Want?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:08 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Niet voor de IKMF en KMG.De andere bonden begin ik liever niet aan.
Voorkeur. Voel me er minder in thuis. Geen bijzondere reden verder. Heb met de Amerikaanse stroming niet zoveel op. Niet omdat ik denk dat het slecht is, totaal niet. Je hebt alleen heel veel bullshit Krav Maga, door mij alleen op deze twee Israëlische bonden te richten beperk ik mij misschien in verschillende inzichten, maar weet ik wel wat ik train.quote:
qftquote:Op maandag 4 juni 2012 23:13 schreef mafkees10 het volgende:
Bij brani is het ook gewoon lekker matten natuurlijk.. Bevalt me primaVooral die anekdotes tussendoor zijn altijd prachtig om te horen. Geeft me vaak weer nieuwe energie om verder te gaan
De structuur is soms wel een beetje weg, maar ik vind dit wel lekker. Heb hiervoor 2 jaar bij het IKMF gezeten en heb daar veel dingen geleerd. Het tempo was echter ver beneden peil. Bij brani is het echt zwaar en ga je echt tot de max. Dat vind ik wel lekker en geeft me altijd een goed gevoel
Daarnaast zijn de mensen echt tof die daar sporten. Echt een gezellig clubje waar je enorm veel van leert (en veel klappen vangt)
Protect Invest zit tegenwoordig wel bij IKMF, maar dat seminar is niet vanuit IKMF hoor, Itay Gil zit niet bij IKMF. Hij is gewoon erg goed in third party protection en hostage situations, hij heeft daar les in gegeven bij de Israëlische geheime dienst...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:47 schreef wiver het volgende:
Zeker! Ik zit bij worldwide, en dit is van ikmf.
Kost alleen 10,- meer... Betaalde er 60,- voor.
Ff mailtje naar hen, en je krijgt info met de prijzen enzo. Suc6!
Wij doen wel oefeningen waarbij je elkaar moet raken. Niet voluit weliswaar, maar dat is ook niet nodig om techniek te oefenen. En ik vind de situaties eigenlijk een feest van herkenning. Als je een beetje ervaring met vechten hebt, dan geeft het weer nieuwe inzichten in wat er allemaal mogelijk is.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:25 schreef grijper het volgende:
heb ongeveer een jaar getraind maar ik vind het elkaar net niet raken maar onrealistisch en geloof niet dat dit een goede manier is om te leren vechten. kan uiteraard ook aan mijn school liggen ;/ ga na de zomer boxen en jujitsu uitproberen.
Wat wil je dan? Elkaars gezicht elke les in elkaar beuken? Sommige mensen moeten ook nog gewoon de volgende dag representief op hun werk staan...quote:Op zondag 8 juli 2012 23:25 schreef grijper het volgende:
heb ongeveer een jaar getraind maar ik vind het elkaar net niet raken maar onrealistisch en geloof niet dat dit een goede manier is om te leren vechten. kan uiteraard ook aan mijn school liggen ;/ ga na de zomer boxen en jujitsu uitproberen.
Tuurlijk, dat zit toch in het gebied. Waar?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:25 schreef mafkees10 het volgende:
Nieuwegein misschien een optie? Geloof ik wel een aardige sportschool. Traint een vriend van me ook!
http://www.protectinvest.nl/ Ken iemand die daar les heeft en zelf ook les geeft en die is altijd erg tevreden. Wordt uiteraard lekker hard getraind!quote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:03 schreef StM het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat zit toch in het gebied. Waar?
Hoe is het daar? Ik ben geïnteresseerd. Heb vroeger heel kort kickboxen gedaan maar hier deden alleen opgefokte lui mee, in zo'n sfeer hoef ik niet te sporten.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:43 schreef HAL9000S het volgende:
Ik train in Utrecht bij Reflex, bevalt me prima.
De sfeer daar is letterlijk het tegenovergestelde van een opgefokte kickboxschool. Kom een keer langs voor een proefles zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:56 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Hoe is het daar? Ik ben geïnteresseerd. Heb vroeger heel kort kickboxen gedaan maar hier deden alleen opgefokte lui mee, in zo'n sfeer hoef ik niet te sporten.
Daar geeft toch een vrouw les? Hoe ervaar jij de lessen? Is het hard, gaat het op niveau, is er veel tijd om te ouwehoeren etc?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:43 schreef HAL9000S het volgende:
Ik train in Utrecht bij Reflex, bevalt me prima.
We hebben verschillende instructeurs, een stuk of 5. De hoofdinstructrice en eigenaresse van de school is inderdaad een vrouw; Synthia Stoffer. En zij is echt diehardquote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:35 schreef mafkees10 het volgende:
[..]
Daar geeft toch een vrouw les? Hoe ervaar jij de lessen? Is het hard, gaat het op niveau, is er veel tijd om te ouwehoeren etc?
Dat moeten de meeste mensen.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:10 schreef Geelman het volgende:
Ik heb ook interesse in Krav Maga. Ik heb een tijdje terug een cursus van 7 lessen kickboksen gevolgd, en dat vond ik erg leuk. Maar het diverse karakter van Krav Maga spreekt mij persoonlijk ook erg aan.
Heeft iemand ervaring met de sportschool Silent Dragon als het aankomt op Krav Maga? Leiden lijkt mij ook erg leuk als ik het filmpje zo zie. Maar hoe verlaat je de zaal na zo'n training? Ik moet de volgende dag wel gewoon kunnen werken op kantoor!
Haha, ik las op de site dat er nu zomerstop is. Misschien is het een ideaal moment om daarna in te stromen!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:51 schreef Booomer het volgende:
[..]
Dat moeten de meeste mensen.Als je de keuze hebt zou ik in Leiden gaan trainen, zeer ervaren trainer. Een sportschool die 'Silent Dragon' heet, voorspelt niet veel goeds...
Nee, iemand die ik ken. En ik hoor alleen maar goede verhalen, erg realistisch trainen daar! Unlike veel IKMF scholen...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:53 schreef Geelman het volgende:
[..]
Haha, ik las op de site dat er nu zomerstop is. Misschien is het een ideaal moment om daarna in te stromen!![]()
Train jij ook in Leiden?
Jep!quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:22 schreef HAL9000S het volgende:
Bij reflex? Was er vandaag niet helaas.
Het begint eind augustus weer, wellicht kom ik eens een proefles nemen!quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 12:02 schreef mafkees10 het volgende:
Blackviper en ik trainen iig in Leiden. Zou het iedereen aanraden. Het is realistisch en vrij hard, maar dat is het op straat ook. Mentaliteit is erg goed onderling. Als je het mij vraagt 1 van de betere scholen in Nederland. Vooral het street krav maga is erg vet. Ik zou t wel weten iig
Maar je hebt minder raakvlak als je sideways staat.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:19 schreef HAL9000S het volgende:
Omdat je bij Krav Maga niet 3 rondes van minuten hoeft te sparren maar je tegenstander zo snel en efficient mogelijk uit wil schakelen. Op die manier heb je al je 'wapens' (ledematen) perfect tot je beschikking.
met 1been voor en 1 been achter ziet het eruit alsof je al klaar staat om te vechten en dat moet je niet laten merken het is net zo iets dat je niet meteen je handen voor je gezicht houd, denk ikquote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:16 schreef GoobyPls het volgende:
Weet iemand trouwens de reden dat je bij krav maga met je lichaam naar voren staan ipv sideways (zoals bij vele andere sporten). Wat ik zelf kan bedenken is dat je meer gewicht achter beide stoten kan zetten, Bas Rutten zweert er ook bij dus het zal sowieso wel goed zijn, maar was gewoon benieuwd.
Nu ik er over nadenk is onze fighting stance gewoon orthodox.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:21 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Maar je hebt minder raakvlak als je sideways staat.
quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:23 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Nu ik er over nadenk is onze fighting stance gewoon orthodox.
Naam van de school? Ik heb nog nooit van de DKMF gehoord. Wel van de IKMF.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef Humberto-T het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met organisatie DKMF? Ik ben me aan het orienteren op Krav Maga en hier zit een Krav Maga school die aangeeft dat het lid is van de dutch krav maga federation.
Ver bij uit de buurt blijven, amateurs. Die kerel heeft niet eens een echte krav maga opleiding gevolgd, maar doet maar wat... Gevolg: heel veel blessures en je leert je niet effectief te verdedigen..quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef Humberto-T het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met organisatie DKMF? Ik ben me aan het orienteren op Krav Maga en hier zit een Krav Maga school die aangeeft dat het lid is van de dutch krav maga federation.
Dat zie je helaas vaker.... overal wordt maar Krav Maga aan vast geplakt om dat het hip is..quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:07 schreef DeTuinman11 het volgende:
[..]
Ver bij uit de buurt blijven, amateurs. Die kerel heeft niet eens een echte krav maga opleiding gevolgd, maar doet maar wat... Gevolg: heel veel blessures en je leert je niet effectief te verdedigen..
Waar kom je vandaan? Er zijn ongetwijfeld goede scholen bij jou in de buurt, maar Fightstuff is daar niet een van.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef Humberto-T het volgende:
Heb je ervaring met ze? Ik vind de naam wat 'opgefokt' overkomen.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:07 schreef DeTuinman11 het volgende:
[..]
Ver bij uit de buurt blijven, amateurs. Die kerel heeft niet eens een echte krav maga opleiding gevolgd, maar doet maar wat... Gevolg: heel veel blessures en je leert je niet effectief te verdedigen..
Goede instructeur idd. Echter zijn de lessen te passief en teveel herhaling waardoor je na ong 1/1,5 jaar verder moet zoeken! Daarnaast weet hij wel erg veel en kan hij goed les geven!quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:07 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Naam van de school? Ik heb nog nooit van de DKMF gehoord. Wel van de IKMF.
Overigens, van KMG naar IKMF gegaan. Train nu bij fightingtactics.nl.
Kruipolie: Al met Martijn besproken? Erg goede instructeur imho.
Daarvoor heb ik niet genoeg met hem getraind. Mijn huidige instructeur is niet zo. De lessen zitten verdomd goed in elkaar. Sparren, leren incasseren, nieuwe oefeningen, verder en verder. En uitputten tot je niet meer kan. I love it!quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:02 schreef mafkees10 het volgende:
[..]
Goede instructeur idd. Echter zijn de lessen te passief en teveel herhaling waardoor je na ong 1/1,5 jaar verder moet zoeken! Daarnaast weet hij wel erg veel en kan hij goed les geven!
Laten we zeggen dat ik al langer in het wereldje zit. Ik heb zelf niet bij Coos Kuijpers en kornuiten getraind, maar ik ken wel mensen die daar een proefles gevolgd hebben. Hij heeft geen officiële krav maga opleiding gevolgd heeft, daarom heeft hij ook maar zijn eigen bondje opgericht (omdat hij zich zonder opleiding niet kan aansluiten bij grote bonden). Verder is het een vreemde, niet al te snuggere snuiter. Trainen bij hem is vragen om blessures, en of je er nou echt wat aan hebt is maar de vraag...quote:Op donderdag 30 augustus 2012 21:52 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Heb je ervaring met ze? Ik vind de naam wat 'opgefokt' overkomen.
Waar zit je nu dan? Ruim twee jaar bij martijn getraind maar vond het eigenlijk vanaf het begin niet echt hard gaan. Ben na 2 jaar verder wezen zoeken en train nu in leiden. Bevalt mij persoonlijk beter.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:44 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Daarvoor heb ik niet genoeg met hem getraind. Mijn huidige instructeur is niet zo. De lessen zitten verdomd goed in elkaar. Sparren, leren incasseren, nieuwe oefeningen, verder en verder. En uitputten tot je niet meer kan. I love it!
Niet mee eens en niet mee eens. Maar dat is persoonlijk en per sportschool verschillend denk ik....quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 12:48 schreef mafkees10 het volgende:
[..]
Waar zit je nu dan? Ruim twee jaar bij martijn getraind maar vond het eigenlijk vanaf het begin niet echt hard gaan. Ben na 2 jaar verder wezen zoeken en train nu in leiden. Bevalt mij persoonlijk beter.
Nadeel van heel dat IKMF is sowieso al IKMF (geldgrijpers) en dat het curriculum veel te langzaam gaat. Je doet 5 maanden over 15 technieken voordat je examen mag doen. Dat is constant hetzelfde.. Zeker als je er langer zit krijg je steeds vaker te horen: nee, we leren je nu 50% vd techniek en als je bij G2 oid bent dan leer je de rest. Waar gaat het dan om? Om geld of om zelfverdediging?
Waar zitten die dan? Ze hebben een hele website maar kan nergens vinden waar zij les gevenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:28 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Niet mee eens en niet mee eens. Maar dat is persoonlijk en per sportschool verschillend denk ik....
Ik zit bij Rick Lablans van fightingtactics.nl
Nijkerk, het heeft zijn redenen dat het er niet op staat.quote:Op zaterdag 1 september 2012 23:24 schreef mafkees10 het volgende:
[..]
Waar zitten die dan? Ze hebben een hele website maar kan nergens vinden waar zij les gevenlekker duidelijk
Hoelang doe jij nu krav? Martijn geeft goed les, maar verre van realiteit vind ik. Een beetje het verschil tussen krav maaa-ga en krav màga. Dat eerste wordt gezien als een beetje passief 360 doen en 10 miljoen keer inside defenses oefenen. Daar geloof ik zelf niet in. Op straat wordt het matten en grijpen ze je op hele andere manieren dan de chokes die 1000x worden gedaan..
Ieder zijn eigen stijl, ik vond het schijnveilig ipv veilig en zit nu dus ook beter op mijn plek
Vandaag overigens weer mijn eerste les gehad. Stond te trillen met mijn armen en benen na 2 maanden niet gesport te hebbenEcht slecht dit, merk echt dat het achteruit gaat als je niets doet!
De oefeningen van vandaag waren wat eenvoudiger dan vorige week, en het ging daarom ook wat beter, heb iig weer het gevoel dat het nog wat kan worden. Heb ook geleerd dat als je een paar keer met je goede been schopt en dat het lekker gaat, dat je dan niet meteen met je verkeerde hard moet schoppen aangezien die niet helemaal op de juiste plek aankwam. Ik heb iig weer zin in volgende week.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:07 schreef -Splash- het volgende:
Kruipolie: Al met Martijn besproken? Erg goede instructeur imho.
Hey Splash. Jij zit dus in Nijkerk op Krav? Ik kwam twee scholen tegen, fighting tactics en standstrong.quote:Op zondag 2 september 2012 01:00 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Nijkerk, het heeft zijn redenen dat het er niet op staat.
Hmm.. Okee, in ieder geval bedankt voor je antwoord, weet ik dat het bij tactics in ieder geval goed zit. Een maatje van me heeft een proefles bij standstrong gedaan en was erg tevreden, maar ik denk dat het slim is om zelf bij beiden een proefles te doen voor ik een beslissing neem.quote:Op zondag 30 september 2012 19:32 schreef -Splash- het volgende:
Ik ben vreselijk biased hierin, maar Fighting Tactics. Hier train ik en de instructeur, Rick Lablans, is een erg goede instructeur die je niet alleen mentaal maar ook fysiek goed kan trainen. De IKMF is in mijn opinie ook één van de beste bonden ter wereld.
De andere sportschool ken ik niet. Zou er geen zinnig woord over kunnen zeggen. Wel ben ik zelf een beetje huiverig als het niet duidelijk bij welke bond de sportschool is aangesloten..... ze moeten toch ergens de technieken vandaan krijgen en up-to-date blijven? Maar of dit nou hobby-bob Krav Maga is of dat er wel degelijk een bond achter zit... geen idee.
Amersfoort.quote:Op zondag 30 september 2012 22:32 schreef jevader het volgende:
[..]
Hmm.. Okee, in ieder geval bedankt voor je antwoord, weet ik dat het bij tactics in ieder geval goed zit. Een maatje van me heeft een proefles bij standstrong gedaan en was erg tevreden, maar ik denk dat het slim is om zelf bij beiden een proefles te doen voor ik een beslissing neem.
Mocht er nog iemand iets over kunnen vertellen dan hoor ik het natuurlijk graag
Nogmaals dank Splash. (wel geinig, als je ook in Nijkerk woont ken ik je misschien wel ergens van haha, ons kent ons he).
Met deze redenatie moet je van alle materialen het duurste aanschaffen, naar mijn mening volstaat een standaard bitje gewoon. Ik heb overigens nog nooit met een stok getraind. Mocht het zou zijn dat je bij je krav maga sportschool wel 100% full contact traint bij beginnerslessen (wat me onwaarschijnlijk lijkt) is het wellicht wel aan te raden.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:48 schreef Blackviper het volgende:
Alsof je bij de oefeningen niet op je muil geslagen kan worden?
Of met een stok ofzo..
Kan altijd fout gaan. En je hebt maar 1 set tanden..
Maar goed iedereen moet het gewoon zelf weten.
Juist als beginner lijkt het me verstandig om een duurder bitje te nemen (~ 25 euro), omdat je dan vaak met andere beginners traint die hun bewegingen niet altijd even goed onder controle hebben.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:49 schreef GoobyPls het volgende:
Ik zou als beginner overigens nooit een dure mouthguard nemen, gezien je nooit 100% zal sparren.
Staat niet in verhouding met 100% sparren waarin je sowieso op je smoel geslagen wordt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 14:44 schreef DeTuinman11 het volgende:
[..]
Juist als beginner lijkt het me verstandig om een duurder bitje te nemen (~ 25 euro), omdat je dan vaak met andere beginners traint die hun bewegingen niet altijd even goed onder controle hebben.
Een gebroken hand geneest met 6 weken gips. Een paar tanden eruit duurt veel langer voor het weer helemaal herstelt is en kost je véél meer. Bovendien gaat het niet alleen om sparren, je kan ook per ongeluk een elleboog in je gezicht krijgen tijdens een techniek.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:31 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Staat niet in verhouding met 100% sparren waarin je sowieso op je smoel geslagen wordt.
Sowieso statements als "tanden wil je niet op bezuinigen" vind ik een beetje onzinnig, handen wil je namelijk ook niet op bezuinigen en je kloten ook niet, toch gebruiken de meeste simpele handschoenen en een simpele tok. Maar goed, iedereen moet lekker doen waar die zich goed bij voelt.
Hoi!quote:Op woensdag 11 maart 2015 08:58 schreef vaginabeheerder het volgende:
Hey hallo,
Ik wil ook krav maga gaan beoefenen als ik er tijd voor kan vrijmaken.
Ik heb begrepen dat er bepaalde verschillen zijn bij krav maga.
Er worden wedstrijden georganiseerde zoals bij judo en karate en er word street krav maga gegeven maar ook urban/combat krav maga.
Ik kan hier echter weinig over vinden.
Weten jullie er meer van?
Bedankt voor je reactie,quote:Op donderdag 12 maart 2015 10:27 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Hoi!
Leuk dat je Krav Maga wilt beoefenen. Helaas is het zo dat Krav Maga een 'hype' werd wat iedereen perse moest doen, hierdoor kreeg je veel rare wildgroei. Het is voor iedereen voor zich om te beoefenen wat je leuk vindt, maar wil je echt en serieus Krav Maga leren zoals Krav Maga ooit bedoeld was dan kan ik je aanraden om een school te zoeken die aangesloten is bij het IKMF- http://www.kravmaga-ikmf.nl/#scholen (heeft mijn persoonlijke voorkeur) of bij de KMG http://www.kravmaga.nl/nl/sportscholen/ .
Nu heeft de laatste jaren een versplintering van bonden plaats gevonden en zijn er bonden die goede instructeurs hebben, maar weinig draagkracht hebben binnen Nederland om de bonden sterk en betrouwbaar te houden. Deze bonden hebben dat wel binnen Israel (waar Krav Maga vandaan komt), maar binnen Nederland kan ik echt alleen de IKMF en de KMG aanraden.
Dingen als 'Street Krav Maga', 'urban/combat krav maga' kan ik gelijk afraden, dit heeft vaak niets met Krav Maga te maken.
Wellicht kan ik een suggestie voor een goede school doen als ik weet in welke omgeving je het zoekt? Een goede proefles bij een goede school zorgt vaak voor een goed inzicht of je hier verder mee wilt.
Om antwoord te geven op een andere vraag; Nee, er zijn geen wedstrijden voor Krav Maga. Dat zouden echt de meest verschrikkelijke en brute wedstrijden zijn met 0 entertainment waarde; Een Krav Maga gevecht zou nooit langer dan 30 seconden moeten duren.
Daarbij komt er bij kijken dat Krav Maga een zelfverdedigingssysteem is en geen vechtsport (het heeft geen regels). Je leert jezelf (en je vriend/vriendin te) verdedigen tegen situaties waar je in terecht kan komen in het dagelijks leven. Denk aan tijdens het uitgaan, in het verkeer, op het strand, op reis, tijdens het pinnen, etc... Het is daarbij niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Om gaan met stress situaties, hoe de-escaleer je een gevaarlijke situatie, hoe herken je een gevaarlijke situatie, wat is de meest veilige vluchtroute, etc... Eigenlijk durf ik te stellen dat je in al die dingen erg hebt gefaald als je uberhaupt Krav Maga ooit moet gebruiken om jezelf te verdedigen.
Als je vragen hebt dan wil ik die best beantwoorden.
Succes!
Is Tilburg te ver? Je zou misschien hier naar toe kunnen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 10:37 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie,
De dichtstbijzijnde school is voor mij in Hank noord Brabant.
http://www.sportcentrum-hank.nl/Sportcentrum_Hank/KRAV-MAGA.html
Helaas kan ik alleen maar in het weekend sporten en hun geven les op dinsdag.
Als ik vakantie heb ga ik waarschijnlijk wel 2 weken mee trainen om te kijken hoe het is.
Die geven ook les op zondag dus dat is wel interessant, bedankt.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:27 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Is Tilburg te ver? Je zou misschien hier naar toe kunnen.
Ik zou gewoon beginnen en o.a. de Krav Maga training gebruiken om fitter te worden.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:32 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Eerst maar eens fit zien te worden, ik ben vorige week begonnen met fitness omdat mijn gewrichten en conditie erg slecht waren.
Over een paar maanden moet het wel beter zijn.
Ik ben dan bang voor blessures.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:14 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Ik zou gewoon beginnen en o.a. de Krav Maga training gebruiken om fitter te worden.
En hoe was het?quote:Op zondag 10 april 2016 19:03 schreef DaMook het volgende:
Ik heb me aangemeld voor een proefles komende dinsdag. Ben wel benieuwd hoe het bevalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |