abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107423343

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107423518
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 00:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom heb je 2 users Xenonoob?
Je doelt op bankfurt?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107423607
Waar in je polis staat precies dat je moet aflossen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_107423849
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar in je polis staat precies dat je moet aflossen?
Dat het er niet staat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen stimuleren. Wie weet geven ze je wel een lagere rente als je daadwerkelijk aflost.

Ik las net even op de site van tros radar dat er nogal wat huilies zijn die maar niet begrijpen dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet over kunnen sluiten... ze zijn immers geen wanbetalers en hebben nog nooit een 'aflossing' gemist.
Waarschijnlijk begrijpen deze mensen niet eens de betekenis van het begrip aflossingsvrij?
pi_107424083
Dat noemt men oversluiten noob en das altijd een slim idee, alleen gaat dat niet meevallen in een dalende markt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_107424487
Oversluiten kost een paar duizend euro toch? Ik dacht dat je hypotheek er meestal ook hoger door wordt?
Iig, die bedragen die ze moesten gaan betalen vielen me nog mee eigenlijk. Ze zaten qua inkomen in de vrije huur-sector normaalgesproken, en dat is wel duurder.
Maar de overheid moet deze mensen wel helpen natuurlijk. O-)
pi_107424696
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:29 schreef poemojn het volgende:

Maar de overheid moet deze mensen wel helpen natuurlijk. O-)
Waarom? De overheid moet scheefleners nog meer geld toewerpen? Haha... onze overheid heeft juist minder te besteden... dus moeten ze het maar bij de arme en verstandige mensen gaan halen?
pi_107424734
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:29 schreef poemojn het volgende:
Oversluiten kost een paar duizend euro toch? Ik dacht dat je hypotheek er meestal ook hoger door wordt?
Fout gedacht. Ik heb juist mijn hypotheek overgesloten om een lagere rente te krijgen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_107425029
@TT:

Slaat dat op dat schip dat door die WBV in R'dam was aangekocht?

Dan klopt het wel, daar heb ik als niet-huurder niet aan meebetaald. ^O^
pi_107425127
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
@TT:

Slaat dat op dat schip dat door die WBV in R'dam was aangekocht?

Dan klopt het wel, daar heb ik als niet-huurder niet aan meebetaald. ^O^
Helaas,

als belastingbetaler heb je er weer wel aan meebetaald. :{
pi_107425153
Mensen die oversluitkOsten betalen als ze een (groot) gedeelte van hun spaargeld opgeven zijn net zo wereldvreemd als xenonoob
pi_107425196
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:40 schreef Bankfurt het volgende:
als belastingbetaler heb je er weer wel aan meebetaald. :{
Mooi. Dan zit ik goed. ;)
  dinsdag 31 januari 2012 @ 07:12:40 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107429721
Zat gister mijn voorwaarden te lezen.
Hypotheekvoorwaarden, niets aan het handje.

Agemene bankvoorwaarden:

Wij mogen u huis in bezit nemen als:
En dan 10 redenen, slecht onderhoud ed.

U bent verplicht toegang te verlenen tot het onderpand voor taxatie. Weigert u toegang dan bent u in gebreke.

In geval van waardevermindering kan als dan bank dat wenselijk acht een zekerheidstelling worden vereist.

En ga zo maar door....

Wurgcontract en niet eens gelezen...

Ik denk dat als ze die regeltjes gaan toepassen de Nederlander wel uit hun dure luie stoel komt en de straat op gaat.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_107429816
Ik ga naar het malieveld op zondag, ga je mee?
pi_107429925
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 07:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ga je daar occupy'ers knuffelen?
  dinsdag 31 januari 2012 @ 08:37:08 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107430412
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 07:12 schreef iamcj het volgende:
Klinkt logisch, maar was mij niet bekend. Je zou toch zeggen dat er heel veel mensen zijn die hun huis slecht onderhouden en dus allemaal theoretisch hierdoor in de problemen kunnen komen.

quote:
In geval van waardevermindering kan als dan bank dat wenselijk acht een zekerheidstelling worden vereist.
Iets wat ze bij woningclub Vestia wel doen maar bij particulieren (nog) niet. Ik las ooit: "Een bank is als iemand die je een paraplu geeft als de zon schijnt, en hem terug wil zodra het begint te regenen"...

quote:
Ik denk dat als ze die regeltjes gaan toepassen de Nederlander wel uit hun dure luie stoel komt en de straat op gaat.
En dan? Bankgebouwen bestormen en platbranden? 't Is niet alsof demonstreren tegen een contract helpt...
censuur :O
pi_107430726
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat het er niet staat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen stimuleren. Wie weet geven ze je wel een lagere rente als je daadwerkelijk aflost.

Ik las net even op de site van tros radar dat er nogal wat huilies zijn die maar niet begrijpen dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet over kunnen sluiten... ze zijn immers geen wanbetalers en hebben nog nooit een 'aflossing' gemist.
Waarschijnlijk begrijpen deze mensen niet eens de betekenis van het begrip aflossingsvrij?
Stimuleren != dwingen.
pi_107430739
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Fout gedacht. Ik heb juist mijn hypotheek overgesloten om een lagere rente te krijgen.
Tijdje geleden ook naar gekeken, het scheelde me nog te weinig om over te gaan. Nog eventjes wachten dan maar ;)
pi_107430778
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 07:12 schreef iamcj het volgende:
Zat gister mijn voorwaarden te lezen.
Hypotheekvoorwaarden, niets aan het handje.

Agemene bankvoorwaarden:

Wij mogen u huis in bezit nemen als:

U bent verplicht toegang te verlenen tot het onderpand voor taxatie. Weigert u toegang dan bent u in gebreke.

En ga zo maar door....

Wurgcontract en niet eens gelezen...

Ik weet niet bij welke hypotheekverstrekker je zit en waarom je het in je hoofd hebt gehaald een hypotheek te nemen zonder de kleine lettertjes te lezen, maar ik kan je alvast verklappen dat deze passage niet in mijn polis voorwaarden staan. Maximaal geleend zeker, beetje schimmige hypotheekverstrekker a la DSB ?
pi_107431119
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 07:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
AEX meet. Gezellig :)
pi_107431140
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

AEX meet. Gezellig :)
Bij -8, neem jij de Gluhwein mee _O-
pi_107431159
"wij mogen uw huis in bezit nemen" lijkt me niet echt juridische taal, dat staat er vast niet. Tenzij het een hypotheek is van de 'jongens binnen zonder kloppen' orde....

Misschien een linkje naar de voorwaarden?
pi_107431171
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Bij -8, neem jij de Gluhwein mee _O-
-8? :D

Ik ga m'n vlucht verzetten! Damn.

is het klimaat al net zo ijzig als de huizenmarkt?
pi_107431910
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 08:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Stimuleren != dwingen.
Dat ligt aan de mate van stimulering... ik heb al diverse huisbezitters horen zeggen dat de overheid hun gedwongen heeft om te kopen. Dit terwijl de overheid het eigen woningbezit alleen maar wenste te stimuleren :')
pi_107431945
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
"wij mogen uw huis in bezit nemen" lijkt me niet echt juridische taal, dat staat er vast niet. Tenzij het een hypotheek is van de 'jongens binnen zonder kloppen' orde....

Klinkt alsof het uit het handvest van de occupy beweging komt _O-
pi_107431996
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat ligt aan de mate van stimulering... ik heb al diverse huisbezitters horen zeggen dat de overheid hun gedwongen heeft om te kopen. Dit terwijl de overheid het eigen woningbezit alleen maar wenste te stimuleren :')
Ben toch benieuwd in wat voor kringen jij je begeeft dat huizenbezitters dat riepen. Heb je er ook een bron voor, of moet ik je op je blauwe/groene/bruine ogen maar geloven?
pi_107432253
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ben toch benieuwd in wat voor kringen jij je begeeft dat huizenbezitters dat riepen. Heb je er ook een bron voor, of moet ik je op je blauwe/groene/bruine ogen maar geloven?
Jonge 'starters' die zich tot hun oogballen toe hebben laten financieren op advies van familie, hun hypotheekadviseur en hun eigen drang om ook mee te willen doen met de freak show.
Nu komen ze erachter dat hun paleisje in waarde daalt en hun schulden torenhoog zijn en dat er mogelijk een flinke lastenverzwaring voor de deur staat.... Ik denk dat jij een uitzondering bent onder de starters Scorpie, jij bent misschien intelligent genoeg om goed na te denken over je beslissingen, vele medelanders gaan echter blind op advies van anderen af.
pi_107432327
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jonge 'starters' die zich tot hun oogballen toe hebben laten financieren op advies van familie, hun hypotheekadviseur en hun eigen drang om ook mee te willen doen met de freak show.
Nu komen ze erachter dat hun paleisje in waarde daalt en hun schulden torenhoog zijn en dat er mogelijk een flinke lastenverzwaring voor de deur staat.... Ik denk dat jij een uitzondering bent onder de starters Scorpie, jij bent misschien intelligent genoeg om goed na te denken over je beslissingen, vele medelanders gaan echter blind op advies van anderen af.
Aha, dus je hebt er helaas geen bron voor?
pi_107432456
Heijmans trapt af. :P

quote:
Winstalarm Heijmans door slechte vastgoedmarkt
Laatste update: 31 januari 2012 09:01
info

ROSMALEN - Bouwbedrijf Heijmans verwacht over 2011 een nettoverlies te lijden van maximaal 40 miljoen euro als gevolg van afschrijvingen op vastgoedposities. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend.

Eerder rekende Heijmans er op 2011 met een nettowinst af te sluiten. De verwachte omvang daarvan werd niet gegeven en bleef dinsdag ook bij navraag achterwege.

Zonder de afschrijving en andere eenmalige posten, waaronder reorganisatiekosten, zal de operationele winst circa 25 miljoen euro bedragen, verwacht Heijmans.

Woningmarkt

De afboeking op vastgoedposities is het gevolg van de slechte situatie op de woningmarkt. Volgens Heijmans blijven de vooruitzichten slecht. Het bedrijf verwacht maximaal 45 miljoen euro af te schrijven en daarnaast nog eens 10 miljoen euro op een overname uit 2011.

Volgens een woordvoerster moest Heijmans afschrijven op zowel stukken grond waarop naar verwachting zou worden gebouwd als op lopende bouwprojecten. ''Door de tegenzittende markt moesten projecten herontwikkeld worden, dat wil zeggen kleinschaliger en tegen lagere prijzen.''

Voor de afschrijving had de grondbank van Heijmans een omvang van 350 miljoen euro. De woordvoerster wilde niet zeggen of de waardevermindering een-op-een daarvan kan worden afgetrokken.

Te hoge kosten

De operationele resultaten bij de onderdelen civiel, wegen en woningbouw blijven volgens Heijmans goed, terwijl de resultaten bij utiliteitsbouw en prefab lager uitkomen dan eerder werd aangenomen. Bij utiliteitsbouw vloeien de verliezen voort uit ''te hoge kosten voor acquisitie van projecten en onvoldoende kwaliteit in de uitvoering.''

Heijmans kondigde in december al maatregelen aan bij prefab. Bij de fabriek in Best (Bestcon) gaat twee derde van de banen verloren.

Heijmans verwacht maximaal 10 miljoen euro aan reorganisatiekosten te verwerken in de resultaten over 2011, die op 1 maart gepresenteerd worden.

Bron: Nu.nl
pi_107435038
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:23 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Mooi is dat. De managers kunnen weer 10mio vangen om te 'reorganiseren' en de werkende man komt op straat.
pi_107435831
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

God... gaan we die discussie weer voeren? Ik zeg toch dat ik zie wat er om mij heen gebeurd?
pi_107435855
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:23 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

herontwikkelen en lagere kosten == kleinere kippenhokken op kleinere postzegels?
pi_107435893
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 11:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Mooi is dat. De managers kunnen weer 10mio vangen om te 'reorganiseren' en de werkende man komt op straat.
Mmm.... zal meevallen, de meeste handjes waren al reeds ZZP'ers... dus nu zijn de mensen op het kantoor ook aan de beurt.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:27:49 #34
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107436455
quote:

http://www.deltalloyd.nl/images/AVGZ%20(AmstelHuys)_tcm48-115996.pdf

Bv: 17.3 Stel me gerust :)

[ Bericht 1% gewijzigd door iamcj op 31-01-2012 12:34:50 ]
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:33:28 #35
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107436631
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik weet niet bij welke hypotheekverstrekker je zit en waarom je het in je hoofd hebt gehaald een hypotheek te nemen zonder de kleine lettertjes te lezen, maar ik kan je alvast verklappen dat deze passage niet in mijn polis voorwaarden staan. Maximaal geleend zeker, beetje schimmige hypotheekverstrekker a la DSB ?
Deltalloyd.
Staat ook niet in polis, in de algemene voorwaarden van de geldgever.
Niet maximaal geleend, 30 jaar vast 4,8%, 75% bankspaar/leven.
Heb ook nieuwbouw op goede locatie en aardig wat spaargeld, dus ik zelf maak me niet zo'n zorgen.
pi_107436720
quote:
Ik zie daar nergens staan 'wij mogen uw huis in bezit nemen'
Dat kan ook niet, want de bank kan nooit eigenaar van het pand worden, het is en blijft ten alle tijde enkel onderpand ter zekerheidstelling van de lening.

Verder zie ik er ook geen rare regelinge in staan.
Je mag het niet stiekum verkopen zonder de lening af te lossen (nogal wiedus)
Je moet het afdoende verzekeren en als het affikt dienen de verzekeringspenningen ter zekerheid voor de lening (ook nogal wiedus).
Je mag het niet zomaar stiekum verhuren omdat het onderpand anders geen jota waard is (ook niet vreemd).
Mocht je moedwillig iets doen om bewust de waarde van het onderpand te frusteren mag de bank dat constateren en daar actie op ondernemen. (lijkt me dat ze in de gelegenheid moeten zijn om fraudegevallen aan te kunnen pakken).

Ik zie niks raars en onredelijks? Wel artikel had je twijfels bij?
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:36:33 #37
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107436741
17.3
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:38:04 #38
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107436787
19.3
pi_107436818
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:36 schreef iamcj het volgende:
17.3
Ik was te snel. :)

Daar staat dat als er schade aan het pand ontstaat, een vergoeding daarvoor als zekerheid voor de lening dient.
Als het pand (geheel of gedeeltelijk) affikt bijvoorbeeld, dienen de verzekeringsuitkeringen als zekerheid voor de lening. Nogal logisch, want het onderpand is dan ook minder waard, nietwaar.
Als er bevoorbeeld bestemmingsplanschade is (de betuwelijn wordt door je voortuin gelegd), is een vergoeding voor die schade ook zekerheid voor de lening. Ook logisch, want het onderpand wordt duurzaam minder waard, jij als eigenaar wordt daarvoor gecompenseerd, maar de bank zou blijven zitten met een duurzaam lager onderpand.
pi_107437013
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:38 schreef iamcj het volgende:
19.3
Dat zal van toepassing zijn als jij de hyptheek niet meer bepaald, en aangestuurd wordt op een executieveiling. In de tussentijd zou jij het pand kunnen laten verkrotten, wat van invloed zou zijn op de waarde van het onderpand. De bank heeft dan de mogelijkheid om onderhoud te laten verrichten etc.

Tevens zou jij het voor een prikkie kunnen verhuren aan een junk. Niet zo goed voor de waarde van het onderpand. De bank heeft dan de mogelijkheid om de huur aan te vechten.

Alles enkel indien er niet meer betaalt wordt, en uitgewonnen wordt.
Klinkt dat onredelijk?

PS: en elke bepaling in dit contract is van rechtswege bovendien gebonden door redelijkheid en billijkheid. Als in dit contract bijvoorbeeld zou staan dat bij wanbetaling ze je vrouw in beslag mogen nemen, zal een rechter dit niet toepassen. Als een bank -zeker in de huidige tijd- onevenredige maatregelen zou treffen (in bonafide gevallen, dus niet in fraudegevallen), krijgen ze nul op het rekest.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:50:49 #41
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_107437192
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat zal van toepassing zijn als jij de hyptheek niet meer bepaald, en aangestuurd wordt op een executieveiling. In de tussentijd zou jij het pand kunnen laten verkrotten, wat van invloed zou zijn op de waarde van het onderpand. De bank heeft dan de mogelijkheid om onderhoud te laten verrichten etc.

Tevens zou jij het voor een prikkie kunnen verhuren aan een junk. Niet zo goed voor de waarde van het onderpand. De bank heeft dan de mogelijkheid om de huur aan te vechten.

Alles enkel indien er niet meer betaalt wordt, en uitgewonnen wordt.
Klinkt dat onredelijk?

PS: en elke bepaling in dit contract is van rechtswege bovendien gebonden door redelijkheid en billijkheid. Als in dit contract bijvoorbeeld zou staan dat bij wanbetaling ze je vrouw in beslag mogen nemen, zal een rechter dit niet toepassen. Als een bank -zeker in de huidige tijd- onevenredige maatregelen zou treffen (in bonafide gevallen, dus niet in fraudegevallen), krijgen ze nul op het rekest.
tnx.

Ik kwam op het idee om is te kijken door Vestia die moest bij storten. Vroeg me af of ze dat ook bij een woning konden eisen. Dat stond nl ergens op internet.

Baan houden, dan geen probleem
pi_107437313
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:24 schreef iamcj het volgende:

[..]

Kijk of dit voor huizen in de omgeving ook geldt, zo ja dan is er iets met de wijk op stapel.
Zo nee, dan is er wat met het huis aan de hand.

Realistischer is een typefout en dat het huis gewoon voor 250 staat.
de buurt is vrij goed, en deze woontoren uit 2004 ook, de appartementen zijn mooi al is een groot deel van het bedrag voor de locatie (hartje centrum en toch rustig)
er zal dan iets met het appartement aan de hand moeten zijn, of met de verkoper misschien?

het klopt inderdaad dat dit een uitzondering is, en dat je zo'n daling (nog) zelden tegenkomt, maar bij het funda struinen kom ik het wel steeds vaker tegen..
fikse dalingen dan, dit (40% t.o.v. de aanschafprijs vermeld op kadaster / 25% t.o.v. de eerste vraagprijs een jaar geleden) nog niet eerder gezien.

P.S. typefout is het niet, het prijsverloop ging van 200 -> 187 -> 175 -> 150
pi_107437401
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er al onderzoeken op zijn uitgevoerd. Maar ook ik ken bijv verschillende stellen die in een relatie zitten die niet echt lekker loopt, maar die gezien het kostenplaatje gewoon niet uit elkaar kunnen gaan omdat ze dan met een dikke restschuld blijven zitten. Hoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit wel de grootste idioten zijn die ik ken. Van die mooi weer spelers, die altijd van loonsstrookje naar loonstrookje leefden. Het hip vonden om meerdere keren per jaar op vakantie te gaan om de paar jaar een nieuwe auto en volgens mij alles op de pof. Dan vraag je er gewoon om.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 13:04:49 #44
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107437784
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:53 schreef Artimunor het volgende:
P.S. typefout is het niet, het prijsverloop ging van 200 -> 187 -> 175 -> 150
Heb je een linkje? Mag ook per PB :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als in dit contract bijvoorbeeld zou staan dat bij wanbetaling ze je vrouw in beslag mogen nemen, zal een rechter dit niet toepassen.
Maar nu geef je (ongetwijfeld bewust) een voorbeeld van iets wat wettelijk niet toegestaan is. Verander in dit voorbeeld "je vrouw" eens in "je auto", dan zal de rechter dat aanzienlijk redelijker vinden.
pi_107438398
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 12:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het hip vonden om meerdere keren per jaar op vakantie te gaan om de paar jaar een nieuwe auto en volgens mij alles op de pof.
Dat is ook hip, ik doe het zelf ook, o nee, toch niet, niet op de pof, maar gewoon zo, van de lopende rekening.
(binnenkort weer een weekje portugal, 4 pers, ryanair, huurauto, appartementje = 800 euro, eten doe je thuis ook).

[ Bericht 8% gewijzigd door sorcees op 31-01-2012 15:39:02 ]
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_107438824
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 13:21 schreef sorcees het volgende:

[..]

Dat is ook hip, ik doe het zelf ook, o nee, toch niet, niet op de pof, maar gewoon zo, van de lopende rekening.
Ik ga ook vaak weg, maar ik woon goedkoop en hecht verder weinig aan luxe. Maar als ik bij sommige stellen van mijn leeftijd kijk dan denk ik wel eens waar doen ze het allemaal van . Later blijkt dat veel op de pof gedaan is, en nu gaan lopen janken dat ze aan elkaar vast zitten vanwege allerlei schulden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_107452650
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik ga ook vaak weg, maar ik woon goedkoop en hecht verder weinig aan luxe. Maar als ik bij sommige stellen van mijn leeftijd kijk dan denk ik wel eens waar doen ze het allemaal van . Later blijkt dat veel op de pof gedaan is, en nu gaan lopen janken dat ze aan elkaar vast zitten vanwege allerlei schulden.
Die types ken ik (en ik denk iedereen wel) ook wel. Maar om nu te zeggen dat het vaker huurders of juist vaker kopers zijn die zich daaraan schuldig maken, zou ik niet durven beweren... :N

(Dat doe jij overigens niet, en ik ga er vanuit dat je zonder bron die indruk ook niet wilt wekken.)
pi_107452762
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 13:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar nu geef je (ongetwijfeld bewust) een voorbeeld van iets wat wettelijk niet toegestaan is. Verander in dit voorbeeld "je vrouw" eens in "je auto", dan zal de rechter dat aanzienlijk redelijker vinden.
Dat zegt hij toch ook :?

quote:
Of heb je daar (ongetwijfeld bewust) 'overheen' gelezen?

NB: Als je gewoon je hypotheek maandelijks netjes betaald, en het onderpand daalt in waarde, mag een bank best een aanvullende zekerheidstelling vragen. Maar als je die niet geeft, is er geen rechter te vinden die je ertoe zal dwingen.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 21:14:51 #49
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_107456741
Iemand die netjes betaald en geen problemen in het vooruitzicht heeft worden gewoon met rust gelaten hoor. Banken gaan echt niet alle onderpanden actief toetsen en aanvullende zaken eisen of het anders gedwongen verkopen.
Je snijdt jezelf toch ook niet in je dikke duim imcj?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_107457544
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:14 schreef Sjabba het volgende:
Iemand die netjes betaald en geen problemen in het vooruitzicht heeft worden gewoon met rust gelaten hoor. Banken gaan echt niet alle onderpanden actief toetsen en aanvullende zaken eisen of het anders gedwongen verkopen.
Al zouden ze het willen... Ze mogen het niet. Ook niet als het in de voorwaarden staat. (Nee, echt niet)
pi_107458041
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:14 schreef Sjabba het volgende:
Je snijdt jezelf toch ook niet in je dikke duim imcj?
Banken hebben momenteel problemen met geld aan te trekken, althans... op de gebruikelijke manier. Ik vermoed dat ze gewoon de stijgende kosten van kapitaal wensen terug te halen op de klanten, immers de mensen met een kortlopende rente hebben geen keuze meer om over te stappen tegen een lage rente. Gisteren was er een man bij kassa die het constant over 'het gebrek aan marktwerking' had, de banken hoefden niet meer te concurreren met elkaar dus konden ze de klanten op hun gemak uitpersen.

Ik vraag me af of er niet meer achterzit en banken elkaar wel degelijk beconcurreren, immers degene die met de meeste slechte leningen zit mag straks ook het meeste afboeken :)
pi_107458076
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Al zouden ze het willen... Ze mogen het niet. Ook niet als het in de voorwaarden staat. (Nee, echt niet)
Maar het staat ze vrij om de nieuwe termijn rente te verhogen :7
pi_107458193
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar het staat ze vrij om de nieuwe termijn rente te verhogen :7
Niet helemaal. Als je nog steeds voldoet aan de huidige hypotheeknormen kun je overstappen of onderhandelen. Voldoe je daar niet meer aan, dan zul je het nieuwe rente-aanbod moeten accepteren. That's life.
pi_107458867
quote:

Bij aflossingsvrije hypotheken wil je dit soort voorwaarden nog eens tegenkomen. In ieder geval de ABN heeft dat momenteel in de AV van z'n aflossingsvrije hypotheek slaan; ze eigenen zich het recht toe om 'mocht dat nodig zijn, eens in de vijf jaar te laten hertaxeren'. Geen idee of dat in de AV van oudere hypotheken ook al stond.

Leuk detail: In diezelfde AV staat dat de taxatie (die NWWI-conform moet zijn, dus extra prijzig) op kosten van de woningbezitter is.

Staat me even zo niet bij wat d'r gedaan moet worden als de taxatiewaarde onder de hypotheekwaarde ligt, maar worst case wordt je vriendelijk verzocht om het verschil binnen afzienbare tijd cash bij te leggen. Oh, en ze kunnen je ongetwijfeld een 'goed' aanbod doen voor een persoonlijk krediet. :')
pi_107459023
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:58 schreef Adaran het volgende:

[..]

Bij aflossingsvrije hypotheken wil je dit soort voorwaarden nog eens tegenkomen. In ieder geval de ABN heeft dat in de AV van z'n aflossingsvrije hypotheek slaan; ze eigenen zich het recht toe om 'mocht dat nodig zijn, eens in de vijf jaar te laten hertaxeren'.

Leuk detail: In diezelfde AV staat dat de taxatie (die NWWI-conform moet zijn, dus extra prijzig) op kosten van de woningbezitter is.

Staat me even zo niet bij wat d'r gedaan moet worden als de taxatiewaarde onder de hypotheekwaarde ligt, maar worst case wordt je vriendelijk verzocht om het verschil binnen afzienbare tijd cash bij te leggen. Oh, en ze kunnen je ongetwijfeld een 'goed' aanbod doen voor een persoonlijk krediet. :')
Pffffff....

NEE.

Ze kunnen je inderdaad wel verzoeken om het verschil bij te leggen, maar zolang je aan je verplichtingen voldoet (dus elke maand gewoon je hypotheek betaald) kan de bank verder HELEMAAL NIETS. Geen rechter die een bank in het gelijk gaat stellen als je je maandelijkse betalingen verricht.
pi_107459265
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ze kunnen je inderdaad wel verzoeken om het verschil bij te leggen, maar zolang je aan je verplichtingen voldoet (dus elke maand gewoon je hypotheek betaald) kan de bank verder HELEMAAL NIETS. Geen rechter die een bank in het gelijk gaat stellen als je je maandelijkse betalingen verricht.
Art. 12:
'op grond van de vergelijking tussen de schuld en de getaxeerde executiewaarde van het onderpand is de geldgever gerechtigd om het voor de lening geldende rentepercentage aan te passen en vervroegde aflossing van (een deel van) de schuld te verlangen, overeenkomstig het in de offerte bepaalde.

Overigens werd dit in 't verleden vaak gedaan om de rente juist omlaag te krijgen -- als je een tophypotheek afsluit zonder NHG kon je na een jaar of 3, 4 vaak een lagere rente krijgen omdat je nu opeens geen tobhypotheek meer had :')
pi_107459470
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:07 schreef Adaran het volgende:
Art. 12:
'op grond van de vergelijking tussen de schuld en de getaxeerde executiewaarde van het onderpand is de geldgever gerechtigd om het voor de lening geldende rentepercentage aan te passen en vervroegde aflossing van (een deel van) de schuld te verlangen, overeenkomstig het in de offerte bepaalde.
Haal je nu een deel van de hypotheekovereenkomst aan? Ter educatie: Het is de rechter die toetst of voorwaarden redelijk en billijk zijn, niet de bank.... :D

Oftewel.... Als jij als koper gewoon aan je verplichtingen voldoet, kan de bank hoog en laag springen, maar jij voldoet aan jouw verplichtingen. Dat het onderpand daalt in waarde had kunnen worden voorzien door de bank. Die bepaling doet daar niets aan af, want zolang jij gewoon netjes betaald doet de waarde van het onderpand geheel niet terzake. Ergo, het belang van de koper bij het in stand blijven van de 'overeenkomst' is groter dan het belang van de bank bij het beëindigen daarvan (mits er gewoon netjes betaald wordt).

Daar is al ruim voldoende jurisprudentie voor.

Dus paniek zaaien doe je maar ergens anders. :W

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 31-01-2012 22:17:58 ]
pi_107459957
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Haal je nu een deel van de hypotheekovereenkomst aan? Ter educatie: Het is de rechter die toetst of voorwaarden redelijk en billijk zijn, niet de bank.... :D

De bank zal zeggen 'ze zijn redelijk en billijk, en de klant heeft d'r voor getekend'. En ik kan me voorstellen dat de bank bij een 100% aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de rit niet met een restschuld wil blijven zitten omdat je het verschil tussen hypotheek en woningwaarde niet kunt bijpassen.

En het is natuurlijk hartstikke leuk om naar de rechter te gaan, maar dat kost je zo ook al snel een duizendtal euro's aan proceskosten, griffierechten etc..
pi_107460043
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:19 schreef Adaran het volgende:
De bank zal zeggen 'ze zijn redelijk en billijk, en de klant heeft d'r voor getekend'. En ik kan me voorstellen dat de bank bij een 100% aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de rit niet met een restschuld wil blijven zitten omdat je het verschil tussen hypotheek en woningwaarde niet kunt bijpassen.
Het doet niet terzake wat jij je kan voorstellen... Nee, echt niet, sorry...

De rechter bepaald.

quote:
En het is natuurlijk hartstikke leuk om naar de rechter te gaan, maar dat kost je zo ook al snel een duizendtal euro's aan proceskosten, griffierechten etc..
Ehmmm.... De bank zal naar de rechter moeten....

(Jij begrijpt werkelijk niet waar je het over hebt, is het wel?)
pi_107460114
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De rechter bepaald.
Indeed. Volgens mij snapt Adaran niet helemaal wat dat inhoudt.
pi_107460137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De rechter bepaald.
Linkje naar jurisprudentie, svp.
pi_107460167
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Indeed. Volgens mij snapt Adaran niet helemaal wat dat inhoudt.
LOL, lees mijn toevoeging, we hebben elkaar net overlapped...
pi_107460210
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Adaran het volgende:
Linkje naar jurisprudentie.
Is je Google kapot?
pi_107460348
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Is je Google kapot?
Jij roept wat. Bewijs het dan maar ook.
pi_107460354
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Adaran het volgende:

[..]

Linkje naar jurisprudentie, svp.
Vraagje, heb je zelf een hypotheek? Even pure interesse.
pi_107460404
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:26 schreef Adaran het volgende:

[..]

"Ik kan me voorstellen dat" en dan de mond vol hebben van anderen die iets moeten bewijzen. Ga je mond eens heel erg snel spoelen met zeep, snotjoch dat je er bent.
pi_107460453
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:26 schreef Adaran het volgende:
Gezien je eerdere argumenten, lijkt mij mijn tijd ietwat te duur om alles voor je voor te kauwen...

Gebruik Google, open desnoods een hulptopic, maar deze algemene kennis ga ik echt niet tot op de letter voor je spellen.
pi_107460589
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Gebruik Google, open desnoods een hulptopic, maar deze algemene kennis ga ik echt niet tot op de letter voor je spellen.
Ow got, wat zielig. Wil je nou echt een wedstrijdje doen wie d'r het hardste kan roepen dat-ie gelijk heeft? Pathetisch.
pi_107460636
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:31 schreef Adaran het volgende:

[..]

Ow got, wat zielig. Wil je nou echt een wedstrijdje doen wie d'r het hardste kan roepen dat-ie gelijk heeft? Pathetisch.
Om jurisprudentie roepen omdat mensen je claim onderuit halen is nogal pathetisch in dit geval ja, daar heb je gelijk in.
pi_107460654
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:31 schreef Adaran het volgende:
Jij kunt gillen wat je wilt. Maakt mij niet uit. Ik HEB gelijk. Of ik het krijg doet niet terzake, ik heb het toch. Gewoon omdat het zo is.

Leuker kan ik het niet maken...
pi_107460683
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij kunt gillen wat je wilt. Maakt mij niet uit. Ik HEB gelijk. Of ik het krijg doet niet terzake, ik heb het toch. Gewoon omdat het zo is.

Leuker kan ik het niet maken...
_O- wedden dat hij zo gaat schelden?
pi_107460962
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet helemaal. Als je nog steeds voldoet aan de huidige hypotheeknormen kun je overstappen of onderhandelen. Voldoe je daar niet meer aan, dan zul je het nieuwe rente-aanbod moeten accepteren. That's life.
Overstappen is voor mensen met onderwaarde of een hoge schuld-inkomen ratio mometeel uitgesloten, was gisteren nog 1 grote huilpartij bij tros radar. Inderdaad that's life...

Feitelijk willen banken stimuleren dat je gaat aflossen imo.
pi_107460997
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

_O- wedden dat hij zo gaat schelden?
Please behave :)
pi_107461157
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Please behave :)
Inderdaad Adanar, please behave. Blij dat we het eens zijn Xeno.
pi_107462889
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
Feitelijk willen banken stimuleren dat je gaat aflossen imo.
Xeno.... En dat doen ze dan door,je de duimschroeven aan te draaien zodat er minder overblijft om af te lossen? 8)7

Maak van 'imo' dan op zijn minst 'imho'...
pi_107464298
De daling kan maar zo een jaar of 5 aanhouden, nieuwe aanwas is er zowat niet met huidige tijdelijke contracten en verscherpte bankregels.
pi_107464485
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is je Google kapot?
"Wie wijst bewijst" is in de juridische wereld gebruikelijk. Wijzen naar google is dan weer een wat zwak argument :)
pi_107464969
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 13:04 schreef RemcoDelft het volgende:

Mooi voorbeeld, 'je auto'.
De belastingdienst heeft bijvoorbeeld van rechtswege het recht om beslag te leggen op al je goederen bij wanbetaling (behoudens een tafel, vier stoelen en een bed, wat ik je kan garanderen dat een heel lullig en triest gezicht om die achter te zien blijven bij een beslagveiling). Dus ook je auto. Dat is de wet.

Nu is het zo dat de rechter die wet toetst naar redelijkheid en billijkheid. Als jij die auto nodig hebt om inkomsten te verwerven zal ten eerst de belastingdienst die niet van je afnemen (aangezien de kans dat je je belastingschuld zal voldoen daar nihil van wordt), maar ten tweede weegt de rechter of het belang van de belastingdienst (eenmalige vermindering van de schuld) opweegt tegen het belang van belastingplichtige (o.a. de mogelijkheid in zijn levensonderhoud te voorzien, en inkomsten te vergaren om zijn schuld af te betalen). Daarbij weegt een rechter ook mee wat de reden is van de schuld. Is dat fraude, dan zal hij weinig moeite hebben om de auto onder het beslag te laten vallen. Ben je extreem onvoorzichtig geweest, heb je het geld wat je verdiende voor persoonlijke consumptie besteed zonder je te bekommeren om de schuld? Idem.
Ben je echter te goeder trouw, en heb je het maximale gedaan om aan je verplichtingen te voldoen? Dan kan de wet zeggen dat de belastingdienst het recht heeft om beslag te leggen op die auto, maar geen rechter die het belang van de belastingdienst weegt boven het belang van belastingplichtige.

Exact zo werken de voorwaarden van een hypotheek ook. Ben je te goeder trouw, is er niks aan de hand. Die voorwaarden zijn dan ook zo geschreven voor gevallen waarbij de hypotheeknemer niet te goeder trouw is. Vul maar in welk deel van het spectrum je zelf zit (hint: in de regel geldt dat zo de waard is hij zijn gasten vertrouwd ;) )
pi_107465438
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 23:56 schreef KneeDeep het volgende:
"Wie wijst bewijst" is in de juridische wereld gebruikelijk. Wijzen naar google is dan weer een wat zwak argument :)
Ik weerlegde slechts zijn stelling met wat naar ik aanneem algemene kennis is.

Ik ga niet jouw of zijn basisscholing nog eens dunnetjes overdoen, een verwijzing naar Google volstaat in dat geval prima.

Probeer tevens het verhaal van Dinosaur_Sr hierboven even begrijpend te lezen. Als dat lukt heb je in ieder geval weer wat geleerd. ;)
pi_107468569
Wow. Log ik net in, wordt ik zo in een time-warp-vortex gezogen naar 100 topics terug joh! :o
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 1 februari 2012 @ 08:30:12 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_107468699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:14 schreef Whuzz het volgende:
Wow. Log ik net in, wordt ik zo in een time-warp-vortex gezogen naar 100 topics terug joh! :o
Ja maakt niet uit welk topic je leest
De een zegt de huizenprijzen gaan omhoog en de ander zegt ze gaan omlaag

Feit is dat we er met ze n allen de komende jaren op achteruit gaan, ook de huurders.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 1 februari 2012 @ 08:42:41 #82
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_107468826
En we hebben weer een voorspelling. Rabobank: 'Huizenprijs daalt tot 30 procent'.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_107468829
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:30 schreef michaelmoore het volgende:
Feit is dat we er met ze n allen de komende jaren op achteruit gaan, ook de huurders.
Spreek voor jezelf aub. Ik ga er dit jaar (net als de afgelopen 8 jaar) gewoon weer op vooruit. En juist dankzij mijn koophuis is die vooruitgang redelijk stabiel. Weliswaar gaan de belastingen wat omhoog, maar daarintegen hoef ik geen huurverhoging meer te betalen en gaan mijn energiekosten voor het eerst omlaag (betere isolatie, nieuwe ketel, enz enz, dat kon allemaal niet in mijn huurhuis) i.p.v. omhoog.
Salarisgroei zit voorlopig (ook de komende jaren, tenzij de werel echt vergaat ;) ) wel goed.
Dat de groei wat minder is dan hij had kúnnen zijn zonder de crisis, ok. Maar echt niet iedereen gaat er op achteruit tijdens een crisis hoor. (Sterker nog, zoals ik al eerder heb gezegd, de crisis in 2008-2009 was achteraf gezien het beste dat me had kunnen overkomen...)
  woensdag 1 februari 2012 @ 08:44:45 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_107468851
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf aub. Ik ga er dit jaar (net als de afgelopen 8 jaar) gewoon weer op vooruit. En juist dankzij mijn koophuis is die vooruitgang redelijk stabiel. Weliswaar gaan de belastingen wat omhoog, maar daarintegen hoef ik geen huurverhoging meer te betalen en gaan mijn energiekosten voor het eerst omlaag (betere isolatie, nieuwe ketel, enz enz, dat kon allemaal niet in mijn huurhuis) i.p.v. omhoog.
Salarisgroei zit voorlopig (ook de komende jaren, tenzij de werel echt vergaat ;) ) wel goed.
Dat de groei wat minder is dan hij had kúnnen zijn zonder de crisis, ok. Maar echt niet iedereen gaat er op achteruit tijdens een crisis hoor. (Sterker nog, zoals ik al eerder heb gezegd, de crisis in 2008-2009 was achteraf gezien het beste dat me had kunnen overkomen...)
verwachtingen?

Kijk maar door een roze bril
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_107468868
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

verwachtingen?

Kijk maar door een roze bril
Het spijt me dat ik je verdriet niet met je kan delen, maar ik ga er gewoon echt op vooruit. Heb ik het salaris van mijn partner nog niet eens meegerekend. We gaan van éénverdieners naar twééverdieners O+

Wees gerust dat ik in elk geval wel met je meeleef en er begrip voor heb dat de crisis sommige mensen best hard kan raken. Komt allemaal wel goed hoorrrr michaeltje! :*
pi_107468930
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
En we hebben weer een voorspelling. Rabobank: 'Huizenprijs daalt tot 30 procent'.
Wat complete kul is natuurlijk, want als de verwachting is dat ie over 3 jaar x% lager is, zijn ze morgen x% lager, en niet pas over 3 jaar. Overigens wordt vergeleken met de top per 2008. Daar is volgens de insiders toch al 50% vanaf? Gaan we dan weer 20% omhoog? ;)

We zullen het zien. Lang leve de schuifpui, open haard, en de wijnkelder ;)
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:01:22 #87
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107469074
quote:
Dat konden ze jaren terug al op Fok! lezen :7 Precies in de tijd dat de "experts" nog volhielden dat prijzen niet zouden dalen. Na 3 jaar daling durven ze opeens te komen met "we verwachten nog meer daling". Dat is statistisch ook het veiligst, net zoals het weer voorspellen: 70% kans dat het morgen hetzelfde is als vandaag :')

quote:
In de zomer van 2008 kostte een gemiddelde bestaande woning ruim 259.000 euro, en dat is inmiddels teruggelopen naar ruim 233.000 euro. De periode dat een huis te koop staat, loopt almaar op en is nu ongeveer negen maanden.
Hier kijken ze dus alleen naar de huizen die verkocht worden, terwijl de overgrote meerderheid dat na veel meer dan 9 maanden nog niet is. Dat vertekent het beeld wel.

quote:
Makelaarsvereniging NVM stelt dat een derde van de huizen die te koop worden aangeboden, nu te hoog geprijsd is.
Op zich niet onlogisch: hoog inzetten en dan zakken als het niet verkoopt.

quote:
NVM-woordvoerder Roland Kimman vindt de Rabo-voorspelling te somber. "We moeten uitkijken dat zulke ramingen geen zichzelf versterkend effect krijgen."
Precies wat ze in de jaren met 15% prijsstijgingen ook hadden moeten doen, maar toen waren ze er maar wat blij mee dat het effect zichzelf versterkte.

quote:
Hugo Priemus, oud-hoogleraar woningmarkt, is niet verbaasd.
Deze man (en voor de alu-hoedjes-gelovers: ik ken hem persoonlijk!) heeft altijd een goed beeld op de woningmarkt gehad, en wees er lang voor de crisis al op dat huisvesting niet schaars gehouden moet worden.

quote:
De prijsdaling kan dus ook wel eens langer duren dan tot 2015."
Lijkt me ook. Ervaring in het verleden leert dat prijsdalingen grofweg net zo lang duren als prijsstijgingen. Zeker zolang de overheid met "pappen en nathouden" een snelle crash wil voorkomen.
pi_107469233
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Xeno.... En dat doen ze dan door,je de duimschroeven aan te draaien zodat er minder overblijft om af te lossen? 8)7

Maak van 'imo' dan op zijn minst 'imho'...
Ja.... ik weet het... het klinkt volslagen onlogisch.... maar zo werkt dat in de geest van de banksters... we drukken je luchtpijp zo strak mogelijk dicht... niet niet dicht genoeg om te stikken maar fatsoenlijk lucht happen lukt ook niet :|W
pi_107469243
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:

Hier kijken ze dus alleen naar de huizen die verkocht worden, terwijl de overgrote meerderheid dat na veel meer dan 9 maanden nog niet is. Dat vertekent het beeld wel.

Als dat zo is, is dan de samenstelling van de verkopen (goedkoop, middel, duur) ook nog van invloed? Exact wat is dan de voorspelling?
pi_107469300
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 00:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Exact zo werken de voorwaarden van een hypotheek ook. Ben je te goeder trouw, is er niks aan de hand. Die voorwaarden zijn dan ook zo geschreven voor gevallen waarbij de hypotheeknemer niet te goeder trouw is. Vul maar in welk deel van het spectrum je zelf zit (hint: in de regel geldt dat zo de waard is hij zijn gasten vertrouwd ;) )
Uiteraard heb je hier een goed punt, daarnaast is het niet praktisch om grote hoeveelheden mensen uit te zetten indien er toch geen kopers zijn, naast de maatschappelijke problemen die dit oplevert krijgt te bank zijn geld niet terug. In Amerika zie je dit reeds gebeuren, mensen betalen simpelweg hun hypotheek niet meer maar blijven wel lekker wonen in 'hun' huis. Wat zullen de banksters zich genaaid voelen _O-
pi_107469309
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:14 schreef Whuzz het volgende:
Wat waren we onze tijd toch ver vooruit hè :P
pi_107469409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik denk dat makelaars direct een kruisje zouden zetten als ze een contract onder hun neus zouden krijgen wat slechts een inkomensdaling van 30% zou garanderen :7

De reden dat prijzen nog niet massaal gezakt zijn heeft te maken met een gebrek in daadwerkelijk aanbod. De markt heeft zich nog niet aangepast aan het nieuwe betaalbaarheidsniveau... is een kwestie van tijd... gewoon rustig doorgaan met sparen en straks de mensen die echt van hun handel afmoeten de keel afknijpen.
pi_107474966
quote:
Er wordt niets vermeld what-if bij bijv. HRA-afschaffing;

bijvoorbeeld wat zou kunnen, bij afschaffing HRA 2015-2025:

Randstad: minus 50% t.o.v. HEDEN

Elders: minus 30 tot minus 70% t.o.v. HEDEN

De Rabobank is wel erg moedig door het percentage van 30% daling op DIT moment al voor te spiegelen; misschien een signaal van hun kracht, of .. bluf. De toekomst zal het leren.
pi_107475485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:45 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De Rabobank is wel erg moedig door het percentage van 30% daling op DIT moment al voor te spiegelen; misschien een signaal van hun kracht, of .. bluf. De toekomst zal het leren.
Of Rabo weet al dat de HRA eraan gaat?
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:06:24 #95
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107475526
quote:
Zou Rabobank hier ook consequenties aan verbinden voor hypotheken? Als ze verwachten dat het onderpand de komende jaren 30% minder waard wordt, lijkt het me redelijk om ook te zorgen dat de nieuwe hypotheken binnen enkele jaren max. 70% van de woningwaarde uitmaken. Dus eigen geld inleggen en aflossen. Echter, als ze dat doen rennen klanten naar de concurrentie.
pi_107475555
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 13:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Of Rabo weet al dat de HRA eraan gaat?
Aha,

en dan kunnen ze een daling voorspellen in 2 tredes, dat is dus wat subtieler.

Eerst nu 30% er af; en dan nog eens 30% eraf wegens afschaffing HRA.
pi_107476415
pi_107476636
quote:
'Huizenprijs daalt met 30 procent'

DEN HAAG - De prijs van koopwoningen blijft nog jaren dalen.

De komende vier jaar neemt de gemiddelde prijs per jaar met 3 tot 5 procent af. In 2015 is een gemiddelde koopwoning in Nederland 20 tot 30 procent goedkoper dan tijdens de topperiode halverwege 2008. Dat voorspelt Rabobank in een nieuw rapport over de perspectieven van de bouwsector.

De mate waarin de prijzen verder dalen is afhankelijk van de ingrepen in het huidige woningmarktbeleid.

In de zomer van 2008 kostte een gemiddelde bestaande woning ruim 259.000 euro en dat is inmiddels teruggelopen naar ruim 233.000 euro. De periode dat een huis te koop staat, loopt almaar op en is nu ongeveer negen maanden.

Makelaarsvereniging NVM stelt dat een derde van de huizen die te koop worden aangeboden, nu te hoog geprijsd is.

Rogier Spoel, manager bij VBO-makelaars, zegt dat het scenario van aanhoudende prijsdalingen bewaarheid kan worden 'als de politiek geen besluit neemt dat voor de komende twintig, dertig jaar zekerheid geeft op de woningmarkt'.

NVM-woordvoerder Roland Kimman vindt de Rabo-voorspelling te somber. "We moeten uitkijken dat zulke ramingen geen zichzelf versterkend effect krijgen." De makelaarsvereniging raamt een daling van 5 procent dit jaar, en 2,5 procent volgend jaar.

Hugo Priemus, oud-hoogleraar woningmarkt, is niet verbaasd. "Het Internationaal Monetair Fonds heeft er al op gewezen dat Nederland in vergelijking tot andere Europese landen een uitzonderlijk lange periode van huizenprijsstijgingen heeft doorgemaakt. De prijsdaling kan dus ook wel eens langer duren dan tot 2015. Als een kabinet flinke economische hervormingen doorvoert, door bijvoorbeeld de arbeidsmarkt te flexibiliseren, dan komt er een grote vraaguitval op de huizenmarkt en dalen de prijzen verder."

Rabobank stelt dat de bouwsector zich voorlopig niet kan herstellen van de crisis. Rabo-onderzoeker Leontien de Waal stelt dat de sanering van de sector nog niet is afgerond, ondanks een reeks faillissementen. Ze houdt rekening met het scenario dat grote beursgenoteerde bouwbedrijven de komende tijd opsplitsen in kleinere, gespecialiseerde spelers.

bron: De Stentor
De Rabo komt uit de ontkenningsfase en begint nu wat realistischer te spreken over de huizenmarkt, veels te laat en veels te weinig natuurlijk. Als zelfs Rabo spreekt over 30% maak er dan maar 50% van.

De NVM is ook uit de ontkenningsfase, vorig jaar was een huis kopen nog een 'slimme Z', nu blijkt dat ze mensen voorgelogen hebben en het een dat wachten een stuk 'slimme R' was _O-

Hugo weet natuurlijk wat er mankeert aan de huizenmarkt maar naar 'doemdenkers' moet je natuurlijk niet luisteren... want die man praat met zijn rare praatjes het casino de rode cijfers in :D
pi_107476767
quote:

[..]

Je bedoelt dat een gemiddeld huis straks minder dan twee modale gezinsinkomens gaat kosten.

Nou, doe er mij dan maar een stuk of vijf ;)

Ik wist niet dat happy hour tegenwoordig op de middag is.
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:50:09 #100
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_107476949
quote:
Jouw huis, mijn huis

De buurman gaat het schip in met zijn dure hypotheek. Wij niet. Net als zoveel huizenbezitters wiegen de redacteuren van HP/De Tijd zichzelf in slaap in hun onverkoopbare huis, terwijl hun hurende collega’s met leedvermaak toekijken. Slechts één redacteur ziet in de verte een ijsberg opdoemen: ‘Ik ben het haasje. Nout Wellink, bedankt.’

Sommige mensen hebben gewoon geen talent voor financiële beslissingen. In 2000 ging ik na lang aarzelen toch ook maar in aandelen, op een moment dat de kenners allang schaterlachend waren uitgestapt. Binnen de kortste keren was eenderde van mijn inleg verdampt. Eind 2007 zocht ik een veilig huis om mijn dochter – parttime – in groot te brengen. Ik wilde een kindvriendelijke buurt, die zich toch op twaalf minuten fietsafstand van het Spui bevindt. Oud-Zuid viel af wegens te duur. De Watergraafsmeer haalde ik net, met een tophypotheek van 272.000 euro – het appartement zelf kostte 241.000 euro. “Is het wel verantwoord?” had ik een collega gevraagd die als huizenmarktexpert te boek stond. “Ja hoor,” stelde hij me gerust. “Mensen moeten altijd blijven wonen, nietwaar?” Dat was zo. En op de dag dat de deal rondkwam, las ik dat de huizenprijzen in Amsterdam het voorbije jaar met zeventien procent waren gestegen. De verwachting was dat dat in 2008 wederom het geval zou zijn. Misschien word ik nog wel eens rijk, jubelde ik.
Via een ondoorgrondelijk spaar/beleggings/ levensverzekeringsproduct met een sterke woekerpolisodeur zou ik binnen dertig jaar 55.000 euro aflossingskapitaal opbouwen, de rest was aflossingsvrij. Ik ging de ING 1130 euro per maand aan rente betalen en SNS Reaal, waar ik die 55.000 euro had ondergebracht, 71 euro. Van de fiscus kreeg ik 430 euro retour. Netto woonlasten aldus: 770 euro, plus 75 euro voor de kas van de VVE. Dat was te doen. En als ik groter wilde gaan wonen, kon ik mijn flink in waarde gestegen huis altijd voor minimaal 271.000 euro verkopen, wist ik. Tjonge, wat voelde ik me safe. Toen. Ik woon in een goede buurt, zoals dat heet. Er wonen veel (halve) BN’ers en mijn straat heeft een heuse fontein. Maar mijn appartement uit 1910 is slechts 62 vierkante meter groot. Ik heb een balkonnetje op het zuiden waar precies één stoel op past. Mijn bovenburen bepalen hoe laat ik wakker word, namelijk als zij uit hun bed stappen en richting Senseo snellen. Mijn huis is groot genoeg voor anderhalve bewoner: ik en mijn dochter. Maar samenwonen met een nieuwe liefde? Onmogelijk.
Het grote probleem is: ik kan niet weg. Een soortgelijke woning staat al driekwart jaar voor 229.000 euro te koop, een groter appartement aan de overkant zelfs voor 219.000 euro (zonder verwarming, dat wel). Ik heb er nog nooit een aspirant-koper kunnen ontwaren. En de huizenprijzen zullen volgens alle prognoses voorlopig blijven dalen. Ik ben, kortom, het haasje. Nout Wellink, bedankt.Toch probeer ik van mijn huis te houden. Mijn dochter voelt zich er fijn en ik doorgaans ook. En mijn fiets kan ik zonder slot in het rek plaatsen – ik heb het terugkerend van het Spui diverse keren gedaan. Ik heb zelfs een keer ongestraft een hele nacht een jasje van driehonderd euro over mijn stuur laten hangen. Dus zeg ik: leve de Watergraafsmeer! Maar in de etalages van makelaars kijk ik niet meer. Uit zelfbescherming.

bron: HP de tijd
Kijk... het gaat natuurlijk heel erg goed in 020.... alles raak je daar in no time kwijt tegen zeepbelprijzen _O-

Aflossing == verlossing :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')