Toevoeging: De 300km vindt plaats op paaszondag, 8 april om 7 uur. 3 weken eerder, op zondag 18 maart, start er een 200km rit met wat minder hoogtemeters, eveneens vanuit Maastricht.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:17 schreef ultra_ivo het volgende:
In de winter zul je wat langere eenheden moeten rijden, rond de 100-150km, een beetje afhankelijk van het weer deze winter. Dan in maart een keertje 200km. Kan een georganiseerde rit zijn (ik heb er eentje in maart), dat kan ook individueel. Gezien het parcours van de 300 is het handig wat hellingen in je training in te bouwen.
Op het technische vlak zorgen voor voldoende kleine hellingen (na 250km klim je niet meer zo makkelijk op de macht) en verlichting. Het is maar weinigen gegeven om deze 300 bij daglicht te rijden. En dan nog, een paar lekke banden en je komt op het eind in het donker te zitten. Tussen de velden ten zuiden van Tongeren is het dan aardedonker.
quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:25 schreef ultra_ivo het volgende:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ksvhxvhwykmoplxg
Dit is de route van vorig jaar. Tussen Gouvy en Bastenaken ga ik er nog aan sleutelen. Daar is de Ravel verlengd richting Gouvy.
Is dit een raadsel ofzo? Zou al helpen als je zei welke wielen het om gaat maar waarschijnlijk is het verstandiger om naar je fietsenmaker te gaan als je een lager een opvulring noemt (en bedenkt dat er talloze maten zijn).quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:38 schreef vault_tec het volgende:
een van de lagers die op mijn achteras is kapot. Waar kan ik nieuwe kopen? Soort opvul ring is het van een halve cm dik ofzo.
Dat laatste betwijfel ik, waarschijnlijk is de SKF beterquote:Op vrijdag 16 december 2011 17:18 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Een goede technische handelsonderneming heeft gewoon het juiste SKF lager voor je op voorraad, en waarschijnlijk voor een kwart van de prijs wat je er voor bij Shimano, Mavic of welk ander merk wielen voor moet betalen. En het zijn echt dezelfde lagers hoor.
Een lagerhuis is een onderdeel van een lagerquote:Op vrijdag 16 december 2011 18:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Klopt, de lagers van een goed kogellagerhuis zijn beter dan die die af fabriek geleverd worden in je naven.
Ik ben nogal jong, heb er niet zoveel verstand van. Wist dat hier altijd aardige mensen zaten die mij altijd hielpen. Daarom vraag ik het hier, hoef je niet gelijk zo boos te reageren. Wel bedankt!quote:Op vrijdag 16 december 2011 17:53 schreef eentwee het volgende:
[..]
Is dit een raadsel ofzo? Zou al helpen als je zei welke wielen het om gaat maar waarschijnlijk is het verstandiger om naar je fietsenmaker te gaan als je een lager een opvulring noemt (en bedenkt dat er talloze maten zijn).
[..]
Dat laatste betwijfel ik, waarschijnlijk is de SKF beterIk koop ze op Ebay voor een paar euro/pond per stuk. Ze moeten wel een tijdje inlopen, aan het begin lopen ze wat stroperig.
Ik zou die lagers gewoon meenemen naar een ijzerwarenunit oid. Zoals Buzz zegt, daar hebben ze alles wel.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:44 schreef vault_tec het volgende:
[..]
Ik ben nogal jong, heb er niet zoveel verstand van. Wist dat hier altijd aardige mensen zaten die mij altijd hielpen. Daarom vraag ik het hier, hoef je niet gelijk zo boos te reageren. Wel bedankt!
Een wijk verderop zie ik toch een ander kogellagerhuisquote:Op vrijdag 16 december 2011 18:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Een lagerhuis is een onderdeel van een lager
Ik rij 'm een-twee weken van te voren voor. Om alle wegen nog eens te controleren. Op de dag zelf heb ik dan m'n handen vrij om te organiseren.quote:Op vrijdag 16 december 2011 20:11 schreef Oksel het volgende:
Aanwezig:
Ivo
Kaasplankje
Gripper
Oksel
Wat een fucking helden.
Wat gaan we doen eigenlijk? Met Ivo mee fietsen? Wij op de racers, Ivo op z'n gevaarte? Rugzakje, zak geld en gaan?
Je vergeet Yankee. Hoewel, dat is eigenlijk meer een baas. Ik ken hem in real-life en hij ziet er zo uit >>quote:Op vrijdag 16 december 2011 20:12 schreef Oksel het volgende:
Maar laten we eerlijk zijn; ook zonder die 300km tocht zijn Gripper, Kaas en Oksel de helden uit dit topic. Waarom? Omdat.
Trainen met vrouwen …quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:52 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik ben niet blond en mijn fiets is mooier :p
Dankquote:Op vrijdag 16 december 2011 20:11 schreef Oksel het volgende:
Aanwezig:
Ivo
Kaasplankje
Gripper
Oksel
Wat een fucking helden.
Ja, wij op de racer. Rugzakje:quote:Wat gaan we doen eigenlijk? Met Ivo mee fietsen? Wij op de racers, Ivo op z'n gevaarte? Rugzakje, zak geld en gaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Horstjan zelf. Hij schrijft hier en daar best vermakelijke stukjesquote:Op vrijdag 16 december 2011 22:15 schreef eentwee het volgende:
Horstjan is een eindbaasMaar wie wordt hier eigenlijk geciteerd?
Ik ook. Al gingen de laatste kerel 11steden wel erg makkelijk. Maarja das vlak enzoquote:Op vrijdag 16 december 2011 23:51 schreef Oksel het volgende:
Ik denk er weer veelste makkelijk over blijkbaar. Ik heb het idee dat ik dat wel even fiets namelijk.
Arme beentjes.quote:
quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een wijk verderop zie ik toch een ander kogellagerhuis.
Ik ga dan even een garmin regelen van iemand.quote:Op zaterdag 17 december 2011 09:16 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Arme beentjes.![]()
Waar ik me nog een beetje over afvraag is de navigatie. Ik heb geen fancy navigatie gadget apparaat voor op de fiets. Hoe ziet een Ivo routeboek eruit? Ik weet uit ervaring dat zoeken op een kaart je uren gaat kosten op een dergelijke afstand.
quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:41 schreef Tommeke het volgende:
Je vergeet Yankee. Hoewel, dat is eigenlijk meer een baas. Ik ken hem in real-life en hij ziet er zo uit >>
Even een stukje dat ik niet ga veranderen, het stuk tussen controle 1 (Nessonvaux) en controle 2 (Lierneux):quote:Op zaterdag 17 december 2011 09:16 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Arme beentjes.![]()
Waar ik me nog een beetje over afvraag is de navigatie. Ik heb geen fancy navigatie gadget apparaat voor op de fiets. Hoe ziet een Ivo routeboek eruit? Ik weet uit ervaring dat zoeken op een kaart je uren gaat kosten op een dergelijke afstand.
Ik moet eerst nog maar eens mn winterspek zien kwijt te fietsen voor die tijd he. In de zomer 77 kg of daaromtrent, nu 81. Daarmee ben je geen wegwaaimannetjequote:Op zaterdag 17 december 2011 10:15 schreef Oksel het volgende:
En ik ben letterlijk ZWAAR in het nadeel tov die wegwaaimannetjes als Grip en Kaas. Kaas weegt minder dan een gemiddelde peuter.
Met al dat gehardloop en gemtb sta jij toch ook gewoon met <80kg aan de start? Alleen niet zo veel vreten met Kerst he dikkerd!quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:15 schreef Oksel het volgende:
En ik ben letterlijk ZWAAR in het nadeel tov die wegwaaimannetjes als Grip en Kaas. Kaas weegt minder dan een gemiddelde peuter.
precies, zelfs een debiel kan hetquote:Op zaterdag 17 december 2011 19:44 schreef eentwee het volgende:
Nou zo redelijk hoeft ook weer niet hoor, je mag wel jezelf blijvenIk doe eigenlijk ook nooit de laatste post, geen zin in dat gedoe met nieuwe topics. Al schijnt het tegenwoordig iets makkelijker te zijn met die reeksen.
Met Skits? Ik zag wat op facebook voorbijkomenquote:Op zaterdag 17 december 2011 19:22 schreef Pritt het volgende:
Gister baanwielrenclinic gehad.
Echt focking vet.
[ afbeelding ]
Misschien moeten we ook die 200 eens doen, om beetje te proefen..?quote:Toevoeging: De 300km vindt plaats op paaszondag, 8 april om 7 uur. 3 weken eerder, op zondag 18 maart, start er een 200km rit met wat minder hoogtemeters, eveneens vanuit Maastricht.
Als je mijn wiel kan houden wel.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:40 schreef Oksel het volgende:
Jij gaat me er door heen slepen toch Kaas?
Ik heb ooit een keer met Superhero al vroeg in het seizoen de Joop Zoetemelk gereden, 150 km. Die beweerde toen ook al dat als je zo vroeg in het jaar die afstand zonder moeite rijdt, er dan een topseizoen aankomtquote:Op zaterdag 17 december 2011 20:40 schreef kaasplankje het volgende:
Het wordt heftig Okkie, maar vast ook legendarisch, heroïsch en onvergetelijk. Het is al in April, op paaszondag geloof ik, zie OP. Je zal als je meedoet en uitrijdt, aankomend seizoen harder rijden dan je ooit deed.
In Excelsius Deo Amen.
Mijn voorstel:quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:42 schreef Oksel het volgende:
[..]
Misschien moeten we ook die 200 eens doen, om beetje te proefen..?
Nee man, had me veel te warm aangekleedquote:
Ik weet niet of ik daar tijd voor heb, ik ben een drukke baas met werk. Maar de 300 staat op de agenda.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
Mijn voorstel:
op zaterdag 17 maart de Joop zoetemelk in Leiden, 150 km
zondag 18 maart die 200 van Ivo. Goed testje!
Je kunt bij mij tukken evt. Leiden is voor jou tenslotte al halverwege de route naar maastricht. Slingeren we zaterdag de BBQ aan, en hebben we zondag een goeie smoes om niet vooruit te komenquote:Op zaterdag 17 december 2011 20:46 schreef Oksel het volgende:
Wat? 2 dagen achter elkaar? Hehe. Ach, waarom niet. Nouja. Uhhm.
Dit dus?quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:50 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je kunt bij mij tukken evt. Leiden is voor jou tenslotte al halverwege de route naar maastricht. Slingeren we zaterdag de BBQ aan, en hebben we zondag een goeie smoes om niet vooruit te komen
Wat een kruisverhoor en postgeweld weer!quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:50 schreef Oksel het volgende:
Hoeveel graden was 't? En hoe hard fietste je?
Ik pak morgenvroeg de ATB weer. Vandaag hardloopbroek gekocht, ik rende in m'n fietsbroek. Lekker met zo'n zeem in je reedt.
Haha, jep, ben zelf ook eentje van dat zooitje ongeregeld.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Met Skits? Ik zag wat op facebook voorbijkomen
Witte korte broek, met zwarte beenstukken. Niet dat je die zag, want er zat een zwarte lange broek overheen. mn Northwave windjack. 8 bar achter, 7 bar voor. Nu 0 bar achter, want toen ik de fiets thuis afspoelde hoorde ik iets sissen, dus net in de laatste km lek gereden. Ik at 1 mars, maar had vantevoren 4 boterhammen met gebakken ei (geklutst) met ham&kaas op. niet genoeg gedronken, 1,2 liter in 2 bidons, want toen ik daarna op de weegschaal stapte woog ik 78,8 kilo en plaste ik kerriekleurig. Geen pauze gehad, alleen 1 keer stukje moeten lopen bij wegwerkzaamheden, en stapvoets over een kerstmarkt moeten laveren. Lange handschoenen. blauwe Giro helm. En niet mn snelle carbonwielen, want dat is geen doen met deze wind.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:54 schreef Oksel het volgende:
Welke kleur fietskleding had je aan? Hoeveel bar in de bandjes? Wat at je tijdens de rit? Genoeg gedronken? Nog pauze gehad? Handschoenen lang of kort?
Ik ken wel een paar mensen daar een beetje. Lijkt me idd gezellig. Toen ik nog in het bestuur bij Tandje Hoger zat kreeg ik altijd de Skitsflits. Best leuk om te lezen!quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:59 schreef Pritt het volgende:
[..]
Haha, jep, ben zelf ook eentje van dat zooitje ongeregeld.
Cool, volgens mij heb jij ook een compleet museum thuisquote:Op zaterdag 17 december 2011 21:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Tijdens m'n rondje trouwens een nieuw frame gekocht. Ik wist dat bij Sjefke Jansen nog wat oude Bioracer frames hingen. Daar ff aangegaan tijdens m'n rondje. Niet lang stilgestaan bij een frame dat me past. Wordt nu voorzien van balhoofd en trapas, de rest heb ik nog in huis.
Dit is een eind 90-er jaren frame. Dat kan nog nipt door voor de youngtimers. Echt l'Eroica materiaal heb ik maar heel weinig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 21:20 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Cool, volgens mij heb jij ook een compleet museum thuis
Geen Gios compact pro?quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:55 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dit is een eind 90-er jaren frame. Dat kan nog nipt door voor de youngtimers. Echt l'Eroica materiaal heb ik maar heel weinig.
Ik heb maar 1 Italiaan in m'n collectie. Een Gloria. Die wil ik morgen een flink eind opbouwen, voornamelijk met 80-er jaren Suntour spullen, gecompleteert met Mavic wielen (501) en Simplex retrofriction commandeurs.quote:
Er zit een knopje, "nieuw topic openen"quote:Op zaterdag 17 december 2011 19:26 schreef buzz1291 het volgende:
Sorry mensen, ik zie het nu pas. Ik had dus een nieuw topic moeten openen omdat ik de laatste poster in het vorige topic was. Nou ik weet dus helemaal niet hoe dat moet en laat dat lekker aan de specialisten in deze over. Ik zal er op letten nooit meer een laatste post te plaatsen! Nogmaals, mea culpa
Niets naar jou toe, maar waarom je als fotograaf je watermerk onder zo'n foto zet is mij een raadselquote:Op zaterdag 17 december 2011 19:22 schreef Pritt het volgende:
Gister baanwielrenclinic gehad.
Echt focking vet.
[ afbeelding ]
Lijkt me leuk. Maar moet ik wel mijn rijbewijs hebben.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
Mijn voorstel:
op zaterdag 17 maart de Joop zoetemelk in Leiden, 150 km
zondag 18 maart die 200 van Ivo. Goed testje!
Op welk onderdeel richt je je? Baan of tijdrit?quote:Op zondag 18 december 2011 11:22 schreef Pritt het volgende:
Die fotograaf begrijpt natuurlijk ook dat ik over 5 jaar Olympisch goud ga winnen.
Het is geen topmerk (wel merk heb jij eigenlijkquote:Op zondag 18 december 2011 13:01 schreef Oksel het volgende:
Ik heb iets tegen Sensa fietsen trouwens. Weet niet waarom.
Vanochtend 15km heen, daar 35km ATB tocht gefietst (teringzwaar, allemaal heuvels met blubber), 15km terug. Deed er 3,5 uur over. Geen wereldrecord zeg maar. Maar ben tenminste niet vaak ingehaald.
Nou nou wat een kortzichtigheid weer zeg.quote:Op zondag 18 december 2011 13:06 schreef Oksel het volgende:
Centurion.
http://www.centurion.de/
Het is ook geen slechte fiets, maar vind het gewoon een kutmerk. Net zoals dat ik nooit een Franse auto zou willen rijden. Of sex zou willen hebben met een negerin.
Die pedalen gaan er sowieso af, wil op klikkers rijden.quote:Op zondag 18 december 2011 13:28 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Nou nou wat een kortzichtigheid weer zeg.
Voor wat betreft die negerin... oh nee eerst over die fietsen.
Het is bij die merken (en vele andere) natuurlijk wel even goed uitkijken naar wat er allemaal op en aan gemonteerd is. Want alleen een XT achterderailleur zegt niets over de verdere kwaliteit van de afmontage. Ooit eens een fantastische MBK (niet lachen) mountainbike aangeschaft met alles drop en dran maar een hele goedkope Sachs voornaaf. Reed ik binnen één seizoen de lagers kompleet aan gort. En nu zal de afdichting van Shimano Deore tegenwoordig wel in orde zijn maar ik vind die Sensa nogal zwaar met 12,8 kg. En dan die pedalen.....
Maar in het algemeen is die Sensa net zo goed als ieder ander FM handelaars merk zoals Bulls, Centurion, Canyon etc. ofwel de merken die iedere lullo FM kan leveren.
Laat ik eigenlijk maar niets zeggen over die negerin opmerking ..............
Die winkel (fiets.com) heeft zijn vestiging op maar liefst 2 kilomter afstandquote:Op zondag 18 december 2011 13:42 schreef buzz1291 het volgende:
Om kort te gaan, ik denk dat je voor die prijs een leuke fiets hebt. Maar kijk ook eens bij de lokale FM of die hem niet voor dezelfde prijs wilt leveren. Dan ben je in ieder geval verzekerd van een stukje meer en snellere service dan dat je die fiets via internet aanschaft.
Hm dan moet je eigenlijk ff aan iemand met een rijbewijs vragen of-ie je wil brengen.quote:Op zondag 18 december 2011 13:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Die winkel (fiets.com) heeft zijn vestiging op maar liefst 2 kilomter afstand
quote:Op zondag 18 december 2011 14:20 schreef eentwee het volgende:
[..]
Hm dan moet je eigenlijk ff aan iemand met een rijbewijs vragen of-ie je wil brengen.
Tijdrit, mijn favoriet.quote:Op zondag 18 december 2011 12:52 schreef eentwee het volgende:
[..]
Op welk onderdeel richt je je? Baan of tijdrit?
quote:Op zondag 18 december 2011 17:08 schreef No-P het volgende:
Ik heb ook weer bijna 4 uur gefietst (z1: 71.5-82.5% van omslagpunt voor de liefhebbers). Lekker zonnetje op het begin, Manu chao op, Gipsy Kings, maar wel de hele weg wind tegen. Kreeg zowaar het lente gevoel, ware het niet dat ik het laatste uur een sneeuwbui op mijn bakkes kreeg, die vooraf ging door een hagelbui recht in mijn gezicht.
Pseudo-Italiaans spul uit Almelooooooquote:Op zondag 18 december 2011 13:01 schreef Oksel het volgende:
Ik heb iets tegen Sensa fietsen trouwens. Weet niet waarom.
Tijdrijden is voor homo's!quote:
ziet er best aardig uit alleen wat voor voorvork zit er in dat is me geheel onduidelijk.quote:Op zondag 18 december 2011 10:28 schreef kanovinnie het volgende:
http://www.fiets.com/fiet(...)B-Mountainbike-2011/
Hmm, ziet er interessant uit
Voorvork vering is helemaal niet nodig in Nederland. Kost veel snelheid en kan alleen maar stuk gaan.quote:Op zondag 18 december 2011 18:12 schreef dop het volgende:
[..]
ziet er best aardig uit alleen wat voor voorvork zit er in dat is me geheel onduidelijk.
als je vering in je vork hebt wil je geen veredelde fietspomp, dan beter geen vering
mee eens maar als het er dan op zit moet hij wel een beetje stug zijnquote:Op zondag 18 december 2011 18:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Voorvork vering is helemaal niet nodig in Nederland. Kost veel snelheid en kan alleen maar stuk gaan.
Wat een mooi geklets weer allemaal. Vering moet niet stug zijn, of zelfs in zn geheel ontbreken. Ik weet niet met wat voor snelheden jij door het bos gaat Patroon, maar als ik met flinke snelheid over natte boomwortels knal, dan ben ik blij met mn voorvork die precies op de goeie druk afgesteld staat en mn voorwiel aan de grond houdt. Dat zou me met een starre vork niet lukken.quote:Op zondag 18 december 2011 18:30 schreef dop het volgende:
[..]
mee eens maar als het er dan op zit moet hij wel een beetje stug zijn
Ik vond 'm inderdaad ook erg mooiquote:Op zondag 18 december 2011 18:12 schreef dop het volgende:
[..]
ziet er best aardig uit alleen wat voor voorvork zit er in dat is me geheel onduidelijk.
als je vering in je vork hebt wil je geen veredelde fietspomp, dan beter geen vering
Is lucht beter dan olie? Ik zou zweren dat het andersom was!quote:Op zondag 18 december 2011 20:31 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat een mooi geklets weer allemaal. Vering moet niet stug zijn, of zelfs in zn geheel ontbreken. Ik weet niet met wat voor snelheden jij door het bos gaat Patroon, maar als ik met flinke snelheid over natte boomwortels knal, dan ben ik blij met mn voorvork die precies op de goeie druk afgesteld staat en mn voorwiel aan de grond houdt. Dat zou me met een starre vork niet lukken.
Die vork is trouwens een Rockshox Dart, met stalen vering en oliedemping. Da's niet zo goed als een luchtgeveerde vork, maar voor een instapfiets is het niet slecht.
Voor de vering van je voorvork:quote:Op zondag 18 december 2011 21:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vond 'm inderdaad ook erg mooi
[..]
Is lucht beter dan olie? Ik zou zweren dat het andersom was!
Maargoed, ik betaal er dan zo'n 600 euro voor, daarvoor kan het niet super voor zijn. Als ik er maar een jaartje of wat op kan fietsen.
Rubber blokjes klinkt echt als een kutsysteem.quote:Op zondag 18 december 2011 22:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Voor de vering van je voorvork:
Goedkoop: elastomeer; dmv rubber blokjes
Iets duurder: een stalen veer voor de vering, en een oliedempingsysteem om schokken op te vangen en te voorkomen dat de vork gaat stuiteren.
Nog iets duurder: luchtvering; een hermetisch afgesloten luchtkamer in je vork wordt ingedrukt, hoe verder je de vork indrukt hoe zwaarder dit gaat, immers de lucht wordt steeds verder smaengeperst. Progressieve veerweg dus. Ook dit systeem is oliegedempt.
50 km doe je sowieso toch wel met 2 vingers in de neus? Helemaal tijdens een tocht waar je bij Jan en alleman in het wiel kan zittenquote:Op maandag 19 december 2011 12:05 schreef Narcotical het volgende:
50 km lijkt me sowieso een mooie opwarmer idd, als de conditie het toelaat uiteraard voor de 100
Hoe gaat het nu met je knieen? Denk er wel om dat ze met dit koude weer een stuk gevoeliger had. Ik had er zaterdag wel aardig last van. Was voor het eerst sinds tijden dat ik weer 100 km reed. Ff patsen hoor. Ik kon op het laatst er nog 1,5 km lang 50+ per uur uitpersen.quote:Op maandag 19 december 2011 11:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
1 maart is de witte kruis classic in Den Haag trouwens hoor, kun je al een 100 km draaien om te trainen voor de Zoetemelk classic...http://www.wittekruisclassic.nl/Route100km.html
Als de knieen het toelaten, ga ik die misschien met Narcotical rijden, of in elk geval de 50 km proberen!
Zit op het moment veel te weinig (lees: niet) op de fiets, tot mijn spijt. Wil het binnenkort wel serieus aan gaan pakken en echt een goede opbouw naar het seizoen maken, maar hoeveel daarvan terecht gaat komen weet ik ook niet want studie heeft nu even voorrang..quote:Op maandag 19 december 2011 18:53 schreef Blik het volgende:
[..]
50 km doe je sowieso toch wel met 2 vingers in de neus? Helemaal tijdens een tocht waar je bij Jan en alleman in het wiel kan zitten
Nee, daar heb je een punt natuurlijk.. 100 moet opzich ook wel lukken ook al ben ik zwaar ondertraintquote:Op maandag 19 december 2011 21:02 schreef kaasplankje het volgende:
Voor 50km zou ik ook nooit een toertocht gaan rijden. Dan kan je net zo goed zelf 2 uur gaan fietsen, al dan niet in clubverband. Voor veldtoertochten ging ik ook alleen als het 75km was.
Met de veldritcompetitie ZH had ik daar ook wel moeite mee; een hele dag onderweg en spullen weer afkuisen voor maar een uurtje koers.
Nee met de ATB. Ik reed toen die veldtoertochten van de DTC, die waren soms 75km. Ook reed ik wel eens een ATB marathon.quote:
Minder lucht erin?quote:Op maandag 19 december 2011 22:39 schreef Oksel het volgende:
Gripper, ik heb zo'n luchtgeveerde vork, op m'n gewicht afgesteld.. maar ik vind 'm erg stug, en 'm net te weinig doen. Hij moet licht ingedrukt worden als je op de fiets zit.. maar dat gebeurt dus niet. Moeilijk.
Er zit als 't goed is een autoventiel op de bovenkant waar je lucht in kan pompen. Er moet een paar bar druk in maar dat verschilt per vork geloof ik. Onder een plastic/alu draaidopje. Je hebt er van die speciale pompjes voor.quote:
Zozo heeft Groningen zulke hoge vuilnisbelten?quote:Op maandag 19 december 2011 19:26 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Hoe gaat het nu met je knieen? Denk er wel om dat ze met dit koude weer een stuk gevoeliger had. Ik had er zaterdag wel aardig last van. Was voor het eerst sinds tijden dat ik weer 100 km reed. Ff patsen hoor. Ik kon op het laatst er nog 1,5 km lang 50+ per uur uitpersen.
Wat kan ik hier niet mooi aan vinden? Het is een plaatje!quote:Op maandag 19 december 2011 23:29 schreef Pritt het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
Ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte TT-fiets en deze begin ik steeds mooier te vinden.
[ afbeelding ]
http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2012/P2/
Dattie niet in mijn schuur staatquote:Op maandag 19 december 2011 23:29 schreef Pritt het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
Ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte TT-fiets en deze begin ik steeds mooier te vinden.
[ afbeelding ]
http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2012/P2/
Niet echt mijn ding, wel een mooie fiets hoor. Als je géén Cancellara heet en je rijd op zo'n fiets vind ik het toch een beetje too much. Heb je een kleine piemel?quote:Op maandag 19 december 2011 23:29 schreef Pritt het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
Ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte TT-fiets en deze begin ik steeds mooier te vinden.
[ afbeelding ]
http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2012/P2/
ik zal de eerste zijn die erkent dat ik weinig verstand heb van verende voorvorken, mischien zeg ik het ook verkeerd, ik bedoel in elk geval dat de vork niet al moet heen en weer dansen als je op de pedalen gaat staan.quote:Op zondag 18 december 2011 20:31 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat een mooi geklets weer allemaal. Vering moet niet stug zijn, of zelfs in zn geheel ontbreken. Ik weet niet met wat voor snelheden jij door het bos gaat Patroon, maar als ik met flinke snelheid over natte boomwortels knal, dan ben ik blij met mn voorvork die precies op de goeie druk afgesteld staat en mn voorwiel aan de grond houdt. Dat zou me met een starre vork niet lukken.
Die vork is trouwens een Rockshox Dart, met stalen vering en oliedemping. Da's niet zo goed als een luchtgeveerde vork, maar voor een instapfiets is het niet slecht.
Dan ga je gewoon harder zodat mensen minder tijd hebben om je voorvork op te merkenquote:
Die ga je nog missen, die gele vork...quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:30 schreef Freddeh het volgende:
Precies, maar dat werkt dus wel
Volgende fiets krijgt trouwens géén gele voorvork.
Dat ventiel voor is enorm lang! Zijn er nog hogere velgen, zonder dat het een dicht wiel wordt?quote:Op maandag 19 december 2011 23:29 schreef Pritt het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
Ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte TT-fiets en deze begin ik steeds mooier te vinden.
[ afbeelding ]
http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2012/P2/
De druk in PSI (veel vorkpompen geven zowel bar als PSI aan) moet 90% van je eigen gewicht zijn.quote:Op maandag 19 december 2011 22:39 schreef Oksel het volgende:
Gripper, ik heb zo'n luchtgeveerde vork, op m'n gewicht afgesteld.. maar ik vind 'm erg stug, en 'm net te weinig doen. Hij moet licht ingedrukt worden als je op de fiets zit.. maar dat gebeurt dus niet. Moeilijk.
druk is dat niet verschillend bij verschillende merken en mogelijk zelfs types?quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:35 schreef Gripper het volgende:
De druk in PSI (veel vorkpompen geven zowel bar als PSI aan) moet 90% van je eigen gewicht zijn.
Dat zou ongeveer overeen komen met 20 mm sag (inzakken) als je in normale rijhouding op de fiets zit. Is ook afhankelijk van je maximale veerweg en de geometrie van je fiets: 20 mm op 80 mm is fors meer dan 20 mm op 100 mm veerweg.
Kun je het beste even bepalen door een elastiekje om je binnenste vorkpoot te doen, en na het proefzitten te meten hoeveel het omhoog geschoven is.
Redelijk slanke pasvorm. Niet volledig strak.quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Heeft iemand ervaring met de pasvorm van Pearl Izumi? Valt dat een beetje ruim of juist niet?
Vandaag trouwens 20% extra korting op Pearl Izumi kleding bij Bike discount
Valt wel mee denk ik. Zit bij mij wel goed. Draag S trouwens, dus pasvorm is nog wel redelijk ruim.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:10 schreef Tommeke het volgende:
Pearl Izumi valt wel raar bij de mouwtjes volgens mij..
Haha zolang Fabian's fiets nog 5x zo duur is valt het wel mee.quote:Op dinsdag 20 december 2011 06:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Niet echt mijn ding, wel een mooie fiets hoor. Als je géén Cancellara heet en je rijd op zo'n fiets vind ik het toch een beetje too much. Heb je een kleine piemel?
Wow, gaaf! Ik hoop voor je dat dit wel redelijk laat in het voorjaar of in de zomer gaat plaatsvinden?quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag zijn de verloven op het werk goedgekeurd. Ik kan me dus nu gaan voorbereiden op de TransRossija. 3000km van noord naar zuid door Rusland in 14 dagen.
Gaaf!quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag zijn de verloven op het werk goedgekeurd. Ik kan me dus nu gaan voorbereiden op de TransRossija. 3000km van noord naar zuid door Rusland in 14 dagen.
Ik deze hele maand nog nietquote:Op dinsdag 20 december 2011 22:00 schreef kiekjesdief het volgende:
moeten we toch maar weer eens opstappen. heb nu al bijna een maand helemaal niet gefietst:
Ga daar maar aan mee doen.quote:
Oh ik ook niet hoor. Beetje hardlopen en schaatsen brengt mij de winter goed door.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:00 schreef kiekjesdief het volgende:
moeten we toch maar weer eens opstappen. heb nu al bijna een maand helemaal niet gefietst:
Het zou best een vuistregel kunnen zijn, maar in ieder geval niet bij Magura vorken waar bij er in vorken zonder lockout zo'n 2,5 bar minder druk gepompt moet zitten dan die met een lockout. Nu verander ik zelf nooit wat aan die vork, alleen eens in het jaar op druk zetten, goeie afdichtingen, maar ik dacht dat je dat inveren kon afstellen onderaan één van de vorkpoten, de andere is voor de rebound. Maar als het een behoorlijke vork is, is er wel een PDFje van te vinden. Gewoon even op type en bouwjaar zoeken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
De druk in PSI (veel vorkpompen geven zowel bar als PSI aan) moet 90% van je eigen gewicht zijn.
Dat zou ongeveer overeen komen met 20 mm sag (inzakken) als je in normale rijhouding op de fiets zit. Is ook afhankelijk van je maximale veerweg en de geometrie van je fiets: 20 mm op 80 mm is fors meer dan 20 mm op 100 mm veerweg.
Kun je het beste even bepalen door een elastiekje om je binnenste vorkpoot te doen, en na het proefzitten te meten hoeveel het omhoog geschoven is.
eind juli/begin augustus. Hartje zomer dus. Maar goed, gezien de klimaatzones waar we doorheen moeten zal het zowel een keer onaangenaam fris als een keer onaangenaam heet worden. Vanavond m'n voorlopige trainingsprogramma gemaakt. Eventueel moet ik dat nog deels overhoop halen, half januari worden de groepen op het werk opnieuw ingedeeld en krijg ik eventueel een ander weekendritme.quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:22 schreef cafca het volgende:
[..]
Wow, gaaf! Ik hoop voor je dat dit wel redelijk laat in het voorjaar of in de zomer gaat plaatsvinden?
Is inderdaad maar een vuistregel, het beste is gewoon de vorkpomp erop zetten, en even voelen hoe verschillende drukken reageren op inveren.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:54 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het zou best een vuistregel kunnen zijn, maar in ieder geval niet bij Magura vorken waar bij er in vorken zonder lockout zo'n 2,5 bar minder druk gepompt moet zitten dan die met een lockout. Nu verander ik zelf nooit wat aan die vork, alleen eens in het jaar op druk zetten, goeie afdichtingen, maar ik dacht dat je dat inveren kon afstellen onderaan één van de vorkpoten, de andere is voor de rebound. Maar als het een behoorlijke vork is, is er wel een PDFje van te vinden. Gewoon even op type en bouwjaar zoeken.
Hard!quote:Op woensdag 21 december 2011 13:41 schreef Tommeke het volgende:
Doen jullie wel eens krachttraining? Chris Hoy wel. Hij kan 5x 631 kilo wegdruken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Sorry was niet compleet.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Snap ik gelijk waarom ik jouw gemiddeldes niet haal op het moment...20 a 30 kilo is wat ik nu maximaal aankan zonder de knieen te beschadigen. Wel in een serie van 20 reps heel langzaam achter elkaar![]()
Waarom bouw je de herhalingen eigenlijk af, is dat beter voor het sprinten ofzo?
Ik moet dat ook weer eens doen, legpress en squattenquote:Op woensdag 21 december 2011 14:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Sorry was niet compleet.
Ik doe nu piramide voor krachtopbouw.
15 herhalingen 200kg
12 herhalingen 220kg
10 herhalingen 240kg
12 herhalingen 220kg
15 herhalingen 200kg
Probeer wekelijks omhoog te gaan in gewicht. Vooral leuk om te zien dat na de 240kg de 220kg veel lichter aanvoelt dan daarvoor. Je lichaam stelt zich in op het zwaardere gewicht.
Uiteraard kan je variëren in setjes en reps. Einde van de winter ga ik naar 30 herhalingen voor kracht/uithoudingsvermogen.
Met een langere sleutel kun je wel meer kracht zetten, ja.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:23 schreef Patroon het volgende:
Gadverdamme wil mijn pedalen los maken om mee te nemen naar de test vrijdag. Krijg ik ze voor geen meter los. Draai de goede kant op. Komt dat doordat ik een gewone steeksleutel gebruik die niet zo lang is als deze?:
[ afbeelding ]
Laat je spul dan ook niet verroesten.....quote:Op woensdag 21 december 2011 19:23 schreef Patroon het volgende:
Gadverdamme wil mijn pedalen los maken om mee te nemen naar de test vrijdag. Krijg ik ze voor geen meter los. Draai de goede kant op. Komt dat doordat ik een gewone steeksleutel gebruik die niet zo lang is als deze?:
[ afbeelding ]
Ze eerst ff een tikje vaster meppen wil soms ook helpen. En anders met een hamer op je sleutel meppen.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:23 schreef Patroon het volgende:
Gadverdamme wil mijn pedalen los maken om mee te nemen naar de test vrijdag. Krijg ik ze voor geen meter los. Draai de goede kant op. Komt dat doordat ik een gewone steeksleutel gebruik die niet zo lang is als deze?:
[ afbeelding ]
QFTquote:Op woensdag 21 december 2011 19:58 schreef No-P het volgende:
[..]
Laat je spul dan ook niet verroesten.....
Beetje montagepasta ertussen volgende keer en niet te vast draaien.
Nee hoor.quote:Op woensdag 21 december 2011 19:53 schreef cafca het volgende:
[..]
Met een langere sleutel kun je wel meer kracht zetten, ja.
Ik zou zelf beginnen met kruipolie. Nachtje laten trekken.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:06 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ze eerst ff een tikje vaster meppen wil soms ook helpen. En anders met een hamer op je sleutel meppen.
Een hamer?quote:Op woensdag 21 december 2011 20:06 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ze eerst ff een tikje vaster meppen wil soms ook helpen. En anders met een hamer op je sleutel meppen.
Boh dat valt wel mee hoor, al is op een hedendaagse mtb de standaard momenteel wel schijfremmen. Beter te doseren en minder verlies van remvermogen onder natte omstandigheden.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:51 schreef kanovinnie het volgende:
Kaas, hoe zit het met schijf vs velgremmen op een mtb? Een collega van me raad het af om velgremmen te nemen omdat je velgen er snel van kapot gaan.
Slijten je velgen er dan zo snel van?
Ah, mooi! Heb weer een andere fiets gevonden. Die is alleen 18.5 inch. nogal klein dus.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Boh dat valt wel mee hoor, al is op een hedendaagse mtb de standaard momenteel wel schijfremmen. Beter te doseren en minder verlies van remvermogen onder natte omstandigheden.
Ze lopen wel soms wat aan met blubber en het is soms even pielen als je een ander wiel steekt.
V-brakes zijn helemaal niet slecht ofzo, ik had ze zelf ook. En velgen die slijten; ja dat doen ze wel maar ook pas na een paar jaar flink raggen. En dan zijn je wielen ook op.
Of een of andere grappenmaker heeft je pedalen met locktite vastgezet. Maar een echte pedaal sleutel wil nog wel eens het gewenste hefboom effect teweeg brengen. Succes en draai de platte kanten van je pedalen niet dol!quote:Op woensdag 21 december 2011 19:23 schreef Patroon het volgende:
Gadverdamme wil mijn pedalen los maken om mee te nemen naar de test vrijdag. Krijg ik ze voor geen meter los. Draai de goede kant op. Komt dat doordat ik een gewone steeksleutel gebruik die niet zo lang is als deze?:
[ afbeelding ]
Als het even kan een inbus gebruiken. Als het goed is zit dat ook in je pedaal. Die kan je verlengen met een ringsleutel.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:21 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Of een of andere grappenmaker heeft je pedalen met locktite vastgezet. Maar een echte pedaal sleutel wil nog wel eens het gewenste hefboom effect teweeg brengen. Succes en draai de platte kanten van je pedalen niet dol!
Zal morgen wel even langs de FM waar ik mijn fiets vandaan heb. Heb er zoveel kracht op gezet dat hij gewoon los had moeten gaan. Pedalen zitten er nog maar sinds juli op dus kunnen nog niet vastgeroest zijn. Weet niet wat ze er op gesmeerd hebben maar het is geen montagevet geweestquote:Op woensdag 21 december 2011 21:21 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Of een of andere grappenmaker heeft je pedalen met locktite vastgezet. Maar een echte pedaal sleutel wil nog wel eens het gewenste hefboom effect teweeg brengen. Succes en draai de platte kanten van je pedalen niet dol!
als jouw FM ze met een lange sleutel stevig vastgezet heeft krijg je ze met een korte nooit los.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:42 schreef Patroon het volgende:
[..]
Zal morgen wel even langs de FM waar ik mijn fiets vandaan heb. Heb er zoveel kracht op gezet dat hij gewoon los had moeten gaan. Pedalen zitten er nog maar sinds juli op dus kunnen nog niet vastgeroest zijn. Weet niet wat ze er op gesmeerd hebben maar het is geen montagevet geweest
Vrijdag inspanningstest en wil mijn eigen fietsschoenen gebruiken. Helaas past er op de ergotrainer alleen spd pedalen en ik heb spd-sl, dus mag de pedalen even omwisselen.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
Waarom wil je je pedalen er sowieso afhalen?
Naar Kaas luisteren. Werkt altijd.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:36 schreef kaasplankje het volgende:
Een ijzeren pijp zoeken die over je steeksleutel past van een halve meter lang minstens. Werkt altijd.
Lees de tip nu net, maar hier had ik al om gezocht. Helaas niet kunnen vinden.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:17 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Naar Kaas luisteren. Werkt altijd.
Geen wonder dat je geen ijzeren pijp kan vindenquote:Op woensdag 21 december 2011 23:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Lees de tip nu net, maar hier had ik al om gezocht. Helaas niet kunnen vinden.
Ja idd, is vast genoeg. Door de schroefdraad kan je hem tijdens het fietsen toch niet los trappen.quote:
Als de weerstand van je lagers hoger is dan dat van je schroefdraad, dan wel.quote:Op donderdag 22 december 2011 20:16 schreef Narcotical het volgende:
Ze draaien ook nog wel strakker als je er weer mee gaat fietsen als het goed is... En natuurlijk even zo'n pastaatje ertussen
niet doen, altijd iets spanning geven het hoeft zeker niet muur vast maar als je handvast doet kan door de trap kracht de draad inwerken en in het ergste geval je trappers scheef komen te staan.quote:
Al drie weken niet gesport, wel gezopenquote:Op donderdag 22 december 2011 21:48 schreef Oksel het volgende:
Gisteren gezopen en hardgelopen. Morgen misschien nog ff hardlopen (klein stukkie), zaterdagmorgen ATB'en, 's avonds zuipen. Kutleven.
Hoe snel slijten schijfremmen eigenlijk? Qua comfort en gemak heb ik geen problemen met mijn remblokjes op mn MTB, alleen dat vervangen van de blokjes elke keer...quote:Op woensdag 21 december 2011 20:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Boh dat valt wel mee hoor, al is op een hedendaagse mtb de standaard momenteel wel schijfremmen. Beter te doseren en minder verlies van remvermogen onder natte omstandigheden.
Ze lopen wel soms wat aan met blubber en het is soms even pielen als je een ander wiel steekt.
V-brakes zijn helemaal niet slecht ofzo, ik had ze zelf ook. En velgen die slijten; ja dat doen ze wel maar ook pas na een paar jaar flink raggen. En dan zijn je wielen ook op.
Dat zeg ik toch? Handvast? Uiteraard wel handvast met een stuk gereedschap in je handen. Dus met de hand/sleutel vastdraaien tot het niet meer van zichzelf gaat, en dan nog een klein stukje. Zodat je hem ook zo weer met de hand los kan halen.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:27 schreef dop het volgende:
[..]
niet doen, altijd iets spanning geven het hoeft zeker niet muur vast maar als je handvast doet kan door de trap kracht de draad inwerken en in het ergste geval je trappers scheef komen te staan.
staal en aluminium hebben een rekgrens , en draadverbinding die wisselend belast worden hebben altijd voorspanning nodig.
Ik heb de afgelopen drie weken wel gesport (spinning, niet op de racefiets) en niet gezopen..quote:Op donderdag 22 december 2011 22:28 schreef thettes het volgende:
[..]
Al drie weken niet gesport, wel gezopenofwel jaloers ;p
Ga een keer op een natte dag naar Limburg lekker in de vette loss crossen dan weet je het gauw genoeg. Maar neem dan wel een reserve setje remblokken mee. Je zult het nodig hebben.quote:Op donderdag 22 december 2011 22:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Hoe snel slijten schijfremmen eigenlijk? Qua comfort en gemak heb ik geen problemen met mijn remblokjes op mn MTB, alleen dat vervangen van de blokjes elke keer...
sorry dan begreep ik je verkeerd ik dacht dat je met de hand bedoelde , zonder sleutelquote:Op donderdag 22 december 2011 22:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? Handvast? Uiteraard wel handvast met een stuk gereedschap in je handen. Dus met de hand/sleutel vastdraaien tot het niet meer van zichzelf gaat, en dan nog een klein stukje. Zodat je hem ook zo weer met de hand los kan halen.
Sowieso is het aan te raden om je trappers (net als alle andere boutjes) niet constant vast/los te draaien aangezien al het draad op je fiets bevestigingsschoefdraad is. Dus niet gemaakt om vaak los/vast gehaald te worden.![]()
Verder schets je een nogal onrealistisch beeld. In een uiterst geval zou het kunnen zijn dat je draad inwerkt, maar dan moet je je trapper er wel voor een heel klein stukje indraaien.
In die volgorde?quote:Op donderdag 22 december 2011 21:48 schreef Oksel het volgende:
Gisteren gezopen en hardgelopen. Morgen misschien nog ff hardlopen (klein stukkie), zaterdagmorgen ATB'en, 's avonds zuipen. Kutleven.
Dat hangt er vanaf hoe vaak je remtquote:Op donderdag 22 december 2011 22:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Hoe snel slijten schijfremmen eigenlijk? Qua comfort en gemak heb ik geen problemen met mijn remblokjes op mn MTB, alleen dat vervangen van de blokjes elke keer...
Held ......quote:Op vrijdag 23 december 2011 14:01 schreef Oksel het volgende:
Remmen = angst.
Gebeurt zelden dat ik rem in 't bos. Alleen heuvelaf + bocht.
Netjes, geen supertalent maar goed op weg.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:43 schreef Patroon het volgende:
De SMA test ging goed en de medische keuring ben ik zonder problemen doorgekomen
De inspanningstest was erg verhelderend en bevestigend van wat ik al dacht. Mijn omslagpunt ligt namelijk op 192 ipv 180 wat vroeger eens uit een cheap test kwam. Mijn zones hebben dus hogere hartslagwaardes wat wel een verklaring is waarom ik altijd zoveel moeite had om in D1 te blijven. D1 was voor mij altijd: 135-145 maar moet dus zijn: 145-155. Een heel verschil!
Wanneer ik met anderen ging trainen was mijn hartslag ook altijd veel hoger dan die van anderen, dat blijkt nu ook te kloppen omdat die andere renners waarschijnlijk ook een lagere max. hf en omslagpunt hebben. Mijn max. hartslag was ook opvallend hoog met 205.
Mijn longinhoud is 5900ml waarvan ik 86% in 1 sec uitblaas. (schijnt hoognormaal te zijn).
De wattage bij mijn max. hartslag was 329 watt.
Mijn VO2max (zuurstopopnamecapaciteit) is 3,76 liter/min, dit is 52,8 mil/min/kg. (als referentie: een ongetrainde heeft 30-35 ml/min/kg).
Mijn Hb (hemoglobine) is 10,1 mmol/L (dit zijn de rode bloedlichaampjes en zijn verantwoordelijk voor het transport van zuurstof). Deze waarde is goed/gemiddeld.
Conclusie: Goede longcapaciteit icm goede Hb is een goed fundament om op door te werken richting de wedstrijden.
Nee ik wist ook wel dat ik geen supertalent bent. Maar niet vergeten dat ik nog maar weer 4 maanden in training ben waarvan ik de laatste maand weinig tot niets heb gedaan. Hiervoor 9 jaar niets aan duurtraining gedaan, enkel fitness. Ik ben 27 jaar en 71,2kg bij 179cm.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:48 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Netjes, geen supertalent maar goed op weg.Hoe oud ben je Patroon?
Echte bikkels hebben 10 liter longinhoud.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee ik wist ook wel dat ik geen supertalent bent. Maar niet vergeten dat ik nog maar weer 4 maanden in training ben waarvan ik de laatste maand weinig tot niets heb gedaan. Hiervoor 9 jaar niets aan duurtraining gedaan, enkel fitness. Ik ben 27 jaar.
Waar zie je het eigenlijk aan?
Lance Armstrong heeft een longcapaciteit van 6200ml dus volgens mij zegt dat niet zo heel veel, denk dat de transport van zuurstof in je lichaam belangrijker is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Echte bikkels hebben 10 liter longinhoud.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Lance Armstrong heeft een longcapaciteit van 6200ml dus volgens mij zegt dat niet zo heel veel, denk dat de transport van zuurstof in je lichaam belangrijker is.
71 kg Das weinig man. Ik ben 1:83 op 84-85 kg.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee ik wist ook wel dat ik geen supertalent bent. Maar niet vergeten dat ik nog maar weer 4 maanden in training ben waarvan ik de laatste maand weinig tot niets heb gedaan. Hiervoor 9 jaar niets aan duurtraining gedaan, enkel fitness. Ik ben 27 jaar en 71,2kg bij 179cm.
De VO2max is boven gemiddeld als je deze tabel ziet:
[ afbeelding ]
Waar zie je het eigenlijk aan?
16% vet was nog aan de hoge kant voor mijn bouw.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
71 kg Das weinig man. Ik ben 1:83 op 84-85 kg.
inb4 kano is een dikzak
Ongeveer 250 maar dat hebben ze niet vastgelegd verder. Mooi was om te zien dat ik dat gehele blok van een minuut mijn hartslag constant op de 192 hield. Daarna vloog die omhoog.quote:
Gewoon een loze kreet.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
16% vet was nog aan de hoge kant voor mijn bouw.
Kan je nog even terugkomen op je 10liter longinhoud opmerking, of was dat weer zo'n loze kreet van je?
16% vet? Dat is nog wel een aandachtspuntje, dat moeten spieren worden. Ik zou lekker krachttraining en duurtraining gaan doen in de winter.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
16% vet was nog aan de hoge kant voor mijn bouw.
Kan je nog even terugkomen op je 10liter longinhoud opmerking, of was dat weer zo'n loze kreet van je?
Ben ik mee bezig. Maar sinds ik gestopt ben met serieus krachttraining in de sportschool (dus ook bovenlichaam etc) ben ik veel spiermassa verloren. Zo'n 3kg.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
16% vet? Dat is nog wel een aandachtspuntje, dat moeten spieren worden. Ik zou lekker krachttraining en duurtraining gaan doen in de winter.
Jammer, want daarmee en VO2max kun je mooi progressie aflezen. Geen grafiekje meegekregen? Ik zat laatste test ook rond 250 bij omslagpunt, iets erboven. Toen wel wat lichter.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ongeveer 250 maar dat hebben ze niet vastgelegd verder. Mooi was om te zien dat ik dat gehele blok van een minuut mijn hartslag constant op de 192 hield. Daarna vloog die omhoog.
Ik kan nog even contact met ze opnemen omdat ik dat zelf ook wel een interessant gegeven vind.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:10 schreef No-P het volgende:
[..]
Jammer, want daarmee en VO2max kun je mooi progressie aflezen. Geen grafiekje meegekregen? Ik zat laatste test ook rond 250 bij omslagpunt, iets erboven. Toen wel wat lichter.
Ben je naar van Diemen geweest? Ik heb slechts eenmaal een vermogenstest gedaan in een SMA. Maar dat is al heel lang geleden. Ik heb het rapport vast nog ergens in de lade. Het moet ongeveer 12 jaar geleden zijn. Ik trapte toen 375 Watt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik kan nog even contact met ze opnemen omdat ik dat zelf ook wel een interessant gegeven vind.
Was dat toen 375 Watt bij je max. hartslag?quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:14 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ben je naar van Diemen geweest? Ik heb slechts eenmaal een vermogenstest gedaan in een SMA. Maar dat is al heel lang geleden. Ik heb het rapport vast nog ergens in de lade. Het moet ongeveer 12 jaar geleden zijn. Ik trapte toen 375 Watt.
Ja, dat was een soort conconi test waar iedere paar (?) minuten de weerstand wordt opgeschroefd. Ik had (toen) een max van 190. Mijn omslagpunt ligt vlak eronder. Ik weet nog dat toen ik aan het fietsen was en in de verzuring geraakte ze me enthousiast begonnen aan te moedigen en er zelfs mensen bij kwamen kijken. Toen was 't ineens op en was ik iets beter dan gemiddeld maar geen talent. Doch ruim voldoende voor een amateur.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:17 schreef Patroon het volgende:
[..]
Was dat toen 375 Watt bij je max. hartslag?
Kan je eens aangeven waaraan je nou bepaald of iemand een talent, supertalent of geen talent is?
Ik zou graag wat referentiewaardes ergens aflezen.
Een Kolobnevje dusquote:Op vrijdag 23 december 2011 18:36 schreef kaasplankje het volgende:
Je kan nog zo hard fietsen maar als je het koersinzicht van een visstick hebt rijd je geen wedstrijd uit.
Haussler heb ik wel respect voor hoor, hij heeft een aanvallende rijstijl. Ik mag dat graag zien. Bovendien is het een succesvolle profwielrenner.quote:
Ah interessant!quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:29 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, dat was een soort conconi test waar iedere paar (?) minuten de weerstand wordt opgeschroefd. Ik had (toen) een max van 190. Mijn omslagpunt ligt vlak eronder. Ik weet nog dat toen ik aan het fietsen was en in de verzuring geraakte ze me enthousiast begonnen aan te moedigen en er zelfs mensen bij kwamen kijken. Toen was 't ineens op en was ik iets beter dan gemiddeld maar geen talent. Doch ruim voldoende voor een amateur.
Tja of je talent hebt hangt niet alleen af van fysieke aanleg, wielrennen is immers meer dan hard fietsen alleen, en dat weten alleen coureurs eigenlijk wat dat echt betekend.![]()
Ik noem bijvoorbeeld:
-stuurvaardigheid
-discipline
-doorzettingvermogen
-etc.
Laten we voor een vergelijking je wattage delen op je lichaamsgewicht; dan kom je op 4.6 Watt per kg lichaamsgewicht. Dat is niet slecht. Wijlen VDB had een vermogen per kg van bijna 7 Watt toen hij in zijn beste jaren was (geloof ik).
Je kan nog zulke goede testuitslagen hebben, met pelotonvrees kom je ook nergens.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:36 schreef kaasplankje het volgende:
Je kan nog zo hard fietsen maar als je het koersinzicht van een visstick hebt rijd je geen wedstrijd uit.
Ik had hetzelfde. 1.86, 74 kilo en een vetpercentage van 15quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
16% vet was nog aan de hoge kant voor mijn bouw.
Kan je nog even terugkomen op je 10liter longinhoud opmerking, of was dat weer zo'n loze kreet van je?
Uhu. Bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat ik me op m'n gemak voelde in het peloton. Ik heb trouwens wel vaak domme dingen. Dan wil ik show maken en ga ik in de 3e ronde demarreren enzoquote:Op vrijdag 23 december 2011 18:50 schreef No-P het volgende:
[..]
Je kan nog zulke goede testuitslagen hebben, met pelotonvrees kom je ook nergens.
Ik had daar eerlijk gezegd nooit zoveel moeite mee. Zodra ik in de koers zat leek het net of dacht ik niet meer na over gevaar ofzo. Soms ook wel eens wat brutaal qua in gaatjes duiken.. maar ja in het peloton geldt het recht van de sterkste en grootste bek. Als het niet past gaat de ander wel aan de kant.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:15 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Uhu. Bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat ik me op m'n gemak voelde in het peloton. Ik heb trouwens wel vaak domme dingen. Dan wil ik show maken en ga ik in de 3e ronde demarreren enzo
Dat heb ik nu ook wel hoorquote:Op zaterdag 24 december 2011 11:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik had daar eerlijk gezegd nooit zoveel moeite mee. Zodra ik in de koers zat leek het net of dacht ik niet meer na over gevaar ofzo. Soms ook wel eens wat brutaal qua in gaatjes duiken.. maar ja in het peloton geldt het recht van de sterkste en grootste bek. Als het niet past gaat de ander wel aan de kant.
Precies, gewoon een beuk geven, optyfen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:24 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat heb ik nu ook wel hoor
Grote bek en soms als een aso gaatjes induiken.
Ik had dat in augustus nog in een criterium. Een kerel wou om mijn plekje rijden en begon letterlijk met z'n stuur mijn stuur weg te duwen. Heb toen gezegd dat ie of moest opflikkeren of de hekken in ging. Geen last meer van gehad.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:40 schreef kanovinnie het volgende:
Ik denk dat als ik de eerste keer meedoe aan een koers, of ik doodga, of dat ik iemand anders doodrij met mijn onmogelijke combi van agressie en onhandigheid![]()
Sta ik net in Haarlem bij een stoplicht, wil ik wegrijden, maakt mijn ketting opeens een raar geluid. Wilt ie niet meer lekker door de derailleur heenlopen
quote:Op zaterdag 24 december 2011 15:39 schreef kanovinnie het volgende:
Oja, en een proefritje op een gave MTB gedaan. Hij is alleen 18.5"... Eigenlijk wat te klein.
Wist je dat je je post achteraf ook kunt aanpassen/uitbreiden ipv voor elke 2 zinnen een nieuwe post te maken?quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:32 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zit nu een stukje over james cracknell te kijken. Hij wilt 4000 km in 10!!! dagen fietsen. Als ik niet meer van dat soort mensen (Ja, jij Ivo) had gekend, zou ik denken dat hij compleet gestoord is.
OJa zie nu pas dat je mod bent. Waar ben je dat eigenlijk?quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:49 schreef kanovinnie het volgende:
Als mod zou ik inderdaad beter moeten weten
quote:Op zaterdag 24 december 2011 16:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
OJa zie nu pas dat je mod bent. Waar ben je dat eigenlijk?
Handjes aan het stuur eejquote:Op zaterdag 24 december 2011 11:56 schreef Patroon het volgende:
Precies, gewoon een beuk geven, optyfen.
Haha bedoel beuk met mijn schouderquote:
Je moet die schakel even los wrikken, met wat teflon ofzo. Snap niet waarom squirt niet bij jou werkt. Neem je de buitenkant van de ketting af voor de rit? Er moet namelijk geen wax aan de buitenkant zitten hé.quote:Op zaterdag 24 december 2011 21:23 schreef kanovinnie het volgende:
Nou, mijn ketting is iig naar de kut. een schakel kan niet meer soepel bewegen waardoor hij nauwelijks door mijn derailleur wilt.
Net 35 km mee gefietst
En squirtlube werkt bij mij ook voor geen meter. Mijn hele ketting is nog zwart en vet.
Volgens mij komt het omdat er vanuit de fabriek uit een soort kleverig kuttroep op zat.quote:Op zaterdag 24 december 2011 21:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je moet die schakel even los wrikken, met wat teflon ofzo. Snap niet waarom squirt niet bij jou werkt. Neem je de buitenkant van de ketting af voor de rit? Er moet namelijk geen wax aan de buitenkant zitten hé.
Yepquote:Op zaterdag 24 december 2011 21:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Volgens mij komt het omdat er vanuit de fabriek uit een soort kleverig kuttroep op zat.
Loswrikken? Dus wat teflonspray erop en flink heen en weer bewegen?
Vetquote:Op zaterdag 24 december 2011 21:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Volgens mij komt het omdat er vanuit de fabriek uit een soort kleverig kuttroep op zat.
Loswrikken? Dus wat teflonspray erop en flink heen en weer bewegen?
Het is er iig niet af te krijgen. Heb 'm al een paar keer in ontvetter gehad.quote:
Ik ga 't morgen wel even proberen. Had het al met wasbenzine geprobeerd, daarna met ontvetter/kettingreiniger.quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:11 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon met een beetje terpentine of wasbenzine op een doek Kanovinnie.
Ga liggen. Serieus. Dus gewoon op tijd naar bed. Desnoods lezen oid.quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:11 schreef Narcotical het volgende:
Weinig met fietsen te maken, maar al de hele week vreselijk last van mn bovenrug.. Kan nu bijvoorbeeld al niet eens meer op een stoel zitten zonder rugpijn..![]()
Iemand nog tips?
Is het ook wel, maar het werkt als een tiet. Ik had/heb vaak net onder mijn schouderbladen last. Hij gaf er een duw op>weg.quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:25 schreef Narcotical het volgende:
Woow, dat klinkt wel heel heftig
Om dit nog enigszins fietsgerelateerd te houden, heb wel vaker wat rugklachten maar die zijn minimaal. Echter, als het nu erger wordt dan zit me dat behoorlijk dwars aangezien ik komend seizoen eens serieus bezig wilde zijn met fietsen en trainen om echt flink sterker en fitter te worden dit jaar. Zie mezelf nog niet een paar uur op de fiets zitten zo.. Nog niet eens 10 minuten eerlijk gezegd..
Ik ben uiteraard een leek! Maar dit duidt toch wel heel erg op een beklemde zenuw. Manuele therapie waarbij alle werveltjes in het gebied gemanipuleerd en rechtgezet worden kan wonderen verrichten. Succes!quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:11 schreef Narcotical het volgende:
Weinig met fietsen te maken, maar al de hele week vreselijk last van mn bovenrug.. Kan nu bijvoorbeeld al niet eens meer op een stoel zitten zonder rugpijn..![]()
Iemand nog tips?
Vrijdagmiddag was ik in de auto onderweg na huis. De kerstvakantie was begonnen en zoals bij wel meer bedrijven stond de vrijdagmiddag in het teken van drank en gezelligheid. Na de nodige drankjes werd het zo rond het donker worden tijd om naar huis te rijden (mooi voor de alcoholcontroles, jullie kennen het wel). Met één oog dicht, om het draaien van de wereld tegen te gaan, reed ik over een druilerige kraneweg. Mede door mijn gemoedstoestand, maar ook door het weer, zag ik niet echt veel. Ik zag jou, of 1 van je collega's in ieder geval op het laatste moment.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:11 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik had hetzelfde. 1.86, 74 kilo en een vetpercentage van 15_
Als ik nou een wat minder bier dronk en minder McKrokets at
Het nadeel van een studentenwielerclub is dat men nogal van bier en stappen houdt. Moest gister weer de hele middag koerieren en was onmeunig brak na een avondje stappen met m'n fietsmaten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |