Begrijp ik goed dat 'Thesen over Feuerbach' in het boek 'De Duitse Ideologie' van Marx staat? Zo ja, dan gaat dit boek op mijn verlanglijstje (voor als ik Het Kapitaal heb uitgelezen).quote:Op zondag 22 januari 2012 22:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Het Kapitaal is idd erg forse kost. Het Communistisch Manifest is meer een politiek pamflet. Wil je snel doordringen in het analysekader dan is het beter de 'Thesen over Feuerbach' te lezen. Voor mij zit de essentie van het politieke denken van Marx in de 11e stelling in dit boek. (En die essentie is totaal anders dan wat men er in de Sovjet-Unie van bakte)
Bevalt mij zeer goed wat ik daar lees. Heb het boek gelijk besteld (vind ik altijd wat prettiger lezen als ik een boek in mijn handen hebquote:Op maandag 23 januari 2012 17:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Inderdaad, dat is hetzelfde boek. http://www.marxists.org/n(...)_ideologie/index.htm
Lekker literatuuronderzoek aan het doen? Dat houdt nooit op.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:41 schreef Gewas het volgende:
Het boek De Duitse Ideologie deel 1 Feuerbach uitgelezen. Bijzonder, mooi en leerzaam boek.
Eerste paar hoofdstukken vond ik moeilijk begrijpbaar, met kritiek op Duitse filosofen uit die tijd (ben amper bekend met filosofen). Daarna kwam het boek wat dichter bij 'de realiteit'. Zaten weer een aantal mooie uitspraken in. Dit boek heeft weer heel wat vragen beantwoord.
De druk die ik heb is trouwens uit 1972 van SUN (Socialistische Uitgeverij Nijmegen). Zag op het einde van het boek nog meer titels staan die mijn interesse gewekt hebben. Zo blijf je aan de gang, haha...
Ik heb hier nog zeker 20 boeken liggen die ik nog niet uitgelezen heb.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:49 schreef Zapato het volgende:
[..]
Lekker literatuuronderzoek aan het doen? Dat houdt nooit op.
en voormalige hoofdstad van het Romeinse Rijk (ten tijde van keizer Constantijn de Grote die dat enige tijd als zetel had.. Constantijn was ook verantworodelijk voor de invoering van het Christendom als erkende godsdient in het romeinse rijk) de troonzaal waar Constantijn zetelde is nog steeds te zien, de basilica, een machtige ruimtequote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:58 schreef Gewas het volgende:
Ik las dat Trier de oudste stad van Duitsland is. Wist ik niet.
vermoedelijk eerder een hekel aan de Pruisen... 'duitsland' bestond ten tijde van Marx nog niet. en het Rheinland waar Trier deel van uitmaakte was bezet door de Pruisen, Trier was een voormalig deel van het Franse Rijk en trierse burgers, waronder de vader van Marx waren toendertijd franse staatsburgers...quote:Over Duitsland gesproken. In het boek De Duitse Ideologie van Marx staan meerdere subtiele beledigingen jegens Duitsers en het Duitse volk. Zal wel een van de redenen zijn waarom Adolf zo'n enorme hekel aan het communisme had.
Dat heeft toch niks met conservatisme te maken ? (niet in definitie van deze tijd of van zijn tijd)quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:56 schreef RM-rf het volgende:
Marx heeft in zn begindagen ook vaak als journalist geschreven over de misstanden van de Pruisische onderdrukking... vooral de Pruisische grondsbezit-rechten die veel strenger waren qua gebruik van goederen uit de publieke bossen.
en de belastingmaatregelen die vooral de wijnboeren van de Mosel troffen...
de erste maal dat Marx onder de cnesuur viel was toen hij een tirade schreef tegen de belastingen op wijn (Zollverein) die onder wijnboeren armoede veroorzaakte en hun afzet behinderde,... Marcx was toendertijd eigenlijk een fiscaal-conservatief die vooral tegen belasting was
Er was natuurijk wel een duits taalgebied (alhoewel marx waarschijnlijk moselfrankisch gesproken zal hebben, zelfs in zn studietijd bewust veel opschoot met rheinlanders)...quote:Op zaterdag 11 februari 2012 06:32 schreef Gewas het volgende:
Dank voor jullie berichten, RM-rf en Bluesdude.
Ik had er niet aan gedacht dat Duitsland toen nog niet bestond in zijn huidige vorm. Toch had Marx het letterlijk over 'Duitsers'.
Het Kapitaal laat ik voorlopig maar even links liggen. Best zware kost.
Ben nu bezig met wat recentere socialistische boeken.
ben ik geheel met je eens....quote:Op zaterdag 11 februari 2012 09:43 schreef ultra_ivo het volgende:
... was het Frankfurter Parlement in 1848. Daarvoor kon iedereen stemmen die maar enigsinds onderr de definitie van Duitser viel. Erg interesante periode.
Je vergeet de christendemocratie, de linkse vleugel van het katholieke en reformatorisch conservatisme die daardoor de middenpartij werden.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 13:46 schreef RM-rf het volgende:
Liberalisme, conservativisme, socialisme, communisme
Lid van de DKP, was erg verdrietig om het uiteenvallen van de SU, Vreselijk foute fan van het sovjetkommunisme. Maar wel zo hypocriet nooit naar de DDR te verhuizen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 14:44 schreef Gewas het volgende:
Ik ben nu het album "Volkssänger" van Hannes Wader .
Hmmm dat hij lid was geworden van de Duitse communistische partij wist ik, maar dat hij fan was van de Sovjet-Unie wist ik niet... Ik dacht dat hij meer gematigd was.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lid van de DKP, was erg verdrietig om het uiteenvallen van de SU, Vreselijk foute fan van het sovjetkommunisme. Maar wel zo hypocriet nooit naar de DDR te verhuizen.
Er is verschrikkelijk veel mee mis, het druist in tegen het bezit van middelen om te produceren en persoonlijke vrijheden.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 18:22 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het gedachtegoed van Marx en Engels an sich is niets mis mee. Communisme zoals het bedoeld was zou een prachtige maatschappij opleveren. Helaas is de mens van nature niet geschikt om in zo'n samenleving te kunnen bewegen, hij of zij zal toch altijd het eigenbelang nastreven. Precies zoals geniale denkers als Hobbes (homo homini lupus est) en Stevin (defacto principe) in de 17e eeuw al realiseerden.
Ja, onder socialisme zou volgens marx de productiemiddelen gecollectiveert worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 18:29 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hoezo dan ? Is dat verboden dan.
Er speelt misschien een politieke voorkeur mee maar als het socialisme zou werken zou het een van de prachtigste maatschappijen opleveren. Geen kloof meer tussen arm en rijk, geen multinationals met directeuren die de meest belachelijke salarissen ontvangen. Helaas heeft de geschiedenis ons laten zien dat communisme niet zo'n positieve uitwerking heeft op de maatschappij.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, onder socialisme zou volgens marx de productiemiddelen gecollectiveert worden.
Lijkt mij een huiveringwekkende maatschappij waar uitvreters beloond worden en ambitietieuzen bestraftquote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Er speelt misschien een politieke voorkeur mee maar als het socialisme zou werken zou het een van de prachtigste maatschappijen opleveren. Geen kloof meer tussen arm en rijk, geen multinationals met directeuren die de meest belachelijke salarissen ontvangen. Helaas heeft de geschiedenis ons laten zien dat communisme niet zo'n positieve uitwerking heeft op de maatschappij.
Dit lijkt mij eerder een voor-oordeel ?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een huiveringwekkende maatschappij waar uitvreters beloond worden en ambitietieuzen bestraft
Ik ken nogal wat uitvreters die profiteren van het huidige systeem en mensen die keihard werken voor een habbekrats.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een huiveringwekkende maatschappij waar uitvreters beloond worden en ambitietieuzen bestraft
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ken nogal wat uitvreters die profiteren van het huidige systeem en mensen die keihard werken voor een habbekrats.
Ik had het over ambitieuzen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ken nogal wat uitvreters die profiteren van het huidige systeem en mensen die keihard werken voor een habbekrats.
Mij niet. Geen verschil tussen arm en rijk impliceert dat sowieso.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:28 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dit lijkt mij eerder een voor-oordeel ?
Waarom dan ? Wat heeft ambitie met collectivisme te maken ? De uitvindingen en bouw etc..moet nog steeds uitgevonden en gemaakt worden toch ? Wie denk je dat dit gaat doen. De mensen zijn nu eenmaal van nature uit verdeeld in mate van competenties, dus de ambitie zal worden verdeelt onder de ambitieuze. Dat is nu ook zo.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mij niet. Geen verschil tussen arm en rijk impliceert dat sowieso.
De vrijheid zelf te bepalen wat je ambieert. Als ik ambieer rijk te worden, het beter te hebben, dan is het gruwelijk als de staat dat verbied omdat er dan mensen zouden zijn die het niet zo goed hebben.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Waarom dan ? Wat heeft ambitie met collectivisme te maken ? De uitvindingen en bouw etc..moet nog steeds uitgevonden en gemaakt worden toch ? Wie denk je dat dit gaat doen. De mensen zijn nu eenmaal van nature uit verdeeld in mate van competenties, dus de ambitie zal worden verdeelt onder de ambitieuze. Dat is nu ook zo.
Wat overblijft is persoonlijk geldelijk gewin ? Of zie ik dat niet goed.
Waarom zou iemand als steve jobs een Apple zijn begonnen? Of Bill Gates een MSquote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:25 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik moet het nog écht gaan onderzoeken dus kan er geen antwoord op geven. Maar zou het wel zo slecht zijn om dingen te ondernemen voor het geheel ? Zonder competitie en direct persoonlijk gewin, want daar komt het toch op neer dan ?
Je grijpt nu naar strootjes, je lijdt nu onder cognitieve dissonantie, je weet dat het niet klopt maar probeert het nu krampachtig recht te kloppen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:38 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Oke, dat kan. Ik begrijp ook de redenering ervan. Maar wat als dat ten koste gaat van iemand anders ? wat dan.
Of is die drang naar zelfontplooing zo sterk dat dat ten koste van wat het ook moge zijn, het recht daarop geldig en verantwoord maakt ?
Wat heeft dat met staatsgedwongen collectivisme te maken waar iedere inkomstenverschil wordt opgeheven?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Laten we het vooral over het onderwerp houden, en niet over wie ik ben.
Maar wat jij bedoeld te zeggen is dat jij niet verantwoordelijk bent voor anderen ? Dat jij niet deel uitmaakt van een gemeenschap, want anders zou die gedachten niet opgaan.
Dus wie heeft er dan last van dissonantie jij of ik ?
Ik zie het persoonlijk anders, dat kan en mag. Maar op dit moment wordt evenzeer voor mij bepaald hoe ik mijn leven moet lijden ( Althans indirect dan ) ? Namelijk doormiddel van de meerderheid die vind dat zoals jij zegt, er niets mis is is met persoonlijk gewin en competitie.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou iemand als steve jobs een Apple zijn begonnen? Of Bill Gates een MS
HP, DELL?
Wat is verkeerd aan persoonlijk gewin? Wie ben jij om voor anderen te bepalen dat dit niet de motivatie moet zijn? Precies dit is wat er mis is aan dat denken, het ontzeggen van die vrijheid.
Dat hoeft ook niet. Maar jij hebt veel meer vrijheden dan in welk land dan ook waar ze in de twintigste eeuw hebben geprobeerd het socialisme te realiseren. Dat hele hallelua verhaal van het socialisme is een hondeworst die je wordt voorgehouden om je er onder te houden, modernere variant van het katholicisme.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik zie het persoonlijk anders, dat kan en mag. Maar op dit moment wordt evenzeer voor mij bepaald hoe ik mijn leven moet lijden ( Althans indirect dan ) ? Namelijk doormiddel van de meerderheid die vind dat zoals jij zegt, er niets mis is is met persoonlijk gewin en competitie.
Vrijheid kent vele vormen natuurlijk en democratie is geen vrijheid zoals ik het graag zie.
Ik vind gedwongen een nogal sterk woord als ik eerlijk ben. Ik zie het namelijk heel anders. Ik zou en doe iets omdat ik dat met plezier en passie doe, en niet omdat ik persoonlijk er beter van wil worden, in welke zin dan ook. Ik kan helaas niet anders dan meedraaien in het systeem zoals die er nu is.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft dat met staatsgedwongen collectivisme te maken waar iedere inkomstenverschil wordt opgeheven?
Sterker nog, waarom zou ik ondernemen en mensen in dienst nemen als ik daar zelf niet beter van wordt? Je verantwoording voor anderen kost geld, dat moet verdient worden.
De solidariteit van het socialisme is newspeak, het gaat maar 1 kant op.
Ik heb misschien ook wel een heel anders idee bij wat jij als Socialisme ziet, dat is het verschil. Ik zie het in potentie als goed. Maar zoals met alles is het de uitvoer van een idee wat het verschil maakt ?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Maar jij hebt veel meer vrijheden dan in welk land dan ook waar ze in de twintigste eeuw hebben geprobeerd het socialisme te realiseren. Dat hele hallelua verhaal van het socialisme is een hondeworst die je wordt voorgehouden om je er onder te houden, modernere variant van het katholicisme.
Dat is jouw keuze. Je kan zelf je leven inrichten zoals jij dat wilt, maar je keuzes hebben consequenties.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik vind gedwongen een nogal sterk woord als ik eerlijk ben. Ik zie het namelijk heel anders. Ik zou en doe iets omdat ik dat met plezier en passie doe, en niet omdat ik persoonlijk er beter van wil worden, in welke zin dan ook. Ik kan helaas niet anders dan meedraaien in het systeem zoals die er nu is.
Ik heb geen andere keuze dan meegaan daarin ? Dat is een vorm van dwang, hoewel je dat verschillend kan opvatten en uitleggen als, grijp je kansen en maak er wat van. Maar zo simpel is dat uiteraard niet.
Wat vind jij goed aan het sterk beperken van vrijheden van anderen?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:00 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik heb misschien ook wel een heel anders idee bij wat jij als Socialisme ziet, dat is het verschil. Ik zie het in potentie als goed. Maar zoals met alles is het de uitvoer van een idee wat het verschil maakt ?
Ik wil niemand in zijn vrijheid beperken, althans niet in de zin van slechts onderdrukken naar maatstaven van iemand anders.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat vind jij goed aan het sterk beperken van vrijheden van anderen?
Dat ligt er aan hoe je het inricht, ik denk dat er best wat te willen kan wezen in een goed werkend systeem, het ideaal bestaat waarschijnlijk niet of nog niet. Maar zodra je jezelf beperkingen gaat opleggen dan ga je vastlopen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is jouw keuze. Je kan zelf je leven inrichten zoals jij dat wilt, maar je keuzes hebben consequenties.
In het socialisme zijn deze vrijheden sterk beperkt. Kan jij lekker koken, en denk je, hmm, ik begin een restaurant en wil het beste restaurant worden van de stad? Vergeet het maar, die ambitie is niet realiseerbaar.
Dat ga ik ook doen. Maar het abstracte bespreken is leuk en kan leerzaam wezen. Geen enkel systeem zal perfect zijn. Vandaar dat ik zeg dat je niet teveel in hokjes moet denken. Dan doe je jezelf te kort denk ik.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik denk dat als je al niet weet wat klassiek liberalisme is, je beter wat meer kan inlezen voordat je de loftrompet over Marx blaast. Het reaal socialisme is voor ongelofelijk veel ellende, onderdrukking, vervolging, marteling en dood verantwoordelijk.
Gek dan dat het in elk land gebeurde waar men het probeerde. Lijkt mij een duidelijk bewijs dat de theorie niet klopt, niet?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat ga ik ook doen. Maar het abstracte bespreken is leuk en kan leerzaam wezen. Geen enkel systeem zal perfect zijn. Vandaar dat ik zeg dat je niet teveel in hokjes moet denken. Dan doe je jezelf te kort denk ik.
Wederom is het denk ik de uitvoeringen van een systeem de boosdoener en niet de systemen zelf ?
Dat er onder een bepaald idee gruwelijkheden zijn uitgevoerd wil toch niet zeggen dat het systeem an sich daar verantwoordelijk voor is of wel ?
Dat weet ik dus nog niet, dus ik durf daar geen definitieve uitspraak over te doen. Maar ik gok dat het systeem daar niet voor verantwoordelijk is. De mens zelf is uiteindelijk altijd verantwoordelijk voor de uitvoering van om het even welke actie dan ook.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek dan dat het in elk land gebeurde waar men het probeerde. Lijkt mij een duidelijk bewijs dat de theorie niet klopt, niet?
Ah, het systeem is goed, de realiteit deugd niet, daarom werkt het niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat weet ik dus nog niet, dus ik durf daar geen definitieve uitspraak over te doen. Maar ik gok dat het systeem daar niet voor verantwoordelijk is. De mens zelf is uiteindelijk altijd verantwoordelijk voor de uitvoering van om het even welke actie dan ook.
Het is best mogelijk dat het systeem goed is , maar de mens er niet klaar voor is.
Dat is echter wel wat je zegt.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ahh zou ik het niet willen noemen, zulk goed nieuws is dat namelijk niet.
Nee, dat zit niet in onze natuur.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:29 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Nee dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat de mens er niet klaar voor is. Maar de mens is er wel toe in staat.
Nog gekker Piet.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat zit niet in onze natuur.
Jij hoeft niet voor mij te bepalen wat ik wil nastreven, dat is precies wat ik verafschuw aan socialisme, het willen ontnemen van mijn keuzevrijheidquote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Pietverdriet, het bezit/verdienen van geld is maar een klein deel van de waarde van een persoon. ER zijn veel meer belangrijke zaken aan iemand. Het is de kunst een systeem te ontwerpen dat al het waardevolle van iemand respecteert en stimuleert. Het huidige kapitalistische systeem doet dat net zo min als het Sovjet-systeem (dat overigens heel weinig met de Marxistische theorie te maken had).
Het is wel duidelijk waar jij in geloofd,quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Alsof je nu keuzevrijheid hebt.![]()
Ik kijk wat verder dan de theorieboekjes. Ik geloof ook niet in het neo-liberale systeem.
Marx bedoelde dat de werkers in een bedrijf zelf eigenaar moeten zijn van hun eigen bedrijf en dus zelf de baas zouden zijn. Daar is niks vreselijk mis mee als idee op zich. Het is een hoge vorm van democratie in beginsel.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, onder socialisme zou volgens marx de productiemiddelen gecollectiveert worden.
Dan is onze maatschappij het ware socialisme, want de pensioenfondsen zijn de grootste aandeelhoudersquote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Marx bedoelde dat de werkers in een bedrijf zelf eigenaar moeten zijn van hun eigen bedrijf en dus zelf de baas zouden zijn. Daar is niks vreselijk mis mee als idee op zich. Het is een hoge vorm van democratie in beginsel.
De staat zou vanzelf al afgestorven zijn in zijn concept van communisme.. dus geen totalitairisme van die kant.
Dat zijn marxistische-leninistische volgelingen theorie en praktijk veranderden in iets anders kun je niet direct wijten aan het vage anarchistisch utopisme van Marx.
toch niet, zover ik die ouwe Marx snap,... de werknemers zijn geen bepalende eigenaar van hun eigen bedrijf en de heersende moraal is dat dit ook nooit moet of kan, In de jaren van Marx was er nog niet die grote machtsverschuiving van aandeelhouders naar de managers en de besturende managers van de pensioenfondsen zijn niet de eigenaars en ook het gewone lid is geen eigenaar.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan is onze maatschappij het ware socialisme, want de pensioenfondsen zijn de grootste aandeelhouders
Nee hoor.. maar wel als je sarcasme al te veel als diskussiestijl hanteert.quote:
Als ze dat voor elkaar krijgen met een buy out, niets, dat is hun vrijheid. Maar dat is niet hoe het bedoeld werdquote:Op zaterdag 11 februari 2012 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
Probeer eens aan te geven wat er in principe fout is als werknemers zelf besturend eigenaar zijn in hun bedrijf, zonder staatstotalitairisme Dát is wat Marx bedoeld moest hebben.
Noem mij eens een land waar het proberen van het realiseren van deze ideeen niet heeft geleid tot verschrikkelijk ellende?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Het gevaar is dat je het kapitalistisch systeem gaat doorzien. Dat heeft men liever niet.
Pietverdriet gelooft liever in de neo-liberale sprookjes.
quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:52 schreef ultra_ivo het volgende:
En juist dat verschil tussen een analysekader en een diskutabel uitgevoerde variant daarvan ziet Pietverdriet niet.
Naar mijn idee zijn bepaalde theorieën van Marx idd fout.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]![]()
![]()
het is een theorie, de theorie is fout.
Dat vind ik nog eens een leuk compliment.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:37 schreef pyl het volgende:
Het Kapitaal van Marx is eerst en vooral een doorwrochte analyse van het kapitalistische systeem zoals dat in de negentiende eeuw opgeld deed; het bevat nauwelijks ideeën of een program voor een ander systeem. Door ingewijden, ook niet-marxisten, wordt Marx' economische analyse vaak geprezen om zijn diepzinnigheid en scherpzinnigheid. Voor niet-ingewijden is het moeilijk leesbaar en hopeloos taaie kost. Dat Gewas dit überhaupt tracht te lezen en op deze manier een eigen oordeel over zo'n authentieke brontekst probeert te vormen verdient bewondering.
Ik ken iemand die een economische opleiding doet. Ik vroeg hem of hij bekend was met de boeken van Marx en of het uberhaupt ter sprake kwam tijdens de opleiding. Het antwoord was nee. Alsof ze inderdaad bang zijn dat mensen dit soort boeken gaan lezen en het systeem gaan doorzien.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Het gevaar is dat je het kapitalistisch systeem gaat doorzien. Dat heeft men liever niet.
Precies.quote:
Ja, voor Colleges Politieke Filosofiequote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:07 schreef Gewas het volgende:
[..]
Precies.
Moet zeggen dat ik gauw de neiging heb om complotten te zien.![]()
Met alle respect, Pietverdriet. Heb jij weleens een boek van Marx gelezen?
Ik vind het namelijk behoorlijk overtuigend wat ik in Het Kapitaal lees.
Toen ik een jaar of 16 was volgde ik 4 lessen waar het vooral over marxisme ging, m.n. over de analysemethode. (Uiteraard niet op school.) Op basis van deze 4 lessen scoorde ik moeiteloos hoge punten voor m'n economieproefwerken, SO en Eindexamen. Ik had in die 4 lessen het systeem leren doorzien.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 06:00 schreef Gewas het volgende:
[..]
Dat vind ik nog eens een leuk compliment.![]()
![]()
Wat leuk is om te vermelden is dat ik op school heel slecht was in economie. Maar ja, wij leerden vooral over de kapitalistische economie. Het Kapitaal is wat dat betreft een stuk begrijpelijker (voor mij althans).
[..]
Ik ken iemand die een economische opleiding doet. Ik vroeg hem of hij bekend was met de boeken van Marx en of het uberhaupt ter sprake kwam tijdens de opleiding. Het antwoord was nee. Alsof ze inderdaad bang zijn dat mensen dit soort boeken gaan lezen en het systeem gaan doorzien.
Je bedoelt zoals het huidige staatskapitalisme waar falende bankiers beloond worden en MKB ondernemers worden kapotbelast om dat te kunnen betalen?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een huiveringwekkende maatschappij waar uitvreters beloond worden en ambitietieuzen bestraft
Verwar socialisme aub niet met Marxisme-Leninisme. Socialisme samen met Kapitalisme zoals in de praktijk gebracht in NL, DL en Scandinavie na WO2 is wmb het minst slechte systeem dat we kennen. Marxisme-Leninisme zoals in de praktijk gebracht in de Soviet Unie is een van de allerslechtste.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat vind jij goed aan het sterk beperken van vrijheden van anderen?
QFT. Al die mensen die denken dat een enkel systeem alle oplossingen heeft zijn voor mij de gevaarlijkste mensen. Of dat ene systeem nou Communisme, Kapitalisme, Liberalisme, een religie of wat dan ook is, dogmatische scherpslijpers zijn in mijn visie verantwoordelijk voor de meeste ellende in de wereld.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:10 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik zou niet weten hoe alles heet, ik heb geen kennis van alle stromingen. Ik vind verder dat je bij zulke onderwerpen niet teveel in hokjes moet gaan denken, om zulke typeringen te krijgen.
Het is geen zwart-wit met zulke onderwerpen denk ik, het kan zeker overloop naar andere denkwijzen hebben.
Zweden bijvoorbeeld? Decennia lang geleid door een Socialistische partij.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem mij eens een land waar het proberen van het realiseren van deze ideeen niet heeft geleid tot verschrikkelijk ellende?
Zij die de geschiedenis niet kennen zijn gedoemd deze te herhalen.
In Zweden waren de productiemiddelen in handen van de arbeidende klasse?quote:Op zondag 11 maart 2012 12:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zweden bijvoorbeeld? Decennia lang geleid door een Socialistische partij.
Het is inderdaad verschrikkelijke ellende in Zweden. Dan kan je beter naar een volledig kapitalistisch land als Nigeria gaan, die hebben tenminste door hoe slecht socialisme voor hun land zou zijn, en houden netjes hun kapitalistische paradijs zoals het is.quote:Op zondag 11 maart 2012 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Zweden waren de productiemiddelen in handen van de arbeidende klasse?
Verder is de welvaard van zweden vooral gebaseerd op de export van energie (hydro electra) en delfstoffen (ijzererts en hout) en het feit dat ze zonder schade door de oorlog kwamen. En ondanks een inkomstenbelastingssysteem waar je in sommige gevallen meer belasting moest betalen dan je inkomsten waren is Zweden er in geslaagd een enorme staatsschuld op te bouwen, die nu, nu de sociaal democraten niet meer aan de macht zij wordt afgebouwd..
Alles wat niet in jouw zwart-wit beeld past is trollen?quote:Op maandag 12 maart 2012 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel plezier verder knul, trol lekker verder
Ik denk dat de mensen die dat verkondigen zelf het boek niet begrijpen of het uberhaubt niet gelezen hebben.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 13:40 schreef Gewas het volgende:
Ik ben weer verder gegaan in Het Kapitaal. Laatste hoofdstuk dat ik las ging over de meerwaardevoet waarin het uitbuiten van de arbeider door de kapitalist besproken werd. Een aantal zeer treffende uitspraken tegengekomen: dat geld geen hart heeft en dat de kapitalist weinig geeft om het welzijn van de arbeider: hij denkt alleen aan winst.
Ben nu aan het hoofdstuk 'De Arbeidsdag' begonnen. Dit boek belooft nog wat!
Alleen merk ik dat ik op weerstand stuit als ik mensen vertel dat ik dit boek aan het lezen ben. Mensen noemen het vaak 'gevaarlijk'.
Kan iemand mij uitleggen wat precies het gevaar is met het lezen van zo'n boek?
Mooi.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die dat verkondigen zelf het boek niet begrijpen of het uberhaubt niet gelezen hebben.
Ik ga het boek ook nog aanschaffen en dan kunnen we wellicht eens wat gewicht in de discussie gooien met voors en tegens over een bepaalde stelling bijvoorbeeld.
Ik denk dat je er geen spijt van gaat krijgen. Al vragen ze op sommige sites kapitalistische prijzen voor dit boek.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:19 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik kan niet wachten, ik ga het ook bestellen. Al denk ik wel te weten waar hij het over gaat hebben...
Zoiets dacht ik ook ongeveer.quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:11 schreef ultra_ivo het volgende:
Onder de Occupy'ers vindt je mensen die goed de Marxistische literatuur kennen. Maar ook mensen die meer uit de Bakunin hoek komen. En een hele hoop (eigenlijk de meerderheid) die ideologisch een stuk minder onderlegd zijn maar wel weten dat 't momenteel erg fout zit.
Kijk jij vaak filmpjes over dit soort onderwerpen? Ben daar wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:21 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Die Bakunin kende ik nog niet, daar ga ik ook eens naar luisteren.
Mooi om te zien dat het toch allemaal wel draagvlak heeft.
Wat is "law of motion"?quote:Op woensdag 28 maart 2012 15:22 schreef IluvatarMilan het volgende:
Zo heeft zijn 'law of motion' simpelweg niet plaatsgevonden. Er is geen klassenstrijd ontstaan; daar waar kapitalisme het sterkst is ontstond juist een middenklasse: een groot goed. Ook bleef het leger van werklozen uit, een van de vereisten voor de klassenstrijd.
Zeer vaak gedaan inderdaadquote:Op donderdag 29 maart 2012 12:59 schreef Gewas het volgende:
Inderdaad, van de gebruikte Engelse termen snap ik ook niet veel.
In de vertaling die ik heb gelezen (van de druk uit 2010) was geprobeerd de originele Duitse versie zo goed mogelijk te vertalen.
[..]
Zoiets dacht ik ook ongeveer.Ik zal het eens in het Occupytopic vragen waar ze nou precies voor staan.
Bakunin heb ik net het een en ander over opgezocht. Meer de anarchistische hoek dus. Hoewel ik daar weinig vanaf weet hou ik het voorlopig maar bij Marx.
[..]
Kijk jij vaak filmpjes over dit soort onderwerpen? Ben daar wel benieuwd naar.
Als je leuke video's kent kan je die hier gewoon neerzetten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zeer vaak gedaan inderdaad, en nog wel hoor. Ik pak het heel breed eigenlijk, dus niet per onderdeel maar wel verband houdend met, zeg maar. Ik vind het vooral leuk om spontaan iets tegen te komen wat me interesseerd.
Ik weet niet waar je interesse nog meer naar uit gaat ? anders kan ik wel eens kijken of ik nog iets leuks weet.
Tof!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben nu betrokken bij een project van een serie festivals rond de mensen van de Occupybewegingen en daarbuiten. Festivals met een combinatie van muziek, cultuur, skillsharing en inhoudelijke thema's. Er staan er 5 op de rol, in Mechelen, Antwerpen, Maastricht, Gent en Brussel. Meer zullen er volgen, we verwachten dat er meer steden gaan aansluiten, ook Nederlandse, Franse en Duitse steden.
Insteek is het mensen bij elkaar brengen, kennis delen en talenten ontwikkelen. Zodat bij de volgende keer iedereen elkaar al kent, veel mensen meer kunnen en het organiseren een stuk makkelijker en krachtiger gaat.
We zijn nog altijd op zoek naar steden/groepen die verder mee willen doen. T/m september hebben we al aardig wat kunnen plannen, daarna nog niet. Een uitbreiding verder Nederland in is zeker wenselijk.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
MooiSucces daarmee, het klinkt erg goed !
Uiteraard wel, de Maastrichtse groep heeft vooral contacten in het Limburgse. Maar via facebook zijn de groepen uit het hele land, en daarbuiten, aardig met elkaar in contact. Maar persoonlijke contacten zijn nog altijd het beste.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 17:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Heb je al contacten hier in Nederland die je kunnen helpen ?
China is een kapitalistisch land geworden. De communistische partij heeft zich bekeerd tot het kapitalisme.quote:Op zondag 1 april 2012 00:28 schreef Insane- het volgende:
. Iedere 'communistische' staat is/was blijven hangen op het socialistische tussenfase.
China is toch nog steeds best 'socialistisch'?quote:Op maandag 16 april 2012 10:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
China is een kapitalistisch land geworden. De communistische partij heeft zich bekeerd tot het kapitalisme.
Die tussenfase was een theorie van Marx. Hoe zou Marx die 'fase' van het voormalige Sovjet-Unie, het huidige China en Noord-Korea beoordeeld hebben? Was dat wat hij dacht hoe het zou zijn. Zou hij dat ook socialistisch genoemd hebben ?
Hoezo? Men is 35 jaar geleden overgestapt naar kapitalisme.quote:Op maandag 16 april 2012 16:45 schreef Gewas het volgende:
Ben weer begonnen aan De Duitse Ideologie, snap het nu al een stuk beter (omdat ik door andere boeken ook bekend ben geworden met bepaalde termen en achterliggende denkbeelden).
[..]
China is toch nog steeds best 'socialistisch'?
Ik weet eigenlijk niet zo heel veel van China en zeker niet van de economie daar. Laatst wel een stuk uit een documentaire gezien waar het over de communistische partij ging en dat er daar geen echte democratie heerst. Vandaar dat ik dacht dat het land nog steeds 'echt' communistisch is. Maar eigenlijk is het dus een soort van kapitalistische dictatuur geworden?quote:Op dinsdag 24 april 2012 14:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo? Men is 35 jaar geleden overgestapt naar kapitalisme.
Ondernemers zijn de baas en eigenaar in het bedrijf, niks winstdeling, niks democratie van de arbeiders zelf. Men vind rijk worden door particulier eigendom en ondernemerschap erg belangrijk . Zorg voor de arbeiders en boeren in de bedrijven is ondergeschikt.
Door de communistische partij aanbevolen: 'het kapitaal' regeert en de factor 'arbeid' moet maar meehuppelen.
In Das Kapital had Marx het toch ook over de factor 'kapitaal' en de factor 'arbeid' ?
Er zijn nog een boel staatsbedrijven in China. Maar daar is een ambtenaar van de staat (partijbons) de baas . Dus ook niks socialistische democratie .
Half 19e eeuw was het begrip socialisme breder. Het marxisme was een van de stromingen naast andere stromingen. Het is mij ook nooit duidelijk geworden wat Marx vond van marktwerking en concurrentie in een economie waar arbeiders zelf de baas zijn. Hij schreef nergens dat hij daar tegen was of dat hij persé vond dat de staat moest bepalen wat en hoeveel geproduceerd zou moeten worden.
Was een planeconomie zoals Lenin begon wel zijn idee ?
Yip.... een kapitalistische dictatuur van een communistische partij.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:31 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet zo heel veel van China en zeker niet van de economie daar. Laatst wel een stuk uit een documentaire gezien waar het over de communistische partij ging en dat er daar geen echte democratie heerst. Vandaar dat ik dacht dat het land nog steeds 'echt' communistisch is. Maar eigenlijk is het dus een soort van kapitalistische dictatuur geworden?
'quote:Over je laatste vraag. Ik zou zeggen dat een planeconomie in ieder geval dichter in de buurt komt bij de denkbeelden van Marx dan een vrijemarkteconomie. Maar als ik eerlijk ben vind ik het af en toe moeilijk om uit te vogelen wat voor maatschappij Marx nou precies voor ogen had.
Sowieso denk ik wel dat de boeken van Marx op veel manieren uitgelegd en geinterpreteerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
'
Ik denk dat het voor hem zelf ook nogal vaag was .
Misschien dacht hij aan een pré-historische stammenstructuur wat hij verheerlijkte als " toen waren de arbeiders en de boeren zelf de baas" ?
In mijn visie -- wat Marx en marxisten toen propageerden als uitkomst na de revolutie-- runnen mensen zelf hun eigen bedrijven en plannen ze zelf wat en hoe en hoeveel ze produceren Tegen welke prijs en met welke afzetmarkten en leveranciers.
Het principe van productiemiddelen terug naar de arbeiders is strijdig met een dwingende planeconomie.
Bovendien 'voorspelde' Marx een ideale situatie van natuurlijke opheffing van de staat . Dus niks te planeconomie .
was dat zo ?quote:Op dinsdag 24 april 2012 20:02 schreef Gewas het volgende:
Nou ja, de boeren met eigen grond valt onder partikulier eigendom, waar Marx dacht ik tegen was...
Dan had ik het verkeerd begrepen denk ik, vond het zelf al onwaarschijnlijk..quote:Op dinsdag 24 april 2012 20:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
was dat zo ?
Ik dacht dat hij tegen de uitbuiting van arbeiders en boeren was door veelbezitters die macht hadden door particulier eigendom van land en productiemiddelen.
De 20e eeuw heeft bewezen dat Friedrich Engels het hier afschuwelijk mis had Niks arbeiders die zelf baas werden over de eigen productiemiddelen. Niks afsterven van de staat. Integendeelquote:Op zaterdag 28 april 2012 11:31 schreef Gewas het volgende:
"De eerste daad waarin de staat werkelijk als vertegenwoordiger van de gehele maatschappij optreedt - de inbezitneming der produktiemiddelen in naam der maatschappij - is tegelijk zijn laatste zelfstandige daad als staat. Op het ene gebied na het andere wordt het ingrijpen van een staatsmacht in maatschappelijke verhoudingen overbodig, en slaapt dan vanzelf in."
Uit: "De ontwikkeling van het socialisme van utopie tot wetenschap" van Friedrich Engels.
http://www.iisg.nl/bwsa/bios/nieuwenhuis-f.htmlquote:Wanneer het socialisme zich via deelname aan het parlement verbond met de staat, aldus Domela, dan zou het, net als het christendom toen dat staatsgodsdienst werd, verworden. Hij leidde dit af uit zijn historische analyse van de Duitse sociaaldemocratie. Domela drukte zijn stempel op het vrije socialisme in Nederland door als uiterste consequentie van het anarchisme elke vorm van organisatie, bestuur en meerderheidsbesluiten af te wijzen. Er moesten alleen plaatselijke 'vrije groepen' functioneren
Ik vind het altijd fascinerend dat alles in de natuur aan energiebehoud lijkt te voldoen, maar dat veel mensen menen dat dat op economisch gebied dat plotseling niet meer lijkt te voldoen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 15:22 schreef IluvatarMilan het volgende:
Ten slotte is het mijns inziens verkeerd om te spreken van uitbuiten van werknemers door werkgevers. Dit duidt op een incorrecte zero-sum benadering van de economie. De winst van werkgevers gaat niet per se ten kosten van werknemers.
Je hebt gelijk dat ze er soms inderdaad naast hebben gezeten. Het afsterven van de Staat gebeurde zelfs in socialistische landen niet...quote:Op maandag 14 mei 2012 15:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De 20e eeuw heeft bewezen dat Friedrich Engels het hier afschuwelijk mis had Niks arbeiders die zelf baas werden over de eigen productiemiddelen. Niks afsterven van de staat. Integendeel
De marxist Ferdinand Domela Nieuwenhuis begon door te krijgen dat het concept van afsterven van de staat en dus afsterven van de dictatuur van het proletariaat niet te vertrouwen was en vlak voor het jaar 1900 was hij overgegaan naar het anarchisme.
[..]
http://www.iisg.nl/bwsa/bios/nieuwenhuis-f.html
Hoe bedoel je?quote:
Was gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegenaan kijken. Dank voor je antwoord.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:24 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Er wordt hier verwezen naar een voor de tijd nieuw verschijnsel: de industriële overproductie, waardoor er depressies ontstonden. Het was een relatieve overproductie, de markt was niet verzadigd maar de koopkracht van consumenten schoot op een gegeven moment te kort.
De oude trend die vooral gebaseerd was op de verhouding tussen bevolkingsgroei en landbouwproductie (Malthus etc.) verdween steeds meer naar de achtergrond in het industriële tijdvak. Door de verbeterde landbouwtechnieken en de transportrevolutie kreeg agrarische onderproductie geen kans meer een stempel te zetten op de volledige economie.
Bron:quote:"Rijken hebberiger in onzekere tijden"
De FOK!kers wisten het natuurlijk allemaal al lang, maar nu is het ook wetenschappelijk bewezen: in moeilijke tijden worden de rijken hebberiger. Daarnaast blijken de armen tijdens diezelfde periodes ook nog eens socialer te worden.
Psychologen van UC Berkeley hebben een vijftal onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat in tijden van chaos, wat zij definiëren als 'het idee dat de wereld en het leven onzeker en in de war is', welgestelde mensen meer zekerheid zoeken in temporale rijkdom, terwijl de lagere economische klassen juist zekerheid zoeken bij elkaar. Paul Piff, leider van het onderzoek, zegt: "In tijden van onzekerheid, zien we een dramatische polarisatie, waarin de rijken meer gericht zijn op het behouden en verwerven van rijkdom, terwijl de armen meer tijd met vrienden en geliefden doorbrengen."
Piff waarschuwt ook voor de gevolgen van deze ontdekking: “Gezien de zeer verschillende manieren van omgaan met onzekerheid [..] tussen hoge en lagere klassen, suggereert ons onderzoek dat in tijden van economische onzekerheid en sociale instabiliteit de kloof tussen welgesteld en arm nog groter kan worden."
Hoewel het onderzoeksteam geen definitieve oorzaak voor deze verschillen durft te geven, doet het toch een voorzichtige poging: "Materieel bezit is wellicht een bijzonder saillante, toegankelijke en preferente manier om om te gaan [met situaties] waarin ze zich bedreigd voelen door een gevoel van chaos in de sociale omgeving."
Wat je misschien ook interessant vindt is het werk van Guy Debord te lezen. Op een of andere manier weet hij het communisme en waar de stromingen tegen strijdt vrij goed en duidelijk in een hedendaags perspectief te plaatsen ondanks dat hij toch ook al een behoorlijke tijd geleden dat werk heeft geschreven.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 14:11 schreef Gewas het volgende:
Een spook waart door Europa - het spook van het communisme.
Hiermee begint het boek.
Het boek gaat over de klassenstrijd. De strijd tussen het proletariaat en de bourgeoisie, kortom de strijd tussen onderdrukten en onderdrukkers. Volgens dit boek zullen de arbeiders uiteindelijk hun ketenen verbreken en de heersende klasse omver werpen.
Heb het boek nu 2 keer gelezen en ben best onder de indruk. Zeker een aanrader voor mensen die het (nog) niet kennen. En voor de mensen die het boek hebben gelezen vroeg ik me af wat jullie ervan vinden?
En mocht iemand een helder inzicht kunnen geven over dit boek, mag je dat hier ook neerzetten.
Heb even wat opgezocht over die schrijver, klinkt interessant. Bedankt voor de tip.quote:Op zondag 2 september 2012 20:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat je misschien ook interessant vindt is het werk van Guy Debord te lezen. Op een of andere manier weet hij het communisme en waar de stromingen tegen strijdt vrij goed en duidelijk in een hedendaags perspectief te plaatsen ondanks dat hij toch ook al een behoorlijke tijd geleden dat werk heeft geschreven.
Wat het communisme in dat geval meent over godsdienst vind ik vaak behoorlijk zwak en incorrect gedacht. Een goed uitgewerkt idee van het communisme dient tot de conclusie te komen dat godsdienst en communisme elkaar kunnen versterken.quote:Op maandag 3 september 2012 16:01 schreef Gewas het volgende:
[..]
Heb even wat opgezocht over die schrijver, klinkt interessant. Bedankt voor de tip.![]()
"De beginselen van het communisme" heb ik al uitgelezen. De manier van schrijven is prettig, hoe het communisme op een redelijk simpele manier wordt uitgelegd. Heel helder en duidelijk boekje.
Ook een aantal van de oplossingen/maatregelen die genomen moeten worden voor het realiseren van een communistische maatschappij zijn vaak nog verrassend actueel:
-alle transportmiddelen: post, spoorwegen enz. worden door de staat overgenomen
-sterk progressieve belastingen
-kosteloos onderwijs voor iedereen
Verder staat er ook in het boek dat 'het communisme de ontwikkelingstrap is die alle bestaande godsdiensten overbodig maakt en opheft'.
Dit is het eerste boek dat ik heb gelezen waarin Marx en Engels zich zo duidelijk uitspreken tegenover godsdiensten.quote:Op maandag 3 september 2012 18:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat het communisme in dat geval meent over godsdienst vind ik vaak behoorlijk zwak en incorrect gedacht. Een goed uitgewerkt idee van het communisme dient tot de conclusie te komen dat godsdienst en communisme elkaar kunnen versterken.
Mijn religie (Katholicisme) is helemaal niet gebaseerd op collectiviteit en solidariteit. God is de baas. Op aarde is de Paus de baas. Daar heb je naar te luisteren, en vragen stellen is verboden.quote:Op maandag 3 september 2012 19:47 schreef Gewas het volgende:
[..]
Dit is het eerste boek dat ik heb gelezen waarin Marx en Engels zich zo duidelijk uitspreken tegenover godsdiensten.
Ben het er zelf ook niet helemaal mee eens. Communisme is gebaseerd op collectiviteit en solidariteit, en religie past daar denk ik ook in.
Wat ik wel eens heb gelezen, is dat er bijvoorbeeld in de DDR weinig godsdienstvrijheid was.
Dan heb je de boodschap van Jezus niet zo goed begrepen volgens mij, maar goed, dit gaat een beetje offtopic op deze manier haha dat is dus niet de bedoeling van wat ik stelde.quote:Op maandag 3 september 2012 22:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mijn religie (Katholicisme) is helemaal niet gebaseerd op collectiviteit en solidariteit. God is de baas. Op aarde is de Paus de baas. Daar heb je naar te luisteren, en vragen stellen is verboden.
Ik heb het niet over de boodschap van Jezus, ik heb het over de leerstellingen van een van de grootste religies ter wereld.quote:Op maandag 3 september 2012 22:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan heb je de boodschap van Jezus niet zo goed begrepen volgens mij, maar goed, dit gaat een beetje offtopic op deze manier haha dat is dus niet de bedoeling van wat ik stelde.
Religie is dan ook niet hetzelfde als geloof, maar religie bouwt wel verder op bijvoorbeeld een bepaalde boodschap, in het geval van het katholicisme is dat dus die van Jezus zo dus.quote:Op maandag 3 september 2012 22:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de boodschap van Jezus, ik heb het over de leerstellingen van een van de grootste religies ter wereld.
Grappig, ik zie dat juist andersom. Religie is de georganiseerde authoriteit waar Jezus waarschijnlijk flink ziek van zou worden, en geloof is het persoonlijke geloof in de boodschap van Jezus zonder dat je daarvoor een mens moet aanbidden.quote:Op maandag 3 september 2012 22:59 schreef DeParo het volgende:
[..]
Religie is dan ook niet hetzelfde als geloof, maar religie bouwt wel verder op bijvoorbeeld een bepaalde boodschap, in het geval van het katholicisme is dat dus die van Jezus zo dus.
Volgens mij zie ik dat juist hetzelfde als jij haha althans dat is wat ik bedoelde als je met geloof hier uiteraard de Katholieke variant bedoelt dus.quote:Op maandag 3 september 2012 23:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Grappig, ik zie dat juist andersom. Religie is de georganiseerde authoriteit waar Jezus waarschijnlijk flink ziek van zou worden, en geloof is het persoonlijke geloof in de boodschap van Jezus zonder dat je daarvoor een mens moet aanbidden.
Laat het maar weten hoe interessant het isquote:Maar goed, laten we terug gaan on topic.
Ik heb "Manifest der Kommunistischen Partei" aangeschaft, en zodra ik het boek over een Oost Duits meisje dat 8 jaar in Russische gevangenissen doorbracht omdat ze een poster van Stalin had beklad ga ik het lezen. Lijkt me een zeer interessant boek.
Dat denk ik ook.quote:(Nog even heel kort over religie: ik denk dat de Paus net zo weinig met de boodschap van Jezus te maken heeft als Stalin met de boodschap van Marx)
quote:Op maandag 3 september 2012 23:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Grappig, ik zie dat juist andersom. Religie is de georganiseerde authoriteit waar Jezus waarschijnlijk flink ziek van zou worden, en geloof is het persoonlijke geloof in de boodschap van Jezus zonder dat je daarvoor een mens moet aanbidden.
Maar goed, laten we terug gaan on topic.
Ik heb "Manifest der Kommunistischen Partei" aangeschaft, en zodra ik het boek over een Oost Duits meisje dat 8 jaar in Russische gevangenissen doorbracht omdat ze een poster van Stalin had beklad ga ik het lezen. Lijkt me een zeer interessant boek.
(Nog even heel kort over religie: ik denk dat de Paus net zo weinig met de boodschap van Jezus te maken heeft als Stalin met de boodschap van Marx)
De Duitse versie, als ik de taal beheers lees ik altijd in originele versie. Ik ben benieuwd, en zal het zeker laten wetenquote:Op dinsdag 4 september 2012 06:51 schreef Gewas het volgende:
[..]![]()
Ga je de Duitse versie lezen of de Nederlandse? Ben benieuwd wat je ervan vind.
Als ik vanmiddag thuiskom ga ik verder in "Loonarbeid en Kapitaal" van Marx.
Ben je er al aan begonnen of heb je hem ondertussen al uit?quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
De Duitse versie, als ik de taal beheers lees ik altijd in originele versie. Ik ben benieuwd, en zal het zeker laten weten
Ik heb hem inmiddels uitquote:Op vrijdag 2 november 2012 17:00 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ben je er al aan begonnen of heb je hem ondertussen al uit?![]()
Vandaag in het partijblad van de SP een groot artikel gelezen over de oprichting van de Socialistiese Partij. Was echt een gaaf artikel.
Denk dat ik morgen De Beginselen van het Communisme van Friedrich Engels ga herlezen om het geheugen op te frissen.
Ben blij dat je het een interessant boek vond.quote:Op zondag 4 november 2012 23:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb hem inmiddels uitik was dit topic alweer vergeten, sorry.
Ik heb hem grotendeels gelezen in pubs in The City, het financiele hart van London![]()
Een heel interessant boek. Ik denk dat het voor zijn tijd een scherpe observatie was vande situatie met een ambitieuze oplossing. Met de kennis van nu is het natuurlijk wel makkelijk de zaken te zien die ze niet echt goed ingeschat hadden, en een aantal voorgetelde oplossingen die niet echt denderend overkomen. Maar zeker interessant, misschien ga ik ook maar eens aan Das Kapital beginnen, hoewel ik er eerlijk gezegd wel een beetje tegenopzie, het zijn veeel paginas in niet altijd even makkelijk Duits...
Edit: De beginselen van het Communisme stond in hetzelfde boekje en heb ik ook gelezen. Bovenstaande geldt voor beide werken![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |