abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 februari 2012 @ 00:08:43 #1
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_107879105

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime is de Japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn "Junjou Romantica" en "Gravitation"

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC rondvragen, een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

Winter 2012

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | Winter | Spring | Summer | Fall
2012 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #17
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #17
[ANIME] One Piece

Animees
Nederlandstalig blog met reviews over lopende animeseries en (soms) meer!

Anime News Network (ANN)
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

Animeinfo.com
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

Anidb.net
De anime-database.

Anime Planet
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

My Anime List (MAL)
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
.Cake. 8)7
Bakakame 8-)
Qunix :)
Xaryna
ArcticBlizzard
SleepSub
Denninho
Mschol
NeeEcht
Gaddle
Robin007bond O+
Sinterklaaskapoentje
Lithia
Klipnap
Samael
De_Ilias

Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
  zondag 12 februari 2012 @ 00:10:02 #2
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_107879155
Dit:

is dus gewoon rær :{
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
pi_107879719
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:10 schreef Chavez_ het volgende:
Dit:

[ afbeelding ]

Brr. Als je cosplayt, doe het tenminste met make-up ofzo :N
pi_107879765
quote:
Dit:

[ afbeelding ]

Het is ook voor velen een fetish.

pi_107880215
Vandaag Tsunacon *O*
  zondag 12 februari 2012 @ 00:44:07 #6
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_107880235
quote:
Dit:

[ afbeelding ]

_O- wtf
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zondag 12 februari 2012 @ 00:46:16 #7
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_107880321
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:43 schreef robin007bond het volgende:
Vandaag Tsunacon *O*
Bah.
- Paul von Oberstein
pi_107880436
Misschien heeft een van jullie hier interesse in :)
I will take the sun in my mouth
  zondag 12 februari 2012 @ 01:13:42 #10
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_107881138
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:59 schreef Klipnap het volgende:
Wat is Tsunacon eigenlijk? Een soort Nederlandse comiket?
Een anime conventie in Nederland, die bestaat net 4 jaar schat ik zo. Erg erg klein, toegang is daarom goedkoper ten opzichte van andere conventies.
- Paul von Oberstein
pi_107883337
nu 2 Marathons achter de rug, Dorarara ( heel erg leuk) en een rewatch gedaan op Code Geas seizoen 1 en 2, ook erg goede anime!
  zondag 12 februari 2012 @ 10:18:29 #12
239447 Samael
Yes, is the word to everything
pi_107884548
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 05:06 schreef De_Ilias het volgende:
nu 2 Marathons achter de rug, Dorarara ( heel erg leuk) en een rewatch gedaan op Code Geas seizoen 1 en 2, ook erg goede anime!
Dorarara moet ik ook nog kijken. Alvast even binnen halen :P
Call me... Samael ...Billion years ago ...I was already there... Waiting to exist
  zondag 12 februari 2012 @ 11:45:14 #13
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_107885860
Hmm, ik heb net nachtje doorgehaald en denk dat ik de rest van de dag ga besteden aan het afmaken van Mobile Suit Gundam 0083: Stardust Memory (jullie hebben géén ide van hoeveel moeite het mij kost om zo netjes nog te typen na 24,5 uur van geen slaap) en beginnen aan een nieuwe.

Welke raden jullie aan? Keuze bestaat uit (compleet en alle seizoenen, voor zover mogelijk):
Monster
Black Lagoon
Blood +
Michiko to Hatchin
Mugen no Ryvius
Samurai Champloo
Seirei no Moriboto.
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_107885877
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:45 schreef .Cake. het volgende:
Hmm, ik heb net nachtje doorgehaald en denk dat ik de rest van de dag ga besteden aan het afmaken van Mobile Suit Gundam 0083: Stardust Memory (jullie hebben géén ide van hoeveel moeite het mij kost om zo netjes nog te typen na 24,5 uur van geen slaap) en beginnen aan een nieuwe.

Welke raden jullie aan? Keuze bestaat uit (compleet en alle seizoenen, voor zover mogelijk):
Monster
Black Lagoon
Blood +
Michiko to Hatchin
Mugen no Ryvius
Samurai Champloo
Seirei no Moriboto.
Volgens mij kun je het beste gewoon even slapen...
  zondag 12 februari 2012 @ 11:46:39 #15
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_107885881
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:46 schreef Klipnap het volgende:

[..]

Volgens mij kun je het beste gewoon even slapen...
ik sluit mij hier bij aan, wat zal cake verrot zijn morgen :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  zondag 12 februari 2012 @ 11:47:51 #16
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_107885910
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:46 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

ik sluit mij hier bij aan, wat zal cake verrot zijn morgen :D
Nee man, slapen heeft geen zin meer denk ik. Kan ik alleen maar mijn ritme verder de vernieling in helpen. Gewoon straks even in bad, ontbijten en kijken, dan vanavond om uur of 10 of 11 crashen, slapen, morgen weer op het oude ritme zitten!
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_107885934
quote:

Monster
Black Lagoon
Blood +
Michiko to Hatchin
Mugen no Ryvius
Samurai Champloo
Seirei no Moriboto.
Geen hiervan gezien, dus ik raad Eureka Seven aan! :D
pi_107886015
quote:

Monster
Black Lagoon
Blood +
Michiko to Hatchin
Mugen no Ryvius
Samurai Champloo
Seirei no Moriboto.
begin met de eerste, kijk een paar afleveringen of je daar zin in hebt en kijk verder (of ga naar de volgende serie)
  zondag 12 februari 2012 @ 12:23:26 #19
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_107886904
This Just in
M.O.V.E. zal gaan optreden op animecon 2012 in Almelo *O*
pi_107887590
Full Metal Alchemist - The Sacred Star of Milos *O*

/downloaden
pi_107888460
Wat voor soort mensen zitten er allemaal op die conventies?
Ik ken iemand die erg van cosplay houdt en zelfs een schoolexcursie wilde skippen omdat het tijdens een conventie viel, zijn ze daar allemaal zo "KAWAII JA NE KONNICHIWA''-achtig?
pi_107889007

Meestal als ik een goede animé gezien heb, krijg ik een leeg gevoel van binnen, een soort smart voortkomend uit het feit dat ik nooit meer een aflevering van die serie voor het eerst zal zien. Bij deze niet. Ook al vind ik het best een goede serie.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_107889151
quote:

Monster
Black Lagoon
Blood +
Michiko to Hatchin
Mugen no Ryvius
Samurai Champloo
Seirei no Moriboto.
black lagoon :Y
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
  zondag 12 februari 2012 @ 13:33:57 #24
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_107889281
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:11 schreef Klipnap het volgende:
Wat voor soort mensen zitten er allemaal op die conventies?
Ik ken iemand die erg van cosplay houdt en zelfs een schoolexcursie wilde skippen omdat het tijdens een conventie viel, zijn ze daar allemaal zo "KAWAII JA NE KONNICHIWA''-achtig?
Ja, nogal. Er zijn uitzonderingen bij maar die vallen teniet tussen de grote aantallen weeaboo. Als je een keertje wilt kijken dan kan je beter een rondje Tsunacon doen omdat het de goedkoopste is. Elke con is eigenlijk dit:

• Consumpties veel te duur.
• foreveralone.jpg weeaboo, dus als meisje kan het lastig zijn voor je.
• DDR competitie.
• Cosplay competitie.
• Stalletjes van anime/manga/merchandise winkels uit heel nederland.

Dus, tel uit je winst. Als je veel manga of merchandise spaart kan het nog wel zin hebben om er naartoe te gaan omdat het kwa winkelprijzen heel wisselvallig is. Veel dingen zijn óf veel te duur óf flink afgeprijst voor de gelegenheid, het is dus handig als je de actuele prijzen bij de hand hebt.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:26 schreef Repelsteeltju het volgende:
[ afbeelding ]
Meestal als ik een goede animé gezien heb, krijg ik een leeg gevoel van binnen, een soort smart voortkomend uit het feit dat ik nooit meer een aflevering van die serie voor het eerst zal zien. Bij deze niet. Ook al vind ik het best een goede serie.
Dat komt omdat er nog gaidens zijn :) Ik denk dat je Spiral Labyrinth wel leuk gaat vinden, dat is een sidestory van Yang namelijk (en een stukje extra geschiedenis over Bruce Ashbey en de 730 Mafia).

Ik was ook niet echt leeg, maar dat kwam omdat ik het een waardig einde vond. Ineens is de naam een stuk minder cheesy als je daadwerkelijk zo'n grandiose legende geschiedenis ziet worden.
- Paul von Oberstein
pi_107892814
Die dubbele episode van Naruto is echt puur kwaliteit. Jammer dat er te veel nonsens in deze serie zit, anders was het een zeer goeie serie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')