Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:41 schreef Dennis101 het volgende:
Ik denk het niet. TS had hem voorrang moeten verlenen, heeft hij niet gedaan.
Ander verhaal, tegenpartij doet hier naar mening weinig fout. TS had er rekening mee moeten houden dat er iemand naast hem had kunnen rijden. Dus ja, in dit geval lijkt het mij redelijk simpel.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....
Maat van me, rijdt met zijn auto een parkeerplein op. Althans, dat was de bedoeling. Iemand die stond te wachten om dat parkeerplein te verlaten ramde hem aan de voorkant omdat die met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak keek.
Verzekering wou 50-50 doen omdat ze zich beiden op een parkeerPLEIN bevonden en hoewel de tegenpartij zijn parkeerplaats wilde verlaten ook mijn maat had moeten uitkijken aangezien hoij zich op een parkeerplein bevond.
(Dus als de volgende keer als je bij het winkelcentrum naar een parkeeplek zoekt en iemand komt een parkeehaven uit, wees dan maar niet zo zeker dat je schade gedekt is...!)
Uiteindelijk werd het de verzekring duidelijk dat mijn maat nog niet op het parkeerPLEIN was, en de tegenpartij daar juist vanaf reed. Toen, en toen pas is alle schade vergoed. (En voor de bijdevoetjes...: Mijn maat had sowieso voorrang, al was het geen parkeerplein geweest.)
Ja man. Als jij over een parkeerplein rijdt op zoek naar een plekje en iemand komt uberlomp uit zijn parkeerhaven crossen ligt het ook aan jou zeker...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
Ander verhaal, tegenpartij doet hier naar mening weinig fout. TS had er rekening mee moeten houden dat er iemand naast hem had kunnen rijden. Dus ja, in dit geval lijkt het mij redelijk simpel.
Dat heeft toch niks met deze zaak te makenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Als jij over een parkeerplein rijdt op zoek naar een plekje en iemand komt uberlomp uit zijn parkeerhaven crossen ligt het ook aan jou zeker...
We zullen zien wat de verzekering van TS zegt...
Doet er niet toe. Die pijlen daarvoor zijn meer een indicatie dan een 'regel', dit soort rotondes zijn een andere situatie dan gewone voorsorteervakken. Daarnaast ben je als je iemand raakt als je van baan wisselt sowieso altijd de sjaak.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Ja en wat als je 2 rondjes rijdt? Waar zijn je voorsorteerpijlen dan? Welke volg je dan?quote:Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.
dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
Dat is een compleet andere situatie die jij beschrijft als het om verzekeren gaat... Die vlieger gaat in dit scenario dus niet ook meteen op..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....
Maat van me, rijdt met zijn auto een parkeerplein op. Althans, dat was de bedoeling. Iemand die stond te wachten om dat parkeerplein te verlaten ramde hem aan de voorkant omdat die met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak keek.
Verzekering wou 50-50 doen omdat 'ze zich beiden op een parkeerPLEIN bevonden en hoewel de tegenpartij zijn parkeerplaats wilde verlaten ook mijn maat had moeten uitkijken aangezien hij zich op een parkeerplein bevond.'
(Dus als de volgende keer als je bij het winkelcentrum naar een parkeerplek zoekt en iemand komt zonder te kijken een parkeerhaven uit, wees dan maar niet zo zeker dat je schade gedekt is...!)
Uiteindelijk (na tig foto's en Google Earth...) werd het de verzekering duidelijk dat mijn maat nog niet op het parkeerPLEIN was, en de tegenpartij daar juist vanaf reed. Toen, en toen pas is alle schade vergoed. (En voor de bijdevoetjes...: Mijn maat had sowieso voorrang, al was het geen parkeerplein geweest.)
Je zegt precies wat het zijn, voorsoorteer.... Als ze niet herhaald worden op de rotonde, hebben ze alleen waarde bij het oprijden van de rotonde, zodra je erop zit niet meer..quote:Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.
dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
De inrichting van de rotonde in dit topic doet volgens mij ook vermoeden dat je alsnog rechtdoor kan rijdenquote:Beoordeling
1. Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie van ¤ 150,- opgelegd ter zake van “op een kruising niet de richting volgen die het voorsorteervak aangeeft”, welke gedraging zou zijn verricht op 28 oktober 2008 om 08.28 uur op de Kardinaal de Jongweg te Utrecht met het voertuig met het kenteken [AB-AB-00].
2. De betrokkene heeft in de procedure bij de kantonrechter aangevoerd dat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij alsnog besloot rechtsaf te slaan. De inrichting van de rotonde doet namelijk vermoeden dat er nog gekozen kan worden welke richting men opgaat, aangezien de rijstrook zich afsplitst in een gedeelte rechtdoor en een gedeelte rechtsaf. Zij hoefde daardoor niet van rijstrook te wisselen om rechtsaf te gaan. Op die splitsing was ook geen doorgetrokken of onderbroken streep toegepast. Feitelijk is de betrokkene dus niet van rijstrook gewisseld, maar heeft zij de rijstrook bereden die voortkomt uit het door de betrokkene gekozen voorsorteervak.
3. De kantonrechter heeft het beroep gedeeltelijk gegrond verklaard en de beslissing van de officier van justitie en de inleidende beschikking in zoverre gewijzigd dat de sanctie wordt vastgesteld op¤ 75,-. De officier van justitie heeft in hoger beroep aangevoerd dat de kantonrechter de sanctie op onjuiste gronden heeft gematigd.
Alleen is meneer hier niet tegen een auto aangereden, maar heeft wel een boete gekregen voor het niet volgen van de richting van het voorsorteervak.quote:De beslissing van de kantonrechter
De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene tegen de door de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie namens de officier van justitie in het arrondissement Utrecht genomen beslissing gedeeltelijk gegrond verklaard en de sanctie gematigd tot een bedrag van ¤ 75,-. De beslissing van de kantonrechter is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
Bron: http://jure.nl/bl5984quote:Beslissing
Het gerechtshof:
vernietigt de beslissing van de kantonrechter;
verklaart het beroep ongegrond.
quote:10. Het hof stelt het volgende voorop. Anders dan de kantonrechter, is het hof van oordeel dat een rotonde moet worden aangemerkt als een kruispunt en niet als een cirkelvormige weg waarop slechts éénrichtingsverkeer is toegestaan. Het betreftimmers een kruising/splitsing van wegen (zie ook de definitie van rotonde in Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse taal). De veronderstelling dat weggebruikers op een rotonde enkel rechtdoor kunnen rijden of rechtsaf kunnen slaan is daarom niet juist.
In het geval voor het kruispunt voorsorteerstroken zijn toegepast, houdt dat in dat bestuurders op het kruispunt de richting moeten volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevonden aangeeft. Door reeds voor het oprijden van de rotonde middelsde daartoe bestemde voorsorteerstroken de gewenste richting te kiezen wordt het verkeer op een rustige en ordelijke wijze over de rotonde in de gekozen richting geleid.
11. Voor de vaststelling of de onderhavige gedraging is verricht is bepalend welke richting de betrokkene uiteindelijk heeft gevolgd, nadat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor. Dat de wegmarkering het toeliet om een andere richting te volgen, is voor die vaststelling dus niet relevant, evenmin als de omstandigheid dat nietvan rijstrook hoefde te worden gewisseld. Zowel uit de verklaring van de verbalisant als uit de verklaring van de betrokkene volgt dat de betrokkene stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij op de rotonde naar rechts is afgeslagen. Derhalve heeft de betrokkene niet de richting gevolgd van het voorsorteervak.
Stoppen op een rotonde???quote:Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.
Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.
Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.quote:
Nou, dan zal ik wel blont zijn, maar als ik moet afslaan op een rotonde en ik zie dat het niet kan, dan rij ik gewoon een extra rondje.quote:Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).quote:Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:24 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).
Ja, uiteraard. Anders rijd je rondjes tot de spits voorbij isquote:Op zondag 29 januari 2012 21:15 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.
Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.quote:
Ik dacht dit initieel ook, maar toch vraag ik me af of dit wel zo is. Als een rotonde (zoals hierboven beschreven) gezien kan worden als een kruising waar je je dient te houden aan de richting aangegeven in de voorsorteervakken, had TS er vanuit mogen gaan dat de auto daar af sloeg. Hoewel van baan verwisselen zónder te kijken natuurlijk sowieso fout is.quote:Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.
Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.
Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Zoals ik zei, is het dus niet altijd onnodig.quote:Op zondag 29 januari 2012 22:48 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.
Wie gaat er nou onnodig stilstaan op een rotonde!
Ik vond het heel vreemd dat TS zonder te kijken en zonder voorrang te geven zomaar afslaat en een baan oversteektquote:Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
De botsing was niet ontstaan als TS naast zich had gekeken.quote:Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
Ik niet, er zijn voorsorteervakken aangemaakt voor de rotonde. Voor mij is een logische redenering dat je denkt dat de auto die op de rechterbaan rijdt in dit geval rechtdoor gaat. Anders is het complete nut van de rotonde weg (namelijk doorstroming van het verkeer)quote:Op maandag 30 januari 2012 14:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik vond het heel vreemd dat TS zonder te kijken en zonder voorrang te geven zomaar afslaat en een baan oversteekt
Zo ken ik er nog wel één: de botsing was niet ontstaan als blauw goed was voorgesorteerdquote:Op maandag 30 januari 2012 14:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De botsing was niet ontstaan als TS naast zich had gekeken.
Daarom zou ik er ook een bericht naar RWS aan wagen, want dit werkt zo gewoon niet, als de buitenbaan niet verplicht gemaakt wordt om af te slaan, met verhoogde afscheiding bijvoorbeeld.quote:Op maandag 30 januari 2012 14:38 schreef Blik het volgende:
Indien een rechter hier anders over denkt, mag Rijkswaterstaat een heleboel rotondes gaan veranderen in Nederland.
En waarom zat TS op de verkeerde baan?quote:Op maandag 30 januari 2012 14:42 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Jullie kunnen beiden niet rijden, zitten allebei op de verkeerde baan, allebei rijbewijs inleveren en autorijden aan volwassenen overlaten.
Ja, dat zei je al.quote:Op maandag 30 januari 2012 14:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo ken ik er nog wel één: de botsing was niet ontstaan als blauw goed was voorgesorteerd
Dan heb ik er nog een: Als blauw die betreffende dag niet in zijn auto was gaan zitten was er ook geen ongeluk gebeurt.quote:
Dat is alleen niet relevant. Je kunt als automobilist niet blindelings van rijbaan verwisselen omdat daar volgens regels niemand mag rijden (iets wat ook niet klopt, want in theorie zou de blauwe auto ook nog naar de linkerbaan af kunnen slaan). Of rij jij ook gewoon tegen een voetganger aan als die ergens oversteekt waar dat niet mocht?quote:Op maandag 30 januari 2012 14:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan heb ik er nog een: Als blauw die betreffende dag niet in zijn auto was gaan zitten was er ook geen ongeluk gebeurt.
Als je rechtdoor wilt... dan ga je op de rechterbaan...... niet op de linker...quote:Op maandag 30 januari 2012 14:43 schreef Blik het volgende:
[..]
En waarom zat TS op de verkeerde baan?
Heb je de OP wel gelezen?quote:Op maandag 30 januari 2012 14:55 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Als je rechtdoor wilt... dan ga je op de rechterbaan...... niet op de linker...
En wat als TS aanvoert dat hij verwacht had dat de blauwe auto rechtdoor zou gaan en de voorsorteerpositie vasthield?quote:Op maandag 30 januari 2012 14:42 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Jullie kunnen beiden niet rijden, zitten allebei op de verkeerde baan, allebei rijbewijs inleveren en autorijden aan volwassenen overlaten.
Blauw veroorzaakt helemaal geen botsing, want die blijft op z'n eigen baan. Je kan toch geen botsing met een auto naast je veroorzaken als je op je eigen baan blijft? Rood moet - zoals al vaker gezegd - altijd zorgen dat ie goed kijkt voordat hij/zij van rijbaan wisselt (en niet alleen aannemen dat een ander ook wel zal afslaan).quote:Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
Of het Keizer Karelplein in Nijmegenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:28 schreef mazaru het volgende:
Pak het Hofplein maar eens een paar keer op vrijdagmiddag, dan leer je echt rotondes pakken.
Jullie negeren dus de voorsorteerpijlen die aangeeft dat je rechtdoor moet op de rechterbaan en als je 3kwart rond (of ook rechtdoor) had gewild had je de linkerbaan moeten pakken?quote:Op maandag 30 januari 2012 14:59 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Blauw veroorzaakt helemaal geen botsing, want die blijft op z'n eigen baan. Je kan toch geen botsing met een auto naast je veroorzaken als je op je eigen baan blijft? Rood moet - zoals al vaker gezegd - altijd zorgen dat ie goed kijkt voordat hij/zij van rijbaan wisselt (en niet alleen aannemen dat een ander ook wel zal afslaan).
in theorie mag de blauwe auto alleen rechtdoor, al het andere is niet relevantquote:Op maandag 30 januari 2012 14:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is alleen niet relevant. Je kunt als automobilist niet blindelings van rijbaan verwisselen omdat daar volgens regels niemand mag rijden (iets wat ook niet klopt, want in theorie zou de blauwe auto ook nog naar de linkerbaan af kunnen slaan). Of rij jij ook gewoon tegen een voetganger aan als die ergens oversteekt waar dat niet mocht?
En blauw moet verplicht afslaan, en doet dat niet.quote:Op maandag 30 januari 2012 14:59 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Blauw veroorzaakt helemaal geen botsing, want die blijft op z'n eigen baan. Je kan toch geen botsing met een auto naast je veroorzaken als je op je eigen baan blijft? Rood moet - zoals al vaker gezegd - altijd zorgen dat ie goed kijkt voordat hij/zij van rijbaan wisselt (en niet alleen aannemen dat een ander ook wel zal afslaan).
Waarom moet hij verplicht afslaan dan?quote:Op maandag 30 januari 2012 15:06 schreef Blik het volgende:
[..]
En blauw moet verplicht afslaan, en doet dat niet.
Ik ben het met je eens, maar nu is mijn vraag: als het verplicht is, waarom loopt de weg op de rotonde dan wel door? Als het verplicht was zou de rechterbaan uitmonden in de rechtdoorlopende weg en niet verder gaan rondom de rotonde?quote:Op maandag 30 januari 2012 15:06 schreef Blik het volgende:
[..]
En blauw moet verplicht afslaan, en doet dat niet.
Omdat hij voorgesorteerd staat op een baan waar die alleen rechtdoor magquote:Op maandag 30 januari 2012 15:07 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Waarom moet hij verplicht afslaan dan?
Voorsorteerpijl ??quote:Op maandag 30 januari 2012 15:07 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Waarom moet hij verplicht afslaan dan?
Hij reed niet op een baan maar op een rotonde waar zelf geen lijnen of pijlen stonden die aangeven dat je af moet slaan. Die persoon mocht daar ook gewoon 3-kwart rond dus. Die pijlen voor de rotonde zijn geen onderdeel van de rotonde zelf en alleen een suggestie.quote:Op maandag 30 januari 2012 15:09 schreef Blik het volgende:
Omdat hij voorgesorteerd staat op een baan waar die alleen rechtdoor mag
Je kunt een rotonde niet 1 op 1 vergelijken met een gewoon kruispunt.quote:Op maandag 30 januari 2012 15:10 schreef Kloonhommel het volgende:
Voorsorteerpijl ??
Probeer jij maar eens op een echte kruispunt waar aangegeven staat dat je links afslaat naar rechts af te slaan. Zullen we nog wel zien of je dan nog volhoudt dat rood fout is...
Volgens mij verschillen een rotonde en kruising qua status. Is een rotonde niet een 'aparte' weg, los van de wegen er naar toe?quote:Op maandag 30 januari 2012 15:10 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Voorsorteerpijl ??
Probeer jij maar eens op een echte kruispunt waar aangegeven staat dat je links afslaat naar rechts af te slaan. Zullen we nog wel zien of je dan nog volhoudt dat rood fout is...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |