Nee, dat is niet het onderscheid dat ik maak. Zie eerdere vraag aan jou hieronder herhaalt.quote:Op donderdag 2 februari 2012 17:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waarmee je onderkent dat er een principieel onderscheid bestaat tussen materie en geest, en dat geest niet vanuit de materie kan worden verklaard?
Dat is niet voor iedereen hier evident hoor!
quote:Op dinsdag 31 januari 2012 00:55 schreef deelnemer het volgende:
Ik denk dat de ervaring van pijn en de materiele onderliggende oorzaken alleen dmv een correspondentie aan elkaar gerelateerd kunnen worden. Informatie over het hersenproces is anders dan de ervaring ervan. De ervaring van kleuren kan nooit worden uitgelegd aan iemand die kleurenblind is. Er is wel een correspondentie relatie tussen kleurbeleving en lichtfrequenties. Naarmate de vertaling tussen hersenprocessen en ervaringen (qualia) completer bekent wordt, wordt het mogelijk aannemelijker dat ze isomorf zijn (zoals een isomorfisme in de algebra). Kun je ze dan identificeren (als perspectieven op dezelfde objectieve realiteit)?
Dat er een isomorfisme bestaat tussen bepaalde biochemische en elektrische processen in de hersenen en de ervaring van pijn wil ik niet ontkennen, hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dit voor alle mensen geldt, wel ongetwijfeld voor verreweg de meesten.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 00:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat de ervaring van pijn en de materiele onderliggende oorzaken alleen dmv een correspondentie aan elkaar gerelateerd kunnen worden. Informatie over het hersenproces is anders dan de ervaring ervan. De ervaring van kleuren kan nooit worden uitgelegd aan iemand die kleurenblind is. Er is wel een correspondentie relatie tussen kleurbeleving en lichtfrequenties. Naarmate de vertaling tussen hersenprocessen en ervaringen (qualia) completer bekent wordt, wordt het mogelijk aannemelijker dat ze isomorf zijn (zoals een isomorfisme in de algebra). Kun je ze dan identificeren (zien als equivalente beschrijvingen van dezelfde objectieve realiteit)?
De ervaring van pijn is verbonden met 'iets zijn'. De theorie is een beschrijving van buitenaf gezien (objectief). Het beschrijft niet hoe het voelt als je zelf kiespijn hebt. Dat kun je alleen weten als je bestaat als mens en kiespijn hebt (gehad). Biologen zullen daarom nooit achterhalen hoe het is om een vleermuis te zijn. Of 'een mens zijn in de materiele zin' daarmee ook tot onze interne bewuste ervaring leidt, is daarom niet uitgesloten.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 17:32 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat er een isomorfisme bestaat tussen bepaalde biochemische en elektrische processen in de hersenen en de ervaring van pijn wil ik niet ontkennen, hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dit voor alle mensen geldt, wel ongetwijfeld voor verreweg de meesten.
Maar daarmee heb je de ervaring van pijn nog niet materialistisch verklaard, er bestaat namelijk geen enkele materialistische noodzaak bepaalde biochemische en elektrische processen als zodanig te ervaren.
Überhaupt bestaat er geen enkele materialistische noodzaak deze dingen op welke wijze dan ook bewust te ervaren.
Als die materialistische noodzaak er wel is zou ik graag willen weten wat die dan wel zou zijn, een of andere bewegingsvergelijking die in de natuurkunde nog onbekend is?
Men moet zich goed realiseren dat als die noodzaak niet in de natuurkunde te vinden is, die ook nergens te vinden is, in materialistische zin, omdat de chemie volledig verklaard kan worden uit de QM, en de materialistische biologie weer volledig uit de chemie en elektriciteitsleer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |