Zweverig en vrij nutteloos, het zijn niet testbare hypotheses die tot stand gekomen zijn aan de hand van het goochelen met definities waar dat niet nodig is.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Goed hé. Maar ik kan best een aantal dingen aan elkaar knoppen om het aannemelijker te maken ?
Maar dan wordt het wel heel erg zweverig vrees ik.
Zo oppervlakkig was het blijkbaar niet, gezien de hele discussie die ontstaan is.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, dat is een oppervlakkige gedachtengang.
Over die mogelijkheid heb ik ook nog nagedacht. Dat het bewustzijn de hersenen 'gebruikt' en dat via de hersenen de informatie in het bewustzijn komt. En dat als er hersendelen beschadigd raken de informatie niet meer bij het bewustzijn kan komen. Maar enig aanknopingspunt hiervoor is er wetenschappelijk gezien niet.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je het doorgeefluik als voorbeeld neemt kan de totale beleving wel verstoort worden ? Wat niets hoeft te zeggen over het bewustzijn ? Als de hersenen slechts een medium zijn, denk aan een radio met een kapotte antenne, bv.
Ik zweef van droom naar ilusie en weer terug, op weg naar het geluk.quote:
Alles kan wat dat betreft, tot de wetenschap het bewijst of ontkracht. Misschien dat QT hier een aanknopingspunt zou kunnen leveren ?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:44 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Zo oppervlakkig was het blijkbaar niet, gezien de hele discussie die ontstaan is.
[..]
Over die mogelijkheid heb ik ook nog nagedacht. Dat het bewustzijn de hersenen 'gebruikt' en dat via de hersenen de informatie in het bewustzijn komt. En dat als er hersendelen beschadigd raken de informatie niet meer bij het bewustzijn kan komen. Maar enig aanknopingspunt hiervoor is er wetenschappelijk gezien niet.
Dat alles kan, maakt niet alles even waarschijnlijk! Dat is precies waar het binnen de wetenschap omgaat, welke hypothese is waarschijnlijker dan de rest.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Alles kan wat dat betreft, tot de wetenschap het bewijst of ontkracht. Misschien dat QT hier een aanknopingspunt zou kunnen leveren ?
Ik ken er nog zo'n ééntje...lambiekjequote:Op zondag 29 januari 2012 16:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat zou ook zeer goed kunnen. Alleen vind ik het leuk om dingen anders te bekijken dan normaal.
De normale wetenschap is al ingewikkeld en mooi genoeg. Waarom gelijk buiten alle kaders stappen?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat zou ook zeer goed kunnen. Alleen vind ik het leuk om dingen anders te bekijken dan normaal.
Of we reincarneren lijkt me in essentie een wetenschappelijke vraag. Evenzo is de vraag wat nu precies bewustzijn is en veroorzaakt een wetenschappelijke vraag.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar de discussie ging over geloven in reincarnatie ? Niet over wetenschap!
Alles reincarneert in principe, met als hamvraag de ziel of bewustzijn.
Wat dat weet je zeker?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar de discussie ging over geloven in reincarnatie ? Niet over wetenschap!
Alles reincarneert in principe, met als hamvraag de ziel of bewustzijn.
Waar heel vaak wetenschappelijke vraagstukken aan de orde komen. (En men doet alsof het om iets anders gaat welliswaar.)quote:Op zondag 29 januari 2012 16:10 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Heel leuk, maar we zitten nu in filosofie en levensbschouwing.
Natuurlijk, alles heeft toch dezelfde bouwstenen, die vergaan en weer verbinden ? Als een kringloop ?quote:
Ik vind het allemaal prima, als iemand of anderen liever niet willen praten op deze manier heb ik daar geen moeite mee, maar zeg dat dan gewoon..quote:Op zondag 29 januari 2012 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar heel vaak wetenschappelijke vraagstukken aan de orde komen. (En men doet alsof het om iets anders gaat welliswaar.)
Tja, dat vraag ik me dan ook af waarom jij in een god gelooft.quote:Op zondag 29 januari 2012 09:44 schreef Robmeister het volgende:
Mijn vraag waarom geloof je in iets wat nooit en te nimmer te bewijzen valt?
Als ik mij mag richten op de argumenten en de wetenschappelijke basis voor feitelijke claims heb ik nergens moeie mee hoor.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal prima, als iemand of anderen liever niet willen praten op deze manier heb ik daar geen moeite mee, maar zeg dat dan gewoon..
Dat is in elke discussie aan te raden, niet alleen in F&L.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Prima, mocht ik er verder mee willen dan zorg ik voor onderbouwing voortaan. ( Zover als mogelijk )
Ik hoef niet altijd mijn gelijk te krijgen.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is in elke discussie aan te raden, niet alleen in F&L.
Dat hoeft ook helemaal niet natuurlijk. Maar je moet niet verbaasd zijn als mensen van je verwachten dat wanneer je feitelijke claims doet, bijvoorbeeld ten aanzien van de dualiteit die hier eerder ter discussie stond, dat je die dan onderbouwt.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik hoef niet altijd mijn gelijk te krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |