Neuh, ik stuur gewoon vaak lekker archaisch briefjes.quote:Op donderdag 29 december 2011 16:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je bent een kloon van The Don?
Welke reiskosten?quote:Op donderdag 29 december 2011 23:00 schreef Dipstaart het volgende:
Is het bij de belastingdienst bekend of, en zo ja hoeveel vergoeding je ontvangt voor reiskosten?
Ik neem aan dat je het collegeld giraal hebt betaald? Dat is je (eventuele) betalingsbewijs.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:16 schreef CklokC het volgende:
Ik volg een deeltijd HBO studie. Dit jaar ben ik niet door mijn werkgever gesponsord dus ik wil aftrekken van de belasting. Hoe toon je aan wat je aan collegegeld kwijt was? Ik heb daar geen bon o.i.d. van, wel van mijn boeken.
Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:26 schreef CklokC het volgende:
Ja klopt, dat is afgehouden van mijn rekening. Thanks!
Je "jaaropgaaf" wordt door de salarisadministrateur van je werkgever digitaal doorgestuurd naar de Belastingdienst. Daarin staan de volgende gegevens vermeld: fiscaal loon, loon ZVW, arbeidskorting en loonheffing. Aangezien een reiskostenvergoeding woon-werk (à ¤ 0,19 p/km) niet tot het fiscaal loon gerekend wordt, lijkt het me niet dat de Belastingdienst deze gegevens ontvangt bij het doorsturen van de jaargegevens van de salarisadministrateur, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.quote:
Inderdaad. Toevoeging 2, wanneer je je aangifte invuld met je DigiD-code worden deze standaardbedragen en jouw studieperiode + -niveau direct ingevuld in het digitale aangifteformulier.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:44 schreef Dipstaart het volgende:
Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.
Woon-werkverkeer reiskosten kun je niet aftrekken behalve als je met een openbaar vervoer reist en daar van je werkgever geen of nauwelijks vergoeding voor krijgt.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:56 schreef Dipstaart het volgende:
Omdat ik eventueel dan wel mijn reiskosten op kan geven zonder de vergoeding ervoor vanaf te trekken :p
of zeg ik nu iets heel stoms ..
Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.quote:Op donderdag 29 december 2011 23:44 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.
Wie zegt dat die reiskostenvergoeding betrekking heeft op de kosten gemaakt met het openbaar vervoer?quote:Op vrijdag 30 december 2011 02:14 schreef belfis het volgende:
Dipstaart: als u en reiskostenvergoeding op basis van cao krijgt, zal er waarschijnlijk weinig of geen reisaftrek openbaar vervoer overblijven. Maar natuurlijk altijd even controleren of er toch geen aftrekpost is. (voor kilometers de enkele reis nemen)
Deze aftrekpost wordt regelmatig door de Belastingdienst gecontroleerd en gecorrigeerd.
Met name correctie op het punt van de vergoeding van de werkgever. De vergoeding moet in de aangifte worden opgenomen en wordt soms 'vergeten'. Deze vergoeding is bekend bij de Belastingdienst, want de werkgever geeft die aan de Belastingdienst door.
Misschien wordt er in de CAO wel een algemene reiskostenvergoeding gegeven die ongeacht het vervoermiddel, voor iedereen gelijk is.quote:De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen.
Scherp!quote:Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
Als je niks zinnigs hebt bij te dragen, blijf dan uit het topic weg.quote:Op vrijdag 30 december 2011 10:17 schreef JumpingJacky het volgende:
Ah, hier is mijn dagelijkse portie entertainment gebleven! Waar archaïsche methodes beproefd, verguisd en miskend zijn.
Oke, chef!quote:Op vrijdag 30 december 2011 10:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je niks zinnigs hebt bij te dragen, blijf dan uit het topic weg.![]()
Met melk en suiker graagquote:(Kopje koffie erbij?)
Dat zal je leren.quote:
En we gaan weer verder in de SC,... Anders wordt tante Sjeen of ome Five boos.quote:[..]
Met melk en suiker graag
Kortom, het exacte bedrag moeten ze weten. En dat kan ik aantonen omdat het van mijn rekening is afgeschreven. Bedankt voor je toevoeging.quote:Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
Ik had in 2011 geen recht meer op een prestatiebeurs ivm opraken eerder. Ik ben in augustus afgestudeerd aan de uni. Ik had wel een OVkaart. Moet ik dan de aftrek studiekosten met of zonder studiefinanciering berekenen?quote:Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met. Ook de OV-kaart valt onder "studiefinanciering".quote:Op vrijdag 30 december 2011 10:55 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Ik had in 2011 geen recht meer op een prestatiebeurs ivm opraken eerder. Ik ben in augustus afgestudeerd aan de uni. Ik had wel een OVkaart. Moet ik dan de aftrek studiekosten met of zonder studiefinanciering berekenen?
Als je die niet hebt gehad niet..quote:Op vrijdag 30 december 2011 11:02 schreef gohan16 het volgende:
Moet ik dan voor die 8 maanden ook 96 p/m rekenen aan 'ontvangen' prestatiebeurs?
Voor een 16-jarige geldt hetzelfde als voor een volwassene. Scholieren /studenten laten nogal eens (belasting)geld liggen. Je kan alleen belasting terugkrijgen als er belasting is ingehouden op je loon. Tot ongeveer ¤ 6500 is 'belastingvrij' door de kortingen zoals de alg. heffingskorting en de arbeidskorting. Als er dus inkomen is tot ¤ 6500 en er is belasting betaald, kan je alle betaalde belasting terugvragen.quote:Op vrijdag 30 december 2011 11:50 schreef Neraice het volgende:
Hmm, hoe zit het met belasting op je 16e?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |