Iemand kan ook wel met een zware ketting gekoppeld zijn aan een ijzeren kogel.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is overduidelijk dat bepaalde aspecten van het bewustzijn gekoppeld zijn aan bepaalde delen van het brein. (Het verlies van functie van een bepaald deel van het brein betekend dan ook het verlies van een bepaald deel van iemands bewustzijn.)
Eerlijk gezegd zie ik ook daar helemaal geen link. Een cirkelredenatie is nog deductief correct (echter geen bewijs), maar volgens mij hebben we hier zelfs geen cirkel.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:53 schreef Loppe het volgende:
Ik zou nu over geloofskwesties kunnen beginnen en hun belang hierin maar dat zou een cirkelredenatie voor jullie zijn, dus laat ik het hier maar bij.
hoe kan bewustzijn doorgaan als datgene waarmee je bewuste ervaringen opdoet niet meer bestaat?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Iemand kan ook wel met een zware ketting gekoppeld zijn aan een ijzeren kogel.
Is diegene dan van dezelfde aard als die kogel, en daaruit te verklaren?
Menselijk bewustzijn is inderdaad gekoppeld aan het brein, zolang dat brein niet dood is, daarna existeert het bewustzijn vrolijk verder.
quote:Mensen die denken dat dit anders zal zijn voorspel ik dat ze nog lelijk op hun neus zullen kijken, als ze tenminste hopen dat het daarmee afgelopen zal zijn.
Even los van de vraag hoe je tot deze conclusie komt... ik vraag me wel af hoe je dit dan precies ziet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het bewustzijn van iemand die door een auto-ongeluk geestelijk gehandicapt is geraakt?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Menselijk bewustzijn is inderdaad gekoppeld aan het brein, zolang dat brein niet dood is, daarna existeert het bewustzijn vrolijk verder.
Ah, Pascal's wager?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Mensen die denken dat dit anders zal zijn voorspel ik dat ze nog lelijk op hun neus zullen kijken, als ze tenminste hopen dat het daarmee afgelopen zal zijn.
Als iemand door een ongeluk geestelijk gehandicapt is geworden, dan komt dat door een beschadiging aan de hersenen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van de vraag hoe je tot deze conclusie komt... ik vraag me wel af hoe je dit dan precies ziet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het bewustzijn van iemand die door een auto-ongeluk geestelijk gehandicapt is geraakt?
[..]
Ah, Pascal's wager?
Het ontgaat me eigenlijk hoe je die twee los van elkaar kunt zien. Hersenbeschadiging (maar ook een drug zoals LSD) kan grote veranderingen in het bewustzijn teweeg brengen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 20:35 schreef mazaru het volgende:
[..]
Als iemand door een ongeluk geestelijk gehandicapt is geworden, dan komt dat door een beschadiging aan de hersenen.
Je hersenen is niet je bewustzijn. Dat staat los van elkaar. Je kunt je bewustzijn niet beschadigen door een fysiek ongeluk.
maar als de functies die beschadigd kunnen worden in de hersenen niet bij het bewustzijn horen wat is dan nog bewustzijn?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 20:35 schreef mazaru het volgende:
[..]
Als iemand door een ongeluk geestelijk gehandicapt is geworden, dan komt dat door een beschadiging aan de hersenen.
Je hersenen is niet je bewustzijn. Dat staat los van elkaar. Je kunt je bewustzijn niet beschadigen door een fysiek ongeluk.
Heb je daar ook maar enige bewijs van dan? Zijn daar ook maar enige aanwijzingen voor?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Iemand kan ook wel met een zware ketting gekoppeld zijn aan een ijzeren kogel.
Is diegene dan van dezelfde aard als die kogel, en daaruit te verklaren?
Mensen die denken dat dit anders zal zijn voorspel ik dat ze nog lelijk op hun neus zullen kijken, als ze tenminste hopen dat het daarmee afgelopen zal zijn.
Dat is puur geloof dus. reincarnatie is nooit te bewijzen dat moet je geloven. Niemand kan ooit aantonen dat hij iemand anders is geweest in een vorig leven. Er is niets waarmee je zoiets kan bewijzen. ook al heb je de meest gedetailleerde verhalen over iemand uit het verleden dan nog is dat geen enkel bewijs. er is niets waarmee je dat kan aantonen.quote:Op zondag 29 januari 2012 01:21 schreef jeppa11 het volgende:
Ja ik geloof er wel in.. Ik denk ook dat je alle belangrijke personen en dit leven al gekend hebt! Herken je dat niet dat je iemand tegen komt en een enorme band al voelt. Mijn vermoeden is dat je deze persoon al uit het vorige leven kent. Ik heb het ook wel eens zon paranormaal iemand horen zeggen dat het zo werkt!
Dat is niet waar, dualiteit wordt binnen de biologische Psychologie en neurologie niet meer al een waarschijnlijkheid gezien.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:27 schreef rijsttafel het volgende:
De neurologie weet nog vrij weinig over het bewustzijn, het is veel te kort door de bocht te zeggen dat alles verklaard is en dualiteit niet bestaat; al helemaal zonder een enkele verwijzing.
Maar wat denk jij dat dat er gebeurd? Wat ik in mijn vorige post al aangaf, het idee dat al de functies na de dood geheel en intact (inclusief herinneringen en ervaringen) weer vrij komen van de hersenen, ook na hersenbeschadiging of zelfs condities als dementie of alzheimer is in mijn ogen toch wel erg onwaarschijnlijk.quote:Dat bepaalde delen van de hersenen bepaalde functies hebben, is duidelijk. Dat deze functies wegvallen als de hersenen wegvallen ook, maar dat verklaart verder niets. Het is net als op een knopje drukken waarna het licht aangaat; je hebt wel een verband aangetoond, maar het verklaart niet hoe het licht werkt.
Deze serie is overigens wel interessant in deze discussie:
Binnen neurologisch onderzoek zijn de aanwijzingen anders behoorlijk sterk dat je hersenen en bewustzijn wel aan elkaar gekoppeld zijn en dat er geen dualiteit bestaat.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 20:35 schreef mazaru het volgende:
[..]
Lichaam-geest dualisme wordt binnen de filosofie niet als een sterk standpunt gezien. De interactie tussen tussen de twee aspecten maakt ze al tot een geheel. Als je voor het bewustzijn wilt pleiten, bevrijdt van het materiele, dan kun je beter het materiele als een illusie beschouwen.quote:Op zondag 29 januari 2012 09:53 schreef Semisane het volgende:
[..]
Binnen neurologisch onderzoek zijn de aanwijzingen anders behoorlijk sterk dat je hersenen en bewustzijn wel aan elkaar gekoppeld zijn en dat er geen dualiteit bestaat.
Een illusie met een grotere densiteit dan de werkelijkheid (=de geest) dan?quote:Op zondag 29 januari 2012 14:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Lichaam-geest dualisme wordt binnen de filosofie niet als een sterk standpunt gezien. De interactie tussen tussen de twee aspecten maakt ze al tot een geheel. Als je voor het bewustzijn wilt pleiten, bevrijdt van het materiele, dan kun je beter het materiele als een illusie beschouwen.
Zoals http://books.google.nl/bo(...)world%20view&f=false
En als je de hersenen nu als medium ziet, met functies die je kunt kwijtraken waardoor het bewustzijn niet meer volledig zou kunnen manifesteren ?quote:Op zondag 29 januari 2012 14:29 schreef Molurus het volgende:
Inderdaad. Als er al sprake is van een dualiteit dan moeten er interacties tussen beide bestaan. De conclusie dat het bewustzijn tenminste ten dele (ik vermoed volledig) afhankelijk is van de fysieke hersenen is onvermijdelijk.
Het wordt anders ook behoorlijk lastig om te verklaren hoe mensen door fysieke schade buiten bewustzijn kunnen raken.
Manifesterenquote:Op zondag 29 januari 2012 14:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
En als je de hersenen nu als medium ziet, met functies die je kunt kwijtraken waardoor het bewustzijn niet meer volledig zou kunnen manifesteren ?
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je het doorgeefluik als voorbeeld neemt kan de totale beleving wel verstoort worden ? Wat niets hoeft te zeggen over het bewustzijn ? Als de hersenen slechts een medium zijn, denk aan een radio met een kapotte antenne, bv.quote:Op zondag 29 januari 2012 14:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Manifesteren.
Is het lichaam de basis waar alles op rust of een doorgeef luik. Als het lichaam een doorgeef luik is, dan moet je dat merken. Stel je bent stomdronken. Alkahol ondermijnt de werking van het lichaam. Logisch dat de ander je dan hoort lallen. Maar in je eigen bewustzijn zou alles kristal helder moeten blijven. En dat is niet zo.
Wat je nu doet is een beetje het goochelen met definities waarbij je een definitie hangt aan het concept van het brein (of hersenen) die prachtig in je straatje past zonder dat er ook maar enige argumentatie of wetenschappelijk bewijs voor is. (er zijn niet eens aanwijzingen daarvoor)quote:Op zondag 29 januari 2012 15:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je het doorgeefluik als voorbeeld neemt kan de totale beleving wel verstoort worden ? Wat niets hoeft te zeggen over het bewustzijn ? Als de hersenen slechts een medium zijn, denk aan een radio met een kapotte antenne, bv.
Een mogelijke verklaring voor een hypothese waarvoor eigenlijk geen enkele aanleiding bestaat?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat ontken ik ook niet. Ik geef een mogelijke verklaring, meer niet.
Goed hé. Maar ik kan best een aantal dingen aan elkaar knoppen om het aannemelijker te maken ?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een mogelijke verklaring voor een hypothese waarvoor eigenlijk geen enkele aanleiding bestaat?
Jij zweverig?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Goed hé. Maar ik kan best een aantal dingen aan elkaar knoppen om het aannemelijker te maken ?
Maar dan wordt het wel heel erg zweverig vrees ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |