Mag ik nietquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:53 schreef Swomp het volgende:
[..]
In het begin is dat wel lastig ja, ik reed dan ook gewoon door in zijn 1
Op een grote rotonde zou ik het ook niet doen iddquote:
Jazeker inclusief afslaanquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:50 schreef delano.888 het volgende:
Voor de lessers: ben ik nou zo slecht of wat? Elke rotonde dat ik stilsta voor ik er op rij rijd ik natuurlijk in de 1 er op, maar vervolgens moet ik tijdens het sturen, knipperen, kijken, en alles ook nog naar de 2 schakelen. Ik heb daar echt moeite mee en vergeet altijd 1 van die dingen dan.. Hadden jullie dat ook?
Dat schakelen gaat automatisch na een tijdje, kwestie van heul vaak doen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:50 schreef delano.888 het volgende:
Voor de lessers: ben ik nou zo slecht of wat? Elke rotonde dat ik stilsta voor ik er op rij rijd ik natuurlijk in de 1 er op, maar vervolgens moet ik tijdens het sturen, knipperen, kijken, en alles ook nog naar de 2 schakelen. Ik heb daar echt moeite mee en vergeet altijd 1 van die dingen dan.. Hadden jullie dat ook?
Ik denk dat je het beste eerst kunt kíjken waar dat kan, en op die plek vervolgens eerst kijken of er ander verkeer is.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:11 schreef Tamashii het volgende:
Ik rijd nu elke dag en ik merk dat het met de dag beter gaat. Mag ook wel trouwens. Ik vind het moeilijk om te bedenken wat ik moet doen wanneer hij me een opdracht geeft. Dus wanneer hij zegt; doe in deze straat maar een omkeer opdracht. Dan denk ik; ohja shit, wat moet er eerst?
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:56 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Hoe doen jullie het met optrekken?
Tegelijkertijd koppeling omhoog en gas geven of eerst koppeling omhoog en vlak daarna gas geven?
Hier hetzelfde. Vooral erg handig bij wegen die wat omhoog of omlaag lopen. Dan ga ik niet zomaar naar achter, vooral handig bij stoplichten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.
Ik vind het zelf niet logisch maar zo moet ik het.
Wanneer weet je wanneer je het aangrijpingspunt te pakken hebt? Is dat als de auto vooruit gaat?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.
Ik vind het zelf niet logisch maar zo moet ik het.
Ik ben een aantal jaren instructeur geweest, ben jij een ex-collega?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:55 schreef AeroxV8 het volgende:
Het aangrijpingspunt is heel eenvoudig te vinden, door de auto op de handrem te zetten en de koppeling geleidelijk te laten op komen.
Zodra de auto iets begint te trillen en het neusje iets omhoog komt, weet je wanneer je het aangrijpingspunt te pakken hebt.
Wellicht maak je je nu nog enigszins druk, maar naar verloop van tijd gaat koppelen en schakelen volautomatisch, zonder ook maar te hoeven nadenken over wat je doet, die handeling wordt echt routine.
Daardoor krijg je ook weer extra tijd voor het spiegelen en het overige kijken.
Autorijden is gewoon oefenen, oefenen, oefenen..
Succes!
Dit ligt er ook aan of je een benzine rijd of een diesel, benzine slaat gemakkelijker af dan een diesel.quote:Op zondag 8 januari 2012 00:34 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik dan toch eerder gas moet geven om de auto niet af te laten slaan.
Als je rechts afslaat moet je rechts kijkenquote:Op maandag 9 januari 2012 14:42 schreef Tamashii het volgende:
Wat normaliter nog niet zo goed gaat is parkeren en blijven kijken. Ik weet nog niet helemaal welke spiegels je nou moet gebruiken als nacontrole. Elke keer vergeet ik dat en pak ik binnenspiegel + links. Maar soms moet rechts ook zegt de instructeur.
Netjes! Ik heb over 2 weken de TTT. Kreeg je niet echt feedback van de examinator zelf? Zei hij niet of je zo geslaagd was of niet?quote:Op maandag 9 januari 2012 15:44 schreef Repeating het volgende:
Zo; terug van TTT.
Ging opzicht wel goed. Alleen me orienteren kan ik dus totaal niet waardoor ik bijna verkeerd reed ergens. Ik moest namelijk naar het station toe.
Maar 2 kleine foutjes gemaakt. Zo stond ik bij een kruistpunt achter (ofja, half op) een fietspad waarbij ik er ook voor had kunnen staan. En ik nam de bocht iets te ruim bij een smal straatje. Me rijinstructeur zei dat als dit me examen was ik gewoon was geslaagd. Altijd fijn om te horen.
Bijzondere verrichtingen waren een piece of cake. Stopopdracht, omkeren (Had hem maar achteruit een straatje ingereden en zo weer teruggereden) en als laatste nog even voorruit inparkeren bij het CBR.
Al met al viel het dus reuze mee en maakte me rijinstructeur het wat erger waardoor het mischien nu wel erg meeviel. Ook fijn was dat ik helemaal geen auto van rechts heb gehad + vrijstelling!
Thanks, dat vind ik echt fijn om te horen. Zat er net echt even doorheen.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:20 schreef Ferdo het volgende:
Wees blij dat je die fouten nu maakte.![]()
![]()
Maar herken het wel: juist op het laatst lijkt het ineens allemaal minder te gaan.
Ik slaagde in één keer.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Thanks, dat vind ik echt fijn om te horen. Zat er net echt even doorheen.
Jij haalde hem gewoon in een keer?
Nemen mensen trouwens wat voor het examen of de dagen voor het examen tegen de spanning? Ik ben echt zo'n mietje dat ik me zoveel zorgen maak.
Ik zal ten tijde van de TTT er ongeveer 25 lessen op hebben zitten, heb er dan nog 10 over in mijn pakket, en dat moet makkelijk lukken (ook volgens m'n instructeur)quote:
Kruidentheequote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Thanks, dat vind ik echt fijn om te horen. Zat er net echt even doorheen.
Jij haalde hem gewoon in een keer?
Nemen mensen trouwens wat voor het examen of de dagen voor het examen tegen de spanning? Ik ben echt zo'n mietje dat ik me zoveel zorgen maak.
ik heb niks genomen maar kruidenthee schijnt goed te helpenquote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Thanks, dat vind ik echt fijn om te horen. Zat er net echt even doorheen.
Jij haalde hem gewoon in een keer?
Nemen mensen trouwens wat voor het examen of de dagen voor het examen tegen de spanning? Ik ben echt zo'n mietje dat ik me zoveel zorgen maak.
Correct me if I'm wrong, het is volgens mij gewoon 100% als een echt examen, maar dan kan je niet slagen of zakken. Je krijgt daarna feedback op wat er nog moet gebeuren allemaal beter, en je kan vrijstelling krijgen voor de bijzondere verrichtingen. Het schijnt de spanning voor het echte examen enorm af te nemen en daardoor het slagingspercentage is hoger. Ik nam het maar omdat hij het uiterst aanbeveelde en m'n ouders het ook graag wilden (en zij betalenquote:Op maandag 9 januari 2012 21:06 schreef AeroxV8 het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat houdt die TTT nou precies in?
Ik heb hem 2,5 jaar terug niet gedaan, maar begreep dat het zoiets was als een vrijstelling verdienen voor bijzondere manoeuvres.
Is dat alles, of kijken ze ook of je rijkwaliteiten voldoende zijn voor het aantal lessen dat je hebt gevolgd?
Ik vind het best een vaag begrip, die TTT en klinkt mij een beetje als extra, maar overbodige examenkosten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |