Een paar graden dooi is geen probleem. Als het richting de 10 gaat ben je al het ijs in nog geen dag kwijtquote:Op maandag 6 februari 2012 21:42 schreef Cootz het volgende:
[..]
Blijft dat ijs een beetje goed bij 2 dagen beetje dooi of moeten we dan helemaal opnieuw beginnen?
Sinds wanneer kunnen ze het weer zes dagen van tevoren goed voorspellen?quote:Op maandag 6 februari 2012 21:43 schreef Van_Poppel het volgende:
Dooi op zondag lijkt nu zeker...ik vrees dat het deze week niet genoeg zal vriezen voor de Elfstedentocht.
1986quote:Op maandag 6 februari 2012 21:41 schreef Cootz het volgende:
De pluimen lieten lang elke keer weer dooi over 8-9 dagen zien, wat steeds maar weer uitgesteld werd. Maar deze dooi blijft hardnekkig op zondag/maandag hangen... Zit er dik in dat we er echt aan moeten geloven dus...
quote:Juist toen het duidelijk werd dat deze dooiaanval zou worden afgeslagen, kwamen er berichten uit Friesland ‘dat vanwege de verwachtte dooi, er deze winter géén Elfstedentocht meer gehouden kon worden’. Het zou de meteo-blunder van het jaar worden, want de koudste fase van deze vorstperiode brak juist aan! Op 15 februari kwam het hier en daar tot zeer strenge vorst, óók in Friesland, waarbij het kwik in Schettens aan de grond zelfs tot -18,0 graden wist te dalen.
Helaas is de wetenschap der meteorologie de afgelopen 25 jaar wel een beetje verbeterd...quote:
quote:Op maandag 6 februari 2012 21:54 schreef ZaZoe het volgende:
Als Poetin in Rusland een wind laat hebben we misschien zomaar weer een dag of 3 vorst erbij.
Die dooiaanval zit er anders al een aantal runs in...quote:Op maandag 6 februari 2012 21:54 schreef ZaZoe het volgende:
Ik heb nog wel hoop op een verlenging van de vorst vanaf Zaterdag/Zondag.
Die pluim is elke dag wel weer iets anders, geen peil op te trekken op langer termijn.
Als Poetin in Rusland een wind laat hebben we misschien zomaar weer een dag of 3 vorst erbij.
Maar werd wel telkens weer naar latere data uitgesteldquote:Op maandag 6 februari 2012 21:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Die dooiaanval zit er anders al een aantal runs in...
Was wel anders, de termijn is nu vrij kort (ong. 5 dagen is redelijk betrouwbaar) en de eensgezindheid onder de leden is veel groter. 90% kans op dooi vanaf zondagmiddag.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:59 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Maar werd wel telkens weer naar latere data uitgesteld
Maat dat is LT, erg onzeker dus.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:02 schreef INViCTuS het volgende:
Wat Horned zegt; de dooi zou van korte duur kunnen zijn, ik zag dat gister ook al op de kaarten voorbij komen dat de vorst wel is terug zou keren vanaf woensdag/donderdag. Uiteraard is dat heel ver weg dus zo onzeker als een elfstedentochtdan is het ijs bij lange na niet weg want er ligt vrijwel overal 10-20cm en met een enkele graad boven nul is dat maar zo niet weg.
Volgens de laatse runs gaat het volgende week stevig dooien. Het wordt zaterdag of nooit...quote:Op maandag 6 februari 2012 22:02 schreef INViCTuS het volgende:
Wat Horned zegt; de dooi zou van korte duur kunnen zijn, ik zag dat gister ook al op de kaarten voorbij komen dat de vorst wel is terug zou keren vanaf woensdag/donderdag. Uiteraard is dat heel ver weg dus zo onzeker als een elfstedentochtdan is het ijs bij lange na niet weg want er ligt vrijwel overal 10-20cm en met een enkele graad boven nul is dat maar zo niet weg.
ja maar wanneer ...quote:Op maandag 6 februari 2012 22:06 schreef Fredo55 het volgende:
Over en uit, we ontkomen niet aan dooi.
Nogal wieddes, maar volgens mij nog niet op zondagquote:Op maandag 6 februari 2012 22:06 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens de weermodellen wel.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:07 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Nogal wieddes, maar volgens mij nog niet op zondag
afwachtenquote:Op maandag 6 februari 2012 22:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Volgens de weermodellen wel.
En nu?![]()
Gelukkig, ik heb namelijk al een zomervakantie gepland.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:06 schreef Fredo55 het volgende:
Ja, en dan voroaf een dikke levensverzekering afsluitenquote:Op maandag 6 februari 2012 22:09 schreef INViCTuS het volgende:
Tocht gewoon door laten gaan op eigen risico
Valt niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt de dooi later dan zondagquote:Op maandag 6 februari 2012 22:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Volgens de weermodellen wel.
En nu?![]()
Omdat?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:13 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Valt niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt de dooi later dan zondag
Donderdag overdag iets over de nullijn .. sneeuw weg ... 2 dagen diepvriezen .... en schaatsen maarquote:Op maandag 6 februari 2012 22:10 schreef Resistor het volgende:
Paar dagen stevige dooi om de sneeuw op het ijs te laten smelten kan natuurlijk nooit kwaad.
Als daarna maar weer de winter hard terug komt.
Deze dooi staat er al een aantal runs in.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:13 schreef Wessell het volgende:
en morgen zeggen de pluimen weer wat anderslaat jullie niet zo opjutten het kan nog alle kanten op
De members liggen op zondag nog te verspreid, take a peep:quote:Op maandag 6 februari 2012 22:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Omdat?
Onderbouw het eens met gegevens ipv volgens mij, mijn gevoel zegt dat...
Meer dan de helft zit boven de 0 op zondagquote:Op maandag 6 februari 2012 22:16 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
De members liggen op zondag nog te verspreid, take a peep:
[ afbeelding ]
Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Meer dan de helft zit boven de 0 op zondag
Klopt niet echt veel van je informatie.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:20 schreef WeerServies het volgende:
Een update voor onze Nederlandse en Belgische vrienden.
De vooruitzichten voor een volledige Elfstedentocht zie ik dan ook bijzonder somber in. De ijsdikte varieert van 10cm op de meest afgelegen en koude plaatsen tot slechts 4cm vlak aan de Waddenzee. Het spreekt voor zich dat deze waarden een Elfstedentocht dus niet mogelijk maken. De vorst van deze nacht kan de ijsdikte tijdelijk nog wat aandikken met een cm, maar helaas is dat niet voldoende om de norm van 12 cm te halen.
Eh?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:22 schreef mazaru het volgende:
[..]
Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
We zullen zienquote:Op maandag 6 februari 2012 22:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Deze dooi staat er al een aantal runs in.
Plus het is op korte termijn, dus vrij zeker.
En anders komt die toch lekker in maartquote:Op maandag 6 februari 2012 22:24 schreef WeerServies het volgende:
@ Kapt, zeg eens. Wat klopt er niet? GFS zit op een zachtere trend en ECMWF komt met een halve oostelijke stroming. Ik hoop evenveel als jullie dat die tocht er komt, maar we moeten ook realistisch blijven toch?
quote:Op maandag 6 februari 2012 22:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Eh?
In dit soort modellen spreekt de meerderheid juist altijd de waarheid
Bijvoorbeeld:quote:Op maandag 6 februari 2012 22:24 schreef WeerServies het volgende:
@ Kapt, zeg eens. Wat klopt er niet? GFS zit op een zachtere trend en ECMWF komt met een halve oostelijke stroming. Ik hoop evenveel als jullie dat die tocht er komt, maar we moeten ook realistisch blijven toch?
Het ijs op de noordelijke route is niet slechts 4 cm.quote:De ijsdikte varieert van 10cm op de meest afgelegen en koude plaatsen tot slechts 4cm vlak aan de Waddenzee.
Euh norm is 15cm voor de tocht der tochtenquote:Op maandag 6 februari 2012 22:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Klopt niet echt veel van je informatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |