Die AH worstjes vond ik ook altijd heel erg lekker; gebakken maar ook ongebakkenquote:Op donderdag 3 mei 2012 13:35 schreef jerney het volgende:
[..]
Thanks, goede post ook
dat van dat kippeneiwit was te verwachten.Wel jammer, want ik heb die altijd erg lekker gevonden. Veel lekkerder dan echte knakworsten en goed van textuur.
Die spacebars zijn inderdaad een fijne snack! Die redhotchillipeper graai ik graag mee wanneer ik hongerig door de natuurwinkel loop. Ik moest in het begin wel wennen aan de stevige structuur, maar hij is lekker gekruid.
Die pesto rosso is ook fijn te rullen voor door de pasta.
Oatly ken ik nog niet, ik zal eens mijn ogen open houden. Ik gebruik nu die van alpro, die vind ik ook wel ok. De light versie dan weer niet, die heb ik laatst per ongeluk gepakt.
Ik ben niet echt een mayo liefhebber maar ben toch wel benieuwd hoe de vegan versies smaken...quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:01 schreef Tristessa het volgende:
Mayo kun je zelf heel makkelijk veganistisch maken! Ik gebruik altijd dit recept (vertaald vanuit het Duits, mijn excuses voor rare formuleringen):
Ingredienten voor ongeveer 250 gram mayo:
100 ml sojamelk (het beste ongezoet)
1/2 tl groentebouillon of zout
2 tl citroensap
1 - 2 tl mosterd, niet al te scherp
125 ml olie: het beste zonnebloemolie of een andere olie die een relatief neutrale smaak heeft. Maar als je juist een wat sterker smakende mayo wil kun je bijv. ook olijfolie gebruiken
Andere benodigdheden: mengbeker + staafmixer
Bereiding:
Zorg er voor dat de sojamelk en olie ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Uit ervaring kan ik zeggen dat wanneer de sojamelk te koud is, de mayo mislukt.. Sojamelk dus op tijd uit de koelkast nemen!
Doe de sojamelk in een hoge smalle mixbeker en roer het citroensap erdoor heen en laat het kort staan zodat de sojamelk gaat schiften (er ontstaan kleine ''klontjes''). Doe dan de groentebouillon en/of zout, peper en mosterd er doorheen.
Doe de staafmixer in de beker, de staaf moet op de bodem van de beker staan. Zet de staafmixer aan (op de hoogst mogelijke stand) en giet de olie heel erg langzaam in een dunne straal vanaf de zijkant er bij. Zorg er voor dat je de staafmixer zo weinig mogelijk beweegt.
Wanneer alle olie in de beker is, de staafmixer heel langzaam omhoog trekken en dan nog een tijdje langzaam op en neer bewegen totdat er een homogene vaste witte cremige massa is ontstaan. Soms duurt het een tijdje voordat de mayo vast genoeg is, soms gebeurt het ook al na een paar seconden.
Wanneer er geen vaste massa ontstaat kan het soms nog helpen nog wat meer olie er bij te doen. Dan zet je de staafmixer weer op de bodem van de beker en giet de olie er weer in een dun straaltje bij en herhaal de procedure zoals hierboven beschreven. En zoals gezegd: zorg er voor dat alles ingredienten zoveel mogelijk dezelfde temperatuur hebben!
Eet smakelijk
Ik weet niet hoe de situatie in bio / natuurvoedingswinkels in NL is, maar hier in Duitsland kun je ook gewoon veganistische mayo in bio / natuurvoedingswinkels kopen. Is misschien makkelijker, maar wel veel duurder als zelf maken. In Duitsland koop ik meestal deze mayo en remoulade:
[ afbeelding ]
Ooh goed topic btw!! Eet nu bijna 10 jaar vegetarisch en in de afgelopen twee / drie jaar ongeveer ben ik steeds minder zuivelproducten gaan eten en eet nu meestal veganistisch, afgezien van af en toe een ei eten en een plak kaas op brood, wanneer ik er zin in heb. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo lastig veganistisch te eten wanneer ik zelf kook, er zijn ontzettend veel producten die plantaardig zijn. Buitenshuis of bij vrienden is het soms lastiger maar dan hou ik me ook niet altijd aan strict plantaardig.
Originele allioli wordt gemaakt van goede kwaliteit olijfolie, knoflook (allium sativum), en zout. Er kunnen ook druppeltjes azijn of citroen worden toegevoegd.quote:Op donderdag 3 mei 2012 22:47 schreef prinseszondererwt het volgende:
Ha, ik zie mogelijkheden voor vegan aioli!
Dat wist ik geloof ik ergens wel. Maar ik vind de knoflookmayo die wij hier kennen wel lekkerder.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 02:15 schreef habanero het volgende:
[..]
Originele allioli wordt gemaakt van goede kwaliteit olijfolie, knoflook (allium sativum), en zout. Er kunnen ook druppeltjes azijn of citroen worden toegevoegd.
echt helemaal vegan
Ik blijf af en toe ook wel een eitje eten hoorquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:29 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Nee eigenlijk krijg ik er geen last van! Tenminste niet van eieren en van af en toe brood met kaas. Als ik melk drink of yoghurt eet (wat ik eigenlijk nooit meer doe) dan krijg ik vaak last van slijmvorming in mijn keel en moet hoesten en ik vind dat veel zuivel- en melkproducten vaak te zwaar op mijn maag liggen. Sinds ik bijvoorbeeld sojaroom gebruik vind ik ''gewone'' slagroom echt smerig en veel te vet! Wel heftig dat jij zo sterk reageert op mozart kugeln. Eet jij vooral veganistisch vanuit gezondheidsredenen?
Dat dus, stelletje autisten.quote:Op zondag 15 april 2012 12:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
altijd mooi, mensen die vegetarisch willen eten en dan op zoek gaan naar iets dat op niet-vegetarische producten lijkt
quote:Op zondag 15 april 2012 12:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
altijd mooi, mensen die vegetarisch willen eten en dan op zoek gaan naar iets dat op niet-vegetarische producten lijkt
Wat zijn jullie nou steeds vervelend bezig hier, de Vegetariërs zitten de Veganisten niet in dequote:
nee !! vind je niet :p probeer die van Oil and Vinigar eens, althans ik denk dat je die dan wel veel lekkerder vind.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:32 schreef prinseszondererwt het volgende:
[..]
Dat wist ik geloof ik ergens wel. Maar ik vind de knoflookmayo die wij hier kennen wel lekkerder.
Zonder vegetariers is daar geen lol aanquote:
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zonder vegetariers is daar geen lol aan
Hmm, dan zal ik waarschijnlijk een lactose intolerantie hebben. Ik had vroeger ook altijd buik- en hoofdpijn eigenlijk. Het is inderdaad vrij bizar dat ik er zo sterk op reageer. Zelfde verhaal bij een zak chips waarbij ik niet goed op de ingrediënten had gelet. Toen ik een oude bekende buikpijn voelde opzetten, toch maar eens bekeken en inderdaad... Melkpoeder.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:29 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Nee eigenlijk krijg ik er geen last van! Tenminste niet van eieren en van af en toe brood met kaas. Als ik melk drink of yoghurt eet (wat ik eigenlijk nooit meer doe) dan krijg ik vaak last van slijmvorming in mijn keel en moet hoesten en ik vind dat veel zuivel- en melkproducten vaak te zwaar op mijn maag liggen. Sinds ik bijvoorbeeld sojaroom gebruik vind ik ''gewone'' slagroom echt smerig en veel te vet! Wel heftig dat jij zo sterk reageert op mozart kugeln. Eet jij vooral veganistisch vanuit gezondheidsredenen?
Oh, ik kruid mijn eten altijd enthousiast, dus had dat nog niet opgemerkt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:45 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Die AH worstjes vond ik ook altijd heel erg lekker; gebakken maar ook ongebakken![]()
En die room van alpro heb ik ook weleens geprobeerd maar ik vind dat er een eigenaardig, overheersend smaakje aan zit. Hij lijkt me meer geschikt voor zoete dingen.
Waarom? Vegetariërs happen het lekkerst, daarom!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
Wat zijn jullie nou steeds vervelend bezig hier, de Vegetariërs zitten de Veganisten niet in de
weg en visa versa, waarom kunnen gewoon Vleeseters dat nu eens niet respecteren?
Wij gaan toch ook geen Anti Vlees eet topic openen, we helpen hier elkaar gewoon aan tips
en meer variatie, als die Variatie wat mij betreft Veganistisch is heb ik daar geen moeite mee,
ga ik dat proberen, ik zou best wel weer eens Boerenkool met worst willen eten, maar ik wil
geen vlees meer eten, zelfs niet Biologisch omdat daar ook nog steeds teveel mee wordt
''geknoeid'' dus ik doe het niet (meer) alleen uit mijn afkeer tegen de Bio Industie maar ook
omdat mijn gezondheid er met sprongen op vooruit is gegaan.
En zo zin er meer mensen die bijvoorbeeld niet tegen melkproducten kunnen, of wat dan ook,
die hoeven hier niet te posten als ze dat niet willen, maar die kunnen wel meelezen en daar
dan misschien wel iets aan hebben,
Waar zit het probleem dan? Ik zie het probleem niet.
Hebben jullie nog goeie tips? Post ze gerust en als je hier alleen wil gaan zitten klieren,
blijf dan gewoon weg.
Jaaa! Een 100% plantaardige recepten spin off topic!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:05 schreef Spanky78 het volgende:
Tapenade van songedroogde tomaatjes:
- Pureer een potje semi-zongedroogde tomaatjes met erbij een teentje knoflook, wat olijfolie en een handje pijnboompitjes.
- Roer er als het mengsel de voor jou gewenste structuur heeft en een half of heel potje kappertjes doorheen.
Lekker!
Dat!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:31 schreef jerney het volgende:
[..]
Waarom? Vegetariërs happen het lekkerst, daarom!
Ik ook! Daarom heb ik dat topic juist geopend, dan hoeven we er hier geen last van te hebben...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:25 schreef prinseszondererwt het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde vegetarier of veganist een beetje moe is van al die 'discussies'. Ik wel in elk geval. Leven en laten leven zullen we maar zeggen. Multi-interpretabel als u dat blieft.
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:31 schreef jerney het volgende:
Waarom? Vegetariërs happen het lekkerst, daarom!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |