Wacht even...de bank heeft je de adresgegevens zomaar gegeven? Something smells fishy.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Weet iemand voor mij een goed incassobureau of deurwaarder. Wat is het eigenlijk precies het verschil tussen die twee?
Laatst namelijk een geldbedrag overgemaakt naar een verkeerde rekening. Geld werd uiteraard niet teruggestort dus van de bank adresgegevens gekregen en contact opgenomen. Je raadt het natuurlijk al, ze had het geld al uitgevenEcht, soms kan je er niet eens van bij wat voor trieste sloebers je hebt op deze wereld. Ze verwachtte toevallig van iemand anders ook een schenking van dat zelfde bedrag. Ja vast. Nou blijkt deze persoon zelf ook nog eens geen baan te hebben ofzo. Interesseert me allemaal verder niet eens, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks en ook al heb ik een hekel aan incassobureau's, dit lijkt me de enige manier want met zo'n mens is niet eens te praten.
Ik heb het liefst dat ze zo snel mogelijk dus een brief krijgt met dat ze moet betalen, incl. extra kosten en rente als ze niet op tijd betaald. Kan me niet schelen als me dit zelf wat extra gaat kosten, als zij maar gaat betalen. Ik weet dat ik gewoon in m'n recht sta (BW 6 Artikel 203 onverschuldigde betaling) en ik kan het geld wel even missen, maar toch een bedrag van 3 nullen. Pfff het is gewoon zo zielig. Als je het op je spaarrekening zet oke. Dat je niet reageert op de brief van de bank OKE, maar dat je het geld meteen opneemt en uitgeeft is gewoon te triest. Heb geen goed woord voor dat soort mensen over.
Eigenlijk is dit meer een KLB topic dan voor adviesmaar ja als vraag dan nog, weet iemand een goed incassobureau voor particulieren of kan ik dit beter op een andere manier oplossen?
Is vrij normaal hoor dat banken dat doen.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:40 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wacht even...de bank heeft je de adresgegevens zomaar gegeven? Something smells fishy.
Ben je er al langer mee bezig geweest? Dus dat de bank al eerder contact met haar heeft gezocht?
Nee, dat is absoluut niet normaal, tenzij zij al eerder een poging hebben gewaagd.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is vrij normaal hoor dat banken dat doen.
quote:Op zondag 22 januari 2012 17:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard is dit niet van de 1 op de andere dag. De bank heeft eerst contact op genomen met de persoon via een brief. Ze zien zelf ook wel dat de naam niet matched met het rekeningnummer, maar daar doen ze geen check meer op tegenwoordig (alleen ING > ING). Omdat er niet gereageerd werd, heeft de bank de adresgegevens gegeven zodat je zelf contact kan opnemen of een deurwaarder kan sturen.
quote:Op zondag 22 januari 2012 18:06 schreef Dwan het volgende:
Respect voor je geduld TS maar ik had allang een persoonlijkbezoek afgelegt.
Busje huren en alles meenemen wat los en vast zit. op naar de rommel markt.
![]()
anyways succes met het probleem
Dat kan sowieso niet. Als je overboekt, dan heb je óf getekend óf via telebankieren overgemaakt en met je reader werken wordt ook als handtekening gezien. Dus je kunt niet zomaar terugboeken. Dat is het probleem ook.quote:
Vrij normaal dusquote:Op zondag 22 januari 2012 17:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet normaal, tenzij zij al eerder een poging hebben gewaagd.
[..]![]()
Ik heb zelf een keer verkeerd overgemaakt. Gelukkig bleek dat ik het naar Bol had overgemaakt dus het kwam vanzelf terug.
Dat zijn dus allemaal dingen waar een goede jurist/advocaat ook prima bij kan helpenquote:Op zondag 22 januari 2012 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb haar gegevens nu ook wel, dat is het probleem niet. Maar er valt geen afspraken te maken met zo iemand dus het moet wel via een incassobureau OF direct via de rechtbank maar ik weet dus niet of dat laatste mogelijk is.
Dit idd.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:47 schreef gers het volgende:
Ik zou wel voor een incassoburo gaan op basis van no-cure no-pay ivm met de pauperigheid van degene waarvan je geld zou moeten krijgen
Klinkt bekend hoor... ABN gedroeg zich net zo bij ons, 1500 euro overgemaakt via internetbankieren van een eigen rekening naar een andere eigen rekening. En nadat opdracht akkoord gegeven is, staat het ineens op de spaarrekening van een wildvreemde. Bank bleef bij hun idee dat we zelf het verkeerde rekeningnummer ingegeven hadden. En we mochten er zelf achteraan gaan... Wij hadden het geluk dat we een eerlijk persoon getroffen hebben.quote:Op zondag 22 januari 2012 20:45 schreef Boca_Raton het volgende:
En je bank steekt verder geen poot uit?
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!quote:Op zondag 22 januari 2012 20:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Klinkt bekend hoor... ABN gedroeg zich net zo bij ons, 1500 euro overgemaakt via internetbankieren van een eigen rekening naar een andere eigen rekening. En nadat opdracht akkoord gegeven is, staat het ineens op de spaarrekening van een wildvreemde. Bank bleef bij hun idee dat we zelf het verkeerde rekeningnummer ingegeven hadden. En we mochten er zelf achteraan gaan... Wij hadden het geluk dat we een eerlijk persoon getroffen hebben.
quote:Op zondag 22 januari 2012 20:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!
Nou nee, niet altijd dus... Bij ons werd een transactie van een eigen rekening naar een eigen rekening verkeerd uitgevoerd door de bank.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]![]()
Jij maakt het toch over naar het verkeerde rekeningnummer?
Zou wat zijn zeg, als de bank steeds legitieme overboekingen terug stort...
Het lijkt mij stug, maar niet onmogelijk.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nou nee, niet altijd dus... Bij ons werd een transactie van een eigen rekening naar een eigen rekening verkeerd uitgevoerd door de bank.
Ja hallo dan moet je het goede rekeningnummer invoeren.quote:Op zondag 22 januari 2012 20:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is toch van de gekke ook hé, dat je achter je eigen geld aanmoet... Het is ook áltijd hetzelfde met die ***-banken. TS geeft aan dat het om een bedrag met drie nullen gaat hier!
Ja natuurlijk kunnen ze dat, het is alleen absoluut onwenselijk dat ze het ook doen. Denk eens aan wat voor immense nieuwe mogelijkheden dat biedt voor scammers. Betaling voor die iphone op ebay overboeken, iphone in ontvangst nemen, bank de betaling voor de iphone weer terug laten boeken omdat het zogenaamd naar de verkeerde rekening is gegaan... (zie wat er nu al via paypal of money orders gebeurt)quote:Op zondag 22 januari 2012 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij kan de bank zo de boeking corrigeren, al zouden ze dat willen. Of contact opnemen met de andere bank en het bedrag terugstorten.
Want alle omschrijving bij alle overschrijvingen zijn natuurlijk altijd hartstikke logisch voor iedereen...quote:Op zondag 22 januari 2012 23:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat anboni hierboven zegt is natuurlijk onzin, want het gaat in dit geval om een naam die niet bij een rekeningnummer hoort en niet gewoon een normale betaling met een omschrijving die logisch is.
En dus moet een bankmedewerker maar gewoon aannemen dat het wel goed zal zitten? Die volgt gewoon de procedures die z'n werkgever daarvoor heeft opgesteld (en terecht), Ik vind het trouwens ook knap stom dat je bij zo'n fors bedrag niet dubbel controleert of je het nummer wel goed hebt ingevuld...quote:Op zondag 22 januari 2012 23:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Als ik geld overmaak naar m'n ouders met een rek.nr waar 1 cijfer fout is zodat het niet matched en in de omschrijving staat KOSTGELD dan ziet elke mongool toch wel dat het een typfout is geweest? Heel wat anders dan dat ik geld overmaak voor een iphone en dan ga bellen cancel het maar weer. Wat begrijp je daar niet aan?
Dat wordt steekproefgewijs gecheckt. Bedragen boven de 1250 wordt het automatisch wel bij gedaan.quote:Op zondag 22 januari 2012 23:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Het rekeningnummer komt toch niet overeen met de begunstigde? Want TS heeft één cijfer verkeerd ingevoerd. Wordt er nog iets gecheckt door de bank of moet de klant het verder zelf maar uitzoeken?
Volgens mij is dat een van de diensten van een incassobureau, ze nemen in feite de schuld over, en gaan daarna over tot beslaglegging e.d. via de rechter.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:29 schreef HostiMeister het volgende:
Ik ben bang dat je er na kan fluiten. Volgens mij is je enige keuze een civielrechtelijke procedure starten.
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?quote:Op maandag 23 januari 2012 09:29 schreef HostiMeister het volgende:
Ik ben bang dat je er na kan fluiten. Volgens mij is je enige keuze een civielrechtelijke procedure starten.
Omdat het meestal zo'n gedoe is om zo'n procedure te starten dat je waarschijnlijk maar een klein deel terug krijgt. Sorry dat ik het zo onduidelijk zei.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?
Ik zou het alsnog doen. Al is het alleen maar omdat die andere persoon geen recht heeft op dat geld. En hoe zit dat met je rechtsbijstandverzekering?quote:Op maandag 23 januari 2012 09:40 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat het meestal zo'n gedoe is om zo'n procedure te starten dat je waarschijnlijk maar een klein deel terug krijgt. Sorry dat ik het zo onduidelijk zei.
@MrDrako. zo'n procedure kan een incassobureau voor je starten, maar dan moet je er wel een hebben dat een gerechtsdeurwaarder in huis heeft, anders besteden ze het ook weer uit aan een gerechtsdeurwaarder en dan krijg je nog minder van je centen terug.
Al met al denk ik dat je naar het volledige bedrag kan fluiten.
Wij ook, naar de belastingdienst (ipv de ANWB). Kregen we een blauwe envelop, met de melding dat we geld overgemaakt hadden en ze daar geen bijbehorende rekening bij konden vindenquote:Op zondag 22 januari 2012 17:43 schreef Nembrionic het volgende:
Ik heb zelf een keer verkeerd overgemaakt. Gelukkig bleek dat ik het naar Bol had overgemaakt dus het kwam vanzelf terug.
Nee, dat is niet juist, enkel voor de ambtelijke werkzaamheden heeft een incassobureau, jurist of advocaat een gerechtsdeurwaarder "nodig". Andere werkzaamheden kunnen in principe binnen het bedrijf worden gedaan. Uiteraard heb je incassobureaus die enkel het minnelijk traject doen en het gerechtelijke aspect uitbesteden. Een advocaat kan ook niet procederen zonder op enig moment een gerechtsdeurwaarder erbij te betrekken, en ook dan concluderen we niet dat daarmee een advocaat overbodig zou zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:40 schreef HostiMeister het volgende:
@MrDrako. zo'n procedure kan een incassobureau voor je starten, maar dan moet je er wel een hebben dat een gerechtsdeurwaarder in huis heeft, anders besteden ze het ook weer uit aan een gerechtsdeurwaarder en dan krijg je nog minder van je centen terug.
Misschien, maar misschien ook niet. Dat hangt af van de persoon in kwestie waarvan niemand wat kan zeggen. Wellicht heeft men gewoon een baan, en is beslag op loon gewoon mogelijk.quote:Al met al denk ik dat je naar het volledige bedrag kan fluiten.
Maar zonder uitspraak van een rechter (vandaar de gerechtsdeurwaarder) kun je beslag leggen niet verplichten.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:32 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Nee, dat is niet juist, enkel voor de ambtelijke werkzaamheden heeft een incassobureau, jurist of advocaat een gerechtsdeurwaarder "nodig". Andere werkzaamheden kunnen in principe binnen het bedrijf worden gedaan. Uiteraard heb je incassobureaus die enkel het minnelijk traject doen en het gerechtelijke aspect uitbesteden. Een advocaat kan ook niet procederen zonder op enig moment een gerechtsdeurwaarder erbij te betrekken, en ook dan concluderen we niet dat daarmee een advocaat overbodig zou zijn.
[..]
Misschien, maar misschien ook niet. Dat hangt af van de persoon in kwestie waarvan niemand wat kan zeggen. Wellicht heeft men gewoon een baan, en is beslag op loon gewoon mogelijk.
Het nadeel van procederen is dat de situatie kan ontstaan dat er eerst kosten moeten worden gemaakt om het geld terug te krijgen. De gerechtsdeurwaarder zal in een executietraject namelijk gewoon factureren voor de noodzakelijke ambtelijke werkzaamheden zoals bij betekening van het vonnis, of een derdenbeslag, etc. In ieder geval raad ik je aan een aangetekende ingebrekestelling te sturen, voorbeeldje van ons vind je hier.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je eerste zin klopt niet echt met je tweede zin. Als ik een procedure kan starten waarom zou ik dan fluiten naar m'n geld? Ik sta toch in m'n recht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |