abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107354859
Wat doet iedereen moeilijk? Op de rotonde zelf staan geen tekens aangegeven die de verplichte rijrichting van een specifieke baan aangegven. Je bent in die zin dus vrij je eigen route te bepalen.

De situatie die zich hier voordoet is hetzelfde als op een weg met twee banen in dezelfde rijrichting, waarbij de een van baan verwisselt en tegen een ander aan botst. Zoals ook eerder gezegd. Er is sprake van een bijzondere verrichting, dus TS is helaas fout.
Allah Al Watan Al Malik
pi_107355264
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.

dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
pi_107356145
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.

dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
Ja en wat als je 2 rondjes rijdt? Waar zijn je voorsorteerpijlen dan? Welke volg je dan?
pi_107359194
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....

Maat van me, rijdt met zijn auto een parkeerplein op. Althans, dat was de bedoeling. Iemand die stond te wachten om dat parkeerplein te verlaten ramde hem aan de voorkant omdat die met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak keek.

Verzekering wou 50-50 doen omdat 'ze zich beiden op een parkeerPLEIN bevonden en hoewel de tegenpartij zijn parkeerplaats wilde verlaten ook mijn maat had moeten uitkijken aangezien hij zich op een parkeerplein bevond.'

(Dus als de volgende keer als je bij het winkelcentrum naar een parkeerplek zoekt en iemand komt zonder te kijken een parkeerhaven uit, wees dan maar niet zo zeker dat je schade gedekt is...!)

Uiteindelijk (na tig foto's en Google Earth...) werd het de verzekering duidelijk dat mijn maat nog niet op het parkeerPLEIN was, en de tegenpartij daar juist vanaf reed. Toen, en toen pas is alle schade vergoed. (En voor de bijdevoetjes...: Mijn maat had sowieso voorrang, al was het geen parkeerplein geweest.)
Dat is een compleet andere situatie die jij beschrijft als het om verzekeren gaat... Die vlieger gaat in dit scenario dus niet ook meteen op..
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_107359265
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.

dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
Je zegt precies wat het zijn, voorsoorteer.... Als ze niet herhaald worden op de rotonde, hebben ze alleen waarde bij het oprijden van de rotonde, zodra je erop zit niet meer..
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_107361471
Is dit niet een soortgelijke sitatie:

quote:
Beoordeling
1. Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie van ¤ 150,- opgelegd ter zake van “op een kruising niet de richting volgen die het voorsorteervak aangeeft”, welke gedraging zou zijn verricht op 28 oktober 2008 om 08.28 uur op de Kardinaal de Jongweg te Utrecht met het voertuig met het kenteken [AB-AB-00].

2. De betrokkene heeft in de procedure bij de kantonrechter aangevoerd dat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij alsnog besloot rechtsaf te slaan. De inrichting van de rotonde doet namelijk vermoeden dat er nog gekozen kan worden welke richting men opgaat, aangezien de rijstrook zich afsplitst in een gedeelte rechtdoor en een gedeelte rechtsaf. Zij hoefde daardoor niet van rijstrook te wisselen om rechtsaf te gaan. Op die splitsing was ook geen doorgetrokken of onderbroken streep toegepast. Feitelijk is de betrokkene dus niet van rijstrook gewisseld, maar heeft zij de rijstrook bereden die voortkomt uit het door de betrokkene gekozen voorsorteervak.

3. De kantonrechter heeft het beroep gedeeltelijk gegrond verklaard en de beslissing van de officier van justitie en de inleidende beschikking in zoverre gewijzigd dat de sanctie wordt vastgesteld op¤ 75,-. De officier van justitie heeft in hoger beroep aangevoerd dat de kantonrechter de sanctie op onjuiste gronden heeft gematigd.
De inrichting van de rotonde in dit topic doet volgens mij ook vermoeden dat je alsnog rechtdoor kan rijden

quote:
De beslissing van de kantonrechter
De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene tegen de door de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie namens de officier van justitie in het arrondissement Utrecht genomen beslissing gedeeltelijk gegrond verklaard en de sanctie gematigd tot een bedrag van ¤ 75,-. De beslissing van de kantonrechter is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
Alleen is meneer hier niet tegen een auto aangereden, maar heeft wel een boete gekregen voor het niet volgen van de richting van het voorsorteervak.

In beroep:

quote:
Beslissing
Het gerechtshof:

vernietigt de beslissing van de kantonrechter;

verklaart het beroep ongegrond.
Bron: http://jure.nl/bl5984
Oh, and that's a bad miss!
  zondag 29 januari 2012 @ 15:09:49 #82
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_107362925
Foto is duidelijk.
Op de rotonde is nergens aangegeven dat men van de rotonde af moet.

Als je bijv. de rotonde 3/4 zou willen nemen moet je eerst de linkerbaan pakken en dan op de rotonde t.h.v. de 2/4 naar de rechterbaan moeten gaan om vervolgens de afslag te kunnen nemen.
Maar je kan ook gewoon bij 3/4 af gaan slaan.

In theorie had de blauwe auto ook van een van de andere richtingen kunnen komen en om een of andere reden een extra rondje gemaakt. De voorsorteerpijlen die bij de rode pijl staan waren dan totaal niet van toepassing geweest.

TS. is hier altijd fout omdat hij zonder goed te kijken van rijbaan is gewisseld.
pi_107364279
Naar mij weten moet je de richting volgen waarin je hebt voorgesorteerd. Dit betekent dus dat alle auto's die rechts hebben voorgesorteerd de 1e afslag pakken. Auto's die links voorsorteren rechtdoor of linksaf gaan. Dit om kruisingen tussen banen te voorkomen (wat hier dus is gebeurd). Anders zouden de voorsorteervakken geen nut hebben :P.

TS zou fout zijn als hij op de rotonde linksaf wil en ergens rechtsboven (bij de pijl) tegen een andere auto knalt dat op de rechter rijbaan rijd wanneer hij van baan verwisseld (links naar rechts). Of hij moet dan stukje doorrijden en op de binnenste baan blijven en voor de afslag alle verkeer op de rechter baan voor laten gaan. Uiteraard wel richting aangeven....

Stel dat de auto op de rechter baan tóch linksaf wil of rondjes wil rijden op de rotonde :') moet hij voor de eerste afslag op de linker binnenbaan rijden van de rotonde. De rechter baan is om af te slaan. (anders zou iedereen je voor moeten laten gaan als je oneindig rondjes op de buitenste baan van de rotonde gaat rijden 8)7 )

Maar het is best een ruk-rotonde :P
pi_107364955
Hmm, mijn post van hierboven is misschien niet helemaal duidelijk. De bestuurder krijgt dus niet gelijk, hij zal de boete volledig moeten betalen omdat hij zich niet aan de voorsorteerrichting heeft gehouden: Voorgesorteerd op een vak voor rechtdoor, maar op de rotonde toch rechtsaf geslagen.

quote:
10. Het hof stelt het volgende voorop. Anders dan de kantonrechter, is het hof van oordeel dat een rotonde moet worden aangemerkt als een kruispunt en niet als een cirkelvormige weg waarop slechts éénrichtingsverkeer is toegestaan. Het betreftimmers een kruising/splitsing van wegen (zie ook de definitie van rotonde in Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse taal). De veronderstelling dat weggebruikers op een rotonde enkel rechtdoor kunnen rijden of rechtsaf kunnen slaan is daarom niet juist.
In het geval voor het kruispunt voorsorteerstroken zijn toegepast, houdt dat in dat bestuurders op het kruispunt de richting moeten volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevonden aangeeft. Door reeds voor het oprijden van de rotonde middelsde daartoe bestemde voorsorteerstroken de gewenste richting te kiezen wordt het verkeer op een rustige en ordelijke wijze over de rotonde in de gekozen richting geleid.

11. Voor de vaststelling of de onderhavige gedraging is verricht is bepalend welke richting de betrokkene uiteindelijk heeft gevolgd, nadat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor. Dat de wegmarkering het toeliet om een andere richting te volgen, is voor die vaststelling dus niet relevant, evenmin als de omstandigheid dat nietvan rijstrook hoefde te worden gewisseld. Zowel uit de verklaring van de verbalisant als uit de verklaring van de betrokkene volgt dat de betrokkene stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij op de rotonde naar rechts is afgeslagen. Derhalve heeft de betrokkene niet de richting gevolgd van het voorsorteervak.
Oh, and that's a bad miss!
pi_107365232
Blauw volgt wel niet de richting van zijn voorsorteervak, als je de pijl zo mag noemen..
dag
pi_107365298
Schuld ligt bij TS...
Wisselt van rijbaan (rijrichting) enzo...
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 29 januari 2012 @ 17:37:35 #87
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_107368589
vind beiden nogal pannekoek bestuurders, gewoon beiden rijbewijs afpakken
pi_107370092
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.

Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.

Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
  zondag 29 januari 2012 @ 19:20:51 #89
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_107371383
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.

Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.

Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Stoppen op een rotonde??? :N
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_107372437
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:20 schreef mazaru het volgende:

[..]

Stoppen op een rotonde??? :N
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 29 januari 2012 @ 19:54:54 #91
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_107372777
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:

[..]

Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Nou, dan zal ik wel blont zijn, maar als ik moet afslaan op een rotonde en ik zie dat het niet kan, dan rij ik gewoon een extra rondje.
Rotondes zijn er juist om de doorstroom te bevorderen, stilstaan is niet bevorderend voor de doorstroom.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_107374160
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:

[..]

Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_107377123
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:24 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).
Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.
Oh, and that's a bad miss!
  zondag 29 januari 2012 @ 21:38:37 #94
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_107378627
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:15 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.
Ja, uiteraard. Anders rijd je rondjes tot de spits voorbij is :')
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_107382917
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:20 schreef mazaru het volgende:

[..]

Stoppen op een rotonde??? :N
Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.

Wie gaat er nou onnodig stilstaan op een rotonde! :')
pi_107383011
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.

Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.

Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Ik dacht dit initieel ook, maar toch vraag ik me af of dit wel zo is. Als een rotonde (zoals hierboven beschreven) gezien kan worden als een kruising waar je je dient te houden aan de richting aangegeven in de voorsorteervakken, had TS er vanuit mogen gaan dat de auto daar af sloeg. Hoewel van baan verwisselen zónder te kijken natuurlijk sowieso fout is.
quote:
14s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:48 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.

Wie gaat er nou onnodig stilstaan op een rotonde! :')
Zoals ik zei, is het dus niet altijd onnodig.

Maar onnodig stilstaan op een rotonde is onnodig, daar heb je gelijk in! :')
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 30 januari 2012 @ 14:33:28 #97
62913 Blik
The one and Only!
pi_107401034
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
pi_107401092
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
Ik vond het heel vreemd dat TS zonder te kijken en zonder voorrang te geven zomaar afslaat en een baan oversteekt :P
pi_107401123
Het loont misschien wel de moeite om een bericht naar de wegbeheerder te doen, wat ze precies willen bereiken met deze inrichting...
pi_107401170
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
De botsing was niet ontstaan als TS naast zich had gekeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')