Nee, alleen in mijn oorquote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:10 schreef fathank het volgende:
[..]
Heb jij geen manometer in je schoen dan?
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heel simpel verhaal: Je auto levert bij weinig toeren weinig kracht maar moet wel de hele auto voortduwen. De belasting is dus hoger dan wanneer je in het werkgebied van je toerenbereik zit.
Aangezien je oliepomp ook maar op halve toeren draait heb je minder smering dan bij het normale werkgebied van je toerenbereik. Hoge belasting en minder smering is meer slijtage.
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:56 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.
Tuurlijk, maar dat is iets anders.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:07 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
OHja, ook een leuke; hij is toch warm wanneer de koelvloeistoftemperatuur omhoog gaat?
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:37 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Jep, volgens mij pa zit een olietemperatuurmeter er vroeger (bijna) standaard in en kwam een koelvloeistoftemperatuurmeter zo goed als nooit voor. Doe mij maar beiden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:52 schreef Gokhan03 het volgende:
Voor een normaal rijgedrag in het verkeer heb je geen olietempmeter nodig. Je gaat niet constant op volle toeren rijden want daarvoor heb je de versnellingen voor.
Ik denk dat de kvstempmeter er is omdat deze het snelst opwarmt en je snel kan zien als je motor overhit raakt.
Zelfs als hij op 90 graden zou staan betekent niet dat je olie ook 90 graden is
Maar dat terzijde, tegenwoordig heb je auto's waar ook geen kvstempmeter op zit.
Dat snap ik. Een tijd terug reed ik in een honda uit rond 2005 en die had geen temp meterquote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:55 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
ze willen ook niet dat je zelf lampjes vervangt. liever naar de garage, daarom zijn de lampjes tegenwoordig vaak onmogelijk om snel te vervangen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? Tenminste, op de langere termijn.
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.
Regulier onderhoud is bij alle auto's vaak het sleutelwoord.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.
Dat voel je al na 2 seconden of je in de goeie versnelling zit.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Al weet je op een gegeven moment wel ongeveer in welke versnelling je moet zitten op een bepaalde snelheid.
Tuurlijk, maar ik wil gewoon die meters, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Voor mij is minder niet altijd beter.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Al weet je op een gegeven moment wel ongeveer in welke versnelling je moet zitten op een bepaalde snelheid.
quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:19 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik wil gewoon die meters, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Voor mij is minder niet altijd beter.
Wat is nu het broodje aap?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:35 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden slingerend met 100, al rukkend, met het pornoboekje in de hand, laptop opengeklapt op het dashboard en radio hollandio op 10 op de snelwegen.
Allemaal.
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:24 schreef CafeRoker het volgende:
'als je apk verlopen is ben je automatisch niet meer verzekerd'
BS. tenzij je een ongeluk dat aan achterstallig onderhoud te wijten is.
Als ik de verhalen van mijn buurman mag geloven die internationaal rijdt dan klopt dat aardigquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:35 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden slingerend met 100, al rukkend, met het pornoboekje in de hand, laptop opengeklapt op het dashboard en radio hollandio op 10 op de snelwegen.
Allemaal.
dat die begrenzer op minstens 100 staat afgesteld. Meestal vastgesteld door mensen in een auto met een enorme tellerafwijking.quote:
ik heb het bij twee verschillende verzekeraars nagevraagd en bevestigd gekregen. Een van de twee was zelfs schriftelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.
Dat wilde ik ook typen, want dat lijkt mij het meest waarschijnlijke. No way dat die gaan uitkeren voor een niet apk gekeurde auto. Ik kan het mij gewoon bijna niet voorstellen, maar wat niet kan.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.
Oh. Zonder lading lopen die wel behoorlijk richting de 100.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:37 schreef Ridocar het volgende:
[..]
dat die begrenzer op minstens 100 staat afgesteld. Meestal vastgesteld door mensen in een auto met een enorme tellerafwijking.
Al die andere dingen komen daar nog achteraan.
B.u.l.l.s.h.i.t.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:53 schreef RichardHammond het volgende:
Oh. Zonder lading lopen die wel behoorlijk richting de 100.
Mijn kameraad zegt het, als chauffeur zijnde, zelf. Het zal geen 100 wezen, maar absoluut harder dan 90.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
B.u.l.l.s.h.i.t.
De begrenzer werkt op de tachograaf, en dat is een geëikt instrument. Dingen zijn afgesteld op 89.9 km/u en geen meter harder. Als jij erachter rijdt en je teller geeft 100 aan, kun je er vergif op innemen dat jóuw teller 10 km te veel aangeeft.
zo 1 zoek ik dusquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:27 schreef silenthill het volgende:
@T42
Was het bekende 1600 dieselblok van Audi, zonder turbo uiteraard.
KM stand stond op 350.000, waarvan de teller zeker wat was teruggedraaid.
Blok liep heel netjes en altijd starten en lopen.
ik heb een auto die maar 2 versnellingen heeftquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:51 schreef powerflux het volgende:
[..]
Hoi,
mag de 4 ook voor gewoon cruisen in de 50? want dat doe ik soms.
oh, en 90 in z'n 2 kan 'ie trouwens ook. zegt de fabriek. maar ik vond 85 al wel goed.
tjeetje, wat een keuzes allemaal![]()
Groetjes!
dat doe je in de racerijquote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
sinds de jaren 50 zetten ze in veel auto's streepjes in de km teller. die geven de maximale snelheid aan + voor welke versnellingquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
Ik ben ook chauffeur, en ik zeg dat je kameraad bierpraat verkooptquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:28 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Mijn kameraad zegt het, als chauffeur zijnde, zelf. Het zal geen 100 wezen, maar absoluut harder dan 90.
na een brug als ze naar beneden rijdenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik rij wel eens achter vrachtwagens maar de bulk rijdt rond de 90 volgens gps. enkele keer zie je er die 100 rijden maar die zullen wel gepriegeld hebben aan hun begrenzer gok ik.
Of als ze er van af donderenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:39 schreef T42 het volgende:
[..]
na een brug als ze naar beneden rijden
Dat verhaal over die bloemenboeren heb ik ook wel gehoord, daarvan werd de cardan vervangen door een buscardan. Banden vervangen heeft zo goed als geen zin. Maar dan mag jij mij uitleggen hoe het kan dat wanneer ik de auto 90 km per uur laat rijden volgens de gps en op de CC, ik alsnog word ingehaald.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ben ook chauffeur, en ik zeg dat je kameraad bierpraat verkoopt![]()
Rijdende werktuigen zóuden harder kunnen lopen omdat die wel de begrenzerplicht, maar niet de keuringsplicht erbij hebben, dus die kunnen afwijken na een aantal jaren. Ik kon in mijn mobiele kraan bijvoorbeeld het ding uitzetten dmv een schakelaar om een aanloopje voor een brug of het uitklimmen van een tunnel te kunnen doen met meer dan 35 km/u, maar vrachtwaggels hebben stuk voor stuk een gekeurde en geëikte begrenzer, en die lopen geen spat harder als wat ik al aangaf, is wettelijk verplicht, hem uitschekelen is een economisch delict, te beboeten met boetes ter hoogte van een maandsalaris voor de chauffeur, en enkele keren dat bedrag voor het bedrijf.
Wat wél kan, en dat flikken vooral bloemenboeren wel eens, is dat de auto na de keuring voorzien wordt van een afwijkende bandenmaat, en dat kan een paar km schelen, maar geen 10
Een cardan vervangen heb ik nog niet gehoord, lijkt me wel een hoop werk om elk jaar te doen, maargoed, het zou kunnen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:15 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat verhaal over die bloemenboeren heb ik ook wel gehoord, daarvan werd de cardan vervangen door een buscardan. Banden vervangen heeft zo goed als geen zin. Maar dan mag jij mij uitleggen hoe het kan dat wanneer ik de auto 90 km per uur laat rijden volgens de gps en op de CC, ik alsnog word ingehaald.
Je hebt BE nodig wanneer het eigen gewicht + laadvermogen van de aanhanger meer is dan het leeg gewicht van de auto. En een aanhanger zonder eigen kenteken mag je rijbewijstechnisch altijd trekken. Je moet dan alleen nog even kijken of de auto het mag trekken ...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:20 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Aanhanger met eigen kenteken mag je alleen met BE rijden omdat een eigen kenteken pas vanaf 750kg (of iets anders) is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |