Dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 27 december 2011 17:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Echt een leuk draai in dit topic.
Tsja wat is bijzonder? Het is misschien een marvel, maar zeker geen miracle (zo jammer dat het nederlands dit onderscheid niet kent).
Het is net zo bijzonder als dat die kabouter van een Wesley Snijder aardig kan voetballen of dat ik op mijn 6e al kon programmeren.
Maar beide zijn een combinatie van nature & nurture.
Dit dus, al staat het topic in TRU.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eens in de zoveel tijd worden er kinderen geboren die door een neurologische 'afwijking' briljant zijn in geheugen; wiskunde; kunst. Zet zo'n kind 's ochtends zonder supervisie voor Amerikaanse TV met al die TV dominees en die christelijke kunst programma's en voila.
Dit wandelende kopieerapparaatje slaat aan.
Als je alles tot in het stof wil blijven verklaren niet nee. Aangeboren talent, ja net als iemand anders een geboren prof voetballer is, of coureur, een wiskundeknubbel heeft zo is het ook goed te verklaren dat een 12 jarige dit soort goddelijke schilderijen maakt.. Zo, aannemelijk gemaakt voor jezelf en daarmee opgelost.quote:Op dinsdag 27 december 2011 17:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat is een heel goed uitgangspunt ja
Ik heb in mijn leven heel wat mensen met redelijk unieke talenten mogen ontmoeten en ik ben niet zo snel verbaasd meer van een talent. Hoewel ik goede kunst of een goed muziekstuk gespeeld door een kind van 4 (die zijn er ook wel enkelen!) wel goed kan waarderen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:07 schreef Bastard het volgende:
[..]
Als je alles tot in het stof wil blijven verklaren niet nee. Aangeboren talent, ja net als iemand anders een geboren prof voetballer is, of coureur, een wiskundeknubbel heeft zo is het ook goed te verklaren dat een 12 jarige dit soort goddelijke schilderijen maakt.. Zo, aannemelijk gemaakt voor jezelf en daarmee opgelost.
Vind ik het frapant dat een 12 jarige een plaatje kan neerzetten met zoveel gevoel en emotie er in, je zou denken dat daar toch iets van inzicht of levenswijsheid voor nodig is maar zal ook wel aangeboren moeten wezen.. ik blijf het dus wonderlijk vinden inderdaad.
Datzelfde heb ik andersom ook dus voel je niet vreemd.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb in mijn leven heel wat mensen met redelijk unieke talenten mogen ontmoeten en ik ben niet zo snel verbaasd meer van een talent. Hoewel ik goede kunst of een goed muziekstuk gespeeld door een kind van 4 (die zijn er ook wel enkelen!) wel goed kan waarderen.
Misschien zegt het feit dat jij het wonderlijk vindt meer over jou dan over het meisje, ik kan me gewoon niet aan die indruk onttrekken.
Tja, wat is bijzonder? Definieer dat nou eens. Dat is nog altijd persoonlijk. Net zoals een waarneming en de definitie daarvan persoonlijk is.quote:Op dinsdag 27 december 2011 17:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Echt een leuk draai in dit topic.
Tsja wat is bijzonder? Het is misschien een marvel, maar zeker geen miracle (zo jammer dat het nederlands dit onderscheid niet kent).
Mwah, zo programmeren is op zich geen talent. Dat kon ik ook op de P2000T. Wat is een talent? Ergens goed in zijn? Wat die twaalfjarige presteert vind ik grenzen aan Mozart. Zoveel gevoel, zoveel passie in iets kunnen leggen is gewoon schitterend.quote:Het is net zo bijzonder als dat die kabouter van een Wesley Snijder aardig kan voetballen of dat ik op mijn 6e al kon programmeren.
Maar beide zijn een combinatie van nature & nurture.
Voor mij simpel "extraordinary claims require extraordinary evidence" en ik heb geleerd dat ik zelfs mijn eigen zintuigen niet kan vertrouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:16 schreef Bastard het volgende:
[..]
Datzelfde heb ik andersom ook dus voel je niet vreemd.
Dan beschouwen we dat deel van de discussie als gesloten.quote:Verder hoef ik er ook geen welles/nietes spelletje van te maken hoor dus ik geef je gelijk; er bestaan kinderen met uitzonderlijke gaven.
Maar hoe weet jij dat? Trek je die conclusie omdat jij er nog nooit een hebt gezien?quote:
Ik ben even kwijt wat dit nog met TRU te maken heeft maar ik geef met plezier antwoord.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tja, wat is bijzonder? Definieer dat nou eens. Dat is nog altijd persoonlijk. Net zoals een waarneming en de definitie daarvan persoonlijk is.
Zonder verder op mezelf in te gaan. Ook bij programmeurs heb je de 90% volgers en de 10% (of misschien wel minder, creatieve geesten die oplossingen zien, waar niemand anders ze ziet.quote:Mwah, zo programmeren is op zich geen talent. Dat kon ik ook op de P2000T. Wat is een talent? Ergens goed in zijn? Wat die twaalfjarige presteert vind ik grenzen aan Mozart. Zoveel gevoel, zoveel passie in iets kunnen leggen is gewoon schitterend.
Op zich een goed uitgangspunt. Maar dat wil niet zeggen dat je je zintuigen helemaal niet kan vertrouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Voor mij simpel "extraordinary claims require extraordinary evidence" en ik heb geleerd dat ik zelfs mijn eigen zintuigen niet kan vertrouwen.
Gek, bij mij was het precies andersom. Ik ondervond dat de wetenschap me geen antwoord gaf op de echt belangrijke vragen.quote:Ooit was ik ook zweverig lang geleden. Maar het gebrek aan zinnige bewijzen het graag willen en het uiteindelijke afvragen wie ik nu precies voor de gek hield waren genoeg redenen om er af te stappen.
Dat heb je nu eenmaal met religies, en alles wat je wordt opgedrongen in plaats van dat je het zelf ondervindt. Jouw religie is de wetenschapquote:Het begint natuurlijk bij het feit dat ik gelovig ben opgevoed en nadat ik er achter was dat het christelijk geloof een hoax is nog een tijd boeddhist geweest. Maar het kwam uiteindelijk altijd neer op meer willen zien dan er eigenlijk was.
Nu jij graag, van waar die drang om dingen voor wonderlijk en bovennatuurlijk aan te willen zien?
De discussie is al een tijdje offtopic sinds we het over waarheid hadden, maar vooruit.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben even kwijt wat dit nog met TRU te maken heeft maar ik geef met plezier antwoord.
Bijzonder is als je met je kop boven het maaiveld uitkomt. Sowieso bestaat de wereld uit 90% volgers en 10% vrije geesten. Bijzonder is iets wat niet iedereen kan in dit geval.
Dat kan. Wat dat betreft mag je deze jongedame die op haar 12 dit soort creatieve dingen maakt ook in dat rijtje plaatsen, vind ik.quote:Zonder verder op mezelf in te gaan. Ook bij programmeurs heb je de 90% volgers en de 10% (of misschien wel minder, creatieve geesten die oplossingen zien, waar niemand anders ze ziet.
Maar ook een natuurkundige die op 12 jarige leeftijd zijn universiteit afrond.
Of dat jochie van 12 wat Karpov (grootmeester schaken) versloeg op zijn 12e dat zijn allemaal vormen van groot talent. De uiting daarvan en het gebied waarop is minder belangrijk.
Hoe meer je er van weet hoe behoedzamer je wordt in dat vertrouwen kan ik je zeggen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:33 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Op zich een goed uitgangspunt. Maar dat wil niet zeggen dat je je zintuigen helemaal niet kan vertrouwen.
En wat zijn die echt belangrijke vragen? En waarom verwacht je daar antwoorden op te vinden?quote:Gek, bij mij was het precies andersom. Ik ondervond dat de wetenschap me geen antwoord gaf op de echt belangrijke vragen.
Ik ondervind hier eigenlijk een constant gebrek aan kennis en niet eens de wil om er iets over op te steken. Dat is net een mantra, dat kan ik blijven herhalen.quote:Dat heb je nu eenmaal met religies, en alles wat je wordt opgedrongen in plaats van dat je het zelf ondervindt. Jouw religie is de wetenschap
Ik had het over het christendom specifiek of eigenlijk alle abrahamitische godsdiensten.quote:Overigens is Boeddhisme geen religie, maar dat terzijde. En een geloof is per definitie geen hoax, want dat geloof is er. Maar ik denk dat je iets anders bedoelt.
Dat is vrij simpel te beantwoorden, en toch ook vrij offtopic weer, namelijk dat ik er niet van overtuigd ben dat de wetenschap nu alles kan verklaren en oplossen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Nu jij graag, van waar die drang om dingen voor wonderlijk en bovennatuurlijk aan te willen zien?
Ja maar deze discussie hebben we dan ook niet.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dat kan. Wat dat betreft mag je deze jongedame die op haar 12 dit soort creatieve dingen maakt ook in dat rijtje plaatsen, vind ik.
Ik ondervind hier steeds mensen die je perse een ander geloof of visie willen opdragen. Dat jij bijvoorbeeld overtuigd bent dat een Jezus nooit bestaan heeft en dat het christendom nep is wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt, maar je zoekt vast, net als andere dat ook doen, gelijkgestemde om er over te praten. Bij mij vind je die aansluiting niet, ik heb daar wel vrede mee en ga ook niet je intellect beoordelen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:39 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ondervind hier eigenlijk een constant gebrek aan kennis en niet eens de wil om er iets over op te steken. Dat is net een mantra, dat kan ik blijven herhalen.
Mirakels mogen gewoon niet iets on(be)grijpbaar worden.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar hoe weet jij dat? Trek je die conclusie omdat jij er nog nooit een hebt gezien?
Je bedoelt waarschijnlijk dat een mirakel/wonder een wonder moet blijven. Dat als je het begrijpt de magie weg is?quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:52 schreef Loppe het volgende:
[..]
Mirakels mogen gewoon niet iets on(be)grijpbaar worden.
Neen, juist omgekeerd. Als men ze kan begrijpen, kan men ze toepassen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:53 schreef Lavenderr het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk dat een mirakel/wonder een wonder moet blijven. Dat als je het begrijpt de magie weg is?
Toegepaste wetenschap dusquote:Op dinsdag 27 december 2011 18:55 schreef Loppe het volgende:
[..]
Neen, juist omgekeerd. Als men ze kan begrijpen, kan men ze toepassen.
Ik heb juist de indruk dat hoe meer ik ervan weet, hoe meer ik erachter kom dat er nog zoveel meer is dat ik niet weet. En dat ik me er steeds vertrouwder bij ga voelen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:39 schreef Daniel1976 het volgende:
Hoe meer je er van weet hoe behoedzamer je wordt in dat vertrouwen kan ik je zeggen.
Dan gaan we offtopic, maar "waarom zijn we hier" en "wat is de zin van dit leven" zijn er een paar van. Want als dit leven geen zin heeft, waarom spannen we ons er dan zo voor in?quote:En wat zijn die echt belangrijke vragen? En waarom verwacht je daar antwoorden op te vinden?
We gaan hier niet alleen uit van kennis, maar ook van wijsheid. Dat is accepteren dat er meer is dan alleen maar kennis. Dat is nu eenmaal TRU.quote:Ik ondervind hier eigenlijk een constant gebrek aan kennis en niet eens de wil om er iets over op te steken. Dat is net een mantra, dat kan ik blijven herhalen.
Sommige dingen wel, zoals beschreven in de lachende Jezus of wat er voor doctrine is opgesteld op het concilie van Nicea, maar daar heb ik ook niets mee. Wel heb ik iets met de achterliggende gedachte.quote:Ik had het over het christendom specifiek of eigenlijk alle abrahamitische godsdiensten.
Die zijn aantoonbaar vals.
Klopt, want Boeddha was geen godquote:En nee het boeddhisme is in de strikte zin van het woord geen godsdienst.
In de zin van dat als ze eenmaal verklaard worden, ze geen mirakels meer zijn? Maar dat wil dus zeggen dat alles wat nog niet verklaard is, tot op dat moment per definitie een mirakel is.quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:52 schreef Loppe het volgende:
Mirakels mogen gewoon niet iets on(be)grijpbaar worden.
Goeiequote:Op dinsdag 27 december 2011 19:02 schreef Loppe het volgende:
[..]
Of toegepaste spiritualiteit, zoals je wil.
Je bedoelt wat bv met reiki enz. gebeurt?quote:Op dinsdag 27 december 2011 19:02 schreef Loppe het volgende:
[..]
Of toegepaste spiritualiteit, zoals je wil.
Spirituele kennis doe je nou eenmaal op dmv ervaren en spiritualiteit werkt nou eenmaal op een andere manier maar het is zeker een gebied waar je kan leren en jezelf kan ontwikkelen en kennis van kan op doen . Wat jij als gebrek ziet is voor een ander een waardevolle schat aan informatie , ligt het bij de ander dat jij dat als gebrek ziet ....quote:Op dinsdag 27 december 2011 18:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hoe meer je er van weet hoe behoedzamer je wordt in dat vertrouwen kan ik je zeggen.
[..]
En wat zijn die echt belangrijke vragen? En waarom verwacht je daar antwoorden op te vinden?
[..]
Ik ondervind hier eigenlijk een constant gebrek aan kennis en niet eens de wil om er iets over op te steken. Dat is net een mantra, dat kan ik blijven herhalen.
Hoe bedoel je? Spiritualiteit betekent niet per definitie religie.quote:
Ik vind dat ook zo'n vreemd stukje, dacht al dat ik de enige was die het zagquote:Op vrijdag 30 december 2011 16:59 schreef Sosa het volgende:
staat ze nou op 0.30 nou in d'r blote kont te schilderen?
You'll shit bricks when you see itquote:Op vrijdag 30 december 2011 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind dat ook zo'n vreemd stukje, dacht al dat ik de enige was die het zag.
Ja, ze heeft het wel in de vingers. Knap gedaan.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:07 schreef Sosa het volgende:
[..]
You'll shit bricks when you see it![]()
Wel prachtig geschilderd! Een waar 'godsgeschenk'...
Een aantal afbeeldingen en op z'n minst de naam van het meisje in de OP had fijngeweest ja...quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
waar is die hemel pic goddomme. klik ik moek nog verder zoeken dan de op. min puntje ts!
Hetgeen eigenlijk ook helemaal niet zoveel uitmaakt. Het gaat uiteindelijk om het resultaat en dat is wat deze jongedame hier laat zien. Hoe dan ook is hier duidelijk sprake van inspiratie. Dat er een schilderij tussen staat dat niet met sommige verwachtingen overeenkomt is iets anders, en ligt meer aan persoonlijke verwachtingen van anderen dan aan dat meisje.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:49 schreef freud het volgende:
Mooi schilderen, maar de perfect arische jezus, en standaard US verkochte hemelse beelden, *zucht*. En haar ouders zijn wel atheist, maar de VS is eng fundamentalistisch met geloof, dus je wordt dood gegooid met deze beeldvorming.
Vraag aan een ethiopische christenen wat hun beeld van de hemel is, en ik denk niet dat ze met deze beelden aankomen.
Wat probeer je nu te zeggen?quote:Op zondag 22 januari 2012 13:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hetgeen eigenlijk ook helemaal niet zoveel uitmaakt. Het gaat uiteindelijk om het resultaat en dat is wat deze jongedame hier laat zien. Hoe dan ook is hier duidelijk sprake van inspiratie. Dat er een schilderij tussen staat dat niet met sommige verwachtingen overeenkomt is iets anders, en ligt meer aan persoonlijke verwachtingen van anderen dan aan dat meisje.
Jij wil er graag iets hogers zoals goddelijke inspiratie oid aan koppelen.quote:Opmerkelijk is dat haar ouders atheļstisch zijn en ze van daaruit in ieder geval niets heeft meegekregen. Daarnaast is het opmerkelijk dat wat ze beschrijft, ondr andere de onbeschrijflijk mooie kleuren en een enorm gevoel van helderheid dat ze ervaart, overeenkomen met wat BDE'ers vertellen.
Ik denk dat ze door haar ouders enorm gestimuleerd wordt om die afbeeldingen te schilderen. Beetje het 'wonderkind' idee. En die schilderijen komen ook zo bidprentjesachtig over. Knap gedaan, dat wel. Ze kan wel wat.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat probeer je nu te zeggen?
Iedere kunstenaar die iets op linnen zet heeft inspiratie, iedere muzikant die een nummer componeert heeft inspiratie. Iedere beeldhouwer die een beeld maakt heeft inspiratie.
Mag ik je herinneren aan jouw eigen OP:
[..]
Jij wil er graag iets hogers zoals goddelijke inspiratie oid aan koppelen.
Dan hoort het resultaat wel correct te zijn.
Hou zou ze schilderen als ze niet in God zou geloven?quote:Op zondag 22 januari 2012 14:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat ze door haar ouders enorm gestimuleerd wordt om die afbeeldingen te schilderen. Beetje het 'wonderkind' idee. En die schilderijen komen ook zo bidprentjesachtig over. Knap gedaan, dat wel. Ze kan wel wat.
Misschien iets waar haar interesse op deze leeftijd naar uitgaat. Ik heb geen idee eigenlijk.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Hou zou ze schilderen als ze niet in God zou geloven?
Ja maar ik ontken niet dat ze talent heeftquote:Op zondag 22 januari 2012 14:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat ze door haar ouders enorm gestimuleerd wordt om die afbeeldingen te schilderen. Beetje het 'wonderkind' idee. En die schilderijen komen ook zo bidprentjesachtig over. Knap gedaan, dat wel. Ze kan wel wat.
Oh dat heeft ze zekerquote:Op zondag 22 januari 2012 15:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar ik ontken niet dat ze talent heeft
Ze schildert ook wat ze in haar visioenen ziet wat extra knap is omdat in haar visioenen kleuren voorkomen die niet op aarde te zien zijn , wat zou ik zelf graag een kleur willen zien die ik nog niet ken .quote:Op zondag 22 januari 2012 14:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Hou zou ze schilderen als ze niet in God zou geloven?
Wat bedoel je hier precies mee???????quote:Op zondag 22 januari 2012 17:29 schreef Summers het volgende:
[..]
Ze schildert ook wat ze in haar visioenen ziet wat extra knap is omdat in haar visioenen kleuren voorkomen die niet op aarde te zien zijn , wat zou ik zelf graag een kleur willen zien die ik nog niet ken .
Dat lijkt me een zeer bijzondere ervaring ja..quote:Op zondag 22 januari 2012 17:29 schreef Summers het volgende:
[..]
Ze schildert ook wat ze in haar visioenen ziet wat extra knap is omdat in haar visioenen kleuren voorkomen die niet op aarde te zien zijn , wat zou ik zelf graag een kleur willen zien die ik nog niet ken .
Je kunt toch alle kleuren die er bestaan mengen?quote:Op zondag 22 januari 2012 19:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat lijkt me een zeer bijzondere ervaring ja..
Maar ja, dan kun je die kleur niet uitdrukken op een schilderij en dat is wel erg frustrerend, denk ik.
Dat dacht ik eigenlijk ook, alle kleuren die bestaan.quote:Op zondag 22 januari 2012 19:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kunt toch alle kleuren die er bestaan mengen?
Ja maar als je iets ziet in een visioen dat niet bestaat op dit ondermaanse, behalve een kleur die je nog nooit gezien hebt, dan is het wel echt een probleem om die wwer te geven als het niet op een bestaande kleur lijkt.quote:Op zondag 22 januari 2012 19:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kunt toch alle kleuren die er bestaan mengen?
Ze zal het toch moeten duiden. "een soort blauw"' "iets grijzigs" ofzo?quote:Op zondag 22 januari 2012 19:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja maar als je iets ziet in een visioen dat niet bestaat op dit ondermaanse, behalve een kleur die je nog nooit gezien hebt, dan is het wel echt een probleem om die te geven als het niet op een bestaande kleur lijkt.
Ja het moet wel ergens op lijken dan natuurlijk..quote:Op zondag 22 januari 2012 19:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ze zal het toch moeten duiden. "een soort blauw"' "iets grijzigs" ofzo?
Ja maar dan nog. Zie je dan andere kleuren die je nog nooit hebt gezien?quote:Op zondag 22 januari 2012 19:54 schreef RickoKun het volgende:
Hebben jullie weleens gehallucineerd? Zo kan zij dat ook hebben gehad. Dat komt vaker voor.
Als ik paddo's neem dan zie ik ook de meest uitlopende kleuren en mozaiken die anderen niet zien. En ja, dat komt echt alleen door mijn hersenen, niet omdat dat de waarheid is
Daar kan ik echt helemaal niets mee.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:29 schreef Summers het volgende:
Je hebt gelijk, dat heb ik nog nooit meegemaakt (wel een inmengeling van kleuren alsof alles uit olie bestaat, maar dan nog)quote:Op maandag 23 januari 2012 11:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar dan nog. Zie je dan andere kleuren die je nog nooit hebt gezien?
Als kleuren niet bestaan, wat bestaat er dan wel nog?quote:Daar kan ik echt helemaal niets mee.
Feitelijk bestaan kleuren niet eens. Het is hoe je hersenen een stroompje vanaf je ogen interpreteren. En jouw ogen op hun beurt doen niets anders dan trillingen opvangen.
Dat is ook één van de redenen waarom het onmogelijk is om een blinde uit te leggen wat kleuren zijn.
Tsja dat is een goede vraag. Veel gaat over het interpreteren van sense-data (http://plato.stanford.edu/entries/sense-data/) door je hersenen.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:19 schreef Loppe het volgende:
Als kleuren niet bestaan, wat bestaat er dan wel nog?
Dat is een idee in de psychologie dat niet helemaal onbetwist is.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja dat is een goede vraag. Veel gaat over het interpreteren van sense-data (http://plato.stanford.edu/entries/sense-data/) door je hersenen.
Maar er zijn wel meer vreemde dingen als je er over na gaat denken hoor.
Denk niet dat jij tijdens het tikken op FOK! ooit één letterknop van je toetsenbord aanraakt want dat is niet zo.
Veel is niet wat het lijkt, slechts onze interpretatie van de werkelijkheid.
We kunnen ook onmogelijk zeggen, dat wat ik zie als rood jij ook ziet als rood. We hebben afgesproken dat we een bepaalde frequentie rood noemen. Maar misschien zie ik de kleur die jij als rood ziet, wel als paars, alleen in noem ik dat ook rood.
Je hebt altijd te maken met een zintuig en een omzetting in stroom en een interpretatieslag door je hersenen.
let opquote:Op maandag 23 januari 2012 12:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is een idee in de psychologie dat niet helemaal onbetwist is.
We hebben kleuren die harmonieren en die met elkaar vloeken en een bepaald type kegeltjes reageert op bepaalde frequenties.
Dus ik denk niet dat perceptie louter je eigen interpretatie is.
Ik zei misschien. Wat de kern van dit betoog is, is dat we het niet weten en we het niet met zekerheid vast kunnen stellen.quote:Veel is niet wat het lijkt, slechts onze interpretatie van de werkelijkheid.
We kunnen ook onmogelijk zeggen, dat wat ik zie als rood jij ook ziet als rood. We hebben afgesproken dat we een bepaalde frequentie rood noemen. Maar misschien zie ik de kleur die jij als rood ziet, wel als paars, alleen in noem ik dat ook rood.
Jawel, maar het lijkt me vooral lastig.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:41 schreef chauchat het volgende:
Volgens mij hebben kleurenblinden vooral moeite om bepaalde kleuren van elkaar te onderscheiden en is het minder zo dat ze totaal andere kleuren zien. In die zin is het wel echt een beperking.
Hoe kan het dan dat de letters op mijn toetsenbord vervagen of zelfs doormidden breken vanwege mijn harde aanslag die ik mezelf als kind heb aangeleerd op ouderwetse typemachines en nooit meer heb afgeleerd?quote:Op maandag 23 januari 2012 13:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat je overigens nooit je toetsenbord aan kunt raken, dat is wel met zekerheid vast te stellen.
Het predikaat kleurenblind is toch ook geen waardeoordeel?quote:Op maandag 23 januari 2012 13:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Aan de andere kant, wat geeft het dat je de kleuren anders ziet?
Nee, natuurlijk niet. Ik vroeg me alleen af wie er nu kleurenblind is, de massa of de minderheid die kleuren anders ziet.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:50 schreef chauchat het volgende:
[..]
Het predikaat kleurenblind is toch ook geen waardeoordeel?
Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb een psychologe horen zeggen dat er best veel discussie en debat en kritiek is, betreffende Dick Swaab.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
let op
[..]
Ik zei misschien. Wat de kern van dit betoog is, is dat we het niet weten en we het niet met zekerheid vast kunnen stellen.
Waar het om gaat is dat licht, geluid en temperatuur trillingen zijn op bepaalde frequenties die wij waarnemen als licht geluid en relatieve warmte of relatieve koude.
Maar altijd is er een interpretatie slag en altijd gaat het verwerken door middel van stroompjes.
Zoals Dick Swaab al zegt, je bent je brein. Heb je er ooit weleens bij stil gestaan dat je brein nooit licht heeft gezien? Heel je leven spelen al jouw (en mijn denkprocessen) zich in het donker af.
Dat je overigens nooit je toetsenbord aan kunt raken, dat is wel met zekerheid vast te stellen.
Een psychologe horen zeggen...quote:Op maandag 23 januari 2012 14:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb een psychologe horen zeggen dat er best veel discussie en debat en kritiek is, betreffende Dick Swaab.
Hoe bedoel je dat ik nooit mijn toetsenbord aan kan raken? Ik doe niet anders
Psychologie is van oudsher gebaseerd op gedragsonderzoek, maar gaat nu ook steeds meer de biologische kant op.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een psychologe horen zeggen...
Nu is Dick Swaab ook niet mijn grote favoriet.
Maar gerespecteerde mensen zoals Daniel Goleman en Lone Frank (met massa's bronnen) zeggen in hun boeken exact hetzelfde
R&P Boeken
Het grote psychologie en sociologie video topic
Ik heb een hogere pet op van neuro biologen en neurowetenschappers dan van psychologen.
Over dat nooit je toetsenbord aanraken. (ik ben even de naam kwijt van de juiste krachten, was het geen onderdeel van de vanderwaalskrachten? http://www.kennislink.nl/(...)s-nauwkeurig-gemeten )
Maar de atomen van jouw lichaam raken nooit de atomen van het toetsenbord. Op atomair niveau zit daar een zee van leegte tussen. Zelfs de elektronen (de buitenste "ring" van een atoom) zullen nooit die van het toetsenbord aanraken. Het werkt allemaal op basis van krachten tussen die elektronen en protonen van de atomen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(deeltje))
http://en.wikipedia.org/wiki/Electron
Inderdaad.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel, maar het lijkt me vooral lastig.
Aan de andere kant, wat geeft het dat je de kleuren anders ziet? De beleving blijft hetzelfde lijkt me.
Jazeker, maar ik heb soms het gevoel dat hij anderen een beetje napraat.quote:
Doet me hier aan denken. Was toevallig gisteren op TV:quote:Op maandag 23 januari 2012 16:41 schreef Michielos het volgende:
Ze kan mooi schilderen
Een amerikaanse vriend (kennis..) van mij is professioneel cardcheater en hij beweert bij hoog en laag dat zijn talent gekomen is van hogere hand (God dus. Hij quote altijd bijbel passages)). Hij kon het al op zijn 7de
Helemaal ironisch bij die kennis is dat hij heel christelijk is , maar er geen problemen van maakt om mensen tijdens soft home games voor duizenden euro's op te lichten..quote:Op maandag 23 januari 2012 16:47 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Doet me hier aan denken. Was toevallig gisteren op TV:
Kunst wel. Het geloof daar moet je niet over discussiėren maar simpelweg geloven. Anders ga je twijfels kweken en dat doet afbreuk aan het geloof.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:32 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Wauw erg mooi.. Geen idee of het 'waar' is wat ze schildert, maar zij bereikt wel haar doel. Mensen gaan er over nadenken en discussiėren. Dat is ook het doel van kunst en het geloof toch?
Nou, dat vind ik ook eigenlijk wel. Van die ouderwetse schilderijtjes. Mierzoete kleurtjes.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |