Dat klinkt nog wel enigszins logisch, aangezien je als buschauffeur je voorwielen achter je hebt zitten, in plaats van, zoals bij een auto, vóór je.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:05 schreef GlenSpey het volgende:
Gisteren mijn eerste rijles op de bus gehad. Man wat is dat verschillend met de auto zeg! Het stuur- en bochtenwerk druist tegen alles wat ik kan als gewone autobestuurder in. Pas gaan sturen als je bijna met de voorkant ergens tegenaan zit etc.
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Je zit nooit bij anderen voorin in de auto? Als passagier bedoel ik dan uiteraard.
Maar dan kun je in principe wel een beetje oefenen.
Vooruitkijken etc doe ik wel gewoon etc. maar vooral de dode hoek kijkenmoet er nog ff flink ingestampt wordenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Dat kan je ook op de fiets oefenen hoor.Uiteraard niet de spiegels, maar wel dingen als ver vooruit proberen te kijken.
Voor jezelf continue herhalen, binnenspiegel,buitenspiegel, over je schouder, en wees nieuwsgierig naar wat er om je heen gebeurd zodat je snel kunt anticiperen zonder dat je in de problemen komt .quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:31 schreef Prequel het volgende:
Gefeliciteerd Daantke & Chocolate-chick.![]()
Mijn gezeur over rijles is niet meer terecht, had net rijles en m'n instructeur verwacht dat ik in februari wel af kan rijden! Mijn kijkgedrag moet beter (ik doe namelijk niet altijd dode hoek erbij..) en een lesje parkeren zou nog wel handig zijn.. 1 ding snap ik niet, dan zegt ie: 'kijkgedrag, werk hier aan hé'. Alsof het huiswerk is ofzo, haha. Dolgraag, maar wanneer kan ik dat nou oefenen?
![]()
![]()
Ja als je dat doet op je examen zak je dus, je moet echt consequent kijkenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:03 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kijk alleen in de binnenspiegel als er iemand achter me rijdt of als ik af ga slaan oid.
Totdat je opeens een motorrijder met haast naast je hebt zitten....quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:10 schreef Niles-Crane het volgende:
Ach ja de CBR methodetjes.. Uitgebreid op de rotonde kijken doe ik ook amper meer behalve als het druk is. Rotonde kan je ruim van te voren toch wel analyseren. Net zoals alle spiegels bekijken terwijl het niet druk is.. Voor het eindexamen moet het natuurlijk, maar als er geen spits is is het absoluut niet nodig.
Dat soort dingen gebeuren net zo makkelijk als je wel kijkt, en je moet toch ook wel een beetje vertrouwen hebben in je medeweggebruikers anders kan je nooit ontspannen achter het stuur plaatsnemenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:13 schreef xibalba het volgende:
[..]
Totdat je opeens een motorrijder met haast naast je hebt zitten....
Succesquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:16 schreef Barbapapamama het volgende:
Morgen voor 1e keer examen, ben benieuwd!
Juist, kijken als het ook echt van belang is. Als je om 3 uur snachts nog op de weg bent ga je toch niet iedere keer al die spiegels checkenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:16 schreef tralalala het volgende:
Wat een hekel had ik altijd aan dat onzinnige geforceerd kijken.![]()
Dat is het eerste wat je afleert als je je papiertje hebt, dan gaat het allemaal wat natuurlijker... Alleen kijken als het nut heeft.
Succesquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:16 schreef Barbapapamama het volgende:
Morgen voor 1e keer examen, ben benieuwd!
Ik merkte dat ik toen ik rijlessen had, ik veel beter wist wat er om me heen gebeurde op de fiets, op het irritante afquote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:33 schreef Prequel het volgende:
[..]
[..]
Vooruitkijken etc doe ik wel gewoon etc. maar vooral de dode hoek kijkenmoet er nog ff flink ingestampt wordenMeestal heb ik zoiets van: daar kán toch helemaal niemand zitten (bij stoplichten voorsorteren voor links ofzo, en dan is ie t ook wel met me eens, maar móet het toch.. alleen maar om het er ingestampt te krijgen
)
Maar goed, mijn dag kan niet meer stuk
Klopt, dat heb ik ook op de fiets. Bij drukke punten kijk ik ook wel hoor, maar bij die nutteloze punten (van 1 rijstrook naar 3 voorsorteerstroken bijv. daar kijk ik niet omdat er gewoon niemand kán zitten). Maar het is eigenlijk een note to self momentje. Gewoon kijken, niet zo moeilijk doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 18:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik merkte dat ik toen ik rijlessen had, ik veel beter wist wat er om me heen gebeurde op de fiets, op het irritante af. Toen had ik pas door hoe vaak ik niet om me heen keek als ik fietste. Dus ook op de fiets kan je oefenen.
En het doen op plekken waar het niet persee hoeft is inderdaad een goede methode om "eraan te werken".
Fijn dat je je weer beter voelt bij de rijles
Dat is dus basisfout nr. 1, je medeweggebruikers vertrouwen. Bij geen enkel voertuig/fiets whatever mag je ervan uitgaan dat hij/zij het wel goed zal doen. Doe je dat wel dan is het wachten op een aanrijding.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:16 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Dat soort dingen gebeuren net zo makkelijk als je wel kijkt, en je moet toch ook wel een beetje vertrouwen hebben in je medeweggebruikers anders kan je nooit ontspannen achter het stuur plaatsnemen![]()
'quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:21 schreef Daantke het volgende:
Vanmorgen aangevraagd bij burgerzaken, hopelijk is ie er vrijdag al... Jammer dat dat dan weer zo lang moet duren terwijl het best sneller kan.
Nou ja, officieel kan ik 'm woensdag pas ophalen, 5 werkdagen is de norm. En het kan dus wel binnen een dag als je even dertig euro aftikt. Dat is toch gewoon belachelijk?quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:27 schreef Prequel het volgende:
[..]
'
2 dagen valt toch best mee?Ik verbaas me meer over de prijs, dat ding kost hier 50 euro.
En?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:16 schreef Barbapapamama het volgende:
Morgen voor 1e keer examen, ben benieuwd!
Ja klopt.. 30 euro voor 1 dag sneller. Ze zeggen wel 5 dagen, maar meestal kan je hem al wel na 2 ophalenquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:28 schreef Daantke het volgende:
[..]
Nou ja, officieel kan ik 'm woensdag pas ophalen, 5 werkdagen is de norm. En het kan dus wel binnen een dag als je even dertig euro aftikt. Dat is toch gewoon belachelijk?
Hangt echt van het moment en de richting af..quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:45 schreef Tamashii het volgende:
Ik heb dus volgende week mijn examen en ik vergeet nog wel eens kruispunten te checken en parkeren kan ik ook nog niet zo goed.Ik weet nou niet precies wanneer je welk punt moet gebruiken bij het parkeren. De ene keer is het je spiegel, de andere keer je achterbank.
In het begin is dat wel lastig ja, ik reed dan ook gewoon door in zijn 1quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:50 schreef delano.888 het volgende:
Voor de lessers: ben ik nou zo slecht of wat? Elke rotonde dat ik stilsta voor ik er op rij rijd ik natuurlijk in de 1 er op, maar vervolgens moet ik tijdens het sturen, knipperen, kijken, en alles ook nog naar de 2 schakelen. Ik heb daar echt moeite mee en vergeet altijd 1 van die dingen dan.. Hadden jullie dat ook?
Mag ik nietquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:53 schreef Swomp het volgende:
[..]
In het begin is dat wel lastig ja, ik reed dan ook gewoon door in zijn 1
Op een grote rotonde zou ik het ook niet doen iddquote:
Jazeker inclusief afslaanquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:50 schreef delano.888 het volgende:
Voor de lessers: ben ik nou zo slecht of wat? Elke rotonde dat ik stilsta voor ik er op rij rijd ik natuurlijk in de 1 er op, maar vervolgens moet ik tijdens het sturen, knipperen, kijken, en alles ook nog naar de 2 schakelen. Ik heb daar echt moeite mee en vergeet altijd 1 van die dingen dan.. Hadden jullie dat ook?
Dat schakelen gaat automatisch na een tijdje, kwestie van heul vaak doen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:50 schreef delano.888 het volgende:
Voor de lessers: ben ik nou zo slecht of wat? Elke rotonde dat ik stilsta voor ik er op rij rijd ik natuurlijk in de 1 er op, maar vervolgens moet ik tijdens het sturen, knipperen, kijken, en alles ook nog naar de 2 schakelen. Ik heb daar echt moeite mee en vergeet altijd 1 van die dingen dan.. Hadden jullie dat ook?
Ik denk dat je het beste eerst kunt kíjken waar dat kan, en op die plek vervolgens eerst kijken of er ander verkeer is.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:11 schreef Tamashii het volgende:
Ik rijd nu elke dag en ik merk dat het met de dag beter gaat. Mag ook wel trouwens. Ik vind het moeilijk om te bedenken wat ik moet doen wanneer hij me een opdracht geeft. Dus wanneer hij zegt; doe in deze straat maar een omkeer opdracht. Dan denk ik; ohja shit, wat moet er eerst?
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:56 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Hoe doen jullie het met optrekken?
Tegelijkertijd koppeling omhoog en gas geven of eerst koppeling omhoog en vlak daarna gas geven?
Hier hetzelfde. Vooral erg handig bij wegen die wat omhoog of omlaag lopen. Dan ga ik niet zomaar naar achter, vooral handig bij stoplichten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.
Ik vind het zelf niet logisch maar zo moet ik het.
Wanneer weet je wanneer je het aangrijpingspunt te pakken hebt? Is dat als de auto vooruit gaat?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling omhoog tot aangrijpingspunt, beetje gas bij, zo vasthouden, koppeling langzaam los, meer gas.
Ik vind het zelf niet logisch maar zo moet ik het.
Ik ben een aantal jaren instructeur geweest, ben jij een ex-collega?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:55 schreef AeroxV8 het volgende:
Het aangrijpingspunt is heel eenvoudig te vinden, door de auto op de handrem te zetten en de koppeling geleidelijk te laten op komen.
Zodra de auto iets begint te trillen en het neusje iets omhoog komt, weet je wanneer je het aangrijpingspunt te pakken hebt.
Wellicht maak je je nu nog enigszins druk, maar naar verloop van tijd gaat koppelen en schakelen volautomatisch, zonder ook maar te hoeven nadenken over wat je doet, die handeling wordt echt routine.
Daardoor krijg je ook weer extra tijd voor het spiegelen en het overige kijken.
Autorijden is gewoon oefenen, oefenen, oefenen..
Succes!
Dit ligt er ook aan of je een benzine rijd of een diesel, benzine slaat gemakkelijker af dan een diesel.quote:Op zondag 8 januari 2012 00:34 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik dan toch eerder gas moet geven om de auto niet af te laten slaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |