quote:Op maandag 2 januari 2012 20:20 schreef PiRANiA het volgende:
Ik volg deze nog wel, maar gebruik al even geen ubuntu meer.
Sorryquote:
Daarom installeer ik ook altijd opnieuw en doe ik geen upgrade.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:51 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik kijk zelf ook steeds rond naar andere distros, en dat ZFS lijkt mij ook wel wat.
En toch ga ik mijn Natty installatie upgraden naar Oneiric. Als ik distro switch ga ik voor een rolling release, ik vind het ineens upgraden van het hele systeem eigenlijk veel te ingrijpend. Je hebt toch het risico dat je na een half uur upgraden ineens met een systeem zit waar je net niet blij mee bent. Maarja, nieuwe features zijn ook leuk en een schone install na een fuck up is een kwartiertje werk.
Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
Buiten wat KomtTijd zegt...quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
Dat klinkt alsof het een leuk concept is, maar nog niet uitontwikkeld....quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Buiten wat KomtTijd zegt...
Het is een omslag dus wennen. Het is allemaal net even anders (zo niet compleet ;-)). Daarnaast zijn we gewend op bepaalde plekken bepaalde instellingen te vinden en die bestaan niet meer. Waardoor je moet zoeken naar hoe het nu wel moet en -te- vaak is dan het antwoord 'kan niet'. Veel van de compiz opties werken gewoon niet meer of bijten met de huidige setup (ie. de kubus bijvoorbeeld).
12.04 zal hopelijk weer een stuk beter worden dan 11.10. En een hoop dingetjes terugbrengen of beter maken.
Wat ik erg leuk vind om te zien is de complete integratie van youtube in een lens met directe afspeelmogelijkheid in VLC. http://www.omgubuntu.co.u(...)free-video-playback/
Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:34 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.
Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellen
En kun je dat niet instellen?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.
Unity: muis naar links, wachten tot de balk verschijnt, juiste icoontje opzoeken, dit icoontje dubbelklikken, kijken welke thumbnail nou precies welk document is, deze aanklikken en klaar.
Gedeeltelijk.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:59 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En kun je dat niet instellen?
http://www.omgubuntu.co.u(...)-design-at-ces-2012/quote:Canonical will be showing off an ‘exclusive Ubuntu concept design’ at next weeks (10th – 13th January) Consumer Electronics Show (CES).
And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
CES
Canonical, in their mini CES announcement, don’t give much away. They simple state that they will be showing off the “…latest in Desktop, Cloud and demonstrations on Ubuntu One, plus an exclusive Ubuntu concept design which will be announced during the show.“
Daar heb ik heul geen ruimte voor op mijn scherm. Browser + chat past precies naast elkaar.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
Ik ben benieuwd!quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:35 schreef wdn het volgende:
[..]
http://www.omgubuntu.co.u(...)-design-at-ces-2012/
Dat zeiden ze ook van Unity...quote:And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
Als je dat zo kunt instellen: Klasse.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade: E:Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages. This can be caused by: * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu * Running the current pre-release version of Ubuntu * Unofficial software packages not provided by Ubuntu If none of this applies, then please report this bug using the command 'ubuntu-bug update-manager' in a terminal. |
Microsoft leaves CES, Ubuntu enters.quote:
Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:51 schreef wdn het volgende:
Ja, dat zal gnome3 ppa zijn. Lijkt me de meest logische kandidaat.
Beste is toch echt alle PPA's te verwijderen van je systeem voor je upgrade.
Ikzelf ben niet zo van het upgraden en doe altijd een volledige herinstallatie![]()
Maar waarom nu nog naar 11.10 overgaan? Dan zou ik eerder wachten op de LTS (12.04).
Die 2 TB staat hopelijk toch al op een aparte partitie en niet in `/` of `/home/`?quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:28 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.
Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Data zet je toch niet op je root directory
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
Dan nog staat het niet in root en als het in home staat in een subdir van home dus is met 1 move te verplaatsen naar je data diskquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:14 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,
Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Yups, heb ik hier,quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
Ja.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,
Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Zelfs dit is niet meer van belang toch?quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
Ik ben op dit moment een beetje aan het hoppen,..Tussen Arch en Mint en Ubuntu.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:54 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:28 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Yups, heb ik hier,
Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows, waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
Of zelfs een schijf of directory van een volledig andere machine, die desnoods aan het andere eind van de wereld staat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:43 schreef erikkll het volgende:
[..]
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
Als je de locatie al hebt benaderd met nautilus bijvoorbeeld, dan wordt er automatisch een mountpoint gemaakt in ~/.gvfs (een hidden directory in je homefolder).quote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:19 schreef voederbietel het volgende:
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.
Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
Dat kan best intimiderend zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef voederbietel het volgende:
Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
Herinstallatie wordt dan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:39 schreef voederbietel het volgende:
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
1 | $sudo apt-get install smbfs |
1 | $sudo mkdir /media/htpc-share |
1 | $sudo mount -t cifs username=winntuser,password=mypassword //192.168.1.1/share/ /media/htpc-share |
1 | //servername/sharename /media/mountname cifs username=myusername,password=mypassword 0 0 |
1 2 3 | /home/user1 -> /data/{user1} user1:user1 en standaard permissions rwxr-x--- /home/user2 -> /data/{user2} user2:user2 en standaard permissions rwxr-x--- /home/userX/shared -> /data/{share} user1:share-data rwxrwx--- |
Maar standaard maak ik bestanden aan met user:group = user1:user1. Of gaat dat automatisch goed zodra je in een directory schrijft die in een andere groep is ingedeeld?quote:Op zondag 8 januari 2012 12:24 schreef wdn het volgende:
Ik zie geen probleem hiermee Visitor.Q
owner is niet meer van belang: permissies voor de group zijn dan korrekt en beiden mogen dan alles wat de 2de groep settings in chmod toestaat
Dan mag ze ook op de rest van zijn bestanden komen!quote:Op zondag 8 januari 2012 15:03 schreef wdn het volgende:
[..]
Je maakt bestanden aan met `user1: group1`. Dat de groep user1 is maakt het niet minder een groep
Maar... maak een groep user1 en user2 aan. Zet user1 in groep user1 en user2. Zet user2 in groep user2 en user1. Gaat het nooit fout
Ik gebruik het nog nietquote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
Het verhaal van je home op een andere partitie neerzetten snap ik niet helemaal: Je hebt toch ubuntu one?
Ja, nou das dan wel weer waar jaquote:Op zondag 8 januari 2012 16:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dan mag ze ook op de rest van zijn bestanden komen!
/home/ is altijd de lokatie geweest waar je je files neerzet. /Desktop in /home bijvoorbeeld toont je icons op desktop. Zet je /home op een aparte partitie kun je tijdens een herinstallatie de partitie /home niet formatteren waardoor al je settings actief blijven.quote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
Het verhaal van je home op een andere partitie neerzetten snap ik niet helemaal: Je hebt toch ubuntu one?
Zet jij daar je hele /home op dan?quote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
Ubuntu One is toch meer voor backupen en zo?quote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
De oplossing is het SGID:quote:
linkjequote:Set SGID on a directory:
When SGID is set on a directory it has a special meaning. Files crea-
ted in a directory with SGID set will inherit the same group ownership
as the directory itself,not the group of the user who created the file.
If the SGID is not set the file's group ownership corresponds to the
user's default group.
In order to set the SGID on a directory or to remove it, use the
following commands:
$ chmod g+s directory or $ chmod 2755 directory
$ chmod g-s directory or $ chmod 755 directory
Mijn belangrijke bestanden, afgezien van werk zelfs, zijn >100GB. Dat past niet up U1.quote:Op zondag 8 januari 2012 16:18 schreef Aneurism het volgende:
He, relaxed man, bedankt! Gaan we proberen.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:21 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
De oplossing is het SGID:
[..]
linkje
Die kende ik nietquote:Op zondag 8 januari 2012 18:21 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
De oplossing is het SGID:
[..]
linkje
quote:Canonical has unveiled the first screenshots and details of Ubuntu TV. Plans for versions of the Linux distro for tablets, smartphones and TVs were unveiled last year, and now the television is — perhaps surprisingly — the first of those to arrive. 'It's a simple viewing experience for online video, both your own and routed over the internet,' Jane Silber, Canonical's CEO told PC Pro. Movie streaming services will be supported as well as live television broadcasts. Ubuntu TV will be integrated into television sets, but Canonical was unable to confirm any manufacturers. It will be released later this year.
Het kost meer dan 30 seconden dat is ligt al boven mijn irritatie-grens om iets te gaan kopen om eerlijk te zijnquote:
1 2 3 4 | $ uname -a Linux Joooopi-ubuntu 3.2.0-18-generic #28-Ubuntu SMP Fri Mar 2 20:05:41 UTC 2012 i686 athlon i386 GNU/Linux $ cat /etc/issue Ubuntu precise (development branch) \n \l |
ik ga het een laatste kans geven, bevalt het niet, dan twee maanden later Linux Mint 13 LTS.quote:
64 bit heeft meer voordelen dan alleen het kunnen adresseren van 4+ GB...quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:00 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb ik al een hele lange tijd en ik heb maar 2Gb mem. op deze...
De ISO staat hier al een paar dagen klaar maar ik heb te weinig tijdquote:Op vrijdag 9 maart 2012 18:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Binnenkort eens Ubuntu 12.4 uittesten Ubuntu 11.10 weigert hier te installeren.
Unity word volgens mij wel beter
edit:quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:33 schreef FastFox91 het volgende:
Ik gebruik Synergy om mijn muis en toetsenbord te delen met mijn desktop en laptop. Op mijn desktop (server) staat Ubuntu. Als ik boot op Windows op mijn laptop (client) dan werkt alles vloeiend en snel, maar als ik boot op Ubuntu dan gaat de muis stotterend en het typen ook. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Ik heb geprobeerd om 'm te installeren maar het lukt voor geen meter. De installer loopt consequent vast bij het kiezen van de partities. Alpha 2 heb ik wel geïnstalleerd gehad.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:28 schreef wdn het volgende:
Het is te merken dat 12.04 een LTS is. De beta is goed. Paar crashes gehad maar tot nu toe alleen maar crashes die ook al gerapporteerd zijn (launcher crasht soms maar gaat na een 2x keer starten van een programma wel door). Dus dat komt wel goed.
Boottime lijkt ook ietsjes sneller te zijn trouwens.
11.10 beta was zeer zeker een stuk minder.
Zondequote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:44 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd om 'm te installeren maar het lukt voor geen meter. De installer loopt consequent vast bij het kiezen van de partities. Alpha 2 heb ik wel geïnstalleerd gehad.
Eh. Bij mij niet.quote:Op maandag 19 maart 2012 23:23 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb nu de daily van zojuist geinstalleerd. Klopt het dat de notifications ineens blauw zijn?
Ja, vooral aangezien intel videokaarten uitstekend gesupport worden en intel de driver opensource heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:59 schreef Superthomas het volgende:
ik heb een acer Aspire 5315, fedora 16 draait hier soepeltjes op. draait de nieuwe beta ook redelijk op wat oudere hardware? (Intel celeron 2.13GHz en een intel videokaart)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |