Waarom zo ingewikkeld?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 16:14 schreef mark_dabomb het volgende:
Er zijn inderdaad nogal wat kamikaze bied processen merk ik al. Het huist kostte 299.000 en is recentelijk verlaagd naar 290.000. Staat inmiddels 15 maanden te koop en bewoners zitten er nog in. De urgentie van verhuizen weet ik niet.
Ik heb zelf maximaal 260.000 voor het huis over maar elke euro minder is weer een verbetering aan de inrichting er bij. Ik denk er over na een bod neer te leggen voor 14 dagen van 246.500 (15% onder vraagprijs) en in dat bod op te nemen dat daarna elke dag mijn bod met 200 euro wordt verlaagd. Dat doe ik dan tot ongeveer 2,5 maand voordat de overdrachtsbelasting weer omhoog gaat (al blijft dat gissen) en daarna doe ik een bod v.o.n. wat dan in de buurt ligt van mijn laatste bod + 2% overdrachtsbelasting.
Wel een spectaculaire stijging. 3% -> 5% is een stijging van 67%.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 16:53 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik las vandaag in de intermediar dat momenteel 5% van de koophuizen te koop staat. Het laagste was enkele jaren geleden, dat was 3%. Geen spectaculaire stijging in mijn optiek. De huizenprijzen zijn wel 9% gedaald de afgelopen jaren, jammer, maar geen probleem, over 20 jaar heb ik een afbetaald huis waar ik daarna gratis in kan wonen......
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Omdat we wat langzamer stijgen verwacht ik. Hooguit 280k op 1 april.
Geen idee. Wilde gok: 1000 - 1100 kantoorpanden op 1 april (momenteel ca. 900)quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.
Als je hier de mensen moet geloven staat alles te koop, ik vind een stijging van 2 procentpunt niet veel, zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat verreweg de meeste mensen eerst hun huis te koop zetten voordat ze een ander huis kopen en dus niet weg moeten. Vier jaar geleden kocht je een nieuw huis, en ging je dan nadenken over de verkoop van je oude huis, kortom, je moest het kwijt. Nu staan veel huizen te koop terwijl de bewoners er nog jaren zonder problemen kunnen blijven zitten.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 17:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wel een spectaculaire stijging. 3% -> 5% is een stijging van 67%.
De daling ik helemaal niet jammer, het kon zo gewoon niet doorgaan. Nu ontstaan er vanzelf weer realistischere prijzen. Wat wél jammer is, nu komen er weer betaalbare woningen beschikbaar voor starters etc, kunnen ze geen hypotheek meer krijgen...
Om het nog maar niet te hebben over de ellende als je al een hypotheek hebt en deze loopt binnenkort af. Zie Tros Radar van vorige weekBanken...
![]()
![]()
Dat is niet waar, momenteel zijn veel meer mensen genoodzaakt hun huis te verkopen door de economische crisis. Bedrijven gaan failliet, mensen worden ontslagen, alles wordt duurder (je houdt netto minder over), verhoging van hypotheeklast (zie Tros Radar zoals genoemd) etc. etc.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Als je hier de mensen moet geloven staat alles te koop, ik vind een stijging van 2 procentpunt niet veel, zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat verreweg de meeste mensen eerst hun huis te koop zetten voordat ze een ander huis kopen en dus niet weg moeten. Vier jaar geleden kocht je een nieuw huis, en ging je dan nadenken over de verkoop van je oude huis, kortom, je moest het kwijt. Nu staan veel huizen te koop terwijl de bewoners er nog jaren zonder problemen kunnen blijven zitten.
incl. winkels: 15.000.000 m2quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En hoeveel kantoren staan er leeg en hoeveel winkelcentra komen er leeg te staan inclusief supermarkten, de vastgoed tragedie begint zich af te tekenen.
Hoe bereken je die die 23G euro?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
incl. winkels: 15.000.000 m2
Jaarlijkse strop:
23 miljard Euro; dat is jaarlijks 3 keer wat de HRA de staat nu kost.
idd, het moet zijn 2,3 mld, maar het wordt snel meer.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe bereken je die die 23G euro?
128 euro per vierkante meter per maand vind ik veel! Je zou ook kunnen beargumenteren dat er heel veel geld bespaard wordt
Nou, een deel van de verliezen, niet alles.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het kost ons geld, de verliezen worden afgewenteld op de belastingbetaler via afboekingen, faillissementen en verliescompensaties.
Jij gelooft zeker nog in Sinterklaas ? .. dus Sinterklaas betaalt de rest ?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:30 schreef sorcees het volgende:
[..]
Nou, een deel van de verliezen, niet alles...
Je kunt ook 246k bieden, een strakke deadline stellen (morgen 16:00) zodat ze niet nog even heen en weer kunnen onderhandelen met die andere knakker waarmee ze er rond de 250k niet uit kwamen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 19:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waarom zo ingewikkeld?
Je bied gewoon 246.500 en wanneer er een tegenbod komt, laat je merken dat je zeker niet hoger gaat en volgende bod lager zal zijn.
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)quote:Op zaterdag 4 februari 2012 21:39 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
En meteen erbij vertellen dat je geen tegenbod wil, het is een eindbod. Omdat je anders een ander huis koopt, en dat op korte termijn moet beslissen... Nou ja zoiets kun je verzinnen om hoop op onderhandeling de grond in te stampen he
Nog netjes toch, 12%? Is er trouwens een soort van gemiddelde bekend wat men van de prijs af weet te lullen? Daar kan ik dan rekening mee houden bij mijn huizenjacht. 10% lukt over het algemeen wel?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)
Klopt, vooral omdat de groep 340-380 net boven de NHG grens zit. Reden ook dat ik in dit segment heb gekocht omdat net onder de NHG grens de vraag aanzienlijk hoger is als de krenten in de pap daar aangeboden worden (die zijn er wel degelijk in de huidige woningmarkt). Voordeel was wel dat ik mijn oude hypotheek, die een lange rentevaste periode heeft, mee kon nemen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:29 schreef leolinedance het volgende:
Ben momenteel goed aan het zoeken naar een huis. Moet nog even wachten zie ik wel, de huizen die ik mooi vind liggen nog nét wat boven het budget. Maar volgens mij dalen de huizen in de prijsklasse 340-380k over het algemeen nog iets meer dan in de 'gemiddelde klasse' (240k).
het werkt natuurlijk minder als je perse een bepaald huis wil hebben. Dat merken de verkopers ook wel.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Grappig, deze "truc" heb ik met mijn huis proberen uit te halen verleden jaar. Er werd mij veel succes gewenst met dat andere huis. Wilde persé dit huis hebben (en heb er nog geen moment spijt van gehad), maar heb wel wat water bij de wijn moeten doen uiteindelijk. ( eindbod 15 % onder de oorspronkelijke vraagprijs, werd uiteindelijk 12 %)
Dat uitgangspunt had ik ook, hebben iets van 60 woningen bezocht. Maar neem van mij aan, ondanks dat voornemen kun je toch plots voor een huis gaan, juist omdat je zoveel woningen hebt bezocht en vrij kieskeurig wordt. En het lag niet eens aan mijn vrouw.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
het werkt natuurlijk minder als je perse een bepaald huis wil hebben. Dat merken de verkopers ook wel.
Maar als ik nu een huis zocht, ging ik gewoon eens grof laag bieden op een stuk of 10 huizen. Ik heb niet zo'n last van 'verliefd worden' en daarnaast is het best mogelijk om meerdere, ongeveer gelijke, huizen te vinden die te koop staan. Het is als je een beetje nuchter kijkt niet zo dat ze onvergelijkbaar met elkaar zijn.
Aha super, niet aan gedacht. Nou ik (wij) gaan tegen het eind van het jaar kijken naar een woning rond de 300-330k. Dat houdt dus in dat de huizen in de prijsrange waar ik het net over had nog een paar % moeten dalen, en dan nog een % of 10 onderhandelen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:05 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Klopt, vooral omdat de groep 340-380 net boven de NHG grens zit. Reden ook dat ik in dit segment heb gekocht omdat net onder de NHG grens de vraag aanzienlijk hoger is als de krenten in de pap daar aangeboden worden (die zijn er wel degelijk in de huidige woningmarkt). Voordeel was wel dat ik mijn oude hypotheek, die een lange rentevaste periode heeft, mee kon nemen.
Vrouw...tsja dat wordt bij mij ook nog lastig. Ik wil in Best wonen, vrouw wil wel mee. Ik wil vrijstaand of 2 onder 1 kap kopen, sowieso met garage. En niet te oud ivm. isolatie en onderhoud.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:12 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat uitgangspunt had ik ook, hebben iets van 60 woningen bezocht. Maar neem van mij aan, ondanks dat voornemen kun je toch plots voor een huis gaan, juist omdat je zoveel woningen hebt bezocht en vrij kieskeurig wordt. En het lag niet eens aan mijn vrouw.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |