abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 januari 2012 @ 14:43:27 #151
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_106601225
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
Die zijn er dan niet meer, cease to exist.
Dus er is geen echte eindafrekening dan.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 9 januari 2012 @ 14:48:37 #152
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106601389
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:43 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Idd, dat meldt iig wikipedia:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 9 januari 2012 @ 14:50:22 #153
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_106601455
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:48 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Idd, dat meldt iig wikipedia:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet of ik het eeuwige leven nu als een beloning zou zien.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 9 januari 2012 @ 15:11:07 #154
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106602144
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:43 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

afrekening? en de genade dan?
  maandag 9 januari 2012 @ 15:13:39 #155
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_106602240
Nee, ik bedoel dat 'slechte' mensen niet gestraft worden in principe.
pi_106602888
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Satan is een engel.

[..]

Weird?
  maandag 9 januari 2012 @ 15:58:40 #157
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_106603795
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:34 schreef CamelNLD het volgende:
Weird?
Not really. Als je de mythologie een beetje kent. Satan is de engel Lucifer.
  maandag 9 januari 2012 @ 16:04:45 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106604026
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:13 schreef DustPuppy het volgende:
Nee, ik bedoel dat 'slechte' mensen niet gestraft worden in principe.
als het in dit leven niet gebeurt niet nee.

Voor velen is dit moeilijk te verteren. Er moet vergelding zijn. Wraak.
  maandag 9 januari 2012 @ 16:11:18 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106604289
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

18 Hij zei tegen hen: ‘Ik heb Satan als een lichtflits uit de hemel zien vallen! (lucas 10)

hij is al dood dus :)

(bijzonder: satan is onderhevig aan zwaartekracht, en de hemel is inderdaad boven in de lucht)
pi_106604327
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Discussie is in dit topic al eens gevoerd, werd wel interessante definitie lijst over aangehaald.
Wellicht weet iemand nog waar het is, kon het zelf niet vinden.

quote:
lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte;
-toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
-het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
- de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
-er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
-er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
-er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
-de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
- het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
- er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
- overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.
Quote van wikipedia.
Enkele punten al dikker gemaakt, dat zijn punten die gewoon niet kloppen.
En dan laat ik de twijfelgevallen er nog buiten uit dit stukje.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 14:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
Bianconeri, sta je ook open om van mening te veranderen door hier te discussiėren? Zou je je ongelijk kunnen toegeven?
Ja dat kan ik zeker wel toegeven.
pi_106604485
Die punten passen juist perfect bij je clubje. Wat klopt er volgens jou dan niet aan? (Want ook dat onderbouw je weer eens niet)
pi_106604726
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 16:12 schreef bianconeri het volgende:
Quote van wikipedia.
Alleen "er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie" is wellicht wat ambigu, maar jullie streven toch naar een verfijnde moraal gebaseerd op een vrij letterlijke lezing van de bijbel?

Die andere punten zie ik juist wel terug, ik snap ook niet hoe je dat kunt ontkennen.

quote:
Je hebt alleen nooit ongelijk, bedoel je.
  maandag 9 januari 2012 @ 16:27:47 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106604883
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 16:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Alleen "er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie" is wellicht wat ambigu, maar jullie streven toch naar een verfijnde moraal gebaseerd op een vrij letterlijke lezing van de bijbel?

Die andere punten zie ik juist wel terug, ik snap ook niet hoe je dat kunt ontkennen.

[..]

Je hebt alleen nooit ongelijk, bedoel je.
mooie strikvraag, die laatste...
pi_106605202
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Fout, zelfs als je de mythologie een beetje kent. Lucifer is lichtdrager, en de enige vers in de Bijbel die gaat over Lucifer is het een profetie tegen de koning van Babel, en niet tegen satan.
pi_106634171
quote:

[..]

Discussie is in dit topic al eens gevoerd, werd wel interessante definitie lijst over aangehaald.
Wellicht weet iemand nog waar het is, kon het zelf niet vinden.

[..]

Quote van wikipedia.
En dan laat ik de twijfelgevallen er nog buiten uit dit stukje.

[..]

Maar het is toch belachelijk dat je verstoten kunt worden als je je niet aan de regels houdt?
Dan lig je dus zelf uit die "gemeente" terwijl je vrouw en kinderen er waarschijnlijk nog in blijven, Ik neem aan dat alleen de zondige persoon word verstoten?

En dat terwijl Jezus zegt heb elkander lief en als je iets fout hebt gedaan kun je altijd om vergeving vragen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_106634420
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar het is toch belachelijk dat je verstoten kunt worden als je je niet aan de regels houdt?
Dan lig je dus zelf uit die "gemeente" terwijl je vrouw en kinderen er waarschijnlijk nog in blijven, Ik neem aan dat alleen de zondige persoon word verstoten?

En dat terwijl Jezus zegt heb elkander lief en als je iets fout hebt gedaan kun je altijd om vergeving vragen.
Ja je krijgt ook vergeving maar dan moet je niet steeds de zonde opnieuw bedrijven.
Er staat bijv. uitsluiting op sex buiten het huwelijk zonder berouw. Als je gedoopt bent als getuige en daarna een vriendin krijgt en vóór je huwelijk gaat samenwonen wordt je uitgesloten. Ik ken zo'n geval en zelfs de familie van die jongen praat helemaal niet meer met hem. De ouders hebben nog een heel klein beetje contact maar niet meer dan noodzakelijk.

Dit noemen ze een liefdevolle regeling omdat het de gemeente beschermt van schadelijke dingen en de zondaar ertoe beweegt om zijn zondige leven de rug toe te keren en terug te komen.

Zo staat er ook nog uitsluiting op: Roken, gebruik van drugs, misbruik van Alcohol (als je dus alcoholist bent), gokken, verspreiden van valse leer in de gemeente, laster.

[ Bericht 6% gewijzigd door falling_away op 10-01-2012 11:14:31 ]
Alpha kenny one
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:36:19 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106635380
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:03 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja je krijgt ook vergeving maar dan moet je niet steeds de zonde opnieuw bedrijven.
Er staat bijv. uitsluiting op sex buiten het huwelijk zonder berouw. Als je gedoopt bent als getuige en daarna een vriendin krijgt en vóór je huwelijk gaat samenwonen wordt je uitgesloten. Ik ken zo'n geval en zelfs de familie van die jongen praat helemaal niet meer met hem. De ouders hebben nog een heel klein beetje contact maar niet meer dan noodzakelijk.

Dit noemen ze een liefdevolle regeling omdat het de gemeente beschermt van schadelijke dingen en de zondaar ertoe beweegt om zijn zondige leven de rug toe te keren en terug te komen.

Zo staat er ook nog uitsluiting op: Roken, gebruik van drugs, misbruik van Alcohol (als je dus alcoholist bent), gokken, verspreiden van valse leer in de gemeente, laster.
nee het is géén blij geloof... :N -O-
pi_106636788
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:03 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ze mogen zelfs geen bloed van een buitenstaander ontvangen ondanks ze misschien in levensgevaar zijn, omdat dat volgens hun onrein zou zijn.
Ik kan er niet bij hoe ze bij zulke dingen komen want die dingen staan voorzover ik weet nergens in de bijbel. dat van dat samenwonen kan ik wel inkomen (niet het uitstoten als je zou gaan samen wonen).
I am a child of God
God is not dead.
pi_106637389
Nee ze mogen geen bloed tot zich nemen dat buiten het lichaam is geweest, ook niet van hun eigen. Bloed dat het lichaam verlaat moet uitgestort worden over de grond en mag niet gegeten worden volgens het OT. In handelingen staat dan ook nog dat je je moet blijven onthouden van bloed en de JG's trekken hieruit de conlusie dat je geen bloedtranfusie mag accepteren, ook al ben je in levensgevaar.

Er is veel over te zeggen maar dat is al genoeg besproken hier denk ik.
Alpha kenny one
pi_106637588
Ook van die uitspraken van Jezus die dan blijkbaar weer niet van toepassing zijn op JG.

"Kijk eerst naar de balk in je eigen ogen voor je iets zegt van de splinter in andermans oog."

"Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen."
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_106637878
de JG's zijn volgens mij meer bezig met het houden aan regels en leden werven dan dat ze zich bezig houden met de liefde van jezus. die ook voor hun zonden is gestorven aan het kruis en weer is op gestaan en zo de dood heeft overwonnen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_106638042
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
de JG's zijn volgens mij meer bezig met het houden aan regels en leden werven dan dat ze zich bezig houden met de liefde van jezus. die ook voor hun zonden is gestorven aan het kruis en weer is op gestaan en zo de dood heeft overwonnen.
De bijbel geeft dan ook alle ruimte voor die interpretatie (net als alle andere interpretaties, van de meest extreme tot de meest milde).
Alpha kenny one
  dinsdag 10 januari 2012 @ 13:11:38 #173
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106638399
quote:
Bijvoorbeeld de stelling dat de wereld zou vergaan in 1914. Aanvankelijk geloofde men dat ook werkelijk. Toen het niet gebeurde werd de stelling aangepast, jezus zou vanaf 1914 zijn koninkrijk gaan regeren en vanaf 1914 telt men af naar de apocalyps.
Hoe komen ze bij 1914? Door te denken dat Jeruzalem in 607 is verwoest.

Dit allemaal niet geloven betekent uitsluiting.
pi_106640512
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

nee het is géén blij geloof... :N -O-
Geen blij geloof nee, een super blij geloof! Als buitenstaander moet je daar ook niet over oordelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

Ik kan er niet bij hoe ze bij zulke dingen komen want die dingen staan voorzover ik weet nergens in de bijbel. dat van dat samenwonen kan ik wel inkomen (niet het uitstoten als je zou gaan samen wonen).
Dat staat in Handeling 15:29 ''U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed ''

quote:
Fout gedacht! Het bekend maken van Gods woord en Koninkrijk is 1 vd belangrijkste dingen die wij doen. Niet per se het leden werven.
Ook het helpen van mensen staat erg hoog op de agenda(prediking is daar al een geestlijke vorm van, of de hulpverlening bij de vele rampen die er zijn)
Regels zijn logisch ook belangrijk ja, God heeft nou eenmaal geboden gegeven.
Maar dat is niet het belangrijkste principe.

Jezus stierf aan een martelpaal, niet aan een kruis.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je hebt ook zo iets als berouw! Je zult niet uitgesloten worden voor een zonde.
Anders bleef er helemaal niemand over.
Je hebt er alleen jezelf mee idd, niet je familie.
Maar als de zondaar echt diep berouw heeft voor wat hij heeft gedaan zal hij niet uitgesloten worden.
pi_106640758
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:05 schreef bianconeri het volgende:

Dat staat in Handeling 15:29 ''U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed ''

Waarom vatten jullie dat op als "je mag geen bloedtransfusie ondergaan"?

quote:
We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
Gaat het hier niet vooral om consumptie?
pi_106640861
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

In before "als de dokter zegt dat je geen alcohol mag drinken mag het toch ook niet via infuus" argument :P
Alpha kenny one
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:14:34 #177
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106640904
quote:

[..]

[..]

Je leest het gewoon niet letterlijk genoeg, context heeft hier niets mee te maken ;)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:19:55 #178
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106641151
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:05 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Geen blij geloof nee, een super blij geloof! Als buitenstaander moet je daar ook niet over oordelen.

Bijgeloof bedoel je natuurlijk. Dat hoort bij een sekte. :W

En wie zegt dat ik daar niet over mag oordelen? Dat doe jij toch ook voortdurend over andersdenkenden? Andersdenkenden zijn slecht. Andersdenkenden worden "buitengesloten".Hele gezinnen zijn verscheurd binnen de JG beweging. Ik ken daar een paar voorbeelden van, verschrikkelijk.

Een blij geloof..... :X
pi_106641160
quote:
Ik snap niet dat de ene Christen spot met de overtuiging van een andere christen. Iets met een balk in eigen oog, en een naald in de oog van de ander.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:27:20 #180
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106641427
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:20 schreef Atheist1925 het volgende:

[..]

Ik snap niet dat de ene Christen spot met de overtuiging van een andere christen. Iets met een balk in eigen oog, en een naald in de oog van de ander.
Er zijn volgens mij maar weinig christenen die de JG zien als hun broeders, dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat JG zich daar erg van afschermen, ze hebben bij wijze van de absolute waarheid in pacht.
pi_106641922
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bijgeloof bedoel je natuurlijk. Dat hoort bij een sekte. :W

En wie zegt dat ik daar niet over mag oordelen? Dat doe jij toch ook voortdurend over andersdenkenden? Andersdenkenden zijn slecht. Andersdenkenden worden "buitengesloten".Hele gezinnen zijn verscheurd binnen de JG beweging. Ik ken daar een paar voorbeelden van, verschrikkelijk.

Een blij geloof..... :X
Wat haal je nou weer met bijgeloof aan? Jij zegt zelf blij geloof hoor.
Je kunt niet van een ander oordelen of het leuk is of niet(behalve in overduidelijke gevallen natuurlijk). Het is een fantastisch blij geloof.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:14 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je leest het gewoon niet letterlijk genoeg, context heeft hier niets mee te maken ;)
Wat een domme reactie zeg....
De context doet er altijd toe, maar in dit geval is er geen relevante context over dit bloed.

quote:

[..]

[..]

Omdat er staat dat we geen bloed mogen nemen!
Eten, drinken of wat voor manier dan ook.
Er staat niet bij: Onthouden van het eten en drinken van bloed.
Er staat: Onthouden van bloed.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:27 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Er zijn volgens mij maar weinig christenen die de JG zien als hun broeders, dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat JG zich daar erg van afschermen, ze hebben bij wijze van de absolute waarheid in pacht.
Elk geloof heeft pacht op de absolute waarheid. Als je ergens niet achter staat volledig zeker waarom zou je er dan in vredesnaam heen gaan.
Wij schermen ons inderdaad af van Babylon de grote hoer.
pi_106642229
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:41 schreef bianconeri het volgende:
Elk geloof heeft pacht op de absolute waarheid.
Niet persé :) Ik ken genoeg Christenen die dit nooit zouden claimen :)
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:05:37 #183
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106642752
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:41 schreef bianconeri het volgende:

Wat een domme reactie zeg....
De context doet er altijd toe, maar in dit geval is er geen relevante context over dit bloed.
Om het balletje terug te koppen

Jouw reactie getuigt eerder van domheid. Die context is er zeker wel duidelijk, hij betoogt eerst dat de regels wat betreft andere zaken voor de heidenen wel duidelijk zijn omdat die overal worden gepreekt. Dan haalt hij daarna diezelfde regels aan, die dus al in de boeken van mozes "geopenbaard" waren. Wat betreft het bloed wordt hier bijvoorbeeld op Genesis 9:4 gedoeld.

quote:
Elk geloof heeft pacht op de absolute waarheid. Als je ergens niet achter staat volledig zeker waarom zou je er dan in vredesnaam heen gaan.
Wij schermen ons inderdaad af van Babylon de grote hoer.
Nee, ben zelf christen en ben er van overtuigd dat ik niet de waarheid in pacht heb. Ik heb diverse malen bepaalde delen van de bijbel anders gaan bekijken omdat ik op de context, grondtekst of andere zaken ben gaan kijken. (ik zeg daarmee niet dat de waarheid niet te vinden is) Wat je ziet is dat veel gelovigen uit traditie geboren regels navolgen die geen enkele grond hebben in de bijbel.

Daarnaast heb ik als baptistische broeder met pinksterinslag en een protestante achtergrond wel over die muren van de kerk heen leren kijken, en velen met mij. En als iemand op een bepaald gebied van mening van mij verschilt, betekent dat niet dat ik de grootste afstand moet nemen.

Op basis van jouw opmerking heb ik 2 vragen:
- Op basis waarvan mag je geen contact hebben met iedereen die er anders over denkt?
- Wie bepaalt of heeft bepaald wie de groep is met de 'echte' waarheid? Is dat traditie, heb je je dat later vertellen, heb je een openbaring gehad van God daarover of is dat zo klaar als een klontje?

[ Bericht 5% gewijzigd door Murvgeslagen op 10-01-2012 15:14:52 ]
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:13:23 #184
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_106643031
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sterker nog, er is eigenlijk maar 1 groepering die zichzelf heeft uitgeroepen tot "Het communicatiekanaal van God" en dat ze dus de ware leer en absolute waarheid claimen.

Dat die absolute waarheid nogal eens aan veranderingen onderhevig is deert ze daarbij niet.
Zo is er behoorlijk wat verwarring over het woord "autoriteiten" uit Romeinen13.

Aanvankelijk waren dat "wereldse autoriteiten". Later werd dat God en Jezus. Nog later werden het toch weer de wereldse autoriteiten. Verfijningen noemen ze dat. ;(

Het communicatiekanaal is dus niet consequent. Het wisslet met het inzicht van "de leiding" op dat moment. Het heeft ze ook een uitvluchtclausule gegeven om zich achter goddelijke autoriteit te verschuilen als de organisatieleden moeite blijken te hebben met het accepteren van de ‘nieuwere waarheid’. "Jullie moeten wel luisteren, want wij zeggen het niet, maar GOD. Als je boos wilt worden, wordt het dan op God. "
pi_106644270
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Daarnaast heb ik als baptistische broeder met pinksterinslag en een protestante achtergrond wel over die muren van de kerk heen leren kijken, en velen met mij. En als iemand op een bepaald gebied van mening van mij verschilt, betekent dat niet dat ik de grootste afstand moet nemen.
Even off topic maar ik vraag me af of je ook wel eens over de muren hebt gekeken van niet-christelijke geloven of het atheisme. Of naar de bronnen die bewijzen dat de verhalen in genesis niet waar zijn / kunnen zijn.
Alpha kenny one
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:57:56 #186
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106644581
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:49 schreef falling_away het volgende:

[..]

Even off topic maar ik vraag me af of je ook wel eens over de muren hebt gekeken van niet-christelijke geloven of het atheisme. Of naar de bronnen die bewijzen dat de verhalen in genesis niet waar zijn / kunnen zijn.
Jazeker, maar dat gaat een heel andere discussie worden waarbij ik met een antwoord ga komen waar de meesten niets mee kunnen. Maar dat is ook niet de reden waarvoor ik dit neerzet. ;)

Ik ben overigens best bereid een wetenschappelijke discussie te voeren (zie mijn reacties in "verschil tussen mens en dier"), met bijbelteksten om de oren slaan gaan we toch geen discussie winnen.
pi_106645103
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:27 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het maakt toch niks uit of ze nu wel of niet je broeders zijn? Jij zelf gelooft iets doms en Bianca ook. Dan ga je er elkaar daarom toch niet bespotten? Doet mij denken aan twee kleuters. De ene zegt: 1+1= 6, waarop de ander zegt: Nee hoor, wat ben jij toch een dom kind:1+1=4. Beiden zitten er naast en maar ruzie maken om wie gelijk heeft.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:15:57 #188
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106645285
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:11 schreef Atheist1925 het volgende:

[..]

Het maakt toch niks uit of ze nu wel of niet je broeders zijn? Jij zelf gelooft iets doms en Bianca ook. Dan ga je er elkaar daarom toch niet bespotten? Doet mij denken aan twee kleuters. De ene zegt: 1+1= 6, waarop de ander zegt: Nee hoor, wat ben jij toch een dom kind:1+1=4. Beiden zitten er naast en maar ruzie maken om wie gelijk heeft.
Wie zie jij wie bespotten, en waar dan?
pi_106645288
quote:

Dat zegt al meer dan genoeg over die Christenen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:

Om het balletje terug te koppen

Jouw reactie getuigt eerder van domheid. Die context is er zeker wel duidelijk, hij betoogt eerst dat de regels wat betreft andere zaken voor de heidenen wel duidelijk zijn omdat die overal worden gepreekt. Dan haalt hij daarna diezelfde regels aan, die dus al in de boeken van mozes "geopenbaard" waren. Wat betreft het bloed wordt hier bijvoorbeeld op Genesis 9:4 gedoeld.
Dat blijkt helemaal nergens uit die teksten hoor, er wordt wat eerder inderdaad over Mozes gesproken. Ja en? In het OT staat het gebod: Bloed niet te eten en drinken.
Dat staat er hier dus helemaal niet bij.

quote:
Nee, ben zelf christen en ben er van overtuigd dat ik niet de waarheid in pacht heb. Ik heb diverse malen bepaalde delen van de bijbel anders gaan bekijken omdat ik op de context, grondtekst of andere zaken ben gaan kijken. (ik zeg daarmee niet dat de waarheid niet te vinden is) Wat je ziet is dat veel gelovigen uit traditie geboren regels navolgen die geen enkele grond hebben in de bijbel.
Ook wij weten slechts wat God duidelijk heeft gemaakt in de Bijbel, wat God niet duidelijk heeft gemaakt via de Bijbel weten we gewoon niet.
Ons geloof komt gelukkig niet voort uit traditie.
Wat je bij velen inderdaad wel ziet: Zoals kerst, die komt vanuit heidense feesten zoals de Saturnalia.

quote:
Dat geldt voor mij net zo goed hoor, mijn vader katholiek, moeder als christelijk gereformeerd.
Ook baptisten komen er bij om de hoek kijken. Dus ik kijk daar ook met gemak overeen en kan alles ook erg makkelijk vergelijken.

quote:
Op basis van jouw opmerking heb ik 2 vragen:
- Op basis waarvan mag je geen contact hebben met iedereen die er anders over denkt?
- Wie bepaalt of heeft bepaald wie de groep is met de 'echte' waarheid? Is dat traditie, heb je je dat later vertellen, heb je een openbaring gehad van God daarover of is dat zo klaar als een klontje?
-Je mag wel contact hebben met mensen die anders denken hoor, je moet daarbij alleen opletten.
-Logischerwijs bepaalt de Bijbel wat de waarheid is.
pi_106645324
quote:

[..]

De bijbel beweert DE absolute waarheid te hebben, dat hoeven Christenen niet eens meer te doen. Daarom denken Jehova getuigen ook dat zij de absolute waarheid in pacht hebben, dat hebben ze immers gelezen in hun Boek? En wat te denken van al die christenen die evangeliseren, of zending bedrijven en die de medemensen uit een andere cultuur wel eens even vertellen hoe het precies zit? Geloof is per definitie een waarheidsclaim die ze niet hard kunnen maken en dan gaan overschreeuwen om
pi_106645345
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:49 schreef falling_away het volgende:

[..]

Foute vraag hoor. Atheisme is met het bestaan van een God sowieso al onzin.
En andere geloven zijn duidelijk aan de verhalen ook niet waar, terwijl het Christelijke dat wel is.
Zo klaar.
pi_106645368
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Atheist1925 het volgende:

[..]

De bijbel beweert DE absolute waarheid te hebben, dat hoeven Christenen niet eens meer te doen. Daarom denken Jehova getuigen ook dat zij de absolute waarheid in pacht hebben, dat hebben ze immers gelezen in hun Boek? En wat te denken van al die christenen die evangeliseren, of zending bedrijven en die de medemensen uit een andere cultuur wel eens even vertellen hoe het precies zit? Geloof is per definitie een waarheidsclaim die ze niet hard kunnen maken en dan gaan overschreeuwen om
Precies!

Een atheist die het beter begrijpt dan christenen :'( :'( :'(
pi_106645484
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:15 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Wie zie jij wie bespotten, en waar dan?
Ik zie jou Bianca bespotten en iets roepen als: Dat zien ze te letterlijk, hahaha..
Ik zie Sjoemienogwat ook dit soort dingen roepen. Daar reageerde ik eigenlijk ook op. Ik zie Sjoemie vingerwijzen naar de jehovagetuigen: "Jehovagetuigen zijn te veel bezig met regels en zieltjes winnen" en dan komt hij met "maar ze moeten gedenken dat Jezus gestorven is voor onze zonden". Dat bedoelde ik met de ene kleuter lacht de ander uit, maar lult zelf net zo uit zijn nek.
pi_106645618
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:17 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Foute vraag hoor. Atheisme is met het bestaan van een God sowieso al onzin.
En andere geloven zijn duidelijk aan de verhalen ook niet waar, terwijl het Christelijke dat wel is.
Zo klaar.
soms vraag ik me af of jij niet toch stiekem een troll bent
Alpha kenny one
pi_106645788
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Jazeker, maar dat gaat een heel andere discussie worden waarbij ik met een antwoord ga komen waar de meesten niets mee kunnen. Maar dat is ook niet de reden waarvoor ik dit neerzet. ;)

Ik ben overigens best bereid een wetenschappelijke discussie te voeren (zie mijn reacties in "verschil tussen mens en dier"), met bijbelteksten om de oren slaan gaan we toch geen discussie winnen.
Ok maar het verschil tussen mens en dier topic lijkt me (gezien de titel) nog niet eens het juiste topic daarvoor.

Overigens heeft het inderdaad geen zin om met bijbelteksten te slaan in die discussie omdat de discussie de bijbel zelf in twijfel trekt.

Lees jij de bijbel misschien allegorisch ?

Maar goed wellicht in een ander topic dan :)
Alpha kenny one
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:40:26 #196
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106646254
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef bianconeri het volgende:

Dat zegt al meer dan genoeg over die Christenen.
Wat dan?

quote:
Dat blijkt helemaal nergens uit die teksten hoor, er wordt wat eerder inderdaad over Mozes gesproken. Ja en? In het OT staat het gebod: Bloed niet te eten en drinken.
Dat staat er hier dus helemaal niet bij.
Nee, ook als de grondtekst er bij gehaald wordt er gesproken binnen de context van voedsel. Als ik zeg je mag niet aan de kaas en vlees in de koelkast zitten en niet aan de vis` lijkt het mij duidelijk dat ik daarmee niet bedoel dat je geen vis mag aanraken, maar de vis in de koelkast.

quote:
Dat geldt voor mij net zo goed hoor, mijn vader katholiek, moeder als christelijk gereformeerd.
Ook baptisten komen er bij om de hoek kijken. Dus ik kijk daar ook met gemak overeen en kan alles ook erg makkelijk vergelijken.
Het gaat niet om vergelijken, maar om de middenweg te vinden

quote:
-Je mag wel contact hebben met mensen die anders denken hoor, je moet daarbij alleen opletten.
Je geeft eerder aan dat gezinnen uit elkaar worden gerukt, er geen contact mogelijk is?

quote:
-Logischerwijs bepaalt de Bijbel wat de waarheid is.
Dat is niet mijn vraag, mijn vraag is of het menselijk gezien altijd overduidelijk is wat de juiste interpretatie is?
pi_106646407
quote:
Je geeft eerder aan dat gezinnen uit elkaar worden gerukt, er geen contact mogelijk is?
Bij mij in het dorp worden afvalligen van gewone kerken genegeert of met de nek aangekeken. Men mag ook met die mensen geen contact, omdat de kans zou bestaan dat het een soort van virus is waar anderen door worden aangestoken. Daarom vind ik het vreemd als mensen doen alsof het alleen bij jehova getuigen voor komt. Het komt bij alle geledingen wel voor. Ergens ook wel "normaal" als je zo in de wereld staat dat je gelooft dat satan er alles aan zal doen om mensen bij jouw geloof weg te houden. Het is het beschermen van de groep, in plaats van dat je het persoonlijk moet opvatten.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:46:06 #198
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106646458
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:21 schreef Atheist1925 het volgende:

[..]

Ik zie jou Bianca bespotten en iets roepen als: Dat zien ze te letterlijk, hahaha..
Ik zie Sjoemienogwat ook dit soort dingen roepen. Daar reageerde ik eigenlijk ook op. Ik zie Sjoemie vingerwijzen naar de jehovagetuigen: "Jehovagetuigen zijn te veel bezig met regels en zieltjes winnen" en dan komt hij met "maar ze moeten gedenken dat Jezus gestorven is voor onze zonden". Dat bedoelde ik met de ene kleuter lacht de ander uit, maar lult zelf net zo uit zijn nek.
Misschien dat het zo overkomt, maar daarin ben ik niet de enige. Het heeft ook geen betrekking op de inhoud, maar op de manier van discussiėren. Het gaat hier om opmerkingen als "hahhaha, het is toch duidelijk. Dat niemand dat ziet. "
pi_106646523
Dat begrijp ik wel, maar moeten mensen zich verlagen tot het niveau van de laagste, of moet de laagste zich verhogen tot het niveau van het gemiddelde?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:48:06 #200
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106646535
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:44 schreef Atheist1925 het volgende:

[..]

Bij mij in het dorp worden afvalligen van gewone kerken genegeert of met de nek aangekeken. Men mag ook met die mensen geen contact, omdat de kans zou bestaan dat het een soort van virus is waar anderen door worden aangestoken. Daarom vind ik het vreemd als mensen doen alsof het alleen bij jehova getuigen voor komt. Het komt bij alle geledingen wel voor. Ergens ook wel "normaal" als je zo in de wereld staat dat je gelooft dat satan er alles aan zal doen om mensen bij jouw geloof weg te houden. Het is het beschermen van de groep, in plaats van dat je het persoonlijk moet opvatten.
Je hebt daarin gelijk. Het is alleen de vraag in hoeverre het reel is om iedereen met een bepaalt label daarvan te beschuldigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')