Je hoeft er niet naast te zitten hoor!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
Zo doe ik het ook, heb in de vriezer een doos met groentesnijsels en vleessnijsels. En als ik bouillon maak gooi ik het gewoon bevroren in de pan en dan wachten maar. Is prima te doen als je toch weet dat je thuis blijft.
Dat mag altijd!quote:Op zondag 12 februari 2012 21:38 schreef RenRen- het volgende:
Mag ik hier ook een soort kooktip vragen? Ik loop zelf een beetje stuk op een probleem wat misschien niet eens een probleem is
Jep.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:51 schreef krakkemieke het volgende:
Hetzelfde geldt voor stoofvlees maken: dat kan gewoon door de week.
Als je toch eten maakt, zet je stoofvlees op. Zet het af als je naar bed gaat en zet het 's morgens in de koelkast.
In Jampotjes, en als je dan eens geen zin hebt om echt te koken, bak je wat friet en dan die stoof erover.quote:
Ja dat weet ik, daarom ook "als ik thuis ben" alsin -> niet de deur uithoef. Ik zet geen gaspit aan als ik niet thuis ben.quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:41 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Je hoeft er niet naast te zitten hoor!
Ga eens met een slager praten, of die je het wil leren. Het is een vakquote:Op donderdag 16 februari 2012 09:22 schreef Bramito het volgende:
Ik en een paar amigos willen een groot stuk rund kopen om het daarna zelf in stukken te snijden. Het gaat hier ten eerste om de kwaliteit van het vlees natuurlijk maar ook om de ervaring. Onze kennis is nul, dus we zijn afhankkelijk wat we op internet kunnen vinden, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
http://www.xertigan.es/18-despiece
We denken, aan onderstuk (falda). Da's niet zo duur....
Heb je nog tips voor ons?
Ik wou net vragen of ik je botten dan mocht hebben (nou ja, die van het rund natuurlijk), maar zo te zien zit je in Spanjequote:Op donderdag 16 februari 2012 09:22 schreef Bramito het volgende:
Ik en een paar amigos willen een groot stuk rund kopen om het daarna zelf in stukken te snijden. Het gaat hier ten eerste om de kwaliteit van het vlees natuurlijk maar ook om de ervaring. Onze kennis is nul, dus we zijn afhankkelijk wat we op internet kunnen vinden, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
http://www.xertigan.es/18-despiece
We denken, aan onderstuk (falda). Da's niet zo duur....
Heb je nog tips voor ons?
Leuk hoorquote:Op donderdag 16 februari 2012 10:02 schreef Bramito het volgende:
Ik weet dat het een vak is. Ik denk dat we inderdaad maar profesionele hulp gaan zoeken(klinkt een beetje raar). Mijn amigo gaat met z'n slager praten, die wil het ons misschien wel leren voor een grookte panceta. En natuurlijk ga ik de botten bewaren, dat is de hele fun.
ik denk dat we misschien toch voor een kwart voorkant gaan....
Vind je dat niet zonde? Ze te fileren? Ik vind het juist zo mooi ze te vullen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:37 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb de resterende twee forellen ontschubd & gefileerd. Dat ging best goed, voor een eerste keer. Ze zien er niet zo mooi uit als wanneer de visboer het zou doen, maar tegen de tijd dat ik bijna klaar was met de tweede had ik het truukje een beetje door.Bij gebrek aan een fileermes heb ik mijn molenmesje gebruikt en dat ging eigenlijk prima.
Ik ben de wangetjes wel vergeten, wist niet dat die lekker waren.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind je dat niet zonde? Ze te fileren? Ik vind het juist zo mooi ze te vullen.
Je bent de wangentjes toch niet vergeten? Vrijwel niemand in NL kent dat, in de kop zitten twee kleine vleeskussentjes, en zijn heerlijk. In het restaurant waar ik lang lang geleden werkte hadden we regelmatig forel op de kaart en die kwamen altijd terug van de tafel met de wangen er nog in. Cadeau voor de kok!
Ja hoor kan prima, is gewoon om ze luchtiger te maken.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:02 schreef La_Vita het volgende:
Piet, geen idee of jij dit weet. Ik wil koekjes gaan maken en daarvoor is een halve theelepel zuiveringszout nodig. Ik las op internet dat iemand zei dat je ook bakpoeder hiervoor kunt gebruiken (en dat heb ik nog liggen). Is dat zo of mislukken mijn koekjes dan
Vind je ze niet wat gronderig smaken? Vind ik vaak een probleemquote:Op donderdag 16 februari 2012 22:02 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond trouwens de vorige keer het vlees dichtbij de staart het lekkerst.
Ik vond ze gewoon lekker. Hoe smaakt 'gronderig' precies?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind je ze niet wat gronderig smaken? Vind ik vaak een probleem
Eat your heart out, geenwijn.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:08 schreef Isegrim het volgende:
Je record tot nu toe? Pietverdriet, voor al uw instant kookadvies, maar niet voor instantsoep!
Zoals aarde in de tuin ruikt.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:08 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vond ze gewoon lekker. Hoe smaakt 'gronderig' precies?
Nee, zo vond ik ze niet smaken. En welterusten.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals aarde in de tuin ruikt.
Loop even de tuin in en je weet het zoquote:Op donderdag 16 februari 2012 22:08 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vond ze gewoon lekker. Hoe smaakt 'gronderig' precies?
Ik heb heul geen tuin.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:12 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Loop even de tuin in en je weet het zo
Sommige vissen kunnen gronderig smaken, vooral karper ed. hebben er last van. Veelgebruikte methode om dat te verminderen is de vissen een paar dagen in een schoon bassin te laten zwemmen voor ze te slachten.
6 minuten koken, dan de kreeft in ijswater (water met ijsklontjes) het kookproces tot stilstand brengen.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanavond staat hier kreeft op het menu. Ik heb het nog nooit gemaakt, slechts 1 keer gegeten. Hij komt uit de vriezer van AH na de kerst.
Globaal plan: ontdooien in de koelkast, koken in een ruime pan met wortels, bleekselderij en wat kruiden. Daarna onder de grill met wat mee gesmolten (zelfgemaakte) kruidenboter.
Vraag: hoe lang moet ik m koken en hoe lang grillen? Op de verpakking staat 6-7 minuten koken tot de rug rood wordt. Maar ik wil ook nog grillen dus dan gaart hij door natuurlijk.
Deze is ongekookt.quote:Op zondag 19 februari 2012 12:35 schreef RobinOok het volgende:
Die diepvries kreeften zijn toch al gekookt? Die ga je toch niet nog eens 6 minuten koken? En daarna dan ook nog eens grillen!?
Ik heb met kerst die uit t fok kookboek gemaakt, was erg lekker.quote:Op zondag 19 februari 2012 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, ik ben op zoek naar een recept voor lekkere paprikasoep. Heb het al eens eerder gemaakt, maar heb geen idee meer welk recept dat toen was. En er staan zoveel uiteenlopende op internet..
Een suggestie misschien?
Ja, dat duurt een tijdje, maar het loont de moeite, en idd zeven. Daarom parkeer je de Kreeft ook in ijswater, dan kan je de tijd daarvoor nemen.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Goed idee om een saus erbij te maken!
Duurt het geen eeuwen in het kookvocht in te koken? Die kreeft moet helemaal onder water dus volgens mij hem ik nogal wat vocht over. Ik neem aan dat ik de groente (lees net dat er naast wortel en selderij ook uit en peperkorrels door moeten. Raad je dat uberhaupt aan?) er uit moet zeven/schuimspanen voor het inkoken. De verpakking raadde ook nog een visfond of bouillon aan. Wat denk jij?
* Lucky_Strike is even ijsklontjes maken
Ik verdraag geen paprika, ik krijg er zure oprispingen van, dus ik heb nooit echt het idee van, ja, paprikasoep. Maar ik zou de (rode) paprikas met een gasbrander de huid er van afbranden, fileren, en dan met een sterke fond of bouillon koken, staafmixeren of blenderen en afsmaken met room, zout en peper.quote:Op zondag 19 februari 2012 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, ik ben op zoek naar een recept voor lekkere paprikasoep. Heb het al eens eerder gemaakt, maar heb geen idee meer welk recept dat toen was. En er staan zoveel uiteenlopende op internet..
Een suggestie misschien?
Ja, kijk uit naar eentje met een golfsnedequote:Op zondag 19 februari 2012 15:00 schreef Isegrim het volgende:
Piet, ik zoek een goede broodzaag. Heb je tips?
quote:Op zondag 19 februari 2012 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik verdraag geen paprika, ik krijg er zure oprispingen van, dus ik heb nooit echt het idee van, ja, paprikasoep. Maar ik zou de (rode) paprikas met een gasbrander de huid er van afbranden, fileren, en dan met een sterke fond of bouillon koken, staafmixeren of blenderen en afsmaken met room, zout en peper.
Bedankt voor de reacties, maar ik had al boodschappen gedaan. Had het recept toch nog gevonden; Uiteindelijk 4 grote rode paprika's in blokjes, met gesneden selderij, ui, wortel en knoflook gefruit in olijfolie, gekookt in kippenbouillon met wat rijst, cayennepeper, rode peperflakes, zout en peper.quote:Op zondag 19 februari 2012 14:47 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb met kerst die uit t fok kookboek gemaakt, was erg lekker.
Okidoki!quote:Op zondag 19 februari 2012 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, kijk uit naar eentje met een golfsnede
)
(
)
(
)
en niet eentje met een zaagsnede
)
)
)
)
)
Ik vind dat persoonlijk prettiger en het snijdt het brood (ook knapperig) zonder het te zagen
[ afbeelding ]
versus
[ afbeelding ]
Zeg maar ronde toppen en dalen versus ronde dalen met scherpe toppen
Haal je ook minder snel je handen aan open, en zo een scherppuntige zaagsnede geeft ook hele lelijke en slecht helende wondenquote:
Ik snij mezelf niet zo vaak. Maar het irriteert me mateloos dat ik zelfgebakken vers brood vaak zo 'slordig' snij door dat rotmes. En gister hadden we een meet bij een fokker thuis en die had een heel fijn broodmes, dat ging door het brood heen als een heet mes door de boter. Ik denk dat dat mes ook golfjes had in plaats van karteltjes.quote:Op zondag 19 februari 2012 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Haal je ook minder snel je handen aan open, en zo een scherppuntige zaagsnede geeft ook hele lelijke en slecht helende wonden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |