abonnement Unibet Coolblue
pi_107976483
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een lappen bak jij?
Gewone speklapjes, gisteren een half uur in de pan gehad maar niet volledig uitgebakken.

Robin, buikspek in de oven lijkt me wat over the top voor 1 persoon, ik ben vegetariėr :@
  dinsdag 14 februari 2012 @ 18:18:53 #242
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107976543
Zoals gezegd, je kunt het invriezen. En het is lekkerder dan een lapje. Maar goed, dan niet. :)
pi_107976641
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

je begint met een Boulion
Boullion
Neem een grote pan,
koop een stel verse mergpijpen en (wild)botten in toevoegen (moeten fris ruiken, als ze niet lekker fris ruiken zijn ze niet vers, en ga dan op hoge toon terug en scheld de slager zijn huid vol als de zaak vol staat, dan doet ie het nooit weer)
een mooi stuk poulet van wild (Hert, Zwijn, Haas) of rundvlees
Je kan ook gevogeltje karkassen gebruiken, net wat je bij de hand hebt. Gevogelte zorgt voor meer gelatine in je fond, je kan ook gewoon een goedkope kip toevoegen.
De Mergpijpen in een ovenschaal in de oven tot ze bruin zijn.
Doe de mergpijpen met het vlees, een grote ui, paar tenen knoflook, een schacht prei, laurier, peperkorrels, 1 of 2 foelie blaadjes, GEEN ZOUT, een gewassen peen, peterelie, selderij, wat andere groene kruiden, hoeft niet vers, kruiden kunnen ook droog. in de pan, opvullen met koud water en op een laag vuur tegen de kook houden, maar niet laten koken.
regelmatig afschuimen.
Af en toe water bijvullen, of restjes wijn erin is ook lekker.
en lekker laten trekken.
Hoe lang?
Minstens een paar uur, je hoeft er niet naast te staan, je kan gewoon fokken en tv kijken.
Wat je ook kan doen is de pan een paar dagen laten trekken, en al je afsnijdsels van vlees, groente er in te doen.
Blijven afschuimen.
de grote vaste delen er uit halen, en de vloeistof door een puntzeef halen.
als je wilt kan je er nu soep van maken.
Je kan het ook invriezen, per liter, of in ijsblokjes als basis voor sausen.
Of je laat het afkoelen, dan zet je het in de koelkast en kan je het laatste beetje vet er af scheppen, dan kan je er een eitwit doorheen roeren en je brengt het weer langzaam aan de kook. Het eiwit zal terwijl het door de hitte stolt, de vaste stoffen aan zich binden en je kan dit afschuimen, dan blijf een kraakheldere boullion over, die het erg goed doet als groentesoep.

Hier ga je als volgt verder mee

Deze Bouillion gebruik je als basis voor een Fonds Brun de Veau,
1 kilo Wild of rundvlees poulet, i kilo (wild) botten, wortel, ui, laurier, thijm, peterselie, 4 liter van die boullion van net.
Dit vlees braad met de botten en de groenten in de oven. in een grote pan doen als ze mooi bruin zijn geworden.
je voegt 3 dl van de boullion aan toe en kookt deze in,
doe dat nog een keer
voeg de rest toe en breng dit aan de kook, en laat het 4-5 uur trekken en tegen de kook aanzitten, terwijl je regelmatig afschuimt.
Deze bouillion is dan een Fonds Brun (de Gibier, als je wild gebruikt hebt)
deze klaar je met een eitje, zoals beschreven, en dan bind je dat met wat arrowroot (pijlwortel)
en dat is dan Jus de Gibier Lié
Je kan ook klaren door robins diepvriesmethode te gebruiken, hoewel ik meestal met fond niet klaar omdat ik geen heldere sauzen maak
..En daarom haal ik mijn fond gewoon bij mijn slager ;) persoonlijk lijkt het me de moeite niet waard voor die paar euro per liter.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 18:26:59 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107976825
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 18:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

..En daarom haal ik mijn fond gewoon bij mijn slager ;) persoonlijk lijkt het me de moeite niet waard voor die paar euro per liter.
Ik heb nog nooit een gekochte fond gehad die in de buurt kon komen, bovendien is het niet veel moeite, het is veel tijd, maar het werk wat er in zit is echt heel weinig.
Als ik een stuk prime rib uitbeen om er ribeye uit te snijden, heb ik het nodige snijafval, net als ik een sucadestuk splits, dat gooi ik allemaal in de fond. Zonde om weg te gooien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107977510
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een gekochte fond gehad die in de buurt kon komen, bovendien is het niet veel moeite, het is veel tijd, maar het werk wat er in zit is echt heel weinig.
Als ik een stuk prime rib uitbeen om er ribeye uit te snijden, heb ik het nodige snijafval, net als ik een sucadestuk splits, dat gooi ik allemaal in de fond. Zonde om weg te gooien.
Misschien probeerik het wel eens dan. Alleen heb ik nooit zo veel slachtafval, uitbenen e.d. doe (kan) ik ook niet zelf.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:24:40 #246
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_107979087
Je kunt het opsparen in de diepvries. :Y
Tot je genoeg hebt en zin hebt er een zaterdagmiddag voor uit te trekken.
pi_107979155
Zo doe ik het ook, heb in de vriezer een doos met groentesnijsels en vleessnijsels. En als ik bouillon maak gooi ik het gewoon bevroren in de pan en dan wachten maar. Is prima te doen als je toch weet dat je thuis blijft.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:50:41 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107980204
Jep, zo koop ik ook altijd tomaten in vooruit, laat ze rijpen op de vensterbank, als ze rijp zijn worden gegeten, zijn er teveel rijp of worden ze overrijp gaan ze de vriezer in. Maak er dan soep van, of ze gaan de Fond in
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:34:40 #249
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_107982207
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Scones zijn er in vele variaties
[ afbeelding ]
Het is een verzamelnaam voor broodjes gebakken met rijsmiddel ipv gist,
Weer wat geleerd :)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:25:13 #250
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_108000320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

het kan zaken zijn, of je hebt ze niet goed door paneer, ei en paneer gehaald, of je bakt ze te lang en te heet, waardoor ze intern gaan koken.
Ik paneer ze normaal gesproken dubbel. Te lang en te heet, zou ook nog kunnen. Helaas is dit precies het omgekeerde van wat SiGNe zegt. Maakt niet uit, ik experimenteer lekker verder.
Siesta & Fiesta!
pi_108021226
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
Zo doe ik het ook, heb in de vriezer een doos met groentesnijsels en vleessnijsels. En als ik bouillon maak gooi ik het gewoon bevroren in de pan en dan wachten maar. Is prima te doen als je toch weet dat je thuis blijft.
Je hoeft er niet naast te zitten hoor!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:45:34 #252
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108021454
Precies, je doet het in de pan en schuimt het af en toe af, haalt het vet eraf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108021814
Hetzelfde geldt voor stoofvlees maken: dat kan gewoon door de week.
Als je toch eten maakt, zet je stoofvlees op. Zet het af als je naar bed gaat en zet het 's morgens in de koelkast.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_108022789
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:38 schreef RenRen- het volgende:
Mag ik hier ook een soort kooktip vragen? Ik loop zelf een beetje stuk op een probleem wat misschien niet eens een probleem is :o
Dat mag altijd!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:25:50 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108023591
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:51 schreef krakkemieke het volgende:
Hetzelfde geldt voor stoofvlees maken: dat kan gewoon door de week.
Als je toch eten maakt, zet je stoofvlees op. Zet het af als je naar bed gaat en zet het 's morgens in de koelkast.
Jep.
Het vreemde is, ingevroren vind ik het nooit zo lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:28:11 #256
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_108023744
Stoofvlees kun je ook prima wecken.
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:30:22 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108023869
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 21:28 schreef Erasmo het volgende:
Stoofvlees kun je ook prima wecken.
In Jampotjes, en als je dan eens geen zin hebt om echt te koken, bak je wat friet en dan die stoof erover.
mmmmm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108033760
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:41 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Je hoeft er niet naast te zitten hoor!
Ja dat weet ik, daarom ook "als ik thuis ben" alsin -> niet de deur uithoef. Ik zet geen gaspit aan als ik niet thuis ben.

Ondertussen ben ik gewoon wat aan het doen natuurlijk (tv kijken, lezen, opruimen, whatever)
  donderdag 16 februari 2012 @ 09:22:55 #259
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_108036559
Ik en een paar amigos willen een groot stuk rund kopen om het daarna zelf in stukken te snijden. Het gaat hier ten eerste om de kwaliteit van het vlees natuurlijk maar ook om de ervaring. Onze kennis is nul, dus we zijn afhankkelijk wat we op internet kunnen vinden, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.

http://www.xertigan.es/18-despiece

We denken, aan onderstuk (falda). Da's niet zo duur....

Heb je nog tips voor ons?
Siesta & Fiesta!
  donderdag 16 februari 2012 @ 09:24:20 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108036578
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 09:22 schreef Bramito het volgende:
Ik en een paar amigos willen een groot stuk rund kopen om het daarna zelf in stukken te snijden. Het gaat hier ten eerste om de kwaliteit van het vlees natuurlijk maar ook om de ervaring. Onze kennis is nul, dus we zijn afhankkelijk wat we op internet kunnen vinden, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.

http://www.xertigan.es/18-despiece

We denken, aan onderstuk (falda). Da's niet zo duur....

Heb je nog tips voor ons?
Ga eens met een slager praten, of die je het wil leren. Het is een vak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108036774
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 09:22 schreef Bramito het volgende:
Ik en een paar amigos willen een groot stuk rund kopen om het daarna zelf in stukken te snijden. Het gaat hier ten eerste om de kwaliteit van het vlees natuurlijk maar ook om de ervaring. Onze kennis is nul, dus we zijn afhankkelijk wat we op internet kunnen vinden, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.

http://www.xertigan.es/18-despiece

We denken, aan onderstuk (falda). Da's niet zo duur....

Heb je nog tips voor ons?
Ik wou net vragen of ik je botten dan mocht hebben (nou ja, die van het rund natuurlijk), maar zo te zien zit je in Spanje :')
  donderdag 16 februari 2012 @ 09:47:43 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108036998
Ja, botten en snijafval niet weggooien, botten roosteren en met het snijafval tot een fond maken, basis voor soepen en sauzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 februari 2012 @ 10:02:27 #263
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_108037275
Ik weet dat het een vak is. Ik denk dat we inderdaad maar profesionele hulp gaan zoeken(klinkt een beetje raar). Mijn amigo gaat met z'n slager praten, die wil het ons misschien wel leren voor een grookte panceta. En natuurlijk ga ik de botten bewaren, dat is de hele fun.

ik denk dat we misschien toch voor een kwart voorkant gaan....
Siesta & Fiesta!
  donderdag 16 februari 2012 @ 10:07:13 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108037360
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 10:02 schreef Bramito het volgende:
Ik weet dat het een vak is. Ik denk dat we inderdaad maar profesionele hulp gaan zoeken(klinkt een beetje raar). Mijn amigo gaat met z'n slager praten, die wil het ons misschien wel leren voor een grookte panceta. En natuurlijk ga ik de botten bewaren, dat is de hele fun.

ik denk dat we misschien toch voor een kwart voorkant gaan....
Leuk hoor
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:37:43 #265
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_108059824
Ik heb de resterende twee forellen ontschubd & gefileerd. Dat ging best goed, voor een eerste keer. Ze zien er niet zo mooi uit als wanneer de visboer het zou doen, maar tegen de tijd dat ik bijna klaar was met de tweede had ik het truukje een beetje door. :D Bij gebrek aan een fileermes heb ik mijn molenmesje gebruikt en dat ging eigenlijk prima.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:57:38 #266
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108060849
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:37 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb de resterende twee forellen ontschubd & gefileerd. Dat ging best goed, voor een eerste keer. Ze zien er niet zo mooi uit als wanneer de visboer het zou doen, maar tegen de tijd dat ik bijna klaar was met de tweede had ik het truukje een beetje door. :D Bij gebrek aan een fileermes heb ik mijn molenmesje gebruikt en dat ging eigenlijk prima.
Vind je dat niet zonde? Ze te fileren? Ik vind het juist zo mooi ze te vullen.
Je bent de wangentjes toch niet vergeten? Vrijwel niemand in NL kent dat, in de kop zitten twee kleine vleeskussentjes, en zijn heerlijk. In het restaurant waar ik lang lang geleden werkte hadden we regelmatig forel op de kaart en die kwamen altijd terug van de tafel met de wangen er nog in. Cadeau voor de kok!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:58:48 #267
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_108060911
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind je dat niet zonde? Ze te fileren? Ik vind het juist zo mooi ze te vullen.
Je bent de wangentjes toch niet vergeten? Vrijwel niemand in NL kent dat, in de kop zitten twee kleine vleeskussentjes, en zijn heerlijk. In het restaurant waar ik lang lang geleden werkte hadden we regelmatig forel op de kaart en die kwamen altijd terug van de tafel met de wangen er nog in. Cadeau voor de kok!
Ik ben de wangetjes wel vergeten, wist niet dat die lekker waren. :P Volgende keer neem ik ze mee.

Zonde vind ik het niet, zo duur waren ze niet en ik wilde gewoon proberen of ik dat netjes zou kunnen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 16 februari 2012 @ 22:02:10 #268
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_108061087
Ik vond trouwens de vorige keer het vlees dichtbij de staart het lekkerst. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 16 februari 2012 @ 22:02:47 #269
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_108061127
Piet, geen idee of jij dit weet. Ik wil koekjes gaan maken en daarvoor is een halve theelepel zuiveringszout nodig. Ik las op internet dat iemand zei dat je ook bakpoeder hiervoor kunt gebruiken (en dat heb ik nog liggen). Is dat zo of mislukken mijn koekjes dan :o
My mama didn't raise no fool
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 22:06:38 #270
91830 MaximusTG
pi_108061314
Bakpoeder = zuiveringszout + een zuur. Recepten uit het buitenland bevatten vaak alleen zuiveringszout. Dus ik gok dat er sowieso al iets zuurs in je ingredienten zit verder?
Je kan het dus inderdaad vervangen door bakpoeder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')