quote:
Op woensdag 11 maart 2015 08:58 schreef vaginabeheerder het volgende:Hey hallo,
Ik wil ook krav maga gaan beoefenen als ik er tijd voor kan vrijmaken.
Ik heb begrepen dat er bepaalde verschillen zijn bij krav maga.
Er worden wedstrijden georganiseerde zoals bij judo en karate en er word street krav maga gegeven maar ook urban/combat krav maga.
Ik kan hier echter weinig over vinden.
Weten jullie er meer van?
Hoi!
Leuk dat je Krav Maga wilt beoefenen. Helaas is het zo dat Krav Maga een 'hype' werd wat iedereen perse moest doen, hierdoor kreeg je veel rare wildgroei. Het is voor iedereen voor zich om te beoefenen wat je leuk vindt, maar wil je echt en serieus Krav Maga leren zoals Krav Maga ooit bedoeld was dan kan ik je aanraden om een school te zoeken die aangesloten is bij het IKMF-
http://www.kravmaga-ikmf.nl/#scholen (heeft mijn persoonlijke voorkeur) of bij de KMG
http://www.kravmaga.nl/nl/sportscholen/ .
Nu heeft de laatste jaren een versplintering van bonden plaats gevonden en zijn er bonden die goede instructeurs hebben, maar weinig draagkracht hebben binnen Nederland om de bonden sterk en betrouwbaar te houden. Deze bonden hebben dat wel binnen Israel (waar Krav Maga vandaan komt), maar binnen Nederland kan ik echt alleen de IKMF en de KMG aanraden.
Dingen als 'Street Krav Maga', 'urban/combat krav maga' kan ik gelijk afraden, dit heeft vaak niets met Krav Maga te maken.
Wellicht kan ik een suggestie voor een goede school doen als ik weet in welke omgeving je het zoekt? Een goede proefles bij een goede school zorgt vaak voor een goed inzicht of je hier verder mee wilt.
Om antwoord te geven op een andere vraag; Nee, er zijn geen wedstrijden voor Krav Maga. Dat zouden echt de meest verschrikkelijke en brute wedstrijden zijn met 0 entertainment waarde; Een Krav Maga gevecht zou nooit langer dan 30 seconden moeten duren.
Daarbij komt er bij kijken dat Krav Maga een zelfverdedigingssysteem is en geen vechtsport (het heeft geen regels). Je leert jezelf (en je vriend/vriendin te) verdedigen tegen situaties waar je in terecht kan komen in het dagelijks leven. Denk aan tijdens het uitgaan, in het verkeer, op het strand, op reis, tijdens het pinnen, etc... Het is daarbij niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Om gaan met stress situaties, hoe de-escaleer je een gevaarlijke situatie, hoe herken je een gevaarlijke situatie, wat is de meest veilige vluchtroute, etc... Eigenlijk durf ik te stellen dat je in al die dingen erg hebt gefaald als je uberhaupt Krav Maga ooit moet gebruiken om jezelf te verdedigen.
Als je vragen hebt dan wil ik die best beantwoorden.

Succes!
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied