Nee joh. Wat een onzinquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:46 schreef Flurry het volgende:
Verschrikkelijk! Echt no way! Elke dag verplicht een praatje maken bij de bakker en als je een keer elders een brood koopt dan wordt je gelijk raar aangekeken
Ik leef liever vrij en anoniem als stadsmens.
Eigenlijk is in een stad wonen dus veel rustgevender. Ik vind het ook ontstressend om in de stad overal lopend en op de fiets naartoe te kunnen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:46 schreef Flurry het volgende:
Verschrikkelijk! Echt no way! Elke dag verplicht een praatje maken bij de bakker en als je een keer elders een brood koopt dan wordt je gelijk raar aangekeken
Ik leef liever vrij en anoniem als stadsmens.
Mag ik vragen waar deze beeldvorming vandaan komt?quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:19 schreef trigt013 het volgende:
Misschien hoeft niet iedereen een gejaagd leven, ik vind rustig leven wel prettig. Al die stadse mensen die constant vermaakt moeten worden en telkens nieuwe gadgets nodig hebben. Ik zou moe worden van al die trends moeten volgen, nu kan ik me huis inrichten en pas iets nieuws als het kapot is of ik het zat ben.
Ik herken het ook niet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:29 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar deze beeldvorming vandaan komt?
Schijnt?quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:34 schreef Granduppaaaaah het volgende:
In de stad wonen schijnt een behoorlijk kwaadaardig effect te hebben op de geest, de hersenen staan als het ware steeds in staat van opperste paraatheid en dit heeft tot lijd tot allerlei stressgerelateerde klachten, en dit is ook te zien aan de opbouw van 'stadshersenen' ze zijn in slechtere staat,
Ik snap wel wat je bedoelt: ik heb altijd het gevoel dat de mensen in een winkelstraat (van een grote stad) naar me kijken met het idee een mes tussen m'n ribben te steken. Dat zal heel misschien niet echt zo zijn (inbeelding van mij), maar de anonimiteit, de grofheid en de machocultuur in grote steden staat me ernstig tegen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:03 schreef fietsie het volgende:
Ik woon in een dorp met 300 huizen; nu heb ik altijd in dorpen gewoond en komt iedere stad als erg overweldigend en vijandig op mij over....
Het is dan ook meer een gevoelskwestie.quote:Op woensdag 15 februari 2012 22:53 schreef Lienekien het volgende:
Assen is een groot dorp. En hartstikke doods.
Ik herken wederom niet het beeld dat de niet-stadbewoner schetst van wat typisch voor de stad zou zijn. Hier is het hartstikke rustig na 20.00 uur, op wat laat parkerende auto's na. En nee, ik zit niet in een vinexbuitenwijk.
Hier kan mijn vriend ook niet vaak voor de deur parkeren. Maar ik herken vooral dat jachtige leven niet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:19 schreef cvboer het volgende:
[..]
Het is dan ook meer een gevoelskwestie.
Het is een beetje het idee wat Blomke omschrijft.
Daar waar ik in Assen woonde was het een drama om je auto kwijt te kunnen, en ik had er dan 2.
Nu heb ik eigen parkeerruimte en zodoende altijd plek als ik thuis kom.
hehe, ik kom oorspronkelijk ook uit Assen en termen als 24-uurseconomie en gejaagd relateer ik idd ook niet direct aan die stadquote:Op woensdag 15 februari 2012 22:53 schreef Lienekien het volgende:
Assen is een groot dorp. En hartstikke doods.
Klopt, heb ook jaren in het centrum van Groningen gewoond (nog steeds geen wereldstad natuurlijk, maar wel een stad) en 's avonds idd erg rustig op straat. 's Ochtends vanaf 7:00 uur stonden de auto's wel weer te ronken voor het stoplicht (irritant 's ochtends als je een slaapkamer hebt aan de straatkant).quote:Ik herken wederom niet het beeld dat de niet-stadbewoner schetst van wat typisch voor de stad zou zijn. Hier is het hartstikke rustig na 20.00 uur, op wat laat parkerende auto's na. En nee, ik zit niet in een vinexbuitenwijk.
Lolwhut? Als er ergens woningen goedkoop zijn, is het wel in dorpen buiten de Randstadquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:51 schreef Nemephis het volgende:
Lijkt me geweldig, maar is inmiddels nogal onbetaalbaar geworden.
Plaats met 30.000 inwoners is al een kleine stad..quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:33 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Wat is TS' definitie van een dorp? Tot hoeveel inwoners ongeveer? Ik woon in een plaats met ongeveer 30.000 inwoners, vind het groot zat
Daar verkijk je je toch op, weet ik uit ervaring.quote:Op donderdag 16 februari 2012 00:06 schreef Godshand het volgende:
[..]
Lolwhut? Als er ergens woningen goedkoop zijn, is het wel in dorpen buiten de Randstad
Enige reden ook waarom ik zou overwegen om daarheen te verhuizen, kan je nog een groot huis met tuin regelen voor een zachte prijs. In de Randstad betaal je meteen het 3 voudige voor zoiets..
Ik heb het niet over luxe dorpen als Blaricum, Bloemendaal of Wassenaar (trouwens allemaal in de Randstad)...quote:Op donderdag 16 februari 2012 00:29 schreef mootie het volgende:
[..]
Daar verkijk je je toch op, weet ik uit ervaring.
Wat een hoop onzin in je OP. Ik moet er niet aan denken om in een stad of groot dorp te gaan wonen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:37 schreef Godshand het volgende:
Ik ken nu enkele mensen die zijn op vrij jonge leeftijd (30 - 35) die zijn gaan (samen)wonen in een dorp.
Ik ben dan wel eens op bezoek geweest en dan vraag je waarom ze daar zijn gaan wonen.
Rust, leuk voor de kinderen, maar ook een single dame riep dat ze helemaal bij kwam van haar hectische leventje met wonen in diverse steden, diverse banen en diverse vriendjes. Vrienden komen dan net als ik wel eens langs. Maar dat is ook niet elk weekend, en het zijn ruim vantevoren geplande bezoekjes.
Maar goed, ben je daar op bezoek, hebben ze het over prachtige uitzichten, gezellige mededorpelingen, lekker wandelen of veel speelruimte voor de kinderen. Maar ook muziek niet meer zo hard zetten en geen zichtbare extreme uitspattingen want anders weet het halve dorp het. Tijdens het bezoek is het inderdaad stil, onderbroken door koegeloei of een enkele auto die voorbij rijdt. Het plaatselijke cafe biedt ruimte voor oudere mannen op de vlucht voor mestgeur of hun vrouw (of allebei). Op zich is een stadje wel in de buurt op tien minuten rijden (het is tenslotte NL, geen Michigan,VS of Australie met buren 3 uur verderop) voor je dagelijkse dosis snackbar, AH, bios, sauna, treinstation of restaurantje. Maar dan wel met de auto, met de fiets duurt ff.
Van de stellen kan ik het wel een beetje begrijpen, maar de singles (vooral dames ontmoet die in een dorpje wonen) vind ik onbegrijpelijk. Jonge vrouwen in de bloei van hun leven in zo'n gehucht? Het gejaag hoeft niet allemaal zo, zeggen ze. Deze woorden kan ik begrijpen bij dames of heren in de beginnende herfst van hun leven (50+) maar niet bij deze lieden die de 40 nog geeneens gepasseerd zijn.
Mannen worden dan van datingsites geplukt maar dan vinden ze het gek dat ze niet blijven hangen als ze uit de grote boze stad komen
Hier nog Fok!kers die overwegen te verhuizen naar een dorp als jonge vrijgezelle vrouw/man? Of ben je inmiddels al verhuisd? Voel je je niet eenzaam? Mis je je vrienden niet?
Voor de mods, als dit in R&P moet, merk ik het wel...
En waarom is dat onzin?quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin in je OP. Ik moet er niet aan denken om in een stad of groot dorp te gaan wonen.
Hoe woon je dan nu?quote:Op donderdag 16 februari 2012 09:56 schreef Metro2005 het volgende:
Ik zou een moord doen om in een rustig dorpje te kunnen wonen.
In een stadquote:
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ben je wel eens een weekje op de Veluwe(zoom) geweest? Hoe vind je dat?quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:59 schreef Metro2005 het volgende:
In een stad? Ik woon in Vlaardingen en heb daarvoor in Schiedam gewoond maar sowieso word ik compleet gek van alle drukte continu, Vlaardingen valt gelukkig mee omdat ik helemaal aan de rand woon maar het is gewoon altijd druk in de omgeving, als ik op zondagmiddag ergens heen wil sta ik in de file, als ik op zaterdagmiddag wat wil halen sta ik in een rij waar je helemaal gek van wordt. Doorgeslagen individualisme, geen donkere nachten, geen natuur van enige betekenis en nooit kun je eens ergens zijn zonder iemand anders tegen te komen.
Veluwezoom niet direct maar wel in bv Brabant en Drenthe, beviel me prima! Ook de rustigere stukken Zuid Frankrijk en bv Noorwegen en Zweden bevallen me uitstekend. Maar ben dan ook geen fan van drukte, ik ga liever in een rustig bos wandelen dan door een drukke stad slenterenquote:Op donderdag 16 februari 2012 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ben je wel eens een weekje op de Veluwe(zoom) geweest? Hoe vind je dat?
Sommige, niet alle.quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat het vooroordelen zijn over een dorp......
Het stukje over datingsites/kerels/niet blijven hangen kan ik persoonlijk al weerleggen om te beginnen. Ik, stadsmens, ken mijn liefquote:
Jij bent dus inderdaad niet naar haar dorp verhuisd. Dan klopt het toch?quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het stukje over datingsites/kerels/niet blijven hangen kan ik persoonlijk al weerleggen om te beginnen. Ik, stadsmens, ken mijn liefafkomstig uit dorp, via internet, maar zij is vanuit dat dorp bij mij ingetrokken. Nu wonen we wél op loopafstand van "natuur" en "ruimte", maar ook de gezellige binnenstad van een stad. Beiden blij.
You got me.quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij bent dus inderdaad niet naar haar dorp verhuisd. Dan klopt het toch?
haha in zo'n dorp woon ik dus... Af en toe is dat fijn, want het is natuurlijk heerlijk om met zn allen te roddelen over de overlanders uit de stad die zich hier niet willen 'aanpassen'. Bij een van de buren (uit Rdam) moest zelfs een boom gekapt worden omdat ze last hadden van de vogeltjesquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:14 schreef mrMrk het volgende:
Ik ben van Utrecht verhuisd naar een dorp met 7000 inwoners. Bevalt me prima. Faciliteiten zoals poppodium en restaurants vind ik in de stad op 7 min rijden. Ik mis ze ook niet. Supermarkt zit om de hoek en is iedere dag tot 20u open. Sociale controle valt erg mee. Ik heb kennis gemaakt met mijn buren, meer niet. Iedereen is vriendelijk, maar op geen enkele manier opdringerig.
Waarom ik ben verhuisd? Omdat ik in Utrecht maar een klein appartementje kon betalen in het grijs. Nu heb ik een huis <overdrijven> met een tuin zo groot als het Ledig Erf </overdrijven>.
En de rust en ruimte (ja jongens, echt). Nee, de stad is niet meer gejaagd. Ja, ook de stad heeft groen (park Transwijk). Maar er wonen teveel mensen op een te klein oppervlak (imho). Gezeik met parkeren, en als je teveel lawaai maakt of als een ander dat doet. Meer (ge)rotzooi. Het zal de perceptie zijn.
Wat me nu ook pas opvalt is dat ik de dienstverlening in het dorp vaak beter vindt. Onverwacht, want de detailhandel heeft hier minder concurrentie. Maar ze moeten het hier meer hebben van mond op mond reclame en misschien zijn ze bang om ontevreden klanten iedere week weer tegen te komen?
Ik heb ooit ook in een ander dorp gewoond. Daar was wel sprake van verplichte inburgering, en waren er veel minder faciliteiten. Daar bleef je als buitenstaander een.... buitenstaander. Dus: het verschilt gewoon ontzettend per dorp.
Ik moet eerst mijn oude huis kwijt zien te rakenquote:Op donderdag 16 februari 2012 11:54 schreef blomke het volgende:
@Metro2005.
Waarom ga je niet verhuizen?
Tofmodussen als in Amsterdamse hipsters die zichzelf interessant vinden.quote:Op donderdag 16 februari 2012 12:35 schreef blomke het volgende:
Stad+
+ voorzieningen als ziekenhuis, apotheek, theater, muziek en andere uitgaansgelegenheden
+ meer mensen te ontmoeten en acceptatie, er wordt niet eerst gekeken/gevraagd: van wie ben jij er eentje
+ meer kunst&cultuuraanbod, musea
Stad -:
- vies, soms druk qua verkeer, duurder qua wonen en parkeren (als je al kan parkeren)
- criminaliteit als fietsendiefstal, vernieling en uitgaansgeweld
- de vreemde talen die er gesproken worden en ik niet versta (anders dan Nl. Fr, Du en Eng)
Wat zijn Tofmodussen?
Wat is Hosselen?
Bekrompenheid vond ik ook in de grote stad, vooral in de rijkere buitenwijken waar men met argusogen bekeek wie/wat ik was..."
Ik ook niet, Ik heb het over een dorpje met 2000 inwoners in Brabant. Daar tik je ook gewoon 3 ton af voor een eengezinswoning.quote:Op donderdag 16 februari 2012 00:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik heb het niet over luxe dorpen als Blaricum, Bloemendaal of Wassenaar (trouwens allemaal in de Randstad)...
Ja, en boeren zijn nogal kort voor de kop. Da's hierbij maar weer eens aangetoond.quote:
Herkenbaar. Zelf opgegroeid in een klein dorpje. Nu al enkele jaren in Utrecht/Amsterdam.quote:Op donderdag 16 februari 2012 14:09 schreef Seven. het volgende:
Ik ben opgegroeid in een buurtschapje op een boerderij. Via wat omzwervingen in Brussel terecht gekomen, een enorm grote stad. De tegenstelling is nogal 'apart'. Ik verveelde me thuis, maar in Brussel begint het me zo onderhand ook tegen te staan. En om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat Brussel erg goed voor mij geweest is, ik heb er een hoop geleerd en ik ben hier volwassen geworden. Maar na 5 jaar heb ik er echt wel een beetje genoeg van.
Tuurlijk, er zijn dingen die ik ga missen. Nachtwinkels zijn fijn. En bepaalde architectuur vind ik ook super, en onlangs ontdekt dat ik musea heel leuk vind. Maar al die dingen hangen vooral af van met wie ik me bezighou, en de vraag is maar of ik een volwaardig alternatief voor mijn huidige vriendenkring kan vinden. Maar in mijn soon to be woonplaats, zit ik op 20 meter van uitgestrekte velden, niet de constante voorbij jakkerende auto's, niet meer de dagelijkse zoektocht naar parkeerplaatsen, niet meer de godsonbeleefde mensen, niet meer de oppervlakkige mensen die maar 1 ding willen tijdens het uitgaan, niet meer de overlast van je boven- onder- naaste buren, niet meer het jachtige leventje.
Wat zal ik dan wel missen? Vrienden, nachtwinkel, kwaliteitscafe's, het feit dat er altijd wel iets 'spectaculairs' te doen is (maar een wandeling kan ook spectaculair zijn), mijn privacy want ik ga na 5 jaar weer samenwonen, mijn collega's en het park.
..en Zeeland.quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:36 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik ook niet, Ik heb het over een dorpje met 2000 inwoners in Brabant. Daar tik je ook gewoon 3 ton af voor een eengezinswoning.
Groningen en Friesland zijn ongeveer de enige plekken waar je nog voor een habbekrats kunt kopen.
Mooi hoor, die Singels, oude grachten; het Rapenburg bijvoorbeeld.....quote:Op donderdag 16 februari 2012 14:09 schreef Seven. het volgende:
En bepaalde architectuur vind ik ook super, en onlangs ontdekt dat ik musea heel leuk vind.
Weer een vooroordeel..... Hoe kom je aan die klets?quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, en boeren zijn nogal kort voor de kop. Da's hierbij maar weer eens aangetoond.
Sarcasme kennen ze niet zeker, daaro?quote:Op donderdag 16 februari 2012 16:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Weer een vooroordeel..... Hoe kom je aan die klets?
quote:Op donderdag 16 februari 2012 16:39 schreef alors het volgende:
Ik zou later best in een dorp willen wonen, maar dan niet in de bebouwde kom, gewoon lekker buitenaf, stukje land erbij
Doen we hier niet aan.quote:Op donderdag 16 februari 2012 16:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Sarcasme kennen ze niet zeker, daaro?
en dan in een vinex wijk terecht komenquote:Op woensdag 15 februari 2012 18:41 schreef DroogDok het volgende:
Ga verhuizen van Rotterdam naar een dorp (ben 32), maar zit dan wel in een half uur in het centrum met het OV, best of both worlds zeg ik. Heftig uitgaan doe ik toch niet meer zo vaak en als ik het wel doe neem ik gewoon een taxi terug naar huis.
Waar is dit?quote:Op donderdag 16 februari 2012 17:02 schreef betyar het volgende:
Alle rust en ruimte in de buurt.![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Coole woning. Wat gigantisch groot voor 1 persoonquote:Op vrijdag 17 februari 2012 08:01 schreef Devv het volgende:
Ik woon mijn hele leven al in een dorp. Dus ernaartoe verhuizen hoeft niet meer. Maar dit dorp ligt wel in de randstad en vlak bij Amsterdam dus zo erg is het niet. Ik heb er zelfs net een huis gekocht dus ik blijf er waarschijnlijk nog wel een paar jaar wonen. En dit terwijl ik eigenlijk helemaal geen dorpsmens ben (ik ga bijna nooit naar dorpsfeesten of de lokale kroeg).
Mijn uiteindelijke doel is ook om over een jaar of tien te kijken of ik iets in het Westerpark kan kopen. Ik wil dus het omgekeerde pad gaan bewandelen.
Grappig verhaal, herkenbaar ook!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 12:08 schreef Dempingsfactor het volgende:
Nou ik ben echt helemaal klaar met de stad. Ik woon nu in een 100.000+ stad en waar ik vooral moeite mee heb is:
- geluidsoverlast: het is nergens ook maar in de buurt van stil. Ik woon in een rustige wijk, maar je hebt altijd een achtergrondruis van (snel)wegen, treinen etc.
- stank
- luchtverontreiniging
- criminaliteit: gewapende overvallen, wijken die afgezet worden om ze uit te kammen op wietplantages waardoor ik enorm om moet rijden etc.: in steden is gewoon veel meer criminaliteit.
- de mensen: in de stad wonen toch duidelijk meer futloze zombies waar helemaal niets vanuit gaat.
En dan heb ik het niet alleen over allochtonen in soepjurken en burka's voor wie vooruit sloffen met 0,05km/u al teveel moeite is en die geen enkele moeite doen om van het sociale infuus af te komen, in oude stinkauto's rijden etc, maar ook mensen (meer autochtonen) die voor 10 uur 's ochtends zich volgieten met bier of al frikandellen eten (BMI>30). Van hele groepen mensen gaat gewoon helemaal niets uit.
Ook jonge kinderen (< 4 jaar) zie je regelmatig lopen met junkfood en cola.
Je kunt echt niets in je auto laten liggen want anders is het weg. Het kinderfietsje van mijn 3-jarige dochter moet op slot + ergens aan vastgemaakt worden anders is het weg. Etc. etc.
En als het een keer mooi weer is, zoals met die vorst een paar weken geleden dan kun je bijna nergens schaatsen en waar je kunt schaatsen is het zo focking druk dat je nog geen kant op kunt.
Idem bij warmer weer. Ik mag graag mountainbiken, maar als het een beetje redelijk weer is, is er geen doorkomen aan in het weekend: gewoon file mountainbiken, plus veel wandelaars, paardrijders, gezinnen, mensen met honden etc. (die natuurlijk ook het recht op recreeren hebben).
Kijk, als jongere/student is een stad natuurlijk veel interessanter: er is meer te doen en (woon)ruimte is minder belangrijk. Ook als je single bent lijkt het me makkelijker om je sociale netwerk op te bouwen en te onderhouden in een stad. Maar verder: als stel of gezin heb je daar toch niets te zoeken? Huizen zijn duur, slecht bereikbaar, klein, mini-tuin etc. Natuurlijk is er in de stad meer te doen, maar voordat je in het centrum bent (ik woon niet in een Vinexwijk (dat zijn echt de ghetto's van 2030/40: wel ver overal vandaan + geen ruimte + geen fuck te doen voor jongeren + tegen die tijd zijn de mensen die zich het kunnen permiteren doorgegroeid naar een ander huis)): dat kost ook tijd. Niet veel meer tijd dan vanuit een niet al te geïsoleerd dorp.
In een dorp (ik ben opgegroeid in een ca. 3000 inwoners dorp) heb je meer rust en ruimte, minder criminaliteit en minder mensen die volstrekt niet op je golflengte zitten. Natuurlijk heb je in dorpen ook veel locals met een erg beperkte blik, maar ik heb daar toch minder moeite mee dan met veel van het stadse volk. Nadelen zijn er ook: veel dorpen zijn sterk vergrijsd en het is moeilijker in de buurt een baan op niveau te vinden. Maar dankzij de ICT technologie zijn er ook nieuwe voordelen: bij veel kantoorwerk kan prima een dag in de week thuis gewerkt worden waardoor reistijd minder een probleem is en het beperkte aanbod aan winkels is ook minder relevant nu je vrijwel alles via internet kan bestellen. En de communicatiemogelijkheden zijn de laatste 10-20 jaar natuurlijk ook veel beter geworden (mobiele telefonie, internet (chat, videoconferencing, fora, ...)).
Het is mij dan ook een raadsel waarom de verwachting is dat steeds meer mensen in steden gaan wonen; voor mijn gevoel nemen de voordelen van dorpen toe ten opzichte van steden.
(NB: Ik heb niets tegen buitenlanders! Ik heb ook veel buitenlandse collega's. Maar mijn hardwerkende Marrokaanse (en andere) collega's ergeren zich ook aan hun passieve medelanders die het beeld voor de hele groep verpesten.)
Ondanks dat het maar een klein dorp is, ervaar ik het totaal anders. Het ligt dan deels aan de wijk waar je woont, in de wijk waar ik woon is echt een hele grote (negatieve) sociale controle. Aan het begin van de straat ben je vrijgezel en aan het eind van de straat heb je de meest foute affaire die er maar kan zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf woon ik al 26 jaar in hetzelfde dorp als waar ik geboren ben; het is een dorp in het oosten van het land (zonder echte grote sociale controle oid. wel zoiets als het noaberschap) en heeft een kleine 10.000 inwoners.
Alle zaken die je in het dagelijks leven nodig heb zijn hier wel te vinden; een handvol supermarkten, twee bakkers, een slager en dergelijke.
"Grotere steden" liggen binnen een half uur reizen; en dan noem ik een gat als Enschede of Hengelo al een grote stad
Merk wel dat ik echt iemand ben voor in een dorp; vooral vanwege de rust en vrijheid die het geeft.
Ook zijn er plenty betaalbare huizen (we zijn nu eenmaal een "krimp gemeente") zonder dat je direct je toevlucht in een vinexwijk of nieuwbouw moet gaan zoeken; de auto kun je hier voor de deur kwijt en je hebt contact met je directe buren / mede straatbewoners en groet elkaar gewoon.
In tegenstelling tot in de stad; waar ik altijd het idee heb dat er niemand ook maar enig idee heeft wie zijn buren nu eigenlijk zijn![]()
Ook wordt er jaarlijks genoeg georganiseerd; zomerfeesten, carnaval, braderien e.d. en ook zijn er genoeg actieve (sport)verenigingen.
Lolwhut? Je wordt versierd tijdens het lopen door die wijk?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:35 schreef taxibabe het volgende:
Aan het begin van de straat ben je vrijgezel en aan het eind van de straat heb je de meest foute affaire die er maar kan zijn.
Roddel en achterklap, vermoed ik.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:44 schreef Godshand het volgende:
[..]
Lolwhut? Je wordt versierd tijdens het lopen door die wijk?
Dan moet je er ook niet eerlijk over zijn tegen degenen die je tegenkomt op straat...quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:35 schreef taxibabe het volgende:
Aan het begin van de straat ben je vrijgezel en aan het eind van de straat heb je de meest foute affaire die er maar kan zijn.
Dat...en waar ze het dan vandaan halen, mag Joost weten. Dat bedenken ter plekke ofzo, als er een vreemde auto voor de deur staat.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Roddel en achterklap, vermoed ik.
Ach ja, mensen die zich vervelen en niets beters te doen hebbenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Dat...en waar ze het dan vandaan halen, mag Joost weten. Dat bedenken ter plekke ofzo, als er een vreemde auto voor de deur staat.
Maar stoor je je daar an? Dat je daarom wilt verhuizen?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Dat...en waar ze het dan vandaan halen, mag Joost weten. Dat bedenken ter plekke ofzo, als er een vreemde auto voor de deur staat.
Dat is 1 van de redenen, er zijn nog wat meer (privé)redenen. Het is hier in de straat gewoon vervelend, de overburen gaan bijvoorbeeld echt pontificaal voor het raam staan gluren. En het komt ook bij je terug via via, dat is ook vrij vervelend.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar stoor je je daar an? Dat je daarom wilt verhuizen?
Mensen (hebben idd niets beters te doen), roddelen ook over mij, maar dat interesseert me geen zier.
Ik zeg maar zo: "ze kunnen beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen"
Tuurlijk denk ik dat niet, wat ik al aangaf is het een combinatie van factoren. Dit is 1 van de redenen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:03 schreef blomke het volgende:
Denk je dat er in een andere wijk of dorp, geen "vervelende dingen" zijn?
Ik heb een tijdje "last" gehad van iemand die voor m'n tuinmuurtje pontificaal naar binnen stond te kijken tijdens het roken. Ik stak m'n middelvinger op, en trok een scheve mond. Echt lachen.
Of je stelt jezelf sociaal op en gaat bij verenigingen, iets wat erg wordt gewaardeerd in een dorp. Als je zelf al niks onderneemt heb je het zwaar in een dorp als je je daaraan stoort en ben je totaal niet geschikt om in een dorp te wonen. eerst naar jezelf kijken voordat je gaat wijzen naar anderen, wel zo prettig voor de samenleving.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Hier wordt ook al geroddeld over ons. Het is nog waar ook, maar dat terzijde (dat maakt eigenlijk niet eens uit).quote:Op vrijdag 17 februari 2012 15:35 schreef blomke het volgende:
Mensen (hebben idd niets beters te doen), roddelen ook over mij, maar dat interesseert me geen zier.
Ik vind het knap van je om, uit die paar korte posten van mij, zo te bedenken dat ik me niet sociaal op zou stellen..quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Of je stelt jezelf sociaal op en gaat bij verenigingen, iets wat erg wordt gewaardeerd in een dorp. Als je zelf al niks onderneemt heb je het zwaar in een dorp als je je daaraan stoort en ben je totaal niet geschikt om in een dorp te wonen. eerst naar jezelf kijken voordat je gaat wijzen naar anderen, wel zo prettig voor de samenleving.
Gaat niet over jou persoonlijk, wat jij doet interesseert me niet.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:53 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Ik vind het knap van je om, uit die paar korte posten van mij, zo te bedenken dat ik me niet sociaal op zou stellen..![]()
Ik heb ook aangegeven in mijn eerste post dat dit niet voor het hele dorp geldt, maar dat ik dit ervaar in de wijk/straat waar ik woon. Daarbij heb ik ook aangegeven dat dit niet de enige reden is waarom ik graag weg wil uit dit dorp.
Nou je het zegt.....ik heb inderdaad eens een hondje een schop gegeven. Heell het dorp lult er over.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hier wordt ook al geroddeld over ons. Het is nog waar ook, maar dat terzijde (dat maakt eigenlijk niet eens uit).
En dat was nodig?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou je het zegt.....ik heb inderdaad eens een hondje een schop gegeven. Heell het dorp lult er over.
Porno kijken met de gordijnen open doet het ook goed.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou je het zegt.....ik heb inderdaad eens een hondje een schop gegeven. Heell het dorp lult er over.
Je moet dat inderdaad alleen na 18.00u doen als de jongste kinderen niet meer op straat zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:13 schreef betyar het volgende:
Porno kijken met de gordijnen open doet het ook goed.
En als het donker is dat het goed te zien is vanaf straat.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet dat inderdaad alleen na 18.00u doen als de jongste kinderen niet meer op straat zijn.
Merkwaardig, dat ze niet wisten van je vriendin buiten de Veluwe. Geeft aan hoe bekrompen de kletsers zijn...quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:08 schreef trigt013 het volgende:
Bij ons stadje werd er ook veel gekletst, jarenlang dacht men dat ik homo was omdat ze mij nooit met een meisje zagen. Men wist niet dat mijn vriendin van buiten de veluwe was. Meeste hadden een lokaal meisje.
Dat is nog niet zo gemakkelijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 13:25 schreef blomke het volgende:
Laten we eens defini:eren wat een dorp c.q. stad is. Voordat we weer 5 pagina's (weliswaar interessant) volkliederen.
Dat je dat dan zo compleet anders ervaart !; het is hier waar ik woon natuurlijk wel een wat oudere wijk met veelal koopwoningen en de meeste buurtbewoners die hier wonen zitten al jaren op dezelfde stekquote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:35 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Ondanks dat het maar een klein dorp is, ervaar ik het totaal anders. Het ligt dan deels aan de wijk waar je woont, in de wijk waar ik woon is echt een hele grote (negatieve) sociale controle. Aan het begin van de straat ben je vrijgezel en aan het eind van de straat heb je de meest foute affaire die er maar kan zijn.
Ik kan ook niet wachten totdat ik eindelijk kan verhuizen naar het naastgelegen dorp waar het toch net iets anoniemer is.
Da's toch wel grappig. Ik woonde een lange tijd in een huis van een heel blok koopwoningen. Met die mensen had ik redelijk tot veel/intensief contact. Verderop in de straat was (nog steeds, maar ik ben verhuisd) een aantal blokken met sociale huurwoningen.quote:Op zondag 19 februari 2012 12:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Bij jou in de buurt staan er toch veelal sociale huurwoningen ? Je moet je niet direct aangevallen voelen![]()
Das toch mooi? Biertje erbij en gezellig meedoen.quote:Op zondag 19 februari 2012 13:24 schreef Keiichi het volgende:
Ik kom er achter dat ik de fout gemaakt heb om in een straat te gaan wonen waar de carnavalsoptocht langs komt
Je bent er weggegaan omdat?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:03 schreef blomke het volgende:
Veenendaal = refodorp. Daar uit ben ik juist weggevlugd naar de "grote stad".
Niet uit Veenedaal, wel uit een refo-dorp. Soort Staphorst aan Zee.quote:
Ik zie niet waarom we daar op voorhand wel of niet blij mee zouden moeten zijnquote:Op zondag 19 februari 2012 16:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet uit Veenedaal, wel uit een refo-dorp. Soort Staphorst aan Zee.
Ik had er geen aansluiting bij de relibelevingswereld, de familiaire bekrompenheid en de tradities (trouwen en fokken). Overigens niets ten nadele van refo's, ben er in opgegroeid (of jullie daar nou zo blij mee moeten zijn).
Maar heb het hele zelfstandig en onafhankelijk worden als en bevrijding ervaring toen ik in de stad op kamers ging.
Tsja, volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je een gezinnetje hebt of wilt dan kan ik mij het wel voorstellen dat je naar een kleinere plaats wilt verkassen (huisje-met-tuintje en zo), maar als alleenstaande 40+-er die nogal houdt van het uitgaansleven en cultuur, geeft u mij maar de gezelligheid van de stad. Niet dat ik nou iedere avond per sé naar het café moet, maar als ik wil... tien minuutjes hiervandaan, prettig hoor.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:04 schreef Dempingsfactor het volgende:
OT: het lijkt gezien de reacties alsof meer mensen naar een dorp zouden willen dan omgekeerd.
De vraag is of jullie blij zijn met mijn bijdragen op dit forum (dat betwijfel ik een beetje nl.).quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:04 schreef Dempingsfactor het volgende:
Ik zie niet waarom we daar op voorhand wel of niet blij mee zouden moeten zijnJij kunt niet bepalen hoe je bent opgevoedt en voor mij geldt dat ik iemand niet op voorhand om zijn geloof veroordeel.
Maar doe jij elke nacht je deur op slot? Zet je je fiets op slot?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Tsja, volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je een gezinnetje hebt of wilt dan kan ik mij het wel voorstellen dat je naar een kleinere plaats wilt verkassen (huisje-met-tuintje en zo), maar als alleenstaande 40+-er die nogal houdt van het uitgaansleven en cultuur, geeft u mij maar de gezelligheid van de stad. Niet dat ik nou iedere avond per sé naar het café moet, maar als ik wil... tien minuutjes hiervandaan, prettig hoor.
Ik hoor vaak mensen beweren dat de stad 'crimineler' is of zo. In 20 jaar binnenstad nooit iets van gemerkt, op de incidentele fietsendiefstal en een slapende zwerver in het portiek na. Wát een ramp, zeg!
Parkeerproblemen? Ook simpel: geen auto, alles met de fiets, OV, of benenwagen. Scheelt nog een klap geld ook.
Dat vind ik eerlijk gezegd allemaal 'kleine moeites', dus ja, maar vormt wat mij betreft geen enkel probleem. Voor de goede orde, ik vind het ook geen enkel probleem om 's nachts de trein te pakken en door de stad/station te wandelen. Ik ben gewoon niet zo'n bangerik.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:19 schreef fh101 het volgende:
[..]
Maar doe jij elke nacht je deur op slot? Zet je je fiets op slot?
Dat hoeft hier allemaal niet
Snap ik. Moet ook eerlijk zeggen dat ik dat tegenwoordig ook vaker doe, omdat idd dieven uit de Randstad hier hun slag komen slaan, die hebben ook door dat mensen hier hun deur niet op slot doenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat vind ik eerlijk gezegd allemaal 'kleine moeites', dus ja, maar vormt wat mij betreft geen enkel probleem. Voor de goede orde, ik vind het ook geen enkel probleem om 's nachts de trein te pakken en door de stad/station te wandelen. Ik ben gewoon niet zo'n bangerik.
"De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest... "
Mijn ouders wonen al vijftig jaar in een kleine stad in de omgeving van mijn studentenstad.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:23 schreef blomke het volgende:
Om op die criminaliteit terug te komen: de inbarken die ik in mijn dorpen heb meegemaakt, werden gepleegd door stedelingen die hun metier in de omliggende dorpen uitoefenden.
In m'n studentenstad heb ik nooit ergers dan en fietsendiefstal meegemaakt. Hier in ons dorp regent het inbraken en is iedereen "aan de alarminstallatie".
Da's wel enger in de grote stad, ja.quote:Em overlast door criminaiteit.......de straat oversteken, da's een gevaar op zich.
Oversteken is hier idd geen punt. We hebben hier wel veel van die ´dodemanswegen´. Van die lange dijken met bomen ernaast, waar dan om de boom een bloemstuk, kruis of knuffel staat. En dat je per boom kunt vertellen wie daar is overleden..quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:23 schreef blomke het volgende:
Em overlast door criminaiteit.......de straat oversteken, da's een gevaar op zich.
Van die weggetjes waar dronken jongelui, afkomstig uit de disco in de 'grote stad', in de auto het gaspedaal een ietsje te hard indrukken? Da's weer een voordeel van de stad, hier kun je gewoon zat worden en daarna met de benenwagen of taxi naar huis. Een stuk veiliger, ook voor de andere weggebruikers.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:36 schreef fh101 het volgende:
[..]
Oversteken is hier idd geen punt. We hebben hier wel veel van die ´dodemanswegen´. Van die lange dijken met bomen ernaast, waar dan om de boom een bloemstuk, kruis of knuffel staat. En dat je per boom kunt vertellen wie daar is overleden..
Jup, die ja.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 14:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Van die weggetjes waar dronken jongelui, afkomstig uit de disco in de 'grote stad', in de auto het gaspedaal een ietsje te hard indrukken? Da's weer een voordeel van de stad, hier kun je gewoon zat worden en daarna met de benenwagen of taxi naar huis. Een stuk veiliger, ook voor de andere weggebruikers.
Assen, dat is toch Drenthe? Voor mij de laatst overgebleven provincie waar fatsoenlijke en sociale mensen wonen en waar je nog normaal met elkaar communiceert.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:03 schreef Lienekien het volgende:
Kleine steden kunnen verschrikkelijk zijn. Is het Assen?
Nee, Assen is echt verschrikkelijk.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is toch Drenthe? Voor mij de laatst overgebleven provincie waar fatsoenlijke en sociale mensen wonen en waar je nog met elkaar communiceert.
Denk eerder aan Arnhem-Zuid.
Zijn er zeker een hoop Randstedelingen komen wonen? Uit Dordrecht bijv.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:06 schreef Lienekien het volgende:
Nee, Assen is echt verschrikkelijk.
Wat vervelend om te lezen. Je hebt echt behoorlijk pech gehad met je buren/omgeving denk ik.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:01 schreef oregon het volgende:
Ik kom uit een dorp en woon nu in een kleine stad. Oja en ben vrijgezel.
Als ik morgen de boel hier achter kon laten om in een dorp te gaan wonen dan deed ik dat direct! Ookal zou ik er op achteruit gaan, dan nog. Ik vind het vreselijk hoe onpersoonlijk alles hier is. De buren die niet eens met elkaar praten, het asociale gedrag onderling, geen praatje bij de bakker en niet normaal in de tuin kunnen zitten zonder constant alles van de buren te moeten horen. Het leven hier vind ik helemaal niet gejaagd. Ongeveer de helft van de inwoners heeft volgens mij geen baan en hangt maar wat rond. Ik woon hier nu 4 jaar en begrijp iedere dag nog steeds niet hoe mensen hier kunnen leven met elkaar.
De allochtone bevolking van Drenthe is heul niet zo beschaafd als jij lijkt aan te nemen. In de negentiende eeuw werd het laagste volk ernaar verbannen om heropgevoed te worden.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Zijn er zeker een hoop Randstedelingen komen wonen? Uit Dordrecht bijv.
CVboer, zeg jij eens wat!
Dat klopt wel, het is meer de wetenschap dat er in de stad 'meer' te doen is dan dat de stedeling daar ook daadwerkelijk altijd gebruik van maakt. Ik vind het zelf gewoon een prettig idee...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:13 schreef Kabolter het volgende:
Veel gehoord 'excuus' is dat er in de stad zoveel te doen is. Als je een gemiddelde stedeling dan vraagt wat hij zoal doet dan is dat vaak niet spectaculairder dan een 'boer uit het dorp'. Sterker nog, de gemiddelde 'boer' onderneemt misschien nog wel meer, omdat die er van bewust is dat hij het ergens anders moet zoeken en niet zo gebonden blijft aan een straal van 5 kilometer.
Hé Blomkequote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Zijn er zeker een hoop Randstedelingen komen wonen? Uit Dordrecht bijv.
CVboer, zeg jij eens wat!
Bekenden tegenkomen heb je ook in kleine steden hoor. In Leiden kom ik soms wel oud-studiegenoten tegen op straat enzoquote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:22 schreef cvboer het volgende:
[..]
Hé Blomke![]()
Ik heb maar 2 jaar in Assen gewoond.
In de Oosterpoortflat in Assen oost.
De nadelen en ook tevens de motivatie om daar weg te gaan waren de :
* parkeerproblematiek
* meer vandalisme
* Hoop (a)sociale woningbouw
Kortom, niet echt mijn ding, ik hou meer van het ons kent ons gevoel.
Waar je ook loopt, je komt altijd wel een bekende tegen om een praatje mee te maken.
Je kunt sneller even naar een bekende toe om een bakkie koffie te doen.
Voor deze man geen stadsleven meer.
Het speelt ook mee waar je je jeugd hebt doorgebracht.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:38 schreef Godshand het volgende:
[..]
Bekenden tegenkomen heb je ook in kleine steden hoor. In Leiden kom ik soms wel oud-studiegenoten tegen op straat enzoOf gewoon exen en vrienden
In Amsterdam heb ik dat niet. 2 exen kwamen daar vandaan (of die daar nog wonen weet ik niet) evenals 2 vrienden, maar elke keer als ik in Amsterdam was/ben, kom ik ze nooit spontaan tegen. Tenzij je afspreekt dus.
Ik ben opgegroeid in een dorp die een stad werd, groeigemeente Zoetermeer (blij dat ik er weg ben overigens).quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:47 schreef cvboer het volgende:
[..]
Het speelt ook mee waar je je jeugd hebt doorgebracht.
Als je bent opgegroeid in een stad heb je een hele andere visie op het geheel.
Ja, ik krijg zo de indruk dat er het een-en-ander aan vooroordelen meespeelt... u snapt wel wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:05 schreef fh101 het volgende:
Toch vind ik het grappig dat de sociale woningbouw veel wordt genoemd als minpunt van steden. Hier in de omgeving bestaat toch ruim een kwart van de dorpen uit sociale woningen, maar dat is dan kennelijk toch anders.
Je kunt de term sociale woningbouw op 2 manieren benaderen. In het ene geval zijn het de professionele steuntrekkers die er wonen( lees: de asocialen ), en anderzijds de mensen die niet genoeg verdienen om of een woning te kopen of om over een vrije sector woning te beschikken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:05 schreef fh101 het volgende:
Toch vind ik het grappig dat de sociale woningbouw veel wordt genoemd als minpunt van steden. Hier in de omgeving bestaat toch ruim een kwart van de dorpen uit sociale woningen, maar dat is dan kennelijk toch anders.
Volgens mij bestaan er asociale professionele steuntrekkers onder alle groepen van de samenleving.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:16 schreef cvboer het volgende:
[..]
Je kunt de term sociale woningbouw op 2 manieren benaderen. In het ene geval zijn het de professionele steuntrekkers die er wonen( lees: de asocialen ), en anderzijds de mensen die niet genoeg verdienen om of een woning te kopen of om over een vrije sector woning te beschikken.
Da's grappig!quote:Op dinsdag 21 februari 2012 21:38 schreef Godshand het volgende:
Bekenden tegenkomen heb je ook in kleine steden hoor. In Leiden kom ik soms wel oud-studiegenoten tegen op straat enzoOf gewoon exen en vrienden
Een kwart is wel veel...quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:05 schreef fh101 het volgende:
Precies, vandaar ook m'n opmerking: peins ik er niet over te verhuizen naar een echt dorp.quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:36 schreef DS4 het volgende:
Breda is natuurlijk ook een groot dorp. Het Ginneken heeft zelfs alle kenmerken van een dorp, incl. het ons-kent-ons.
We zijn dus praktisch buren geweest!quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:34 schreef Soempie het volgende:
Ik zou echt voor geen goud verhuizen naar een dorp. Heb een paar jaar in een dorpje boven Groningen gewoond en had echt het idee dat ik al bejaard was.Ik voelde me er in elk geval behoorlijk opgesloten. De sociale controle heb ik niet veel van gemerkt trouwens. Ik vond vooral de rust niet fijn. Maargoed, daarna een tijdje in het centrum van Groningen gezeten (Peperstraat, midden in het uitgaansgebied). Heerlijk, de deur uit stappen en direct de drukte om je heen. En vervolgens nog een tijd naast het Noorderplantsoen gewoond.
![]()
[...]
Ideaal. Behalve die kledingwinkels.quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:17 schreef valek het volgende:
Wat versta je onder een dorp? Ik woon in een dorp waar 19.000 man woont. Eigen treinstation. Stuk of 8 supermarkten. Klerenwinkels genoeg. Leuk uitgaan. Alles wat je in een stad hebt eigenlijk. Alleen niet druk gedoe.
Maar goed, je kan b.v. aan de goudkust ook wonen alsof je in een gehucht woont... Sterker nog: er staan daar nogal wat kavels te koop, al valt dat strikt genomen niet meer onder de goudkust natuurlijk...quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:40 schreef Soempie het volgende:
Precies, vandaar ook m'n opmerking: peins ik er niet over te verhuizen naar een echt dorp.
Dat is inderdaad ideaal. In Brabant ken ik ook nogal wat boerendorpen waar je echt van z'n levensdagen geen aansluiting zou krijgen, zelfs als je met de zachte "G " praat.quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:34 schreef Soempie het volgende:
Toen was ik vrijgezel, maar ook nu ik getrouwd ben en een kindje heb peins ik er niet over te verhuizen naar een echt dorp. Ik woon nu in Breda en dat is wat mij betreft precies goed. Het is er aan de ene kant lekker druk. Het centrum is er hartstikke gezellig, er is een theater, bioscoop, enz.. En aan de andere kant vind ik het fijn dat er voor de rust een bos in de buurt is, een redelijk groot park en een meer waar we kunnen gaan zwemmen. Wat mij betreft een ideale combinatie.
Ik heb t ff nagekeken en een paint gemaakt, volgens mij is het zelfs nog meer. Het gaat vooral om dat stuk binnen de zwarte lijnquote:Op woensdag 22 februari 2012 09:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een kwart is wel veel...
Maar wat je in die dorpen hebt en in de steden niet is dat in de dorpen de mensen elkaar kennen. Ook de sociaal zwakkeren zijn onderdeel van het maatschappelijk leven. Meestal zijn ze in het dorp opgegroeid, dus ze voelen zich meer één met de omgeving. In steden ben je meer anoniem en als je om wat voor reden dan ook niet mee kan draaien in de maatschappij geeft dat een vervreemding die tot asociaal gedrag kan leiden.
Moest ik ooit in sociale woningbouw terecht komen, dan toch echt veel liever in een dorp dan in de stad.
Heerlijk die rust.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:30 schreef JellieVrolijk het volgende:
Ook een aantal jaren in een dorp, of liever: gat, gewoond. Echt nooit weer. Mijn dochter is daar geboren. Maar er kwam niemand langs. Ook als ik ging wandelen met haar kwam je niemand tegen.
Wat was ik blij dat ik daar weg was zeg. Ik zou daar nog niet dood gevonden willen worden.
Leg dan zonnepanelen op het dak, is een iets grotere investering, maar heeft ook een langere levensduur.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:38 schreef blomke het volgende:
Da's nogal een verschil ja! Je kunt ook aardappelen, fruit en groenten in eigen tuin verbouwen. Nog wat kippen erbij, en je hebt die ¤50 extra hypotheekkosten er weer uit!
Ik al 30 jaar, moet er niet aan denken om naar een stad te verhuizen.quote:
Dat zal voor mij voldoende reden zijn om niet in een stad te gaan wonen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 17:51 schreef Sport_Life het volgende:
Heb 19 jaar gewoond in een dorp met een paar honderd inwoners, ben blij dat ik daar weg ben, woon nu al 7 jaar in de stad en vind het heerlijk! Laatst verhuisd naar een nieuwe woning en sfeer is hier super relaxt met de buren, komen bij elkaar op bruiloften, 2x per jaar een tuinfeest waar de hele straat komt enz. Jammer is alleen dat ze afgelopen oud en nieuw mijn fiets op zo 'n "vreugdevuur" hebben gegooid dus die ben ik nu mooi kwijtwas vergeten aan een paal te snoeren.. En parkeren is hier een drama,na 22u nooit plek in deze straat ondanks betaald parkeren.
Zitten hier in deze straat al 3 of 4 goede restaurants en paar leuke kroegen, 5 min. lopen zit een andere kroeg waar we vaak komen en de AH kan ik bijna uit mijn raam zien. In dat dorp waar ik woonde was de eerste kroeg 15min fietsen met altijd wind tegenlaat staan een restaurant waar lekker eten is. En boodschappen deden we atlijd met de auto..
Oh ja niet te vergeten 5 min. fietsen naar het strand![]()
. (al heeft dat weinig met de stad an sich te maken ..)
Niks is beroerder dan afhankelijk te zijn van een auto voor elke boodschap die je wilt doenquote:Op vrijdag 2 maart 2012 21:21 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zal voor mij voldoende reden zijn om niet in een stad te gaan wonen.
Niks is beroerder dan je auto niet kwijt kunnen,
Daar is de SRV wagen voor uitgevondenquote:Op vrijdag 2 maart 2012 21:26 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Niks is beroerder dan afhankelijk te zijn van een auto voor elke boodschap die je wilt doen.
*toet toet* elke zaterdag om 8 uur sochtends. Heerlijk!quote:
Hier niet......... Wij hebben alleen een ijzerwarenwinkel, ze zijn bezig met een "sociale" supermarkt ofwel een onhaalbare onderneming.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 21:59 schreef Leandra het volgende:
Ook zonder SRV-wagen heeft vrijwel ieder dorp wel een supermarkt, en soms heb je mazzel en is er ook nog een bakker, een slager en een groenteboer.
Nou, steeds minder hoor. Vaak zijn het oudere mensen die die winkels runnen, en als zij ermee stoppen zijn er geen jongere mensen die het over willen nemen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 21:59 schreef Leandra het volgende:
Ook zonder SRV-wagen heeft vrijwel ieder dorp wel een supermarkt, en soms heb je mazzel en is er ook nog een bakker, een slager en een groenteboer.
Het probleem is dat in een dorpje net als ik in woon met ongeveer 2200 inwonersdus zo'n 1000 gezinnen men buiten het dorp werkt twee auto's hebben en vaak langs een grote supermarkt komen onderweg naar huis, je kan er niet tegen concurreren.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:02 schreef fh101 het volgende:
[..]
Nou, steeds minder hoor. Vaak zijn het oudere mensen die die winkels runnen, en als zij ermee stoppen zijn er geen jongere mensen die het over willen nemen.
Hier zijn in ieder geval heel veel dorpen zonder een winkel, wat voor dan ook. En de eigenaar van de SRV wagen heeft ook al aangegeven ermee te stoppen als zijn kar kapot gaat. Vooral van een dorp is dan wel weer dat er heel veel mensen bereid zijn om boodschappen voor anderen mee te nemen
Dat ook idd. En de kleine buurtwinkeltjes hebben vaak niet veel keus in producten, en dan toch vaak een hogere prijs. Bovendien is het belangrijkste punt dat veel leveranciers niet willen leveren aan die kleine winkeltjes omdat dat voor hen ook niet heel winstgevend is. Dat was hier het grootste probleem.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:06 schreef betyar het volgende:
[..]
Het probleem is dat in een dorpje net als ik in woon met ongeveer 2200 inwonersdus zo'n 1000 gezinnen men buiten het dorp werkt twee auto's hebben en vaak langs een grote supermarkt komen onderweg naar huis, je kan er niet tegen concurreren.
Binnen een minuut of 5 zijn we in grotere dorpen waar wel alles is te vinden. Zo'n supermarkt is leuk bedoeld en ik heb serieus overwogen om er in te stappen maar na wat onderzoek en berekeningen van pa durf ik het in ieder geval niet aan, ook niet met de "sociale" insteek via de gemeente.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:08 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dat ook idd. En de kleine buurtwinkeltjes hebben vaak niet veel keus in producten, en dan toch vaak een hogere prijs. Bovendien is het belangrijkste punt dat veel leveranciers niet willen leveren aan die kleine winkeltjes omdat dat voor hen ook niet heel winstgevend is. Dat was hier het grootste probleem.
Punt is dat het dus wel kan. Wij hadden 2 supermarkten op 1200 inwoners. Maar zodra ze stoppen en er even niets is rijdt iedereen net zo makkelijk naar een andere supermarkt en kun je het vergeten om een nieuwe op te starten.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:10 schreef Leandra het volgende:
Twee dorpen verderop bij mij hebben ze zelfs 2 supermarkten (en een bakker, en een slager, en een woonwinkel, en nog eea) en dat is ook een 2.200 inwoners dorp, maar 's zomers zit half Amsterdam daar en hebben ze zo'n 10.000 inwoners, dus van de omzet in de campingmaanden van april tot oktober kunnen de winter wel doorkomen.
Maar als je niet in een toeristische regio zit dan wordt het lastig om een winkel te laten overleven op 2200 inwoners.
Tja, fietsers, wandelaars en dagjesmensen hier. Voor de rest......quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:10 schreef Leandra het volgende:
Twee dorpen verderop bij mij hebben ze zelfs 2 supermarkten (en een bakker, en een slager, en een woonwinkel, en nog eea) en dat is ook een 2.200 inwoners dorp, maar 's zomers zit half Amsterdam daar en hebben ze zo'n 10.000 inwoners, dus van de omzet in de campingmaanden van april tot oktober kunnen de winter wel doorkomen.
Maar als je niet in een toeristische regio zit dan wordt het lastig om een winkel te laten overleven op 2200 inwoners.
Nee, daar ga je idd niet op draaien, dat is een ander verhaal dan een stuk of wat bomvolle campings.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Tja, fietsers, wandelaars en dagjesmensen hier. Voor de rest......![]()
Hihi heel herkenbaar idd. Ons kent ons en helpt elkaar wel binnen de kerk. Maar als je er dan buiten valt...quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:15 schreef Leandra het volgende:
Ik zit in de zwaar gereformeerde hoek (52% SGP) en dat de supermarkteigenaar refo is helpt denk ik wel qua klandizie...
Nah, eigenlijk heb ik daar niet zo'n last van, en ik val daar zeker buitenquote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:20 schreef fh101 het volgende:
[..]
Hihi heel herkenbaar idd. Ons kent ons en helpt elkaar wel binnen de kerk. Maar als je er dan buiten valt...
Daar heeft men het buitengebied voor uitgevonden.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:27 schreef Life2.0 het volgende:
Ik heb "vroeger" in een dorp gewoond.. een echt dorp:
Oppervlakte 25,3 km²
Inwoners (31 dec. 2006) 1.357 (53,6 inw/km²)
Daarna in amsterdam/antwerpen maar ik zou nooit in een nederlands dorp gaan wonen, je woont er nog steeds rijtje aan rijtje maar er is gewoon nog steeds niets, als ik dan toch (40+ oid) in een dorp moet gaan wonen dan ook gewoon geen buren, niets om me aan te storen en niemand die mij uberhaupt zou kunnen horen..
Ik ken een loodgieter die geen klussen in de stad meer aanneemt. Reden: hij kan z'n auto (grote bus) nergens kwijt als ie 's morgens om 8 uur wil beginnen, alle tweeverdieners hebben dan hun auto nog staan. Pas als iedereen is vertrokken is er een beetje parkeerruimte.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 21:21 schreef cvboer het volgende:
Dat zal voor mij voldoende reden zijn om niet in een stad te gaan wonen.
Niks is beroerder dan je auto niet kwijt kunnen,
Goed puntquote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:03 schreef blomke het volgende:
Het gaat dus niet meer om het aantal inwoners, maar om de parkeerruimte en de bereikbaarheid.
nou nou wat een onzin. Tijdens de renovatie hebben ze hier 4 maanden lang met 2 bussies gestaan, 6 dagen per week (Oost-Europeanenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ken een loodgieter die geen klussen in de stad meer aanneemt. Reden: hij kan z'n auto (grote bus) nergens kwijt als ie 's morgens om 8 uur wil beginnen, alle tweeverdieners hebben dan hun auto nog staan. Pas als iedereen is vertrokken is er een beetje parkeerruimte.
Volgende probleem: staat z'n bus eindelijk om half 10 (anderhalf uurloon misgelopen), halen de "sociaal zwakkeren" z'n gereedschap uit de bus. Zegt ie er wat van, krijgt ie een knal voor z'n kop.
Ah, die kwamen om z'n gereedschap. Em om 9u reden ze ermee weg.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:43 schreef Sport_Life het volgende:
Tijdens de renovatie hebben ze hier 4 maanden lang met 2 bussies gestaan, 6 dagen per week (Oost-Europeanen) en ze zetten die bus om 7u op de stoep met de knipperlichten als er geen plek is, en om 9u verplaatsen ze de bussen.
quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, die kwamen om z'n gereedschap. Em om 9u reden ze ermee weg.
Welkom in de stad i.d.d.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:53 schreef Leandra het volgende:
Eerlijk gezegd is dat ook iets wat ik gewoon erg slecht trek, ik ben niet anders gewend dat auto's op eigen terrein en/of voor de deur geparkeerd kunnen worden, en bij m'n lief staat zijn auto voor de deur en ik moet mijn auto maar kwijt kunnen op een van de 6 parkeerplaatsen voor 15 woningen...
En die parkeerplaatsen zijn dan ook nog een keer zo absurd smal dat je er geen 6 grote auto's kwijt kunt, gelukkig hebben we ook een buurvrouw die haar Aygo er parkeert, maar helaas gebruikt ze voor haar Aygo meer ruimte dan een Volvo XC70 nodig heeft![]()
Volgens mij hebben ze zo bezuinigd op de parkeerplaatsen dat er 6 parkeerplaatsen zijn in dezelfde ruimte als bij mij voor de deur 5 parkeerplaatsen... en dan heb ik thuis vrijwel altijd ruimte voor 3 auto's voor de deur.
Het zou niet eens zo erg zijn als het echt in de stad was, maar het is zo'n Vinex-wijk... er was dus eigenlijk ruimte zat, maar het moest en zou volgepropt worden.quote:
Da's ook nogal logisch, als je ziet wat de m² prijs doet. Beetje zonde om dan 6 m² á ¤400/m² te bestraten om alleen één blik op neer te zetten.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:27 schreef Leandra het volgende:
Het zou niet eens zo erg zijn als het echt in de stad was, maar het is zo'n Vinex-wijk... [b]er was dus eigenlijk ruimte zat, maar het moest en zou volgepropt worden[/b].
Dat schijnt bij truttenschudders te horen... Als er weer eens 1 auto 2 parkeerplaatsen nodig heeft is het altijd zo'n koekblikje...quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:53 schreef Leandra het volgende:
gelukkig hebben we ook een buurvrouw die haar Aygo er parkeert, maar helaas gebruikt ze voor haar Aygo meer ruimte dan een Volvo XC70 nodig heeft![]()
Zoals ik het lees zijn anders de CROW normen niet gehanteerd...quote:Op maandag 26 maart 2012 10:29 schreef blomke het volgende:
Da's ook nogal logisch, als je ziet wat de m² prijs doet. Beetje zonde om dan 6 m² á ¤400/m² te bestraten om alleen één blik op neer te zetten.
Voor ieder huis kan er een auto geparkeerd worden, maar de die 6 "extra" parkeerplaatsen is gewoon heel zuinig, hoewel het best aan de kennelijk beperkte toekomstvisie van de vroege jaren 80 kan liggen.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals ik het lees zijn anders de CROW normen niet gehanteerd...
Nog afgezien van het feit dat een wijk m.i. niet leefbaar is als er niet fatsoenlijk kan worden geparkeerd. We kunnen wel allemaal net doen alsof een gezin gemiddeld 0,6 auto's heeft, maar feitelijk is dat niet het geval.
CROW is thans inderdaad ruimer.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:36 schreef Leandra het volgende:
Voor ieder huis kan er een auto geparkeerd worden, maar de die 6 "extra" parkeerplaatsen is gewoon heel zuinig, hoewel het best aan de kennelijk beperkte toekomstvisie van de vroege jaren 80 kan liggen.
Ja, gebrek aan toekomstvisie dus...quote:Op maandag 26 maart 2012 10:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
CROW is thans inderdaad ruimer.
Jaren 80 was een beetje de tijd van "als we geen parkeerplaatsen maken, dan gaan mensen wel met de fiets...".
In een beter land dan NL; Vlaanderen.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:31 schreef Leandra het volgende:
Virus dat klinkt als een heel handig dorp, waar in NL kunnen we dat ongeveer vinden?
Ook de huidige normen zijn te krap als je het mij vraagt. Ik heb daar waar ik er wat over te zeggen had ook meteen ingezet op "altijd de meest ruime parkeernorm eisen". En zelfs dan vond ik het niet ruim...quote:Op maandag 26 maart 2012 10:46 schreef Leandra het volgende:
Ja, gebrek aan toekomstvisie dus...
Maar met al die thuiszittende jonge moeders van toen snap ik de opzet van de wijk nog niet.
Ik kan er ook niet aan wennen. Ik hoef dat gelukkig ook niet.quote:Maar het kan aan mijn dorpsgewendheid liggen dat ik het allemaal te krap op elkaar vind, en dat men het prima vindt als men met een kind van een flat komt.
Ook in NL ken ik een dorp die er een beetje op lijkt (wel met iets van 10.000 inwoners, maar verder voldoet het prima aan de omschrijving).quote:
Toevallig was ik vorig weekeind in ons "vorige" dorp (in Gelderland). Door de vooroorlogse woonwijk wandelde ik rond en vond het daar nu erg krap, mede omdat het aan alle kanten van de straten vol met auto's staat. Die auto's staan dan half op het trottoir geparkeerd waardoor er voor voetgangers, en zeker voor kinderwagens, gewoon krap aan is geworden. En fietsers raken ook in de beklemming; auto's duwen maar door tegen het tegemoetkomende fietsverkeer in.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:46 schreef Leandra het volgende:
Maar het kan aan mijn dorpsgewendheid liggen dat ik het allemaal te krap op elkaar vind, en dat men het prima vindt als men met een kind van een flat komt.
In Belgie heb je verschillende van zulke dorpen. Buiten de supermarkten open op zondag dan...quote:Op maandag 26 maart 2012 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook in NL ken ik een dorp die er een beetje op lijkt (wel met iets van 10.000 inwoners, maar verder voldoet het prima aan de omschrijving).
Die zondagopenstelling is anders wel zeer aan te raden.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:03 schreef Virus3000 het volgende:
In Belgie heb je verschillende van zulke dorpen. Buiten de supermarkten open op zondag dan...
In Nederland zul je er vast ook wel hebben die hier een beetje aan voldoen.
50% SGP... Voor 90% PVV moet je in Limburg zijn, en dat wil je sowieso nietquote:Op maandag 26 maart 2012 11:35 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik ga echtttttt niettyttt in een godvergeten dorp wonen waar 90% vast pvv stemt
quote:Op maandag 26 maart 2012 11:35 schreef KabulCuisine het volgende:
Urk? Staphorst? Katwijk?quote:
Haalbaar, we hebben er hier ook een.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Hier niet......... Wij hebben alleen een ijzerwarenwinkel, ze zijn bezig met een "sociale" supermarkt ofwel een onhaalbare onderneming.
Heb je ook nog een voorkeur voor een provincie, of is Zeeland eender aan Groningen (om even de uitersten te benoemen geografisch gezien).quote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Dempingsfactor het volgende:
@DS4 / @ Virus3000 en alle anderen: concrete voorbeelden van leuke, ruime dorpen met een redelijk voorzieningenniveau en met een progressief/liberale bevolking worden zeer op prijs gesteld.
(onder progressief/liberaal versta ik alles dat niet in het verleden leeft (streng gelovig is) of het verleden idealiseert (PVV-ers)).
In het dorp waar ik woon hebben we een uitstekende supermarkt die draait op vrijwilligers. Dorp van 1.200 inwoners.quote:
Ik heb op voorhand geen voorkeur: ben wel benieuwd of zulke dorpen bestaan.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb je ook nog een voorkeur voor een provincie, of is Zeeland eender aan Groningen (om even de uitersten te benoemen geografisch gezien).
Noord of Oost NL.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb je ook nog een voorkeur voor een provincie, of is Zeeland eender aan Groningen (om even de uitersten te benoemen geografisch gezien).
Daar ben ik niet zo bekend.quote:
Zundert. 10K inwoners, 3 supermarkten, waarvan 2 grote. Zondagsopenstelling voor alle winkels (enkeling doet niet mee) en dat iedere zondag.quote:Op maandag 26 maart 2012 14:24 schreef CarbonC het volgende:
Ik heb op voorhand geen voorkeur: ben wel benieuwd of zulke dorpen bestaan.
Velp. Mooi, ruim opgezet liberaal dorp, volgroeid in het verleden, nu stabiel qua inwoner- en huizenaantal. Prachtig aan de veluwezoom, meer een zeer hoog voorzieingenniveau en een ziekenhuis dichtbij (Arnhem).quote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Dempingsfactor het volgende:
@DS4 / @ Virus3000 en alle anderen: concrete voorbeelden van leuke, ruime dorpen met een redelijk voorzieningenniveau en met een progressief/liberale bevolking worden zeer op prijs gesteld.
(onder progressief/liberaal versta ik alles dat niet in het verleden leeft (streng gelovig is) of het verleden idealiseert (PVV-ers)).
Dat hebben ze in ons buurdorp (ongeveer 1.000 inwoners) ook (ons gehucht heeft geen eigen voorzieningen meer). Het scheelt natuurlijk dat het bejaardentehuis (of aanleunwoningen zijn het geloof ik) er pal naast staat. Aan klanten dus geen gebrekquote:Op maandag 26 maart 2012 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
In het dorp waar ik woon hebben we een uitstekende supermarkt die draait op vrijwilligers. Dorp van 1.200 inwoners.
Dus inderdaad: het kan heel goed.
Wat er onder meer voor nodig is, is dat de inwoners er ook gaan kopen. Natuurlijk is het goedkoper bij de supermarkten verderop in de grotere dorpen, maar omdat we graag deze voorziening houden kopen we er zoveel mogelijk.
Ik snap dat anderen een andere keuze maken, maar als je de voorziening graag houdt, dan moet je de voorziening ook in stand houden. Dat besef is wel belangrijk voor mensen in kleine kernen.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:32 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Ideaal voor de "kut, ben nog wat vergeten" boodschappen... De wekelijkse boodschappen doe ik bij die enorme Jumbo bij m'n werk voor de deur ...
Om maar een voordeel te noemen van een kwaliteitsslager en -groentenboer t.o.v. de AH.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:40 schreef DS4 het volgende:
De keuze is beperkter (maar de kwaliteit van vlees en groente wel een stuk hoger dan bij de AH, al is dat niet zo lastig natuurlijk).
Val wel mee, hier stemt alles stug PVDA of CDAquote:Op maandag 26 maart 2012 11:35 schreef KabulCuisine het volgende:
Tja, ik zit de hele dag op m'n werk en m'n man ook. Tegen de tijd dat wij thuis komen is de winkel al weer dichtquote:Op maandag 26 maart 2012 15:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik snap dat anderen een andere keuze maken, maar als je de voorziening graag houdt, dan moet je de voorziening ook in stand houden. Dat besef is wel belangrijk voor mensen in kleine kernen.
Ik ben in het verleden betrokken geweest bij discussies over het voorzieningenniveau in kleine kernen en vaak blijkt dan dat men die supermarkt wil, maar de bulk van de boodschappen wenst te halen waar het goedkoop is. Ik heb de mensen altijd voorgehouden dat op die manier de voorziening nimmer terug zal komen.
Vandaar dat ik ook heel blij ben om te zien dat in ons dorp de mensen doordrongen zijn hiervan. Natuurlijk is het duurder. De vrijwilligers achter de kassa zijn soms erg traag en je moet dus vaak wel even wachten. De keuze is beperkter (maar de kwaliteit van vlees en groente wel een stuk hoger dan bij de AH, al is dat niet zo lastig natuurlijk). Maar ik betaal graag meer om het dorp leefbaar te houden en ik ervaar het zelfs een beetje als onze plicht omdat wij nu eenmaal niet echt op de kleintjes hoeven te letten en wij ook geen vrijwilliger zijn. Je moet toch ergens een bijdrage leveren...
Leer eens om in 1x alles voor 'n week te kopen. Vis/vlees gedeeltelijk in de koelkast/vriezer, groenten in de kelder en voor de rest tellen per dag wat je nodig hebt aan etenswaren.quote:Op maandag 26 maart 2012 16:02 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Tja, ik zit de hele dag op m'n werk en m'n man ook. Tegen de tijd dat wij thuis komen is de winkel al weer dichtEn er wordt wel degelijk veel gebruik van gemaakt hoor, net als de SRV wagen die bij ons door het dorp rijdt.
Roldequote:Op maandag 26 maart 2012 15:14 schreef Leandra het volgende:
Westerbork, Rolde.... en meer van dat soort dorpen in Drenthe.
De AH in Rolde is op zondag van 16.00 tot 20.00 open, de C1000 in Westerbork niet maar die in Beilen (paar km verderop) is op zondag ook van 16.00 tot 20.00 open.
Overigens zou ik zonder problemen voor Westerbork of Rolde kiezen, maar voor m'n lief is dat een beetje lastig combineren met het woon-werkverkeer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grolloo is van oudsher ook een progressief/liberaal/open-minded dorp.
Westerbork ken ik niet.
Maar aan de andere kant van Assen: Norg en Roden zijn wel heel erg bejaardendorpen IMHO.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1, 2, 3, 4...![]()
En de huizen stijgen in waarde, zo'n 10 tot 15% zelfs. Maar dat is de andere kant van het verhaal natuurlijk.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik snap dat anderen een andere keuze maken, maar als je de voorziening graag houdt, dan moet je de voorziening ook in stand houden. Dat besef is wel belangrijk voor mensen in kleine kernen.
Ik ben in het verleden betrokken geweest bij discussies over het voorzieningenniveau in kleine kernen en vaak blijkt dan dat men die supermarkt wil, maar de bulk van de boodschappen wenst te halen waar het goedkoop is. Ik heb de mensen altijd voorgehouden dat op die manier de voorziening nimmer terug zal komen.
Vandaar dat ik ook heel blij ben om te zien dat in ons dorp de mensen doordrongen zijn hiervan. Natuurlijk is het duurder. De vrijwilligers achter de kassa zijn soms erg traag en je moet dus vaak wel even wachten. De keuze is beperkter (maar de kwaliteit van vlees en groente wel een stuk hoger dan bij de AH, al is dat niet zo lastig natuurlijk). Maar ik betaal graag meer om het dorp leefbaar te houden en ik ervaar het zelfs een beetje als onze plicht omdat wij nu eenmaal niet echt op de kleintjes hoeven te letten en wij ook geen vrijwilliger zijn. Je moet toch ergens een bijdrage leveren...![]()
Leer lezen:quote:Op maandag 26 maart 2012 16:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Leer eens om in 1x alles voor 'n week te kopen. Vis/vlees gedeeltelijk in de koelkast/vriezer, groenten in de kelder en voor de rest tellen per dag wat je nodig hebt aan etenswaren.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:32 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Ideaal voor de "kut, ben nog wat vergeten" boodschappen... De wekelijkse boodschappen doe ik bij die enorme Jumbo bij m'n werk voor de deur ...![]()
Ik bedoelde ook: vergeet niets bij de Jumbo te halen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Geboren en getogen in een stad met alle voors en tegens van dien , een jaar geleden ben ik terecht gekomen in een dorp in de Achterhoek.
Doodeng vond ik het ,ik als allochtoon met kind alleen , hoe reageren ze daar op![]()
Dat viel reuze mee , mijn vrienden in de stad vragen nog vaak : wanneer kom je weer terug? Waarop ik steenvast antwoord 'nooit!' Ik vind het leven hier heerlijk , de mensen zijn vriendelijk , ik maak makkelijk contact , geen parkeerproblemen ,prachtige natuur op loopafstand en genoeg te doen.
Als ik op bezoek ben bij vriendin/familie in de stad irriteer ik me vreselijk aan de onpersoonlijkheid,de drukte en aan het lastige parkeren.
[ Bericht 0% gewijzigd door TripleS op 27-03-2012 11:05:24 ]Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.![]()
Oh, jij haalt nooit boodschappen om er thuis achter te komen dat je nog maar 4 eieren had en je er eigenlijk 6 nodig hebt? Petje af hoor!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:16 schreef blomke het volgende:
Ik bedoelde ook: vergeet niets bij de Jumbo te halen.![]()
Nou, eigenlijk m'n vrouw heeft de boodschappenlijst in haar hoofd, toen ik nog alleengaand was, ging ik 5x per week naar de buurtsuperquote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:10 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Oh, jij haalt nooit boodschappen om er thuis achter te komen dat je nog maar 4 eieren had en je er eigenlijk 6 nodig hebt? Petje af hoor!. En onze kippen leggen nu weer volop; we bulken van de eieren
.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:05 schreef TripleS het volgende:
Geboren en getogen in een stad met alle voors en tegens van dien , een jaar geleden ben ik uit terecht gekomen in een dorp in de Achterhoek.
Doodeng vond ik het ,ik als allochtoon met kind alleen , hoe reageren ze daar op![]()
Dat viel reuze mee , mijn vrienden in de stad vragen nog vaak : wanneer kom je weer terug? Waarop ik steenvast antwoord 'nooit!' Ik vind het leven hier heerlijk , de mensen zijn vriendelijk , ik maak makkelijk contact , geen parkeerproblemen ,prachtige natuur op loopafstand en genoeg te doen.
Als ik op bezoek ben bij vriendin/familie in de stad irriteer ik me vreselijk aan de onpersoonlijkheid,de drukte en aan het lastige parkeren.
Goed om te horen!
1, 2, 3, 4...![]()
Da's vals spelen!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk m'n vrouw heeft de boodschappenlijst in haar hoofd, toen ik nog alleengaand was, ging ik 5x per week naar de buurtsuper. En onze kippen leggen nu weer volop; we bulken van de eieren
.
Maar over een vriezer gesproken: een aantal collega's van m'n partner hebben niet eens een vriezer. Dat zijn dan ook de mensen die niet snappen dat je in een dorp kunt wonen, met de buurtsuper 3km weg en de grotere winkel zo'n 10km.
Het voordeel van "buiten" wonen is dat je huis over het algemeen ook wat groter is, en je dus ook groter kunt inslaan (ipv 1 pak wasmiddel, koop je er 3 als ze in de aanbieding zijn, etc). En probeer zo'n grote 160cm vrieskist maar eens op een appartementje te zetten, daar had je ook een bed of een flinke kast kunnen neerzetten!![]()
Ach, dat naar de supermarkt verderop ben je zo aan gewend, dan weet je niet anders meer.
Zo zie ik mijn ouders en schoonouders regelmatig naar een dorp verderop gaan omdat daar boodschappen doen gunstiger is, die rijden dan net zo ver als ik zou moeten, alleen rij ik langs landerijen en hun door een aaneenschakeling van dorpen en steden.
Al met al ben ik dan sneller bij mijn winkel als hun
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.![]()
Tip: zorg voor eem Makro pasje, dan heb je de vriezer er zo uit. Bulk inslaan voor in de kelder:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:30 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Maar over een vriezer gesproken: een aantal collega's van m'n partner hebben niet eens een vriezer. Dat zijn dan ook de mensen die niet snappen dat je in een dorp kunt wonen, met de buurtsuper 3km weg en de grotere winkel zo'n 10km.
- WC-papier
- Waspoeder/-verzachter
- Bier
- Vlees/Vis
- Kaas
- Tandpasta/Shampoo/WC-eend
Ik lijk m'n vrouw wel met zulke lijstjes....Om maar weer eens een voordeel te noemen!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:30 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Het voordeel van "buiten" wonen is dat je huis over het algemeen ook wat groter is, en je dus ook groter kunt inslaan (ipv 1 pak wasmiddel, koop je er 3 als ze in de aanbieding zijn, etc). En probeer zo'n grote 160cm vrieskist maar eens op een appartementje te zetten, daar had je ook een bed of een flinke kast kunnen neerzetten!Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Wat een vooroordelen! Wij doen gewoon gezellig samen boodschappenquote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Tip: zorg voor eem Makro pasje, dan heb je de vriezer er zo uit. Bulk inslaan voor in de kelder:
- WC-papier
- Waspoeder/-verzachter
- Bier
- Vlees/Vis
- Kaas
- Tandpasta/Shampoo/WC-eend
Ik lijk m'n vrouw wel met zulke lijstjes....
Maar die vriezer halen we er wel uit door al ons fruit. We hadden hem oorspronkelijk gekocht zodat we bijvoorbeeld eens een varken of koe kunnen kopen (bij de boerderij), en voor het fruit, maar ondertussen zit hij al vol![]()
![]()
Ik zelf ben na een beëindiging van een relatie terug in een dorp gekomen waar een deel van mijn familie woont.
Toen ik een relatie had woonde ik in de stad en dat is super maar een dorp heeft zeker ook zijn voordelen.
Zelf kies ik voor om in een dorp te wonen maar niet een dorp dorp, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb een auto en woon in een dorp met zo'n 9.000 inwoners in 15 minuten ben ik in in Utrecht en binnen 10 minuten ben ik in Amsterdam. Dus als ik de drukte mis kan ik altijd de stad opzoeken!
Maar wonen in bijv Groningen in de middle of nowhere in een dorp... mij niet gezien!konichiwa bitches![]()
31 jaar, single en van Rotterdam naar een kleine stad (circa 100.000 inwoners), naar een .. nu ja, dorp is het niet eens te noemen, een groepje van 4 huizen verhuist. In Zweden in dit geval. 15km van het dichtsbijzijnde dorp met een supermarkt. En daar zit je dan in je eentje te overwinteren.
Nou doe je zo iets natuurlijk heel bewust en tot nog toe heb ik er weinig spijt van, maar je loopt wel tegen wat problemen aan. Doorsnee dingen als supermarkt, winkels, cultuur - daar is omheen te leven. Gewoon een kwestie van plannen.
Een veel groter probleem is dat je jezelf te gemakkelijk sociaal isoleert. Wat in een grotere stad aan sociale contacten als vanzelfsprekend wordt ervaren kost hier moeite. Gek genoeg (of wellicht helemaal niet) is hier meer sociale controle en contact met naaste buren, maar het zijn er zo weinig dat je constant dezelfde mensen ziet. En uitgaan is een uitdaging. Of je moet iets direct uit je werk gaan doen, of het is bijna 100km op en neer. Ik ervaar dat niet als praktisch meer, dan zou ik eerder nog een hotelovernachting meenemen bij wijze van spreken.
Ik werk gewoon in een stad. Dat is ongeveer 40km enkele reis. Het werk maakt ook dat ik de mogelijkheid heb veel de wereld rond te reizen en daardoor toch nog regelmatig in grote steden te komen. Anders zou ik het zeker niet aanraden en zelf ook niet doen ... je leert toch ervaren dat er een reden is dat er zoveel mensen in een stad wonen. De concentratie van mensen creeert faciliteiten en mogelijkheden.
De voordelen daaraantegen, wel... de lage prijzen, de ruimte, de mogelijkheden, toch de sociale samenhang van een kleine groep buren, en een woning waar je het idee van hebt dat je er oud kunt worden. Ik zie dat niet snel gebeuren in een appartementje. Ik kan hier tot rust komen en gewoon mijn ding doen. Zonder dat iemand oordeelt of bemoeit.![]()
Wij ook. Ik doe de software (fruit, groenten, vlees), mijn vrouw de hardware (drank, shampoo en afwasmiddel)quote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:12 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Wat een vooroordelen! Wij doen gewoon gezellig samen boodschappenOp <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En waar zit je dan ergens in Zweden en wat voor soort werk doe je als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:47 schreef Olwen het volgende:
31 jaar, single en van Rotterdam naar een kleine stad (circa 100.000 inwoners), naar een .. nu ja, dorp is het niet eens te noemen, een groepje van 4 huizen verhuist. In Zweden in dit geval. 15km van het dichtsbijzijnde dorp met een supermarkt. En daar zit je dan in je eentje te overwinteren.
Nou doe je zo iets natuurlijk heel bewust en tot nog toe heb ik er weinig spijt van, maar je loopt wel tegen wat problemen aan. Doorsnee dingen als supermarkt, winkels, cultuur - daar is omheen te leven. Gewoon een kwestie van plannen.
Een veel groter probleem is dat je jezelf te gemakkelijk sociaal isoleert. Wat in een grotere stad aan sociale contacten als vanzelfsprekend wordt ervaren kost hier moeite. Gek genoeg (of wellicht helemaal niet) is hier meer sociale controle en contact met naaste buren, maar het zijn er zo weinig dat je constant dezelfde mensen ziet. En uitgaan is een uitdaging. Of je moet iets direct uit je werk gaan doen, of het is bijna 100km op en neer. Ik ervaar dat niet als praktisch meer, dan zou ik eerder nog een hotelovernachting meenemen bij wijze van spreken.
Ik werk gewoon in een stad. Dat is ongeveer 40km enkele reis. Het werk maakt ook dat ik de mogelijkheid heb veel de wereld rond te reizen en daardoor toch nog regelmatig in grote steden te komen. Anders zou ik het zeker niet aanraden en zelf ook niet doen ... je leert toch ervaren dat er een reden is dat er zoveel mensen in een stad wonen. De concentratie van mensen creeert faciliteiten en mogelijkheden.
De voordelen daaraantegen, wel... de lage prijzen, de ruimte, de mogelijkheden, toch de sociale samenhang van een kleine groep buren, en een woning waar je het idee van hebt dat je er oud kunt worden. Ik zie dat niet snel gebeuren in een appartementje. Ik kan hier tot rust komen en gewoon mijn ding doen. Zonder dat iemand oordeelt of bemoeit.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **![]()
Aa goede zaak, de dame de kisten bier laten tillen!quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij ook. Ik doe de software (fruit, groenten, vlees), mijn vrouw de hardware (drank, shampoo en afwasmiddel)Beneath the gold, the bitter steel![]()
Ik ben zelf van de stad naar een dorp verhuisd, eind februari. Vind het heerlijk! Maar ik ben gaan samenwonen, dus misschien is dat anders dan als je single bent. Weet niet of ik het dan wel had gedaan. Het enige nadeel vind ik dat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer om naar mijn werk te komen, aangezien ik geen rijbewijs heb. In de stad was dit geen probleem, kon alles fietsend doen.♥ Wees maar lief, het kan geen kwaad ♥![]()
3 vriezers hier(waarvan 1 onder de koelkast).
Maar wij hebben dan ook een moestuin
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....![]()
Moestuin, vriezer en kippen.
Op een bepaald moment was ik voor langere tijd alleen thuis en had ik 12 eieren per dag. Probeer dat maar eens op te krijgenDe buren hebben ook meegenoten!
![]()
Bergen nhquote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Dempingsfactor het volgende:
Helaas (en ook wel weer logisch) hoge huizenprijzen![]()
![]()
Middelharnis en Sommelsdijk in Zuid Holland ookquote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Dempingsfactor het volgende:
Zijn 2 aan elkaar gegroeide dorpen met samen ongeveer 15.000 inwoners. Heeft een centrumfunctie op het eiland, dus veel voorzieningen. 3 middelbare scholen, 1 zwembad, 2 Albert Heijnen, 1 Plus, dn diek met allerlei winkels. Meeste mensen staan ook wel open voor nieuwkomers en de SGP is niet al te groot![]()
![]()
Ik woon in een echt dorpwe hebben 1200 inwoners, een kerk, basisschool en een heel klein buurtsupertje (waar ze altijd vanalles hebben behalve wat jij nodig hebt). De dichts bij zijnde grote winkel is op 5km en de grote stad op een 20/30 min rijden.
Ik ben niet anders gewend, maar ik zou echt niet in een (grote) stad willen wonen. Het grooste gedeelte van de familie woont hier en we vallen dan ook geregeld bij elkaar binnen. Het is lekker rustig en parkeermogelijkheden genoeg.
Ik ben niet zo van de drukte en heb liever de familie dichtbij dan een winkel. We doen gewoon 1x in de week of 2 weken boodschappen....zou niet weten waarom ik elke dag of om de 2 dagen naar de winkel zou moeten.![]()
Zuidlaren: 10K inwoners, 4 supermarkten, en verder nog meer winkels o.a. een Blokker, Hema, Hubo, Kruidvat, Expert, een stuk of wat kledingwinkels, een stuk of wat kappers, van die truttige lifestyle winkeltjes (toeristendorp) , een stuk of wat café's en restaurants met terrasjes. Zowel Groningen als Assen zijn met de auto zo'n 20 minuten en naar beide plaatsen gaat ook een bus. Je kunt hier wandelen, fietsen, winkelen en dronken worden.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Dempingsfactor het volgende:
Ik woon er mijn hele leven al en elke keer als ik het dorp binnen rijd is het echt thuis komen.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
Erg mooi, maar 's zomers erg druk in het centrum. Ze hebben ook zo weinig trottoirs daar.quote:Op zondag 1 april 2012 15:52 schreef tjoptjop het volgende:
Bergen nh
Helaas (en ook wel weer logisch) hoge huizenprijzen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Dat is zo'n heerlijke gevoel he. Ik heb dat hier ook: zodra ik de brug op rij en het eiland zie is het thuis komenquote:Op zondag 1 april 2012 17:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Zuidlaren: 10K inwoners, 4 supermarkten, en verder nog meer winkels o.a. een Blokker, Hema, Hubo, Kruidvat, Expert, een stuk of wat kledingwinkels, een stuk of wat kappers, van die truttige lifestyle winkeltjes (toeristendorp) , een stuk of wat café's en restaurants met terrasjes. Zowel Groningen als Assen zijn met de auto zo'n 20 minuten en naar beide plaatsen gaat ook een bus. Je kunt hier wandelen, fietsen, winkelen en dronken worden.
Ik woon er mijn hele leven al en elke keer als ik het dorp binnen rijd is het echt thuis komen.![]()
![]()
Als je op je werk laat weten dat je verse eieren van scharrelkippen verkoopt, heb je kans op goede afname. Wij vangen zo ¤1,20 voor een doosje van 6 krieleieren.quote:Op zondag 1 april 2012 13:15 schreef fh101 het volgende:
Op een bepaald moment was ik voor langere tijd alleen thuis en had ik 12 eieren per dag. Probeer dat maar eens op te krijgenDe buren hebben ook meegenoten!
Eieren zijn duur geworden, prijs is verdubbeld.quote:Op zondag 1 april 2012 17:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je op je werk laat weten dat je verse eieren van scharrelkippen verkoopt, heb je kans op goede afname. Wij vangen zo ¤1,20 voor een doosje van 6 krieleieren.![]()
Bedankt! Ik zal ze laten dokken, die collegae.quote:Op zondag 1 april 2012 17:43 schreef betyar het volgende:
Eieren zijn duur geworden, prijs is verdubbeld.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: