werken. Bij 18 ben je officieel volwassen, maar heb je dus in ons land geen recht op een volledig loon.quote:Op zondag 26 februari 2012 22:10 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Levenonderhoud.. ik hoop dat je daarmee bedoelt: bij mama wonen/leven, niet studeren en enkel je uitgaan betalen..
Sterker nog, je hebt geen enkele mogelijkheid om jezelf in leven te houden!quote:Op zondag 26 februari 2012 22:41 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral sommige laagopgeleiden die wat minder kansen hebben op zijn 18e beginnen met werken. Bij 18 ben je officieel volwassen, maar heb je dus in ons land geen recht op een volledig loon.
Als je meer gaat betalen komen ze vanzelfquote:Op zondag 26 februari 2012 17:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wij hebben al bijna 5 jaar permanent software ontwikkelaars nodig, mogen ook starters zijn, sterker mogen ook mensen zijn zonder technische achtergrond maar met goed stel hersens, maar zelfs die mensen krijg je niet.
Bij ons worden vacatures zowel door HR als de werkvloer bekeken, sollicitatiebrief vinden we nog wel minst belangrijk, enige wat telt is CV, opleiding is leuk, maar ook dat is niet echt relevant.quote:Op zondag 26 februari 2012 21:53 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat zoeken bedrijven in de praktijk ? een goede werknemer of een goede sollicitant ?
De praktijk is het laatste.
Er zijn zat mensen die willen werken, maar tussen werkgever en werknemer zitten vaak 3 lagen die de boel saboteren:
De HR-afdelingen, een uitzendbureau of W&S bureau, en de test- of assessmentbureau's.
Deze 3 groepen hebben er belang bij dat de arbeidsmarkt niet matcht.
[..]
Wat let jullie bedrijf om rechtstreeks in de databases van het UWV te zoeken ?
500.000 mensen, ook met technische of ICT-achtergrond.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |