Wacht even...de bank heeft je de adresgegevens zomaar gegeven? Something smells fishy.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Weet iemand voor mij een goed incassobureau of deurwaarder. Wat is het eigenlijk precies het verschil tussen die twee?
Laatst namelijk een geldbedrag overgemaakt naar een verkeerde rekening. Geld werd uiteraard niet teruggestort dus van de bank adresgegevens gekregen en contact opgenomen. Je raadt het natuurlijk al, ze had het geld al uitgevenEcht, soms kan je er niet eens van bij wat voor trieste sloebers je hebt op deze wereld. Ze verwachtte toevallig van iemand anders ook een schenking van dat zelfde bedrag. Ja vast. Nou blijkt deze persoon zelf ook nog eens geen baan te hebben ofzo. Interesseert me allemaal verder niet eens, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks en ook al heb ik een hekel aan incassobureau's, dit lijkt me de enige manier want met zo'n mens is niet eens te praten.
Ik heb het liefst dat ze zo snel mogelijk dus een brief krijgt met dat ze moet betalen, incl. extra kosten en rente als ze niet op tijd betaald. Kan me niet schelen als me dit zelf wat extra gaat kosten, als zij maar gaat betalen. Ik weet dat ik gewoon in m'n recht sta (BW 6 Artikel 203 onverschuldigde betaling) en ik kan het geld wel even missen, maar toch een bedrag van 3 nullen. Pfff het is gewoon zo zielig. Als je het op je spaarrekening zet oke. Dat je niet reageert op de brief van de bank OKE, maar dat je het geld meteen opneemt en uitgeeft is gewoon te triest. Heb geen goed woord voor dat soort mensen over.
Eigenlijk is dit meer een KLB topic dan voor adviesmaar ja als vraag dan nog, weet iemand een goed incassobureau voor particulieren of kan ik dit beter op een andere manier oplossen?
Is vrij normaal hoor dat banken dat doen.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:40 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wacht even...de bank heeft je de adresgegevens zomaar gegeven? Something smells fishy.
Ben je er al langer mee bezig geweest? Dus dat de bank al eerder contact met haar heeft gezocht?
Nee, dat is absoluut niet normaal, tenzij zij al eerder een poging hebben gewaagd.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is vrij normaal hoor dat banken dat doen.
quote:Op zondag 22 januari 2012 17:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard is dit niet van de 1 op de andere dag. De bank heeft eerst contact op genomen met de persoon via een brief. Ze zien zelf ook wel dat de naam niet matched met het rekeningnummer, maar daar doen ze geen check meer op tegenwoordig (alleen ING > ING). Omdat er niet gereageerd werd, heeft de bank de adresgegevens gegeven zodat je zelf contact kan opnemen of een deurwaarder kan sturen.
quote:Op zondag 22 januari 2012 18:06 schreef Dwan het volgende:
Respect voor je geduld TS maar ik had allang een persoonlijkbezoek afgelegt.
Busje huren en alles meenemen wat los en vast zit. op naar de rommel markt.
![]()
anyways succes met het probleem
Dat kan sowieso niet. Als je overboekt, dan heb je óf getekend óf via telebankieren overgemaakt en met je reader werken wordt ook als handtekening gezien. Dus je kunt niet zomaar terugboeken. Dat is het probleem ook.quote:
Vrij normaal dusquote:Op zondag 22 januari 2012 17:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet normaal, tenzij zij al eerder een poging hebben gewaagd.
[..]![]()
Ik heb zelf een keer verkeerd overgemaakt. Gelukkig bleek dat ik het naar Bol had overgemaakt dus het kwam vanzelf terug.
Dat zijn dus allemaal dingen waar een goede jurist/advocaat ook prima bij kan helpenquote:Op zondag 22 januari 2012 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb haar gegevens nu ook wel, dat is het probleem niet. Maar er valt geen afspraken te maken met zo iemand dus het moet wel via een incassobureau OF direct via de rechtbank maar ik weet dus niet of dat laatste mogelijk is.
Dit idd.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:47 schreef gers het volgende:
Ik zou wel voor een incassoburo gaan op basis van no-cure no-pay ivm met de pauperigheid van degene waarvan je geld zou moeten krijgen
Klinkt bekend hoor... ABN gedroeg zich net zo bij ons, 1500 euro overgemaakt via internetbankieren van een eigen rekening naar een andere eigen rekening. En nadat opdracht akkoord gegeven is, staat het ineens op de spaarrekening van een wildvreemde. Bank bleef bij hun idee dat we zelf het verkeerde rekeningnummer ingegeven hadden. En we mochten er zelf achteraan gaan... Wij hadden het geluk dat we een eerlijk persoon getroffen hebben.quote:Op zondag 22 januari 2012 20:45 schreef Boca_Raton het volgende:
En je bank steekt verder geen poot uit?
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!quote:Op zondag 22 januari 2012 20:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Klinkt bekend hoor... ABN gedroeg zich net zo bij ons, 1500 euro overgemaakt via internetbankieren van een eigen rekening naar een andere eigen rekening. En nadat opdracht akkoord gegeven is, staat het ineens op de spaarrekening van een wildvreemde. Bank bleef bij hun idee dat we zelf het verkeerde rekeningnummer ingegeven hadden. En we mochten er zelf achteraan gaan... Wij hadden het geluk dat we een eerlijk persoon getroffen hebben.
quote:Op zondag 22 januari 2012 20:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!
Nou nee, niet altijd dus... Bij ons werd een transactie van een eigen rekening naar een eigen rekening verkeerd uitgevoerd door de bank.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]![]()
Jij maakt het toch over naar het verkeerde rekeningnummer?
Zou wat zijn zeg, als de bank steeds legitieme overboekingen terug stort...
Het lijkt mij stug, maar niet onmogelijk.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nou nee, niet altijd dus... Bij ons werd een transactie van een eigen rekening naar een eigen rekening verkeerd uitgevoerd door de bank.
Ja hallo dan moet je het goede rekeningnummer invoeren.quote:Op zondag 22 januari 2012 20:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!
Ja natuurlijk kunnen ze dat, het is alleen absoluut onwenselijk dat ze het ook doen. Denk eens aan wat voor immense nieuwe mogelijkheden dat biedt voor scammers. Betaling voor die iphone op ebay overboeken, iphone in ontvangst nemen, bank de betaling voor de iphone weer terug laten boeken omdat het zogenaamd naar de verkeerde rekening is gegaan... (zie wat er nu al via paypal of money orders gebeurt)quote:Op zondag 22 januari 2012 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij kan de bank zo de boeking corrigeren, al zouden ze dat willen. Of contact opnemen met de andere bank en het bedrag terugstorten.
Want alle omschrijving bij alle overschrijvingen zijn natuurlijk altijd hartstikke logisch voor iedereen...quote:Op zondag 22 januari 2012 23:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat anboni hierboven zegt is natuurlijk onzin, want het gaat in dit geval om een naam die niet bij een rekeningnummer hoort en niet gewoon een normale betaling met een omschrijving die logisch is.
En dus moet een bankmedewerker maar gewoon aannemen dat het wel goed zal zitten? Die volgt gewoon de procedures die z'n werkgever daarvoor heeft opgesteld (en terecht), Ik vind het trouwens ook knap stom dat je bij zo'n fors bedrag niet dubbel controleert of je het nummer wel goed hebt ingevuld...quote:Op zondag 22 januari 2012 23:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Als ik geld overmaak naar m'n ouders met een rek.nr waar 1 cijfer fout is zodat het niet matched en in de omschrijving staat KOSTGELD dan ziet elke mongool toch wel dat het een typfout is geweest? Heel wat anders dan dat ik geld overmaak voor een iphone en dan ga bellen cancel het maar weer. Wat begrijp je daar niet aan?
Dat wordt steekproefgewijs gecheckt. Bedragen boven de 1250 wordt het automatisch wel bij gedaan.quote:Op zondag 22 januari 2012 23:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Het rekeningnummer komt toch niet overeen met de begunstigde? Want TS heeft één cijfer verkeerd ingevoerd. Wordt er nog iets gecheckt door de bank of moet de klant het verder zelf maar uitzoeken?
Volgens mij is dat een van de diensten van een incassobureau, ze nemen in feite de schuld over, en gaan daarna over tot beslaglegging e.d. via de rechter.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:29 schreef HostiMeister het volgende:
Ik ben bang dat je er na kan fluiten. Volgens mij is je enige keuze een civielrechtelijke procedure starten.
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?quote:Op maandag 23 januari 2012 09:29 schreef HostiMeister het volgende:
Ik ben bang dat je er na kan fluiten. Volgens mij is je enige keuze een civielrechtelijke procedure starten.
Omdat het meestal zo'n gedoe is om zo'n procedure te starten dat je waarschijnlijk maar een klein deel terug krijgt. Sorry dat ik het zo onduidelijk zei.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?
Ik zou het alsnog doen. Al is het alleen maar omdat die andere persoon geen recht heeft op dat geld. En hoe zit dat met je rechtsbijstandverzekering?quote:Op maandag 23 januari 2012 09:40 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat het meestal zo'n gedoe is om zo'n procedure te starten dat je waarschijnlijk maar een klein deel terug krijgt. Sorry dat ik het zo onduidelijk zei.
@MrDrako. zo'n procedure kan een incassobureau voor je starten, maar dan moet je er wel een hebben dat een gerechtsdeurwaarder in huis heeft, anders besteden ze het ook weer uit aan een gerechtsdeurwaarder en dan krijg je nog minder van je centen terug.
Al met al denk ik dat je naar het volledige bedrag kan fluiten.
Wij ook, naar de belastingdienst (ipv de ANWB). Kregen we een blauwe envelop, met de melding dat we geld overgemaakt hadden en ze daar geen bijbehorende rekening bij konden vindenquote:Op zondag 22 januari 2012 17:43 schreef Nembrionic het volgende:
Ik heb zelf een keer verkeerd overgemaakt. Gelukkig bleek dat ik het naar Bol had overgemaakt dus het kwam vanzelf terug.
Nee, dat is niet juist, enkel voor de ambtelijke werkzaamheden heeft een incassobureau, jurist of advocaat een gerechtsdeurwaarder "nodig". Andere werkzaamheden kunnen in principe binnen het bedrijf worden gedaan. Uiteraard heb je incassobureaus die enkel het minnelijk traject doen en het gerechtelijke aspect uitbesteden. Een advocaat kan ook niet procederen zonder op enig moment een gerechtsdeurwaarder erbij te betrekken, en ook dan concluderen we niet dat daarmee een advocaat overbodig zou zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:40 schreef HostiMeister het volgende:
@MrDrako. zo'n procedure kan een incassobureau voor je starten, maar dan moet je er wel een hebben dat een gerechtsdeurwaarder in huis heeft, anders besteden ze het ook weer uit aan een gerechtsdeurwaarder en dan krijg je nog minder van je centen terug.
Misschien, maar misschien ook niet. Dat hangt af van de persoon in kwestie waarvan niemand wat kan zeggen. Wellicht heeft men gewoon een baan, en is beslag op loon gewoon mogelijk.quote:Al met al denk ik dat je naar het volledige bedrag kan fluiten.
Maar zonder uitspraak van een rechter (vandaar de gerechtsdeurwaarder) kun je beslag leggen niet verplichten.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:32 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Nee, dat is niet juist, enkel voor de ambtelijke werkzaamheden heeft een incassobureau, jurist of advocaat een gerechtsdeurwaarder "nodig". Andere werkzaamheden kunnen in principe binnen het bedrijf worden gedaan. Uiteraard heb je incassobureaus die enkel het minnelijk traject doen en het gerechtelijke aspect uitbesteden. Een advocaat kan ook niet procederen zonder op enig moment een gerechtsdeurwaarder erbij te betrekken, en ook dan concluderen we niet dat daarmee een advocaat overbodig zou zijn.
[..]
Misschien, maar misschien ook niet. Dat hangt af van de persoon in kwestie waarvan niemand wat kan zeggen. Wellicht heeft men gewoon een baan, en is beslag op loon gewoon mogelijk.
Het nadeel van procederen is dat de situatie kan ontstaan dat er eerst kosten moeten worden gemaakt om het geld terug te krijgen. De gerechtsdeurwaarder zal in een executietraject namelijk gewoon factureren voor de noodzakelijke ambtelijke werkzaamheden zoals bij betekening van het vonnis, of een derdenbeslag, etc. In ieder geval raad ik je aan een aangetekende ingebrekestelling te sturen, voorbeeldje van ons vind je hier.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?
De uitspraak van een rechter heeft in beginsel niets met een gerechtsdeurwaarder van doen. Uiteraard is het zo dat zonder vonnis betaling niet kan worden afgedwongen.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:34 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Maar zonder uitspraak van een rechter (vandaar de gerechtsdeurwaarder) kun je beslag leggen niet verplichten.
Dan kunnen ze hoog en laag springen maar zonder uitspraak hoef je in principe niet te betalen, zover ik weet.
Maar dan komt het toch gewoon neer op dreigen en hopen dat de andere partij betaalt, zonder dat er daadwerkelijk een verplichting toe is? (Of zie ik het nou helemaal verkeerd?) En worden er dan juist niet meer kosten gemaakt, waardoor TS sowieso wel kan fluiten naar het hele bedrag?quote:Op maandag 23 januari 2012 12:37 schreef Sovereign het volgende:
[..]
De uitspraak van een rechter heeft in beginsel niets met een gerechtsdeurwaarder van doen. Uiteraard is het zo dat zonder vonnis betaling niet kan worden afgedwongen.
Er is een verschil tussen een verplichting tot betaling, of de mogelijkheid bezitten om die verplichting af te dwingen. De wederpartij is in deze zaak gehouden tot restitutie omdat het een onverschuldigde betaling betreft, er is dus wel degelijk een rechtsgrond voor de vordering van Yoshi. Jij noemt het dreigen, ik noem het de wederpartij wijzen op zijn of haar juridische verplichtingen en de gevolgen indien daar geen gehoor aan wordt gegeven.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:41 schreef HostiMeister het volgende:
Maar dan komt het toch gewoon neer op dreigen en hopen dat de andere partij betaalt, zonder dat er daadwerkelijk een verplichting toe is? (Of zie ik het nou helemaal verkeerd?)
Hangt van de afspraken af met de jurist/incassobureau/deurwaarder.quote:En worden er dan juist niet meer kosten gemaakt, waardoor TS sowieso wel kan fluiten naar het hele bedrag?
Geen idee, daar ga ik niet over.quote:De twitter feed op jullie website is trouwens stuk, fyi.
Ok, bedankt voor de info, precies als ik dacht dus.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:57 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een verplichting tot betaling, of de mogelijkheid bezitten om die verplichting af te dwingen. De wederpartij is in deze zaak gehouden tot restitutie omdat het een onverschuldigde betaling betreft, er is dus wel degelijk een rechtsgrond voor de vordering van Yoshi. Jij noemt het dreigen, ik noem het de wederpartij wijzen op zijn of haar juridische verplichtingen en de gevolgen indien daar geen gehoor aan wordt gegeven.
[..]
Hangt van de afspraken af met de jurist/incassobureau/deurwaarder.
[..]
Geen idee, daar ga ik niet over.
Volgens mij is dat helemaal niet zo zeker als jij het hier stelt. De rechter kan de tegenpartij veroordelen tot het vergoeden van de gemaakte kosten, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter dat niet (of gedeeltelijk) doet als de kosten buitensporig hoog zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:48 schreef Snoepje5 het volgende:
Gewoon blijven volhouden Yoshi!
Dan krijg je het uiteindelijk wel terug. Ook al heb je 1000¤ kosten gemaakt, dan zal zij die verplicht ook moeten vergoede, dus don't worry about the costs. Zorg dat je alle info goed bewaard.
Een proceskostenveroordeling is in de regel forfaitair - dat gaat puntsgewijs en is afhankelijk van het belang van de zaak - en zal inderdaad bijna nooit de volledige kosten dekken. Uitzondering zijn zaken betreffende intellectueel eigendomsrecht waarbij wel een volledige proceskostenveroordeling kan volgen (maar waar ook toch wel e.e.a. gematigd wordt).quote:Op maandag 23 januari 2012 13:08 schreef anboni het volgende:
[..]
Volgens mij is dat helemaal niet zo zeker als jij het hier stelt. De rechter kan de tegenpartij veroordelen tot het vergoeden van de gemaakte kosten, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter dat niet (of gedeeltelijk) doet als de kosten buitensporig hoog zijn.
Dat TS niet handig bezig is geweest, beseft TS zelf ook wel. Dit staat los van het feit dat de persoon die het geld heeft gekregen geen recht heeft op het geld. Lees maar eens over de onverschuldigde betaling.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:21 schreef JellieVrolijk het volgende:
Sorry hoor, maar TS heeft het zelf verkeerd over gestort. Dat controleer je toch bij een bedrag met 3 nullen?
Sorry hoor, maar als jij ineens 1000¤ op je rekening krijgt van een wild vreemde dan ga je dit toch niet direct uitgeven?quote:Op maandag 23 januari 2012 22:21 schreef JellieVrolijk het volgende:
Sorry hoor, maar TS heeft het zelf verkeerd over gestort. Dat controleer je toch bij een bedrag met 3 nullen?
Dit dus. Sterker nog, het direct uitgeven en het dus 'niet meer hebben' als de rechtmatige eigenaar zijn onverschuldigd betaalde geld komt opeisen, komt wat mij betreft dicht in de buurt van verduistering.quote:Op maandag 23 januari 2012 23:03 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als jij ineens 1000¤ op je rekening krijgt van een wild vreemde dan ga je dit toch niet direct uitgeven?
Zet het dan gewoon op je spaarrekening, pak wat rente en betaal het terug als je iets hoort. Of wees gewoon een normaal mens en stort het direct terug.
Als je twee getallen verwisseld is het rekeningnummer niet meer geldig.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:43 schreef kovenant het volgende:
zelf ook eens overkomen met 1200 euro,
gelukkig kwam de naam niet overeen met wat ik had ingevoerd waardoor het na 2 weken automatisch werd terug gestort.
een foutje hiermee is snel gemaakt als je per ongeluk 2 getallen verwisseld
bijv wwwvww ipv wwvwww
Dat zijn de buitengerechtelijke kosten, ook daar gelden forfaitaire bedragen voor afhankelijk van de hoofdsom. Het is ook zeker niet zo dat een factuur van een deurwaarder of incassobureau altijd blijft bij de incassokosten en proceskostenveroordeling als moet worden geprocedeerd. Bij een procedure op tegenspraak zal al snel tegen een uurtarief worden gedeclareerd, of dat moet gezien de aard en hoogte van de vordering niet rendabel zijn. In mijn ogen is een incassotraject in ieder geval altijd maatwerk.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:10 schreef Snoepje5 het volgende:
De proceskosten zal wellicht niet 100% vergoed worden.
Maar wanneer Joshi een incassobureau inschakelt en dit bureau maakt bijv. 200¤ loonkosten en 100¤ overige kosten dan zal dit verhaald worden op de schuldenaar. Ik geloof dat hij/zij dan ook verplicht is die 300¤ te betalen, mits redelijk bedrag.
Dat is anders dan de proceskosten van een eventuele zitting.
Logisch ook. Ik vind t uberhaupt. vrij uniek als de bank naw-gegevens bekend maakt. Dat zou ik zelf in geen enkele situatie pikken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:06 schreef x-tremed het volgende:
Geen zorgplicht bank bij verkeerde overboeking
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6186
Dat is toch niet zo onredelijk?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:19 schreef kalinhos het volgende:
Logisch ook. Ik vind t uberhaupt. vrij uniek als de bank naw-gegevens bekend maakt. Dat zou ik zelf in geen enkele situatie pikken.
En dan? Lijkt me niet helemaal de geschikte oplossing...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:24 schreef Halcon het volgende:
Incassobureau Binnen zonder te kloppen B.V. is wel een aanrader...
Punt is dat als iemand geen werk heeft, jij je geld niet zo maar terug hebt. Je kunt er beter zelf een keer langsgaan of er iemand langs sturen.
Bij dit soort werkloze figuren valt weinig te pullen door een deurwaarder. Je hebt de beslagvrije voet en dan blijft er wienig over van zo'n uitkering.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:36 schreef H-D het volgende:
[..]
En dan? Lijkt me niet helemaal de geschikte oplossing...
Beter haal je een vonnis bij de rechter en laat je een gerechtsdeurwaarder beslag leggen en evt. executeren.
Klopt maar altijd nog beter dan zelf iets strafbaars doen lijkt mij maar goedquote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij dit soort werkloze figuren valt weinig te pullen door een deurwaarder. Je hebt de beslagvrije voet en dan blijft er wienig over van zo'n uitkering.
Binnen zonder kloppen op een adres waar de ontvanger al niet meer woont... nee, dat is fijn voor de nieuwe bewonersquote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:24 schreef Halcon het volgende:
Punt is dat als iemand geen werk heeft, jij je geld niet zo maar terug hebt. Je kunt er beter zelf een keer langsgaan of er iemand langs sturen.
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:24 schreef Halcon het volgende:
Klopt alleen duurt het dan wat langer omdat er niet zo veel meer overblijft na de beslagvrije voet. Maar ach, geduld wordt beloondquote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:53 schreef Inlognaam het volgende:
Dan hebben ze vast een uitkering waar beslag op gelegd kan worden. Desnoods maar 50 euro per maand. Hadden ze kunnen weten en boontje komt om zn loontje.
[..]
50 euro... daarvan gaat nog een deel naar de deurwaarder... Schiet totaal niet op.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:53 schreef Inlognaam het volgende:
Dan hebben ze vast een uitkering waar beslag op gelegd kan worden. Desnoods maar 50 euro per maand. Hadden ze kunnen weten en boontje komt om zn loontje.
[..]
En jij moet twee jaar wachten op je geld...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:18 schreef Inlognaam het volgende:
Nee? 50 euro is nog altijd 50 euro en beter dan niets. Daar komt bij dat ze dan lekker 2 jaar krom kunnen liggen en de kosten voor het verhalen ook mogen betalen.
Ja maar het is sowieso meer een principekwestie geworden dus wat maakt dat uit dan?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
En jij moet twee jaar wachten op je geld...
Ik vind het altijd wel fijn om mijn geld snel terug te krijgen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:32 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja maar het is sowieso meer een principekwestie geworden dus wat maakt dat uit dan?
True. Maar als dat niet kan? Dan moet je het gewoon doen binnen de mogelijkheden die je hebt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel fijn om mijn geld snel terug te krijgen.
Vaak werkt persoonlijk verhaal gaan halen wat beter dan beslag leggen op die twee tientjes die een deurwaarder per maand binnen kan hengelen...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:35 schreef H-D het volgende:
[..]
True. Maar als dat niet kan? Dan moet je het gewoon doen binnen de mogelijkheden die je hebt.
dat dus. iedere maand opnieuw zullen ze aan je denken..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:35 schreef H-D het volgende:
[..]
True. Maar als dat niet kan? Dan moet je het gewoon doen binnen de mogelijkheden die je hebt.
Of ze gaan de schuldsanering in en je kunt fluiten naar je centen...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:36 schreef FUFR het volgende:
[..]
dat dus. iedere maand opnieuw zullen ze aan je denken..
ja! of ze gaan dood!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Of ze gaan de schuldsanering in en je kunt fluiten naar je centen...
en je komt niet zo maar in de WSNP.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Of ze gaan de schuldsanering in en je kunt fluiten naar je centen...
dat dus. men roept bedreiging en je bent meteen de lul voor een nachtje.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:07 schreef Supersoep het volgende:
[..]![]()
En dan de cel in. Al die stoerdoenerij weer.
helpt in zeker 80% van de cases is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:31 schreef Inlognaam het volgende:
Ik zou trouwens gaan voor een deurwaarderskantoor dat ook incasso's verricht op basis van no cure no pay. De dreiging van een deurwaarder kan best al eens voldoende zijn.
En anders helemaal niets.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
En jij moet twee jaar wachten op je geld...
Nee is zinloos in dit geval, dit is echt zo'n persoon waar niet mee te praten valt. Dit moet hard aangepakt worden en dat kan alleen via de wet. Ja, het zal wel even duren voordat het geld er komt, maar het zal er komen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vaak werkt persoonlijk verhaal gaan halen wat beter dan beslag leggen op die twee tientjes die een deurwaarder per maand binnen kan hengelen...
Hard aanpakken doe je juist niet via de wet.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee is zinloos in dit geval, dit is echt zo'n persoon waar niet mee te praten valt. Dit moet hard aangepakt worden en dat kan alleen via de wet. Ja, het zal wel even duren voordat het geld er komt, maar het zal er komen.
We hebben haar echte adresgegevens nu wel en ook weer gebeld. Nu komt ze weer met andere smoesjes... en opeens had ze het geld ook helemaal niet ontvangensure. Toen het woord deurwaarder viel werd de hoorn erop gegooid. Goed dan, gaan we het zo spelen.
Oh oh oh, verschrikkelijk, bij zulke figuren gaan m'n handen jeuken, één duidelijke aangetekende ingebrekestelling (en niet meer) en dan direct dagvaarden (wat ik zou doen althans).quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:17 schreef YoshiBignose het volgende:
We hebben haar echte adresgegevens nu wel en ook weer gebeld. Nu komt ze weer met andere smoesjes... en opeens had ze het geld ook helemaal niet ontvangensure. Toen het woord deurwaarder viel werd de hoorn erop gegooid. Goed dan, gaan we het zo spelen.
BVV kunnen ze toch geen beslag op leggen. Beetje zwart bij gaan beunen, etc...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:46 schreef Inlognaam het volgende:
Hoe ontloop je die dan? Ben ik wel benieuwd naar. Zodra er beslag gelegd wordt op je uitkering kun je dat niet ontlopen en als je in dienst bent van een werkgever ook niet.
nee joh eerst dossier bouwen, ik heb vorige week zon geval van "te weinig aangemaand' gehad.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:45 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Oh oh oh, verschrikkelijk, bij zulke figuren gaan m'n handen jeuken, één duidelijke aangetekende ingebrekestelling (en niet meer) en dan direct dagvaarden (wat ik zou doen althans).
Gewoon 1x in gebreke stellen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:48 schreef FUFR het volgende:
[..]
nee joh eerst dossier bouwen, ik heb vorige week zon geval van "te weinig aangemaand' gehad.
meerdere keren aanschrijven dus, je weet nooit met rechters.
Een enkele aangetekende ingebrekestelling is in de regel voldoende, misschien niet voor eventuele te vorderen incassokosten (waar jij op doelt denk ik), maar wel voor de primaire vordering.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:48 schreef FUFR het volgende:
nee joh eerst dossier bouwen, ik heb vorige week zon geval van "te weinig aangemaand' gehad.
meerdere keren aanschrijven dus, je weet nooit met rechters.
Maar waar doel jij nu op dan? Langsrijden en dat mens in elkaar schoppen? Elke week een steen door de ruit? Kind kidnappen? Allemaal leuk en aardig hoor... als dat niet strafbaar was geweest dan weet ik wel wat ik gedaan hadquote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hard aanpakken doe je juist niet via de wet.![]()
Geloof me, heb ervaring met vorderingen waarbij ik deurwaarders heb ingeschakeld en dit soort mensen zijn beroepswanbetalers. Die weten wel hoe ze deurwaarders moeten ontlopen.
Eerst maar eens beginnen met gewoon op de koffie gaan, verhaal uitleggen en vertellen dat je graag je geld terug hebt. Daar schrikken ze meer van dan van een aangetekend briefje.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 16:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar waar doel jij nu op dan? Langsrijden en dat mens in elkaar schoppen? Elke week een steen door de ruit? Kind kidnappen? Allemaal leuk en aardig hoor... als dat niet strafbaar was geweest dan weet ik wel wat ik gedaan hadmaar helaas schiet je er met de huidige wet- en regelgeving weinig mee op.
Naar mijn idee is de deurwaarder/rechter de enige manier om dit aan te pakken.
Als je belt, dan kunnen ze ophangen. Langsgaan maakt wat meer indruk. Dat schrikt dit soort wanbetalers wat meer af. Kan ze ook direct even inloggen op haar internetbankieren en showen dat ze het geld inderdaad niet heeft, etc.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:32 schreef Inlognaam het volgende:
Als bellen al geen zin heeft, waarom zou je dan op de koffie willen gaan?
Nee, inderdaad de kans geven het netjes op te lossen en daarna ingebreke stellen en de deurwaarder even langs laten gaan met een dagvaarding. Wel even duidelijk maken dat de gerechtelijke kosten ook verhaald zullen worden.
En, wellicht is het netjes om eerst aan te bieden het bedrag in meerdere maanden terug te betalen, mocht ze het bedrag echt al uit hebben gegeven.
Zo gauw als de deur open is, loop je gewoon naar binnen. Je gaat het niet eerst netjes vragen, want dan gooit ze de deur dicht.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:58 schreef Inlognaam het volgende:
Ben je nu echt zo naief dat je
1- denkt dat ze je binnenlaat
2- denkt dat ze dan ook nog eens dr bankgegevens aan jou laat zien?
Nee, gelijk voor het gerecht slepen en door de deurwaader laten plukken. Dat is het beste wat je kunt doen. Per saldo gaat mevrouw er dan flink op achteruit en jij ziet tenminste nog iets van je geld terug.
Doe wel ff stevige schoenen met stalen neuzen aan. Anders heb je een zere poot als je die tussen de deur zet..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo gauw als de deur open is, loop je gewoon naar binnen. Je gaat het niet eerst netjes vragen, want dan gooit ze de deur dicht.
eensquote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:54 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Een enkele aangetekende ingebrekestelling is in de regel voldoende, misschien niet voor eventuele te vorderen incassokosten (waar jij op doelt denk ik), maar wel voor de primaire vordering.
doe je graag stoer ofzo?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo gauw als de deur open is, loop je gewoon naar binnen. Je gaat het niet eerst netjes vragen, want dan gooit ze de deur dicht.
Je moet aangetekend versturen, anders kan iemand wegkomen met het verweer van ´ik heb geen brief ontvangen´.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:29 schreef Fer het volgende:
Voldoende malen aanmanen en kans geven om het zonder extra kosten te betalen lijken me wel duidelijk. Doen rechters trouwens nog moeilijk over aangetekend versturen dan wel gewone post voor het versturen van de aanmaning?
En ik heb ook begrepen dat je letterlijk moet schrijven dat je iemand in gebreke stelt, wat betekent dit dan in lekentaal?
Ja, volgens mij kun je ook vrijwel direct (conservatoir) beslag laten leggen als je het vermoeden hebt dat iemand dat geld gaat verbrassen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:06 schreef Fer het volgende:
Artikel 205
Heeft de ontvanger het goed te kwader trouw aangenomen, dan is hij zonder ingebrekestelling in verzuim.
Zou je niet terugstorten van geld, maar opmaken ervan kunnen vatten als ter kwader trouw?
En daarmee heb je je geld nog niet terug... Je mag het dan gaan incasseren, that's all.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Hier een mooi voorbeeld over wat er binnenkort met deze mevrouw gaat gebeuren:
http://jure.nl/bk8533
Voor mensen die geen zin hebben om te lezen:
5.1. veroordeelt [gedaagde] om aan [eiseres] te betalen een bedrag van EUR 6.114,98 (zesduizendéénhonderdveertien euro en achtennegentig eurocent), vermeerderd met de wettelijke rente als bedoeld in art. 6:119 BW over dit bedrag vanaf 20 januari 2009 tot de dag van volledige betaling,
5.2. veroordeelt [gedaagde] in de beslagkosten, tot op heden begroot op EUR 750,10,
5.3. veroordeelt [gedaagde] in de proceskosten, aan de zijde van [eiseres] tot op heden begroot op EUR 1.071,98,
Een Eef Hoos incasseert gemiddeld per wanbetaler meer dan het gemiddelde incassobureau. En Eef bemoeit zich dan ook nog alleen maar met vorderingen waar normale incassobureautjes niets (meer) mee kunnen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:28 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja in jouw droomwereld ga je op de koffie, in de realiteit doe je het zo. Dat het dan nog even gaat duren (afhankelijk van hoe arm ze is) tot het geld weer terug is doet er niet toe.
4.3. De rechtbank is met [gedaagde] van oordeel dat er geen sprake is van ontvangst te kwader trouw, op welke grond [gedaagde] zonder ingebrekestelling in verzuim zou zijn geraakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 20:06 schreef Fer het volgende:
Artikel 205
Heeft de ontvanger het goed te kwader trouw aangenomen, dan is hij zonder ingebrekestelling in verzuim.
Zou je niet terugstorten van geld, maar opmaken ervan kunnen vatten als ter kwader trouw?
Bij een advocaat/jurist krijg je in de regel (afkloppen) kwalitatieve processtukken en hij/zij zal mogelijk beter in staat zijn om inhoudelijke weren te beoordelen. Bij een deurwaarder zie je nogal vaak dat een medewerker de stukken opmaakt en het eindproduct, als je dat zo wenst te noemen, soms te wensen overlaat. Ik heb zelf de ervaring dat processtukken opgesteld door deurwaarders vaak onder de maat zijn. Dat komt mogelijk ook omdat men veel bulkzaken doet. Sommigen vergeten gewoon zelfs keer op keer om een bewijsaanbod op te nemen, formeel noodzakelijk wil de vordering enige kans van slagen hebben als de kantonrechter niet overtuigd is door hetgeen hem reeds is voorgeschoteld.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:16 schreef Fer het volgende:
Zit er nog veel verschil tussen het hele traject bij een deurwaarder neerleggen of een advocaat in te huren?
Verdiep je er eens in hoe een deurwaarderskantoor werkt. Een gerechtsdeurwaarder voert alleen de formele handelingen uit, voor de rest wordt alles gedaan door een team medewerkers die hele batterijen vorderingen in behandeling hebben. En dat zijn stuk voor stuk MBO-ers.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij moet je toch echt een HBO opleiding gedaan hebben als je gerechtsdeurwaarder wil zijn hoor. Een soort HBO-rechten, maar dan voor deurwaarders... 4 jaar en dan nog 2 jaar stage. Voor de rest zijn het zelfstandig ondernemers en dus hangt het ook heel erg van hun eigen inzet af. De meeste zullen dus echt wel op de hoogte blijven van alle regeltjes. Dus een simpel MBO-ertje zoals jij het zegt (heb je ook nog geen nuttige opmerkingen zien maken eigenlijk) is het niet.
Via mijn werk kan ik met alleen je bankrekeningnummer wel meer gegevens achterhalen dan alleen NAW. 1 telefoontje, je geeft je wachtwoord en hopla, vereiste is wel dat je er vertrouwelijk mee omgaat. Maar je weet ook hoe dat werkt..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:19 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Logisch ook. Ik vind t uberhaupt. vrij uniek als de bank naw-gegevens bekend maakt. Dat zou ik zelf in geen enkele situatie pikken.
Banken hebben zich gebonden aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen. Dat staat in hun AV waar jij voor getekend hebt. In de gedragscode is onder meer vastgelegd dat het in zulke gevallen is toegestaan om NAW-gegevens door te geven.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:19 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je en die super slimme dure advocaten gaan zeker zelf zo'n zaak als dit helemaal alleen doorspittenquote:Op zondag 29 januari 2012 11:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Verdiep je er eens in hoe een deurwaarderskantoor werkt. Een gerechtsdeurwaarder voert alleen de formele handelingen uit, voor de rest wordt alles gedaan door een team medewerkers die hele batterijen vorderingen in behandeling hebben. En dat zijn stuk voor stuk MBO-ers.
Dat ligt aan de complexiteit van het dossier. In alle gevallen ligt het gemiddelde niveau op het advocatenkantoor hoger dan het gemiddelde niveau op het deurwaarderskantoor.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je en die super slimme dure advocaten gaan zeker zelf zo'n zaak als dit helemaal alleen doorspitten
Een incassobureau is een bureau met mensen die zich specialiseren in het incasseren van vorderingen. Zij kunnen, voor zover bij sector kanton, een soort van advocaat voor je spelen bij een rechtszaak (bij sector kanton mag je immers ook in persoon of bij willekeurige gemachtigde procederen), en dat is het wel zo'n beetje.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Weet iemand voor mij een goed incassobureau of deurwaarder. Wat is het eigenlijk precies het verschil tussen die twee?
Een gerechtsdeurwaarder kan je net zo goed bijstaan in kantonzaak en heeft ook redelijk wat kennis van het recht.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:52 schreef Sessy het volgende:
[..]
Een incassobureau is een bureau met mensen die zich specialiseren in het incasseren van vorderingen. Zij kunnen, voor zover bij sector kanton, een soort van advocaat voor je spelen bij een rechtszaak (bij sector kanton mag je immers ook in persoon of bij willekeurige gemachtigde procederen), en dat is het wel zo'n beetje.
Een deurwaarder is een ambtenaar. Procedeert niet, werkt alleen als een soort van veredelde postbode, door - net als met aangetekende brieven bezorgen ("betekenen" heet dat) - dagvaardingen die anderen hebben opgesteld te bezorgen, kopietjes van vonnissen te bezorgen, enzovoort. Ook kan een deurwaarder beslagen leggen. Deurwaarders worden door advocaten en incassobureau's ingeschakeld voor het verrichten van hun ambtelijke werkzaamheden.
Met andere woorden - je zoekt inderdaad een incassobureau, niet een deurwaarder (tenzij je zelf processtukken wilt gaan opstellen). Sommige incassobureau's adverteren echter met de boodschap dat zij "incasso en gerechtsdeurwaarders" zijn of iets dergelijks verwarrends. Dan zitten er binnen dezelfde onderneming meestal én deurwaarders, én incasso-medewerkers.
Het probleem met dit beeld is dat de variatie op de markt dusdanig groot is dat je van alles hebt. Je hebt incassobureaus met "echte" juristen, maar ook genoeg incassobureaus (vooral de kleinere) met geen enkele juridisch geschoolde jurist aan boord. Je hebt deurwaarderskantoren waarbij enkel de deurwaarder een juridische opleiding heeft en behalve de ambtelijke werkzaamheden er veel van het werk wordt overgelaten aan de wat lager geschoolde medewerkers, maar je hebt ook deurwaarderskantoren waar wel met academische juristen wordt gewerkt of een combinatie van beide. Het is nogal lastig om één "juist" antwoord te geven omdat dit er gewoonweg niet is.quote:Op zondag 29 januari 2012 23:12 schreef Fer het volgende:
Dus in theorie zou een incassobureau (zonder rechten diploma) zich dusdanig kunnen specialiseren en professionaliseren dat ze schuldeiser deskundig kunnen adviseren, voor hem aanmanen, sommeren en te vertegenwoordigen bij de kantonrechter indien deze dit verzoekt.
quote:Op maandag 30 januari 2012 00:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Een gerechtsdeurwaarder kan je net zo goed bijstaan in kantonzaak en heeft ook redelijk wat kennis van het recht.
Door hem als een veredelde postbode af te schilderen doe je het beroep wel wat te kort denk ik.
Ja, kantoren met "deurwaarder" in de naam hebben vaak ook een afdeling van mensen die zich bezig houden met het procederen als gemachtigde in verschillende soorten zaken, incasso-afdelingen. Maar dat zijn veelal niet de mensen die als deurwaarder of kandidaat-deurwaarder beëdigd zijn, en dat maakt al helemaal niet dat het ambt van de deurwaarder iets anders zou gaan inhouden. Het optreden als incasso-gemachtigde bij kantonzaken is niet voorbehouden aan deurwaarders, sterker nog, jij kan voor je oma/zus/vriend als incasso-gemachtigde optreden. Enige titel of enig ambt is daarvoor niet nodig. Hooguit is het in verband met proceskostenveroordelingen handig als je gebruik maakt van de diensten van iemand wiens rechtsbijstand als beroepsmatig verleend kan worden geclassificeerd.quote:Artikel 2
1.De gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar, belast met de taken die bij of krachtens de wet, al dan niet bij uitsluiting van ieder ander, aan deurwaarders onderscheidenlijk gerechtsdeurwaarders zijn opgedragen of voorbehouden. De gerechtsdeurwaarder is in het bijzonder belast met:
a. het doen van dagvaardingen en andere betekeningen, behorende tot de rechtsingang of de instructie van gedingen;
b. het doen van gerechtelijke aanzeggingen, bekendmakingen, protesten en verdere exploten;
c. ontruimingen, beslagen, executoriale verkopingen, gijzelingen en andere handelingen, behorende tot of vereist voor de uitvoering van executoriale titels dan wel voor de bewaring van rechten;
d. het doen van protesten van non-acceptatie of non-betaling van wissels, orderbiljetten en dergelijke en het opmaken van een akte van interventie aan de voet van het protest;
e. het ambtelijk toezicht bij vrijwillige openbare verkopingen van roerende lichamelijke zaken bij opbod, bij opbod en afslag, of bij afslag.
2.Bij algemene maatregel van bestuur worden de in het eerste lid bedoelde ambtshandelingen omschreven.
3.Onder ambtshandelingen worden mede verstaan de werkzaamheden die rechtstreeks daarmee samenhangen.
4.De hoofdstukken 3 en 4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn niet van toepassing op ambtshandelingen en de weigering deze te verrichten.
Artikel 20
1.Andere werkzaamheden dan die, bedoeld in artikel 2, verricht de gerechtsdeurwaarder slechts indien dit de goede en onafhankelijke vervulling van zijn ambt, dan wel het aanzien daarvan, niet schaadt of belemmert.
(...)
Kan goed ja, zij het dan dat ik dan niet weet hoe het met de proceskostenveroordelingen gaat. Ik heb overigens het vermoeden dat het héél lastig wordt om zonder een rechten-opleiding deskundig te adviseren. Daar komt te veel bij kijken. Met een (HBO-)rechtenopleiding, al dan niet onafgemaakt, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je verder met zelfstudie ook een eind komt.quote:Op zondag 29 januari 2012 23:12 schreef Fer het volgende:
Dus in theorie zou een incassobureau (zonder rechten diploma) zich dusdanig kunnen specialiseren en professionaliseren dat ze schuldeiser deskundig kunnen adviseren, voor hem aanmanen, sommeren en te vertegenwoordigen bij de kantonrechter indien deze dit verzoekt.
Dan huur je die deurwaarder alleen in voor het uitbrengen van de dagvaarding en als schuldenaar na veroordeling nog niet wil betalen heb je hem nodig voor beslaglegging.
Moet daar geen aangifte voor nodig zijn eerst?quote:Op zondag 29 januari 2012 12:07 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Banken hebben zich gebonden aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen. Dat staat in hun AV waar jij voor getekend hebt. In de gedragscode is onder meer vastgelegd dat het in zulke gevallen is toegestaan om NAW-gegevens door te geven.
Dus je kan het wel niet pikken, je hebt geen poot om op te staan.
Yup ik ontken ook niet dat een gerechtsdeurwaarder een ambtenaar is. Maar dat doet er niet aan af dat een deurwaarder dus veel meer is dan een veredelde postbode. Met zo'n uitspraak doe je het beroep gewoon te kort vind ik. Maargoed dat is een mening.quote:Op maandag 30 januari 2012 19:15 schreef Sessy het volgende:
H-D, over de functie van een deurwaarder zegt de wet het volgende:
[..]
Ja, kantoren met "deurwaarder" in de naam hebben vaak ook een afdeling van mensen die zich bezig houden met het procederen als gemachtigde in verschillende soorten zaken, incasso-afdelingen. Maar dat zijn veelal niet de mensen die als deurwaarder of kandidaat-deurwaarder beëdigd zijn, en dat maakt al helemaal niet dat het ambt van de deurwaarder iets anders zou gaan inhouden. Het optreden als incasso-gemachtigde bij kantonzaken is niet voorbehouden aan deurwaarders, sterker nog, jij kan voor je oma/zus/vriend als incasso-gemachtigde optreden. Enige titel of enig ambt is daarvoor niet nodig. Hooguit is het in verband met proceskostenveroordelingen handig als je gebruik maakt van de diensten van iemand wiens rechtsbijstand als beroepsmatig verleend kan worden geclassificeerd.
En je kan ook prima incassowerkzaamheden verrichten zonder deurwaarders in huis te hebben. Sterker nog, er lopen hier op fok! in WGR volgens mij meerdere meesters in de rechten die precies dat hebben gedaan: de ambtelijke werkzaamheden fijn bij een deurwaarder neerleggen, en zelf toeleggen op procederen voor sector kanton en in het bestuursrecht. Het kan allemaal.
Het gaat mij erom: een deurwaarder is een ambtenaar is belast is met bepaalde taken. Een incassobureau is feitelijk gewoon een dienst die in principe iedereen kan aanbieden, zij het
dan dat het wel "handig" is als je inhoudelijk iets van het recht af weet. Bovendien is de titel van advocaat hooguit een garantie dat aan bepaalde randvoorwaarden en, voor degenen die begonnen sinds de beroepsopleiding is ingevoerd, minimumvereisten is voldaan: het is nog altijd geen garantie voor specifieke deskundigheid op een bepaald gebied. Die specifieke deskundigheid kan echter ook best bestaan zonder dat iemand ooit de advocatenstage heeft voltooid. Iemand die als jurist al het hele leven bestuursrecht doet, weet er waarschijnlijk beter raad mee dan een advocaat die alleen de beroepsopleidingcursus bestuursrecht heeft gedaan.
Blijft feit dat deurwaarders zich als ambtenaar met het bezorgen van dagvaardingen, vonnissen, en met beslagen bezig houden.
Een geldvordering is an sich niet zo lastig, het wordt wat anders als het bestaan van een vordering wordt betwist op complexe gronden. Of mogelijk is de grondslag van de vordering of de opeisbaarheid daarvan zelf complex.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:16 schreef Fer het volgende:
Zou iedere advocaat een geldvordering goed kunnen uitvoeren of zijn er ook advocaten die op andere gebieden specialist zijn en van geldvordering niets snappen.
De kwaliteit van een deurwaarder fluctueert. De deurwaarders die tevens mr. zijn weten hun weg goed te vinden in het recht, die dat niet zijn soms toch wel wat minder. Een goede generalist op het gebied van civiel recht is men zonder meer zeker niet, althans niet het niveau wat men bijvoorbeeld bij een advocaat verwacht.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:13 schreef H-D het volgende:
[..]
Echter een gerechtsdeurwaarder kan nog steeds prima als proces-gevolmachtigde optreden in een kantonzaak. Zeker omdat hij deskundig is op het gebied van het civiele recht. Art. 20 van de Grw. doet daar niet aan af. Zie art. 20 lid 3 onder a Grw.?
Nee weet ik. Ik zeg ook niet dat ze op het niveau van een advocaat zitten. Maar voor veel dingen volstaat het ongetwijfeld wel.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:46 schreef Sovereign het volgende:
[..]
De kwaliteit van een deurwaarder fluctueert. De deurwaarders die tevens mr. zijn weten hun weg goed te vinden in het recht, die dat niet zijn soms toch wel wat minder. Een goede generalist op het gebied van civiel recht is men zonder meer zeker niet, althans niet het niveau wat men bijvoorbeeld bij een advocaat verwacht.
Kan, maar daar héb je geen deurwaarder voor nodig. Wat het in die functie toevoegt, te vermelden, dat betrokkene toevallig ook deurwaarder is (als het processtuk al door hem/haar is opgesteld), ontgaat mij.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:13 schreef H-D het volgende:
Echter een gerechtsdeurwaarder kan nog steeds prima als proces-gevolmachtigde optreden in een kantonzaak. Zeker omdat hij deskundig is op het gebied van het civiele recht. Art. 20 van de Grw. doet daar niet aan af. Zie art. 20 lid 3 onder a Grw.?
Enne..?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Update dan maarinderdaad gedagvaard en vonnis is net uitgesproken, alles met hulp van Sovereign
Ben benieuwd wat nu... ze heeft er verder helemaal niet op gereageerd dus of ze het gaat betalen wanneer weet ik niet, maar nu staat het allemaal in ieder geval op papierquote:De kantonrechter veroordeelt gedaagde partij om tegen bewijs van kwijting aan de eisende partij te betalen de som van ¤ 2.380,27 vermeerderd met de wettelijke rente over ¤ 2.380,27 vanaf de dag der dagvaarding tot de dag der voldoening
en veroordeelt de gedaagde partij in kosten van het geding, tot hiertoe aan de zijde van de eisende partij vastgesteld op ¤ 454,64, waaronder ¤ 150 als vergoeding voor de gemachtigde van de eisen partij.
Zie inderdaad ook weinig goede afloop in het verhaal. Als ze al iets betaalt gaat dat natuurlijk als eerste naar de deurwaarder. Na 2 maandjes wordt er gestopt met betalen en kan je weer het circus opnieuw starten.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 17:54 schreef nikk het volgende:
Met een beetje pech krijg je van de deurwaarder te horen dat je de vordering kunt afboeken omdat er niets te halen valt.
Of een betalingsregeling van zeven euro per maand.
Ik zie dit topic nu pas maar ik geef je groot geljik hoor, het gaat om het geld natuurlijk maar ook om het feit dat zo'n wijf lijkt te denken dat ze hier mee weg kon komen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Precies, al die mensen hier dom lopen te lullen dat het zinloos is, zeiden dat ook al in het begin van het topic. Dat je geen recht hebt op je geld als je het naar de verkeerde rekening over maaktnou dat blijkt in ieder geval dus gelul te zijn. Dat je van een kale kip niet kan plukken weet ik ook wel, maar dit is de enige manier om aan je geld te komen volgens de gerechtelijk weg.
Heeft ie snel gedaanquote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Update dan maarinderdaad gedagvaard en vonnis is net uitgesproken, alles met hulp van Sovereign
Ongedaan maken van een onverschuldige betaling is juridisch een simpele zaak. Het vervelende is alleen het stappenplan. Recht hebben, recht halen, en dan nog de uitvoering. De statistieken wijzen uit dat bij het type persoon die jij omschrijft dat laatste een probleem kan zijn.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Precies, al die mensen hier dom lopen te lullen dat het zinloos is, zeiden dat ook al in het begin van het topic. Dat je geen recht hebt op je geld als je het naar de verkeerde rekening over maaktnou dat blijkt in ieder geval dus gelul te zijn.
Er valt toch sowieso altijd wel wat te vorderen. Die mensen hebben vast een uitkering o.i.d.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:58 schreef Fer het volgende:
Een gerechterlijke uitspraak houd in dat je zeker 20 jaar lang beslag kan leggen door een deurwaarder, je hoeft niet opnieuw naar de rechter hiervoor. Als een poging niet zoveel opleverd, kun je gewoon wachten tot er wel wat te plukken valt, bijvoorbeeld tijdens WK en dan proberen de tv te vorderen ;-)
Enige kosten zijn nu nog maar de beslaglegging zelf en die mag ze ook betalen.
Dat valt in de praktijk vaak tegen... Tenzij TS de enige schuldeiser is. Dan valt er waarschijnlijk wel iets te halen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:07 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Er valt toch sowieso altijd wel wat te vorderen. Die mensen hebben vast een uitkering o.i.d.
Of het toegestaan is of niet, eigenlijk zou je gewoon het geld van hun uitkering moeten inhouden. Wellicht dat de persoon 2 maanden geen uitkering krijgt, eigen schuld.
Beslagvrije voet mag niet worden overtreden, dus bij sommige paupers is echt weinig te halen. Vaak werken ze er wel zwart naast, extra frustrerend.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:58 schreef Fer het volgende:
Een gerechterlijke uitspraak houd in dat je zeker 20 jaar lang beslag kan leggen door een deurwaarder, je hoeft niet opnieuw naar de rechter hiervoor. Als een poging niet zoveel opleverd, kun je gewoon wachten tot er wel wat te plukken valt, bijvoorbeeld tijdens WK en dan proberen de tv te vorderen ;-)
Enige kosten zijn nu nog maar de beslaglegging zelf en die mag ze ook betalen.
Alleen trek je nu dus geen rente over je hoofdsom, maar incasseer je louter je eigen vermogen in kleine delen. Tel uit je verlies. Gelukkig gaat het nu over een relatief klein bedrag.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:59 schreef Fer het volgende:
Ach, de meesten zetten zo'n schenking toch maar op de bank en trekken de rente. Nu krijg je gewoon iedere maand een stukje invordering. Komt op hetzelfde neer.
Wel er zit gewoon wettelijke rente op de hoofdsom + gerechterlijke kosten vanaf de dag der dagvaarding tot de dag der voldoening. Bovendien zat er ook al een stukje rente over de periode dat het bedrag op haar rekening gestort was tot het dwangbevel.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:14 schreef Sandersson het volgende:
[..]
Alleen trek je nu dus geen rente over je hoofdsom, maar incasseer je louter je eigen vermogen in kleine delen. Tel uit je verlies. Gelukkig gaat het nu over een relatief klein bedrag.
Als dat zo is omdat ze geen 2000 euro kan betalen is dat wel heel erg zieligquote:Op zaterdag 23 juni 2012 23:53 schreef YoshiBignose het volgende:
als ze de rest van haar leven als sloeber moet leven ben ik al tevreden
Dan zou ik dit topique echt nog een keer goed lezen, zoveel bijzondere kosten zijn er nog niet geweest geloof ik. En alle komende kosten zullen door een deurwaarder op haar direct worden verhaald.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 20:28 schreef snabbi het volgende:
Als je over dat bedrag rente wilt trekken, moet je net voor dat de deurwaarder in het spel komt stoppen. Vanaf dat moment komen er allemaal kosten bij die de eisende partij niet meer laat lopen en die kosten wegen niet op tegen die rente. Al vraag ik me werkelijk af hoeveel mensen voor 2000 euro werkelijk de moeite nemen de rente te trekken. Schiet toch allemaal niet op.
Zeker snel gedaan!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Akkoord, maar het ging hier over rente over het bedrag vanaf heden. De rente wordt in dagvaardingen gevorderd vanaf het moment van opeisbaarheid tot het moment van het vonnis. Je lijdt dan in principe nu schade omdat je geen rente kan trekken over het bedrag, maar je het in termijnen terug krijgt.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 23:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wel er zit gewoon wettelijke rente op de hoofdsom + gerechterlijke kosten vanaf de dag der dagvaarding tot de dag der voldoening. Bovendien zat er ook al een stukje rente over de periode dat het bedrag op haar rekening gestort was tot het dwangbevel.
Ach we zien wel wat er gaat gebeuren, als ze de rest van haar leven als sloeber moet leven ben ik al tevreden
Klinkt goed. Nu hopen dat er snel betaald wordt of dat er anders nog wat wisselgeld uit valt als de gerechtsdeurwaarder je debiteur ondersteboven keert.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Bij (ex-)gironummers dus niet, die van ING met 7 cijfers. Schijnbaar controleren ze de naam dus ook niet meer.quote:Op zondag 24 juni 2012 01:06 schreef delano.888 het volgende:
Ff wat anders he, ik dacht dat dat niet kan, een verkeerd rekening nr invoeren vanwege de 11 proef oid. Je moet toch minimaal 2 fout doen dan ofzo?
Ik reageerde op de stelling dat dit waarschijnlijk gedaan wordt voor de rente-inkomsten. De kosten die worden verhaald op de schudenaar en daarom zeg ik juist dat bij het inschakelen van de deurwaarder de kosten niet meer opwegen tegen de renteinkomsten voor deze schuldenaar.quote:Op zondag 24 juni 2012 00:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan zou ik dit topique echt nog een keer goed lezen, zoveel bijzondere kosten zijn er nog niet geweest geloof ik. En alle komende kosten zullen door een deurwaarder op haar direct worden verhaald.
Een fout rekeningnummer is wat anders dan een verkeerd rekeningnummer. Naam/nummer controleren ze ook al niet meer (behalve ING > ING).quote:Op zondag 24 juni 2012 01:06 schreef delano.888 het volgende:
Ff wat anders he, ik dacht dat dat niet kan, een verkeerd rekening nr invoeren vanwege de 11 proef oid. Je moet toch minimaal 2 fout doen dan ofzo?
Huh dat staat er toch ook? Er zit gewoon wettelijke rente op de hoofdsom + gerechtelijke kosten vanaf de dag der dagvaarding tot de dag der voldoening. Dus als ze over een jaar betaalt, dan moet ze nog over een jaar rente betalen.quote:Op zondag 24 juni 2012 03:38 schreef Sandersson het volgende:
[..]
Akkoord, maar het ging hier over rente over het bedrag vanaf heden. De rente wordt in dagvaardingen gevorderd vanaf het moment van opeisbaarheid tot het moment van het vonnis. Je lijdt dan in principe nu schade omdat je geen rente kan trekken over het bedrag, maar je het in termijnen terug krijgt.
Over zo een bedrag is dat te verwaarlozen, maar even voor de goede orde.
Ik denk dat die ¤150 dan voor Sovereign is inderdaad. Ik heb de buitengerechtelijke kosten moeten betalen (¤ 357) die (samen met een beetje rente) dus die ¤ 2.380,20 vormt.quote:Op zondag 24 juni 2012 05:26 schreef rene90 het volgende:
En die 150 euro voor de gemachtigde. Is dat voor jouw advocaat of iets dergelijks? En ben je er nu zelf nog geld aan kwijt of kan je alle gemaakte kosten terugeisen?
Dat klopt en begrijp ik. Jij moet de kosten voorschieten (danwel achteraf betalen) afhankelijk van de afspraken. Je deurwaarder zal de kosten gewoon proberen te verhalen op de schuldenaar, maar wanneer dat werkelijk een kale kip is, dan moet die schoorsteen van de deurwaarder toch blijven rokenquote:Op zondag 24 juni 2012 09:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Snabbi: dat is dus de enige "investering" die nog gedaan is om die ¤ 2.012 terug te krijgen.
Je zal nog verbaasd zijnquote:Op zondag 24 juni 2012 01:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Lijkt me sterk... klinkt als een aardige en betrouwbare gozer dus zal wel wat anders aan de hand zijn dan.
Sovereign zou mij helpen met een zaak. Ik zal straks even het linkje voor je opzoeken.quote:
En gelijk heb je. Jij bent wel geholpen en daar ben je blij mee. Kan ik me voorstellen. Ik ben niet geholpen en daar ben ik redelijk ongelukkig mee. Ook best logisch. Toch?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat heeft verder niets te maken met mijn zaak en hoeft hier ook niet besproken te worden. Zo lang wij alleen jouw feiten/mening horen over het verhaal kunnen we natuurlijk niet oordelen bij wie de fout ligt. Heb ik ook geen zin in trouwensmaar als Sovereign bij mij gaat lopen kloten dan hoor je het wel in dit topic
ga ik in ieder geval niet vanuit wat jij ook zegt
Jaquote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:26 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Een onverschuldigde betaling dus. Schakel sovereing in om je geld bij sovereign terug te halen.
Heb je hem al in gebreke gesteld? Volgens mij is allang in verzuim en zou hem verzoeken binnen 3 dagen te betalen. Zet er anders gewoon een incasso op.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:00 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Sovereign zou mij helpen met een zaak. Ik zal straks even het linkje voor je opzoeken.
Ik heb een voorschot overgemaakt, maar Sovereign heeft de zaak niet aangepakt. De tegenpartij heeft de regie overgenomen en mijn kansen zijn verkeken. Hoewel ik het ontzettend jammer vind, zal ik het hem verder niet nadragen. Maar ik wil wel graag het betaalde voorschot terug ontvangen. Negen weken geleden heeft hij toegezegd dit te regelen, maar hij doet het niet.
Dus daar bazelt dit mens over.
heel logisch.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:04 schreef ElisaB het volgende:
[..]
En gelijk heb je. Jij bent wel geholpen en daar ben je blij mee. Kan ik me voorstellen. Ik ben niet geholpen en daar ben ik redelijk ongelukkig mee. Ook best logisch. Toch?
Zie je de ironiequote:Op vrijdag 13 juli 2012 19:46 schreef Fer het volgende:
Heb je hem al in gebreke gesteld? Volgens mij is allang in verzuim en zou hem verzoeken binnen 3 dagen te betalen. Zet er anders gewoon een incasso op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |