Nee hoor, kijk maar eens goed naar de witte pijlen vlak voor de rotonde (waar de rode pijl door getekend staat)quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:26 schreef Quirine het volgende:
Maar.. je moet dus op de linkerbaan zitten (dus het verste af van de afslag) om af te slaan? Dus dan moet je de baan óversteken.. waar de mensen op rijden die juist op de rotonde willen blijven..
Ben ik de enige die dit gek vind?
Laat dat net de uitzondering zijn volgens jurispidentiequote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:24 schreef thenxero het volgende:
Volgens mij heb ik Koos Spee een keer horen zeggen dat je verplicht bent de richting waarin je voorgesorteerd staat te volgen, dus dan zal dat ook wel zo zijn.
Ah.. ja..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:27 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Nee hoor, kijk maar eens goed naar de witte pijlen vlak voor de rotonde (waar de rode pijl door getekend staat)
Ik denk dat je observatie niet helemaal klopt, maar hoe dan ook is dit type rotonde tamelijk verwarrend. De meeste tweebaans rotondes die tegenwoordig worden aangelegd zijn dan ook Turborotondes (tenminste, alle recent aangelegde rotondes die ik de laatste tijd tegenkomt zien er zo uit)quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:26 schreef Quirine het volgende:
Maar.. je moet dus op de linkerbaan zitten (dus het verste af van de afslag) om af te slaan? Dus dan moet je de baan óversteken.. waar de mensen op rijden die juist op de rotonde willen blijven..
Ben ik de enige die dit gek vind?
TS is nog altijd degene die hier van rijbaan verwisseld zonder goed op te letten, TS zal dus 'officieel' (laten we hier even verzekeringstechnisch) zeker wel schuldig zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:29 schreef Kings het volgende:
Jullie hadden precies omgekeerd moeten rijden.... Volgens mij heb jij officieel geen schuld aan de aanrijding, want de blauwe auto had op die baan de rotonde niet driekwart mogen nemen, maar het was van jouw kant slimmer geweest de buitenbaan te pakken...
dit is de correct uitleg.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:30 schreef RetepV het volgende:
Jij ging van baan verwisselen, dus jij deed een byzondere manouvre, dus jij had iedereen voorrang moeten geven. Waar die ander ook naartoe wilde. Er is geen wet die zegt dat als je op de buitenste baan rijdt, je ook de eerste afslag moet nemen.
Turborotondesquote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:30 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik denk dat je observatie niet helemaal klopt, maar hoe dan ook is dit type rotonde tamelijk verwarrend. De meeste tweebaans rotondes die tegenwoordig worden aangelegd zijn dan ook Turborotondes (tenminste, alle recent aangelegde rotondes die ik de laatste tijd tegenkomt zien er zo uit)
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Och, blauw ging tegen de voorsortering in toch driekwart rond in plaats van rechtdoor de rotonde over, dus lijkt me op zijn minst gedeelde schuld. Mijn gevoel zegt me echter dat blauw de hoofdschuldige is, aangezien die door zich niet aan de regels te houden, ervoor gezorgd heeft dat deze aanrijding uberhaupt heeft kunnen plaatsvinden...
Ik kan me nog voorstellen dat de uitkomst inderdaad gedeelde schuld wordt, omdat blauw op z'n minst voor onduidelijkheid heeft gezorgd door onjuist voor te sorteren.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:46 schreef Dennis101 het volgende:
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.
Als TS op de binnenste baan rijdt zit hij eigenlijk ook op de verkeerde strook. Sowieso neemt dat niet weg dat je ineens niet meer goed moet kijken als je van baan wisselt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Maar goed, het recht is niet altijd recht...
Ik eerlijk gezegd niet. Sowieso zie ik geen pijl staan dat blauw verplicht af moet slaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:49 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik kan me nog voorstellen dat de uitkomst inderdaad gedeelde schuld wordt, omdat blauw op z'n minst voor onduidelijkheid heeft gezorgd door onjuist voor te sorteren.
niet correct. er staat nergens dat de rechterbaan niet de hele rotonde rond mag rijden.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Maar goed, het recht is niet altijd recht...
Huh? Er staat rechts een pijl voor rechtdoor, en links een pijl voor rechtdoor en 'linksaf'.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:52 schreef z80 het volgende:
[..]
niet correct. er staat nergens dat de rechterbaan niet de hele rotonde rond mag rijden.
en ts zit in de linkerbaan, wat inhoud dat hij een rijstrook moet oversteken. dus altijd voorrang moet verlenen.
ja en? deze staan VOOR de rotonde. dus wettelijk gezien op een andere weg.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Er staat rechts een pijl voor rechtdoor, en links een pijl voor rechtdoor en 'linksaf'.
Hoe duidelijk wil je het hebben???
Dus bij elke kruising gelden de voorsorteervakken eigenlijk niet...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:58 schreef z80 het volgende:
ja en? deze staan VOOR de rotonde. dus wettelijk gezien op een andere weg.
Wellicht staat dat er ook, dat is wat lastig te zien op een foto van bovenaf....quote:indien de rechterbaan niet rond mag rijden had dit op de rotonde zelf aangegeven moeten worden.
Zou ik in dit geval dan zeer zeker doen.quote:dat de wegbeheerder er een zooitje van maakt kan de wetgever niets aan doen. hooguit kan ts de wegbeheerder aansprakelijk proberen te stellen voor het veroorzaken van een onduidelijke situatie.
Dat zei ik dus al...quote:maar dan nog blijft hij fout.
TS kan in ieder geval proberen op gedeelde schuld uit te komen, maar als de tegenpartij z'n poot stijf houdt, heeft TS waarschijnlijk wel pech ja.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd niet. Sowieso zie ik geen pijl staan dat blauw verplicht af moet slaan.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:54 schreef Tism het volgende:
Los van het feit dat TS op de verkeerde rijstrook reed zijnde rechtdoorgaand verkeer,
Dat welquote:had hij beter moeten opletten, en had hij voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rechter baan..
Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:14 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
[..]
Dat welTS zit fout.
Wel onhandige rotonde trouwens, je kan als linkerauto nooit zien of iemand de rotonde daar echt gaat verlaten, dus kun je nooit met z'n 2en tegelijk hier rechtdoor over de rotonde.
Gezien de pijlen mag het, maar ik zou het niet zo doen. En zeker niet pas bij het afslaan de buitenbaan oversteken, maar eerder naar rechts gaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:16 schreef Tism het volgende:
[..]
Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..
Daar komt het inderdaad wel op neer.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:19 schreef Palomar het volgende:
Heb niet alle reacties gelezen, maar die pijlen zijn volgens mij helemaal niet relevant. TS moet gewoon niet tegen die andere auto aanrijden en is dus 100% fout naar mijn mening.
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten. (gezien de pijlen eerder op de weg: rechterbaan is rechtdoor, dus rotonde verlaten)quote:Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..
Juist!..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:17 schreef Piles het volgende:
[..]
Gezien de pijlen mag het, maar ik zou het niet zo doen. En zeker niet pas bij het afslaan de buitenbaan oversteken, maar eerder naar rechts gaan.
Een verhoogde rijbaanafscheiding zou het hier wel makkelijker maken.
Dus eigenlijk had je de situatie niet helemaal overzien, en gokte je er maar op dat het zo kon?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Tja, dat is natuurlijk wel een hele slechte aanname.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Juist op zo'n rotonde is dat alles behalve logisch.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:24 schreef KyraVZ het volgende:
Ja maar goed wel logisch als je de pijlen ziet van het voorsorteren...
En ik begrijp natuurlijkwel dat je alsnog moet kijken
Da's geen goede reden..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Desnoods rij je nog een rondje als je de situatie niet goed kan overzien.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:26 schreef Tism het volgende:
[..]
Da's geen goede reden..![]()
Volgende keer niet meer doen, en gewoon rustig de rechterbaan aanhouden bij het naderen van de rotonde (dus voor je erop rijd) als je halfrond op de rotonde gaat, anticiperen heet zoiets..
Da's idd ook nog een optie ja..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Desnoods rij je nog een rondje als je de situatie niet goed kan overzien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |