Dus de HRA moet in stand gehouden worden? Mooi, zijn we het daar ook weer over eens.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 07:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij weet dondersgoed dat de overheid grofweg 10 steunmaatregelen heeft ingevoerd om huizenprijzen op peil te houden, en dat ondanks dat de prijzen dalen. Zonder die steunmaatregelen waren prijzen net als in Ierland gehalveerd (en genormaliseerd!), hier duurt het door overheidsingrijpen veel langer. Net zoals overheidsingrijpen over het algemeen slecht is voor de markt.
Wees blij, over 3 jaar is hij volgens Remco en Xeno toch nog maar een doos cornflakes waard!quote:Op maandag 30 januari 2012 10:47 schreef leolinedance het volgende:
De woning waar ik op zat te azen is verkocht (en niet aan mij)![]()
![]()
http://www.funda.nl/koop/(...)4256-hinkelbrits-35/
Zo zie je maar, als je prijs goed is is hij zo weg!
+1quote:Op maandag 30 januari 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ah, de eerste believer heeft zich gemeld. Wie volgt?
Nee, baal ervanquote:Op dinsdag 31 januari 2012 08:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wees blij, over 3 jaar is hij volgens Remco en Xeno toch nog maar een doos cornflakes waard!
De HRA mag wel blijven als men maar gewoon doorgaat met het ophogen van de bijtellingquote:Op dinsdag 31 januari 2012 08:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus de HRA moet in stand gehouden worden? Mooi, zijn we het daar ook weer over eens.
Van mij mag de HRA zelfs blijven als er voldoende betaalbare kavels beschikbaar zijn. Of enige andere oplossing die bubbelvorming voorkomt. Want zolang "meer geld" leidt tot hogere prijzen i.p.v. grotere/betere huizen helpt HRA niet. Als dat niet het geval is is HRA wel degelijk een goede maatregel om de woningbouw te stimuleren.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 09:27 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
De HRA mag wel blijven als men maar gewoon doorgaat met het ophogen van de bijtelling
De HRA is een deel van het probleem, niet de oplossing. Het is een vorm van overheidsingrijpen met volkomen onvoorspelbare gevolgen. Wat een soort van starterssubsidie had moeten worden is de lucht waarmee de bel wordt opgeblazen en per saldo hebben alleen de banken echt keihard geprofiteerd van de HRA.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 08:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus de HRA moet in stand gehouden worden? Mooi, zijn we het daar ook weer over eens.
subsidie is nooit goed, het maakt de markt onnatuurlijk en irrieelquote:Op dinsdag 31 januari 2012 09:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Van mij mag de HRA zelfs blijven als er voldoende betaalbare kavels beschikbaar zijn. Of enige andere oplossing die bubbelvorming voorkomt. Want zolang "meer geld" leidt tot hogere prijzen i.p.v. grotere/betere huizen helpt HRA niet. Als dat niet het geval is is HRA wel degelijk een goede maatregel om de woningbouw te stimuleren.
Ontopic:
253.235 huizen te koop
Weinig verandering.
Er zijn ook tal van wettelijke mechanismen en vormen van overheidsingrijpen die een goede, efficiente en eerlijke marktwerking kunnen bevorderen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 07:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
..zoals overheidsingrijpen over het algemeen slecht is voor de markt.
We hebben bovenal behoefte aan een politiek die problemen onderkent en oplost.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 13:13 schreef Bankfurt het volgende:
We hebben behoefte aan goede economische architecten die vastgeroeste belangen opruimen.
En die hebben behoefte aan het laten voortduren van misstanden en foute subsidiesquote:Op dinsdag 31 januari 2012 13:17 schreef sorcees het volgende:
[..]
We hebben bovenal behoefte aan een politiek die problemen onderkent en oplost.
Je kunt aandelen funda kopenquote:Op maandag 30 januari 2012 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Doe een goed bod op Funda, (die zitten ermee in hun maag heb ik gehoord) en je kunt als nieuwe eigenaar de site aanpassen naar je eigen wensen.
maar isquote:Op vrijdag 3 februari 2012 13:17 schreef mark_dabomb het volgende:
Kan ook komen doordat mensen in deze tijd hun huis niet te koop willen zetten natuurlijk. Ik ben nu redelijk serieus over 2 huizen maar ben nog eens benieuwd hoeveel je kan onderhandelen. Ik dat ik maar is 15-20% onder de vraagprijs ga zitten en dan zien we het wel.
Interessant, je kunt een bied-constructie bedenken.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 13:17 schreef mark_dabomb het volgende:
Kan ook komen doordat mensen in deze tijd hun huis niet te koop willen zetten natuurlijk. Ik ben nu redelijk serieus over 2 huizen maar ben nog eens benieuwd hoeveel je kan onderhandelen. Ik dat ik maar is 15-20% onder de vraagprijs ga zitten en dan zien we het wel.
^^ Dus:quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:15 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Interessant, je kunt een bied-constructie bedenken.
De biedprijs neemt langzaam af in de tijd.
bijvoorbeeld: vraagprijs is 200.000 euro
Jij doet: bieden 175.000 euro; afname bod van 5.000 euro per maand of 200 euro per dag, 3 maanden lang, daarna is het bod niet meer geldig. Dat geeft een enorme druk op de verkoper.
Nee, 1 contract aanbieden met een tijdslimiet; verkoper hoeft alleen maar te ondertekenen wanneer het hem uitkomt.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dus:
Koper vraagt 200k.
Jij biedt 175k.
Koper komt met een tegenbod: 195k.
Jij biedt 170k.
Koper komt met een tegenbod: ...?
Daar wil je als koper niet aan vastzitten, stel je koopt ondertussen een ander huis, of prijzen dalen aanzienlijk sneller dan voorzien.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:23 schreef Bankfurt het volgende:
Nee, 1 contract aanbieden met een tijdslimiet; verkoper hoeft alleen maar te ondertekenen wanneer het hem uitkomt.
Kan;quote:Op vrijdag 3 februari 2012 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar wil je als koper niet aan vastzitten, stel je koopt ondertussen een ander huis, of prijzen dalen aanzienlijk sneller dan voorzien.
Je kan wel zelf 6 maanden later een nieuw bod doet, al is het alleen maar om in te wrijven dat niet verkopen niet helpt...
Waarom zo ingewikkeld?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 16:14 schreef mark_dabomb het volgende:
Er zijn inderdaad nogal wat kamikaze bied processen merk ik al. Het huist kostte 299.000 en is recentelijk verlaagd naar 290.000. Staat inmiddels 15 maanden te koop en bewoners zitten er nog in. De urgentie van verhuizen weet ik niet.
Ik heb zelf maximaal 260.000 voor het huis over maar elke euro minder is weer een verbetering aan de inrichting er bij. Ik denk er over na een bod neer te leggen voor 14 dagen van 246.500 (15% onder vraagprijs) en in dat bod op te nemen dat daarna elke dag mijn bod met 200 euro wordt verlaagd. Dat doe ik dan tot ongeveer 2,5 maand voordat de overdrachtsbelasting weer omhoog gaat (al blijft dat gissen) en daarna doe ik een bod v.o.n. wat dan in de buurt ligt van mijn laatste bod + 2% overdrachtsbelasting.
Wel een spectaculaire stijging. 3% -> 5% is een stijging van 67%.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 16:53 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik las vandaag in de intermediar dat momenteel 5% van de koophuizen te koop staat. Het laagste was enkele jaren geleden, dat was 3%. Geen spectaculaire stijging in mijn optiek. De huizenprijzen zijn wel 9% gedaald de afgelopen jaren, jammer, maar geen probleem, over 20 jaar heb ik een afbetaald huis waar ik daarna gratis in kan wonen......
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Omdat we wat langzamer stijgen verwacht ik. Hooguit 280k op 1 april.
Geen idee. Wilde gok: 1000 - 1100 kantoorpanden op 1 april (momenteel ca. 900)quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.
Als je hier de mensen moet geloven staat alles te koop, ik vind een stijging van 2 procentpunt niet veel, zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat verreweg de meeste mensen eerst hun huis te koop zetten voordat ze een ander huis kopen en dus niet weg moeten. Vier jaar geleden kocht je een nieuw huis, en ging je dan nadenken over de verkoop van je oude huis, kortom, je moest het kwijt. Nu staan veel huizen te koop terwijl de bewoners er nog jaren zonder problemen kunnen blijven zitten.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 17:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wel een spectaculaire stijging. 3% -> 5% is een stijging van 67%.
De daling ik helemaal niet jammer, het kon zo gewoon niet doorgaan. Nu ontstaan er vanzelf weer realistischere prijzen. Wat wél jammer is, nu komen er weer betaalbare woningen beschikbaar voor starters etc, kunnen ze geen hypotheek meer krijgen...
Om het nog maar niet te hebben over de ellende als je al een hypotheek hebt en deze loopt binnenkort af. Zie Tros Radar van vorige weekBanken...
![]()
![]()
Dat is niet waar, momenteel zijn veel meer mensen genoodzaakt hun huis te verkopen door de economische crisis. Bedrijven gaan failliet, mensen worden ontslagen, alles wordt duurder (je houdt netto minder over), verhoging van hypotheeklast (zie Tros Radar zoals genoemd) etc. etc.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Als je hier de mensen moet geloven staat alles te koop, ik vind een stijging van 2 procentpunt niet veel, zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat verreweg de meeste mensen eerst hun huis te koop zetten voordat ze een ander huis kopen en dus niet weg moeten. Vier jaar geleden kocht je een nieuw huis, en ging je dan nadenken over de verkoop van je oude huis, kortom, je moest het kwijt. Nu staan veel huizen te koop terwijl de bewoners er nog jaren zonder problemen kunnen blijven zitten.
incl. winkels: 15.000.000 m2quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.
Hoe bereken je die die 23G euro?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
incl. winkels: 15.000.000 m2
Jaarlijkse strop:
23 miljard Euro; dat is jaarlijks 3 keer wat de HRA de staat nu kost.
idd, het moet zijn 2,3 mld, maar het wordt snel meer.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe bereken je die die 23G euro?
128 euro per vierkante meter per maand vind ik veel! Je zou ook kunnen beargumenteren dat er heel veel geld bespaard wordt
Nou, een deel van de verliezen, niet alles.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het kost ons geld, de verliezen worden afgewenteld op de belastingbetaler via afboekingen, faillissementen en verliescompensaties.
Jij gelooft zeker nog in Sinterklaas ? .. dus Sinterklaas betaalt de rest ?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:30 schreef sorcees het volgende:
[..]
Nou, een deel van de verliezen, niet alles...
Je kunt ook 246k bieden, een strakke deadline stellen (morgen 16:00) zodat ze niet nog even heen en weer kunnen onderhandelen met die andere knakker waarmee ze er rond de 250k niet uit kwamen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 19:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waarom zo ingewikkeld?
Je bied gewoon 246.500 en wanneer er een tegenbod komt, laat je merken dat je zeker niet hoger gaat en volgende bod lager zal zijn.
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)quote:Op zaterdag 4 februari 2012 21:39 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
En meteen erbij vertellen dat je geen tegenbod wil, het is een eindbod. Omdat je anders een ander huis koopt, en dat op korte termijn moet beslissen... Nou ja zoiets kun je verzinnen om hoop op onderhandeling de grond in te stampen he
Nog netjes toch, 12%? Is er trouwens een soort van gemiddelde bekend wat men van de prijs af weet te lullen? Daar kan ik dan rekening mee houden bij mijn huizenjacht. 10% lukt over het algemeen wel?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)
Klopt, vooral omdat de groep 340-380 net boven de NHG grens zit. Reden ook dat ik in dit segment heb gekocht omdat net onder de NHG grens de vraag aanzienlijk hoger is als de krenten in de pap daar aangeboden worden (die zijn er wel degelijk in de huidige woningmarkt). Voordeel was wel dat ik mijn oude hypotheek, die een lange rentevaste periode heeft, mee kon nemen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:29 schreef leolinedance het volgende:
Ben momenteel goed aan het zoeken naar een huis. Moet nog even wachten zie ik wel, de huizen die ik mooi vind liggen nog nét wat boven het budget. Maar volgens mij dalen de huizen in de prijsklasse 340-380k over het algemeen nog iets meer dan in de 'gemiddelde klasse' (240k).
het werkt natuurlijk minder als je perse een bepaald huis wil hebben. Dat merken de verkopers ook wel.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)
Dat uitgangspunt had ik ook, hebben iets van 60 woningen bezocht. Maar neem van mij aan, ondanks dat voornemen kun je toch plots voor een huis gaan, juist omdat je zoveel woningen hebt bezocht en vrij kieskeurig wordt. En het lag niet eens aan mijn vrouw.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
het werkt natuurlijk minder als je perse een bepaald huis wil hebben. Dat merken de verkopers ook wel.
Maar als ik nu een huis zocht, ging ik gewoon eens grof laag bieden op een stuk of 10 huizen. Ik heb niet zo'n last van 'verliefd worden' en daarnaast is het best mogelijk om meerdere, ongeveer gelijke, huizen te vinden die te koop staan. Het is als je een beetje nuchter kijkt niet zo dat ze onvergelijkbaar met elkaar zijn.
Aha super, niet aan gedacht. Nou ik (wij) gaan tegen het eind van het jaar kijken naar een woning rond de 300-330k. Dat houdt dus in dat de huizen in de prijsrange waar ik het net over had nog een paar % moeten dalen, en dan nog een % of 10 onderhandelen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:05 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Klopt, vooral omdat de groep 340-380 net boven de NHG grens zit. Reden ook dat ik in dit segment heb gekocht omdat net onder de NHG grens de vraag aanzienlijk hoger is als de krenten in de pap daar aangeboden worden (die zijn er wel degelijk in de huidige woningmarkt). Voordeel was wel dat ik mijn oude hypotheek, die een lange rentevaste periode heeft, mee kon nemen.
Vrouw...tsja dat wordt bij mij ook nog lastig. Ik wil in Best wonen, vrouw wil wel mee. Ik wil vrijstaand of 2 onder 1 kap kopen, sowieso met garage. En niet te oud ivm. isolatie en onderhoud.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:12 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat uitgangspunt had ik ook, hebben iets van 60 woningen bezocht. Maar neem van mij aan, ondanks dat voornemen kun je toch plots voor een huis gaan, juist omdat je zoveel woningen hebt bezocht en vrij kieskeurig wordt. En het lag niet eens aan mijn vrouw.
Was binnen anderhalve dag gekocht, door haar hebben we die 12 % er nog af kunnen halen omdat zij dat andere huis best wel leuk vond wat de onderhandelingspositie een stuk beter maakte. Nu is ze overigens zielsgelukkig met de keuze voor deze woning.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:13 schreef CafeRoker het volgende:
Niet aan je vrouw? En ze kon je zelfs niet tegenhouden?
Valt nog wel mee hoor, ik wilde:quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vrouw...tsja dat wordt bij mij ook nog lastig. Ik wil in Best wonen, vrouw wil wel mee. Ik wil vrijstaand of 2 onder 1 kap kopen, sowieso met garage. En niet te oud ivm. isolatie en onderhoud.
Maar zij heeft dan wel weer als voorwaarde dat het op loopafstand van het station en als het even kan een winkelcentrum is![]()
Tsja zo kom je wel aan een leuke prijs
Aha, aardig lijstje. Wat was de vraagprijs en uiteindelijk jouw koopprijs?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:40 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Valt nog wel mee hoor, ik wilde:
-een oude rij- of hoekwoning die gerenoveerd was (2/1 kap, vrijstaand is hier niet te betalen in Voorburg)
-vlakbij ( 200 meter) een historisch centrum met horeca en winkels wonen
-een grote achtertuin (die is zowaar 50 meter lang geworden)
-met OV binnen een kwartier in Den Haag en Scheveningen zijn
-Op loopafstand van treinstation/ randstadrail
-Binnen 3 minuten op de snelweg A4 of A12 zitten
-Levensloopbestendig, dus liefst ook met douche en slaapkamer op de begane grond
En daar was er dus maar eentje van.
WTF! "Vandaag is het zondag, wij gelovigen moeten dan van onze god onze webserver uitzettenquote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:29 schreef leolinedance het volgende:
http://www.refdag.nl/nieu(...)aalt_verder_1_619572
399 --> 352quote:Op zondag 5 februari 2012 00:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha, aardig lijstje. Wat was de vraagprijs en uiteindelijk jouw koopprijs?
Das toch geen nieuws meer.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Veel woningbezitters met restschuld'
Ruim de helft van de Nederlandse woningbezitters met een hypotheek houdt aan het eind van de looptijd een restschuld over. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Delta Lloyd.
Een kwart van deze groep weet niet hoe ze deze schuld af moet lossen. Acht procent verwacht dat te gaan doen met een erfenis, terwijl 17 procent denkt de restschuld af te lossen met eigen spaargeld. In totaal verwacht 27 procent de schuld te verminderen door het huis te verkopen met overwaarde.
Delta Lloyd wijst er daarbij op dat het rekenen op een erfenis of overwaarde ,,onvoldoende zekerheid'' biedt. ,,Door de dalende huizenprijzen kan de overwaarde tegenvallen'', aldus directievoorzitter Joost Melis van Delta Lloyd Bank.
Het onderzoek van Delta Lloyd werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse onder 626 respondenten.
www.telegraaf.nl
Ik vind 50% ook erg hoog.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:10 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik vind 50% wel aardig hoog.. Had meer iets van 20% verwacht.
En hoe gaat die schuld betaald worden dan.. Ik ken maar weinig mensen met meer dan 10k op hun spaarrekeningquote:Op donderdag 9 februari 2012 12:49 schreef sorcees het volgende:
Dit betekent niet dat de helft "onderwater" staat, dit betekent dat meer dan de helft na afloop niet geheel is afbetaald.
De volgende vraag is natuurlijk hoeveel is er niet afbetaald, van 100% aflossingsvrij tot misschien 10% van het hypotheekbedrag.
Dit hoeft geen probleem te zijn maar juiste cijfers ontbreken nog.
Nietszeggend cijfer dus, en waarschijnlijk minder erg dan dat het lijkt.
Dit heeft niets met overwaarde te maken, hoewel het woord "restschuld" daar meestal wel op slaat. Het zegt alleen dat mensen na de looptijd van 5/10/20/30/whatever jaar hun hypotheek moeten herfinancieren.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:54 schreef antfukker het volgende:
[..]
En hoe gaat die schuld betaald worden dan.. Ik ken maar weinig mensen met meer dan 10k op hun spaarrekening. Ik vind het wel erg klinken, ik had wel verwacht dat er een hoger percentage zou zijn met nog overwaarde op hun huis. Ik ben het wel met je eens dat het een nietszeggend cijfer is, maar wel kan worden.
we zitten zo weer op de 255.000quote:
Dus de helft heeft sowieso geen probleem, plus de mensen die nu slow zonder hypotheek wonen omdat het slow is afgelost. Het enige probleem zijn de aflossingsvrije hypotheken, dat moet idd zany gerepareerd worden.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit heeft niets met overwaarde te maken, hoewel het woord "restschuld" daar meestal wel op slaat. Het zegt alleen dat mensen na de looptijd van 5/10/20/30/whatever jaar hun hypotheek moeten herfinancieren.
En hoe moet men dat herfinancieren.. Hogere hypotheek aangaan, extra spaargeld inleggen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit heeft niets met overwaarde te maken, hoewel het woord "restschuld" daar meestal wel op slaat. Het zegt alleen dat mensen na de looptijd van 5/10/20/30/whatever jaar hun hypotheek moeten herfinancieren.
Ik ken er weinig die het niet hebben. In mijn omgeving is het normaal een buffer voor onverwachte kosten aan huis,auto,persoonlijke gezondheid e.d. te hebben. 10k als buffer is echt niet overdreven. Naast de buffer onverwacht word er meestal ook nog gespaard voor concrete zaken als verbouwingen en nieuwe auto's en die kosten gauw meer dan 10k. Spaartegoeden van > 20K zijn dan ook eerder regel dan uitzondering.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:54 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik ken maar weinig mensen met meer dan 10k op hun spaarrekening.
40k spaargeld per gezin is gemiddeld.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 10:52 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik ken er weinig die het niet hebben. In mijn omgeving is het normaal een buffer voor onverwachte kosten aan huis,auto,persoonlijke gezondheid e.d. te hebben. 10k als buffer is echt niet overdreven. Naast de buffer onverwacht word er meestal ook nog gespaard voor concrete zaken als verbouwingen en nieuwe auto's en die kosten gauw meer dan 10k. Spaartegoeden van > 20K zijn dan ook eerder regel dan uitzondering.
dat is per huishouden. Per gezin is 8k meer in de richting http://financieel.infonu.(...)ijks-van-belang.htmlquote:Op vrijdag 10 februari 2012 11:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
40k spaargeld per gezin is gemiddeld.
http://www.spaarrentesver(...)anders-sparen-flink/
Dat is weinigquote:Op zaterdag 11 februari 2012 07:40 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat is per huishouden. Per gezin is 8k meer in de richting http://financieel.infonu.(...)ijks-van-belang.html
En een gemiddeld huishouden bestaat dan uit 5 gezinnen? Ergens klopt er in die cijfers van de een of de ander iets niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 07:40 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat is per huishouden. Per gezin is 8k meer in de richting http://financieel.infonu.(...)ijks-van-belang.html
En dat is dan dus het gemiddelde he. Er zijn "gezinnen" met tonnen aan "spaargeld", zoniet miljoenen. Ik gok dat als je de bovenste 5% niet mee telt, het gemiddelde onder de normale gezinnen eerder rond de 2k zal liggen...quote:
sommigen hebben 20.000 euro spaargeld negatiefquote:Op zaterdag 11 februari 2012 13:08 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En dat is dan dus het gemiddelde he. Er zijn "gezinnen" met tonnen aan "spaargeld", zoniet miljoenen. Ik gok dat als je de bovenste 5% niet mee telt, het gemiddelde onder de normale gezinnen eerder rond de 2k zal liggen...
Ja, en sommigen hebben een goudvis. Lekker on-topicquote:Op zaterdag 11 februari 2012 13:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
sommigen hebben 20.000 euro spaargeld negatief
dit grafiekje komt ook uit dat nibud-rapport:quote:Op zaterdag 11 februari 2012 13:08 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En dat is dan dus het gemiddelde he. Er zijn "gezinnen" met tonnen aan "spaargeld", zoniet miljoenen. Ik gok dat als je de bovenste 5% niet mee telt, het gemiddelde onder de normale gezinnen eerder rond de 2k zal liggen...
Zucht, je klaagt dus dat de overheid het makkelijker maakt.quote:Op zondag 12 februari 2012 06:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
echt zo boos op de overheid. eerst laten ze mensen veel te veel lenen, en nu maken ze het verhuren makkelijker waardoor ze speculeren op de woningmarkt in feite gewoon aanmoedigen. en de suffe burger die niet nadenkt moet ook op zijn kop krijgen. potjandriedubbeltjes
Ah, we zijn weer boven de 255 k grens.quote:
Ja, en als de regering niets doet aan de HRA, dan zal t nog veel verder gaan, helemaal fout al die Linkse subsidiesquote:Op zondag 12 februari 2012 10:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ah, we zijn weer boven de 255 k grens.
Ik denk dat dat nog niet helemaal is, verwerkt in de prijs. Ik ga me afvragen als na dit kabinet een links kabinet voor maatregelen gaat nemen (er vanuit gaande dat er een links kabinet komt).quote:Op zondag 12 februari 2012 11:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, en als de regering niets doet aan de HRA, dan zal t nog veel verder gaan, helemaal fout al die Linkse subsidies
Dat werkt marktverstorend en brengt geldschieters van de wijs
Die afschaffing zit al verwerkt in de prijs
De belangrijke weerstand is uitgenomenquote:Op zondag 12 februari 2012 10:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ah, we zijn weer boven de 255 k grens.
zeker de HRA verder afbouwen, of de bijtelling verder verhogen, waar dit kabinet al mee begonnen isquote:Op zondag 12 februari 2012 18:41 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog niet helemaal is, verwerkt in de prijs. Ik ga me afvragen als na dit kabinet een links kabinet voor maatregelen gaat nemen (er vanuit gaande dat er een links kabinet komt).
Geen van beide feitelijk juist, overigens. Deeltje 400 of zo.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zeker de HRA verder afbouwen, of de bijtelling verder verhogen, waar dit kabinet al mee begonnen is
Ik gok dat het verschil erin zit dat infonu.nl het heeft over spaargeld waarmee consumenten kunnen shoppen voor de hoogste rente. Beleggingen zullen hier dan buiten vallen, en ik kan me voorstellen dat het CBS dat wel meeneemt.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En een gemiddeld huishouden bestaat dan uit 5 gezinnen? Ergens klopt er in die cijfers van de een of de ander iets niet.
Niet meer van plan bent te gaan verhuizen? Hoe oud ben je dan? 65+?quote:Op maandag 13 februari 2012 10:50 schreef sorcees het volgende:
Ik heb (bijna) al mijn spaargeld in mijn huis zitten, als een soort overwaarde, die nu aan het verdampen is.
Waarschijnlijk kom ik niet onder water te staan, maar dan is in elk geval een deel van de hypotheek afgelost.
Over de overwaarde kan men toch al niet meer vrijelijk beschikken, en aangezien ik niet meer van plan ben te verhuizen is het hier voorlopig rustig.
Saai hoorquote:Op maandag 13 februari 2012 10:50 schreef sorcees het volgende:
aangezien ik niet meer van plan ben te verhuizen is het hier voorlopig rustig.
Heeft leeftijd er iets mee te maken dan?quote:Op maandag 13 februari 2012 10:52 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Niet meer van plan bent te gaan verhuizen? Hoe oud ben je dan? 65+?
Die lezen vast nog wel mee. Al is het maar om een goed gevoel te krijgen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 17:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik wil nog even stilstaan bij alle fok users die altijd de huizenmarkt op liepen te hemelen. wie weet de namen nog ik ben ze alweer kwijt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |