abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106993112
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:50 schreef vincm het volgende:

[..]

Nee, jouw ouders verdienden blijkbaar zo weinig dat jij een aanvullende kreeg.
Je bent het toch met me eens dat ik dan ook recht op de aanvullende beurs had en dat anders mijn ouders in de eerste plaats hadden moeten bijspringen i.p.v. de overheid?
pi_106993162
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:53 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Je bent het toch met me eens dat ik dan ook recht op de aanvullende beurs had en dat anders mijn ouders in de eerste plaats hadden moeten bijspringen i.p.v. de overheid?
Je zegt zelf dat je makkelijker rond kon komen en alles kon betalen etc, maar jij mag jezelf niet vergelijken met de 90% die enkel een basisbeurs krijgt, omdat jij meer geld kreeg. Mee eens?
pi_106993164
Dan nog kun je met vakantiewerk alleen al genoeg verdienen om je collegegeld en boeken te betalen.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:54:32 #94
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_106993187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:49 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Hoezo krijgen de meeste mensen geen aanvullende beurs? Omdat hun ouders niet willen bijdragen en teveel verdienen?
Een aanvullende beurs krijg je enkel als je ouders onder een bepaald bedrag verdienen.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:54:50 #95
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_106993198
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:53 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Jawel, maar lang niet alle ouders kunnen dat. Het is niet zo dat iedere ouder die teveel verdient om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs het zich kan veroorloven om collegegeld + zorgverzekering + boeken te betalen voor hun kind. Zeker niet als er meerdere studerende kinderen zijn.
2000 light years from home
pi_106993207
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:54 schreef t-8one het volgende:

[..]

Een aanvullende beurs krijg je enkel als je ouders onder een bepaald bedrag verdienen.
Ja dat is toch ook terecht?
pi_106993261
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:54 schreef das_phantom het volgende:
Dan nog kun je met vakantiewerk alleen al genoeg verdienen om je collegegeld en boeken te betalen.
Helaas is het (juist de laatste tijd) niet zo dat je op elk moment aan kan kloppen om ergens te komen werken voor één week en daarna weer weggaat.

Laten we het er op houden dat jij niet alle studenten over een kam moeten scheren, omdat jíj een aanvullende beurs kreeg.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:56:24 #98
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_106993271
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:55 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Om terug te komen op je originele post (want je dwaalt af), het probleem is dat studenten minstens 90*12 = ¤1080 per jaar extra moeten gaan betalen. Voor uitwonende studenten wordt de extra kostenpost minstens ¤2500 per jaar. Dat is voor heel veel studenten moeilijk op te brengen. Het is toch vervelend als je meer moet gaan betalen. Lijkt me vrij logisch. Non-discussie.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:56:34 #99
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106993278
Alsof thuiswonende studenten de grote verliezers zijn hier trouwens. Die kwamen altijd al makkelijk rond en gaan er nu ook nog eens veel minder op achteruit.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:56:59 #100
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106993292
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Volgens mij is er in Nederland juist een overschot aan gekwalificeerd personeel.
Volgens mij en volgens de overheid niet :? Er bestaat juist een overschot aan laag gekwalificeerd personeel die weggewerkt moet worden. Vandaar de (reclame) campagnes voor doorstuderen na het mbo etc en de beleidsdoelstellingen om het aantal schoolverlaters te doen verminderen.

De huidige samenleving (en arbeidsmarkt) verwacht dat haar werknemers over veel meer kennis beschikken dan vroeger het geval was. Tegelijkertijd dient ook een groot deel van de beroepsbevolking breed inzetbaar te zijn binnen verschillende beroepen, bedrijven en fucnties. De tijd dat je op je twaalfde leerde hoe een hamer werkte en dat je dan tot je 62ste door kon timmeren voor dezelfde baas is al een tijdje voorbij.
quote:
Op kwantiteit hoeft dus niet meer gefocust te worden, dus hoef je het ook niet te subsidiëren. De overheid geeft subsidie vanuit een bepaald maatschappelijk belang. Als de beleidsdoelen dus bereikt zijn, kan de subsidie afgeschaft/verminderd worden. Waar ik het wel mee eens ben is dat de nieuwe plannen onvoldoende voorzien in incentives gericht op kwaliteit, daar zou wel wat aan verbeterd moeten worden. Maar ik vind dat geen reden om daarmee de hele stelselwijziging af te wijzen.
Daar moet nog steeds op gefocust worden. Vanwege de demografische ontwikkelingen is de uitstroom hoger dan de instroom, terwijl er meer geproduceerd dient te worden om de boel draaiend te houden.

Het gemiddelde moet dan ook zo hoog mogelijk liggen. Puur focussen op de top van de arbeidsmarkt/academische wereld heeft niet zo veel nut. Die mensen leveren relatief gezien veel maar absoluut gezien te weinig op en zijn daarnaast over het algemeen zelfredzaam.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:57:11 #101
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_106993297
quote:

[..]

op zich wel, maar ik kreeg even de indruk dat jij beweerde dat studeren gratis was.

nevermind. ^O^
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_106993312
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:56 schreef Merkie het volgende:

[..]

Om terug te komen op je originele post (want je dwaalt af), het probleem is dat studenten minstens 90*12 = ¤1080 per jaar extra moeten gaan betalen. Het is toch vervelend als je meer moet gaan betalen. Lijkt me vrij logisch. Non-discussie.
Haha natuurlijk is dat vervelend voor de student.
pi_106993346
quote:
13s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Al die mensen die gelijk gaan gillen over kenniseconomie. :{ Het is goed dat het huidige systeem van subsidiëring van het hoger onderwijs op de schop gaat. Het huidige systeem kent geen enkele vorm van differentiatie naar prestatie, en daarmee is de kans groot dat kwantiteit wordt gestimuleerd in plaats van kwaliteit. Ik zie niet direct in waarom kwantiteit goed zou zijn voor de 'kenniseconomie' als er al zoveel hoogopgeleiden zijn.
Dat is alleen een issue van de overheid jegens onderwijsinstellingen; niet van studenten zelf.

quote:
Daarnaast is het maar de vraag of subsidiëring van onderwijs de meeste effectieve vorm van subsidie is om een kenniseconomie te stimuleren. Voor een kenniseconomie is het noodzakelijk dat kennis in producten en diensten wordt omgezet. Anders gezegd, het opleidingsniveau in Nederland is hoog genoeg denk ik, maar de transfer van kennis tussen bedrijfsleven en kennisinstituten en vice versa kan nog wel verbeterd worden. Daar zouden subsidies zich ook op moeten concentreren, en niet zo zeer op het creëren van nog meer hoger opgeleiden.
Opleidingsniveau in Nederland is al jarende tanende en zal zeker zonder subsidierering alleen maar verder blijven dalen. Hoogopgeleide mensen is de nummer 1 voorwaarde voor het 'van kennis' omzetten 'in producten en diensten', los van of dat inderdaad de kenniseconomie moet voorstellen.

De transfer tussen universiteiten e.d. en bedrijven is verder altijd een issue geweest, en is m.i. het efficienst als bedrijven sleutelmensen in dienst hebben die als 'vertaler' danwel coordinator optreden. Nu staat dit verder los van discussie behalve dan dit soort sleutelposities ook om een gedegen opleiding vragen.

Al met al is gillen over de kenniseconomie meer dan terecht; het is al afgezaagd. Nederland heeft schijt aan haar kenniseconomie.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:58:26 #104
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_106993364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:57 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Haha natuurlijk is dat vervelend voor de student.
Nou dan, wat is dan precies het punt dat je wilt maken?
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:58:33 #105
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106993370
quote:

[..]

Nee, dat is een belachelijke regeling. We hebben het hier over volwassenen. Als ik een uitkering aanvraag is de hoogte daarvan toch ook niet afhankelijk van het salaris van mijn oudoom in Uzbekistan?
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:59:07 #106
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_106993394
Mooi, het moet maar eens afgelopen zijn met dat volk!
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_106993402
En het reisproduct?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_106993480
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:58 schreef Merkie het volgende:

[..]

Nou dan, wat is dan precies het punt dat je wilt maken?
Mijn oorspronkelijk punt is dat ik niet inzie waarom je studie gratis moet zijn (dwz dat de overheid jou geld toeschuift en je dat als het goed is weer uitgeeft aan je studie).
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:02:35 #109
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_106993541
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:01 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Mijn oorspronkelijk punt is dat ik niet inzie waarom je studie gratis moet zijn (dwz dat de overheid jou geld toeschuift en je dat als het goed is weer uitgeeft aan je studie).
Oké, maar daar moet je dan misschien een apart topic over openen want daar gaat het hier niet over.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:02:45 #110
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_106993554
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:15 schreef mymoodfentje het volgende:
Vergeleken met andere landen hebben we het nog wel goed als student zijnde in dit land. Komop man, 3200 is veel geld ...maar het kan veel erger.
Verzorgingsstaat en kenniseconomie enzo.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_106993559
quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:58 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nee, dat is een belachelijke regeling. We hebben het hier over volwassenen. Als ik een uitkering aanvraag is de hoogte daarvan toch ook niet afhankelijk van het salaris van mijn oudoom in Uzbekistan?
Ik vind het zwaar onterecht dat pap op vakantie gaat naar Australië en zoontje vervolgens geld krijgt van de overheid omdat hij zijn studie niet kan betalen.
pi_106993642
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:47 schreef Tamashii het volgende:
Het opleidingsniveau in Nederland is hoog genoeg? Ten eerste, waarom hoog genoeg? Het kan toch altijd hoger en dat is toch ook beter?
Afnemende meeropbrengsten.
pi_106993767
nu weet ik nog niet wat master is mensen, welke studie periode?
EN EEN SIGNATURE VAN MAX. 4 REGELS
BAM
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:08:53 #114
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106993832
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:02 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Ik vind het zwaar onterecht dat pap op vakantie gaat naar Australië en zoontje vervolgens geld krijgt van de overheid omdat hij zijn studie niet kan betalen.
In mijn ogen niet meer onterecht dan dat mensen uitkeringen krijgen als familieleden ze wel kunnen onderhouden.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:10:39 #115
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_106993917
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:02 schreef das_phantom het volgende:

[..]

stop al die uitkeringsgerechtigden dan ook maar weer thuis bij pa en ma. Die kunnen ze immers gewoon onderhouden ook al zijn ze 60+.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_106993924
quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:08 schreef Nobu het volgende:

[..]

In mijn ogen niet meer onterecht dan dat mensen uitkeringen krijgen als familieleden ze wel kunnen onderhouden.
Ja, er zijn genoeg ouders die gewoon weigeren de zogenaamde 'ouderbijdrage' te betalen, waardoor het kind dus echt niet rond kan komen.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_106993986
Wie trouwens nu nog met z'n bachelor bezig is, maar eigenlijk al eerder dan 1 september 2011 geleden daarmee klaar had moeten zijn, heeft trouwens geluk: wie voor invoering van het sociaal leenstelsel voor de master reeds tijdens de bachelorfase de basis-prestatiebeurs voor de master heeft gekregen, bij diegenen zal die nog steeds na afronding van de master worden omgezet in een gift.

Interessant... ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2012 16:15:06 (voor de master) ]
pi_106993993
Mijn master duurt normaal al drie jaar en ik moet iedere dag met het OV reizen :')
Geneeskunde weer voor de elite nu :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:12:59 #119
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_106994054
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat gaat dus alleen om de het WO schakeljaar (van 60 a 80 punten) de master is dan gewoon tegen het wettelijk collegegeld.

Vanuit een hbo opleiding is het ook mogelijk om een hbo master te gaan doen. Dan heb je geen schakeljaar, dus ook geen extra kosten.
Duidelijk. Dus dan moet je een jaar plat liggen en daarna kun je verder studeren het wettelijke collegegeld.
pi_106994079
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
Wie trouwens nu nog met z'n bachelor bezig is, maar eigenlijk al eerder dan 1 september 2011 geleden daarmee klaar had moeten zijn, heeft trouwens geluk: wie voor invoering van het sociaal leenstelsel voor de master reeds tijdens de bachelorfase de basis-prestatiebeurs heeft gekregen, bij diegenen zal die nog steeds na afronding van de master worden omgezet in een gift.

Interessant... ;)
Eigenlijk zou ik 1 september begonnen moeten zijn met mijn master, dus ik heb eigenlijk nog geluk?
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')