abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106322399

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_106322476
Mogelijkheid om de Unity balk ook onder of boven te plaatsen zou ik wel fijn vinden.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:20:55 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_106325869
Ik volg deze nog wel, maar gebruik al even geen ubuntu meer :@.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:29:31 #4
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106326533
quote:
10s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:20 schreef PiRANiA het volgende:
Ik volg deze nog wel, maar gebruik al even geen ubuntu meer :@.
-O-
  maandag 2 januari 2012 @ 20:30:37 #5
136730 PiRANiA
pi_106326604
quote:
7s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:29 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
-O-
Sorry :@. Zit nu op Fedora en dat bevalt erg goed.

Mogelijk ga ik OpenSolaris nog een keer proberen vanwege ZFS, met FUSE schijnt dat toch niet optimaal te draaien (niet gek als je een filesystem in userspace draait).
  maandag 2 januari 2012 @ 20:51:05 #6
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106327654
Ik kijk zelf ook steeds rond naar andere distros, en dat ZFS lijkt mij ook wel wat.

En toch ga ik mijn Natty installatie upgraden naar Oneiric. Als ik distro switch ga ik voor een rolling release, ik vind het ineens upgraden van het hele systeem eigenlijk veel te ingrijpend. Je hebt toch het risico dat je na een half uur upgraden ineens met een systeem zit waar je net niet blij mee bent. Maarja, nieuwe features zijn ook leuk en een schone install na een fuck up is een kwartiertje werk.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 04:09:29 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_106343180
Ik hou het op Mint 12 voor mijn laptop, en Debian 6 voor mijn server.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 3 januari 2012 @ 09:02:34 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106344302
quote:
7s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:51 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik kijk zelf ook steeds rond naar andere distros, en dat ZFS lijkt mij ook wel wat.

En toch ga ik mijn Natty installatie upgraden naar Oneiric. Als ik distro switch ga ik voor een rolling release, ik vind het ineens upgraden van het hele systeem eigenlijk veel te ingrijpend. Je hebt toch het risico dat je na een half uur upgraden ineens met een systeem zit waar je net niet blij mee bent. Maarja, nieuwe features zijn ook leuk en een schone install na een fuck up is een kwartiertje werk.
Daarom installeer ik ook altijd opnieuw en doe ik geen upgrade.
Kwestie van eenmalig een goede indeling van je schijven maken ;)

En inderdaad... binnen 15, 20 minuten heb ik een werkend systeem (maar moet dan wel nog wat post-install scriptjes draaien om alles te krijgen zoals ik het wil hebben ;) )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 3 januari 2012 @ 10:46:13 #9
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106346173
Ik heb Ubuntu vooral omdat ik me weinig in mijn PC wil verdiepen, en dus ook geen andere OS-en in huis, en al helemaal geen OS-en waarbij ik een virusscanner moet instaleren en actueel moet houden. Ik gebruik daarom alleen LTS versies van Ubuntu. Steeds upgraden is mijn hobby niet. Het moet draaien. Punt.

Dus mijn eerste kennismaking met Unity zal over enkele maanden volgen (al was het maar om daarna Gnome in te stellen :-) ). Met de nieuwe LTS versie. Het is tot nu toe een beetje aan mij voorbij gegaan.

Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_106347460
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:

Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 11:42:45 #11
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106347751
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Buiten wat KomtTijd zegt...

Het is een omslag dus wennen. Het is allemaal net even anders (zo niet compleet ;-)). Daarnaast zijn we gewend op bepaalde plekken bepaalde instellingen te vinden en die bestaan niet meer. Waardoor je moet zoeken naar hoe het nu wel moet en -te- vaak is dan het antwoord 'kan niet'. Veel van de compiz opties werken gewoon niet meer of bijten met de huidige setup (ie. de kubus bijvoorbeeld).

12.04 zal hopelijk weer een stuk beter worden dan 11.10. En een hoop dingetjes terugbrengen of beter maken.

Wat ik erg leuk vind om te zien is de complete integratie van youtube in een lens met directe afspeelmogelijkheid in VLC. http://www.omgubuntu.co.u(...)free-video-playback/
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:25:30 #12
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106375372
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:42 schreef wdn het volgende:

[..]

Buiten wat KomtTijd zegt...

Het is een omslag dus wennen. Het is allemaal net even anders (zo niet compleet ;-)). Daarnaast zijn we gewend op bepaalde plekken bepaalde instellingen te vinden en die bestaan niet meer. Waardoor je moet zoeken naar hoe het nu wel moet en -te- vaak is dan het antwoord 'kan niet'. Veel van de compiz opties werken gewoon niet meer of bijten met de huidige setup (ie. de kubus bijvoorbeeld).

12.04 zal hopelijk weer een stuk beter worden dan 11.10. En een hoop dingetjes terugbrengen of beter maken.

Wat ik erg leuk vind om te zien is de complete integratie van youtube in een lens met directe afspeelmogelijkheid in VLC. http://www.omgubuntu.co.u(...)free-video-playback/
Dat klinkt alsof het een leuk concept is, maar nog niet uitontwikkeld....

Ik hoop dat dat bij de LTS beter wordt!
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:26:11 #13
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106375406
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.
Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellen :)
pi_106375731
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:26 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellen :)
Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.
Unity: muis naar links, wachten tot de balk verschijnt, juiste icoontje opzoeken, dit icoontje dubbelklikken, kijken welke thumbnail nou precies welk document is, deze aanklikken en klaar.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:59:25 #15
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106387352
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.
Unity: muis naar links, wachten tot de balk verschijnt, juiste icoontje opzoeken, dit icoontje dubbelklikken, kijken welke thumbnail nou precies welk document is, deze aanklikken en klaar.
En kun je dat niet instellen?
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:02:29 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106387393
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:59 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

En kun je dat niet instellen?
Gedeeltelijk.

Ik heb de balk altijd open staan dus ik hoef niet te zoeken. Maar de default is: automatisch weg uit scherm indien geen focus (wat ik vreselijk irritant vind trouwens ;) )
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:13:30 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106388924
De balk gaat weg als er een window overheen gaat, toch? Zo gaat het bij mij en ik heb niets gewijzigd.
heitieh
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:31:35 #18
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106389461
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:35:13 #19
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106389549
quote:
Canonical will be showing off an ‘exclusive Ubuntu concept design’ at next weeks (10th – 13th January) Consumer Electronics Show (CES).

And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
CES

Canonical, in their mini CES announcement, don’t give much away. They simple state that they will be showing off the “…latest in Desktop, Cloud and demonstrations on Ubuntu One, plus an exclusive Ubuntu concept design which will be announced during the show.“
http://www.omgubuntu.co.u(...)-design-at-ces-2012/
pi_106389677
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Daar heb ik heul geen ruimte voor op mijn scherm. Browser + chat past precies naast elkaar.
quote:
Ik ben benieuwd! :D
pi_106390447
quote:
And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
Dat zeiden ze ook van Unity...
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:23:35 #22
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106390993
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Als je dat zo kunt instellen: Klasse.

Voor een HTPC: Ik vraag me af of Unity met zijn balk niet gewoon handiger is dan XBMC omdat je geen functionaliteit verliest ten opzichte van een normale computer.
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:33:29 #23
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106429057
Hmm.. Ik wil mijn 11.04 upgraden naar 11.10, maar hij zegt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.

This can be caused by:
 * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
 * Running the current pre-release version of Ubuntu
 * Unofficial software packages not provided by Ubuntu

If none of this applies, then please report this bug using the command 'ubuntu-bug update-manager' in a terminal.
Ik vermoed dat het door de Gnome3 ppa komt, maar ik wil die eigenlijk niet in zijn geheel purgen... Dat heb ik namelijk al eens eerder geprobeerd en toen zat ik met een onwerkbaar Unity (blijkbaar interfereert die PPA nogal en overschrijft hij wat belangrijke unity onderdelen).
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:51:09 #24
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106429377
Ja, dat zal gnome3 ppa zijn. Lijkt me de meest logische kandidaat.
Beste is toch echt alle PPA's te verwijderen van je systeem voor je upgrade.

Ikzelf ben niet zo van het upgraden en doe altijd een volledige herinstallatie ;)

Maar waarom nu nog naar 11.10 overgaan? Dan zou ik eerder wachten op de LTS (12.04).

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:04 schreef Toryu het volgende:

[..]

Dat zeiden ze ook van Unity...
Microsoft leaves CES, Ubuntu enters.

:+
  donderdag 5 januari 2012 @ 10:28:04 #25
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106430294
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:51 schreef wdn het volgende:
Ja, dat zal gnome3 ppa zijn. Lijkt me de meest logische kandidaat.
Beste is toch echt alle PPA's te verwijderen van je systeem voor je upgrade.

Ikzelf ben niet zo van het upgraden en doe altijd een volledige herinstallatie ;)

Maar waarom nu nog naar 11.10 overgaan? Dan zou ik eerder wachten op de LTS (12.04).

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.

Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
pi_106431461
Data zet je toch niet op je root directory :?
  donderdag 5 januari 2012 @ 11:12:44 #27
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106431500
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 10:28 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.

Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
Die 2 TB staat hopelijk toch al op een aparte partitie en niet in `/` of `/home/`?

Mijn systeem:

10 Gb /
5 Gb swap
15 Gb /home/
1Tb minus die 30 Gb is /discworld/ (hier staan al mijn eigen files op).
1 Tb is /discworld2/

Die laatste 2 formateer ik nooit want bevatten mijn video's, muziek, boeken, werk gerelateerde dingen zoals mijn MySQL database (die staat bij mijn niet in /etc/ ;) ) etc etc.

Na install verwijder ik de directories in /home/rinzwind/ want ik symlink die met een `ln -s /home/rinzwind/Desktop/ /discworld/Desktop/` en 1x F5 en al mijn icoontjes staat weer op mijn bureaublad. En zo heb ik voor elke dir een symlink :)

Werkt vlekkeloos. En een herinstall duurt toch al slechts 15-20 minuten.
Tussen releases door kan het zijn dat mijn post install wat langer duurt (ik gebruik chrome, smplayer en vlc, shutter etc dus die moet ik achteraf toevoegen) maar dan werkt mijn systeem wel al).
pi_106431646
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Data zet je toch niet op je root directory :?
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:14:16 #29
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106442457
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:18 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:19:04 #30
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106442699
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:14 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
Dan nog staat het niet in root en als het in home staat in een subdir van home dus is met 1 move te verplaatsen naar je data disk ;)

KomtTijd... en ik zien geen probleem >:)
pi_106445978
Ter bevesting voor mij,

Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
pi_106446017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,

Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
pi_106446060
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Yups, heb ik hier,

Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows :'), waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:54:11 #34
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106449690
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,

Ja.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
pi_106449891
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 18:54 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja.

[..]

Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
Ik ben op dit moment een beetje aan het hoppen,..Tussen Arch en Mint en Ubuntu.

Arch vind ik fijn werken maar soms iets te hardcore. Unity is niet mijn smaak, Mint vind ik een fijne GUI hebben maar doet sommige dingen heel irritant. Chrome installeren maar niet het icoon op een vindbare plek neerzetten :').
pi_106478846
Een Ubuntutopic, wat leuk!

Gebruik het nu al een paar jaar, maar dankzij Unity ben ik even teruggegaan naar Win7.. om vervolgens wel weer de oude LTS te installeren met Gnome. Unity is naast dat het mijn productiviteit naar 0,0 heeft omgetoverd ook ontiegelijk kut omdat het totaal niet loopt op mijn laptop. Misschien is het toch te zwaar voor intel hd 3000?

Ik ga vandaag even op een wat oudere pc de nieuwste versie installeren om te kijken of ik er nog een beetje aan kan wennen. Gnome3 handmatig installeren vond ik nou ook niet echt wauw.

Zijn er hier ook nog Mac4linux gebruikers? Ik vind die trucjes die erin zetten geweldig.
Power to the apes
pi_106480688
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:28 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Yups, heb ik hier,

Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows :'), waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
pi_106487879
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:43 schreef erikkll het volgende:

[..]

Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
Of zelfs een schijf of directory van een volledig andere machine, die desnoods aan het andere eind van de wereld staat.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:45:35 #39
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_106496140
Is linux mint debian edition aan te raden of kan ik dan net zo goed gelijk overstappen op debian testing?
Jesus hates you.
pi_106525324
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.

Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zaterdag 7 januari 2012 @ 15:48:43 #41
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106526325
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 15:19 schreef voederbietel het volgende:
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.

Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
Als je de locatie al hebt benaderd met nautilus bijvoorbeeld, dan wordt er automatisch een mountpoint gemaakt in ~/.gvfs (een hidden directory in je homefolder).

Zo niet, dan moet je deze eerst zelf mounten.

Als je dit altijd / permanent wilt doen, dan kan dat ook:
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
heitieh
pi_106528110
Ok, ik zal die tweede link eens even doorlezen, moet dan vast lukken.

Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:24:18 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106531097
Klopt!

In ieder geval heb je geen (last van) driveletters, want alles hangt onder / .

In /home/ staan alle homefolders (handig om een aparte partitie voor te hebben).
Verder moet je voor de meeste programmabestanden die je zou willen aanpassen in /etc/ kijken.

Verder moet je over het algemeen voor de handelingen die niet plaatsvinden in je homedirectory rootrechten gebruiken (bv met sudo).
heitieh
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:38:11 #44
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106531564
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef voederbietel het volgende:
Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
Dat kan best intimiderend zijn.

Gewoon in de gaten houden dat elk item op je systeem een file is en dat je dus in theorie alles kunt mounten (D: etc) of kunt linken (=shortcut in windows).

Linux systemen gebruiken nagenoeg allemaal 1 disc layout systeem: FHS
http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

Debian (en ook Ubuntu) zijn bezig met files die schrijfbaar moeten te verschuiven naar een aparte die. Met als doel de mogelijkheid om dat wat alleen lezen moet zijn als alleen lezen gemount wordt
pi_106531605
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:41:43 #46
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106531668
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:39 schreef voederbietel het volgende:
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
Herinstallatie wordt dan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker.
edit...
Ok stel je hebt je systeem verkloot en je bent een n00b als het gaat om uitzoeken hoe je iets kunt oplossen (en ja dat gebeurd ons allemaal of is VAAK al gebeurd ;) ) en je enige uitweg is formatteren van je disc.

Indien je alles in `/` zet zul je dus alles kwijt zijn als je niet bij je files kunt. Het redden van je data vanaf commandline kost heel veel tijd (vaak omdat de belangrijke dingen overal in directoryies staan). Plus je vergeet altijd wel wat.

Zet je je /home op een aparte partitie bereik je 2 dingen.

1. Je kunt kiezen om je /home te behouden bij de volgende installatie. Dit heeft een nadeel!! Alle settings van oude software blijft bewaart. Stel je hebt ooit VLC gebruikt en gebruikt dit niet meer dan kan in je /home iets staan mbt settings. Wat later voor problemen kan zorgen als je VLC weer eens wilt gebruiken.
2. Je kunt kiezen om je /home te formatteren bij de volgende installatie. Dit verwijderd ook meteen al je settings maar ook dit inhoud van je directories.

Ik ga nog 1 stap verder met mijn Ubuntu setup aangezien ik mijn notebook en voor mezelf en voor mijn werk gebruik.

/ (schijf 1; +-15Gb)
swap (schijf 1 +-5Gb)
/home/ (schijf 1 +-15Gb)
/discworld/ (schijf 1 rest)
/discworld2/ (schijf 2)

Op /discworld/ staan mijn eigen files en ook de directories uit /home/{user}. Na een install rm ik /home/{user}/ volledig en maak ik symlinks naar /discworld/{home_mappen/}. In /discworld/Desktop/ staan mijn video files bijvoorbeeld.

Op /discworld2/ staan mijn werk gegevens (onder meer alles wat met MySQL te maken heeft en in /etc/ (hier staan de MySQL databases) zou staan op een normaal systeem.

Hiermee kan ik
1. een volledige herinstallatie doen met een wipe van alle partities (like that is gonna happen ;) )
2. een herinstallatie waarbij ik `/` formateer en `/home/` bewaar.
3. een herinstallatie waarbij ik `/` formateer en `/home/` formateer.

Ik kan dus alle mogelijk opties uitvoeren zonder na te denken of in `/` of in `/home/` files van belang staan (antwoord zal namelijk altijd NEE zijn: het staat allemaal op `/discworld/'.

[ Bericht 17% gewijzigd door wdn op 07-01-2012 18:55:04 ]
pi_106531769
Ok, dan ben ik al begonnen met een achterstand ;( .

Die netwerk share mounten wil nog niet lukken, kan spontaan de HTPC niet meer bereiken over het netwerk. :(

[ Bericht 83% gewijzigd door voederbietel op 07-01-2012 18:51:36 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:55:18 #48
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106532141
Krijg je een foutmelding?
Kun je de NAS pingen?
pi_106533000
Ik heb Samba even gedownload, kijken of ik daar wijzer van wordt.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:49:27 #50
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106534148
Ben ook even aan het testen. :D

een share mounten gaat als volgt:

eerst smbfs installeren:
1$sudo apt-get install smbfs

directory maken:
1$sudo mkdir /media/htpc-share

dan mount opdracht:
1$sudo mount -t cifs username=winntuser,password=mypassword //192.168.1.1/share/ /media/htpc-share

Om het permanent te doen, moet je de regel in /etc/fstab toevoegen, zoals in de link eerder gegeven:
1//servername/sharename  /media/mountname  cifs  username=myusername,password=mypassword  0  0

Maar bij deze laatste optie hebben alle users vanaf je ubuntusysteem toegang, dus in principe niet veilig.
heitieh
pi_106538122
Het probleem dat ik de share nu helemaal niet meer zie zit ´em denk ik in de werkgroep waarin ik me bevind, echt lukt het me nog niet echt deze aan te passen omdat samba niet op wilt starten :( .
  zaterdag 7 januari 2012 @ 21:26:49 #52
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106538418
pingt wel?

Na welke actie lukt dat niet meer?
heitieh
pi_106540186
Jup, pingt wel. Tevens gewoon bereikbaar vanaf de AppleTV met XBMC beneden. Dus hij draait wel nog gewoon. Ik heb vanmiddag alle ouwe netwerk kabels vervangen door nieuwe cat.6 kabels, sinds dien wil ´ie niet meer. Morgen maar eens even alles opnieuw aan en uit zetten, dan doet ie ´t vast wel weer.

Werkgroep gewoon aangepast door middel van de terminal, dus daar ligt het ook niet aan. Wel fraai dat al die moderne middelen het leven zogenaamd makkelijker maken ;( .
  zondag 8 januari 2012 @ 11:28:18 #54
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106553545
Omdat we het hier toch regelmatig over partities enzo hebben, het volgende. Ik en mijn vrouw gebruiken beiden mijn laptop, elk onder een eigen user (uiteraard). Dat werkt opzich prima maar we hebben geen schrijfrechten tot elkaars home directory, en voor zaken als foto's is dat wel handig, dan kunnen we ze bijvoorbeeld allebei taggen/raten via Shotwell.

Dus ik wil een gesharede partitie, of directory. Misschien is het handig om de gedeelde directory naast de home dirs te zetten net als wdn het hierboven uitlegt, zodat ik symlink als volgt (daarachter user:group en permissions):

1
2
3
/home/user1 -> /data/{user1}      user1:user1 en standaard permissions rwxr-x---
/home/user2 -> /data/{user2}      user2:user2 en standaard permissions rwxr-x---
/home/userX/shared -> /data/{share} user1:share-data rwxrwx--- 

Dan moet ik de 2 users in 1 gezamelijke groep ('share-data') zetten, en de directory /data/{share} permissions rwxrwx--- geven, en natuurlijk de directory ook onder die groep laten vallen (maakt het dan nog uit wie de owner is?)
• Kan het kwaad dat ik dan /data/{share} 2 keer heb gemount, namelijk in /home/user1/{share} en /home/user2/{share}? Of eigenlijk is hij maar 1 keer gemount (in /data/{share}), maar wordt er 2 keer gelinkt, is dat problematisch?
• Moet ik de symlinks ook permissions geven, of nemen die de permissions over van de dir waarnaar gelinkt wordt?
• Is de voorgestelde setup veilig maar werkbaar? Kortom kunnen beide users ongehinderd dingen schrijven naar /home/userX/shared? Hoe zit het met de permissions van bestanden die user1 aanmaakt op de share, kan user2 die weer deleten (want dat wil ik, op de share)?

Ik kan ook, voor foto's (Shotwell) specifiek, de directories ~/Pictures en ~/.shotwell linken naar de gezamelijke directory, maar dat lijkt me iets dat ik wel kan uitzoeken als het eenmaal werkt.
  zondag 8 januari 2012 @ 12:24:03 #55
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106554730
Ik zie geen probleem hiermee Visitor.Q

owner is niet meer van belang: permissies voor de group zijn dan korrekt en beiden mogen dan alles wat de 2de groep settings in chmod toestaat ;)
  zondag 8 januari 2012 @ 13:42:18 #56
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106557148
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 12:24 schreef wdn het volgende:
Ik zie geen probleem hiermee Visitor.Q

owner is niet meer van belang: permissies voor de group zijn dan korrekt en beiden mogen dan alles wat de 2de groep settings in chmod toestaat ;)
Maar standaard maak ik bestanden aan met user:group = user1:user1. Of gaat dat automatisch goed zodra je in een directory schrijft die in een andere groep is ingedeeld?
  zondag 8 januari 2012 @ 15:03:31 #57
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106560489
edit: slecht advies :+)

[ Bericht 80% gewijzigd door wdn op 08-01-2012 18:35:34 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 16:14:08 #58
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106563459
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:03 schreef wdn het volgende:

[..]

Je maakt bestanden aan met `user1: group1`. Dat de groep user1 is maakt het niet minder een groep ;)

Maar... maak een groep user1 en user2 aan. Zet user1 in groep user1 en user2. Zet user2 in groep user2 en user1. Gaat het nooit fout ;)
Dan mag ze ook op de rest van zijn bestanden komen! :D
heitieh
pi_106563672
:{ Het verhaal van je home op een andere partitie neerzetten snap ik niet helemaal: Je hebt toch ubuntu one?
  zondag 8 januari 2012 @ 17:37:22 #60
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106567065
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
:{ Het verhaal van je home op een andere partitie neerzetten snap ik niet helemaal: Je hebt toch ubuntu one?
Ik gebruik het nog niet :X

Maar een partitie is toch handig, want al je settings staan er ook. Doe je een reinstall dan gaan bijvoorbeeld na de installatie je downloads gewoon weer verder waar ze gebleven waren. :D
heitieh
  zondag 8 januari 2012 @ 17:45:23 #61
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106567392
quote:
99s.gif Op zondag 8 januari 2012 16:14 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dan mag ze ook op de rest van zijn bestanden komen! :D
Ja, nou das dan wel weer waar ja >:)
  zondag 8 januari 2012 @ 17:50:39 #62
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106567609
quote:
/home/ is altijd de lokatie geweest waar je je files neerzet. /Desktop in /home bijvoorbeeld toont je icons op desktop. Zet je /home op een aparte partitie kun je tijdens een herinstallatie de partitie /home niet formatteren waardoor al je settings actief blijven.

Dus... browser settings blijven bestaan. Je bookmarks blijven bewaard. Je startpagina's blijven bestaan. Deluge slaat torrents op in een map in /home/ waardoor deluge, na een herinstallatie, verder gaat men downloaden van files en niet opnieuw hoeft te beginnen.
Indien je eigen launchers maakt of launchers aanpast dan staan die in je /home/ ergens in een directory en blijven dus bestaan.

En zo kan ik door blijven gaan ;) Duidelijker?
pi_106568096
quote:
Zet jij daar je hele /home op dan?
pi_106568266
quote:
Ubuntu One is toch meer voor backupen en zo?
  zondag 8 januari 2012 @ 18:21:02 #65
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106568855
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:45 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja, nou das dan wel weer waar ja >:)
De oplossing is het SGID:

quote:
Set SGID on a directory:

When SGID is set on a directory it has a special meaning. Files crea-
ted in a directory with SGID set will inherit the same group ownership
as the directory itself,not the group of the user who created the file.
If the SGID is not set the file's group ownership corresponds to the
user's default group.

In order to set the SGID on a directory or to remove it, use the
following commands:

$ chmod g+s directory or $ chmod 2755 directory
$ chmod g-s directory or $ chmod 755 directory

linkje

[ Bericht 4% gewijzigd door Joooo-pi op 08-01-2012 18:26:03 ]
heitieh
  zondag 8 januari 2012 @ 23:27:10 #66
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106585481
quote:
Mijn belangrijke bestanden, afgezien van werk zelfs, zijn >100GB. Dat past niet up U1.
  zondag 8 januari 2012 @ 23:28:11 #67
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106585535
quote:
14s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

[..]

linkje
He, relaxed man, bedankt! Gaan we proberen.
  maandag 9 januari 2012 @ 09:28:55 #68
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106592964
quote:
14s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

[..]

linkje
Die kende ik niet :D
Maar toch wel leuk om te zien dat het best simpel in elkaar zit he ;)
  maandag 9 januari 2012 @ 12:28:25 #69
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106597139
Van de CES!

quote:
Canonical has unveiled the first screenshots and details of Ubuntu TV. Plans for versions of the Linux distro for tablets, smartphones and TVs were unveiled last year, and now the television is — perhaps surprisingly — the first of those to arrive. 'It's a simple viewing experience for online video, both your own and routed over the internet,' Jane Silber, Canonical's CEO told PC Pro. Movie streaming services will be supported as well as live television broadcasts. Ubuntu TV will be integrated into television sets, but Canonical was unable to confirm any manufacturers. It will be released later this year.

pi_106668796
Hopen dat dit ook in Nederland werkt. Zovaak via IMDB gezien rent this movie for 3,50. En dan mag het weer niet in NL :r
  woensdag 11 januari 2012 @ 08:49:38 #71
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106671833
Daar hebben ze proxies voor uitgevonden :)
pi_106763908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:49 schreef wdn het volgende:
Daar hebben ze proxies voor uitgevonden :)
Het kost meer dan 30 seconden dat is ligt al boven mijn irritatie-grens om iets te gaan kopen om eerlijk te zijn :@

Ik wil best 3-5 euro voor een film betalen die ik dan direct kan gaan bekijken. Maar dan wil ik geen flauwekul uit te hoeven halen om hem te mogen zien mijn eigen land.

Het word eens tijd dat filmmaatschappijen en dergelijke gaan beseffen dat grenzen op het internet niet bestaan. Maar het is al vaker gebleken dat ze nogal achter blijven lopen. :P
  maandag 16 januari 2012 @ 11:08:21 #73
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106863917
11.10 succesvol geinstalleerd op mijn laptop (verse install, met behoud /home dirs). Ik vind unity eigenlijk wel prima, het is mooi en ik kan met 1 druk op de windows super-key elk programma of recent document vinden. Wat ik wel irritant vind (in Gnome3 ook) is dat het nu lastig is geworden om shortcuts naar eigen programma's (buiten software center om) toe te voegen, dat moet nu via de main menu applicatie en dat voelt vrij omslachtig.
pi_108451177
Passende titel. Vrijdag, met de laatste security updates, na honderd keer het bericht over new version available te negeren toch maar op de knop geklikt... :'(

Zondag ochtend eindelijk succesvol kunnen opstarten. Maar slechts 640*480, en die domme linkerbalk bedekte elk applicatievenster, tenzij ik "Always on top" zette. nvidia driver problemen met GeForce 9500 GT, de topics erover geven me niet veel hoop, en met 9300 en 9400 blacklisted, one can't help but wonder...
Detectie van monitor zou enkel nog werken voor digitale uitgang, niet meer voor VGA out van m'n kaart. Werk nu in ubuntu classic, maar beperkt tot 1024 ipv 1280. Slepen en droppen werkt niet meer in sommige apps; export mail werkt niet; avidemux crasht nog steeds zo vaak als vroeger, detecteert nog steeds een crash file bij heropstarten, maar "load crash file" doet nada....
Geen idee hoeveel problemen andere applicaties nog gaan geven, en of ik nvidia probleem kan oplossen. Ik twijfel momenteel tussen 10.04 clean install, of kappen met Ubuntu en iets anders zoeken... :{
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:57:52 #75
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_108838578

1
2
3
4
$ uname -a
Linux Joooopi-ubuntu 3.2.0-18-generic #28-Ubuntu SMP Fri Mar 2 20:05:41 UTC 2012 i686 athlon i386 GNU/Linux
$ cat /etc/issue
Ubuntu precise (development branch) \n \l
heitieh
pi_108838650
Waarom 32-bit?
  woensdag 7 maart 2012 @ 21:00:21 #77
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_108838724
quote:
11s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:59 schreef KomtTijd... het volgende:
Waarom 32-bit?
Heb ik al een hele lange tijd en ik heb maar 2Gb mem. op deze...
heitieh
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:19:13 #78
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_108873400
quote:
14s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:57 schreef Joooo-pi het volgende:
[ afbeelding ]
[ code verwijderd ]

ik ga het een laatste kans geven, bevalt het niet, dan twee maanden later Linux Mint 13 LTS.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_108876744
quote:
99s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:00 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Heb ik al een hele lange tijd en ik heb maar 2Gb mem. op deze...
64 bit heeft meer voordelen dan alleen het kunnen adresseren van 4+ GB...
Als je processor 64-bit capable is (en een AMD 5200+ is dat) kan je er het best een 64-bit OS opzetten.

Waarom prik je er niet 2 GB bij? Kost toch niet echt veel vandaag de dag.
  donderdag 8 maart 2012 @ 20:40:14 #80
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_108877430
Kan het moederbord niet aan.

Ik kan niet upgraden naar 64bit, alleen een herinstallatie. Geen zin in en nu geen noodzaak om met dit systeem aan de slag te gaan. Het draait prima en ik heb het niet vaak nodig.

Eerstvolgende gelegenheid neem ik het mee. ;)
heitieh
pi_108913220
Binnenkort eens Ubuntu 12.4 uittesten Ubuntu 11.10 weigert hier te installeren :').

Unity word volgens mij wel beter
pi_108940370
Ik heb een hekel aan Pixichick, dat mens denkt dat Pi een natuurlijk getal is.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:43:59 #83
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_108940803
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Binnenkort eens Ubuntu 12.4 uittesten Ubuntu 11.10 weigert hier te installeren :').

Unity word volgens mij wel beter
De ISO staat hier al een paar dagen klaar maar ik heb te weinig tijd :(

edit: kan me er niet van weerhouden :D
Ik typ dit vanuit de live cd terwijl de install aan de gang is. Ik blijf dit een meesterlijke feature vinden _O_

[ Bericht 18% gewijzigd door wdn op 10-03-2012 16:00:38 ]
  zaterdag 10 maart 2012 @ 19:28:32 #84
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_108946763
Het is te merken dat 12.04 een LTS is. De beta is goed. Paar crashes gehad maar tot nu toe alleen maar crashes die ook al gerapporteerd zijn (launcher crasht soms maar gaat na een 2x keer starten van een programma wel door). Dus dat komt wel goed.
Boottime lijkt ook ietsjes sneller te zijn trouwens.

11.10 beta was zeer zeker een stuk minder.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 20:51:55 #85
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_108949487
Ja, de beta draait hier ook goed. Weinig spectaculaire wijzigingen zo te zien.
heitieh
  zondag 11 maart 2012 @ 15:40:08 #86
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_108971886
pi_108972171
Ik heb ook de beta op mijn laptop omdat ik echt ziek werd dat ik die balk links niet normaal kon houden. Word alleen helft van de tijd overspoeld met foutmeldingen nu :')
  zondag 11 maart 2012 @ 15:50:43 #88
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_108972418
Ik krijg weinig foutmeldingen te zien :D Soms klik ik een launcher en die knippert dan even en doet niks. Even wachten, nogmaals klikken en het komt op.

Maar ja het is een beta :+ dus het komt wel goed.

Wat me opviel: de launcher staat nu fixed. Dat deed hide by default toch?
En de close, max, mix buttons zijn terug in het window zelf :D

Sound settings lijkt me uitgebreider dan in 11.10.

De HUD is leuk maar alt vind ik geen goede toets. Die wordt vaak al gebruikt.
  zondag 11 maart 2012 @ 20:02:49 #89
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_108982481
Autohide was volgens mij niet standaard. Alleen als er een venster overheen ging.

HUD heb ik nog niet gezien..

Banshee is weer weg en rythmbox is terug. Ik ben blij, want ik gebruikte banshee niet en rythmbox is bij mij nooit weg geweest. :P
heitieh
pi_109172775
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 16:33 schreef FastFox91 het volgende:
Ik gebruik Synergy om mijn muis en toetsenbord te delen met mijn desktop en laptop. Op mijn desktop (server) staat Ubuntu. Als ik boot op Windows op mijn laptop (client) dan werkt alles vloeiend en snel, maar als ik boot op Ubuntu dan gaat de muis stotterend en het typen ook. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
edit:
Zoals altijd, paar minuten na het stellen van een vraag, vind ik zelf het antwoord. Ubuntu heeft een energiebesparing voor wifi. sudo iwconfig eth1 power off was voor mij de oplossing.

[ Bericht 11% gewijzigd door FastFox91 op 16-03-2012 16:38:44 ]
pi_109173189
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 19:28 schreef wdn het volgende:
Het is te merken dat 12.04 een LTS is. De beta is goed. Paar crashes gehad maar tot nu toe alleen maar crashes die ook al gerapporteerd zijn (launcher crasht soms maar gaat na een 2x keer starten van een programma wel door). Dus dat komt wel goed.
Boottime lijkt ook ietsjes sneller te zijn trouwens.

11.10 beta was zeer zeker een stuk minder.
Ik heb geprobeerd om 'm te installeren maar het lukt voor geen meter. De installer loopt consequent vast bij het kiezen van de partities. Alpha 2 heb ik wel geïnstalleerd gehad.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 19:50:46 #92
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_109179799
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 16:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik heb geprobeerd om 'm te installeren maar het lukt voor geen meter. De installer loopt consequent vast bij het kiezen van de partities. Alpha 2 heb ik wel geïnstalleerd gehad.
Zonde :)

Bij Beta 1 heb ik geen enkel probleem met de installatie gehad.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 22:59:39 #93
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_109188132
ik heb een acer Aspire 5315, fedora 16 draait hier soepeltjes op. draait de nieuwe beta ook redelijk op wat oudere hardware? (Intel celeron 2.13GHz en een intel videokaart)
pi_109296594
Heb nu de daily van zojuist geinstalleerd. Klopt het dat de notifications ineens blauw zijn? :')
pi_109296635
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:23 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb nu de daily van zojuist geinstalleerd. Klopt het dat de notifications ineens blauw zijn? :')
Eh. Bij mij niet. :P
pi_109296690
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:59 schreef Superthomas het volgende:
ik heb een acer Aspire 5315, fedora 16 draait hier soepeltjes op. draait de nieuwe beta ook redelijk op wat oudere hardware? (Intel celeron 2.13GHz en een intel videokaart)
Ja, vooral aangezien intel videokaarten uitstekend gesupport worden en intel de driver opensource heeft gemaakt.

Celeron 2.13 is wel vrij sloom, maar ach, ik heb het fulltime draaien op een Atom van 1.8GHz en dat loopt ook vrij redelijk :)
pi_109296718
Overigens gebruik ik gnome-shell. De standaard gnome3 user interface. I love it. Hij is zóveel beter dan unity :)
pi_109296761
Vooral dat ik nu in een reflex naar linksboven kan bewegen met de muis om van venster te wisselen zoals je vroeger in het panel gauw een applicatie kon aanklikken. Lekker snel. Het alt-tab behaviour is ook beter dan dat van unity wat mij betreft :P
pi_109297078
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:24 schreef erikkll het volgende:

[..]

Eh. Bij mij niet. :P
updates gedaan, reboot, en ze zijn weer netjes grijs :)
pi_109704996
nou een paar dagen geprobeerd maar ik vind het geen verbetering t.o.v. 11.04. Network-manager heeft de grootste moeite om netwerken te vinden en verbinding te behouden, en het stroomverbruik is bijna 2x zo hoog, icm met hele brakke acculading indicatie.

En ik blijf er bij dat Unity gewoon contraproductief is. Helemaal als je programma's met meerdere vensters gebruikt. Like matlab/simulink. Dat werkt gewoon voor geen meter.
pi_109902919
Hoe staat het tegenwoordig met de ondersteuning van ATI videokaarten?
Ik kan me nog herinneren dat dat een dealbreaker was voor mij.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_109903550
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2012 17:41 schreef Jesse_ het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de ondersteuning van ATI videokaarten?
Ik kan me nog herinneren dat dat een dealbreaker was voor mij.
Ati kun je inderdaad beter vermeiden. Hoewel vooral de open-source drivers wel rap beter zijn geworden de laatste tijd.
pi_109904125
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:00 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ati kun je inderdaad beter vermeiden. Hoewel vooral de open-source drivers wel rap beter zijn geworden de laatste tijd.
Komen die er standaard bij of moet ik die zelf nog ergens vandaan toveren? :)
  woensdag 4 april 2012 @ 18:16:45 #104
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_109904169
't Is toch geregeld dat bij kernel updates de automatisch gehercompileerde nvidia kernel module de hele boel in de war schopt. Geen X-Window meer.
Kan dan weer de oude driver gaan opzoeken, uitpakken, en die setup daarvan draaien en booten, voordat ik weer beeld heb. Oplosbaar, maar wel irritant.
How can I make this topic about me?
pi_109975704
Hoe komt het dat alle programma's die ik open full screen starten (browser, mapjes e.d.), echt knetter irritant. Hoe verhelp ik dit? Heb al wat zitten prutsen met compiz settings maar daar vind ik niks :P
En ik kan ook niet snel scrollen met de middelstemuisknop (indrukken niet draaien) in Chromium en mappen, is daar wat aan te doen? Dock aan de linkerkant zorgt er voor dat ik bij de balk kan :
  dinsdag 10 april 2012 @ 15:03:36 #106
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_110137490
Ubuntu One heeft een windows Metro app nodig.
  dinsdag 10 april 2012 @ 16:06:53 #107
370539 kucher
is snucher
pi_110140336
quote:
Komen die er standaard bij of moet ik die zelf nog ergens vandaan toveren?
Alleen proprietary drivers moeten los worden geïnstalleerd. In het geval van ATi kan ik aanraden dat niet te doen tenzij je problemen hebt met de open source drivers en hebt uitgezocht of de proprietary drivers je chip ondersteunt.

Compiz is een ramp maar is dat niet inmiddels vervangen in zowel Unity als Gnome-shell?
pi_110175840
Hmm. Mijn HTPC met Ubuntu 10.10 meldt zojuist dat'ie door zijn support heen zit. Denk dat ik daar maar eens 12.04 op ga schroeven dan... Unity is inevitable ;(

Kan nog wel naar 11.04 updaten voor nog een half jaartje support of downgraden naar 10.04LTS voor nog een jaar, maar dat zie ik ook niet zo zitten
  woensdag 11 april 2012 @ 12:25:34 #109
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110176216
Onzin KomtTijd...

12.04 met panels :+

Enige wat je nodig hebt is package gnome-panel
pi_110176947
Oehnice.
pi_110179006
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 16:06 schreef kucher het volgende:
Compiz is een ramp maar is dat niet inmiddels vervangen in zowel Unity als Gnome-shell?
Unity is een Compiz-plugin, oftewel: in Ubuntu is Compiz nog aanwezig.

In Gnome Shell is Mutter nu de window manager (opvolger van Metacity die in Gnome 2 wordt gebruikt).
pi_110192698
Jammer dat je geen wisselende wallpapers kan hebben in unity :(
  woensdag 11 april 2012 @ 18:46:35 #113
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110193085
quote:
7s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:37 schreef Jesse_ het volgende:
Ook fout :+

Er zit standaard in Ubuntu een groep wallpapers die op bepaalde momenten veranderen; er staat een soort van klokje in de preview.
pi_110193110
quote:
7s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:37 schreef Jesse_ het volgende:
1sudo apt-get install wallch
Als je de standaard niet kan vinden.
  woensdag 11 april 2012 @ 18:49:41 #115
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110193231
ohhhhhhhhhh dat wallch ziet er goed uit zeg.
Dank!
  woensdag 11 april 2012 @ 19:23:45 #116
370539 kucher
is snucher
pi_110194985
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:25 schreef wdn het volgende:
Onzin KomtTijd...

[ afbeelding ]

12.04 met panels :+

Enige wat je nodig hebt is package gnome-panel
Heilige copulerende scheit. _O_ Alleen System ontbreekt. En heb je zelf de werkbalk van Nautilus uitgezet?

quote:
Unity is een Compiz-plugin, oftewel: in Ubuntu is Compiz nog aanwezig.
Oja, en de plugin uitschakelen vanuit CCSM levert een "interessante" situatie op _O-
pi_110195009
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:47 schreef FastFox91 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Als je de standaard niet kan vinden.
Wallch kreeg ik niet aan de praat :P

En Skype krijg ik ook niet werkend -O-
  woensdag 11 april 2012 @ 19:29:38 #118
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110195342
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:23 schreef kucher het volgende:

[..]

Heilige copulerende scheit. _O_ Alleen System ontbreekt. En heb je zelf de werkbalk van Nautilus uitgezet?

- systeem zit rechts onder het tandwiel of onder applications en dan als submenu (dat was het ooit ook).
- het is niet mijn systeem maar slechts een image die ik van omgubuntu heb overgenomen. Ik vind Unity wel goed :+

quote:
7s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:24 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Wallch kreeg ik niet aan de praat :P

En Skype krijg ik ook niet werkend -O-
wallch intikken in command line werkte bij mij gewoon :)
  woensdag 11 april 2012 @ 19:55:14 #119
370539 kucher
is snucher
pi_110197091
quote:
of onder applications en dan als submenu (dat was het ooit ook)
Dat was volgens mij Gnome 2.4 :) Dus in de volgende versie is Gnome weer circeltje-rond terug bij 2.0? :')

Weet je nog toen het paneel de X server kon crashen en Evolution je mail kon opeten? Kreeg je zelfs een waarschuwing over bij het opstarten :')
quote:
het is niet mijn systeem maar slechts een image die ik van omgubuntu heb overgenomen. Ik vind Unity wel goed
Alt+F2, "gnome-terminal", F11 -> oja, dit ziet er wel vertrouwd uit :P
  woensdag 11 april 2012 @ 20:19:33 #120
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_110198593
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:55 schreef kucher het volgende:

[..]

[..]

Alt+F2, "gnome-terminal", F11 -> oja, dit ziet er wel vertrouwd uit :P
CTRL-ALT-F1 ^O^
heitieh
pi_110202211
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:55 schreef kucher het volgende:

[..]

Alt+F2, "gnome-terminal", ctrl+alt+t F11 -> oja, dit ziet er wel vertrouwd uit :P
  woensdag 11 april 2012 @ 21:40:44 #122
370539 kucher
is snucher
pi_110204416
Kun je nagaan, ik krijg niet eens een terminal gestart in die abominatie. _O-
pi_110347431
Heeft iemand hier een goede tip voor een sfv checker met een gui?
Zoals QuickSFV voor windows? :)
  zondag 15 april 2012 @ 21:35:52 #124
370539 kucher
is snucher
pi_110372108
quote:
Ah, perfect!
Dank je :D
  dinsdag 24 april 2012 @ 12:28:57 #126
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110715115
pi_110733677
quote:
Wat is die mooi! O+
pi_110815170
Ik blijf unity kut vinden.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_110815193
Site licht plat :'),..

Iemand een link naar officiele release van 12.4?
pi_110815235
Ik zou zeggen probeer een torrent

Via de officiële mirrors duurt het toch uren zo vlak na de release.
pi_110815326
Ik wilde ook ''linkje naar torrent'' typen |:(, maar ik faalde :+

Iemand?

Oké, ik kwam er door

magnet:?xt=urn:btih:DC3BB81C1C4489B66749B3D8560E030D25703850&dn=ubuntu-12.04-alternate-amd64.iso&tr=http%3a//torrent.ubuntu.com%3a6969/announce

Voor de liefhebber *O*

[ Bericht 36% gewijzigd door Kandijfijn op 26-04-2012 14:56:07 ]
  donderdag 26 april 2012 @ 15:02:08 #133
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110815839
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 14:47 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik zou zeggen probeer een torrent

Via de officiële mirrors duurt het toch uren zo vlak na de release.
Nee hoor

http://nl.releases.ubuntu.com/

*O*
pi_110816960
quote:
Die zostraks dus plat :{w,..

Usb ingeplugd en gaan, en hopen dat hij dit keer niet WEER een fatale error o.i.d. geeft op het eind :')
pi_110817693
Nee hoor weer een fout tijdens het installeren zonder verder duidelijke foutmelding :r,...

Dan toch niet Ubuntu :r :r :r
pi_110818884
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 15:42 schreef Kandijfijn het volgende:
Nee hoor weer een fout tijdens het installeren zonder verder duidelijke foutmelding :r,...

Dan toch niet Ubuntu :r :r :r
iso niet stuk?
pi_110818989
quote:
7s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:07 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

iso niet stuk?
Ik heb het probleem al vanaf 11.04 ofzo :'(, meerdere malen geprobeerd en met meerdere soorten software op USB gezet. Dus nogal vaag allemaal.

Andere distro's werken gewoon.
pi_110820934
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik heb het probleem al vanaf 11.04 ofzo :'(, meerdere malen geprobeerd en met meerdere soorten software op USB gezet. Dus nogal vaag allemaal.

...en gewoon de checksum even controleren?

Of is het die ene foutmelding dat je ff op tab moet drukken en dan boot moet kiezen ofzo.
  donderdag 26 april 2012 @ 16:55:48 #139
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110820946
Ik denk dat ik maar wacht op de volgende LTS van Mint.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_110822147
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:55 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

...en gewoon de checksum even controleren?

Of is het die ene foutmelding dat je ff op tab moet drukken en dan boot moet kiezen ofzo.
checksum controleren doe ik standaard, dat van tab ook geprobeerd maar dan bootte die niet.

Maar net even op een dvd-tje gezet en hij ging als gek, nu lijkt alles in orde :@. Behalve dat hij nu niet de AMD drivers wil installeren :+
pi_110822484
Wat is eigenlijk een beetje een prettige mp3speler voor ubuntu?
Banshee ben ik niet echt weg van.
pi_110822805
Geen problemen met 11.10 ISO via USB-stick. :P
pi_110824721
quote:
7s.gif Op donderdag 26 april 2012 17:34 schreef Jesse_ het volgende:
VLC vind ik nog steeds de fijnste voor beeld en geluid.
pi_110825037
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 18:27 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

VLC vind ik nog steeds de fijnste voor beeld en geluid.
Voor beeld wel, voor geluid vind ik het echt niks :P
pi_110825655
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:55 schreef ouderejongere het volgende:
Ik denk dat ik maar wacht op de volgende LTS van Mint.
Of je probeert xubuntu eens, xfce vind ik steeds mooier worden; inmiddels vind ik het beter dan gnome2 (lichter, beter configureerbaar) en gnome3 vind ik op dat gebied ook geen verbetering. Mint is ook maar een afgeleide van een afgeleide die ook nog eens een fork van gnome gebruikt met allerlei custom dingen; dat is een nogal wankele basis.
  donderdag 26 april 2012 @ 19:08:48 #146
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110826470
quote:
Audacious
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 26 april 2012 @ 19:20:05 #147
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110827021
quote:
Guayadeque is mijn favo: http://sourceforge.net/projects/guayadeque/
Zit in de repo meen ik.
  donderdag 26 april 2012 @ 19:22:02 #148
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110827136
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het kan komen door hardware die niet 100% perfect is.
Heb je gecontroleert of er ergens meldingen staan? control alt f1 of f7 of f8 wil nog wel eens een scherm geven met meldingen.
  donderdag 26 april 2012 @ 19:45:44 #149
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110828419
Top 10 features van 12.04:

vrijdag 27 april 2012 @ 08:12:35 #150
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_110850077
Rythmbox vind ik prima. Ook toen Banshee de standaard was, bleef ik gewoon op Rythmbox. :)
heitieh
pi_110850490
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 april 2012 08:12 schreef Joooo-pi het volgende:
Rythmbox vind ik prima. Ook toen Banshee de standaard was, bleef ik gewoon op Rythmbox. :)
Die geeft standaard errors :P
  vrijdag 27 april 2012 @ 10:37:28 #152
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_110853523
Zo vandaag eens de iso opgestart vanaf n usb-3 stick(wat als usb2 wordt verkocht)
20 sec :') :9

handig, als je t ff snel nodig hebt :D
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:46:59 #153
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110896768
Ik krijg best wel veel foutmeldingen. Ik heb nu al spijt van de installatie, zodra de volgende LTS van Mint er is vliegt Ubuntu eruit.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_110913773
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 april 2012 08:12 schreef Joooo-pi het volgende:
VLC :P
JA!
  zondag 29 april 2012 @ 16:52:25 #155
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110935043
De waanzinnig enthousiaste reacties blijven uit. Unity is nog altijd een kutsysteem dat nog geen vijf minuten zonder crash kan draaien en nog altijd de processor 100% belast. Ook ben ik nog op zoek naar een theme dat ClearLooks kan vervangen (Newlooks heeft standaard een zwart font, waardoor tooltips niet te lezen zijn).
Ik wacht de LTS van Mint maar af voor mijn andere computers. Nieuw is niet altijd beter, dit geldt zeker voor Ubuntu.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 29 april 2012 @ 17:15:18 #156
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110935774
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 16:52 schreef ouderejongere het volgende:
De waanzinnig enthousiaste reacties blijven uit. Unity is nog altijd een kutsysteem dat nog geen vijf minuten zonder crash kan draaien en nog altijd de processor 100% belast. Ook ben ik nog op zoek naar een theme dat ClearLooks kan vervangen (Newlooks heeft standaard een zwart font, waardoor tooltips niet te lezen zijn).
Ik wacht de LTS van Mint maar af voor mijn andere computers. Nieuw is niet altijd beter, dit geldt zeker voor Ubuntu.
Dan kom jij op ander plekken dan ik want er zijn genoeg positieve reacties over Unity. Ik had ook mijn bedenkingen maar na een week of 2, 3 van gewenning wil ik niks anders meer eerlijk gezegd.

Gnome 2 was niet meer van deze tijd en Unity is bedoeld voor allerlei soorten systemen: van desktop, tablet tot mobiele telefoon. Voor de dingen die ik prive (browsen, video kijken, muziek luisteren) en zakelijk doe (iReport templates maken voor jasperserver, mysql databases opzetten, coderen) heb ik geen enkel probleem met mijn systeem. Mijn systeem draait maanden zonder crash (pas als ik overstap naar een beta zie ik crashes) en mijn systeem komt, met chrome en bittorrent lopend, op 60, 65% cpu. Dus nee ik herken jouw problemen niet. Zelfs de lastige dingen als suspend en hibernate werken out of the box.

En ik heb zelfs een AMD Radeon graphische kaart. Wat lange tijd niet al te best gesupport werd (ik krijg bij nieuwe installs altijd 1x zo'n irritante afbeelding rechtsonder met 'amd unsupported hardware' tot ik eea. aan extra packages geinstalleerd heb).

Het zou misschien de moeite waard zijn om na te gaan waarom je die problemen hebt. Uurtje of 2, 3 tijd besteden aan het zoeken naar het probleem. Misschien is het iets kleins en eenvoudig op te lossen.
pi_110935961
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 16:52 schreef ouderejongere het volgende:
De waanzinnig enthousiaste reacties blijven uit. Unity is nog altijd een kutsysteem dat nog geen vijf minuten zonder crash kan draaien en nog altijd de processor 100% belast.
Oh daar heb ik absoluut geen last van. Opzich vind ik ook dat unity best aardig werkt, zolang je geen programma's hebt die meerdere vensters openen. Voor browsen, fototjes kijken, documentje bewerken enz. werkt het hardstikke prima. Maar als je GIMP of simulink opent is het ineens een ramp.
  zondag 29 april 2012 @ 17:27:35 #158
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110936126
Gimp valt ook wel mee. Gewoon die patch installeren waardoor gimp maar 1 venster gebruikt ;)

http://www.omgubuntu.co.u(...)w-mode-layer-groups/
  zondag 29 april 2012 @ 17:34:24 #159
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110936300
Ik gebruik gewoon Gnome-Classic (no effects) met panels. Eerst maar eens kijken of ik dat weer net zo goed kan krijgen als 11.04 (kostte me eerst ook even, maar later werkte het goed). Zo niet zijn er genoeg andere OS-en.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 29 april 2012 @ 17:43:23 #160
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110936566
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 17:34 schreef ouderejongere het volgende:
Ik gebruik gewoon Gnome-Classic (no effects) met panels. Eerst maar eens kijken of ik dat weer net zo goed kan krijgen als 11.04 (kostte me eerst ook even, maar later werkte het goed). Zo niet zijn er genoeg andere OS-en.
Deze bedoel je?

http://www.omgubuntu.co.u(...)othing-ever-changed/

Kwestie van 1 package installeren: gnome-panel

:)
pi_110936647
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 17:43 schreef wdn het volgende:

[..]

Deze bedoel je?

Dat zal ik nog eens proberen. Maar ik erger me vooral aan andere dingen in 12.04 (althans in de beta), zoals de network-manager die niet meer fatsoenlijk om kan gaan met wisselende wifi-netwerken, standby die soms niet werkt, enz.
  zondag 29 april 2012 @ 17:51:58 #162
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_110936902
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 17:43 schreef wdn het volgende:

[..]

Deze bedoel je?

:Y

nu nog zoeken naar een beter theme
http://gnome-look.org/
ik vind Ambiance niet mooi, ik had altijd ClearLooks, maar hier staat vast wel wat bij.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 29 april 2012 @ 17:55:33 #163
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110937028
quote:
14s.gif Op zondag 29 april 2012 17:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat zal ik nog eens proberen. Maar ik erger me vooral aan andere dingen in 12.04 (althans in de beta), zoals de network-manager die niet meer fatsoenlijk om kan gaan met wisselende wifi-netwerken, standby die soms niet werkt, enz.
Ik gebruik standby/resume/hibernate niet meer want mijn systeem start op onder de 10 secondes :D
Maar dat lijkt me inderdaad vervelend.

Wisselende wifi netwerken: ik gebruik mijn eigen netwerk thuis en op het zaak een andere draadloos netwerk. Die pikt Ubuntu netjes automatisch op. Maar ik neem aan dat je bedoelt 2 wifi netwerken zonder shutdown (ie roaming noemen ze dat denk ik)? Dat zou gewoon moeten werken :(
pi_110937794
Ik gebruik altijd stand-by, want ik wil gewoon binnen 2 seconden verder kunnen (ipv 10) en niet alle dingen waar ik mee bezig was eerst weer moeten opstarten.

En ja ik kom dus thuis, op school, bij vrienden, bij ouders, in de trein, en dan maak je je laptop wakker en gaat hij volle kracht proberen te verbinden met het wifi-netwerk van 100 km verderop, waar je 'm de vorige keer mee liet inslapen. Terwijl 11.04 gewoon direct het netwerk met het beste bereik pakt.
  zondag 29 april 2012 @ 18:22:27 #165
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110937884
Dat moet in 12.04 ook kunnen hoor :D
pi_110938584
Ja tuurlijk, maar het gebeurt niet :')
  maandag 30 april 2012 @ 10:18:44 #167
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_110958011
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 17:51 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

:Y

nu nog zoeken naar een beter theme
http://gnome-look.org/
ik vind Ambiance niet mooi, ik had altijd ClearLooks, maar hier staat vast wel wat bij.
MyUnity heeft clearlooks er in staan (maar ik vind die niet uitzien :+ )
  maandag 30 april 2012 @ 11:14:58 #168
136730 PiRANiA
pi_110959362
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
#!/usr/bin/perl
#
# onstat - Server on status.
#
# This program tells you if your server is switched on. A common problem
#  is when staff attempt to use a server or desktop when the power is not
#  switched on. This may help diagnose such a situation.
#
# 08-Nov-2004    ver 1.00
#
# USAGE: onstat
#
# COPYRIGHT: Copyright (c) 2004 Brendan Gregg.
#
#  This program is free software; you can redistribute it and/or
#  modify it under the terms of the GNU General Public License
#  as published by the Free Software Foundation; either version 2
#  of the License, or (at your option) any later version.
#
#  This program is distributed in the hope that it will be useful,
#  but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
#  MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the
#  GNU General Public License for more details.
#
#  You should have received a copy of the GNU General Public License
#  along with this program; if not, write to the Free Software Foundation,
#  Inc., 59 Temple Place - Suite 330, Boston, MA  02111-1307, USA.
#
#  (http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html)
#
# 08-Nov-2004    Brendan Gregg    Created this.

# We check if the server is on by asking the ALU to perform an operation,
$result = 1 + 1;

if ($result == 2) {
    print "Server is ON.\n";
} else {
    print "Server is OFF.\n";
    print "Power on the system before attempting to run any programs!\n";
}
  maandag 30 april 2012 @ 11:18:21 #169
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_110959474
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 17:27 schreef wdn het volgende:
Gimp valt ook wel mee. Gewoon die patch installeren waardoor gimp maar 1 venster gebruikt ;)

http://www.omgubuntu.co.u(...)w-mode-layer-groups/
eej, da's een handige tip.
pi_110984564
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 10:37 schreef marcel-o het volgende:
Zo vandaag eens de iso opgestart vanaf n usb-3 stick(wat als usb2 wordt verkocht)
20 sec :') :9

handig, als je t ff snel nodig hebt :D
20 sec??

WTF _O-
pi_111014586
(crosspost) [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 39

Nou 12.10 upgrade was dus totaal misgegaan... ([Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 39)

Eindelijk werkt alles weer vrij smooth en heb ik alles weer herinstalled. Maar nu wou ik net Matlab installeren van de TU/e, http://w3.tue.nl/nl/diens(...)_installatie_matlab/, maar krijg ik het volgende...

1
2
3
4
5
6
7
sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux /software
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux,
       missing codepage or helper program, or other error
       (for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
       need a /sbin/mount.<type> helper program)
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

begrijp ik hieruit dat er een fout is op hercules.tue.nl?
pi_111015638
Ik krijg hetzelfde. Ik zal eens even wat voor je nakijken. :)
pi_111015672
is het een nfs share?
pi_111015807
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:49 schreef erikkll het volgende:
is het een nfs share?
Geen idee, maar om het te proberen moet je denk ik wel VPN verbinding hebben met de TUe.

Denk het niet,
1sudo mount -t nfs hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux /software

werkt niet.
pi_111020264
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:51 schreef Dale. het volgende:

[..]

Geen idee, maar om het te proberen moet je denk ik wel VPN verbinding hebben met de TUe.

Denk het niet,
[ code verwijderd ]

werkt niet.
Heb je nfs-common wel geinstalleerd?
pi_111022323
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:06 schreef Farenji het volgende:

[..]

Heb je nfs-common wel geinstalleerd?
Thanks dat was het probleem ja.
  zondag 6 mei 2012 @ 09:13:11 #177
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111195833
Nou, 10.10 wordt niet meer gesupport met updates, meldt 'ie...

Zal er dus toch een keer aan moeten geloven....Dus nouja heb maar op upgrade geklikt en het ding is nu bezig met 11.04.
Het balkje gaat tergend langzaam naar rechts, daar is 'ie tot flink in de middag mee bezig.

En straks dus dat Unity. Ben benieuwd...

[ Bericht 8% gewijzigd door gebrokenglas op 06-05-2012 09:31:09 ]
pi_111195972
Je kunt ook beter een nieuwe install doen, gaat way sneller.
  zondag 6 mei 2012 @ 09:35:14 #179
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111195990
quote:
14s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:33 schreef KomtTijd... het volgende:
Hmm tsja, maarja dan moet je alle troep ook weer installeren.
Hij trekt nu 2.5G naar binnen en dat gaat hier niet zo snel.
Ach, hij is lekker in de hoek aan het pruttelen en ik zit hier toch achter een mac met een kop koffie....
pi_111195993
quote:
14s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:33 schreef KomtTijd... het volgende:
En een schone install is altijd beter (altans in windows was dat altijd dat heb ik meegenomen naar linux :))
pi_111195999
Toch vind ik 11.10 fijner draaien dan 12.04
met name dat 12.04 meerdere crashes heeft
emesene blijft maar vastlopen
  zondag 6 mei 2012 @ 09:40:00 #182
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111196034
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:36 schreef waspoedertje het volgende:
Toch vind ik 11.10 fijner draaien dan 12.04
met name dat 12.04 meerdere crashes heeft
emesene blijft maar vastlopen
Ik wilde gewoon even de nieuwe GIMP 2.8 proberen, en voor je het weet zit je dus een compleet OS te upgraden... :+
pi_111196046
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:40 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ik wilde gewoon even de nieuwe GIMP 2.8 proberen, en voor je het weet zit je dus een compleet OS te upgraden... :+
Je moet er wat voor over hebben :)
  zondag 6 mei 2012 @ 09:41:56 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111196052
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:35 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

En een schone install is altijd beter (altans in windows was dat altijd dat heb ik meegenomen naar linux :))
Maakt in linux niet zo veel uit (want kent geen register wat steeds groter wordt en dus meer ram eist ;) ) maar ik doe het toch zodat software die ik installeerde maar misschien 1x gebruikte ook meteen optieft incl. settings ;)
  zondag 6 mei 2012 @ 09:42:28 #185
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111196060
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, 10.10 wordt niet meer gesupport met updates, meldt 'ie...

Zal er dus toch een keer aan moeten geloven....Dus nouja heb maar op upgrade geklikt en het ding is nu bezig met 11.04.
Het balkje gaat tergend langzaam naar rechts, daar is 'ie tot flink in de middag mee bezig.

En straks dus dat Unity. Ben benieuwd...
12.04 kan ook gewoon met gnome-panels hoor ;)
pi_111196073
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:41 schreef wdn het volgende:

[..]

Maakt in linux niet zo veel uit (want kent geen register wat steeds groter wordt en dus meer ram eist ;) ) maar ik doe het toch zodat software die ik installeerde maar misschien 1x gebruikte ook meteen optieft incl. settings ;)
Ok weer wat geleerd :)
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:42 schreef wdn het volgende:

[..]

12.04 kan ook gewoon met gnome-panels hoor ;)
Ik heb 3.4.1 draaien idd, naar mijn gevoel veel fijner dan unity.
Vooral als je naar gnome extensions zoekt op google :)
  zondag 6 mei 2012 @ 09:44:41 #187
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111196078
About 4 Days 22 Hours remaining
  zondag 6 mei 2012 @ 09:47:39 #188
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111196096
quote:
11s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:44 schreef gebrokenglas het volgende:
About 4 Days 22 Hours remaining
slecht lijntje heb jij dan >:)
  zondag 6 mei 2012 @ 09:51:19 #189
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111196133
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:47 schreef wdn het volgende:

[..]

slecht lijntje heb jij dan >:)
Ja, het zou allemaal wel wat sneller kunnen misschien. Heb een 8mbit lijntje, en die PC is ook zeker niet de nieuwste.
Maar ach...
pi_111196145
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:51 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, het zou allemaal wel wat sneller kunnen misschien. Heb een 8mbit lijntje, en die PC is ook zeker niet de nieuwste.
Maar ach...
Je hoeft er niks bij te doen dat scheelt :)
  zondag 6 mei 2012 @ 09:54:27 #191
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111196158
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 09:51 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Maar ach...
PC zelf is niet van belang voor downloadsnelheid ;)
  zondag 6 mei 2012 @ 16:28:10 #192
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111209045
Zo. Hij is klaar. Kreeg direct een melding dat mijn hardware niet goed genoeg is voor Unity.... Pfft.
  zondag 6 mei 2012 @ 16:29:37 #193
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111209122
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:28 schreef gebrokenglas het volgende:
Zo. Hij is klaar. Kreeg direct een melding dat mijn hardware niet goed genoeg is voor Unity.... Pfft.
Drijvertje installeren vanuit de hardware check applet :+
  zondag 6 mei 2012 @ 22:34:20 #194
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_111228048
En we zijn nu ook klaar voor de 11.10. Heb de handel eindelijk werkend. Weer gekut met nvidia, maar da's vaak zo na upgrades en updates. Heb nu weer prima beeld.
Alleen Tweetdeck doet het niet meer. En ik kreeg een regen aan foutmeldingen over samba. Daar moet ik nog even naar kijken.

Mag ik vloeken in dit topic? Ik vind het nog niet eens zo tegenvallen, dat Unity. Die menubalk reageert vlot en zonder fouten. Zelfs dat scrollen gaat goed. En 't is merkbaar sneller allemaal. Maar goed ik ben er ook nog maar een half uur mee bezig... :)
't was alleen even zoeken naar het resize knopje als een venster gemaximaliseerd was....
pi_111228540
Vond et maar niks

[ Bericht 84% gewijzigd door waspoedertje op 06-05-2012 22:42:30 (Verkeerd geleze) ]
pi_111229748
quote:

[..]

Oh ik doe wel al 4 jaar met dezelfde /home partitie.

Heb alleen me firefox profiel onlangs maar eens helemaal weggegooid en een nieuwe aangemaakt, dat scheelt wel aanzienlijk ;)
pi_111235244
quote:

[..]

Noob!!! :+
pi_111235520
quote:

[..]

Windows kennis kan je beter in de prullenbak gooien wanneer je met Linux werkt.

Daardoor vond ik Linux in den beginne ''onlogische'' maar dat was gewoon ik die mijn Windows-kennis projecteerde op Linux.

Ultiem voorbeeld is de boomstructuur van je schijven die ik eerst idioot vond maar bij nader inzien toch de beste methode
pi_111236565
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 01:37 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Daardoor vond ik Linux in den beginne ''onlogische'' maar dat was gewoon ik die mijn Windows-kennis projecteerde op Linux.

Ultiem voorbeeld is de boomstructuur van je schijven die ik eerst idioot vond maar bij nader inzien toch de beste methode
Unix structuur!! :9
  maandag 7 mei 2012 @ 09:22:47 #200
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111238441
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 01:37 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Komt vanwege de andere denkwijze bij het ontstaan van windows en linux: het ene is een single user systeem en het andere is altijd bedoeld als een multi user systeem. Het laatste vereist een stricte directory indeling zodat beveiliging mogelijk is.
  maandag 7 mei 2012 @ 17:25:19 #201
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_111254714
Heb sinds kort Linux Mint er op staan en een paar alternatieve themes gedownload maar ga nog niet helemaal naar mijn zin. Vindt deze wel heel mooi:

Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_111255318
Waar plek je die themes vandaan?
  maandag 7 mei 2012 @ 18:54:02 #203
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_111257667
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Waar plek je die themes vandaan?
Van DeviantArt, meestal via andere websites weer via google. oa. OMGUbuntu http://omgubuntu.co.uk/
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:27:46 #204
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111315310
quote:
EA have deposited two games in the Ubuntu Software Center for users to download easily – and for free.

The titles, ‘Lords of Ultima‘ and ‘Command & Conquer Tiberium Alliances‘, run in your default browser.

Installing the games through the Software Center adds handy Dash launchers in the Dash and Unity Launcher.
Had ik NIET verwacht van EA.
pi_111316935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:27 schreef wdn het volgende:

[..]

Had ik NIET verwacht van EA.
Mee eens!!

Command and Conquer?Op de browser?WTF. _O-

Dan toch maar Valve. :9

[ Bericht 6% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 09-05-2012 00:12:43 ]
  zondag 13 mei 2012 @ 19:47:53 #206
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_111503657
Nieuws over 12.10:

- Alternate installer verdwijnt. Ubiquity installer krijgt de opties van de alternate versie zodat deze niet meer nodig is.
- Unity 2d verdwijnt.
- Python 3
- LibreOffice met "global menus"
  donderdag 21 juni 2012 @ 20:43:11 #207
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113205694
Ik ben (per ongeluk) ubuntu Precise (12.04) aan het downloaden (en straks dus uiteraard proberen).
Dit gaat de hele nacht nog wel duren, hij is op nog maar 21% en is al een anderhalfuur bezig te downloaden. Maar goed. Heeft iemand anders al ervaring met deze nieuwste versie?

En zijn er ook mensen die ook altijd problemen hebben met een niet meer werkende X-Window vanwege probs met de Nvidia driver na elke apt-get update?
pi_113212757
Ga in mijn vakantie ook updaten. Ik ben benieuwd.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:36:08 #209
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113250095
Nou, het is nog niet zo'n succes deze nieuwe Ubuntu telg. Grafisch doet 'ie het zowaar direct - ik heb beeld (1024x768 x60hz) en da's dus lang niet zoveel als de kaart aankan. Maar ik dacht van sow, dit is veelbelovend.

Het netwerk daarentegen is heel andere koek, die doet het niet meer.

Het is weer deze shit:
org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.PermissionsInvalid: The permission of
the setuid helper is not correct

Die krijg ik wel vaker na een update, en dan is het even mieren met het suid bitje van een dbus-manager lib.
Na het zetten van dat s bitje en het aanpassen van /etc/network/interfaces (heel de eth0 sectie was verdwenen), kreeg ik weer het netwerk aan de gang.
Een apt-get update echter klaagde over iets als update daemon had died oid. Dus even gereboot, maar 't is nu helemaal gebeurd. Ik krijg het netwerk niet meer aan de gang. service network start geeft een stopping/waiting als melding terug.
Booten in recovery modus en via daar doorstarten laat de boel ook hangen.

Wel een beetje balen dit. Die PC is onbruikbaar nu.
Begint wel een Windows gehalte te krijgen dit Ubuntu, dat gemier om de boel weer werkend te krijgen na een update of een upgrade.

[ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 22-06-2012 20:42:05 ]
pi_113252066
Met alle respect maar ik heb echt op tientallen verschillende pc's ubuntu geinstalleerd - elke versie vanaf 5.04 tot en met 12.04 - en zulke vage problemen als jij beschrijft heb ik nog nooit gehad. De laatste keer dat de grafische omgeving niet meteen out of the box werkte was in 2008 ofzo. Of je hebt een supergare pc, of je loopt gewoon zelf de boel te slopen met pruts-acties die je hier maar voor het gemak verzwijgt.

Ik vond dit al een beetje verdacht:

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 20:43 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik ben (per ongeluk) ubuntu Precise (12.04) aan het downloaden (en straks dus uiteraard proberen).
Dit gaat de hele nacht nog wel duren, hij is op nog maar 21% en is al een anderhalfuur bezig te downloaden.
"Per ongeluk"? Hoe gebeurt dat dan?
En hoe traag is jouw internet? een 700MB iso'tje dat uren duurt om te downloaden? Vanuit welke vage bron download je?

quote:
Maar goed. Heeft iemand anders al ervaring met deze nieuwste versie?
Ja, ik heb het al een paar maanden draaien op drie pc's hier thuis, een development machine op mijn werk en een handjevol testservers. Geen probleem tot nu toe, draait gewoon stabiel. Zeer binnenkort gaan alle productieservers op mijn werk over op de laatste versie, die hebben nu nog de vorige LTS.

quote:
En zijn er ook mensen die ook altijd problemen hebben met een niet meer werkende X-Window vanwege probs met de Nvidia driver na elke apt-get update?
Nee, geen last van. Jij bent de enige. Ik denk dat je gewoon heel erg onhandig bent of dingen echt verkeerd doet.
pi_113252408
"Per ongeluk"

Ik krijg ook al een tijdje af en toe een scherm met de vraag of ik wil updaten. Op die manier zou je per ongeluk op ja kunnen klikken.
  Moderator zaterdag 23 juni 2012 @ 00:40:49 #212
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_113263138
Ubuntu is voorlopig goed, ik gebruik het al een jaar en ik ben er helemaal tevreden van.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_113263882
en toch loopt ubuntu 12.04 niet fijn ik vond 11.10 beter
  zaterdag 23 juni 2012 @ 08:54:14 #214
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113267151
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 21:14 schreef Farenji het volgende:
Met alle respect maar ik heb echt op tientallen verschillende pc's ubuntu geinstalleerd - elke versie vanaf 5.04 tot en met 12.04 - en zulke vage problemen als jij beschrijft heb ik nog nooit gehad. De laatste keer dat de grafische omgeving niet meteen out of the box werkte was in 2008 ofzo. Of je hebt een supergare pc, of je loopt gewoon zelf de boel te slopen met pruts-acties die je hier maar voor het gemak verzwijgt.

Ik vond dit al een beetje verdacht:

[..]

"Per ongeluk"? Hoe gebeurt dat dan?
En hoe traag is jouw internet? een 700MB iso'tje dat uren duurt om te downloaden? Vanuit welke vage bron download je?

[..]

Ja, ik heb het al een paar maanden draaien op drie pc's hier thuis, een development machine op mijn werk en een handjevol testservers. Geen probleem tot nu toe, draait gewoon stabiel. Zeer binnenkort gaan alle productieservers op mijn werk over op de laatste versie, die hebben nu nog de vorige LTS.

[..]

Nee, geen last van. Jij bent de enige. Ik denk dat je gewoon heel erg onhandig bent of dingen echt verkeerd doet.
Een onprettige post van jou, met die toonzetting.

Nee, ik ben niet onhandig, ik werk al flink jaren met linux en unix. Mijn PC is wat aan de oude kant (een jaar of 10), mogelijk dat het daardoor komt. Wel upgrades erop gedaan zoals de videokaart en nieuwe harde schijven enzo..
Mijn Nvidia kaart werkt blijkbaar goed met een bepaalde versie van de driver, niet met de allernieuwste...
Kan de dmesg niet laten zien nu vanwege dat netwerk, maar daar staat het eea over de gewenste driver in vermeld.

Mijn verbinding is een gewoon ADSL lijntje, niet spectaculair nee. Woon te ver van de centrale af om alles met turbosnelheid binnen te kunnen halen. En hij moest 2.5G naar binnen halen, dat duurt effe ja.

Voor wat betreft de dbus error, daar ben ik niet de enige mee, google levert flink wat resultaten op. En dat levert ook de oplossing.

De netwerkkaart problematiek is volstrekt nieuw, heb ik nog niet eerder gehad. Ga ik vandaag of morgen weer mee verder.

En wat voor prutsactie's doe ik dan met het klikken op 'update' en het naderhand klikken op 'reboot'? Kom zeg.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 09:01:37 #215
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113267212
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 01:02 schreef waspoedertje het volgende:
en toch loopt ubuntu 12.04 niet fijn ik vond 11.10 beter
12.04 loopt voor mij beter dan welke Ubuntu ooit. Nog beter....zelfs de beta van 12.04 was al beter dan welke Ubuntu ooit. Voor 12.04 had ik af en toe wel een probleempje maar tot nu toe gaat alles vlekkeloos.

Heb net zelfs Citrix aan de gang gekregen zonder al te veel problemen (en eerlijk gezegd met weinig kennis (of zin ;) ). Mijn dag begint weer goed :)
Indien iemand anders dit ook gebruikt en problemen heeft... PM me maar ;)
pi_113267217
Sorry gebrokenglas, ik had gisteravond een nare bui.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 09:15:02 #217
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113267345
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 09:01 schreef Farenji het volgende:
Sorry gebrokenglas, ik had gisteravond een nare bui.
Ah, ok. Kan gebeuren....
  zaterdag 23 juni 2012 @ 09:15:52 #218
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113267352
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 09:01 schreef wdn het volgende:

[..]

12.04 loopt voor mij beter dan welke Ubuntu ooit. Nog beter....zelfs de beta van 12.04 was al beter dan welke Ubuntu ooit. Voor 12.04 had ik af en toe wel een probleempje maar tot nu toe gaat alles vlekkeloos.

Heb net zelfs Citrix aan de gang gekregen zonder al te veel problemen (en eerlijk gezegd met weinig kennis (of zin ;) ). Mijn dag begint weer goed :)
Indien iemand anders dit ook gebruikt en problemen heeft... PM me maar ;)
Heb je een nieuwe PC waardoor het zo prima gaat?
  zaterdag 23 juni 2012 @ 10:43:52 #219
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113268484
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 09:15 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Heb je een nieuwe PC waardoor het zo prima gaat?
Nee, maar wel zelfbouw dus ik heb 100% compatible Linux hardware :)
Mijn laptop is redelijk nieuw en werkt ook 100% (heeft zelfs een amd radeon)
  zaterdag 23 juni 2012 @ 17:17:18 #220
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_113279306
Ik draai alweer een paar weken op Linux Mint 13 met Cinnamon-desktopomgeving. Ondanks dat de makers zelf deze omgeving als instabiel bestempelen loopt hij bij mij als een zonnetje.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 25 juni 2012 @ 16:11:43 #221
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113369011
Is Ubuntu een goed alternatief voor mijn nieuwe pc? Dokken voor een Windows licentie zie ik niet zitten. :')
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_113369602
Is broccoli lekker voor mijn avondmaaltijd? Dokken voor bloemkool zie ik niet zitten.
  maandag 25 juni 2012 @ 16:26:12 #223
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113369780
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:23 schreef KomtTijd... het volgende:
Is broccoli lekker voor mijn avondmaaltijd?
Ligt eraan wat je er nog meer bij doet.

http://tweakers.net/gallery/463965#tab:inventaris
pi_113369941
Of zou het misschien ook met smaak te maken hebben? En met wat je er mee wilt doen?
  maandag 25 juni 2012 @ 16:36:25 #225
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113370353
quote:
5s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Of zou het misschien ook met smaak te maken hebben? En met wat je er mee wilt doen?
Filmpjes kijken, interneppen, licht gamen, Photoshop.
pi_113371175
Welke linux-games wil je spelen dan? En met "photoshop" bedoel je dan GIMP?
  maandag 25 juni 2012 @ 16:59:17 #227
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113371689
Wat lul je nou, gewoon PS CS5 en normale games. :')
pi_113372563
Er zijn zat spellen die werken op Linux, maar de meeste populaire games die draaien niet ideaal. Als gamer ben je nog wel afhankelijk van Windows. Designen kan met Gimp en als je per se Photoshop wil draaien zal dat ook wel lukken, maar dat zal dan wel met wat nadelen. Internetten en filmpje is geen enkel probleem.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:20:50 #229
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113372755
Is mijn systeem verder wel compatible voor Ubuntu?
pi_113372796
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:59 schreef Quotidien het volgende:
Wat lul je nou, gewoon PS CS5 en normale games. :')
Ja, jij bent er zoéén die heel bewust de broccoli kiest, en dan gaat mopperen dat het geen bloemkool is. Als ik je dan wat mag adviseren: Betaal gewoon voor de bloemkool.
pi_113372909
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:20 schreef Quotidien het volgende:
Is mijn systeem verder wel compatible voor Ubuntu?
Ieder systeem is "compatible" met ubuntu.
pi_113372940
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja, jij bent er zoéén die heel bewust de broccoli kiest, en dan gaat mopperen dat het geen bloemkool is. Als ik je dan wat mag adviseren: Betaal gewoon voor de bloemkool.
Niet zo vooroordelen. Hoe meer mensen in aanraking komt met Linux hoe beter imo.
pi_113372970
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:23 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Niet zo vooroordelen. Hoe meer mensen in aanraking komt met Linux hoe beter imo.
Niet als dat met valse verwachtingen is.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:25:50 #234
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113373069
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Man, wat is je probleem nou. Je komt wel heel gefrustreerd over zo hoor. Ik stel een paar doodnormale vragen, dus lay off.

Ondertussen heb ik nog geen zinnig antwoord van je gehad terwijl je wel een heleboel loopt te zeiken. Antwoord dan niet.
pi_113373157
Dan niet, meid. Ik geef je een advies, als je het niet wilt horen zoek je het zelf maar uit :*
  maandag 25 juni 2012 @ 17:28:39 #236
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113373201
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:27 schreef KomtTijd... het volgende:
Dan niet, meid. Ik geef je een advies, als je het niet wilt horen zoek je het zelf maar uit :*
"Koop Windows."

Lekker advies. _O-
pi_113373243
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:28 schreef Quotidien het volgende:

[..]

"Koop Windows."

Lekker advies. _O-
Dat is het advies ja. Volgens mij is mijn metafoor 100% duidelijk. Dat het niet is wat jij graag had willen horen maakt het niet een slecht advies.
pi_113373292
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:28 schreef Quotidien het volgende:

[..]

"Koop Windows."

Lekker advies. _O-
Hij heeft wel gelijk dat je niet moet overstappen op Linux, als je eigenlijk gratis Windows wil.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:33:48 #239
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113373484
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:30 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk dat je niet moet overstappen op Linux, als je eigenlijk gratis Windows wil.
Ik stap nergens van over, naja van iOS 5 want ik zit altijd op m'n iPod.

Ik maak op uit jullie "advies" dat Ubuntu niet gebruikersvriendelijk is.
pi_113373526
Ubuntu is zeer gebruiksvriendelijk, ik gebruik het al 4 jaar met heel veel plezier.

Maar het is geen gratis windows.

Als jij met je eisen niet verder komt dan "wat lul je nou ik moet CS5 kunnen draaien :9~ die ik ongetwijfeld illegaal gedownload heb", dan concludeer ik daaruit dat jij niet op zoek bent naar Ubuntu.

Als je een paar 100 euro over hebt voor CS5 kan die paar tientjes voor windows er ook nog wel af.
pi_113373693
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:33 schreef Quotidien het volgende:
Ik vind Ubuntu meer gebruikersvriendelijk dan Windows. Ik werd gek van Windows,
  maandag 25 juni 2012 @ 17:39:13 #242
104871 remlof
Europees federalist
pi_113373761
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:37 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Ik vind Ubuntu meer gebruikersvriendelijk dan Windows. Ik werd gek van Windows,
Maar het haalt het niet bij OS X :P
pi_113373811
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Maar het haalt het niet bij OS X :P
Ga es terug naar je eigen topic. :+ *flame
  maandag 25 juni 2012 @ 17:43:30 #244
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113373965
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:33 schreef Quotidien het volgende:

Ubuntu (sowieso elke linux distributie) is niet echt geschikt voor applicatie's en games die voor Windows geschreven en bedoeld zijn. Je moet dan onder een emulator achtig iets draaien (Wine of VirtualBox of VMware), en dat is wat je met gamen niet wil.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:43:32 #245
104871 remlof
Europees federalist
pi_113373967
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:40 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Ga es terug naar je eigen topic. :+ *flame
Ik gebruik Ubuntu nog steeds naar volle tevredenheid naast OS X :P
  maandag 25 juni 2012 @ 17:46:27 #246
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113374087
Moeilijk hè om gewoon even uit te leggen dat Ubuntu de meeste programma's gewoon kut draait. :')
pi_113374157
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:46 schreef Quotidien het volgende:
Moeilijk hè om gewoon even uit te leggen dat Ubuntu de meeste programma's gewoon kut draait. :')
Linux-programma's draaien stuk voor stuk hardstikke prima op Ubuntu, dus dat is niet zo.
  maandag 25 juni 2012 @ 18:12:54 #248
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113375204
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Linux-programma's draaien stuk voor stuk hardstikke prima op Ubuntu, dus dat is niet zo.
Photoshop, Ai etc. draaien allemaal perfect op Windows én dat OS van Apple (OSX?), dus vandaar de verwarring.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:09:50 #249
136730 PiRANiA
pi_113377790
Op een playstation kan je de meeste nintentospellen niet spelen i.
pi_113377879
Je kunt Quotidien niet kwalijk nemen dat hij dat niet meteen doorhad.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:14:59 #251
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113378088
quote:
hier is een quote van toepassing:

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
~Godfried Bomans.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:29:03 #252
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113378788
quote:
Waar haal je al die onzin vandaan die hier boven staat?

- Gamen onder Ubuntu is een geval van lange adem. Valve is klaar of bijna klaar met hun Ubuntu compatible systeem. Maar gamen doe je op een console. Niet op een PC of notebook want daar zijn ze niet voor bedoeld.

- GIMP is het programma dan het alternatief is voor Photoshop. En indien je PS nodig heb zit je vast aan Windows. In dat opzicht kan ik KomTijd alleen maar gelijk geven: blijk maar lekker op Windows systemen want een legale PS kost dusdanig veel geld dat een Windows licentie er ook wel vanaf kan.

Ik kies in elk geval Ubuntu voor andere dingen:

- geen virussen.
- geen software firewall op mijn systeem.

Zelfs zakelijk is Ubuntu voor mij de beste optie: built-in security waar MS een puntje aan kan zuigen. En van de community op ubuntuforums en askubuntu kunnen meer OS leveranciers veel van leren. Zelfs Redhat en Suse krijgen dat nog steeds niet voor elkaar.
pi_113378968
Waarom probeer je hem nog te overtuigen? Hij wil PS en een beetje kunnen gamen, dan heeft hij dus niks aan Linux.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:42:05 #254
136730 PiRANiA
pi_113379487
Hij heeft er wel wat aan, maar het kost wat tijd :+.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:56:17 #255
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113380269
Ik snap niet waarom men hier zo over me heen valt. Hoe moet ik nou weten dat iets als PS niet geschikt is voor Ubuntu en GIMP dan weer wel? Zelfde met games trouwens.

Ik vraag niet voor niets of het een goed alternatief voor Windows is. Ik ben nu een stuk wijzer mbt Ubuntu maar bet is nogal jammer dat het zo moet. En KomtTijd, als iemand op straat vraagt waar de lokale supermarkt te vinden is, begin je diegene dan ook gelijk af te zeiken?

Ik ga Ubuntu gebruiken. Later zal ik een Windows licentie aanschaffen zodat ik dan ook kan gaan PS'en e.d.
pi_113380505
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:56 schreef Quotidien het volgende:
En KomtTijd, als iemand op straat vraagt waar de lokale supermarkt te vinden is, begin je diegene dan ook gelijk af te zeiken?

Nee, dat doe ik pas nadat ze taal als "Wat lul je nou, gewoon een Albert heijn :')" uit gaan kramen nadat ik ze vriendelijk op de C1000 om de hoek gewezen heb.
  maandag 25 juni 2012 @ 20:03:17 #257
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113380686
Erg snugger ben je niet hè? Je wist verdomd goed dat ik 'normale' games zoals COD, Skyrim, BF etc bedoelde. Kom je zelf aan met "Welke Linux-games wil je spelen dan".
pi_113380778
Lijkt me een legitieme vraag aan iemand die net aankondigt te willen gaan gamen op linux?
Anyway I'm out :W
quote:
99s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
~Godfried Bomans.

maandag 25 juni 2012 @ 20:13:12 #259
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113381257
Goed dat je nog wat zelfkennis hebt.
pi_113381631
Fijn dat we allemaal weer zo gemoedelijk en behulpzaam zijn. Een beter visitekaartje kun je als Linux-community niet afgeven.... :')

@Quotidien,
Lekker WIndows gaan draaien. Dan eventueel Linux in een VirtualBox of als dual boot gaan draaien. Tenminste, als je er nog niet finaal op afgeknapt bent.
pi_113387805
quote:
Dat is moeilijk om uit te leggen, want dat is gewoon absoluut niet waar. Ubuntu draait misschien de meeste programma die jij wil gebruiken misschien niet goed, maar daar zijn goede alternatieven voor. En hoe je nu reageert zorgt er wel voor dat KomtTijd's vooroordeel een beetje waar begint te worden.
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:56 schreef Quotidien het volgende:
Ik ga Ubuntu gebruiken. Later zal ik een Windows licentie aanschaffen zodat ik dan ook kan gaan PS'en e.d.
Sowieso zou ik eerst de quote van hieronder proberen, voordat je een licentie aanschaft.
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:43 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ubuntu (sowieso elke linux distributie) is niet echt geschikt voor applicatie's en games die voor Windows geschreven en bedoeld zijn. Je moet dan onder een emulator achtig iets draaien (Wine of VirtualBox of VMware), en dat is wat je met gamen niet wil.
  maandag 25 juni 2012 @ 22:39:01 #262
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113389724
Die quote bevestigt toch juist nog eens dat ik Windows moet hebben?
pi_113395177
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 22:39 schreef Quotidien het volgende:
*zucht* Hoeveel mensen moeten dat nog tegen je zeggen voordat je het aanneemt?

Jij wilt geen Ubuntu, jij wilt gratis windows. Gratis windows bestaat niet. Als je Ubuntu installeert omdat je denkt dat het gratis windows is wordt het bij voorbaat al een teleurstelling. En dat is zonde want Ubutnu is een hardstikke goed besturingssysteem voor mensen die het wél serieus willen gebruiken.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 00:13:45 #264
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113395471
Dat ik gratis Windows wil maak je er zelf van. Je vat 'alternatief voor Windows' te letterlijk op.
Ik ga Ubuntu gebruiken tot ik geld heb voor Windows, tenzij het me zo bevalt dat ik niet meer terug wil.
pi_113398297
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 22:39 schreef Quotidien het volgende:
Dan gebruik je toch Windows? Tis een prima OS net als bijvoorbeeld OSX. Alleen elk OS heeft zijn krachten en zijn zwakheden. Voor veel mensen in dit topic is het zo dat zij Ubuntu de beste keus vinden.

Als dat voor jouw Windows is vanwege gamen+PS dan gebruik je lekker Windows.
pi_113402986
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 00:13 schreef Quotidien het volgende:
Dat ik gratis Windows wil maak je er zelf van. Je vat 'alternatief voor Windows' te letterlijk op.
Ik ga Ubuntu gebruiken tot ik geld heb voor Windows, tenzij het me zo bevalt dat ik niet meer terug wil.
Ik hoop dat je ervaring met ubuntu positief is! :)
Realiseer je dat linux een ander OS is; het is geen "drop in replacement" van windows. De applicaties zijn niet uitwisselbaar; heel veel dingen gaan anders; en het vraagt om een andere denkwijze. Dat kost tijd, en dat kost moeite (hoewel, tegenwoordig veel minder dan vroeger). Maar ik vond zelf het een supergoede en nuttige investering. :)
  donderdag 28 juni 2012 @ 13:49:21 #267
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113509066
http://webwereld.nl/nieuw(...)ded-op-netbooks.html

quote:
Asus heeft deze week zonder al te veel poespas een nieuwe lijn netbooks met preloaded Ubuntu op de markt gebracht. Deze zomer volgt Nederland.

Asus blijft Linux-vriendelijk en brengt een 11,6 inch netbook op de markt met standaard Ubuntu-installatie. De Eee PC 1225C werd al eerder getoond op de Consumer Electronic Show (CES) in januari, maar was destijds te bekijken met Windows 7. Asus spreekt op zijn eigen website van het "stabiele, veilige en gemakkelijk te gebruiken Ubuntu." Het model is al stilletjes op de Amerikaanse markt verschenen. In Europa blijkt hij ook in Italië al verkrijgbaar.

Nederlandse verkopers mogelijk huiverig

In Nederland volgt half augustus eveneens een preloaded Ubuntu-netbook. De 10 inch X101 CH netbook wordt bij wijze van experiment op de Nederlandse markt gebracht.
Het is een begin *O*

quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 10:55 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik hoop dat je ervaring met ubuntu positief is! :)
Realiseer je dat linux een ander OS is; het is geen "drop in replacement" van windows. De applicaties zijn niet uitwisselbaar; heel veel dingen gaan anders; en het vraagt om een andere denkwijze. Dat kost tijd, en dat kost moeite (hoewel, tegenwoordig veel minder dan vroeger). Maar ik vond zelf het een supergoede en nuttige investering. :)
Volledig mee eens.

Ik ben een programmeur en heb veel affiniteit met command line en had een 1/2 jaar nodig om er 'in te komen'. Alles gaat net even anders (maar vaak vanwege een verdomd goede reden: integriteit).

Mijn point of no return was voor mijzelf:

- een vlekkeloze installatie
- ik moet zelf de wireless, zonder moeite, altijd actief kunnen krijgen (indien dat handmatig moet; wat tegenwoordig niet meer het geval is ;))

En dat was bij mij het geval bij de 2de versie van Ubuntu. Daarvoor een aantal keren SUSE geprobeerd maar de installatie daarvan was toen(!) echt een ramp: je moest zelf pakketten selecteren en maar hopen dat je alles goed deed.
  donderdag 28 juni 2012 @ 13:58:43 #268
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113509464
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 20:03 schreef Quotidien het volgende:
Erg snugger ben je niet hè? Je wist verdomd goed dat ik 'normale' games zoals COD, Skyrim, BF etc bedoelde. Kom je zelf aan met "Welke Linux-games wil je spelen dan".
Call of Duty 3 onder Ubuntu:

Call of Duty 4 onder Ubuntu:

Skyrim onder Ubuntu:

Battlefield Bad Company 2 onder Ubuntu:

... maar dat wil niet zeggen dat je dit moet willen. Gamen gaat om zoveel mogelijk FPS en die krijg je -niet- met Wine.
pi_113509731
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 13:58 schreef wdn het volgende:

[..]

... maar dat wil niet zeggen dat je dit moet willen. Gamen gaat om zoveel mogelijk FPS en die krijg je -niet- met Wine.
't Schijnt dat (oa) World of Warcraft onder Wine sneller draait dan onder Windows :Y)

Maar idd Wine is een noodgreep, niet iets waar je op moet rekenen dat het relaxt werkt.
  donderdag 28 juni 2012 @ 14:47:55 #270
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113511750
Ik heb een xbox, dus zwaar gamem hoef ik niet op m'n pc te doen. Ik had het meer over MMORPG'tjes die alleen op de pc te spelen zijn. PS is wel een must.
  donderdag 28 juni 2012 @ 15:28:31 #271
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113513722
Photoshop CS2 Wine 1.4 (Ubuntu 12.04) werkt zo te zien: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1977656

Installatie van PS CS vanuit PlayOnLinux:
Nog meer uitdagingen? :)

Overigens heb je voor installatie onder POL een licentie nodig voor PS. Zonder is illegaal.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 09:41:50 #272
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_113586679
Omg waar ik nu achter kom: als je de superkey + pijltjestoets gebruikt kun je een window maximaliseren (up), vorige grootte (down), links of rechts uitlijnen. Superhandig. (dat kon misschien al jaren).

Ook mag nu gezegd worden dat upgraden vanuit 11.10, zelfs met eea aan niet-officiele software zoals PPA's en los geinstalleerde debs, prima werkt. Het duurt altijd wel lang (downloaden 10 minuten, 1 uur installeren), maar 12.04 draait op al mijn computers inmiddels stabieler en sneller dan 11.10. In het begin was dat zeker niet zo, een verse 12.04 gaf geregeld forced-close maar dat lijkt nu niet meer voor te komen.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 11:00:43 #273
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113588013
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 15:28 schreef wdn het volgende:

Nog meer uitdagingen?
iTunes? GTA IV? Illustrator?

Om eens wat op te noemen. :P
  zaterdag 30 juni 2012 @ 16:33:44 #274
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_113596912
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 11:00 schreef Quotidien het volgende:

[..]

iTunes? GTA IV? Illustrator?

Om eens wat op te noemen. :P
uitdagingen vroeg ik :+

GTA4

iTunes

hotoshop, CorelDRAW, Illustrator, 3DS Max:

zaterdag 30 juni 2012 @ 16:53:30 #275
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113597597
Loool, GTA. Niet dus. :+
pi_113950298
Hmmm vraagje... ik heb nu 11.10 geinstalleerd maar wil niet dat hij update naar 12.04...

sudo apt-get upgrade kan ik ongestraft doen hé? Maar sudo apt-get dist-upgrade niet toch?
pi_113951144
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      upgrade
           upgrade is used to install the newest versions of all packages
           currently installed on the system from the sources enumerated in
           /etc/apt/sources.list. Packages currently installed with new
           versions available are retrieved and upgraded; under no
           circumstances are currently installed packages removed, or packages
           not already installed retrieved and installed. New versions of
           currently installed packages that cannot be upgraded without
           changing the install status of another package will be left at
           their current version. An update must be performed first so that
           apt-get knows that new versions of packages are available.
pi_113958378
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:16 schreef Dale. het volgende:
Hmmm vraagje... ik heb nu 11.10 geinstalleerd maar wil niet dat hij update naar 12.04...

sudo apt-get upgrade kan ik ongestraft doen hé? Maar sudo apt-get dist-upgrade niet toch?
Jawel, upgraden naar 12.04 doet ie alleen als je de update tool start. Je sources.list wordt door een dist-upgrade nooit aangepast.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:00:35 #279
12221 Tijn