abonnement Unibet Coolblue
pi_106194859
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:44 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

Je kunt eventueel de normbedragen gebruiken om af te trekken. Dit is vooral gunstig als het totaal van deze normbedragen hoger is dan het bedrag wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je studie.
Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:10:38 #77
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106195889
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 02:14 schreef belfis het volgende:
Dipstaart: als u en reiskostenvergoeding op basis van cao krijgt, zal er waarschijnlijk weinig of geen reisaftrek openbaar vervoer overblijven. Maar natuurlijk altijd even controleren of er toch geen aftrekpost is. (voor kilometers de enkele reis nemen)

Deze aftrekpost wordt regelmatig door de Belastingdienst gecontroleerd en gecorrigeerd.
Met name correctie op het punt van de vergoeding van de werkgever. De vergoeding moet in de aangifte worden opgenomen en wordt soms 'vergeten'. Deze vergoeding is bekend bij de Belastingdienst, want de werkgever geeft die aan de Belastingdienst door.
Wie zegt dat die reiskostenvergoeding betrekking heeft op de kosten gemaakt met het openbaar vervoer?

Lid 3 van art. 3.87 Wet IB zegt het volgende:
quote:
De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen.
Misschien wordt er in de CAO wel een algemene reiskostenvergoeding gegeven die ongeacht het vervoermiddel, voor iedereen gelijk is.
In dat geval kun je je best op het standpunt stellen dat niet is voldaan aan bovengenoemd vereiste.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:11:30 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106195901
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
Scherp!
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106196022
Ah, hier is mijn dagelijkse portie entertainment gebleven! Waar archaīsche methodes beproefd, verguisd en miskend zijn. :)
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:19:01 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106196049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 10:17 schreef JumpingJacky het volgende:
Ah, hier is mijn dagelijkse portie entertainment gebleven! Waar archaīsche methodes beproefd, verguisd en miskend zijn. :)
Als je niks zinnigs hebt bij te dragen, blijf dan uit het topic weg. :')

(Kopje koffie erbij? ;) )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106196102
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 december 2011 10:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je niks zinnigs hebt bij te dragen, blijf dan uit het topic weg. :')
Oke, chef!
quote:
(Kopje koffie erbij? ;) )
Met melk en suiker graag c_/
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:23:13 #82
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106196134
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 10:21 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Oke, chef!
Dat zal je leren. o|O
quote:
[..]

Met melk en suiker graag c_/
En we gaan weer verder in de SC,... Anders wordt tante Sjeen of ome Five boos. :+
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:24:32 #83
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_106196160
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
Kortom, het exacte bedrag moeten ze weten. En dat kan ik aantonen omdat het van mijn rekening is afgeschreven. Bedankt voor je toevoeging. ;)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:55:47 #84
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106196887
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 09:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, je kan niet zelf kiezen of je de normbedragen gebruikt of niet. De normbedragen gebruik je als je recht hebt op studiefinanciering, en anders niet. Aangezien CklokC een deeltijdstudie volgt zal hij daar geen recht op hebben, en mag hij dus de normbedragen niet gebruiken.
Ik had in 2011 geen recht meer op een prestatiebeurs ivm opraken eerder. Ik ben in augustus afgestudeerd aan de uni. Ik had wel een OVkaart. Moet ik dan de aftrek studiekosten met of zonder studiefinanciering berekenen?
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_106196925
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 10:55 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Ik had in 2011 geen recht meer op een prestatiebeurs ivm opraken eerder. Ik ben in augustus afgestudeerd aan de uni. Ik had wel een OVkaart. Moet ik dan de aftrek studiekosten met of zonder studiefinanciering berekenen?
Met. Ook de OV-kaart valt onder "studiefinanciering".
  vrijdag 30 december 2011 @ 11:02:45 #86
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106197037
Moet ik dan voor die 8 maanden ook 96 p/m rekenen aan 'ontvangen' prestatiebeurs?
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_106197820
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 11:02 schreef gohan16 het volgende:
Moet ik dan voor die 8 maanden ook 96 p/m rekenen aan 'ontvangen' prestatiebeurs?
Als je die niet hebt gehad niet..
pi_106198365
Hmm, hoe zit het met belasting op je 16e?
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
  vrijdag 30 december 2011 @ 12:24:55 #89
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106199362
beetje complexe situatie. Ik heb medio 2011 mijn huis verkocht (heeft sinds jan 2011 te koop gestaan en verkocht begin september) wat ik samen met een vriend had gekocht. We waren beiden voor 50% eigenaar. Heel 2011 heb ik samengewoond met mijn vriendin die ook een koophuis heeft, staat op haar en haar exs naam. Nu willen we fiscaal partner zijn, volgens mij ben ik dat nu automatisch met mijn vriendin. Haar ex betaalt niets aan het huis en wij betalen niets aan hem. Met betrekking tot mijn huisgenoot hebben wij de hypotheekkosten altijd 50/50 verdeeld.

Ik was van plan om voor mij en mijn vriendin beiden aangifte te doen waarbij we aangeven dat er een andere eigenaar is maar dat wij 100% van de eigenwoningforfait voor ons deel nemen.

Zijn er dingen waar wij rekening mee moeten houden?

Alvast bedankt.

Ow, om het nog ingewikkelder te maken per 2012 hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht, de hypotheek gaat pas in na 1 januari dus dat is voor volgend jaar.
Superhero to the rescue!
pi_106200623
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 11:50 schreef Neraice het volgende:
Hmm, hoe zit het met belasting op je 16e?
Voor een 16-jarige geldt hetzelfde als voor een volwassene. Scholieren /studenten laten nogal eens (belasting)geld liggen. Je kan alleen belasting terugkrijgen als er belasting is ingehouden op je loon. Tot ongeveer ¤ 6500 is 'belastingvrij' door de kortingen zoals de alg. heffingskorting en de arbeidskorting. Als er dus inkomen is tot ¤ 6500 en er is belasting betaald, kan je alle betaalde belasting terugvragen.
pi_106200678


[ Bericht 100% gewijzigd door belfis op 30-12-2011 13:03:24 (dubbel geplaatst) ]
pi_106201139
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 12:24 schreef Superher0 het volgende:
beetje complexe situatie. Ik heb medio 2011 mijn huis verkocht (heeft sinds jan 2011 te koop gestaan en verkocht begin september) wat ik samen met een vriend had gekocht. We waren beiden voor 50% eigenaar. Heel 2011 heb ik samengewoond met mijn vriendin die ook een koophuis heeft, staat op haar en haar exs naam. Nu willen we fiscaal partner zijn, volgens mij ben ik dat nu automatisch met mijn vriendin. Haar ex betaalt niets aan het huis en wij betalen niets aan hem. Met betrekking tot mijn huisgenoot hebben wij de hypotheekkosten altijd 50/50 verdeeld.

Ik was van plan om voor mij en mijn vriendin beiden aangifte te doen waarbij we aangeven dat er een andere eigenaar is maar dat wij 100% van de eigenwoningforfait voor ons deel nemen.

Zijn er dingen waar wij rekening mee moeten houden?

Alvast bedankt.

Ow, om het nog ingewikkelder te maken per 2012 hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht, de hypotheek gaat pas in na 1 januari dus dat is voor volgend jaar.
U bent in 2011 in elk geval geen fiscaal partners samen met uw vriendin. De huidige woning is geen gezamenlijk bezit. En fiscaal partnerschap samen met uw vriend is er ook niet, aangezien hij geheel 2011 op een ander adres staat ingeschreven. De aangifte van u, uw vriendin, haar ex en uw vriend met wie u de gezamenlijke woning had, heeft wel wat haken en ogen tav de hypotheekrenteaftrek.

In elk geval geeft u niet 100%, maar 50% van het EWF aan gedurende de maanden dat u in de woning woonde en de woning nog niet was verkocht. Uw eigendomsdeel is immers ook slechts 50%. Deskundige hulp inschakelen bij de aangifte 2011 lijkt in uw situatie geen overbodige luxe.

Voor 2012 bent u wel het gehele jaar fiscaal partners van elkaar. Door gezamenlijk aangifte te doen kan er wat betreft de hypotheekrenteaaftrek geschoven worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door belfis op 30-12-2011 13:23:38 ]
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:30:57 #93
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106201710
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 13:16 schreef belfis het volgende:

[..]

U bent in 2011 in elk geval geen fiscaal partners samen met uw vriendin. De huidige woning is geen gezamenlijk bezit. En fiscaal partnerschap samen met uw vriend is er ook niet, aangezien hij geheel 2011 op een ander adres staat ingeschreven. De aangifte van u, uw vriendin, haar ex en uw vriend met wie u de gezamenlijke woning had, heeft wel wat haken en ogen tav de hypotheekrenteaftrek.

In elk geval geeft u niet 100%, maar 50% van het EWF aan gedurende de maanden dat u in de woning woonde en de woning nog niet was verkocht. Uw eigendomsdeel is immers ook slechts 50%. Deskundige hulp inschakelen bij de aangifte 2011 lijkt in uw situatie geen overbodige luxe.

Voor 2012 bent u wel het gehele jaar fiscaal partners van elkaar. Door gezamenlijk aangifte te doen kan er wat betreft de hypotheekrenteaaftrek geschoven worden.
Dus in kort; ik en mijn vriendin moeten dit jaar apart belasting aangifte doen, kunnen dit niet gezamenlijk doen.

Het wordt trouwens nog mooier. Mijn ex huisgenoot heeft ook nog een eigen zaak. Per 12 januari zal ik een geregistreerd partnerschap hebben met mijn vriendin waardoor ik automatisch 50% eigenaar wordt van de nog te verkopen woning en de nog te bouwen woning. Ik denk dat ik inderdaad maar voor deskundige hulp moet gaan. Iemand een adresje in de buurt van Amersfoort?

Zag trouwens net wel dat ik 100% ewf had gekozen voor de aangifte van 2010 en dat deze door de belastingdienst goedgekeurd was. Had niet gekozen voor fiscaal partnerschap. Is wel in mijn nadeel zag ik. Als ik 50% ewf kies kan ik nog steeds alle HR aftrekken op mijn inkomsten of moet ik dit ook op 50% zetten?
Superhero to the rescue!
pi_106203235
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 13:30 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Dus in kort; ik en mijn vriendin moeten dit jaar apart belasting aangifte doen, kunnen dit niet gezamenlijk doen.

Het wordt trouwens nog mooier. Mijn ex huisgenoot heeft ook nog een eigen zaak. Per 12 januari zal ik een geregistreerd partnerschap hebben met mijn vriendin waardoor ik automatisch 50% eigenaar wordt van de nog te verkopen woning en de nog te bouwen woning. Ik denk dat ik inderdaad maar voor deskundige hulp moet gaan. Iemand een adresje in de buurt van Amersfoort?

Zag trouwens net wel dat ik 100% ewf had gekozen voor de aangifte van 2010 en dat deze door de belastingdienst goedgekeurd was. Had niet gekozen voor fiscaal partnerschap. Is wel in mijn nadeel zag ik. Als ik 50% ewf kies kan ik nog steeds alle HR aftrekken op mijn inkomsten of moet ik dit ook op 50% zetten?
In 2011 kunt u niet gezamenlijk aangifte doen. U heeft immers (nog) geen samenlevingscontract met uw vriendin, geen gezamenlijke eigen woning, geen gezamenlijk kind en geen gezamenlijke pensioenvoorziening.

In 2010 waren de regels tav fiscaal partnerschap anders. Als u gedurende meer dan een half jaar met uw huisgenoot / vriend heeft samengeleefd in dit jaar, was er de keus voor fiscaal partnerschap met de mogelijkheid van gezamenlijke aangifte. Of de keus voor geen fiscaal partnerschap met gescheiden aangiften.

U heeft in 2010 gescheiden aangifte gedaan (of moeten doen) Daarom hoeft u slechts 50% van het EWF op te geven in uw aangifte (dit is dus in uw nadeel gegaan). U heeft in 2010 50% van de te betalen hypotheekrente in aftrek genomen. Dat is dus goedgegaan.
De inspecteur heeft de aangifte 2010 goedgekeurd of beter gezegd: laten passeren. Niet verwonderlijk: correctie is in het nadeel van de Belastingdienst. Bovendien wordt slechts circa 5% van de aangiften werkelijk gecontroleerd.

Ik weet niet of uw aangifte 2010 definitief is. Zo nee, dan corrigeert u uw aangifte. Zo ja, dan kunt u verzoeken uw aangifte te corrigeren tav de EWF. Het gaat tenslotte om een belastingnadeel van een paar honderd euro. U doet dat dmv een verzoek tot ambtshalve vermindering aangifte.
Advies: u maakt een uitdraai van de gecorrigeerde aangifte en stuurt die met het verzoek mee.
Lees hier hoe u dit verzoek doet.
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:35:48 #95
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106204219
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:11 schreef belfis het volgende:

[..]

In 2011 kunt u niet gezamenlijk aangifte doen. U heeft immers (nog) geen samenlevingscontract met uw vriendin, geen gezamenlijke eigen woning, geen gezamenlijk kind en geen gezamenlijke pensioenvoorziening.

In 2010 waren de regels tav fiscaal partnerschap anders. Als u gedurende meer dan een half jaar met uw huisgenoot / vriend heeft samengeleefd in dit jaar, was er de keus voor fiscaal partnerschap met de mogelijkheid van gezamenlijke aangifte. Of de keus voor geen fiscaal partnerschap met gescheiden aangiften.

U heeft in 2010 gescheiden aangifte gedaan (of moeten doen) Daarom hoeft u slechts 50% van het EWF op te geven in uw aangifte (dit is dus in uw nadeel gegaan). U heeft in 2010 50% van de te betalen hypotheekrente in aftrek genomen. Dat is dus goedgegaan.
De inspecteur heeft de aangifte 2010 goedgekeurd of beter gezegd: laten passeren. Niet verwonderlijk: correctie is in het nadeel van de Belastingdienst. Bovendien wordt slechts circa 5% van de aangiften werkelijk gecontroleerd.

Ik weet niet of uw aangifte 2010 definitief is. Zo nee, dan corrigeert u uw aangifte. Zo ja, dan kunt u verzoeken uw aangifte te corrigeren tav de EWF. Het gaat tenslotte om een belastingnadeel van een paar honderd euro. U doet dat dmv een verzoek tot ambtshalve vermindering aangifte.
Advies: u maakt een uitdraai van de gecorrigeerde aangifte en stuurt die met het verzoek mee.
Lees hier hoe u dit verzoek doet.
Ok, wordt steeds duidelijker. Heb nog maar even de belastingaangifte erbij gepakt en zie dat ik het volledige betaalde rente heb opgevoerd. 5000 euro ipv 2500 de helft. Dit zou ik dan ook moeten corrigeren neem ik aan. Ik heb wel de helft van het bedrag wat ik van de belastingdienst heb teruggekregen overgemaakt aan mijn huisgenoot.

Voor 2011, geef ik maar 50% EFW op en 50% van de betaalde rente?
Superhero to the rescue!
pi_106214191
Als u het EWF-deel via een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag corrigeert naar 50% moet dat ook voor de opgevoerde hypotheekrente 2010. Het verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag 2010 wordt zo een verzoek tot ambtshalve vermeerdering aangifte 2010! Met fiscaal nadeel voor u.
Hoe u de teruggekregen belasting vanwege de hypotheekrenteaftrek hebt verrekend met uw voormalige huisgenoot, is voor de Belastingdienst verder niet van belang.

In 2011 woont u het gehele jaar bij uw vriendin.
Als de voormalige woning in 2011 tot datum verkoop leeg stond en te koop, is er voor u en voor uw huisgenoot de mogelijkheid beide het eigen inkomensdeel (50%) van de hypotheekrenteaftrek in de aangifte op te nemen. Hier geldt de zogenaamde 'verhuisregeling' Gedurende 2 jaar en het lopende jaar mag de betaalde hypotheekrente nog in de aangifte worden opgenomen.

De 50% EWF is niet van toepassing omdat u en ook uw huisgenoot niet meer in de woning woonden. In de aangifte moet dan het deel hoofdverblijf worden overgeslagen en worden aangevinkt: eigen woning in bijzondere situaties zoals verhuizing. Daarna aanvinken: u bent verhuisd en uw oude woning stond leeg en was nog niet verkocht. Het EWF wordt zo vanzelf door het programma op ¤ 0 gesteld.

[ Bericht 8% gewijzigd door belfis op 30-12-2011 19:13:47 ]
pi_106214700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 11:40 schreef Greenfolk het volgende:
Wel erg vroeg.. Ik wacht nog even op de eindejaarstrekking!
Hoeft niet, ik heb al geregeld dat ik hem win
  vrijdag 30 december 2011 @ 19:25:18 #98
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106215339
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 11:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je die niet hebt gehad niet..
Wat doe ik fout of klopt het: ik heb voor de laatste maanden van m'n studie het normbedrag van 1582 berekend en heb +- 1100 aan studiekosten gemaakt in 2011 (inc collegegeld), dus minder dan 2x normbedrag. Ik heb geen prestatiebeurs ontvangen, wel OV.

Kan ik dus 1582 -500 = 982 euro aftrekken?.Aangezien in de instructie over deze aftrekpost staat dat je normbedrag - ontvangen prestatiebeurs kan aftrekken - 500 drempel.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_106216650
Gohan 16: uw berekening is juist. Gedurende 8 maanden viel u in 2011 nog onder de wet studiefinanciering. U kreeg echter geen prestatiebeurs meer. Normbedrag 2011 is 7 maanden x maandbedrag + 1 maand (augustus) x maandbedrag. De totaal door u berekende ¤ 1582 zal juist zijn als u een HBO / WO volgde. Bij studiefinanciering vult u ¤ 0 in - er was immers geen recht meer op prestatiebeurs.

Aftrek studiekosten 2011 derhalve: ¤ 1582 minus ¤ 500 is .........¤ 982
  vrijdag 30 december 2011 @ 20:02:19 #100
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106216978
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 19:55 schreef belfis het volgende:
Gohan 16: uw berekening is juist. Gedurende 8 maanden viel u in 2011 nog onder de wet studiefinanciering. U kreeg echter geen prestatiebeurs meer. Normbedrag 2011 is 7 maanden x maandbedrag + 1 maand (augustus) x maandbedrag. De totaal door u berekende ¤ 1582 zal juist zijn als u een HBO / WO volgde. Bij studiefinanciering vult u ¤ 0 in - er was immers geen recht meer op prestatiebeurs.

Aftrek studiekosten 2011 derhalve: ¤ 1582 minus ¤ 500 is .........¤ 982
Dank u. Dat is een leuke meevaller :)

edit: hoofdrekenen is niet mn sterkste punt zie ik :) 1582-500=1082

[ Bericht 4% gewijzigd door gohan16 op 30-12-2011 22:41:11 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')