Specificeer eerst maar over welke godheid we het gaan hebben.quote:Op maandag 19 december 2011 16:22 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Is je onwil een bewijs van de afwezigheid van een bewijs dat god niet bestaat of is je onvermogen dat?
Ja ik ben het helemaal met je eens. Maar per god kun je toch zelfs wel wat zinnigs zeggen over waarom de claim onjuist is en zo hoogst onwaarschijnlijk is.quote:Op maandag 19 december 2011 16:42 schreef Molurus het volgende:
Ik zie hier wel een zeker risico dat we weerleggingen van godsbewijzen gaan interpreteren als bewijzen dat er geen god bestaat.
Om maar eens een bekende spreuk te herhalen: absence of evidence is not evidence of absence.
Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat bij een totaal gebrek aan argumenten voor het bestaan van goden de hypothese net zo sterk is als de hypothese dat smurfen bestaan.
En er zijn naturalistische verklaringen voor (het ontstaan van) godsbesef en religie.quote:Op maandag 19 december 2011 13:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Duidelijk. Er is geen enkel bewijs voor een godheid, voor geen enkele van alle miljoenen verzonnen godheden. Er is wel bewijs tegen het bestaan en de invloed van die godheden.
quote:Op maandag 19 december 2011 14:28 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik kan je meegeven dat er mensen zijn die er troost in vinden en Christenen die zich inzetten voor positieve zaken zoals het verrichten van vrijwilligerswerk of het verzorgen voor voedsel voor armen.
Er zijn kerken die ook goede acties ondernemen. Zo zijn er religieuzen en atheisten die een positieve bijdrage leveren. Mijn ouders zijn Christelijk. Mijn moeder heeft zich altijd ingezet voor daklozen, thuislozen enz. In Amsterdam, Rotterdam bij het Leger des Heils en in bij jongerenopvangcentra's in Amsterdam heeft ze bijgedragen.
En nog steeds helpt ze hier en daar weleens. Staat altijd klaar voor anderen.
Ik ben vrij Christelijk opgevoed, alleen mijn ouders hamerden niet zo op het 'zonde' gedeelte.
Wat ik bij kenissen weleens zag
Ik ben altijd vrij geweest mijn eigen weg op te gaan. En ik zou mezelf geen echte Christen noemen. Wel ben ik ontzettend geinteresseerd in religie en de culturen van deze religies.
Religie is iets bizars. Tegenstrijdig (mooi en geweldadig tegelijk). Net zoals de mensen
Of bedoel je dat niet?
Of dat verbieden van abortus nu zo positief is heb ik zo m'n vraagtekens bij, maar laten we de bold gemarkeerde zaken nu voor het gemak eens "positief" noemen.quote:Op maandag 19 december 2011 14:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een voorbeeld is de rol die vrouwen werd toegedicht in het vroege Christendom (circa de eerste 2 eeuwen). Zo konden vrouwen ambtelijke posities bekleden in de vroeg-Christelijke kerk en werden abortussen verboden. Een analyse hiervan kun je b.v. in Stark's "Rise of Christianity" lezen (waar ook het één en ander op valt aan te merken volgens sommige godsdiensthistorici, maar dat terzijde), en wat ten dele ook het succes van het vroege Christendom verklaart.
Dat zie ik als een "positieve invloed", in dit geval op de Romeinse cultuur waarin vrouwen vaak een ondergeschikte rol speelden.
Correct.quote:Op maandag 19 december 2011 16:42 schreef Molurus het volgende:
Om maar eens een bekende spreuk te herhalen: absence of evidence is not evidence of absence.
Wel als het gaat om gedwongen abortussen, natuurlijk. Net zoals trouwen (voor God, tot de dood ons scheidt, wat God samenbracht niet door de mens gescheiden mag worden, enz, ) een verbetering was t.o.v. uithuwelijking.quote:Op maandag 19 december 2011 16:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Of dat verbieden van abortus nu zo positief is heb ik zo m'n vraagtekens bij,
Dit doet me een beetje denken aan een discussie van Dawkins met een gelovige.quote:Op maandag 19 december 2011 16:49 schreef Molurus het volgende:
Of dat verbieden van abortus nu zo positief is heb ik zo m'n vraagtekens bij, maar laten we de bold gemarkeerde zaken nu voor het gemak eens "positief" noemen.
Hebben jullie gegronde redenen of argumenten om te veronderstellen dat er van deze positieve zaken niet, of in mindere mate, sprake zou zijn geweest zonder Christendom? Zo ja, welke zijn dat dan?
Huh? Dat heeft niets met elkaar te maken, deze logica werd ook gebruikt bij uithuwelijking.quote:Op maandag 19 december 2011 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel als het gaat om gedwongen abortussen, natuurlijk. Net zoals trouwen (voor God, tot de dood ons scheidt, wat God samenbracht niet door de mens gescheiden mag worden, enz, ) een verbetering was t.o.v. uithuwelijking.
Natuurlijk wel. Moslims roepen toch ook dat de Islam de positie van de vrouw verbeterd? Dat is waar als je kijkt wat de positie 1400 jaar geleden was.quote:Op maandag 19 december 2011 16:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Huh? Dat heeft niets met elkaar te maken, deze logica werd ook gebruikt bij uithuwelijking.
Sja. "Je slaaf goed behandelen" is natuurlijk eveneens een verbetering ten opzichte van "je slaaf beroerd behandelen".quote:Op maandag 19 december 2011 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel als het gaat om gedwongen abortussen, natuurlijk. Net zoals trouwen (voor God, tot de dood ons scheidt, wat God samenbracht niet door de mens gescheiden mag worden, enz, ) een verbetering was t.o.v. uithuwelijking.
Het enige dat je dan bewijst is dat al die verhaaltjes voor geen meter kloppen. Maar dat zegt natuurlijk niets over het al dan niet bestaan van een god.quote:Op maandag 19 december 2011 16:55 schreef NDAsilenced het volgende:
Bewijs voor het niet bestaan van god kan prima, als je maar niet sluitend bewijs verwacht.
HOe ziet dat er uit? Je kan bijvoorbeeld zeggen dat bepaalde wetenschappelijke bevindingen tegen de bijbel ingaan, creatieverhaal bijvoorbeeld. Je kan aangeven dat de origine van het jezusverhaal in hele andere dingen ligt. etc
Dat is natuurlijk wel "having it both ways". Eerst religie gebruiken om die positie te verslechteren en als je dan wat liberaler wordt zeggen "zie je, dankzij religie is de positie verbeterd!".quote:Op maandag 19 december 2011 16:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Moslims roepen toch ook dat de Islam de positie van de vrouw verbeterd? Dat is waar als je kijkt wat de positie 1400 jaar geleden was.
Religies werden populair omdat ze in die tijd voordelen hadden.
Nee maar het toont wel aan dat die specifieke god niet bestaat en dat is voor de meeste goden vrij makkelijk te doen. De claim van die godheid berust op een goddelijk boek. En dat is allemaal wel vrij makkelijk onderuit te halen.quote:Op maandag 19 december 2011 16:59 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Het enige dat je dan bewijst is dat al die verhaaltjes voor geen meter kloppen. Maar dat zegt natuurlijk niets over het al dan niet bestaan van een god.
Evenzogoed - er is geen enkele aanwijzing dat er *wel* iets als een bovennatuurlijk opperwezen bestaat.
Politiek: Je maakt problemen en dan vraag je mensen op je te stemmen zodat je dat probleem aan kan pakkenquote:Op maandag 19 december 2011 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel "having it both ways". Eerst religie gebruiken om die positie te verslechteren en als je dan wat liberaler wordt zeggen "zie je, dankzij religie is de positie verbeterd!".
quote:In order to believe in—not a deistic god, in other words a creator, a first cause, an imponderable starter, which of course only leads you to an infinite regression because how could there be a starter who wasn't himself started or herself begun? Who created the god who made the creator who invented the inventor who designed the designer? Any fool can see the fallacy appearing right over the shoulder of this hypothesis, but suppose it's not just a theistic question—excuse me a deistic question—but a theistic one? A god who answers prayers; a god who intervenes; a god who didn't just start this but cares how it winds up; who cares what you do to your private parts or to those of your children and insists on their being mutilated; who knows what you should eat and what day of the week; who knows with which gender you may or may not recreate yourself or be recreational with, and so forth. The deist has all their work still ahead of them to prove that there is such a being. Here's what you'd have to believe to be a theist (I've already shown the absurdity of deism, I hope). To be a theist you'd have to believe this: How long do you think, ladies and gentlemen—I have three minutes, I shan't—I won't need them all—how long do you think the human species as a distinct Homo sapiens has been on the planet? Any one want to shout a guess? Ok, well Richard Dawkins thinks 250,000 years (a quarter of a million). That's considered to be on the high end. Francis Collins, who's become a friend of mine, a very devout Christian, who, as you will know, sequenced the human genome project and did the final report on the full-out discovery of that unravelment which showed us our kinship with other creatures and indeed with other non creatures, other forms of vegetation and junk that's in our—that undoubtedly proves us to be part of the creational soup, he thinks minimum 100,000. He's not quite sure if it's 250,000. Alright, I only need 100,000. 100,000 years since we dared to separate from, became separate from the Cro-magnons and the Neanderthals as our own species, Homo sapiens. Here's what you'd have to believe to be a theist: For 100,000 years humanity is born, perhaps 25% of it dies in childbirth or very shortly afterwards. Life expectancy, I don't know, 25 for a very long time, infant mortality extraordinary, but after-childbirth deaths I mean, killed by microorganisms we didn't know existed, by earthquakes that we thought were portense, by storms that we didn't know came from our climate system, by other events that arise from our being born onto a cooling planet with deep cracks in its crust—faults in its crust. Then man-made things: turf wars, fights over women, fights over territory, over food, so on. Very, very slow, gradual, exponential upward progress we might like to think. Pretty slow, but at least we can claim out of our own self respect, man-made. And for the first 96,000 years of this experience heaven watches with folded arms, us go through this, with indifference, without pity and then around 4,000 years ago decides, "Gee, it's time to intervene. And the best way of doing that would probably be in Bronze Age Middle East, making appearances to stupified, illiterate peasants, which could later be passed on. The news would get to China after about a thousand years after that." That's what you have to believe. Aren't you glad you can't be made to believe that? Aren't you glad there's no theocracy any more within range of you that can make you believe that? Do you know what it's like living in countries where you can be made to believe it? Do you know what the penalties are for not believing it? They're just exactly congruent with the stupidity of the belief itself. We would be better off, ladies and gentlemen, if we grew out of it. We'd be would better of we'd grown out of it a long time ago. I've only had fifteen minutes to show its falsity. The rest of the evening, I hope, can be devoted to its wickedness, but the falsity is part of the wickedness too and thanks for hearing me out. Thank you.
Vanzelfsprekend. The religion of one age is the literary entertainment of the next, immers.quote:Op maandag 19 december 2011 17:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee maar het toont wel aan dat die specifieke god niet bestaat en dat is voor de meeste goden vrij makkelijk te doen. De claim van die godheid berust op een goddelijk boek. En dat is allemaal wel vrij makkelijk onderuit te halen.
Ik vind die quote van Bertrand Russell ook altijd wel fraai.quote:Op maandag 19 december 2011 17:07 schreef NDAsilenced het volgende:
Stel jezelf op als Deist "er is misschien een godheid", maar dat wij hem niet kunnen kennen, dan zou Hitchens zeggen (om toch maar bij hem terug te komen):
"You still got all your work ahead of you"
[..]
quote:- "Not enough evidence, God, not enough evidence."
Russell's reply when asked what he would say if he died and found himself confronted by God, demanding to know why Russell had not believed in him
Volledig mee eens.quote:Op maandag 19 december 2011 16:53 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dit doet me een beetje denken aan een discussie van Dawkins met een gelovige.
Het ging over een wereld zonder god en Dawkins vroeg de gelovige wat hij dan zou doen zonder god. De man zei zonder blikken of blozen, mijn buurman vermoorden.
Dan ben je ziek in je hoofd. En hetzelfde geldt voor de goede daden hierboven.
Als je daar religie voor nodig hebt en je doet het dus uiteindelijk alleen maar omdat het ergens staat en je denkt dat je anders niet in een hemel komt, dan ben je ziek in je hoofd.
Zou het dan niet verstandiger zijn om gewoonweg te zeggen dat je niet weet of God wel of niet bestaat? Laten we wel wezen: jouw claim dat het allemaal "wel vrij makkelijk onderuit te halen" is, blijkt in de praktijk toch lastiger dan verwacht - ondoorgrondelijk en almachtig, je weet wel.quote:Op maandag 19 december 2011 17:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee maar het toont wel aan dat die specifieke god niet bestaat en dat is voor de meeste goden vrij makkelijk te doen. De claim van die godheid berust op een goddelijk boek. En dat is allemaal wel vrij makkelijk onderuit te halen.
Dat wil echter niet zeggen dat er dan ook sprake is van een 50-50 waarschijnlijkheid. Van het oneindige aantal denkbare realiteiten is er slechts 1 waar.quote:Op maandag 19 december 2011 17:33 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Zou het dan niet verstandiger zijn om gewoonweg te zeggen dat je niet weet of God wel of niet bestaat? Laten we wel wezen: jouw claim dat het allemaal "wel vrij makkelijk onderuit te halen" is, blijkt in de praktijk toch lastiger dan verwacht - ondoorgrondelijk en almachtig, je weet wel.
En het is ook helemaal niet erg om te stellen dat iets onbepaald is: de meeste stellingen die je zou kunnen bedenken zijn denk ik onbepaald.
Kortom: als je geen zekerheid geven, blijft het een aanname.quote:Op maandag 19 december 2011 18:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat wil echter niet zeggen dat er dan ook sprake is van een 50-50 waarschijnlijkheid. Van het oneindige aantal denkbare realiteiten is er slechts 1 waar.
Je kunt nu wel zeggen: we weten niet of smurfen bestaan, want dit kunnen we niet weten. Toch zal ieder verstandig mens zeggen dat de aanname dat smurfen bestaan grenst aan waanzin.
Voor wat betreft het potentiele waarheidsgehalte wel. Dat er veel mensen geloven in de christelijke god en (vrijwel) niemand gelooft in fysieke blauwe wezentjes met witte puntmutsjes doet helemaal niets af aan het feit dat we voor beide geen enkel, maar dan ook geen enkel bewijs of argument hebben.quote:Op maandag 19 december 2011 18:58 schreef heartz het volgende:
[..]
Kortom: als je geen zekerheid geven, blijft het een aanname.
Of nou het 60 - 40 is.
Waanzinnige smurfen? Zijn er mensen die erin geloven trouwens?
Zoals in het macaroni monster?
Smurfen is toch een kindertekenfilm en geen religie.
Waarom vergelijk je dat met elkaar?
Aan religie zit vaak geschiedenis en cultuur gebonden. Naast de rituelen die men erbij uitvoert.
Is het echt gelijk aan elkaar?
Bijvquote:Op maandag 19 december 2011 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor wat betreft het potentiele waarheidsgehalte wel. Dat er veel mensen geloven in de christelijke god en (vrijwel) niemand gelooft in fysieke blauwe wezentjes met witte puntmutsjes doet helemaal niets af aan het feit dat we voor beide geen enkel, maar dan ook geen enkel bewijs of argument hebben.
Natuurlijk zit er heel wat geschiedenis en cultuur aan religie en niet aan smurfen. Maar voor de vraag "bestaat het?" is dat volstrekt irrelevant. Waarheid is geen kwestie van democratie.
De zon is nu net niet een planeet. Maar als "smurf" jupiter voorstelt is het vergelijkbaar ja. Wel een beetje een vreemde hypothese hoor.quote:Op maandag 19 december 2011 19:17 schreef heartz het volgende:
[..]
Bijv
Als een god een planeet moet voorstellen, laten we zeggen de zon.
Is het dan vergelijkbaar met een smurf?
Hoeveel procent van de gelovigen op aarde zal de vraag "bedoel je met 'god' de zon?" positief beantwoorden denk je? Even afgezien van de nietszeggende uitleg "alles is god" denk ik niet dat je daar nu zoveel positieve reacties op zult krijgen.quote:Op maandag 19 december 2011 19:17 schreef heartz het volgende:
Want over de definitie van 'god' of 'goden' zijn we het nog niet eens eens.
Als een god de zon moet voorstellen, bestaat het dan?
Ja natuurlijk. Mijn fout. De zon (een ster). Domme fout wel trouwens.quote:Op maandag 19 december 2011 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
De zon is nu net niet een planeet. Maar als "smurf" jupiter voorstelt is het vergelijkbaar ja. Wel een beetje een vreemde hypothese hoor.
[..]
Whe je hebt me vragen niet beantwoordt!quote:Hoeveel procent van de gelovigen op aarde zal de vraag "bedoel je met 'god' de zon?" positief beantwoorden denk je? Even afgezien van de nietszeggende uitleg "alles is god" denk ik niet dat je daar nu zoveel positieve reacties op zult krijgen.
Natuurlijk lopen de definities uiteen, maar dit is een duidelijk gevalletje... "if it is real, it is not real magic".
Dat is een goede en terechte vraag, die ik als atheist onmogelijk voor je kan beantwoorden. Er zijn wel een aantal elementen die de meeste religies gemeenschappelijk hebben in hun definities, maar niet 1 daarvan kent geen uitzonderingen. Het begrip "godsdienst" is zoals Herman Philipse zegt een "family resemblance concept".quote:Op maandag 19 december 2011 19:32 schreef heartz het volgende:
Mijn punt is, als je een god of goden niet eens kan definieren.
Hoe valt er dan te beslissen of een god bestaat of niet?
Dit zul je aan een smurfist moeten vragen.quote:Op maandag 19 december 2011 19:32 schreef heartz het volgende:
Een smurf valt wel te definieren, toch?
Kleine wit blauwe getekende figuren met personages. Of niet?
Waar is de god bij de smurfen?
Grote smurf?
Ik geef net aan dat een smurf toch beter definieerbaar is. Of ben je dat niet eens?quote:Op maandag 19 december 2011 19:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een goede en terechte vraag, die ik als atheist onmogelijk voor je kan beantwoorden. Er zijn wel een aantal elementen die de meeste religies gemeenschappelijk hebben in hun definities, maar niet 1 daarvan kent geen uitzonderingen. Het begrip "godsdienst" is zoals Herman Philipse zegt een "family resemblance concept".
Maar op zich heeft dat geen consequenties voor de toetsbaarheid van de godshypothese. In de gangbare definities bij de grote religies is de hypothese "god bestaat" volstrekt ontoetsbaar, en staat daarmee op hetzelfde niveau als de hypothese "smurfen bestaan".
[..]
Ken jij er één dan?quote:Dit zul je aan een smurfist moeten vragen.
Er zijn in de kunstgeschiedenis anders genoeg afbeeldingen van. Man op een wolk met een lange witte baard enzo...quote:Op maandag 19 december 2011 19:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik geef net aan dat een smurf toch beter definieerbaar is. Of ben je dat niet eens?
Omdat het beter (duidelijker) te definieren is, zou je dat makkelijker kunnen toetsen.
Of heb ik het mis? Zoals je hier zegt: 'smurfen bestaan', lijkt het alsof je de tekenfilm smurfen bedoelt en niet een godsdienst smurfen. Een godsdienst/ religie is toch geen tekenfilm/ cartoon.
Het heeft toch wel een ander karakter.
Neuh, maar als je wilt zuig ik er miljoenen uit m'n duim.quote:
Dat zie jij misschien als hetzelfde, maar dat is niet zo. Archeologie bewijst het wel.quote:Op maandag 19 december 2011 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn in de kunstgeschiedenis anders genoeg afbeeldingen van. Man op een wolk met een lange witte baard enzo...
Maar iets algemener/serieuzer: "een entiteit die het universum en leven heeft gemaakt, inclusief ons". Er zijn behoorlijk wat twistpuntjes tussen de verschillende religies en stromingen, maar om nu te zeggen dat het begrip ongedefinieerd is... nee. Zo zouden we net zo goed kunnen kibbelen over de vraag of smurfen nou 5 cm zijn of 20 cm, of ze leven in echte paddestoelen of dat ze gewoon een aparte smaak qua architectuur hebben, etc.
Is het opvallend dat ik persoonlijk geen 1 smurfist of macaronimonsterist (of whatever) ken,quote:[..]
Neuh, maar als je wilt zuig ik er miljoenen uit m'n duim.Voor de analogie maakt het in elk geval niets uit.
Dat is toch helemaal niet relevant voor de vraag of het bestaat?quote:Op maandag 19 december 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat zie jij misschien als hetzelfde, maar dat is niet zo. Archeologie bewijst het wel.
Dat bewijst niet god bestaat, maar dat er een geschiedenis en cultuur aan verbonden is.
Dat kan je niet van de smurfen zeggen toch?
En dat evenmin?quote:Op maandag 19 december 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
Het is een verschil of mensen waarde hechten aan een religie (zoals het Christendom) of een tekenfilm als een religie zien en daar waarde aan hechten.
Voor de vraag of het bestaat zijn die verschillen volstrekt irrelevant inderdaad. Voor de rol van beide in de maatschappij, de cultuur, enzovoort zijn die verschillen natuurlijk wel relevant. Maar dat is volgens mij niet waar we het nu over hebben.quote:Op maandag 19 december 2011 20:14 schreef heartz het volgende:
Een smurf valt veel duidelijker te definieren dan een god. En heeft een heel ander karakter, het is een cartoon, entertainment zeg maar.
Die verschillen spelen volgens jou dus geen rol?
Ik vraag of het vergelijkbaar is. Ik geef aan waarom ik het niet vergelijkbaar vind.quote:Op maandag 19 december 2011 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet relevant voor de vraag of het bestaat?
[..]
Ook hier geef ik verschillen aan. Ik begrijp niet waarom het vergelijkbaar is.quote:En dat evenmin?
Nou als goden bijv als planeten en/ of sterren of zelfs aliens worden gezien, kan je je afvragen in hoeverre god of goden te definieren zijn. Zelfs binnen 1 religie kunnen er al verschillende godsbeelden zijn.quote:Voor de vraag of het bestaat zijn die verschillen volstrekt irrelevant inderdaad. Voor de rol van beide in de maatschappij, de cultuur, enzovoort zijn die verschillen natuurlijk wel relevant. Maar dat is volgens mij niet waar we het nu over hebben.
Voor wat betreft de vraag "bestaat het" zijn ze volstrekt vergelijkbaar aangezien er voor geen van beide bewijzen of argumenten zijn. De verschillen die je noemt zijn voor die vraag niet interessant. Dat ze op andere punten niet vergelijkbaar zijn ben ik met je eens, maar dat doet er niet toe.quote:Op maandag 19 december 2011 20:29 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik vraag of het vergelijkbaar is. Ik geef aan waarom ik het niet vergelijkbaar vind.
[..]
Ook hier geef ik verschillen aan. Ik begrijp niet waarom het vergelijkbaar is.
Dat is niet het geval in geen enkele van de gangbare levende religies. (Overigens zou 'aliens' niets veranderen aan de analogie.)quote:Op maandag 19 december 2011 20:29 schreef heartz het volgende:
Nou als goden bijv als planeten en/ of sterren of zelfs aliens worden gezien, kan je je afvragen in hoeverre god of goden te definieren zijn.
Klopt, maar wat ze allemaal gemeen hebben is:quote:Op maandag 19 december 2011 20:29 schreef heartz het volgende:
Zelfs binnen 1 religie kunnen er al verschillende godsbeelden zijn.
Niet wat betreft de bestaansvraag, nee.quote:Op maandag 19 december 2011 20:29 schreef heartz het volgende:
Het bestaan van een smurf toetsen.
Het bestaan van god(en) toetsen.
Jij ziet geen verschil?
Tja er is lang geen bewijs geweest dat de wereld rond is.quote:Op maandag 19 december 2011 20:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor wat betreft de vraag "bestaat het" zijn ze volstrekt vergelijkbaar aangezien er voor geen van beide bewijzen of argumenten zijn. De verschillen die je noemt zijn voor die vraag niet interessant. Dat ze op andere punten niet vergelijkbaar zijn ben ik met je eens, maar dat doet er niet toe.
[..]
Dat is niet het geval in geen enkele van de gangbare levende religies. (Overigens zou 'aliens' niets veranderen aan de analogie.)
[..]
Klopt, maar wat ze allemaal gemeen hebben is:
- er zijn geen bewijzen voor
- er zijn geen argumenten voor
[..]
Meningsverschil dan gewoon.quote:Niet wat betreft de bestaatsvraag, nee.
En zonder bewijs of argument zou die hypothese even vreemd zijn.quote:Op maandag 19 december 2011 20:46 schreef heartz het volgende:
[..]
Tja er is lang geen bewijs geweest dat de wereld rond is.
Voor elke hypothese geldt dat je manieren zult moeten bedenken om de hypothese te toetsen. Dit geldt voor elke hypothese, of dat nu een bolvormige aarde, een god of een smurf is. Een hypothese die niet kan worden getoetst is even zinvol als een willekeurige andere hypothese die niet kan worden getoetst: niet.quote:Op maandag 19 december 2011 20:46 schreef heartz het volgende:
Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat daarmee de mogelijkheid van het bestaan van god uitgesloten is of niet. Evenals het bestaan van een smurf. Hoewel ik het verschil wel onderken en dat zeker mee zou moeten nemen als ik er serieus onderzoek naar zou willen doen.
Aha, en waar baseer je dat op?quote:Op maandag 19 december 2011 20:46 schreef heartz het volgende:
Ik acht de kans op het bestaan van smurf toch wel wat kleiner dan een god.
How about:quote:Op maandag 19 december 2011 20:53 schreef Molurus het volgende:
Hitchens, om maar even terug on topic te gaan, stelde dat als volgt:
Er zijn drie mogelijkheden:
1) Alle religies zijn onwaar. Dat zou in elk geval kunnen kloppen.
2) Alle religies zijn waar. Dit standpunt is vanwege de vele tegenstrijdigheden tussen de verschillende religies onmogelijk te verdedigen.
3) Slechts 1 religie is waar, alle anderen zijn onwaar. Deze laatste zou welliswaar correct kunnen zijn, maar is buitengewoon lastig te verdedigen: je zult dan aannemelijk moeten maken dat die ene religie geloofwaardiger is dan alle anderen. Zoals je om jouw standpunt te verdedigen aannemelijk zult moeten maken dat het bestaan van een god geloofwaardiger is dan het bestaan van smurfen.
Ik ben dan ook zeer benieuwd.
Als dit een onderbouwing is van je standpunt dat het bestaan van een god aannemelijker is dan het bestaan van smurfen dan ontgaat het mij helemaal. Zoals gezegd: de waarheid kan niet democratisch worden bepaald. Ik zou haast zeggen: als er een god bestaat lijkt het me zeer waarschijnlijk dat alsnog alle religies er volledig naast zitten.quote:Op maandag 19 december 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
[..]
How about:
Alle religies hebben een culturele en plaatsgebonden karakter.
Welke mogelijkheid laat Hitchens daarmee dan buiten beschouwing? Overeenkomsten daargelaten, als er een religie is die volledig waar is dan zijn alle andere religies tenminste deels onwaar. (Anders vergelijk je twee identieke religies.)quote:Op maandag 19 december 2011 21:14 schreef heartz het volgende:
Het bestaan van goden kan niet bevestigd worden. Dus geen antwoord op de vraag welke religie waar is.
Ik zou eerst al die goden van al die religies moeten onderzoeken. Daar heb ik echt de middelen niet voor.
Vele religies komen overeen met elkaar, zoals de natuurgebondenheid, binding met de planeten. Vele religies zijn gebaseerd op de Zon, de Maan en de Aarde, wat ons mensen zo sterk beinvloedt. We zijn allemaal afhankelijk van onze omstandigheden. Kijk hoe het weer ons beinvloedt. Vele religies zijn daar omheen gebouwd.
Waarom die 3 (in mijn ogen vrij kortzichtige) mogelijkheden?
Alle religies ernaast zitten met wat.quote:Op maandag 19 december 2011 21:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit een onderbouwing is van je standpunt dat het bestaan van een god aannemelijker is dan het bestaan van smurfen dan ontgaat het mij helemaal. Zoals gezegd: de waarheid kan niet democratisch worden bepaald. Ik zou haast zeggen: als er een god bestaat lijkt het me zeer waarschijnlijk dat alsnog alle religies er volledig naast zitten.
[..]
quote:Welke mogelijkheid laat Hitchens daarmee dan buiten beschouwing? Overeenkomsten daargelaten, als er een religie is die volledig waar is dan zijn alle andere religies tenminste deels onwaar. (Anders vergelijk je twee identieke religies.)
De drie mogelijkheden die Hitchens noemt lijken me in logische zin volledig en uitputtend.
Dat tenminste N-1 religies niet volledig waar zijn is niet een hypothese die toetsbaar gemaakt hoeft te worden, dat is eenvoudige logica.quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
[..]
Alle religies ernaast zitten met wat.
Je zegt net zelf dat voor iedere hypothese een duidelijke formulering nodig is. Nu doe je precies het tegenovergestelde.
Dus die onderbouwing gaat nog komen?quote:
Deze valt volledig binnen de mogelijkheden die Hitchens geeft, het valt niet buiten die verzameling.quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
Maar sloeg erop dat er nog meer mogelijkheden zouden kunnen zijn. Zoals:
[..]Zoals dus:
1. In iedere religie zit waarheid. (Let wel: niet hetzelfde als elke religie is waar)
Klopt, maar dat verandert niets aan de mogelijkheden. Dat betekent hooguit dat we niet weten welke van die drie mogelijkheden waar is. (Hoewel we tenminste optie 2 kunnen uitsluiten op logische gronden.)quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
2. Er valt niet zomaar te bepalen welke religie juist is of onjuist. Het is afhankelijk van onderzoek.
Twee verschillende religies kunnen niet beide volledig waar zijn, 1 daarvan is dan tenminste deels onwaar. (Anders vergelijk je twee identieke religies.)quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
3. Er zijn een aantal religies die waar zijn en een aantal religies die onwaar zijn.
Sorry, maar nee en nee.quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
Is het wat?
Je kan er misschien zelf ook wel een paar bedenken.
Dat was dat er nog meer mogelijkheden zijn die ik je net gaf.quote:
quote:Sorry, maar nee en nee.
Ik bedoelde eigenlijk voor je standpunt dat het bestaan van een god aannemelijker zou zijn dan het bestaan van smurfen.quote:Op maandag 19 december 2011 21:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat was dat er nog meer mogelijkheden zijn die ik je net gaf.
Als je er vanuit gaat dat religies een beetje waar zijn is de religie zelf niet meer de bron van wat De Waarheid is. De enige manier van kennis vergaren wordt dan een wetenschappelijke omdat het schijnbaar onmogelijk is voor (god naar keuze) om de waarheid in begrijpbare vorm op de mensheid over te brengen.quote:Op maandag 19 december 2011 21:42 schreef heartz het volgende:
[..]
Alle religies ernaast zitten met wat.
Je zegt net zelf dat voor iedere hypothese een duidelijke formulering nodig is. Nu doe je precies het tegenovergestelde.
En nee, dat was geen argument. Maar sloeg erop dat er nog meer mogelijkheden zouden kunnen zijn. Zoals:
[..]Zoals dus:
1. In iedere religie zit waarheid. (Let wel: niet hetzelfde als elke religie is waar)
2. Er valt niet zomaar te bepalen welke religie juist is of onjuist. Het is afhankelijk van onderzoek.
3. Er zijn een aantal religies die waar zijn en een aantal religies die onwaar zijn.
Is het wat?
Je kan er misschien zelf ook wel een paar bedenken.
Okayquote:Op maandag 19 december 2011 22:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat religies een beetje waar zijn is de religie zelf niet meer de bron van wat De Waarheid is. De enige manier van kennis vergaren wordt dan een wetenschappelijke omdat het schijnbaar onmogelijk is voor (god naar keuze) om de waarheid in begrijpbare vorm op de mensheid over te brengen.
God is dan niet meer de bron van onze moraliteit.
Zijn heilige geschrift is geen letterlijke waarheid.
Daarbij is dit soort dingen 1 van de reden dat Nietzsche God doodverklaarde.
God is dood en wij (wel niet wij de atheïsten, juist niet de atheïsten, meer jullie eigenlijk) hebben hem op deze manier vermoord.
Mijn standpunt was juist dat ik daarover geen conclusies kon trekken.quote:Op maandag 19 december 2011 22:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk voor je standpunt dat het bestaan van een god aannemelijker zou zijn dan het bestaan van smurfen.(Ik zie smurfisme hier gewoon als 1 specifieke religie.)
quote:Op maandag 19 december 2011 20:46 schreef heartz het volgende:
Ik acht de kans op het bestaan van smurf toch wel wat kleiner dan een god.
Chips dat kan ik niet zeggen, want ik weet niet eens met welk soort 'god' ik het vergelijk.
Aha, fair enough. Kan ik er dan vanuit gaan dat je de volgende uitspraak terugneemt?quote:Op maandag 19 december 2011 22:09 schreef heartz het volgende:
[..]
Mijn standpunt was juist dat ik daarover geen conclusies kon trekken.
Omdat je eerst de god zou moeten definieren. Dus ik zei dat ik die kans niet kleiner kon achten.
quote:Op maandag 19 december 2011 20:46 schreef heartz het volgende:
Ik acht de kans op het bestaan van smurf toch wel wat kleiner dan een god.
Mijn laatste reactie aan je aangepast. Er staat nog een essentieel regeltje onderquote:Op maandag 19 december 2011 22:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aha, fair enough. Kan ik er dan vanuit gaan dat je de volgende uitspraak terugneemt?
[..]
Ah, die had ik gemist. Dan zijn we eruit denk ik.quote:Op maandag 19 december 2011 22:15 schreef heartz het volgende:
[..]
Mijn laatste reactie aan je aangepast. Er staat nog een essentieel regeltje onder
quote:Op maandag 19 december 2011 22:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, die had ik gemist. Dan zijn we eruit denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |