abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106369767
De kosten zullen enorm zijn. Maar Israel staat te popelen om iran kapot te maken. Wraak ivm het door jouw genoemde hezbollah-verhaal. Syrie is momenteel zwak, net als egypte, dus dat zwaartepunt verschuift. Israel wordt dan een factor om rekening mee te houden.

Turkije zal zich er niet mee willen bemoeien gok ik, te veel belangen aan alle kanten. En Rusland wil geen gedoe met Iran, amar zit er alleen in voor de olie.

De tekenen zijn daar. Het zal wel een keer gebeuren. En of er voldoende escalatie is voor WW3? Ik denk dat zowel Rusland als China daar geen trek in hebben. Aan wie moeten ze dan hun grondstoffen en producten kwijt?

quote:
2s.gif Op donderdag 29 december 2011 17:58 schreef SeLang het volgende:
O.a. dankzij de Irak oorlog is de strategische positie van Iran enorm verbeterd in het laatste decennium. Ze waren voorheen behoorlijk geïsoleerd maar er is nu een "democratisch" Irak met een Sjiitische meerderheid. Na Turkije en Israël lijkt Iran me de sterkste militaire macht in de regio (voorheen werd dat nog wat in balans gehouden door Irak). Verder heeft de Westerse reactie op 9/11 een toename veroorzaakt in fundamentalistische sentimenten. Turkije was een solide bondgenoot van Israël (Israëlische gevechtsvliegtuigen mochten zelfs oefenen boven Turkije) maar die relatie is op z'n zachtst gezegd bekoeld en er zit nu een Islamistische regering in Turkije. Verder heeft Israël de oorlog tegen Hezbollah verloren in Libanon. En Hezbollah is defacto een vooruitgeschoven leger onderdeel van Iran, in het bezit van duizenden raketten.

Iran staat erg sterk imo. In een totale oorlog zullen ze heus wel verliezen van de VS, maar dat wordt zeker geen walkover zoals in Irak en de directe en indirecte kosten zullen gigantisch zijn. Alleen al de economische schade door exploderende olieprijzen. Het is geen oorlog die met acceptabele verliezen te winnen valt. Iran weet dat en buit die situatie nu uit.
Whatever...
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:32:54 #227
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_106369780
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:25 schreef waht het volgende:

[..]

Je vraagt naar de bekende weg...

Volgens mij wil je gewoon niet horen wat de doelen van het westen nu zijn en altijd zijn geweest.
Het Westen heeft als doelen de olie, macht, geld, en aandacht afleiden van binnenlandse problematiek. Officiel is dat bevrijdingswerk van andere landen, en de heilige ridder zijn.

Dus je mag eens kappen met beweren dat het Westen een grote 'goede-doelen' instelling is.
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:34:45 #228
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106369862
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:32 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Het Westen heeft als doelen de olie, macht, geld, en aandacht afleiden van binnenlandse problematiek. Officiel is dat bevrijdingswerk van andere landen, en de heilige ridder zijn.

Dus je mag eens kappen met beweren dat het Westen een grote 'goede-doelen' instelling is.
Maar ze brengen democratie en MCdonalds naar iedereen :o
AFCA
Qui audet adipiscitur
  Moderator dinsdag 3 januari 2012 @ 20:36:32 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106369936
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:26 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Vul me maar aan als je er meer van weet. :)
er was een beetje een oorlogje aan de gang

de vraag die je moet stellen is: stel dat hier het kanaal mijnen gelegd worden door de Engelsen die al meerdere schepen hebben beschadigd waaronder 1 van je torpedojagers
stel er varen ook nog motorbootjes die raketten afschieten op alles wat beweegt en stel dat je zojuist slaags geraakt bent met de Engelse marine en een aantal fregatten en boorplatforms in brand hebt geschoten

en stel dat er op dat moment een onbekend vliegtuig op je lijkt te komen vanuit Engeland

wat doe je?

ik zou het kapotschieten!!!

jij doet alsof dit een geisoleerd incident was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:37:49 #230
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106369992
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

de vraag die je moet stellen is: stel dat hier het kanaal mijnen gelegd worden door de Engelsen die al meerdere schepen hebben beschadigd waaronder 1 van je torpedojagers
stel er varen ook nog motorbootjes die raketten afschieten op alles wat beweegt en stel dat je zojuist slaags geraakt bent met de Iraanse marine en een aantal fregatten en boorplatforms in brand hebt geschoten

en stel dat er op dat moment een onbekend vliegtuig op je lijkt te komen vanuit Engeland

wat doe je?

Vergeet de gijzeling niet.
AFCA
Qui audet adipiscitur
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:37:54 #231
354945 dikkebroekzak
pi_106369995
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:34 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Maar ze brengen democratie en MCdonalds naar iedereen :o
Dat wil Iran niet. Ze doen het liever zonder. Dat falend systeem van het Westen waar iedereen diep in de schulden steekt, alle huizen van de banken zijn , en de banken gaan failliet omdat niemand meer kan afbetalen.

Dat soort systeem hebben ze niks aan.
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:38:42 #232
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106370037
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:37 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Dat wil Iran niet. Ze doen het liever zonder. Dat falend systeem van het Westen waar iedereen diep in de schulden steekt, alle huizen van de banken zijn , en de banken gaan failliet omdat niemand meer kan afbetalen.

Gelukkig heeft de bevolking het daar beter.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106370135
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:32 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Waar kan ik een betere instelling vinden? Je kan het Westen zo veranderen door elk andere naam. Liever individuele vrijheden dan oppressie van de meerderheid.
pi_106370172
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:37 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Iran wil maar 1 ding, de wereld onderwerpen aan de Islam (het regime tenminste). Gelukkig zijn ze er niet machtig genoeg voor.
Whatever...
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:43:04 #235
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106370241
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Iran wil maar 1 ding, de wereld onderwerpen aan de Islam (het regime tenminste). Gelukkig zijn ze er niet machtig genoeg voor.
Maar de Islam is goed.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106370257
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:29 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Je bedoelt dat Iran zich niet mag verdedigen nadat Saddam Hoessein Iran heeft aangevallen?

Niet zo'n sterk argument van je.
En pas diezelfde denkwijze nu eens toe op wat Amerika doet.

Je kan wel telkens schermen achter 'citeer me' maar we weten beide dat je eerst uitgaat van het recht aan de zijde van het niet-westerse land. Ik doe het tegenovergestelde overigens. Is ook niet erg aangezien we elkaar scherp houden.

Het westen wil macht en welvaart, trouwens. Net als het Iraanse regime. In hoeverre mensenrechten daarbij worden gerespecteerd hangt van talloze factoren af. De ervaring leert dat het extreem moeilijk is omdat conflict zowel het beste als slechtste in de mens naar boven haalt. Conflict aangaan of mijden hangt weer af van wereldbeeld, informatieverschaffing, persoonlijke eigenschappen van leiders, prudentie, verkiezingen, enz. Aan beide kanten zitten op dit moment tientallen analisten al die factoren door te lichten om de beste strategie te bepalen.

Ik vind de sleutelfiguren van beide kanten overigens niet echt agressief dus het zou me verbazen als dit uit de hand loopt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:43:43 #237
354945 dikkebroekzak
pi_106370273
quote:

[..]

stel er varen ook nog motorbootjes die raketten afschieten op alles wat beweegt en stel dat je zojuist slaags geraakt bent met de Engelse marine en een aantal fregatten en boorplatforms in brand hebt geschoten

wat doe je?

Ik vraag me af wat voor incompetente idioten er dan zitten in de Marine dat ze het verschil niet kunnen zien tussen een passagierstoestel en een militair vliegtuig. Het was toch geen 1911 of zo.

Daarnaast geloof ik je smoesje niet. Het Westen heeft altijd een smoesje voor alles. Teveel.

Iran had dit kunnen zien als een act-of-war.
― Albert Einstein
  Moderator dinsdag 3 januari 2012 @ 20:44:14 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106370300
quote:

[..]

wat doe je?

hmz de torpedojager werd gebombardeerd door de Irakezen, dat maakt het wat ingewikkelder

dat zouden dan de Belgen zijn of de Duitsers??

ik zou iig geen risico's meer nemen met onbekende vleigtuigen
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:44:21 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_106370307
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:32 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Aldus wie, simpel joch. Aldus je tante? Je konijn? Je bedrijfspoedel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Irak-Iranoorlog

voor de wapenstilstand
quote:
Op 20 juli 1988 nam de VN Veiligheidsraad unaniem Resolutie 598 aan waarin werd opgeroepen alle vijandelijkheden te staken. Irak accepteerde de resolutie, maar Iran weigerde met de reden dat op zijn minst Saddam Hoesseins verantwoordelijkheid voor de oorlog moest worden erkend. Later accepteerde Khomeini de wapenstilstand alsnog.

De dreigende verspreiding van de Islamitische Revolutie die Khomeini voor de oorlog had aangekondigd, was gestopt.
Irak had in de oorlog sterke bondgenootschappen gesloten met de Verenigde Staten en landen in de regio, zoals Jordanië, Egypte en diverse Golfstaten.
Door de wapenleveringen was het land nu tot de tanden bewapend.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_106370308
quote:

[..]

stel er varen ook nog motorbootjes die raketten afschieten op alles wat beweegt en stel dat je zojuist slaags geraakt bent met de Iraanse marine en een aantal fregatten en boorplatforms in brand hebt geschoten

wat doe je?

Allemaal suggestief gelul. En Engeland is een waardeloos geografisch voorbeeld.

Het is alsof de Russen met hun oorlogsbodems in de Wadden- of Noordzee liggen en wij ze uit de kust proberen te verwijderen. Want immers, wat moeten ze voor onze kust? Waarom saboteren ze onze handelsroutes? Waarom schieten ze op onze eigen marine, die vanuit eigen territoriale wateren opereert? We hebben een paar van hun schepen met kogels weten te raken, maar meer niet.
Dan probeert er vanaf vliegveld Eelde een Airliner naar Stockholm te vliegen. De Russen vertrouwen het niet en schieten het meteen neer.

Dat lijkt me beter vertaald.

Dat je hier een begrip voor probeert op te brengen getuigt ervan dat je gegijzeld bent door je onderbuik. Een soort Stockholm-Syndroom, waar veel meer Westerlingen aan lijden.
  Moderator dinsdag 3 januari 2012 @ 20:44:51 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106370328
quote:

[..]

dat blijkt dan ook weer nergens uit
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:46:55 #242
354945 dikkebroekzak
pi_106370410
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:38 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Gelukkig heeft de bevolking het daar beter.
Het enige wat ontbreekt nog zijn de bendeleden, drugs, en schiet/steek partijen op straat. O en het multiculturalisme.
Ik heb gehoord dat ze aspireren een tweede Detroit te zijn. _O-
― Albert Einstein
  Moderator dinsdag 3 januari 2012 @ 20:48:06 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106370482
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:44 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Allemaal suggestief gelul. En Engeland is een waardeloos geografisch voorbeeld.

Het is alsof de Russen met hun oorlogsbodems in de Wadden- of Noordzee liggen en wij ze uit de kust proberen te verwijderen. Want immers, wat moeten ze voor onze kust? Waarom saboteren ze onze handelsroutes? Waarom schieten ze op onze eigen marine, die vanuit eigen territoriale wateren opereert? We hebben een paar van hun schepen met kogels weten te raken, maar meer niet.
Dan probeert er vanaf vliegveld Eelde een Airliner naar Stockholm te vliegen. De Russen vertrouwen het niet en schieten het meteen neer.

Dat lijkt me beter vertaald.

Dat je hier een begrip voor probeert op te brengen getuigt ervan dat je gegijzeld bent door je onderbuik. Een soort Stockholm-Syndroom, waar veel meer Westerlingen aan lijden.
way to miss the point there champ

er werd geschoten, er werden schepen beschadigd door van alles en nog wat en er komt een onbekend vliegtuig recht op jou en je 400 opvarenden afgevlogen.

wat je dan te doen staat is geen heel erg moeilijke keuze en met Stockholm-Syndroom heeft het geen fluit te maken
pi_106370486
quote:

[..]

Dat is enkel het regime en religieuze extremisten. We hebben meer gemeen met de Perzen dan met de Arabieren, overigens. Het Iraanse volk zou in mijn ogen een van de betere leiders van het Midden Oosten kunnen worden. Nu is de situatie aldaar de afgelopen eeuw door buitenlandse machten compleet overhoop gegooid dus dat zal nog even duren maar de potentie is er.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_106370559
quote:

[..]

13e Iman komt eraan hoor, schijnen ze al 1400 jaar op te wachten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:43 schreef waht het volgende:

Ik vind de sleutelfiguren van beide kanten overigens niet echt agressief dus het zou me verbazen als dit uit de hand loopt.
Tijdens de revolutie heeft zich een afscheiding plaatsgevonden binnen de maatschappij.

De kinderen van de machthebbers hebben totaal gescheiden geleefd van de inwoners. Je hebt dus meer dan 1 miljoen mensen met geen ervaring met de verschrikkingen van oorlog alleen de utopie gedachten en totaal geïndoctrineerd.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:50:18 #246
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106370578
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:46 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Het enige wat ontbreekt nog zijn de bendeleden, drugs, en schiet/steek partijen op straat. O en het multiculturalisme.
Ik heb gehoord dat ze aspireren een tweede Detroit te zijn. _O-
Ja. Gebruik vooral de US voor het westen. Australie, Japan, Z-Korea en west-europa is ook zo erg ja. Maarja, in Iran hebben ze dat natuurlijk niet. Ze hebben daar een goed leven. Vrijheid enz heh.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106370613
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:43 schreef waht het volgende:

[..]

En pas diezelfde denkwijze nu eens toe op wat Amerika doet.

Je kan wel telkens schermen achter 'citeer me' maar we weten beide dat je eerst uitgaat van het recht aan de zijde van het niet-westerse land. Ik doe het tegenovergestelde overigens. Is ook niet erg aangezien we elkaar scherp houden.

Het westen wil macht en welvaart, trouwens. Net als het Iraanse regime. In hoeverre mensenrechten daarbij worden gerespecteerd hangt van talloze factoren af. De ervaring leert dat het extreem moeilijk is omdat conflict zowel het beste als slechtste in de mens naar boven haalt. Conflict aangaan of mijden hangt weer af van wereldbeeld, informatieverschaffing, persoonlijke eigenschappen van leiders, prudentie, verkiezingen, enz. Aan beide kanten zitten op dit moment tientallen analisten al die factoren door te lichten om de beste strategie te bepalen.

Ik zal je persoonlijk vertellen wat ik van Amerika vind, om er voor altijd vanaf te willen zijn.

Het is een geweldig mooi land, ik kan de mensen prima pruimen. Mooie universiteiten, goede muziek- en filmindustrie, mooie sportgeschiedenis, noem maar op. Bovendien waardeer ik hun doorzettingsvermogen. De Amerikaan is verschrikkelijk gemotiveerd en optimistisch. Ik waardeer de Amerikaan, hun land is prachtig. Niets mis mee.

Maar ik heb een verschrikkelijke hekel aan hun leugenachtige en huichelachtige kant: De oorlogsdrang. Helaas voor hun kan ik me inbeelden hoe het moet zijn dat er neven, nichten, buurtkinderen vanuit de lucht gebombardeerd worden. Om wat? Omdat de VS vinden, dat je niet mag zijn zoals zij zijn. Korea, Vietnam, Afghanistan, Irak, Panama, de atoombommen. De VS is een dictatoriale oorlogsstaat, die het liefst elke andersdenkende die hun vrije markt (corporaties) bedreigen simpelweg uit willen roeien. Dat heb ik op de VS tegen. En dat is een geopolitiek beleid, waar een klein aantal machtigen verantwoordelijk voor zijn. En dat ik die hartgrondige hekel koester, is niets anders dan een opsomming van de recente geschiedenis, in combinatie met een gezond verstand en beschaafdheid.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:51:47 #248
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_106370651
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:50 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ik zal je persoonlijk vertellen wat ik van Amerika vind, om er voor altijd vanaf te willen zijn.

Het is een geweldig mooi land, ik kan de mensen prima pruimen. Mooie universiteiten, goede muziek- en filmindustrie, mooie sportgeschiedenis, noem maar op. Bovendien waardeer ik hun doorzettingsvermogen. De Amerikaan is verschrikkelijk gemotiveerd en optimistisch. Ik waardeer de Amerikaan, hun land is prachtig. Niets mis mee.

Maar ik heb een verschrikkelijke hekel aan hun leugenachtige en huichelachtige kant: De oorlogsdrang. Helaas voor hun kan ik me inbeelden hoe het moet zijn dat er neven, nichten, buurtkinderen vanuit de lucht gebombardeerd worden. Om wat? Omdat de VS vinden, dat je niet mag zijn zoals zij zijn. Korea, Vietnam, Afghanistan, Irak, Panama, de atoombommen. De VS is een dictatoriale oorlogsstaat, die het liefst elke andersdenkende die hun vrije markt (corporaties) bedreigen simpelweg uit willen roeien. Dat heb ik op de VS tegen. En dat is een geopolitiek beleid, waar een klein aantal machtigen verantwoordelijk voor zijn. En dat ik die hartgrondige hekel koester, is niets anders dan een opsomming van de recente geschiedenis, in combinatie met een gezond verstand en beschaafdheid.
Gelukkig valt Noord-Korea niet opeens een eiland van Z-korea aan. Die zijn wel vredig. Iran ook, die doodt haar eigen burgers niet en de burgers mogen daar ook andere dingen denken dan de Ayatollah.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_106370717
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:51 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Gelukkig valt Noord-Korea niet opeens een eiland in Z-korea aan. Die zijn wel vredig. Iran ook, die doodt haar eigen burgers niet.
Je moet mijn postings over Noord-Korea beter lezen. Ik betwijfel niet dat Kim Il-Sung het Zuiden eerst aanviel.
Iran hanteert een doodstraf helaas. Maar daar kunnen we het land niet aan ophangen (mooie woordspeling), want dat deden we zelf tot voor kort ook.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:55:03 #250
354945 dikkebroekzak
pi_106370818
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

hmz de torpedojager werd gebombardeerd door de Irakezen, dat maakt het wat ingewikkelder

dat zouden dan de Belgen zijn of de Duitsers??

ik zou iig geen risico's meer nemen met onbekende vleigtuigen
Als dat echt onbekend is, laat je dat checken met andere bronnen. Desnoods luchtverkeerstoren.

Of bestaan er ineens geen radio's, telefoons, en satellieten meer?

Nee, het is onbekend, voor hetzelfde geld zijn het Aliens vanuit Mars.
― Albert Einstein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')