30 zetels is nog altijd een forse minderheid.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:29 schreef beware_reageerd het volgende:
Dat ze de grootste zijn, zegt iets.
Wie daar zijn ogen voor zou willen sluiten begrijpt niet wat er gaande is.
Van wat ik begrijp is dat het huidige kabinet zijn bezuinigingen toch niet ongestraft door kunnen voeren en eerder liet Cohen ook al van zich horen dat hij de regering niet meer wilde steunen omtrent nieuwe bezuinigingen. Ik zeg niet dat dit per defenitie een slechte ontwikkeling is, maar ik zeg dat het een nieuwe ontwikkeling is. of beter gezegd een trent dat zich voortzet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:29 schreef beware_reageerd het volgende:
Men MOET daar rekening mee houden, en nee ze wilden toen al regeren, maar PvdA stond dwars. Lees net al dat men het heel erg vind....... Duh dat weet je niet eens, want ze mochten nooit meedraaien.
Geef ze die kans, en dan lullen we verder. Roemer maakt het wel waar, zoals Kant het liet lopen.
Eerst meemaken voordat je een mening hebt, want anders is die niet eerlijk.
Je hebt twee knoppen in het werkbalkje waarmee je dat "probleem" omzeilt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:22 schreef MakkieR het volgende:
Sorry ik krijg de link er niet in zijn geheel op. dus even kopieren en plakken.
Bedankt voor je advies had die knop nog niet eerder gebruikt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:36 schreef P8 het volgende:
[..]
Je hebt twee knoppen in het werkbalkje waarmee je dat "probleem" omzeilt.
Die mening heb ik inderdaad ook maar dat neemt niet weg dat het goed gaat met de SP en nog belangrijker dat de SP elke week alsmaar groter wordt volgens de peilingen. (ook andere peilingen)quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:50 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Maurice de Hond zit er altijd minimaal 5 zetels naast. Dit is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. PvdA was in 2006 in de peilingen ook de grootste met 55 zetels en kijk eens terug wat er gebeurde tijdens de verkiezingen.
De SP staat traditioneel dicht bij de kiezer omdat ze veel actievoeren, en niet alleen bij dingen die TV opleveren. Logisch dat ze daarom een goede antenne hebben voor wat er onder de bevolking leeft. Natuurlijk geven ze er hun eigen draai aan, maar dan nog luisteren ze genoeg. Dat zie je ook aan Roemer, hij is als een vis in het water in de media waar je niet elitair meer mag zijn (wat zich uit in dat je de prijs van een brood niet weet, bijvoorbeeld). De PvdA heeft weinig van dat soort mensen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:55 schreef TweeGrolsch het volgende:
Natuurlijk. De SP kan heel goed NEEE schreeuwen. Zie ook hun prachtige verkiezingsslogan: "Protest!"
En de gemiddelde kiezer houd daar nou eenmaal van.
We splinteren lekker door met z'n allenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
30 zetels is nog altijd een forse minderheid.
Helemaal niet zelfs. Links (ik reken D'66 niet mee, hoewel sommigen daar anders over denken) komt steeds dichter bij elkaar 'Een Ander Nederland' handtekeningen eronder etc. Ze profileren zich zo ontzettend als eensgezind in de media.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
We splinteren lekker door met z'n allen
Met een plan wat zowaar zo in een regeerakkoord kan worden gezet? Oppositievoeren is tegenwerken, maar zoals deze 3 partijen zich nu profileren is aan Nederland een duidelijk alternatief tonen voor een nieuw kabinet.quote:
Mwah, dat viel wel tegen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Met een plan wat zowaar zo in een regeerakkoord kan worden gezet? Oppositievoeren is tegenwerken, maar zoals deze 3 partijen zich nu profileren is aan Nederland een duidelijk alternatief tonen voor een nieuw kabinet.
Nee, ik denk dat het nog verder gaat dan dat en dat het gewoon een alternatief is. Helemaal nu Cohen laat zien helemaal niets meer voor dit kabinet te zullen doen en Geert succes wenst met het opvangen van de VVD.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mwah, dat viel wel tegen.
Een ander NL was nog geen schaduwcoalitie.
In de media, ik zie SP en PvdA nog niet met elkaar een kabinet induikenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Helemaal niet zelfs. Links (ik reken D'66 niet mee, hoewel sommigen daar anders over denken) komt steeds dichter bij elkaar 'Een Ander Nederland' handtekeningen eronder etc. Ze profileren zich zo ontzettend als eensgezind in de media.
Ik doelde meer op wat daar tussenin hangt. Een gedeeld idee over het vormen van een coalitie.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:51 schreef GSbrder het volgende:
Nog verder dan een schaduwcoalitie is een coalitie. Dat zijn ze niet. Op het congres morde SP'ers over de liberale GL'ers en andersom.
Dat zou kunnen, maar dit met die handtekeningen zetten etc. was wel echt om te laten zien dat ze schouder aan schouders staan, had ik het idee. In de zaal stonden de aanhangers van de partijen ook gebroederlijk naast elkaarquote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
In de media, ik zie SP en PvdA nog niet met elkaar een kabinet induiken. Op links is men wat principiëler met het niet zo samen willen werken met de flankpartijen
Waarom denk je dat dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:56 schreef GSbrder het volgende:
Ik acht SP/PVV/VVD nog aannemelijker dan SP/PvdA/GL.
SPVVD, ik zie dat inderdaad ook eerder gebeurenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:56 schreef GSbrder het volgende:
Omdat bijvoorbeeld GL niets te winnen heeft bij een centrum-links kabinet, dan verliezen zij progressieve kiezers aan D66. Niet voor niets ging GL duidelijk mee in de Paars+ variant. Daarnaast denk ik dat de strijd tussen PvdA en SP heviger zal worden als de PvdA zetels terug moet winnen. Het blijft een moeilijk huwelijk tussen die twee, de SP zal de PvdA betichten van plucheblindheid en de PvdA zal het lastig hebben met de uitgesproken mening van de SP op het gebied van bijvoorbeeld de EU.quote:
Buiten je punt van GroenLinks. De toekomstblik van Roemer en Rutte laten toch ook geen enkele ruimte voor een kabinet?quote:Op zondag 22 januari 2012 00:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Omdat bijvoorbeeld GL niets te winnen heeft bij een centrum-links kabinet, dan verliezen zij progressieve kiezers aan D66. Niet voor niets ging GL duidelijk mee in de Paars+ variant. Daarnaast denk ik dat de strijd tussen PvdA en SP heviger zal worden als de PvdA zetels terug moet winnen. Het blijft een moeilijk huwelijk tussen die twee, de SP zal de PvdA betichten van plucheblindheid en de PvdA zal het lastig hebben met de uitgesproken mening van de SP op het gebied van bijvoorbeeld de EU.
Een toekomstblik hoeft maar vier jaar te behelzen. Rutte neemt genoegen met een simpele kluif zoals de HRA. De VVD is ook de moeilijkste niet.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Buiten je punt van GroenLinks. De toekomstblik van Roemer en Rutte laten toch ook geen enkele ruimte voor een kabinet?
Zonder de xenofobie.quote:
Het zijn beiden onvrede-partijen; vooral veel anti- alles maar weinig pro- iets. Ideaal voor de kortzichte niet al te slimme stemmer aan de onderkant van de samenleving zonder uitzicht op verbetering indien ze daarbij niet geholpen worden door een (politieke) partij.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:13 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Zonder de xenofobie.
Heb er nog steeds weinig mee, maar liever Roemer dan Wilders.
Ik denk dat meer bekenden van me Roemer een bedreiging voor hun bestaan in Nederland zien dan Wilders. Maar dat kan ook aan het lage aantal moslims en het hoge aantal bankiers liggen.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:13 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Zonder de xenofobie.
Heb er nog steeds weinig mee, maar liever Roemer dan Wilders.
Nou dat blijkt maar weer met de eenzijdige aankondiging van Cohen om de deur dicht te gooien... Ik dacht dat wel als één front zou gaan spreken, maar nu al zie ik daar niks van terug.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:27 schreef Buitendam het volgende:
Helemaal niet zelfs. Links (ik reken D'66 niet mee, hoewel sommigen daar anders over denken) komt steeds dichter bij elkaar 'Een Ander Nederland' handtekeningen eronder etc. Ze profileren zich zo ontzettend als eensgezind in de media.
Dat kan.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat meer bekenden van me Roemer een bedreiging voor hun bestaan in Nederland zien dan Wilders. Maar dat kan ook aan het lage aantal moslims en het hoge aantal bankiers liggen.
De SP mag dan wel een lichte hekel hebben aan kapitalisme, maar eerlijk gezegd denk ik dat 70% van de Nederlandse bevolking de kapitalisme niet eens zal kennen. Vooral in deze tijd geldt overleven en zorgen dat je je huur/hypotheek hebt betaald, je vaste lasten hebt afgedragen en met een beetje geluk hou je nog een paar euries over om te kunnen eten. Daarom spreekt zoveel mensen de PVV en de SP aan omdat die twee partijen inzien dat huidige elitaire politiek niet meer van deze tijd is. En het zijn allang niet meer de simpele lui die dit soort partijen aanspreekt.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zijn beiden onvrede-partijen; vooral veel anti- alles maar weinig pro- iets. Ideaal voor de kortzichte niet al te slimme stemmer aan de onderkant van de samenleving zonder uitzicht op verbetering indien ze daarbij niet geholpen worden door een (politieke) partij.
Verder heeft de SP een lichte xenofobie jegens alles waar een geur van kapitalisme aan zit.
Bij de SP bestaat de mogelijkheid om lid te worden, bij PVV niet.quote:
Aha, je verwacht dat oppositiepartijen plots hun hele eigen profiel laten vallen? Is dat niet een wat rare veronderstelling? Is het werkelijk zo raar dat de leider van de PvdA, wiens positie onder druk staat, zo vlak voor een partijcongres wat uitspraken doet die blijven hangen in de media? Zo raar vind ik het allemaal niet.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nou dat blijkt maar weer met de eenzijdige aankondiging van Cohen om de deur dicht te gooien... Ik dacht dat wel als één front zou gaan spreken, maar nu al zie ik daar niks van terug.
Het is niet raar dat Cohen die uitspraken doet, maar het komt niet bepaald over als een gecoördineerde actie tegen het kabinet en het rechtse Nederland, terwijl je dat toch probeert te bereiken met een samenwerking van drie linkse partijen lijkt mij. Juist een uitspraak als 'wij gooien de deur voor het kabinet dicht' had een stuk meer impact gehad als daar drie partijen aan mee hadden gedaan. Ik verwacht dus niet dat de links partijen hun profiel laten vallen, maar wel dat zij de vorige week getoonde wil tot coördinatie gestalte geven op de onderwerpen waar het juist een toegevoegde waarde vormt om tot coördinatie over te gaan.quote:Op zondag 22 januari 2012 02:23 schreef du_ke het volgende:
Aha, je verwacht dat oppositiepartijen plots hun hele eigen profiel laten vallen? Is dat niet een wat rare veronderstelling? Is het werkelijk zo raar dat de leider van de PvdA, wiens positie onder druk staat, zo vlak voor een partijcongres wat uitspraken doet die blijven hangen in de media? Zo raar vind ik het allemaal niet.
Cohen heeft het gevoel dat hij iets moet doen tegen dit kabinet, hem wordt altijd verweten dat hij als oppositieleider te weinig presteert. Met de SP gaat het goed in de peilingen, weinig redenen om nu grote uitspraken of koerswisselingen te hebben. Ook denk ik dat Cohen veel meer zin heeft in een paars plus kabinet dan in een coalitie te gaan met de SP (welke partijen moeten daar nog bij dan?).quote:Op zondag 22 januari 2012 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is niet raar dat Cohen die uitspraken doet, maar het komt niet bepaald over als een gecoördineerde actie tegen het kabinet en het rechtse Nederland, terwijl je dat toch probeert te bereiken met een samenwerking van drie linkse partijen lijkt mij. Juist een uitspraak als 'wij gooien de deur voor het kabinet dicht' had een stuk meer impact gehad als daar drie partijen aan mee hadden gedaan. Ik verwacht dus niet dat de links partijen hun profiel laten vallen, maar wel dat zij de vorige week getoonde wil tot coördinatie gestalte geven op de onderwerpen waar het juist een toegevoegde waarde vormt om tot coördinatie over te gaan.
Daar kan ik mij alles bij voorstellen, maar is het dan niet raar om vorige week nog met linkse samenwerking op de proppen te komen onder de titel van een "Een Ander NL"? Het komt allemaal nogal zwabberend over.quote:Op zondag 22 januari 2012 02:50 schreef Sound.Cloud het volgende:
Ook denk ik dat Cohen veel meer zin heeft in een paars plus kabinet dan in een coalitie te gaan met de SP (welke partijen moeten daar nog bij dan?).
In de eerste plaats een kwestie van rekenen. Met drie keer ca. 30 zetels kun je regeren, met 30 + 15 + 10 niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:56 schreef GSbrder het volgende:
Natuurlijk, jij kent een hele rits bankiers persoonlijk.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat meer bekenden van me Roemer een bedreiging voor hun bestaan in Nederland zien dan Wilders. Maar dat kan ook aan het lage aantal moslims en het hoge aantal bankiers liggen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Bij een coalitie is het toch aannemelijk dat de SP de grootste partij wordt en dus de premier naar voren mag brengen. Dan heeft de PvdA sowieso een ondergeschikte rol, of ze het nou leuk vinden of niet. Ten tweede heeft de PvdA al in het laatste kabinet waarin zij mee regeerde laten zien dat zij rustig een ondergeschikte rol kunnen aannemen. Tot grote ergernis van de kiezer overigens, want die wilde Premier Bos en niet ondergeschikt hondje Bos.quote:Op zondag 22 januari 2012 10:38 schreef quo_ het volgende:
[..]
In de eerste plaats een kwestie van rekenen. Met drie keer ca. 30 zetels kun je regeren, met 30 + 15 + 10 niet.
En als SP zou ik op geen enkele manier afhankelijk van de PVDA willen zijn. Die partij ligt nagenoeg op de rug maar zal in de linkse samenwerking op de bekende arrogante wijze de hoofdrol willen spelen.
Conservatief vs. (naar eigen zeggen) Progressief. Ik kan me niet voorstellen dat dit een mooi regeerakkoord kan worden.quote:Persoonlijk hoop ik op een opschoning binnen de politiek waarbij cda, pvda en d66 gereduceerd worden tot splinters en waarbij er door SP en VVD geregeerd gaat worden.
Natuurlijk, als je bankiers kent zit je achter de PC in een maatpak met champagne, ken je moslims dan neuk je een geit terwijl je een bomaanslag voorbereid.quote:Op zondag 22 januari 2012 11:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Natuurlijk, jij kent een hele rits bankiers persoonlijk.Je zit nu ook in maatpak met een glas champagne achter je PC op Fok!.
Zeker gezien het standpunt van de PvdA hierin.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:02 schreef drexciya het volgende:
Dat de burger moet bloeden voor de Euro wordt niet zo breed uitgemeten, maar is het voornaamste punt waarop de SP nu stemmen wint. De andere linkse partijen zien er geen enkel probleem in om Nederland uit te leveren aan de EU (Eurobonds en D66 bijvoorbeeld).
quote:'PvdA doet deur dicht voor kabinet'
PvdA-leider Cohen zal het kabinet niet meer te hulp komen, als dat zonder steun van de PVV wetsvoorstellen door de Kamer wil krijgen.
Als premier Rutte bij Cohen aanklopt krijgt hij te horen: "Sorry, je bekijkt het maar". Dat zegt de PvdA-leider in een interview met de Volkskrant. Alleen voor het behoud van de euro wil hij nog een uitzondering maken.
Op bepaalde punten samen willen werken hoeft toch niet te betekenen dat je alles coördineert? VVD, PVV e nCDA hebben zelfs een officieel gedoogakkoord gesloten met daarin een bepaalde lijn waar Nederland zich heen zou moeten ontwikkelen en zijn het meer dan regelmatig niet met elkaar eens.quote:Op zondag 22 januari 2012 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is niet raar dat Cohen die uitspraken doet, maar het komt niet bepaald over als een gecoördineerde actie tegen het kabinet en het rechtse Nederland, terwijl je dat toch probeert te bereiken met een samenwerking van drie linkse partijen lijkt mij. Juist een uitspraak als 'wij gooien de deur voor het kabinet dicht' had een stuk meer impact gehad als daar drie partijen aan mee hadden gedaan. Ik verwacht dus niet dat de links partijen hun profiel laten vallen, maar wel dat zij de vorige week getoonde wil tot coördinatie gestalte geven op de onderwerpen waar het juist een toegevoegde waarde vormt om tot coördinatie over te gaan.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:20 schreef MakkieR het volgende:
Het is en blijft altijd maar een peiling, maar het geeft wel weer hoe groot de onvrede in ons land is toegenomen.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/21/binnenland/maurice-de-hond-sp-grootste-partij.xml
Is dat wel werkelijk zo? Volgens mij was het programma van de PvdA in de jaren 70 een stuk radicaler dan dat van de SP nu. Als je het over de SP van de jaren '90 hebt zou je een punt kunnen hebben.quote:Op zondag 22 januari 2012 08:57 schreef SeLang het volgende:
Los daarvan neemt de SP een beetje de plaats in die de PvdA had in de jaren '70 en '80 toen de politiek veel gepolariseerder was. De SP nu is ongeveer even links als de PvdA in die jaren.
Ja de PvdA was misschien wel linkser dan de SP nu, maar mijn punt is dat de PvdA zichzelf irrelevant heeft gemaakt door zover naar het midden op te schuiven en die ruimte op links vullen de SP en de PVV nu op als beschermers van het moderne arbeidersproletariaat ("Henk en Ingrid")quote:Op zondag 22 januari 2012 12:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is dat wel werkelijk zo? Volgens mij was het programma van de PvdA in de jaren 70 een stuk radicaler dan dat van de SP nu. Als je het over de SP van de jaren '90 hebt zou je een punt kunnen hebben.
Ik heb niets met die partij maar je kwalificaties moeten wel ergens op slaan...
Dat lijkt me onzin, er is een grotere groep kiezers die zich aangesproken voelt door een sociaal beleid. Het hele politieke landschap is zwaar op drift en schiet alle kanten op. Voor er verkiezingen zijn zou ik me aan de conclusies die jij trekt niet willen wagen.quote:Op zondag 22 januari 2012 13:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja de PvdA was misschien wel linkser dan de SP nu, maar mijn punt is dat de PvdA zichzelf irrelevant heeft gemaakt door zover naar het midden op te schuiven en die ruimte op links vullen de SP en de PVV nu op als beschermers van het moderne arbeidersproletariaat ("Henk en Ingrid")
Oh, dat kloptquote:Op zondag 22 januari 2012 13:08 schreef Basp1 het volgende:
De pvv is met hun xenofobe standpunten nu echt niet links te noemen.
De SP was de eerste partij met anti-immigratie standpunten. Dat is ook logisch omdat immigratie een bedreiging is voor het eigen arbeidersproletariaat. Het bedrijfsleven is juist een voorstander van immigratie, wat ook normaal is want het bevordert concurrentie en vrije markten.quote:Op zondag 22 januari 2012 13:08 schreef Basp1 het volgende:
De pvv is met hun xenofobe standpunten nu echt niet links te noemen.
Nee hoor..quote:Op zondag 22 januari 2012 13:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
De SP was de eerste partij met anti-immigratie standpunten.
Peilingen zijn zo wispelturig als maar kan, daarnaast verschillen de diverse peilingen onderling ook nog eens enorm. Waar rekening mee gehouden moet worden, is met de huidige zetelverdeling, niet met een hypothetische verdelingen als er vandaag zogenaamd verkiezingen zouden zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:29 schreef beware_reageerd het volgende:
Men MOET daar rekening mee houden,
Daaaaaaimnquote:Op zondag 22 januari 2012 14:07 schreef Reinaerd het volgende:
Allez, mennekes,
Lees dit eens en geef commentaar.
www.stopkapitalisme.asx.nl
Url in url-balk plaatsen. google vindt hem niet.
Wel "grappig" dat deze site links bevat naar allerlei reclame o.a. voor accountants.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:07 schreef Reinaerd het volgende:
Allez, mennekes,
Dit dus.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zijn beiden onvrede-partijen; vooral veel anti- alles maar weinig pro- iets. Ideaal voor de kortzichte niet al te slimme stemmer aan de onderkant van de samenleving zonder uitzicht op verbetering indien ze daarbij niet geholpen worden door een (politieke) partij.
Verder heeft de SP een lichte xenofobie jegens alles waar een geur van kapitalisme aan zit.
wat een onzin. je vergeet voor het gemak dat er 1 punt is waardoor deze partijen juist het verst uit elkaar liggen van alle partijen. dat is dat de PVV een haatbeleid voerd tegen moslims, en de SP uitgesproken compleet tegen zulk denken is.quote:Op zondag 22 januari 2012 13:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
De SP was de eerste partij met anti-immigratie standpunten. Dat is ook logisch omdat immigratie een bedreiging is voor het eigen arbeidersproletariaat. Het bedrijfsleven is juist een voorstander van immigratie, wat ook normaal is want het bevordert concurrentie en vrije markten.
De PVV staat dicht bij de SP met een socialistisch programma, alleen legt de PVV een sterkere nadruk op anti-immigratie en gedraagt zich op dat punt populistischer.
SP + PVV is duidelijk de nationalistisch socialistische fractie in het Nederlandse politieke landschap. Strategisch is het denk ik wel slim om niet samen te gaan in één partij maar apart op te trekken omdat je dan een breder publiek kunt trekken.
lees hier: http://www.peil.nl/?3423quote:Op zondag 22 januari 2012 15:13 schreef Reinaerd het volgende:
Ik zal je iets vertellen dat iedereeen vergeten is. Geert Wilders heeft 15 jaar bij de VVD gezeten. 2 Jaar in de gemeenteraad van utrecht, en 6 jaar in de tweede kamerfractie. Er is geen grotere leugen dan de PVV links noemen. Dat doen mensen die nog meer VVD/partijen aan de macht willen. En de rest trapt erin.
protectionisme, regentisme, elitairisme, zijn ook eigenschappen van kapitalistische samenlevingenquote:Op zondag 22 januari 2012 15:44 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem met het kapitalisme is dat het in z'n huidige vorm helemaal geen kapitalisme is, nl. protectionisme, regentisme, elitairisme, etc.
Zo is er helemaal geen sprake van vrije markt op bijv bankair gebied, er is kartelvorming.
Kapitalisme en democratie kunnen in principe hand in hand gaan.
quote:Op zondag 22 januari 2012 14:07 schreef Reinaerd het volgende:
Allez, mennekes,
En toen ben ik afgehaakt.quote:In een sociale maatschappij betaalt iedereen een oplopend percentage van zijn inkomen aan belasting. Op die manier betaalt een rijk persoon meer geld dan iemand met een laag inkomen. Zo kunnen voorzieningen in het leven worden geroepen die ook voor arme mensen bereikbaar zijn zoals een ziekenfonds.
Ja klopt. Opleiding zegt overigens ook lang niet alles over iemands iq. Zo ken ik mensen met een degelijke hbo studie die werkelijk nergens over mee kunnen praten en zo zijn er mensen zonder opleiding die dat wel kunnen.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:38 schreef Reinaerd het volgende:
Tja, Big–Em, je hebt 2 soorten slim. 1 iets goed kunnen begrijpen 2 kennis hebben.
Als je de kennis niet hebt, kun je domme dingen zeggen als je andere mensen zomaar napraat.
Maar goed, ik vind dat de nederlandse bevolking dom wordt gehouden door alle nieuwsmedia. Het maakt niet uit wie of wat, niemand spreekt de waarheid. Zelfs de SP durft niet de andere partijen te zeer tegen het hoofd te stoten en gewoon uit te leggen hoe de zaak in elkaar zit.
Wij hebben 10 politieke partijen. MAAR. 2 politieke stromingen. Kapitalisme (angelsaksisch model) en socialisme (rijnlandmodel). Er is vrijwel geen hond die je uit kan leggen wat die woorden betekenen. Laat staan dat ze weten welke partijen voor welke stroming zijn.
Lees dit eens www.stopkapitalisme.asx.nl
Site op url/balk zetten. Google vindt hem niet.
Ik heb net de voorpagina volledig uitgelezen. Het is jammer dat er zoveel schreeuwerige onwaarheden in staan waardoor het niet helemaal serieus te nemen valt. Vind de SP een respectabele partij, maar ik geloof niet dat zij deze pagina zelf zullen onderschrijven.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:25 schreef Reinaerd het volgende:
Dat klopt, van die reclame, maar je kunt natuurlijk ook betalen. Dan krijg je geen reclame. Wat vind je van de inhoud? Je hebt hem toch zeker og niet helemaal gelezen?
De tekst is geschreven voor kleuters. Omdat het grootste deel van de bevolking afhaakt bij te moeilijke woorden. Deze mensen kunnen je iet uitleggen wat progressief betekent.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
En toen ben ik afgehaakt.
Tegen het kapitalisme zijn en nog niet eens op een heldere manier een progressief belastingstelsel uit kunnen leggen. Ga maar folderen of zoiets.
quote:Op zondag 22 januari 2012 15:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
En toen ben ik afgehaakt.
Tegen het kapitalisme zijn en nog niet eens op een heldere manier een progressief belastingstelsel uit kunnen leggen. Ga maar folderen of zoiets.
En dat is nog steeds geen goede reden om dan maar onzin op te hangen.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:57 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
De tekst is geschreven voor kleuters. Omdat het grootste deel van de bevolking afhaakt bij te moeilijke woorden. Deze mensen kunnen je iet uitleggen wat progressief betekent.
quote:Op zondag 22 januari 2012 16:09 schreef Reinaerd het volgende:
Als ik op quote klik, krijg ik de volgende tekst
An add-on for this website failed to run. check the security settings.
Dus QUO, noem eens wat onzin. Dit IS tenslotte een discussieforum.
Tekstuele spaghetti en dusdanig ruim geformuleerd dat e.e.a. zelfs van toepassing is op de VS van A. En dat een sociale maatschappij te noemen gaat me wel wat ver.quote:In een sociale maatschappij betaalt iedereen een oplopend percentage van zijn inkomen aan belasting.
Zelfs al zou voor iedereen elke euro even zwaar belast worden dan betaalt een rijk iemand uiteraard meer geld dan iemand met een laag inkomen.quote:Op die manier betaalt een rijk persoon meer geld dan iemand met een laag inkomen.
Historisch gezien volstrekte onzin.quote:Zo kunnen voorzieningen in het leven worden geroepen die ook voor arme mensen bereikbaar zijn zoals een ziekenfonds.
Een juiste diagnose.quote:Op zondag 22 januari 2012 16:24 schreef Manco043 het volgende:
De SP, een nare partij door en voor nare mensen
Meneer is kapitalist, naar ik aanneem? En heeft waarschijnlijk eenb inkomen van pakembeet 60.000 euri netto ? Zodat hij nooit bang hoeft te zijn voor een einde in de goot ?quote:Op zondag 22 januari 2012 16:24 schreef Manco043 het volgende:
De SP, een nare partij door en voor nare mensen
Lekker denigrerend over je doelgroep zegquote:Op zondag 22 januari 2012 15:57 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
De tekst is geschreven voor kleuters. Omdat het grootste deel van de bevolking afhaakt bij te moeilijke woorden. Deze mensen kunnen je iet uitleggen wat progressief betekent.
Nee 60.000 bruto.quote:Op zondag 22 januari 2012 16:27 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Meneer is kapitalist, naar ik aanneem? En heeft waarschijnlijk eenb inkomen van pakembeet 60.000 euri netto ? Zodat hij nooit bang hoeft te zijn voor een einde in de goot ?
Er is een boek geschreven als reactie op "van krantenjongen tot miljonair".
Dat boek moet je eens lezen. Het heet "van miljonair tot krantenjongen"
Maar je wil dus nog meer belasting gaan heffen?quote:Op zondag 22 januari 2012 16:24 schreef Reinaerd het volgende:
QUOTE En datzelfde ziekenfonds is altijd in de benen gehouden door de mensen met de smalle beurs. De zgn. ziekenfondsgrens sloot de beter gesitueerden uit van deelname maar ook van betaling er aan. Kortom er zat geen "subsidie" van de rijken op maar het werd betaald door werkgevers en werknemers voor personen tot ongeveer modaal.
ANTWOORD En omdat dit systeem vet te kort kwam werd dat tekort door de overheid aangevuld. En wie betaalde de centjes aan de overheid ? Juist. Een persoon met een inkomen van een ton betaalde in die tijd 70 procent belasting. OVER HET VOLLE INKOMEN. Dat is wel iets anders dan die 34 procent die een persoon met een ton aan inkomen vandaag de dag betaalt. Daar houdt hij of zij 66.000 euri van over. Ik zeg niet dat het slecht is, maar het is wel een duidelijk verschil.
Je hebt gelijk. In Amerika betaal je erg weinig belasting aan de regering. Maar een nederlands ondernemer die woont in de VS schreef eens dat als je het geld dat je aan gemeente en staat betaalt erbij optelt, je rond de 47 procent uitkomt. Dat is voor elke staat anders.quote:Op zondag 22 januari 2012 16:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
Tekstuele spaghetti en dusdanig ruim geformuleerd dat e.e.a. zelfs van toepassing is op de VS van A. En dat een sociale maatschappij te noemen gaat me wel wat ver.
[..]
Zelfs al zou voor iedereen elke euro even zwaar belast worden dan betaalt een rijk iemand uiteraard meer geld dan iemand met een laag inkomen.
[..]
Historisch gezien volstrekte onzin.
Onplezierig om te horen maar het ziekenfonds zoals we dat kenden tot 2006 is hier in de jaren 40-45 ingevoerd door de nazi's.
En datzelfde ziekenfonds is altijd in de benen gehouden door de mensen met de smalle beurs. De zgn. ziekenfondsgrens sloot de beter gesitueerden uit van deelname maar ook van betaling er aan. Kortom er zat geen "subsidie" van de rijken op maar het werd betaald door werkgevers en werknemers voor personen tot ongeveer modaal.
Nee, maar het wel anders uitgeven. En anders bezuinigen. bijvoorbeeld. Geen JSF. En op de een of andere manier minder eigen verantwoordelijkheid voor mensen in de bijstand die niet aan een baan willen/kunnen komen. Zij hebben hulp nodig. Bijvoorbeeld door eens vriendelijk met een ondernemer te gaan praten. Dat hij zoveel belasting moet betalen omdat hij categorisch weigert om mensen met een onnederlandse naam een kans te geven. Of voor een vacature voor portier eerst eens de sociale dienst te bellen voordat hij een uitzendbureau inschakelt.quote:Op zondag 22 januari 2012 16:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar je wil dus nog meer belasting gaan heffen?
Om eerlijk te zijn staat het er aardig vol mee, maar om een paar voorbeeldjes te noemen:quote:Op zondag 22 januari 2012 16:06 schreef Reinaerd het volgende:
Kaas-, noem eens een schreeuwerige onwaarheid.
Misschien moet je wel woorden als "kopvoddentaks" gebruiken om door te dringen.
En inderdaad, de SP is veel te bang om de waarheid te vertellen. Al hoeft het niet zo grof.
Maar een normale objectieve uitleg is al te veel gevraagd.
Kun jij het beter?
Geen JSF? dat gaat flink wat geld kosten, want we hebben namelijk al een investering gedaan, dus dat geld zijn we kwijt, daarnaast moeten we investeren in nieuwe vliegtuigen en die vliegtuigen moeten ook voldoen aan ons vliegprogramma in de Verenigde Staten waar we met de Amerikanen oefenen (In Nederland is het ruim te klein om te oefenen ) dan zullen we een type vliegtuig moeten nemen wat de Amerikanen ook gebruiken bij die oefeningen, de Franse toestellen en de Russische kunnen we dan natuurlijk niet gebruiken want dan kunnen we niet met de Amerikanen oefenen, dan komen we weer uit op die Amerikaanse toestellen, en dat zijn, waarempel: De JSF!!!quote:Op zondag 22 januari 2012 17:01 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Nee, maar het wel anders uitgeven. En anders bezuinigen. bijvoorbeeld. Geen JSF.
De nederlandse toeleveringsbedrijven hebben er geen fluit aan, dus we geven alleen maar geld uit. Ze hadden er nooi mee moeten beginnen in the first place. En inderdaad, je hebt het door. Een veel kleinere luchtmacht en land en zeemacht. Maak maar een Europees leger. Veel goedkoper.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:12 schreef Clan het volgende:
[..]
Geen JSF? dat gaat flink wat geld kosten, want we hebben namelijk al een investering gedaan, dus dat geld zijn we kwijt, daarnaast moeten we investeren in nieuwe vliegtuigen en die vliegtuigen moeten ook voldoen aan ons vliegprogramma in de Verenigde Staten waar we met de Amerikanen oefenen (In Nederland is het ruim te klein om te oefenen ) dan zullen we een type vliegtuig moeten nemen wat de Amerikanen ook gebruiken bij die oefeningen, de Franse toestellen en de Russische kunnen we dan natuurlijk niet gebruiken want dan kunnen we niet met de Amerikanen oefenen, dan komen we weer uit op die Amerikaanse toestellen, en dat zijn, waarempel: De JSF!!!
Geen JSF is niet oefenen is dus geen getrainde luchtmacht is dus geen luchtmacht, ik denk dt het miljarden gaat kosten en we geen toekomst voor onze straaljagers meer hebben, Nederlandse toeleveringsbedrijven in problemen gaan komen en dus uiteindelijk ook nog ontslagen gaan vallen bij die Nederlandse bedrijven.
Goed advies, je hebt de Nederlandse economie en de Nederlandse luchtvaart even een enorme economische klap gegeven met je voorstel.
Het gaat dan ook helemaal niet meer om de investering, dat station zijn we allang voorbij, het gaat om de dekking, dus mijn verhaal klopt wel.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:16 schreef Kaas- het volgende:
@ Clan
Jouw verhaal klopt anders ook niet. Dat bepaalde investeringen gedaan zijn is bijvoorbeeld geen reden om door te gaan met een project. Het zijn zogeheten 'sunk costs' en zijn niet langer relevant voor die investeringsbeslissing. Als het inmiddels zo is dat je alsnog grotere verliezen gaat maken als je doorgaat met het project, dan als je ermee stopt, dan zou je er gewoon mee moeten stoppen. Maar dat zijn typisch van die beslissingen die politici nooit durven te nemen, omdat ze dan moeten verantwoorden dat er heel veel geld in niets is gestopt. Liever maken ze dan nóg grotere verliezen om in ieder geval te kunnen zeggen dat er een product uit is gerold.
Onderbouw.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:16 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
De nederlandse toeleveringsbedrijven hebben er geen fluit aan, dus we geven alleen maar geld uit. Ze hadden er nooi mee moeten beginnen in the first place. En inderdaad, je hebt het door. Een veel kleinere luchtmacht en land en zeemacht. Maak maar een Europees leger. Veel goedkoper.
Ieder land een complete krijgsmacht laten onderhouden is nogal een dure hobby. En dat die JSF financieel-economisch geen briljante keuze is hoef ik je hopelijk ook niet uit te leggenquote:
Als ik me niet vergis heeft Nederland pas enkele testtoestellen gekocht en moet het volledige pakket aan JSF-toestellen nog aangeschaft worden, dus dat lijkt me toch een flinke investering.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:19 schreef Clan het volgende:
[..]
Het gaat dan ook helemaal niet meer om de investering, dat station zijn we allang voorbij, het gaat om de dekking, dus mijn verhaal klopt wel.
Tja, die 18.000 doden heb ik bijvoorbeeld uit een artikel dat geschreven is door een mevrouw die lang in Amerika heeft gewoond. Daar stond ook niet bij waar ze dat vandaan had. Ik heb dat artikel nog ergens liggen, dus ik zal eens kijken. Maar dat de nederlandse bedrijven helemaal niets verdienen aan de toelevering van onderdelen, is al jaren bekend. Heeft breeduit in de krant gestaan.quote:
en volgens mij hebben ze ook al heel veel geld moeten geven voor de ontwikkeling van dat vliegTUIG. Er is ook berekend dat opknappen van de huidige wat is het F16 ? maar een paar miljard kost.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:27 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis heeft Nederland pas enkele testtoestellen gekocht en moet het volledige pakket aan JSF-toestellen nog aangeschaft worden, dus dat lijkt me toch een flinke investering.
Dan begin je zelf toch een bedrijf met allochtonen? Wat sta jij hier zielig te doen zeg, die partij van jou heeft helemaal niets met buitenlanders is gebleken;quote:Op zondag 22 januari 2012 17:01 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Nee, maar het wel anders uitgeven. En anders bezuinigen. bijvoorbeeld. Geen JSF. En op de een of andere manier minder eigen verantwoordelijkheid voor mensen in de bijstand die niet aan een baan willen/kunnen komen. Zij hebben hulp nodig. Bijvoorbeeld door eens vriendelijk met een ondernemer te gaan praten. Dat hij zoveel belasting moet betalen omdat hij categorisch weigert om mensen met een onnederlandse naam een kans te geven. Of voor een vacature voor portier eerst eens de sociale dienst te bellen voordat hij een uitzendbureau inschakelt.
Die investering doe je ook als je andere toestellen aanschaft, daar gaat het niet om, er is geld in de pot gestopt en dat ben je anders kwijt, en wat heb je dan: vliegtuigen waar je niets aan hebt.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:27 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis heeft Nederland pas enkele testtoestellen gekocht en moet het volledige pakket aan JSF-toestellen nog aangeschaft worden, dus dat lijkt me toch een flinke investering.
Ik heb het stuk gelezen. De neo-liberale Partij van de Armoede (sinds Kok, of is het Cock) gaat nu al in de aanval, terwijl we nog jaren van de verkiezingen af zitten, hopelijk. Hoezo trouwens alleen allochtonen? Denk je nou werkelijk dat die 350.000 werklozen geen nederlanders (sorry, witte mensen) kennen?quote:Op zondag 22 januari 2012 17:36 schreef Coehoorn het volgende:
[..]
Dan begin je zelf toch een bedrijf met allochtonen? Wat sta jij hier zielig te doen zeg, die partij van jou heeft helemaal niets met buitenlanders is gebleken;
'Plannen SP drama op de lange termijn'
Verhaal van die vrouw zal dan niet zo interessant zijn, maar dat verhaal in de krant is niet juist;quote:Op zondag 22 januari 2012 17:33 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Tja, die 18.000 doden heb ik bijvoorbeeld uit een artikel dat geschreven is door een mevrouw die lang in Amerika heeft gewoond. Daar stond ook niet bij waar ze dat vandaan had. Ik heb dat artikel nog ergens liggen, dus ik zal eens kijken. Maar dat de nederlandse bedrijven helemaal niets verdienen aan de toelevering van onderdelen, is al jaren bekend. Heeft breeduit in de krant gestaan.
Dat we nog even doorkunnen met de huidige straaljers is bekend, helaas zijn over een tijd bij de Amerikanen die jagers eruit en kunnen we niet meer samen oefenen, waardoor ons opleidingsprogramma voor de straaljagers stil komt te liggen en we amper nog een luchtmacht hebben.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:34 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
en volgens mij hebben ze ook al heel veel geld moeten geven voor de ontwikkeling van dat vliegTUIG. Er is ook berekend dat opknappen van de huidige wat is het F16 ? maar een paar miljard kost.
In dat stuk zegt die PvdA-er dat de SP Griekenland laat vallen en dat dat economisch geen goed idee voor Nederland is. Zal best, maar hoe kan dat? De banken lijden dan veel verlies en gaan failliet. De rekeninghouders krijgen hun geld niet meer terug, en dus moet de regering aantreden en vergoeden. Als het niet klopt, hoor ik het wel.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:36 schreef Coehoorn het volgende:
[..]
Dan begin je zelf toch een bedrijf met allochtonen? Wat sta jij hier zielig te doen zeg, die partij van jou heeft helemaal niets met buitenlanders is gebleken;
'Plannen SP drama op de lange termijn'
Klopt, en dat is dan ook de bedoeling.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:49 schreef Clan het volgende:
[..]
Dat we nog even doorkunnen met de huidige straaljers is bekend, helaas zijn over een tijd bij de Amerikanen die jagers eruit en kunnen we niet meer samen oefenen, waardoor ons opleidingsprogramma voor de straaljagers stil komt te liggen en we amper nog een luchtmacht hebben.
De bedoeling is om geen luchtmacht te hebben?quote:Op zondag 22 januari 2012 17:54 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Klopt, en dat is dan ook de bedoeling.
Geen puur nederlandse. Ik ben tegen een Verenigde Staten van Europa, maar samenwerking op bepaalde vlakken kan best. Dat is een stuk goedkoper dan alle landen een lucht, zee en landmacht. En dan kunnen die overtallige mensen in de zorg gaan werken, waar we in de nabije toekomst veel mensen te kort komen. En kom nou niet aan met soldaten die verpleegster moeten worden, zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:03 schreef Clan het volgende:
[..]
De bedoeling is om geen luchtmacht te hebben?
Ik vraag me overigens wel af waar al die extra zorgwerkers dan van betaald moeten worden. Nu houdt het al niet over met fatsoenlijke vacatures. Het zijn veel al slecht betaalde flutcontractjes. De stichting waar ik voor werk neemt zelfs niemand meer aan op dit moment.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:06 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Geen puur nederlandse. Ik ben tegen een Verenigde Staten van Europa, maar samenwerking op bepaalde vlakken kan best. Dat is een stuk goedkoper dan alle landen een lucht, zee en landmacht. En dan kunnen die overtallige mensen in de zorg gaan werken, waar we in de nabije toekomst veel mensen te kort komen. En kom nou niet aan met soldaten die verpleegster moeten worden, zo werkt het natuurlijk niet.
Zeg, ging dat hele verhaal niet om 36 vliegtuigen? Vind jij dat wij die nodig hebben? Ik vind van niet. Ja, misschien om de grote pief uit te hangen met de cowboys. Maar is dat verantwoordelijk omgaan met geld dat niet van jou is? Ik zat fout wat betreft die progressieve belasting, maar niet wat betreft WAAR je het aan uitgeeft. Niet aan onnodig oorlogstuig dat alleen voor de show is.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:03 schreef Clan het volgende:
[..]
De bedoeling is om geen luchtmacht te hebben?
250 miljoen is heel veel geld, die bedrijven hebben echt geen 10000 man personeel hoor.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:59 schreef Reinaerd het volgende:
Een kwart miljartje? That's a good deal?
En trouwens, ik weet nog steeds niks, heb alles van anderen.
Ik lees nogal eens de NRC. Al die staatsschulden zijn gevormd om de economie te laten groeien. Maar ooit moet het geld worden terugbetaald, want dit kun je niet volhouden. In het verleden hadden wij dus een economie die groter was, dan wanneer we dat geld niet hadden geleend. Maar nu we het terug moeten geven, wordt de economie dus veel kleiner dan wanneer we het geld nooit hadden geleend en niet terug hoefden te betalen. En wie was daar ook al weer verantwoordelijk voor ? De gewone mensen ? Ik dacht het niet. Maar wie gaat er zwaar de dupe worden? Precies.
Maar het lijkt me in eerste instantie vooral omzet. Er zal ook flink geïnvesteerd moeten worden. Erg indrukwekkend is het niet. Hadden we dat geld beter rechtstreeks in NL R&D kunnen steken. Was de opbrengst een stuk beter geweest.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:13 schreef Clan het volgende:
[..]
250 miljoen is heel veel geld, die bedrijven hebben echt geen 10000 man personeel hoor.
Klopt, dat noemen we kapitalisme, geld is belangrijker dan mensen. Maar misschien gaat het met kleine stapjes. In de NRC stond een levensgroot artikel over de thuiszorg ergens in het noorden van het land. Enkele mensen zeiden: maar vroeger ging dat toch veel soepeler, met de wijkverpleegster en de huisarts en de vroedvrouw. Dat hebben ze dus gedaan, en geen absurd lange formulieren meer invullen voor het aantrekken van steunkousen. Dit sprak zich rond, de klanten waren enthousiast, en het personeel vertrok bij de grote thuiszorgorganisatie. Nu heeft dat piepkleine bedrijfje 4000 medewerkers. En weet je hoeveel mensen voor die lui op kantoor zitten? 30. Nu het goed loopt is men gaan rekenen. Elke verzorgster die je haar gang laat gaan, en niet absurd controleert, spaart jaarlijks 50.000 euri uit. Kijk, dat is nu SP. En hoogstwaarschijnlijk zonder dat de partij er iets mee te maken heeft gehad.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:10 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik vraag me overigens wel af waar al die extra zorgwerkers dan van betaald moeten worden. Nu houdt het al niet over met fatsoenlijke vacatures. Het zijn veel al slecht betaalde flutcontractjes. De stichting waar ik voor werk neemt zelfs niemand meer aan op dit moment.
Mag je mij meteen gaan uitleggen waarom Italië dan zo in de schulden zit. Want volgens mij hebben ze daar alleen AOW. En je hebt het gruwelijk fout. De kosten gaan hem niet in de verzorgingsstaat zitten. Want dan zouden de sociale landen een veel grotere schuld hebben dan de kapitalistische. en dat is niet zo. Trouwens, Wouter Bos heeft in zijn Den Uil rede gezegd dat het geen flikker uitmaakt wat betreft het goed lopen van de economie, of je nou sociaal of niet bent. Het gaat er gewoon om wat je met het geld doet. Vergoed je 30 % van de kinderopvangkosten van iemand met een inkomen van 2 ton, of niet. Dit laatste cijfer klopt, zelf uitgerekend op belastingdienst.nl. En waarom moet de 20 % meestverdienende groep 9 miljard HRA krijgen?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:13 schreef Clan het volgende:
[..]
250 miljoen is heel veel geld, die bedrijven hebben echt geen 10000 man personeel hoor.
Staatsschulden zijn ontstaan om de begroting sluitend te krijgen, we lenen namelijk al meer dan 100 jaar bij, vanaf de jaren 70 ging die schuld enorm omhoog om de verzorgingsstaat in stand te houden en zelfs uit te breiden. Vanaf 1950 hadden we minstens 10% minder inkomsten op de begroting omdat de koloniën geen geld meer in het laatje brachten, daarnaast kwamen, in een tijd van woningnood, honderduizenden mensen naar Nederland uit die koloniën, die moesten onderdak en werk krijgen, dat geburde tussen 1950 en 1970, in 1957 zijn we nog eens al onze economische belangen in Indonesië kwijtgeraakt, reken dat ook maar eens uit. Al deze klappen hebben we op moeten vangen door bij te lenen, terwijl de uitgaven door de verzorgingsstaat alleen maar groter werden.
Men werkt ook goed samen, denk aan het Duits Nederlandse korps of de Mariniers die met de Britten samenwerken. Dat echte samenwerken waar jij op doelt gaat niet lukken, daar zijn te veel verschillen voor tussen de landen. ëén voorbeeld; De Fransen laten geen buitenlandse militaire troepen toe op hun grondgebied, dus dan stopt het al, daarnaast is de samenwerking met de Amerikanen positief te noemen.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:06 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Geen puur Nederlandse. Ik ben tegen een Verenigde Staten van Europa, maar samenwerking op bepaalde vlakken kan best. Dat is een stuk goedkoper dan alle landen een lucht, zee en landmacht. En dan kunnen die overtallige mensen in de zorg gaan werken, waar we in de nabije toekomst veel mensen te kort komen. En kom nou niet aan met soldaten die verpleegster moeten worden, zo werkt het natuurlijk niet.
Die bedrijven doen aan R&D, dat is niet alleen development.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar het lijkt me in eerste instantie vooral omzet. Er zal ook flink geïnvesteerd moeten worden. Erg indrukwekkend is het niet. Hadden we dat geld beter rechtstreeks in NL R&D kunnen steken. Was de opbrengst een stuk beter geweest.
Samenwerking positief, in combinatie met oorlog? Ik ruik een contradictio in termini.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:20 schreef Clan het volgende:
[..]
Men werkt ook goed samen, denk aan het Duits Nederlandse korps of de Mariniers die met de Britten samenwerken. Dat echte samenwerken waar jij op doelt gaat niet lukken, daar zijn te veel verschillen voor tussen de landen. ëén voorbeeld; De Fransen laten geen buitenlandse militaire troepen toe op hun grondgebied, dus dan stopt het al, daarnaast is de samenwerking met de Amerikanen positief te noemen.
Dat heeft met mentaliteit te maken;quote:Op zondag 22 januari 2012 18:19 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Mag je mij meteen gaan uitleggen waarom Italië dan zo in de schulden zit. Want volgens mij hebben ze daar alleen AOW. En je hebt het gruwelijk fout. De kosten gaan hem niet in de verzorgingsstaat zitten. Want dan zouden de sociale landen een veel grotere schuld hebben dan de kapitalistische. en dat is niet zo. Trouwens, Wouter Bos heeft in zijn Den Uil rede gezegd dat het geen flikker uitmaakt wat betreft het goed lopen van de economie, of je nou sociaal of niet bent. Het gaat er gewoon om wat je met het geld doet. Vergoed je 30 % van de kinderopvangkosten van iemand met een inkomen van 2 ton, of niet. Dit laatste cijfer klopt, zelf uitgerekend op belastingdienst.nl. En waarom moet de 20 % meestverdienende groep 9 miljard HRA krijgen?
Over welke oorlog spreek je, we hadden het over de JSF en de kosten en het programma waar we met de luchtmacht samen werken, dat programma heeft niets met oorlog te maken maar is een opleidings en oefenprogramma.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:26 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Samenwerking positief, in combinatie met oorlog? Ik ruik een contradictio in termini.
Er zijn wel meer oplossingen. Huidige opknappen, minder JSF toestellen aanschaffen, JSF delen met Belgie (doen we met een aantal marineschepen en vrachtvliegtuigen van de luchtmacht ook al) etc. Het is niet alsof Nederland nou echt een grote dure krijgsmacht nodig heeft.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:40 schreef Clan het volgende:
[..]
Die investering doe je ook als je andere toestellen aanschaft, daar gaat het niet om, er is geld in de pot gestopt en dat ben je anders kwijt, en wat heb je dan: vliegtuigen waar je niets aan hebt.
Jij wilt uit het project stappen en dan hebben we in de toekomst geen straaljagers meer, want de huidige zullen, op termijn, vervangen moeten worden.
Waarom zou je dat moeten willen? Wij hadden en hebben niets te zoeken in al die landen waar we soldaten naar toe sturen om Amerika's schoothondje te spelen, of bedrijfspoedel als je wil. Laat ze verdorie naar Darfur gaan, maar daar zal wel geen olie zijn.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:37 schreef Clan het volgende:
[..]
Over welke oorlog spreek je, we hadden het over de JSF en de kosten en het programma waar we met de luchtmacht samen werken, dat programma heeft niets met oorlog te maken maar is een opleidings en oefenprogramma.
Jij komt met die 250 miljoen. Dat is de aanschafprijs van pakweg anderhalve JSF. Daarnaast hebben we ook besloten 800 miljoen $ in de ontwikkeling te investeren, dat had ook in de ontwikkelfase al terugverdiend moeten worden. We komen niet in de buurt...quote:Op zondag 22 januari 2012 18:22 schreef Clan het volgende:
[..]
Die bedrijven doen aan R&D, dat is niet alleen development.
Je maakt even een snel sommetje met een conclusie, maar waar haal je vandaan dat de opbrengst hoger was geweest? Wat is de huidige opbrengst en wat is de verwachte opbrengst?
Volgens mij hebben we ooit iets afgesproken na 1940-1945, weet je nog?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:41 schreef Reinaerd het volgende:
[..]
Waarom zou je dat moeten willen? Wij hadden en hebben niets te zoeken in al die landen waar we soldaten naar toe sturen om Amerika's schoothondje te spelen
Inderdaad, dus waarom moet dat dan toch zo nodig? Om de schulden moedwillig op te drijven, zodat je de bevolking wijs kunt maken dat je moet bezuinigen, en helaas alleen op de mensen die net rond kunnen komen? Doe effe normaal man. Het kan allemaal veel vriendelijker, zonder dat het extra geld hoeft te kosten. Het is nergens voor nodig, al die asociale politiek. Maar degenen die haar voeren, die politiek, worden er wel veel beter van. Ik noem dat geen politiek, maar verregaand egoïsme. Kapitalisme is het recht van de sterkste, de wet van de jungle, survival of the fittest. En ik dacht nog wel zo dat Homo Sapiens een sociaal zoogdier was. Dus niet?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:40 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Er zijn wel meer oplossingen. Huidige opknappen, minder JSF toestellen aanschaffen, JSF delen met Belgie (doen we met een aantal marineschepen en vrachtvliegtuigen van de luchtmacht ook al) etc. Het is niet alsof Nederland nou echt een grote dure krijgsmacht nodig heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |