abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107458041
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:14 schreef Sjabba het volgende:
Iemand die netjes betaald en geen problemen in het vooruitzicht heeft worden gewoon met rust gelaten hoor. Banken gaan echt niet alle onderpanden actief toetsen en aanvullende zaken eisen of het anders gedwongen verkopen.
Je snijdt jezelf toch ook niet in je dikke duim imcj?
Banken hebben momenteel problemen met geld aan te trekken, althans... op de gebruikelijke manier. Ik vermoed dat ze gewoon de stijgende kosten van kapitaal wensen terug te halen op de klanten, immers de mensen met een kortlopende rente hebben geen keuze meer om over te stappen tegen een lage rente. Gisteren was er een man bij kassa die het constant over 'het gebrek aan marktwerking' had, de banken hoefden niet meer te concurreren met elkaar dus konden ze de klanten op hun gemak uitpersen.

Ik vraag me af of er niet meer achterzit en banken elkaar wel degelijk beconcurreren, immers degene die met de meeste slechte leningen zit mag straks ook het meeste afboeken :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107458076
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Al zouden ze het willen... Ze mogen het niet. Ook niet als het in de voorwaarden staat. (Nee, echt niet)
Maar het staat ze vrij om de nieuwe termijn rente te verhogen :7
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107458193
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar het staat ze vrij om de nieuwe termijn rente te verhogen :7
Niet helemaal. Als je nog steeds voldoet aan de huidige hypotheeknormen kun je overstappen of onderhandelen. Voldoe je daar niet meer aan, dan zul je het nieuwe rente-aanbod moeten accepteren. That's life.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_107458867
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
"wij mogen uw huis in bezit nemen" lijkt me niet echt juridische taal, dat staat er vast niet. Tenzij het een hypotheek is van de 'jongens binnen zonder kloppen' orde....

Misschien een linkje naar de voorwaarden?
Bij aflossingsvrije hypotheken wil je dit soort voorwaarden nog eens tegenkomen. In ieder geval de ABN heeft dat momenteel in de AV van z'n aflossingsvrije hypotheek slaan; ze eigenen zich het recht toe om 'mocht dat nodig zijn, eens in de vijf jaar te laten hertaxeren'. Geen idee of dat in de AV van oudere hypotheken ook al stond.

Leuk detail: In diezelfde AV staat dat de taxatie (die NWWI-conform moet zijn, dus extra prijzig) op kosten van de woningbezitter is.

Staat me even zo niet bij wat d'r gedaan moet worden als de taxatiewaarde onder de hypotheekwaarde ligt, maar worst case wordt je vriendelijk verzocht om het verschil binnen afzienbare tijd cash bij te leggen. Oh, en ze kunnen je ongetwijfeld een 'goed' aanbod doen voor een persoonlijk krediet. :')
pi_107459023
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:58 schreef Adaran het volgende:

[..]

Bij aflossingsvrije hypotheken wil je dit soort voorwaarden nog eens tegenkomen. In ieder geval de ABN heeft dat in de AV van z'n aflossingsvrije hypotheek slaan; ze eigenen zich het recht toe om 'mocht dat nodig zijn, eens in de vijf jaar te laten hertaxeren'.

Leuk detail: In diezelfde AV staat dat de taxatie (die NWWI-conform moet zijn, dus extra prijzig) op kosten van de woningbezitter is.

Staat me even zo niet bij wat d'r gedaan moet worden als de taxatiewaarde onder de hypotheekwaarde ligt, maar worst case wordt je vriendelijk verzocht om het verschil binnen afzienbare tijd cash bij te leggen. Oh, en ze kunnen je ongetwijfeld een 'goed' aanbod doen voor een persoonlijk krediet. :')
Pffffff....

NEE.

Ze kunnen je inderdaad wel verzoeken om het verschil bij te leggen, maar zolang je aan je verplichtingen voldoet (dus elke maand gewoon je hypotheek betaald) kan de bank verder HELEMAAL NIETS. Geen rechter die een bank in het gelijk gaat stellen als je je maandelijkse betalingen verricht.
pi_107459265
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ze kunnen je inderdaad wel verzoeken om het verschil bij te leggen, maar zolang je aan je verplichtingen voldoet (dus elke maand gewoon je hypotheek betaald) kan de bank verder HELEMAAL NIETS. Geen rechter die een bank in het gelijk gaat stellen als je je maandelijkse betalingen verricht.
Art. 12:
'op grond van de vergelijking tussen de schuld en de getaxeerde executiewaarde van het onderpand is de geldgever gerechtigd om het voor de lening geldende rentepercentage aan te passen en vervroegde aflossing van (een deel van) de schuld te verlangen, overeenkomstig het in de offerte bepaalde.

Overigens werd dit in 't verleden vaak gedaan om de rente juist omlaag te krijgen -- als je een tophypotheek afsluit zonder NHG kon je na een jaar of 3, 4 vaak een lagere rente krijgen omdat je nu opeens geen tobhypotheek meer had :')
pi_107459470
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:07 schreef Adaran het volgende:
Art. 12:
'op grond van de vergelijking tussen de schuld en de getaxeerde executiewaarde van het onderpand is de geldgever gerechtigd om het voor de lening geldende rentepercentage aan te passen en vervroegde aflossing van (een deel van) de schuld te verlangen, overeenkomstig het in de offerte bepaalde.
Haal je nu een deel van de hypotheekovereenkomst aan? Ter educatie: Het is de rechter die toetst of voorwaarden redelijk en billijk zijn, niet de bank.... :D

Oftewel.... Als jij als koper gewoon aan je verplichtingen voldoet, kan de bank hoog en laag springen, maar jij voldoet aan jouw verplichtingen. Dat het onderpand daalt in waarde had kunnen worden voorzien door de bank. Die bepaling doet daar niets aan af, want zolang jij gewoon netjes betaald doet de waarde van het onderpand geheel niet terzake. Ergo, het belang van de koper bij het in stand blijven van de 'overeenkomst' is groter dan het belang van de bank bij het beëindigen daarvan (mits er gewoon netjes betaald wordt).

Daar is al ruim voldoende jurisprudentie voor.

Dus paniek zaaien doe je maar ergens anders. :W

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 31-01-2012 22:17:58 ]
pi_107459957
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Haal je nu een deel van de hypotheekovereenkomst aan? Ter educatie: Het is de rechter die toetst of voorwaarden redelijk en billijk zijn, niet de bank.... :D

De bank zal zeggen 'ze zijn redelijk en billijk, en de klant heeft d'r voor getekend'. En ik kan me voorstellen dat de bank bij een 100% aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de rit niet met een restschuld wil blijven zitten omdat je het verschil tussen hypotheek en woningwaarde niet kunt bijpassen.

En het is natuurlijk hartstikke leuk om naar de rechter te gaan, maar dat kost je zo ook al snel een duizendtal euro's aan proceskosten, griffierechten etc..
pi_107460043
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:19 schreef Adaran het volgende:
De bank zal zeggen 'ze zijn redelijk en billijk, en de klant heeft d'r voor getekend'. En ik kan me voorstellen dat de bank bij een 100% aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de rit niet met een restschuld wil blijven zitten omdat je het verschil tussen hypotheek en woningwaarde niet kunt bijpassen.
Het doet niet terzake wat jij je kan voorstellen... Nee, echt niet, sorry...

De rechter bepaald.

quote:
En het is natuurlijk hartstikke leuk om naar de rechter te gaan, maar dat kost je zo ook al snel een duizendtal euro's aan proceskosten, griffierechten etc..
Ehmmm.... De bank zal naar de rechter moeten....

(Jij begrijpt werkelijk niet waar je het over hebt, is het wel?)
pi_107460114
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De rechter bepaald.
Indeed. Volgens mij snapt Adaran niet helemaal wat dat inhoudt.
pi_107460137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De rechter bepaald.
Linkje naar jurisprudentie, svp.
pi_107460167
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Indeed. Volgens mij snapt Adaran niet helemaal wat dat inhoudt.
LOL, lees mijn toevoeging, we hebben elkaar net overlapped...
pi_107460210
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Adaran het volgende:
Linkje naar jurisprudentie.
Is je Google kapot?
pi_107460348
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Is je Google kapot?
Jij roept wat. Bewijs het dan maar ook.
pi_107460354
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:22 schreef Adaran het volgende:

[..]

Linkje naar jurisprudentie, svp.
Vraagje, heb je zelf een hypotheek? Even pure interesse.
pi_107460404
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:26 schreef Adaran het volgende:

[..]

"Ik kan me voorstellen dat" en dan de mond vol hebben van anderen die iets moeten bewijzen. Ga je mond eens heel erg snel spoelen met zeep, snotjoch dat je er bent.
pi_107460453
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:26 schreef Adaran het volgende:
Gezien je eerdere argumenten, lijkt mij mijn tijd ietwat te duur om alles voor je voor te kauwen...

Gebruik Google, open desnoods een hulptopic, maar deze algemene kennis ga ik echt niet tot op de letter voor je spellen.
pi_107460589
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Gebruik Google, open desnoods een hulptopic, maar deze algemene kennis ga ik echt niet tot op de letter voor je spellen.
Ow got, wat zielig. Wil je nou echt een wedstrijdje doen wie d'r het hardste kan roepen dat-ie gelijk heeft? Pathetisch.
pi_107460636
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:31 schreef Adaran het volgende:

[..]

Ow got, wat zielig. Wil je nou echt een wedstrijdje doen wie d'r het hardste kan roepen dat-ie gelijk heeft? Pathetisch.
Om jurisprudentie roepen omdat mensen je claim onderuit halen is nogal pathetisch in dit geval ja, daar heb je gelijk in.
pi_107460654
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:31 schreef Adaran het volgende:
Jij kunt gillen wat je wilt. Maakt mij niet uit. Ik HEB gelijk. Of ik het krijg doet niet terzake, ik heb het toch. Gewoon omdat het zo is.

Leuker kan ik het niet maken...
pi_107460683
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij kunt gillen wat je wilt. Maakt mij niet uit. Ik HEB gelijk. Of ik het krijg doet niet terzake, ik heb het toch. Gewoon omdat het zo is.

Leuker kan ik het niet maken...
_O- wedden dat hij zo gaat schelden?
pi_107460962
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet helemaal. Als je nog steeds voldoet aan de huidige hypotheeknormen kun je overstappen of onderhandelen. Voldoe je daar niet meer aan, dan zul je het nieuwe rente-aanbod moeten accepteren. That's life.
Overstappen is voor mensen met onderwaarde of een hoge schuld-inkomen ratio mometeel uitgesloten, was gisteren nog 1 grote huilpartij bij tros radar. Inderdaad that's life...

Feitelijk willen banken stimuleren dat je gaat aflossen imo.
pi_107460997
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

_O- wedden dat hij zo gaat schelden?
Please behave :)
pi_107461157
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Please behave :)
Inderdaad Adanar, please behave. Blij dat we het eens zijn Xeno.
pi_107462889
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
Feitelijk willen banken stimuleren dat je gaat aflossen imo.
Xeno.... En dat doen ze dan door,je de duimschroeven aan te draaien zodat er minder overblijft om af te lossen? 8)7

Maak van 'imo' dan op zijn minst 'imho'...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')