abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 december 2011 @ 15:06:54 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106166621
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:28 schreef Barreltje het volgende:

[..]

ho wacht even..
kan je (DOU/IBG) studieschulden ook opgeven als een schuld?
Ja, dat kan al jaren. Maar alleen als het een echte schuld is die ook is vastgesteld.
Een misschien-over-een-paar-jaar-maar-misschien-ook-wel-niet-schuld kun je dus niet opvoeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 29 december 2011 @ 15:14:06 #52
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_106166922
Beste belasting "kenners"
27december 2011 de relatie met mijn ex officieel beëindigd.
Hypotheek staat nu op mijn naam, zij student.
Met gesloten beurs alles geregeld* jajajajaja stupid me*
Vraagje, verandert er nu wat aan mijn HRA?
Kan ik nog extra kosten doorvoeren aan de belasting meneer? Notaris oid?
Mocht iemand dit als een hobby zien, en in Groningen wonen.. graag hulp met de aangifte:)
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
pi_106167252
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 15:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, dat kan al jaren. Maar alleen als het een echte schuld is die ook is vastgesteld.
Een misschien-over-een-paar-jaar-maar-misschien-ook-wel-niet-schuld kun je dus niet opvoeren.
ok tnx!

ben al druk aan het terug betalen, dus het is een echte-echte schuld ..
weer wat geleerd :D (of ik er wat mee opschiet weet ik niet, maar toch maar wel invullen :Y )
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_106167901
Als student kreeg ik elk jaar een paar honderd euro terug. Nu werk ik fulltime (geen huis, wel beetje spaarvermogen) en moet ik betalen }:|

Is dat normaal? Zonder op details in te gaan :P
pi_106169482
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 15:35 schreef vuvuzela het volgende:
[...] wel beetje spaarvermogen en moet ik betalen }:|

Is dat normaal?
Ja. Over het meerdere van +/- ¤ 21.000 betaal je 1,2 % belasting.

Op je (full-time) baan wordt precies genoeg loonheffing ingehouden zodat je daarover niks hoeft bij te betalen (of terug kunt vorderen).

Voorheen werd er waarschijnlijk teveel loonheffing ingehouden op je (vakantie)baan zodat je aan het eind van het jaar nog wat terugkreeg.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_106170031
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 15:14 schreef DakDuuf het volgende:
Beste belasting "kenners"
1. 27december 2011 de relatie met mijn ex officieel beëindigd.
2. Hypotheek staat nu op mijn naam, zij student.
Met gesloten beurs alles geregeld* jajajajaja stupid me*
3. Vraagje, verandert er nu wat aan mijn HRA?
4. Kan ik nog extra kosten doorvoeren aan de belasting meneer? Notaris oid?
Mocht iemand dit als een hobby zien, en in Groningen wonen.. graag hulp met de aangifte:)
1. Waren jullie getrouwd/geregistreerd partnerschap? Is zij op 27 december uit de woning vertrokken?
2. Hypotheek/huis stond eerst op beider namen?
3. Waarschijnlijk wel. Het hangt er van af hoe de zaken voor de "scheiding" geregeld waren.
4. Enkel de kosten i.v.m. de hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Dus bijvoorbeeld kosten die zijn gemaakt om een gedeelte van de hypotheek op jouw naam te zetten. Kosten i.v.m. levering of i.v.m. scheiding zijn niet aftrekbaar.
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 29 december 2011 @ 16:34:44 #57
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_106170228
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 16:30 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

1. Waren jullie getrouwd/geregistreerd partnerschap? Is zij op 27 december uit de woning vertrokken?
2. Hypotheek/huis stond eerst op beider namen?
3. Waarschijnlijk wel. Het hangt er van af hoe de zaken voor de "scheiding" geregeld waren.
4. Enkel de kosten i.v.m. de hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Dus bijvoorbeeld kosten die zijn gemaakt om een gedeelte van de hypotheek op jouw naam te zetten. Kosten i.v.m. levering of i.v.m. scheiding zijn niet aftrekbaar.
Geregistreerd partnerschap, en huis stond op beider namen.
Mooi dat enkele kosten aftrekbaar zijn.
Bedankt:)
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
pi_106170511
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik doe het zo ongeveer dagelijks.. :')
Inderdaad :Y

Ook een verkapte TVP.
pi_106170595
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 16:34 schreef DakDuuf het volgende:
Geregistreerd partnerschap
quote:
Gaat u scheiden in 2011? U blijft fiscale partners tot u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
• U hebt echtscheiding of scheiding van tafel en bed aangevraagd bij de rechter.
• U en uw partner staan niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.
U gaat scheiden of scheiden van tafel en bed

Je kunt er ook voor kiezen om het gehele jaar fiscaal partner te zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 16:34 schreef DakDuuf het volgende:
en huis stond op beider namen.
Wat is er gebeurd met haar deel van het huis? Is dat aan jouw verkocht?
  donderdag 29 december 2011 @ 16:53:12 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106171062
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 16:40 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Inderdaad :Y

Ook een verkapte TVP.
Je bent een kloon van The Don? :D
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106171135
quote:
5s.gif Op donderdag 29 december 2011 16:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je bent een kloon van The Don? :D
Neuh, ik stuur gewoon vaak lekker archaisch briefjes.
pi_106186672
Is het bij de belastingdienst bekend of, en zo ja hoeveel vergoeding je ontvangt voor reiskosten?
pi_106187057
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:00 schreef Dipstaart het volgende:
Is het bij de belastingdienst bekend of, en zo ja hoeveel vergoeding je ontvangt voor reiskosten?
Welke reiskosten?
  donderdag 29 december 2011 @ 23:16:30 #64
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_106187407
Ik volg een deeltijd HBO studie. Dit jaar ben ik niet door mijn werkgever gesponsord dus ik wil aftrekken van de belasting. Hoe toon je aan wat je aan collegegeld kwijt was? Ik heb daar geen bon o.i.d. van, wel van mijn boeken.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_106187707
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:16 schreef CklokC het volgende:
Ik volg een deeltijd HBO studie. Dit jaar ben ik niet door mijn werkgever gesponsord dus ik wil aftrekken van de belasting. Hoe toon je aan wat je aan collegegeld kwijt was? Ik heb daar geen bon o.i.d. van, wel van mijn boeken.
Ik neem aan dat je het collegeld giraal hebt betaald? Dat is je (eventuele) betalingsbewijs.
  donderdag 29 december 2011 @ 23:26:26 #66
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_106187803
Ja klopt, dat is afgehouden van mijn rekening. Thanks! ;)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_106188411
quote:
5s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:09 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Welke reiskosten?
Reiskosten woon en werkverkeer
pi_106188550
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:26 schreef CklokC het volgende:
Ja klopt, dat is afgehouden van mijn rekening. Thanks! ;)
Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.
  donderdag 29 december 2011 @ 23:45:26 #69
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_106188578
Ok dat is goed om te weten. ^O^
pi_106188887
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:41 schreef Dipstaart het volgende:
Reiskosten woon en werkverkeer
Je "jaaropgaaf" wordt door de salarisadministrateur van je werkgever digitaal doorgestuurd naar de Belastingdienst. Daarin staan de volgende gegevens vermeld: fiscaal loon, loon ZVW, arbeidskorting en loonheffing. Aangezien een reiskostenvergoeding woon-werk (à ¤ 0,19 p/km) niet tot het fiscaal loon gerekend wordt, lijkt het me niet dat de Belastingdienst deze gegevens ontvangt bij het doorsturen van de jaargegevens van de salarisadministrateur, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

Waarom zou je dat eigenlijk willen weten?
pi_106189079
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:44 schreef Dipstaart het volgende:
Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.
Inderdaad. Toevoeging 2, wanneer je je aangifte invuld met je DigiD-code worden deze standaardbedragen en jouw studieperiode + -niveau direct ingevuld in het digitale aangifteformulier.
pi_106189118
Omdat ik eventueel dan wel mijn reiskosten op kan geven zonder de vergoeding ervoor vanaf te trekken :p

of zeg ik nu iets heel stoms ..
pi_106189265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:56 schreef Dipstaart het volgende:
Omdat ik eventueel dan wel mijn reiskosten op kan geven zonder de vergoeding ervoor vanaf te trekken :p

of zeg ik nu iets heel stoms ..
Woon-werkverkeer reiskosten kun je niet aftrekken behalve als je met een openbaar vervoer reist en daar van je werkgever geen of nauwelijks vergoeding voor krijgt.

Maar wat je eigenlijk wilt doen is dus frauderen. :{w
pi_106189455
Ik vroeg het me alleen af :P

Maar ik reis met openbaar vervoer en krijg een reiskostenvergoeding op basis van de cao. Zie alleen dat ik ook een reis verklaring moet hebben.

Eens ff uit zoeken of ik die nog wel aan kan vragen en of het allemaal wel zin heeft (verhouding vergoeding / max aftrekbaar bedrag)

[ Bericht 16% gewijzigd door Dipstaart op 30-12-2011 00:25:45 ]
pi_106192752
Dipstaart: als u en reiskostenvergoeding op basis van cao krijgt, zal er waarschijnlijk weinig of geen reisaftrek openbaar vervoer overblijven. Maar natuurlijk altijd even controleren of er toch geen aftrekpost is. (voor kilometers de enkele reis nemen)

Deze aftrekpost wordt regelmatig door de Belastingdienst gecontroleerd en gecorrigeerd.
Met name correctie op het punt van de vergoeding van de werkgever. De vergoeding moet in de aangifte worden opgenomen en wordt soms 'vergeten'. Deze vergoeding is bekend bij de Belastingdienst, want de werkgever geeft die aan de Belastingdienst door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')