Goede zaak. Het moet maar eens uit zijn met dat hippiegeneuzel. Gehoorzame burgers zullen jullie worden!quote:http://www.volkskrant.nl/(...)e-dienstplicht.dhtml
Hillen: wellicht verplichte maatschappelijke dienstplicht
ANP/Redactie − 21/12/11, 13:36
Hillen wil de maatschappelijke dienstplicht een alternatief maken voor de militaire dienstplicht. © anp
Minister Hans Hillen van Defensie ziet heil in een maatschappelijke dienstplicht. Hij vindt dat de invoering hiervan serieus moet worden onderzocht.
Zo zei hij vandaag in een gesprek op RTL7.
Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Het gaat erom 'de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden', zei Hillen.
De maatschappelijke dienstplicht wordt dan een alternatief voor de militaire dienstplicht, die in 1996 werd opgeschort. Daarbij werden echter geen meisjes opgeroepen en hoefde maar een derde van alle jongens de dienstplicht te vervullen.
Evenwicht
Als er iets nieuws komt, moet dat evenwichtiger, aldus Hillen. 'Dus 10 van de 10 meisjes en 10 op de 10 jongens.' De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.
'Het moet een verlengstuk daarvan zijn.' De minister verwacht dat het 4 à 5 jaar vergt om de maatschappelijke dienstplicht in te voeren.
Missie in Kunduz
Hillen hoopt dat volgend jaar meer Tweede Kamerleden zelf een kijkje kunnen nemen bij de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz. Hij denkt dat de discussie erover dan makkelijker zal zijn. Het kabinet onderzoekt of ook de grenspolitie in het noorden kan worden getraind alsmede politiemensen die buiten Kunduz aan de slag gaan.
Je hebt gemist hoe van werklozen (bewust of ongewild) een crimineel volk is gemaakt? Met omgekeerde bewijslast en al? Alles lijkt er juist op gericht om grote groepen mensen te dwíngen aan het werk te gaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:10 schreef BasEnAad het volgende:
Weer een voorbeeld om te illustreren dat het kabinet bestaat uit wereldvreemde fossielen.
De tijd van een overheid die dwangarbeid oplegt is gelukkig voorbij.
Het is hysterisch kindergeschrei. Als straks de economie volledig inklapt door de bezuinigingspsychose van dit kabinet, zingt men wel een toontje lager.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:14 schreef Jarno het volgende:
Je hebt gemist hoe van werklozen (bewust of ongewild) een crimineel volk is gemaakt? Met omgekeerde bewijslast en al? Alles lijkt er juist op gericht om grote groepen mensen te dwíngen aan het werk te gaan.
Nou laat ik het zo zeggen: die tijd zou voorbij moeten zijn.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je hebt gemist hoe van werklozen (bewust of ongewild) een crimineel volk is gemaakt? Met omgekeerde bewijslast en al? Alles lijkt er juist op gericht om grote groepen mensen te dwíngen aan het werk te gaan.
Zitten straks allemaal aan de billen van je oma.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:18 schreef Stephan1237 het volgende:
Eindelijk zijn die jongeren van de straat af die crimineel gedrag vertonen
Het ergste is nog dat mensen die in 1 van de meest vrije periodes die dit land heeft gekend zijn opgegroeid en volwassen geworden, de jaren '90 van de vorige eeuw, nu het hardst staan te roepen om dergelijke maatregelen. Terwijl ze zelf jaren hebben gestudeerd, gefeest en van deze vrijheiden hebben geprofiteerd. Dus ik vrees dat het nog lang niet voorbij is.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nou laat ik het zo zeggen: die tijd zou voorbij moeten zijn.
arme jongerenquote:Op woensdag 21 december 2011 14:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zitten straks allemaal aan de billen van je oma.
Alsof de zorg zit te wachten op 17 jarige ongemotiveerde niet-op-komen-dagende kutpubers. En dan wat, opsluiten?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zitten straks allemaal aan de billen van je oma.
O, maar dat gebrek aan discipline timmeren we er wel uit hoor.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:23 schreef Jarno het volgende:
Alsof de zorg zit te wachten op 17 jarige ongemotiveerde niet-op-komen-dagende kutpubers. En dan wat, opsluiten?. Hou toch op mensen.
Want feesten en studeren is niet meer mogelijk na een jaartje maatschappelijk werk.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het ergste is nog dat mensen die in 1 van de meest vrije periodes die dit land heeft gekend zijn opgegroeid en volwassen geworden, de jaren '90 van de vorige eeuw, nu het hardst staan te roepen om dergelijke maatregelen. Terwijl ze zelf jaren hebben gestudeerd, gefeest en van deze vrijheiden hebben geprofiteerd. Dus ik vrees dat het nog lang niet voorbij is.
Natuurlijk wel. Dat zeg ik ook niet.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:25 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Want feesten en studeren is niet meer mogelijk na een jaartje maatschappelijk werk.
Idd. De groep die je juist hoopt te pakken lacht hier om. En Hansje Hillen heeft er een onbeperkt blik slaafjes bij voor het leger, waar juist hij zo enorm heeft moeten bezuinigen... Toeval?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:25 schreef Eva4Evah het volgende:
Typisch gevalletje de goeden lijden weer onder de kwaden. Alsof 18-jarige straatterroristen zich hier ook maar iets van aantrekken
Als je ze maar hard genoeg aanpakt! En zinvol geweld niet schuwt.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:25 schreef Eva4Evah het volgende:
Typisch gevalletje de goeden lijden weer onder de kwaden. Alsof 18-jarige straatterroristen zich hier ook maar iets van aantrekken
Ik snap niet waar dit beeld vandaan komt. Niet alle jongeren zijn kutpubers. Neem mij bijvoorbeeld, ik ben zelfs nog nooit uit geweestquote:Op woensdag 21 december 2011 14:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
O, maar dat gebrek aan discipline timmeren we er wel uit hoor.
Ja maar dan moet je andere maatregelen treffen, dit haalt geen zier uit.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als je ze maar hard genoeg aanpakt! En zinvol geweld niet schuwt.
A true fok!erquote:Op woensdag 21 december 2011 14:27 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Ik snap niet waar dit beeld vandaan komt. Niet alle jongeren zijn kutpubers. Neem mij bijvoorbeeld, ik ben zelfs nog nooit uit geweest__!
Nou is Hans Hillen een CDA'er waarvan je wereldvreemdheid kunt verwachten, maar je hebt gelijk.quote:
Jaquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 21 december 2011 14:29 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Ja..
Je ben nog een beginner dus fok!erSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
Dit gelezen hebbende verander ik van standpunt.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:32 schreef droom_econoom8 het volgende:
Gatver, maatschappelijke dienstplicht. Nou willen die babyboomers dat andere generaties hun billen G R A T I S komen wassen in het bejaardenhuis.![]()
En weer 2 jaar minder om je hypotheek af te lossenquote:Op woensdag 21 december 2011 14:33 schreef Leandra het volgende:
Hoe laat zich dat combineren met de maximale studieduur, en wanneer vindt die maatschappelijke dienstplicht plaats?
Direct na de middelbare school? Direct na de vervolgopleiding?
Dat is vast geweldig als je je studie deels gedaan hebt mbv een stage in het bedrijfsleven waarbij het de bedoeling is dat je daar blijft werken, en dat je dan even een jaar of 2 uit de werkomgeving bent om koffie te serveren in het bejaardentehuis.
Misschien kun je je vakkennis nog bijhouden door te helpen met het invullen van belastingformulieren ofzo, maar ik hoop dat ze eigenlijk juist het doen en afronden van een vervolgopleiding als vrijstelling voor die maatschappelijke dienstplicht gebruiken, zodat juist de jongeren die kennelijk geen discipline hebben iets van hun leven te maken iig een periode verplicht aan de slag zijn.
En daarbij hoeft Karel met de vlugge handjes geen billen te wassen in het bejaardentehuis, want waarschijnlijk neemt hij dan gelijk de inhoud van oma d'r portemonnee mee, maar laat ze die "dienstplichtigen" maar fijn op kazernes laten verblijven en daarvandaan naar hun maatschappelijke stage gaan, zijn ze ook gelijk uit hun eigen omgeving.
Da's ook in hun eigen belang: Hoe langer ze actief blijven, hoe langer ze vitaal blijven.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik zie meer iets in dienstplicht voor bejaarden.
Dat luie volk zit de hele dag maar een beetje uit het raam te staren.
quote:Op woensdag 21 december 2011 14:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
Waarom niet het werken in die sectoren aantrekkelijker maken?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:37 schreef eriksd het volgende:
Goede zaak. Op jonge, vormende leeftijd is mensenkennis en werk in sectoren waar je normaal geen oog voor hebt een prima idee.
Jij moet de politiek in.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
Dat hoeft ook niet, Hillen is geen VVD'er.quote:
De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:40 schreef _dirkjan_ het volgende:
Wat een baggerplan. Jongeren die zich verder willen ontplooien door een tweede studie te doen worden op alle manieren tegengehouden, maar iedereen wordt wel verplicht een jaar maatschappelijk werk te doen omdat een paar straatschoffie's zich niet kunnen gedragen.
Terwijl dat hier juíst als handvat wordt gebruikt om het goed te praten...quote:Op woensdag 21 december 2011 14:45 schreef soklos het volgende:
[..]
De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.
Welk tekort op de arbeidsmarkt precies??quote:Op woensdag 21 december 2011 14:55 schreef Sound.Cloud het volgende:
Slimme manier weer van Hillen om het tekort op de arbeidsmarkt op te lossen. Misschien moet ie ervoor zorgen dat die sectoren weer aantrekkelijker worden, salaris misschien verhogen? De VVD zou het geen probleem moeten vinden, hogere salarissen bij een tekort in een bepaald gebied op de arbeidsmarkt, maar dat is zeker weer niet de bedoeling!
Schaarste personeel in de zorg door de komende vergrijzing?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welk tekort op de arbeidsmarkt precies??
Ah, zowaar een minister die vooruitkijkt... je zou het bijna niet meer verwachten bij al dat populistische geneuzel van de volksvertegenwoordigers.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:58 schreef Sound.Cloud het volgende:
Schaarste personeel in de zorg door de komende vergrijzing?
Meer dan dat er nu bij defensie werken?quote:Op woensdag 21 december 2011 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie weet krijg je op die manier idd wel meer mensen in de zorg aan het werk, door de militaire diensplicht waren er destijds ook nogal wat die bijtekenden.
Niet noodzakelijkerwijs, maar hoeveel mensen er bij defensie werken is deels ook afhankelijk van de tijdsgeest, dus kan het destijds wel een postieve werking hebben gehad op het personeelsbestand.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:04 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Meer dan dat er nu bij defensie werken?
Dat bepaal ik zelf wel. Opzouten met die man. Kan die man niet voor een vacature in Noord-Korea solliciteren nu Kim Jong-II ontslag heeft genomen?quote:Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Het gaat erom 'de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden', zei Hillen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom niet het werken in die sectoren aantrekkelijker maken?
Omdat er ook nog zoiets bestaat als moraal, iets wat je toch zeker wel mag verwachten van een politicus van een partij waar men bijna een stijve krijgt bij het horen van de woorden 'normen en waarden'. En om de een of andere vreemde reden vind ik dwangarbeid net iets minder ethisch verantwoord dan de iets te individualistische instelling van een groepje pubers.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Een beetje verantwoordelijkheid zou de jeugd alleen maar goed doen. Als je ziet wat die kinderen rondsjouwen aan kleding en spullen wat een godsvermogen kost, kweek je een soort latente luiheid welke zich uit in overal te goed voor voelen. Verwend gedrag, gebrek aan doorzettingsvermogen etc. Wat natuurlijk ook al zijn weerslag heeft in het onderwijs. Nee, wat sturing kan echt geen kwaad.quote:Op woensdag 21 december 2011 18:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat er ook nog zoiets bestaat als moraal, iets wat je toch zeker wel mag verwachten van een politicus van een partij waar men bijna een stijve krijgt bij het horen van de woorden 'normen en waarden'. En om de een of andere vreemde reden vind ik dwangarbeid net iets minder ethisch verantwoord dan de iets te individualistische instelling van een groepje pubers.
Wat een stoere praat.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:08 schreef QBay het volgende:
No way dat ik mijn studie en baan hiervoor ga opgeven, rot toch op zeg. Laat die werkloze jongeren dit maar doen. Zodra dit echt werkelijkheid wordt ben ik uit dit land weg![]()
.
Jouw praat is anders net zo "stoer", want jij hebt in het verleden zitten verkondigen dat het leger niets voor jou is en nu wil je anderen verplichten erin te gaan "omdat het een goede zaak is"?quote:
Wie heeft het over het leger? De zorg lijkt mij veel nuttiger. Zijn die ouderen ook verlost van eenzaamheid. Overigens zou dienstplicht voor mij als persoon ook wel goed zijn geweest, zoals ik vaak mag vernemen van mijn pa.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:20 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Jouw praat is anders net zo "stoer", want jij hebt in het verleden zitten verkondigen dat het leger niets voor jou is en nu wil je anderen verplichten erin te gaan "omdat het een goede zaak is"?
Dienstplichtigen hebben in het leger met name leren zuipen in het verleden, en zolang er geen nuttige invulling van de paraatheidsstatus is, is het naar defensie sturen van jongeren een zinloze ondervanging.
Hillen heeft het over het leger.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:37 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wie heeft het over het leger? De zorg lijkt mij veel nuttiger. Zijn die ouderen ook verlost van eenzaamheid. Overigens zou dienstplicht voor mij als persoon ook wel goed zijn geweest, zoals ik vaak mag vernemen van mijn pa.
Je gaat er met dit soort maatregelen al per defenitie van uit dat iedereen binnen die leeftijdsgroep valt onverantwoordelijk is en daarom maar gestraft moet worden voor het gekloot van een paar verwende pubers. Leg mij nou eens uit waarom iemand die wel gewoon serieus aan zijn studie wil werken nu ineens een jaar van zijn leven moet vergooien aan iets wat ie toch nooit meer gaat gebruiken omdat iemand anders in jouw ogen onverantwoordelijk is.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een beetje verantwoordelijkheid zou de jeugd alleen maar goed doen. Als je ziet wat die kinderen rondsjouwen aan kleding en spullen wat een godsvermogen kost, kweek je een soort latente luiheid welke zich uit in overal te goed voor voelen. Verwend gedrag, gebrek aan doorzettingsvermogen etc. Wat natuurlijk ook al zijn weerslag heeft in het onderwijs. Nee, wat sturing kan echt geen kwaad.
Heb jij last van latente luiheid?quote:Op woensdag 21 december 2011 19:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een beetje verantwoordelijkheid zou de jeugd alleen maar goed doen. Als je ziet wat die kinderen rondsjouwen aan kleding en spullen wat een godsvermogen kost, kweek je een soort latente luiheid welke zich uit in overal te goed voor voelen. Verwend gedrag, gebrek aan doorzettingsvermogen etc. Wat natuurlijk ook al zijn weerslag heeft in het onderwijs. Nee, wat sturing kan echt geen kwaad.
Ik geloof je!quote:Op woensdag 21 december 2011 14:45 schreef soklos het volgende:
[..]
@Aglarr: ik weet dat Hillen geen VVD'er is. Ik zeg alleen dat het niet echt liberaal is, verder niets.
Helemaal met je eens. Ik ga echt geen vrijwilligerswerk doen onder het mom van maatschappelijk iets betekenen voor de samenleving! Gratis medewerkers bedoelt onze ministertje.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:20 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Jouw praat is anders net zo "stoer", want jij hebt in het verleden zitten verkondigen dat het leger niets voor jou is en nu wil je anderen verplichten erin te gaan "omdat het een goede zaak is"?
Dienstplichtigen hebben in het leger met name leren zuipen in het verleden, en zolang er geen nuttige invulling van de paraatheidsstatus is, is het naar defensie sturen van jongeren een zinloze ondervanging.
Wat jij dan weer niet ziet, ouwe slimbo, is dat Hillen en zijn politieke kornuiten er intussen met de zorg- en pensioengelden vandoor gaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:06 schreef Ringo het volgende:
[..]
Goede zaak. Het moet maar eens uit zijn met dat hippiegeneuzel. Gehoorzame burgers zullen jullie worden!.
Dit tot de macht van 23quote:Op woensdag 21 december 2011 14:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het ergste is nog dat mensen die in 1 van de meest vrije periodes die dit land heeft gekend zijn opgegroeid en volwassen geworden, de jaren '90 van de vorige eeuw, nu het hardst staan te roepen om dergelijke maatregelen. Terwijl ze zelf jaren hebben gestudeerd, gefeest en van deze vrijheiden hebben geprofiteerd. Dus ik vrees dat het nog lang niet voorbij is.
Volgens mij werken er bij defensie rond de 50.000 mensen.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:04 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Meer dan dat er nu bij defensie werken?
Die zijn allemaal ingeruild voor goedbetalende managementfuncties voor (oud-) politici en hun vriendjes. En nu is het geld op, en het werk nog niet gedaan, maar daar gaan Hillen en z'n maten natuurlijk niet voor opdraaien; dat mogen uw kinderen voor ze doen.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:20 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Volgens mij werken er bij defensie rond de 50.000 mensen.
Was 5 jaar terug 65.000. Nu minder dan bij de politie.
Tsja. De gebroken geweertjestijd komt er weer aan.
Je bent daar trots opquote:Op woensdag 21 december 2011 14:27 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Ik snap niet waar dit beeld vandaan komt. Niet alle jongeren zijn kutpubers. Neem mij bijvoorbeeld, ik ben zelfs nog nooit uit geweest__!
Als je computerfluisteraar heet vast welquote:
Niet alle jongeren hebben dat nodig.quote:Wie heeft het over het leger? De zorg lijkt mij veel nuttiger. Zijn die ouderen ook verlost van eenzaamheid. Overigens zou dienstplicht voor mij als persoon ook wel goed zijn geweest, zoals ik vaak mag vernemen van mijn pa.
Alle jongeren in dienst van volk en vaderland? Die Hillen kletst uit zijn nek, je gaat je studie/werk toch niet onderbreken om een jaartje vrijwilligerswerk te doen voor werkgevers? Aangezien hij het heeft over alle jongeren, no way. Ik pas!quote:Op donderdag 22 december 2011 15:35 schreef Dutchnative het volgende:
Volgens mij bestaan er al maatschappelijke stages op scholen
Het is dus niet vrijwillig. Je wordt verplicht slaaf voor Hillen en z'n maten die de centen in hun zak hebben gestoken die eigenlijk aan jouw salaris (of dat van de arbeidskracht die het werk zou kunnen doen) besteed zouden moeten worden.quote:Op donderdag 22 december 2011 23:59 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Die Hillen kletst uit zijn nek, je gaat je studie/werk toch niet onderbreken om een jaartje vrijwilligerswerk te doen voor werkgevers?
Als het zover komt dan weiger ik. Dan rukken ze mij maar af van mijn studie en zetten ze mij maar in de gevangenis.quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het is dus niet vrijwillig. Je wordt verplicht slaaf voor Hillen en z'n maten die de centen in hun zak hebben gestoken die eigenlijk aan jouw salaris (of dat van de arbeidskracht die het werk zou kunnen doen) besteed zouden moeten worden.
Typisch conservatisme.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:23 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik ben hier (mits goed uitgevoerd) geen tegenstander van zijn. Discipline aanbrengen in een tijd waar dat niet vanzelfsprekend meer door de ouders gebeurd lijkt me niet gek.
Bij fokkers die uitspraken doen over "de jeugd van tegenwoordig" is zoiets een indicatie dat ze een ouwe zak aan het worden zijn.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |