abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107102038
quote:
DEN HAAG - Als de SP haar plannen zou uitvoeren zou dit een drama betekenen voor de werkgelegenheid en het sociale beleid.op de lange termijn.
Foto: NU.nl/Chris Heijmans

Dat zegt PvdA-Europarlementariër Thijs Berman zondag tegenover NU.nl op het congres van de PvdA in Den Bosch.

Vorig weekend stonden SP en PvdA nog samen op het podium tijdens de manifestatie voor een Ander Nederland.

De SP profiteert op links veel meer van het rechtse kabinet dan de PvdA. Zondag is de partij van Emile Roemer zelfs voor het eerst de grootste in de peiling van Maurice de Hond.

Wat betekent het dat de SP de grootste partij is in de peiling?

"Dat de SP handigt inspeelt op ongerustheid onder de Nederlandse bevolking. Er komen 90.000 werklozen bij. Door kil regeringsbeleid, alleen maar bezuinigen en geen plan om de werkgelegenheid te versterken."

Waarom profiteert Roemer, niet Cohen?

"Omdat Roemer alles vierkant afwijst. Het 'nee' verwoord op een harde manier. Dat slaat aan, maar hij levert niet het plan hoe het dan wel moet."

"En het voorstel om de Grieken te laten vallen als een baksteen, want dat wil de SP, dat betekent een genadeslag voor de Nederlandse economie. Dat zegt hij er niet bij."

"Ik wil daar als PvdA'er geen verantwoordelijkheid voor nemen."

Het verhaal gaat voor het electorale belang?

"Ja. Dan moeten we niet schaamtevol zeggen: ja, we redden de euro toch, ook al willen we het eigenlijk niet. We horen te zeggen: die euro is onze werkgelegenheid, Europa is onze markt."

"Daar moeten we eenheid in houden. Het is een logische keuze dat we de regering steunen om de euro te redden. Ik wil liever dat die regering morgen weg is, maar niet ten koste van 100.000 werklozen."

De SP wordt groot door de anticampagne.

"Groot door propaganda met ideeën die op de korte termijn leuk zijn, maar op de langere termijn een drama betekenen."

Hoe groot zou dat drama zijn als de SP gaat regeren?

"Als de SP aan de macht zou zijn zou de partij water bij de wijn moeten doen. Onmiddelijk. Het is uitgesloten dat het anders gaat."

Opportunistisch populisme?

"Electoraal is het opportunisme. Daar benijd ik ze om. Maar inhoudelijk is het een foute keuze. En ik hou niet van de methode, omdat je mensen geen rad voor de ogen mag draaien. Dat gebeurt wel."

Wat zouden ze moeten inleveren als ze met de PvdA gaan regeren?

"Als ze zouden regeren - ik wens ze dat toe. Ze moeten water in de wijn voor het redden van de euro. En voor bezuinigen, want het is niet links om een groot deel van je eigen begroting aan rente te moeten betalen aan de banken."

"Als die schuld blijft oplopen, betekent dat uiteindelijk minder werkgelegenheidsbeleid, minder sociaal beleid, minder beleid van de zorg. Daar is niets links aan."

Hoe beoordeel je de staat van de PvdA?

"Als je kijkt naar dit congres zie je dat de PvdA zijn zelfbewustzijn terugvindt."

Hoe merk je dat?

"Op de manier waarop het internationale verhaal van de PvdA voor het voetlicht wordt gebracht. Dat wij een partijvoorzitter van de SPD hiernaartoe halen om een verhaal te houden."

Die kent de grote massa niet.

"Ja, maar hier in Den Bosch zit de kern van de PvdA. En die heeft jarenlang te bescheiden gedaan over het internationale gezicht. Maar een sociaaldemocraat verliest zijn ziel als hij niet internationaal is. Die komt dus terug, daar ben ik heel tevreden over."

De grote massa heeft niks met Europa, dus daar zijn de kiezers niet te halen.

"Ik denk daar anders over. Ik was op een rondreis langs ROC's. Die lezen de Europese artikelen in de krant niet. Maar als ik ze spreek stellen ze fantastische vragen en ze snappen ook wel dat Nederland helemaal niets is zonder Europa."

In de eredivisie worden trainers de laan uitgestuurd als ze geen resultaten halen. Ook tijdens het seizoen. Is er in Job Cohen nog voldoende vertrouwen?

"Kijk naar Mark Rutte. Dat was de gebeten hond. VVD bungelde aan een zijden draadje. Mark is ijzersterk teruggekomen en ik gun hem dat persoonlijk enorm. Dat gun ik Job Cohen ook."

Hoeveel tijd krijgt hij?

"Zoveel als nodig."

Het gaat om het vertrouwen.

"Weer Mark Rutte. Het ging zo slecht met de VVD. Nu loopt iedereen er mee weg. Het is zo conjunctureel en van toeval afhankelijk. Doorzetten en geloof in jezelf."

"Het probleem van Job is niet zijn persoonlijkheid. Iedereen liep met hem weg toen hij gepresenteerd werd als leider. Toen werden de verkiezingen net niet gewonnen. Nu zegt iedereen dat het niet goed gaat. Ik vind dat zo'n oppervlakkige onzin."

Sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan.

"Ik denk dat het veel meer afhangt van ons geloof in onszelf, niet van Job. Vertrouwen in ons eigen programma en de oplossingen die wij aandragen. En onze durf om onomwonden keuzes te maken en daarvoor te staan."

De PvdA moet meer zelfvertrouwen uitstralen?

"Wij kunnen zelfvertrouwen uitstralen; kijk naar de Europese crisis. Waar gaat het over? Er moet een sterkere vinger van de overheid in de markt. Wie zegt dat altijd? Natuurlijk de sociaaldemocraten. Dat zelfbewustzijn moet je uitstralen."

Heeft Job nog genoeg vertrouwen binnen de partij?

"O jawel. Ik kan me de zenuwen voorstellen als je naar de peilingen kijkt, maar met het vertrouwen zit het wel goed. Het zou dom zijn om daar nu zo op te focussen. Dan ben je als partij zo weg. Je moet staan voor wat je zegt en vindt."

Bron: nu.nl
Ik denk ook dat het snel mat de SP is gedaan, ze zullen de realiteit moeten aanvaarden en ook flink gaan bezuinigen en dan is de 'glans' en het 'vertrouwen' snel weg.
pi_107102174
quote:
'Plannen SP drama'

TT fixed
pi_107102291
"En het voorstel om de Grieken te laten vallen als een baksteen, want dat wil de SP, dat betekent een genadeslag voor de Nederlandse economie. Dat zegt hij er niet bij."

Jaja, die miljarden die we er nu heenbrengen zijn we voorgoed kwijt... Dat betekent géén genadeslag? Kom nou... _O- :W
pi_107102298
Een kat in de nauw (PvdA) maakt gekke sprongen.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
  zondag 22 januari 2012 @ 16:39:30 #5
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_107102309
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:34 schreef Coehoorn het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het snel mat de SP is gedaan, ze zullen de realiteit moeten aanvaarden en ook flink gaan bezuinigen en dan is de 'glans' en het 'vertrouwen' snel weg.
Dat niet-onderbouwde bezuinigen is juist wat de boel alleen maar verergert momenteel.

Het is anno 2012 niet meer zo dat enkel links in economische sprookjes gelooft. Rechts heeft er haar geheel eigen mythe bij: zo veel mogelijk snijden, lekker veel bezuinigen, ongeacht waar je bezuinigt, hoe je bezuinigt, of wanneer je bezuinigt, en de economie is er meteen weer bovenop. Like magic.
pi_107102366
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:39 schreef Junglebeast het volgende:
Een kat in de nauw (PvdA) maakt gekke sprongen.
Dat.

Je ziet de laatste tijd erg veel negatieve aandacht voor de SP bij verschillende partijen...
Dat zegt genoeg; de SP wordt een serieuze dreiging :)
pi_107102498
Column 22 JANUARI 2012
Emile Roemer:

Stopwatch-schoonmaak'
Rotterdam: hier zijn de schoonmakers!' Hoe vaak heb ik deze zin donderdag gehoord? En iedere keer klonk er een luid gejuich van de duizenden schoonmakers die meeliepen in de 'Mars van Respect' door Rotterdam

Het was koud en nat, maar toch houd ik een warm gevoel over aan deze mars. De schoonmakers gedragen zich niet als slachtoffers maar bijten van zich af. Zij zijn trots op het werk dat zij doen en dat is volkomen terecht!

Het zelfbewustzijn van de schoonmakers lijkt heel wat sterker dan dat van de bestuurders in de schoonmaakbranche. Schoonmakers vertellen mij dat ze via de achterdeur bij de klant naar binnen moeten en pas aan het werk mogen als alle lichten uit zijn. Blijkbaar is de schoonmaker een soort onaanraakbare die vooral onzichtbaar moet blijven. Terecht voeren zij daarom een strijd die verder gaat dan arbeidsvoorwaarden alleen.

In de schoonmaaksector zien we hetzelfde probleem als in de thuiszorg, de catering en de beveiliging. Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De directies van schoonmaak- en thuiszorgorganisaties zijn niet sterk genoeg om daar tegenin te gaan. En dus gaat de zweep over het personeel om nog goedkoper te werken.

Tijdens de 'Mars van Respect' vertelde een schoonmaker mij dat hij precies 90 seconden heeft voor het schoonmaken van een wc. Dat komt mij bekend voor. In sommige verpleeghuizen mag het vervangen van een incontinentieluier 1 minuut duren en ook de tijdsbesteding van het aantrekken van steunkousen is tot achter de komma vastgelegd. Ik weet één ding heel zeker: als de stopwatch tevoorschijn komt, weet je dat het werk ontmenselijkt wordt.

Toen donderdag één van de schoonmakers aan wethouder Florijn van Rotterdam vroeg of hij vond dat werknemers recht hebben op doorbetaling bij ziekte zei deze: 'Natuurlijk, dat is toch overal zo?' Nee, niet dus. Schoonmakers betalen de eerste twee ziektedagen uit eigen zak. Als wethouder Florijn meent wat hij zegt, dan regelt hij (als grote opdrachtgever in Rotterdam) heel snel dat de schoonmakers het respect en het loon krijgen dat ze verdienen.

Emile Roemer

bron:http://www.sp.nl/columns/781
pi_107102540
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:39 schreef MaGNeT het volgende:

Jaja, die miljarden die we er nu heenbrengen zijn we voorgoed kwijt... Dat betekent géén genadeslag? Kom nou... _O- :W
Nee, want we hebben toch geen genadeslag gehad, of zijn we ook compleet failliet?

Jij zegt dat we nu dus al een genadeslag hebben gehad, dat mag je mij wel eens uitleggen?
pi_107102596
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:44 schreef Coehoorn het volgende:

[..]

Nee, want we hebben toch geen genadeslag gehad, of zijn we ook compleet failliet?

Jij zegt dat we nu dus al een genadeslag hebben gehad, dat mag je mij wel eens uitleggen?
Denk jij dat de Grieken dit nog gaan terugbetalen? Nee... Dit geld zijn we kwijt...
pi_107102644
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:43 schreef forzaudinese het volgende:
Column 22 JANUARI 2012
Emile Roemer:

Stopwatch-schoonmaak'
Rotterdam: hier zijn de schoonmakers!' Hoe vaak heb ik deze zin donderdag gehoord? En iedere keer klonk er een luid gejuich van de duizenden schoonmakers die meeliepen in de 'Mars van Respect' door Rotterdam

Het was koud en nat, maar toch houd ik een warm gevoel over aan deze mars. De schoonmakers gedragen zich niet als slachtoffers maar bijten van zich af. Zij zijn trots op het werk dat zij doen en dat is volkomen terecht!

Het zelfbewustzijn van de schoonmakers lijkt heel wat sterker dan dat van de bestuurders in de schoonmaakbranche. Schoonmakers vertellen mij dat ze via de achterdeur bij de klant naar binnen moeten en pas aan het werk mogen als alle lichten uit zijn. Blijkbaar is de schoonmaker een soort onaanraakbare die vooral onzichtbaar moet blijven. Terecht voeren zij daarom een strijd die verder gaat dan arbeidsvoorwaarden alleen.

In de schoonmaaksector zien we hetzelfde probleem als in de thuiszorg, de catering en de beveiliging. Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De directies van schoonmaak- en thuiszorgorganisaties zijn niet sterk genoeg om daar tegenin te gaan. En dus gaat de zweep over het personeel om nog goedkoper te werken.

Tijdens de 'Mars van Respect' vertelde een schoonmaker mij dat hij precies 90 seconden heeft voor het schoonmaken van een wc. Dat komt mij bekend voor. In sommige verpleeghuizen mag het vervangen van een incontinentieluier 1 minuut duren en ook de tijdsbesteding van het aantrekken van steunkousen is tot achter de komma vastgelegd. Ik weet één ding heel zeker: als de stopwatch tevoorschijn komt, weet je dat het werk ontmenselijkt wordt.

Toen donderdag één van de schoonmakers aan wethouder Florijn van Rotterdam vroeg of hij vond dat werknemers recht hebben op doorbetaling bij ziekte zei deze: 'Natuurlijk, dat is toch overal zo?' Nee, niet dus. Schoonmakers betalen de eerste twee ziektedagen uit eigen zak. Als wethouder Florijn meent wat hij zegt, dan regelt hij (als grote opdrachtgever in Rotterdam) heel snel dat de schoonmakers het respect en het loon krijgen dat ze verdienen.

Emile Roemer

bron:http://www.sp.nl/columns/781
Bah... Politici van de praktijk, politici die opkomen voor de burger... :r
Ze moeten gewoon niet zo zeuren maar aan het werk gaan.
Schoonmakers hoeven geen CAO... Hadden ze maar een vak moeten leren.
90 seconden nodig voor een WC? Luiwammessen.
pi_107102670
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:39 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Dat niet-onderbouwde bezuinigen is juist wat de boel alleen maar verergert momenteel.

Het is anno 2012 niet meer zo dat enkel links in economische sprookjes gelooft. Rechts heeft er haar geheel eigen mythe bij: zo veel mogelijk snijden, lekker veel bezuinigen, ongeacht waar je bezuinigt, hoe je bezuinigt, of wanneer je bezuinigt, en de economie is er meteen weer bovenop. Like magic.
Uitgaven op orde krijgen heeft nog niets te maken met het bevorderen van economische groei, je bent twee zaken door elkaar aan het halen, die bezuinigingen hebben ook te maken met een begroting die niet op orde is en een staatschuld die de pan uit rijst.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:47:34 #12
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_107102678
Als je realistisch naar de doorberekeningen van het CPB kijkt van de partijprogramma's in 2010, dan komt de SP er niet heel goed van af. Hier een link naar de belangrijkste doorberekeningen van de diverse partijprogramma's.
pi_107102727
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:47 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Als je realistisch naar de doorberekeningen van het CPB kijkt van de partijprogramma's in 2010, dan komt de SP er niet heel goed van af. Hier een link naar de belangrijkste doorberekeningen van de diverse partijprogramma's.
Wel beter dan de VVD, zie ik :D
pi_107102729
Tot zover de 'samenwerking' op links.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  zondag 22 januari 2012 @ 16:50:27 #15
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_107102802
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:47 schreef Coehoorn het volgende:

[..]

Uitgaven op orde krijgen heeft nog niets te maken met het bevorderen van economische groei, je bent twee zaken door elkaar aan het halen
Men heeft in Den Haag inderdaad totaal niet door wat de bezuinigingen in de huidige vorm doen met de economische groei.
pi_107102804
De SP wordt nog groter _O_
Op naar 41 zetels.
pi_107102813
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Denk jij dat de Grieken dit nog gaan terugbetalen? Nee... Dit geld zijn we kwijt...
Dan moet je bij de Grieken gaan klagen met die vele leugens van hun en niet bij de Nederlandse politiek, die samen met de andere landen ( in samenspraak ) dat geld aan Griekenland geven. Als de SP in de regering had gezeten hdden ze ook dat geld gegeven, of de SP had Nederland in een politiek isolement gebracht, en dat is weer niet goed voor de economie.

Jij staat nu het huidige kabinet aan te spreken op de problemen veroorzaakt door leugens van de Griekse regering en de Griekse bevolking die te lui is om te werken.
  zondag 22 januari 2012 @ 16:59:03 #19
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_107103237
Zo, PvdA in de bocht. Eerst Job met zijn krasse uitspraken, en nu dit weer. Dacht dat ze al hun tanden kwijt waren,
pi_107103256
Soms schaam ik me om lid te zijn van de PvdA, althans, ik schaam me niet voor de PvdA maar voor dat stelletje idioten dat nou denkt de dienst daar uit te kunnen maken en rustig wacht op een leuke nieuwe positie, keihard in de oppositie moet je zijn, totaal geen medewerking verlenen aan dit debiele kabinet en dan ga je nu je broeders en zusters in de strijd aanvallen wat een idioot die gast.
Tttttttttttttttt
pi_107103512
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zo, PvdA in de bocht. Eerst Job met zijn krasse uitspraken, en nu dit weer. Dacht dat ze al hun tanden kwijt waren,
Ze zijn nu een paar 'mooie truien' rijker ;)
pi_107103545
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 16:50 schreef Coehoorn het volgende:

[..]

Dan moet je bij de Grieken gaan klagen met die vele leugens van hun en niet bij de Nederlandse politiek, die samen met de andere landen ( in samenspraak ) dat geld aan Griekenland geven. Als de SP in de regering had gezeten hdden ze ook dat geld gegeven, of de SP had Nederland in een politiek isolement gebracht, en dat is weer niet goed voor de economie.

Jij staat nu het huidige kabinet aan te spreken op de problemen veroorzaakt door leugens van de Griekse regering en de Griekse bevolking die te lui is om te werken.
Er is maar 1 oplossing en dat is Griekenland failliet laten gaan.
Dat is ook precies wat er alsnog zal gebeuren en dan zijn we het geld kwijt.

Dat geld heeft Rutte weggegeven dus ja, ik kijk hem (en CDA/VVD) er op aan.
pi_107104029
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er is maar 1 oplossing en dat is Griekenland failliet laten gaan.
Dat is ook precies wat er alsnog zal gebeuren en dan zijn we het geld kwijt.

Dat geld heeft Rutte weggegeven dus ja, ik kijk hem (en CDA/VVD) er op aan.
En dat bepaald Nederland en de SP, of bepaald Duitsland en Frankrijk dat?

Zover ik heb gezien heeft Rutte, in vol vertrouwen, dat geld gegeven, waarna Griekenland zijn afspraken niet na is gekomen, wie is dan schuldig?

De SP had ook dat geld gegeven, dus de niet zo naief.
pi_107104062
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:16 schreef Coehoorn het volgende:

[..]

En dat bepaald Nederland en de SP, of bepaald Duitsland en Frankrijk dat?

Zover ik heb gezien heeft Rutte, in vol vertrouwen, dat geld gegeven, waarna Griekenland zijn afspraken niet na is gekomen, wie is dan schuldig?

De SP had ook dat geld gegeven, dus de niet zo naief.
De SP had dat geld echt niet gegeven.

http://www.sp.nl/geld/opi(...)banken_splitsen.html

quote:
Grieken de euro uit en banken splitsen
Als Griekenland uit de euro gaat, kan het zijn schulden regelen en wordt het goedkoper voor investeerders.

--------------------------------------------------------------------------------
Dennis de Jong is europarlementariër voor de SP
--------------------------------------------------------------------------------

De cijfers vliegen in het rond over de schuldencrisis van Griekenland en andere eurolanden. Bijna niemand kan het nog volgen. Daar komt bij dat de Nederlandse bevolking consequent wordt misleid en dat de belangen van banken worden gesteld boven de belangen van de Nederlandse betalingbetaler.

Tijd om de zaken maar eens in gewone mensentaal op een rij te zetten: de ministers van Financiën van de Europese lidstaten willen dat Griekenland onder geen beding de eurozone verlaat, uit angst dat dan de banken die nog Griekse staatsobligaties in bezit hebben, zullen instorten. Ook bestaat volgens hen dan het gevaar dat na Griekenland ook andere landen, zoals Portugal, de eurozone verlaten. Hierdoor kunnen banken nog verder in de problemen komen. De ministers vrezen zo voor een nieuwe financiële crisis en dat willen ze tegen iedere prijs voorkomen.

Naar mijn mening zit de crux in die laatste woorden: tegen iedere prijs. Wat is die prijs? In eerste instantie heeft Nederland ¤4,7 mrd. aan leningen gegeven om Griekenland te redden. Vervolgens heeft Nederland ¤25 mrd aan garanties en ¤4 mrd. aan daadwerkelijke leningen gegeven voor het tijdelijke noodfonds van de EU, waaruit Ierland en Portugal worden gesteund. Inmiddels heeft minister De Jager toegezegd de garanties te verhogen tot ¤50 mrd. De kans is groot dat Griekenland op termijn opnieuw aan de bel zal trekken bij het noodfonds. Er zijn sterke aanwijzingen dat nu onderhandeld gaat worden over de verlenging van de termijn en over de verlaging van de rente die Griekenland betaalt over de bestaande schulden. Ook is denkbaar dat een deel daarvan moet worden kwijtgescholden. En hoeveel gaan we daarna nog betalen? Het zou fijn zijn als we eens het hele verhaal in één keer zouden horen, maar dat ziet er zo somber uit dat geen minister dat durft uit te spreken.

Daarnaast klopt ook het verhaal niet dat we harde garanties krijgen via de voorwaarden die we in ruil voor leningen aan Griekenland opleggen.

De Griekse economie is door de enorme bezuinigingen aan het krimpen. Korte termijn oplossingen zijn er niet. De Griekse overheid heeft aangekondigd de corruptie en vriendjespolitiek in het land te willen aanpakken, zodat de rijken in Griekenland eens substantieel belasting gaan betalen, maar dit is altijd een proces van jaren. Zo´n cultuur verander je niet zomaar. In Griekenland dreigt een hele generatie jongeren verloren te gaan: de overheid heeft geen geld om het onderwijs te verbeteren en daarmee innovatie te bevorderen. Ook is er geen geld om kleine, innovatieve bedrijven te helpen opzetten. Bovendien neemt het maatschappelijk protest in het land steeds grotere vormen aan: je kunt lonen niet blijven verlagen, zeker niet als gewone mensen in Griekenland sowieso al geen superlonen kregen. En ondertussen is de euro de euro en zit Griekenland opgezadeld met een relatief dure munt.

Tegen deze achtergrond moeten de voorwaarden aan Griekenland wel worden versoepeld, anders gaat de Griekse economie nog verder onderuit. Alle spierballentaal tegenover Griekenland moet dan ook met een flinke korrel zout genomen worden. Ministers van Financiën willen ons doen geloven dat ze alleen lenen onder strikte voorwaarden, maar die voorwaarden zijn niet uit te voeren. Het huidige beleid van de ministers van Financiën heeft dan ook veel weg van het geven van een blanco cheque

Het moet dan ook anders. Als Griekenland besluit de euro de rug toe te keren, kan het, net als Argentinië tien jaar geleden deed, een regeling treffen met het internationale bankwezen waarbij het een deel van de schulden niet meer terug zal betalen. Daarnaast kan door de invoering van een nieuwe munt Griekenland in één keer een stuk goedkoper worden en daarmee investeringen aantrekken, en het toerisme stimuleren. Dan is er een kans dat Griekenland er op termijn weer bovenop komt.

Maar wat doen we dan met de banken? Ook daar is een oplossing voor: splitsen! Het mag niet zo zijn dat de regeringen gegijzeld blijven worden door de financiële instellingen. Als banken in de toekomst hun activiteiten moeten opdelen in een speculatief deel en een deel dat zich bezighoudt met het gewone betalingsverkeer, vallen er geen essentiële banken meer om als de speculatie met staatsobligaties of andere producten mis gaat. Zo voorkom je een herhaling van de financiële crisis en hoeven overheden ook niet meer bij te springen als banken op hun speculatieve transacties verlies maken. Natuurlijk zullen we eenmalig te maken krijgen met een tegenvaller op de Nederlandse begroting: voor zover de staatsobligaties in handen zijn van de ECB, gaan we verliezen lijden. Datzelfde geldt voor de leningen die door de lidstaten zelf zijn verstrekt. Maar dat is te overzien en voorkomt doormodderen, zoals nu het geval is.

Dat het vertrouwen in de euro een knauw zou krijgen, geloof ik niet: juist wanneer de zwakke broeders de eurozone hebben verlaten, houd je een sterk en betrouwbaar team over. Jammer voor de eurofielen, maar soms moet je een stapje terug kunnen zetten.

De oplossing is dus eigenlijk heel simpel: ministers van Financiën, maak de opsplitsing van banken tot jullie allerhoogste prioriteit en kijk daarna opnieuw naar landen als Griekenland. Zodra we de banken hebben kunnen splitsen en het risico op een nieuwe financiële crisis hebben kunnen afwenden, kan Griekenland de eurozone uit en kunnen we de belastingbetaler verlossen van de bodemloze put die jullie nu openzetten.

Dit artikel stond op 12 mei 2011 in De Volkskrant

zondag 22 januari 2012 @ 17:17:56 #25
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_107104115
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:16 schreef MaGNeT het volgende:

De SP had dat geld echt niet gegeven.
Dat denk ik ook en dat zou Nederland een paria in Europa worden net als de Engelsen nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')